VOLVO-mallisto vanha

96 kommenttia
24
  • Experience:

    Tässä aikaisemmin puhuttiin Volvon kotimarkkinoista Kiinassa ja onhan tuo tilanne sielläkin aika haastava, huolimatta että kotimainen merkki. Vuoden 2012 tilastot versus 2011:

    Audi A6---138,024kpl--- +23% edelliseen vuoteen
    Audi A4---100,519kpl--- +15% edelliseen vuoteen
    Audi Q5----90,157kpl--- +54% edelliseen vuoteen
    BMW 5-----107,171kpl-- +65% edelliseen vuoteen
    BMW 3------30,731kpl--- -24% edelliseen vuoteen
    BMW X1----18,798kpl----new
    MB-E-------36,351kpl---- -19% edelliseen vuoteen
    MB-C-------31,437kpl---- +2% edelliseen vuoteen
    MB-GLK-----23,965kpl----new
    Volvo S80---5,649kpl--- -42% edelliseen vuoteen
    Volvo S40---1,804kpl--- -65% edelliseen vuoteen

    http://bestsellingcarsblog.com/2013/01/21/china-full-year-2012-ford-focus-triumphs/




    Voineeko paljon kotimarkkinoista puhua, jos tuotanto, suunnittelu ja melkein kaikki muu tapahtuu muualla...



    Aika monessa yrityksessä Euroopassa on nykyään aasialaista omistusta.



    En ymmärrä miten tavallista autoilijaa täällä liikuttaa se, tykkääkö kiinalainen miljonääri ajaa ennemmin bemarilla vai mersulla...



    Teollisuuden näkökulmasta se toki on suuri makkina tulevaisuudessa.

      
  • Experience:

    Matti-:
    Voineeko paljon kotimarkkinoista puhua, jos tuotanto, suunnittelu ja melkein kaikki muu tapahtuu muualla...


    Volvollahan aukeaa tehdas lähiaikoina Chengduihin Kiinassa. Voi tähän myös ottaa mukaan perineteisen brittimerkin Roverin, joka kiinalaisomistuksessa vaihtui Roeweksi, samoin voi käydä Volvolle, eli jos ruotsalainen kuorma-autofirma Volvo ei hyväksy Kiina-kuvioita, niin nimi voisi vaihtua WOLWOksi. Kiinan Geelyllä ei ole tähän mitään sanottavaa...




    Vähän joka autonvalmistajalle nousee kohta tehtaita kiinaan, koska se on tulevaisuudessa iso kasvava markkina.



    Roverin tapahksessa kyse oli tavaramerkin omistuksesta, eli tavaramerkkiä ei myyty kiinaan.



    Ei ole myyty Volvonkaan tapauksessa, ymmärtääkseni Volvo Trademark Holding AB, omistaa nämä tavaramerkit. Ja tämä yhtiö on puoliksi volvon autopuolen ja kuorma-autopuolen omistama?



    Jos se omistus tosiaan on puolitettu, ei toisella puolella yksipuolisesti pitäsi olla mitään erityistä valtaa siihen.



    Eikai se Fordin aikanakaan ollut sen paremmin turvattuna tuo tavaramerkkiasia, täysin sama tilanne.

      
  • Oletko Experience ihan sekaisin ?



    Vastikään Volvosta tuli maailman suurin valmistaja nimenomaan kiinalaisen merkin kanssa tehtävän yhteistyön kautta.



    Asiasta toiseen, Mercedes on jäämässä Audin jalkoihin Amerikassa. Miksi ?

      
  • Minunkaan mielestäni volvon mallistossa ei ole mitään olennaista vikaa! Olen aina pitänyt volvon tavasta tehdä auto. Perusasiat kuten ergonomia, kuskin penkki, ajettavuus, talviominaisuudet (myös vanhoissa vetopito poislukien, turvallisuus ja käytännöllisyys ovat olleet suunnittelussa arvossaan, joten autoilla on käyttöarvoa vielä vuosienkin kuluttua. Muotoilua olen pitänyt ajattomana ja olen hyvilläni siitä, ettei kaikkiin muotioikkuihin ole lähdetty mukaan. Käytännöllisyydestä on tingitty, mutta kyllä Volvon mallit yhä ovat luokkansa käytännöllimpiä. Toivottavasti voin ostaa volvomaisesti suunnitellun Volvon vielä esim 30 vuoden päästä...



      
  • Mä ainakin aion hakea Ruotsista Volvon koska se sopii Pohjolan oloihin paremmin kuin joku saksalainen vaarallinen takavetoinen BMW. Vastikään joku nuori nainen kuoli kun vaarallinen BMW lähti heittelehtimään. Autossa ei ollut ESP:ta ja kaasun löysääminen kuopassa pelkästään sai auton heittelehtimään. BMW siis ajautui rekkaan päin ja nainen kuoli.



    Muutenkin olen etuvetoisten kannalla, kun oma henki on niin tärkeä. Perusvirhe takavetoisissa säilyy aina Suomen oloissa.



    Lisäksi pitää vielä todeta se että itsetuntoni sallii ajamisen vaikka Fiatilla. Jos miehellä on heikko itsetunto, niin hän ajelee premium-munanjatkeella. Jos taas kyseessä on hyvällä itsetunnolla varustettu ihminen, niin muukin kuin premium kelpaa.

      
  • Jos auton ns. kotimaan aletaan määrittämään sen perusteella missä on omistajuus niin taitaa kyllä mennä kotimaat uusiksi aikas monilla merkeillä. Eipä taida mersukaan enää olla saksalainen sen jälkeen ja esmes Lambo muuttuu sen jälkeen Saksalaiseksi kuten myös Seat. Fordista tuleekin Jenkki tai sitten Kiinalainen riippuen siitä kuinka suuri omistus Kiinalaisilla tänä päivänä mahtaa olla.



    Onkos Turun telakan tekemät laivat Suomalaisia vai menekö nekin omistajan mukaan?



    Aika naurettavaa ja turhaa vääntöä :lol:

      
  • Matti-:


    Voineeko paljon kotimarkkinoista puhua, jos tuotanto, suunnittelu ja melkein kaikki muu tapahtuu muualla...

    En ymmärrä miten tavallista autoilijaa täällä liikuttaa se, tykkääkö kiinalainen miljonääri ajaa ennemmin bemarilla vai mersulla...


    Jos Volvo on nyt kiinalainen, niin ilmeisesti Fordin alaisuudessa se oloi jenkkimerkki. Vai mitä mieltä Experience on tuosta amerikkalaisuudesta?



    Kiinan markkinat tulevat hallitsemaan automaailmaa lähitulevaisuudessa. Vaikutukset näkyvät ja tuntuvat takuulla Euroopassakin. Volvon kannalta olisi tarpeen saada myyntiä edes jossakin. Kiina on sille mitä potentiaalisin markkina.

      
  • Derrick:

    Oletko Experience ihan sekaisin ?

    Vastikään Volvosta tuli maailman suurin valmistaja nimenomaan kiinalaisen merkin kanssa tehtävän yhteistyön kautta.

    Asiasta toiseen, Mercedes on jäämässä Audin jalkoihin Amerikassa. Miksi ?




    Hämmentävä postaus. Kukaan, ei siis edes perustrolli Experience, ei ole noin pahasti väritettyjä kommentteja esittänyt. Mistä ihmeen satukirjasta hankit "tietosi"? Toyotahan on edelleen suurin valmistaja ja Mercedes on jenkkimarkkinoilla luokkansa kärjessä tiukasti BMW:n kanssa herruudesta taistellen. Audi ei myynyt edes puolta Mersun myynnistä. Mitä ihmettä oikein sekoilet?

    http://www.autoblog.com/2013/01/03/2012-dont-call-it-a-comeback-edition/

      
  • Kuorma-autoissa Volvosta tuli suurin valmistaja. Oletin että Experience on perillä tästä.

      
  • Derrick:

    Kuorma-autoissa Volvosta tuli suurin valmistaja. Oletin että Experience on perillä tästä.




    Muuten ihan kiva, mutta tuote ja valmistaja eivät liity keskusteluun aiheeseen. Entäpä millä tavalla selität horinasi Mersun jäämisestä jalkoihin?

      
  • Derrick:

    Mä ainakin aion hakea Ruotsista Volvon koska se sopii Pohjolan oloihin paremmin kuin joku saksalainen vaarallinen takavetoinen BMW. Vastikään joku nuori nainen kuoli kun vaarallinen BMW lähti heittelehtimään. Autossa ei ollut ESP:ta ja kaasun löysääminen kuopassa pelkästään sai auton heittelehtimään. BMW siis ajautui rekkaan päin ja nainen kuoli.




    Takavatoisia ovat vanhat Volvotkin. Nykyisin Bemarien suurin ongelma tuntu olevan menosta turhankin jännityksetöntä tekevä ajonhallinta. Ja jos vetotapa on olennainen kysymys, niin BMW tarjoaa yhden markkinoiden ehdottomasti kattavimmista mellistoista nelivetoisia vaihtoehtoja.

      
  • NHB:

    Derrick:
    Kuorma-autoissa Volvosta tuli suurin valmistaja. Oletin että Experience on perillä tästä.


    Muuten ihan kiva, mutta tuote ja valmistaja eivät liity keskusteluun aiheeseen. Entäpä millä tavalla selität horinasi Mersun jäämisestä jalkoihin?




    Audi möi Amerikassa 1.1.2013 - 28.2.2013 yhteensä 20.993 autoa.



    Kysyntä on niin kovaa että Audin tuotantoa Saksassa on lisätty ainakin 7.600 autolla vain jenkkimarkkinoita varten.

      
  • Derrick:

    vaarallinen takavetoinen BMW. Vastikään joku nuori nainen kuoli kun vaarallinen BMW lähti heittelehtimään...


    Onko esittää mielipiteen tueksi faktaa takavedon vaaroista? Jos BMW on takavedon vuoksi vaarallinen, miksi Audi on vielä sitäkin useammin onnettomuuden aiheuttajana? Jos etuveto on turvallinen, miksi Volvon onnettomuusriski kasvoi etuvetoon siirryttäessä?



    Jos pyrit pienentämään omaa kolarin aiheuttamisriskiäsi automerkin valinnalla, suosittelen hankkimaan Volvon sijasta jonkin tilastojen mukaan vähän kolareita aiheuttavan auton. Vaikka Toyotan tai Mercedeksen. Korrelaation etu- ja takavedon riskeille saat keksiä itse, koska minä en osaa.



    Jos arvelet voivasi ostaa ajotaidon, joka nostaa sinut kaikkein vähiten onnettomuuksia aiheuttavien eliittikuljettajien joukkoon, VW Kupla ja Volvo 740 aiheuttavat esiintymistiheyteensä nähden äärimmäisen vähän kolareita.



    Minä taas arvelen, että rispektiä ei voi ostaa, vaan se pitää ansaita ja että onnettomuusriskin määrää kuljettaja eikä vetopyörien paikka.



    Derrick:

    Muutenkin olen etuvetoisten kannalla, kun oma henki on niin tärkeä.


    Tosiasioiden myöntäminen on viisauden alku. Sinä ajamassa takavetoista on yhtä onneton yhdistelmä kuin minä etuveto-Volvossa. Hyvä, että molemmat ymmärrämme rajoituksemme ja hankimme auton, jota osaamme ajaa edes kohtuullisesti.



    Derrick:

    Lisäksi pitää vielä todeta se että itsetuntoni sallii ajamisen vaikka Fiatilla. Jos miehellä on heikko itsetunto, niin hän ajelee premium-munanjatkeella. Jos taas kyseessä on hyvällä itsetunnolla varustettu ihminen, niin muukin kuin premium kelpaa.


    Autokeskusteluissa toistuu jatkuvasti kaksi kliseetä. Kalliilla autolla ajavan kuvitellaan ostaneen egobuusterin ja halvalla autolla ajavan kuvitellaan olevan hänelle kateellinen.



    Mistä tulee tämä peräkamarin psykologien erehtymätön kyky analysoida muiden ihmisten motiivit valintoihin, jotka itse jätti tekemättä?



    Vielä yksi omakohtainen kokemus:

    Derrick:

    Autossa ei ollut ESP:ta ja kaasun löysääminen kuopassa pelkästään sai auton heittelehtimään...


    Juuri samalla tavoin yritin kääriä Volvoni valotolpan ympärille. Nostin kaasua ohituksen jälkeen omalle kaistalle palatessa, jolloin aina muulloin raskaasti aliohjaava V70 arpoi suoralla tiellä veret seisauttavan sivuluisun tilanteessa, jonka voi 740 GLE:llä ajaa eväitä syöden, CD:tä vaihtaen ja vasemmalla jalalla ohjaten ihan rauhassa.



    Seiskaa olisi tosin pitänyt lumivallin yli ohitukseen kiihdyttäessä ohjata kaksin käsin. Ei näistä löydy yhtä turvallista Volvoa ja toista vaarallista, vaan kaksi eri tavoin ajettavaa.

      
  • Derrick:

    Audi


    Ymmärsin, että sinua eivät paljon kolareita aiheuttavat autot kiinnosta?

      
  • Derrick:


    Audi möi Amerikassa 1.1.2013 - 28.2.2013 yhteensä 20.993 autoa.

    Kysyntä on niin kovaa että Audin tuotantoa Saksassa on lisätty ainakin 7.600 autolla vain jenkkimarkkinoita varten.




    Ja millä tavalla tuo tukee väitettäsi? Mersu möi pelkästään tammikuussa 23,268 autoa. Eli Mersu on yli kaksi kertaa niin suosittu Jenkeissä kuin Audi.

      
  • NHB:

    Derrick:

    Audi möi Amerikassa 1.1.2013 - 28.2.2013 yhteensä 20.993 autoa.

    Kysyntä on niin kovaa että Audin tuotantoa Saksassa on lisätty ainakin 7.600 autolla vain jenkkimarkkinoita varten.


    Ja millä tavalla tuo tukee väitettäsi? Mersu möi pelkästään tammikuussa 23,268 autoa. Eli Mersu on yli kaksi kertaa niin suosittu Jenkeissä kuin Audi.




    Audin tavoite on myydä vuonna 2014 maailmanlaajuisesti 1.5 milj autoa josta Amerikassa 200.000 autoa. Kasvu on melko nopeata.

      
  • Kiinasta muuten tulee aika kiinnostavia uutisia. Kiinalainen Chery on kaapannut itselleen suunnittelijan Porschen design-tiimistä. Hakan Saragoglu on muun muassa ollut suunnittelemassa Porsche 918 Spyderia.

      
  • Derrick:


    Audin tavoite on myydä vuonna 2014 maailmanlaajuisesti 1.5 milj autoa josta Amerikassa 200.000 autoa. Kasvu on melko nopeata.




    Eli kahtena ensimmäisenä kuukautena Audi on siis jäänyt kauas tuosta myyntitahdista. Edelleenkään et ole perustellut millään tavalla väitettäsi, kunhan horiset jotain sekalaista. Etkö ymmärrä mitä perusteleminen tarkoittaa vai etkö vain keksi ensimmäistäkään perustetta väitteellesi?

      
  • Kerropa nyt Experience lisää autostasi, nykyisestä ja aiemmista. Miksi poistit viestin, jossa olit omistavinasi Volvon Classic-mallin? Nyt sitten omistatkin jo takavetoisen. Vai omistatko muuta kuin polkuauton ja haaveunena on Mersu tai Bemari? Jatkuva trollaus ja viestien poistelu ei anna kovin uskottavaa kuvaa. Voit yrittää kirjastaa sitä kertomalla jotain uskottavaa autoilutaustastasi.

      
  • A-utoilija:

    Kerropa nyt Experience lisää autostasi, nykyisestä ja aiemmista. Miksi poistit viestin, jossa olit omistavinasi Volvon Classic-mallin? Nyt sitten omistatkin jo takavetoisen. Vai omistatko muuta kuin polkuauton ja haaveunena on Mersu tai Bemari? Jatkuva trollaus ja viestien poistelu ei anna kovin uskottavaa kuvaa. Voit yrittää kirjastaa sitä kertomalla jotain uskottavaa autoilutaustastasi.




    Sama kaverihan kirjoitti muutama vuosi sitten ostaneensa 520d business-mallin. Jälkeenpäin kuitenkin poisti viestin ja väitti, ettei kyseistä bemaria koskaan ostanutkaan.



    Ihmetyttää, miten kaverin viestit liittyvät 95% Volvoon, vaikka hän ei koskaan moista sontaläjää aikoisi omistaa.



    Nimimerkkikin tällä kaverilla on ajoittain vaihtunut aika tiuhaan. Kiisti esimerkiksi erään nimimerkkivaihdoksen vaikka hänen viestihistoriastaan näki suoraan hänen edellisellä nimimerkillään kirjoittamat viestit.



    Kyseessä on ilmiselvä trolli.

      
  • Muistan minäkin tuon Bemarin 520d-mallin oston kaverin aiemmalta nimimerkiltä ja viesti hukkui sitten yön aikana, samoin kuin tuo Volvon Classic mallin omistusviestikin.

      
  • Experience:

    Todella asiantuntevia kommentteja 740 GLE:ltä vetotavasta!!! Olen täysin samaa mieltä asiasta. Itse olen ajanut etuvetoisia pitkän tovin ja sitten vaihdoin hieman epäröiden takavetoiseen. Olen itse asiassa nauttinut takavetoisesta erityisesti talvi-ajossa. Poissa on se ikuinen kankeus ja puskeminen joka vaivasi etuvetoisia. Takavetoisessa on extra elementti kaasupolkimessa, voit ratin lisäksi ohjailla autoa myös kaasulla.. Etuvetoisessa kaasun käyttö liittyy ainoastaan puskemisen keskeyttämiseen. Ikinä en ole myöskään ollut ongelmissa etenemisen kanssa. Aivan samalla lailla mennään jäällä tai paksussa lumessa. Oikeasti voin suositella ajosta nauttiville takavetoista, siinä on jotain riemua! Onneksi heräsin tähän asiaan :smile:




    Musta tuntuu että ainoa vetotapa jonka Experience tuntee on käteen veto.

      
  • En ole A-autoilijankaan kanssa samaa mieltä kaikista asioista. Mutta minunkin täytyy sanoa, että ihan ok alun jälkeen Experiencen viestit muuttuivat typeriksi trolleiksi. Tuo kiinalaisuudesta jankuttaminen on naurettavaa. Jokainen täällä tietää, että Kiinaomistus on vain hyvä asia Volvolle. Ja ehä Experiencenkin on syytä tottua siihen, että pian kiinalaiset omistavat puolet Euroopasta.

      
  • Ajattelija2013:

    En ole A-autoilijankaan kanssa samaa mieltä kaikista asioista.




    Jaa, miksi pitäisi olla samaa mieltä kaikista asioista? Minua ei ainakaan haittaa se, että olet Audi-miehiä ja ilmeisesti A5:n omistaja ja katsot asioita siitä näkökulmasta. Eipä tuo kaukana ollut Audin valinta viimeksi itsellänikään, mutta löysin vaan sitten enemmän miellyttävän mallin, johon syynä oli myös se, että Audi-kauppiaat on surkeita kaupantekijöitä.



      
  • Experience:

    NHB:
    Derrick:
    Kuorma-autoissa Volvosta tuli suurin valmistaja. Oletin että Experience on perillä tästä.


    Muuten ihan kiva, mutta tuote ja valmistaja eivät liity keskusteluun aiheeseen. Entäpä millä tavalla selität horinasi Mersun jäämisestä jalkoihin?


    Varmaan on hyvä kerrata Derrickille Volvo-merkin taustaa: Eli aikanaan oli Volvo, joka oli yhtä kuin henkilöautot ja kuorma-autot, kaikki toiminta oli Ruotsissa. Nykyään on Volvo-kuorma-autot, joka on edelleen Ruotsissa ja omistaa Volvo-tuotemerkin. Sitten on Volvo-henkilöautot, jonka ensin jenkki-Ford osti pois 90-luvulla. Muutama vuosi sitten kiinalainen Geely osti merkin Fordilta, nyt omistus on siis 100% Kiinassa.




    Kerro jotain uutta äläkä aina jauha samaa paskaa.

      
  • Kaikissa pk-seudun Audi-liikkeissä palvelu on ollut huonoa, myyjä jotenkin ylimielinen ja kaiken huippuna sitä jonka kanssa hieroin A6:sta kauppoja ei kiinnostanut lähettää edes tarjouspyyntöä. Volvon kunniaksi on sanottava, että myyjät on olleet aivan eri lailla palveluhenkisiä jokaisessa Volvo-liikkeessä jossa olen käynyt. On tuosta Tuulilasin tutkimuksiakin olemassa, jotka vahvistaa asian.

      
  • Experience:

    Tuulilasi teki testin ajamisen hauskuudesta eri olosuhteissa, ja yllätys yllätys Mersun E-sarja tuli ykköseksi. En yhtään ihmettele, helppo on yhtyä lopputulokseen:

    http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/mika-auto-yhdistaa-parhaiten-ymparistonakokohdat-ja-ajamisen-hauskuuden




    Kiitos hyvästä huumorista.

    On kylläkin pakko kysyä, luitko edes mitä tuo linkin testi käsitteli?

      
  • Ajattelija2013:

    En ole A-autoilijankaan kanssa samaa mieltä kaikista asioista.



    A-Autoilija

    Jaa, miksi pitäisi olla samaa mieltä kaikista asioista? Minua ei ainakaan haittaa se, että olet Audi-miehiä ja ilmeisesti A5:n omistaja ja katsot asioita siitä näkökulmasta. Eipä tuo kaukana ollut Audin valinta viimeksi itsellänikään, mutta löysin vaan sitten enemmän miellyttävän mallin, johon syynä oli myös se, että Audi-kauppiaat on surkeita kaupantekijöitä.




    Samaa mieltä ei tietenkään tarvitse olla, etenkään autovalinnassa. Mutta tarkoitin asiaa hieman laajemmin. Olen Experiencen ja monen muun kanssa samaa mieltä Volvon osittain vanhentuneesta mallistosta, sekä siitä, että sinä aika käsittämättömillä esimerkeillä ja selityksillä yrität puolustella Volvon pian 10-vuotta vanhoja malleja. Sen sijaan olen monessa mielessä myös samaa mieltä kanssasi, kuten siinä, että Volvo osaa edelleen tehdä ja suunnitella huippuluokan autoja.



    Itse en ole pk-seudulta, mutta autokauppiaista todettakoon, että mitään kovin suuria eroja en myyjissä ole huomannut eri automerkkien osalta. On surkeita myyjiä ja ihan kohtuullisia myyjiä (hyviä harvemmassa), mutta mitenkään myytävään automerkkiin en osaa näitä sitoa.



    En myöskään oikein ymmärrä, että A5 Audin omistaminen muuttaisi jotenkin minun näkökulmaa automaailmasta yleisesti. Ihan samanlainen näkemys minulla oli, kun ajoin eri merkkisellä autolla. Kun näitä keskusteluja seuraa, niin pidän itseäni jopa varsin avoimena automiehenä eri vaihtoehdoille. Huvittavaa ja osittain ehkä parasta antia (kunhan ei mennä mauttomuuksiin) täällä TM-palstoilla on tiettyjen kirjoittajien uskomaton merkkifanaattisuus tai merkkivastaisuus.

      
  • Esimerkeissäni Mersun malleista ja VW:n yhdestä mallista ei pitäisi olla mitään käsittämätöntä. Ne on vaan faktaa siitä millaisia uusimistahteja on muilla merkeillä. Miksi olisin kirjoittanut niitä miksikään puolusteluksi millekään asialle? Ei minun tarvitse Volvoa puolustella, koska siellä on asiat ihan hyvällä mallilla tällä hetkellä tulevaisuutta ajatellen.



    Uudessa Tuulilasissa on 4 sivuinen juttu Volvosta, jossa on paljon asiaa. Lukekoon ketä kiinnostaa saada aiheesta tarkempaa tietoa ilman kenenkään trollin värityksiä. Kuusi mallia saa nyt perusteellisen faceliftauksen eli 70 % malleista, joka on suurin tuoteuudistus Volvon historiassa ja niiden tuotanto alkaa toukokuussa ja Suomessa ovat ennen juhannusta. Näillä siis mennään pari vuotta eteenpäin V70 ja S80 osalta, jonka jälkeen niistä tulee uudet mallit. C70 valmistus loppuu ensi syksynä. Tarkoitus on toimitusjohtajan mukaan keskittyä tiettyihin malleihin entistä voimakkaammin, koska nykytilanteessa tuotteita ei voi olla kuinka monta tahansa. Strategiana on olla todellinen premium-vaihtoehto kaikissa maanosissa.

      
  • Tuo sama "jack of all trades is the master of none" on hyvä periaate, koska se pätee volyymin määräämissä rajoissa aivan kaikkiin valmistajiin. Jokaisella on rajansa, vaikka ne ovatkin eri paikassa.



    Keskittyminen on vain hankalaa alalla, jossa volyymi on elintärkeä?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit