Ranskalaiset autot

40 kommenttia
«1

Ranskalaiset autot ovat tunnetusti aina olleet "mukavia" matkustaa.

Sen sijaan autojen koeajoissa ovat lähes poikkeuksetta haukuttu jousituksen pehmeydestä ja tunnottomasta ohjauksesta.

Joskus on kommentoitu ettei ranskalaiset osaa tehdä hyvillä ajo-ominaisuuksilla varustettua autoa.

Kyse ei varmaan ole osaamisesta. Jos se olisi osaamisen puutetta, miksi sitten Citroen on niin hyvä rallissa (moninkertainen MM-voittaja) ja Peugeot rata-ajossa (voitot Le Mans 24h/Sebring 12h)?



Ranskalaiset ilmeisesti tykkäävät ajaa mukavalla autolla. :smile:

  
  • Tuskin tuollaiset asiat ikinä on absoluuttisesta osaamisesta kiinni.



    Haukkuuhan TM:äkin mersun ohjauksen aina, mutta kyse tuskin on siitä, etteikö ne mersulla osaa, vaan ennemminkin siitä, että niillä on vähän eri mielipde asioista mitä TM:llä.



    Autoja autolehdissä ja medioissa arvostelee kuitenkin ihmiset. Ja ihmisillä on väkisinkin omia mieltymyksiä ja mielipiteitä asioista, vaikka ne kuinka objektiivisiä yrttiäisivät olla.



    Itse pidän autovertailujen lukemista enempi viihteenä, ja saahan sieltä toisinaan mielenkiintoista tietoa. Muttei mikään vertailu pysty "absoluuttisesti" parasta osoittamaan, kun nykyautot ovat keskimäärin hyvin tasaväkisiä.

      
  • Teknarin äijät ihanoikin jotain helvetin mikroautoja ja kuoppatutkia. Minusta on aika rasittavaa ajaa tuollaisella teknarin ylistämällä persevasaralla, joka on tunnokas ja kiva. Mutta hauskuus loppuu siihen kun jokainen pienikin ura ja kuoppa tuntuu perseessä.

    Minusta on mukavaa kun alusta joustaa ja nielee suuren osan epätasaisuuksista. Arkiajo rajoitusten mukaan on oikeesti jotain muuta kuin mikroautoilu.. :confused:

      
  • Hyvä ihminen, millä kumman autolla olet joutunutkaan ajamaan.

    ---

    Maanantaina kävin vilkaisemassa viisnollakahdeksaa.

    En kyllä huomannut noita "vasaroita" missään.

    Kuulema esittelevät auton huhtikuun alussa.

    Pitää käydä tarkemmin katsomassa. :smile:

      
  • Penteles:

    Ranskalaiset autot ovat tunnetusti aina olleet "mukavia" matkustaa.
    Sen sijaan autojen koeajoissa ovat lähes poikkeuksetta haukuttu jousituksen pehmeydestä ja tunnottomasta ohjauksesta.
    Joskus on kommentoitu ettei ranskalaiset osaa tehdä hyvillä ajo-ominaisuuksilla varustettua autoa.
    Kyse ei varmaan ole osaamisesta. Jos se olisi osaamisen puutetta, miksi sitten Citroen on niin hyvä rallissa (moninkertainen MM-voittaja) ja Peugeot rata-ajossa (voitot Le Mans 24h/Sebring 12h)?

    Ranskalaiset ilmeisesti tykkäävät ajaa mukavalla autolla. :smile:




    Katsopa vähän mitä noista Renaultsport-malleista kirjoitetaan. Ne ovat järjestään luokkansa parhaita ajaa radallakin:



    https://www.youtube.com/watch?v=HUF8jWqmAB8



    http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarreviews/244294/renaultsport_megane_250_cup.html



    http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarreviews/233381/renaultsport_megane_r26r.html



    http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarreviews/236731/renaultsport_clio_200_cup.html



    Vaan suomalaiset eivät tätä tiedä. Saattaa olla monelle VW GTI-miehelle yllätys jos pääsee rattiin.



    Peugeotin RCZ on ilmeisen hyvä ajettava, ja vanhemmista malleista löytyy todellisia klassikoitakin, kuten 205 GTI. Ilmeisesti Peugeot on näissä uusimmissaan onnistunut parantamaan ohjaustaan reilusti. 407 ainakin oli ihan karmea.

      
  • noi puheet ranskalaisten pehmeydestä taitavat yleensä koskea näitä tavallisia ei sport malleja.

      
  • Ranskalaisissa on autohistorian aikana ollut lukuisia loistavia autoja. Esim. Viimeiset Talbotit olivat todella miellyttäviä ajaa ja taitaa niitä muutamia olla vieläkin liikenteessä? Itselläni kokemusta neljästä sellaisesta, ja koskaan en ole niin edullisesti autoillut ja myös yllättävän vähillä korjauksilla!

      
  • Muistuu mieleen ainakin yksi 2-litraisten 16-venttiilisten TM-vertailu vuosien takaa, jossa Citroën BX ja Peugeot 405 saivat ainoina loppuarvostelussa viisi tähteä. Molemmat saivat mukavuudesta porukan parhaana arvosanana ysin.



    Ajo-ominaisuuksista BX sai ainoana kympin, Pösö ja VW Jetta saivat ysin. Japanilaiset Mitsu Galant, Honda Accord ja Mazda 626 jäivät hännille arvosanoilla 7, 5 ja 4.



    No ehkä noista ajoista on muuttunut jokin muukin kuin rengasprofiili. :wink:

      
  • finman:

    uudessa pösö 508 takuu 5v
    https://tekniikanmaailma.fi/uutiset/peugeot-508-myyntiin-5-vuoden-takuulla


    Peugeot on parantanut laatuaan ja tuloksia laadusta alkaa näkyä tilastoissa.

    https://tekniikanmaailma.fi/uutiset/peugeot-yllatti-luotettavuudellaan



    PSA:lla (Peugeot Citroen) on kova pyrkimys nostaa autojensa arvostusta. Keihäänkärkinä on Citroenilla DS-sarja ja Peugeotilla 508.

      
  • Penteles:

    Kyse ei varmaan ole osaamisesta. Jos se olisi osaamisen puutetta, miksi sitten Citroen on niin hyvä rallissa (moninkertainen MM-voittaja) ja Peugeot rata-ajossa (voitot Le Mans 24h/Sebring 12h)?


    Sen sijaan Fordilla ei ralliversiossa tahdo osat kestää.

    http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/2011/03/1302703/ek15-vetoakseli-petti-nyt-hirvosen

      
  • Miksi ihmeessä vertailaan ralliautoja ja kaikelle kansalle myynnissä olevia (perhe)autoja? Kuka arkiautokseen ralliauton ottaisi?

    Autoissa on paljon makuasioita ja jokaisella omansa. Minulla se on: ranskalaisiin ei kosketa - eikä italialaisiin.

      
  • Zagarat:

    Miksi ihmeessä vertailaan ralliautoja ja kaikelle kansalle myynnissä olevia (perhe)autoja? Kuka arkiautokseen ralliauton ottaisi?
    Autoissa on paljon makuasioita ja jokaisella omansa. Minulla se on: ranskalaisiin ei kosketa - eikä italialaisiin.


    Kuka ja missä vertasi ralliautoja perheautoihin???

      
  • Penteles:

    finman:
    uudessa pösö 508 takuu 5v
    https://tekniikanmaailma.fi/uutiset/peugeot-508-myyntiin-5-vuoden-takuulla

    Peugeot on parantanut laatuaan ja tuloksia laadusta alkaa näkyä tilastoissa.
    https://tekniikanmaailma.fi/uutiset/peugeot-yllatti-luotettavuudellaan

    PSA:lla (Peugeot Citroen) on kova pyrkimys nostaa autojensa arvostusta. Keihäänkärkinä on Citroenilla DS-sarja ja Peugeotilla 508.




    Ranskalaisten autojen laatu ja sen paraneminen nousee tasaisin väliajoin keskusteluihin, mutta tilastoihin saakka asia realisoituu poikkeuksia lukuunottamatta.

    A-Katsastuksen tilasto 3-vuotiaissa:

    http://www.a-katsastus.fiSiteCollectionDocuments/Vikatilasto2010/A-Katsastus_vikatilasto_2010_3_vuotta.pdf/



    Paras ranskalainen on Xsara sijalla 16 ja 30 parhaan joukossa ei muita kyseisestä maasta.

    30 huonoimman joukosta löytyy sen sijaan 5 mallia ja niukasti ulkopuolelle sijoille 67 ja 68 jää vielä 2 pösöä.



    Listan huonoimmasta päästä löytyvät kylläkin M-B E ja C mallit molemmat E:n ajokilometrien ollessa kylläkin kärkipäätä.

      
  • jokaka:

    A-Katsastuksen tilasto 3-vuotiaissa:
    http://www.a-katsastus.fiSiteCollectionDocuments/Vikatilasto2010/A-Katsastus_vikatilasto_2010_3_vuotta.pdf/

    Paras ranskalainen on Xsara sijalla 16 ja 30 parhaan joukossa ei muita kyseisestä maasta.
    30 huonoimman joukosta löytyy sen sijaan 5 mallia ja niukasti ulkopuolelle sijoille 67 ja 68 jää vielä 2 pösöä.


    Juuri näiden laatuongelmien vuoksi ranskalaisien autonvalmistajien on ollut pakko panostaa uusien mallien kohdalla laatuun. Takuuajan korottamisella 4-5 vuoteen halutaan tuoda asia esille, että ovat tosissaan panostamassa laatuun ja vikojen poistoon.

      
  • Zagarat:


    Autoissa on paljon makuasioita ja jokaisella omansa. Minulla
    se on: ranskalaisiin ei kosketa - eikä italialaisiin.




    jep minulla se on saksalaisiin ei kosketa, eikä ranskalaisiin eikä japanilaisiin,samoin jäävät korealaiset ja ruotsalaiset kauppaan.



      
  • jokaka:


    Paras ranskalainen on Xsara sijalla 16 ja 30 parhaan joukossa ei muita kyseisestä maasta.




    listassa ei ole kaikkia malleja, vain ne joitan on katsastettu vähintään 100 kpl, joten parempiakin voi olla.

      
  • jep minulla se on saksalaisiin ei kosketa, eikä ranskalaisiin eikä japanilaisiin,samoin jäävät korealaiset ja ruotsalaiset kauppaan.




    Loistavaa! Ajatko kiinalaisella vai venäläisellä?

      
  • Zagarat:

    jep minulla se on saksalaisiin ei kosketa, eikä ranskalaisiin eikä japanilaisiin,samoin jäävät korealaiset ja ruotsalaiset kauppaan.


    Loistavaa! Ajatko kiinalaisella vai venäläisellä?




    mieti sitä, itse ajat varmaan albanialaisella



      
  • Eihän 5 vuoden takuu vielä kerro laadusta. Vain takuusta. Itselläni ollut aikoinaan uusi Peugeot ja pitää kyllä laatu paljon parantua, jotta ostaisin uudestaan.

    Aika näyttää miten esim. 508 selviää.

      
  • mieti sitä, itse ajat varmaan albanialaisella




    Ei, ajan japanilaisella. Japanilainen auto on kuin hautausmaa, kukaan ei sinne halua, mutta kaikki siihen lopulta päätyvät. Ja se toimii...

      
  • koivuniemen herra:

    Eihän 5 vuoden takuu vielä kerro laadusta. Vain takuusta. Itselläni ollut aikoinaan uusi Peugeot ja pitää kyllä laatu paljon parantua, jotta ostaisin uudestaan.
    Aika näyttää miten esim. 508 selviää.


    Vaikuttaa siltä, että 508 pököttiä ei kukaan halua edes uutena: http://www.auto-motor-und-sport.de/vergleichstest/peugeot-508-vw-passat-co-vier-mittelklasse-limousinen-im-test-3555752.html?show=2

      
  • ainakaan saksalainen

      
  • mikahe:

    koivuniemen herra:
    Eihän 5 vuoden takuu vielä kerro laadusta. Vain takuusta. Itselläni ollut aikoinaan uusi Peugeot ja pitää kyllä laatu paljon parantua, jotta ostaisin uudestaan.
    Aika näyttää miten esim. 508 selviää.

    Vaikuttaa siltä, että 508 pököttiä ei kukaan halua edes uutena: http://www.auto-motor-und-sport.de/vergleichstest/peugeot-508-vw-passat-co-vier-mittelklasse-limousinen-im-test-3555752.html?show=2


    Insignia oli tuossa vertailussa toinen ja Peugeot neljäs.

    Seurataampa kumpaa myydään Suomessa enemmän.

      
  • mikahe:

    koivuniemen herra:
    Eihän 5 vuoden takuu vielä kerro laadusta. Vain takuusta. Itselläni ollut aikoinaan uusi Peugeot ja pitää kyllä laatu paljon parantua, jotta ostaisin uudestaan.
    Aika näyttää miten esim. 508 selviää.

    Vaikuttaa siltä, että 508 pököttiä ei kukaan halua edes uutena: http://www.auto-motor-und-sport.de/vergleichstest/peugeot-508-vw-passat-co-vier-mittelklasse-limousinen-im-test-3555752.html?show=2




    kertooko testin lopputulos jotain haluttavuudesta?

    esim ei kai hiace ole missän testissä pärjännyt mutta myydyin (suomessa) silti...

      
  • Muistan tuon GTI-vertailun: Ajo-ominaisuuksista BX sai ainoana kympin, Pösö ja VW Jetta saivat ysin. Japanilaiset Mitsu Galant, Honda Accord ja Mazda 626 jäivät hännille arvosanoilla 7, 5 ja 4.



    Ja en vieläkään käsitä tulosta, sillä tuo Mazda 626 GTI oli todella hyvä ajaa. 626 voitti testejä tuulilasissa, poliisilla oli niitä käytössään ja se on edelleen esim. rokkiralleissa kaikista kovin rassi. Ajoin tuollaista Mazdaa (GTI) paljon. Hyvät kunnon penkit, mahtava moottori, paljon varusteita, tilava ja ennen kaikkea vakaa ajettava. Josko jousitus oli turhan kova, mutta sopi kyllä auton luonteeseen hyvin. Tuosta sakista taisi lopulta olla vielä kestävinkin, kun noita yhä liikenteessä on paljon.

      
  • aika kaukana hyvästä toi 626 GTI.... en tiedä minkälainen maku sulla on mutta ei tuota hyväksi voi oikein kehua. Moottori oli muuten ihan ok, mutta alavääntöä ei nimeksikään tuossa koneessa.

      
  • Ranskalaisten autojen luotettavuus parantunut huomattavasti, todetaan ADAC:in julkaisemasta vikaraportista.



    http://www.automobile-magazine.fr/fiabilite/actus_rappels/renault/statistiques_de_pannes_adac_2010

      
  • "Ultimately, the ADAC assesses rather encouraging for the French brands, especially when taking into account its statistical methodology and characteristics of the German market , which benefits the local builders."





      
  • Penteles:

    Sen sijaan Fordilla ei ralliversiossa tahdo osat kestää.
    http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/2011/03/1302703/ek15-vetoakseli-petti-nyt-hirvosen




    Eipä taida olla ralliautolla oikeastaan mitään yhteistä tavallisen Fordin kanssa. Moottorit, vaihteistot, jarrut, jousituselementit jne on kaikki erikoispajojen käsialaa.

      
  • mikahe:

    Vaikuttaa siltä, että 508 pököttiä ei kukaan halua edes uutena: http://www.auto-motor-und-sport.de/vergleichstest/peugeot-508-vw-passat-co-vier-mittelklasse-limousinen-im-test-3555752.html?show=2




    Noista neljästä vertailun autosta 508 olisi ainoa jonka minä voisin ostaa. Muilla ei ole minulle minkäänlaista kiinnostusarvoa.



    ...



    Aika jännä on tuo Insigniankin kehuminen...samoista asioista ei kehuttu Pösöä vielä jokunen vuosi sitten. Pösöhän keksi oman "insigniansa" jo silloin kun 407 tuli markkinoille. Auto oli tehty muotoilun ehdoilla ja tilojen kustannuksella eikä osoittautunut miksikään suureksi menestykseksi. Tosin tuossa 407:ssäkin oli minun makuuni enemmän luonnetta kuin tuossa Opelissa nyt on.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit