Tesla

512 kommenttia
1246718
  • ns autonvalmistajat, oikeammin loppukokoonpanijat ja brändääjät, haluavat myydä paljon sähköautoja mutta kun litiumista on pulaa niin voivat päättää että tehdäänkö yksi 100 kWh akustolla oleva vai 4 kpl 25 kWh versiota... esim euroopassa 4 kpl lasketaan 8 auton myynniksi CO2 mielessä, joten esim miljoonan auton myynnissä (vaikkapa 99g/km CO2) 10 000kpl 100 kWh akustolla olevaa ei juuri laske keskipäästöä, parisen grammaa, mutta laskennallisesti 80 000 kpl tekisi jo 7 grammaa. sillä voi sitten myydä vaikka muutaman maasturin tms.



    kysyntää pitää yllä valtioiden tukiaiset ja usea kaupunki on hommannut sähköautoja työautoiksi poliittisista syistä, samoin parkkirajoituksia ei ole, lataustolppia on parhailla paikoilla... ei niiden silloin tarvitse olla kovin kaksisia, ja nyt näyttää noin 24kWh akustosta tulleen standardi. sillä ei juuri siviilikäytössä mitään tee, paitsi kakkos/cityautona.



    jos pystyy lähtemään tolpasta niin talvellakin akkupaketti jne on lämpöinen jo vakiona, eli tuo 24 kWh riittää varsin pitkiin kertamatkoihin. ja vaikkapa kotihoitajat voivat päristellä päristelemättä paikasta toiseen hyvin vuoronsa ajan, lounaaksi pikalataustolppaan taas.



    teslalla ei ole moisia kikkailuita tarve puuhata. samalla kun kaupungin kotihoitajat kulkevat talosta taloon nissan leafilla niin herrat isot herrat joutuvat ajamaan s-mersuilla tms juopoilla ja kaupungin sääntöjä rikkovilla kauhukkeilla. todella epäkorrektia! toki kohta saanee teslan tai s-mesen (josta tesla saa rahaa) joten herrat isot herrat saavat poliittisesti korrektit menopelit "firman piikkiin" :smirk:



    siviilikäyttöönkin sopii, pikalatausverkostoa, eli siis mainostolppia, rakennetaan kovaa tahtia joten kohta päässee lappiinkin suit sait sukkelaan sähköllä. lapissahan on autoille tolppapaikat, ei etelän menopelit muuten käynnisty. ja kuten täällä jo todettiinkin niin oikeasti kannattaa lapin sijaan lähteä alpeille, parikin tyyppiä sujahtaa halvemmalla kuin autoillen lapin nyppylöille.



    kesällä auto pysyy viileänä halutessa, oli tolpassa tai ei. lämmitystähän voi hoitaa jollain vepastolla, mutta aika kauan saa lämmittää moisilla kun lämmittävät moottorin kanssa.



      
  • surffari:

    teslan bisnesmalli on aika erilainen verrattuna sim tojotaan tms, tojo ei tee hybridiensä voimalinjoja vaan tekniikan omistaa denso. myös myynti on erikoinen, sillä myyntitykki huikkasia ei tarvita joka notkoon ja laaksoon vaan netistä tilataan. muutamia esittelypisteitä on, siis jos ei ole kaverin autoa koittanut. huoltopalatseja ei myöskään tarvita, auto kertoo että mikä on vikana ja sitten voidaan päivittää softa tai tulla vaihtamaan suodattimet kotiin. käytännössä siis auton verottomasta hinnasta jää suuri osa teslalle. jostain priuksesta ei tojolle jää kuin pieni osa verottomasta hinnasta, maahantuoja/myyntitykit saavat enemmän kuin tojo.

    tojo ja mersu koittavat sitten ostaa teslalta voimalinjan, akkuineen. tesla on siis myös voimalinjamyyjä. länsimaissa ei juuri litiumioni akkuja tehdä, kiina kontrolloi loppuja raaka-aineita. kiinalaiset haluavat myydä sitten sähköautoja/mopoja/pyöriä/tietsikoita/jne eikä vain akkuja. panasonic? tekee sitten teslan gigatehtaassa akkuja joita sitten paketoidaan ja myydään, joten kontrolli jää teslalle. rajalliselle tavaralle voi sitten asettaa hyvän hinnan...






    Ihan hyvä sepustus, mutta et ilmeisesti tiedä, että Denso on Toyotan täysin omistama komponentti valmistaja kuten Aisinkin.



    Ja Daimler taas on Teslan yksi omistaja, joten ei kait heidän nyt hirveesti tarvi akkuja vongata.

      
  • Ritsalle:

    Ero kiihdytysajoissa johtunee enimmäkseen renkaista, TM:n autossa oli 19" vanteille asennetut alkuperäisrenkaat jotka ovat M+S mallia, ns. All-Season renkaat jotka ovat tosi liukkaat, itsekin hylkäsin ne ja laitoin vanteet talvikumien alle ja 21" kesäksi. Performancessa on videoissa 21" joissa on Michelinit ja leveämpinä jos kyseessä on P+ eli 265 takarenkailla varustettuna.

    Allaolevasta linkistä kuulee miksi sähkömoottori on alkukiihdytyksessä ylivoimainen, luistonestoa säädetään huomattavasti nopeammin kuin polttomoottorissa. Renkaat menee optimaalisesti koko ajan eivätkä kitise yli ja ali pidon rajan kuten yhtä nopeassa bensakoneessa.

    https://www.youtube.com/watch?v=gRLeNX8GwEo

    Tesla on nopea paikaltaan mutta eniten hauskaa saa maantiellä, oikea nilkka suoraksi ja välittömästi mennään. 60-120 km/h TM testissä 95 metriä. Kokeilkaa millä tahansa autolla että polkaisette tallan pohjaan 60 kohdalla niin kohta alkavat vaihteet vaihtua mutta Tesla on jo kaukana. Tämä tulee perässäroikkujille aina yllätyksenä. :lol:

      
  • tojota, siis konsernitojo, omistaa myös teslaa. 10% http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Group



    daimler omistaa "vain" 4,7% teslasta. ovat jo vonganneet muutamaan automalliin voimalinjan akkuineen, siitä omistus kertoo.



    http://ir.teslamotors.com/ on tällä hetkellä alhaalla... höm...



    aika linkittyneitä nämä on omistuksiensa kanssa. panasonic omistanee kanssa patteriensa paketoija-myyjää, kai se prosenttiosuuskin jostain selviäisi...





      
  • surffari:



    http://ir.teslamotors.com/ on tällä hetkellä alhaalla... höm...


    Mikä on alhaalla?



    http://ir.teslamotors.com/stockquote.cfm

      
  • http://www.luxresearchinc.com/news-and-events/press-releases/read/tesla-motors’-gigafactory-will-see-more-50-overcapacity-its-li





    http://www.teslamotors.com/sites/default/files/blog_attachments/gigafactory.pdf



    hyvät kasvulukemat tulossa, jos vain raaka-ainetta riittää jenkkilään. nevadasta saivat hyvät veronalennukset. jos kaikki menee suunnitellusti, niin suht puolet kennontekokapasiteetista olisi teslalla.



    nykyisin noin 35 000 000 kWh saadaan tehtyä, eli noin 400 000 tesla s 85 kWh akustolla olevaa, mikäli siis esim läppäreihin käytettäisiin muita kuin li-ion kennoja. ei kovin montaa sähköautoa saa tehtyä vaikka tuo tehdas tekisikin täydellä kapasiteetilla.



    psa-konserni yrittääkin saada hybrideissä akun korvattua paineilmalaitteilla. ilma ei taida loppua...

      
  • surffari:

    teslan bisnesmalli on aika erilainen verrattuna sim tojotaan tms, tojo ei tee hybridiensä voimalinjoja vaan tekniikan omistaa denso. myös myynti on erikoinen, sillä myyntitykki huikkasia ei tarvita joka notkoon ja laaksoon vaan netistä tilataan. muutamia esittelypisteitä on, siis jos ei ole kaverin autoa koittanut. huoltopalatseja ei myöskään tarvita, auto kertoo että mikä on vikana ja sitten voidaan päivittää softa tai tulla vaihtamaan suodattimet kotiin. käytännössä siis auton verottomasta hinnasta jää suuri osa teslalle. jostain priuksesta ei tojolle jää kuin pieni osa verottomasta hinnasta, maahantuoja/myyntitykit saavat enemmän kuin tojo.

    tojo ja mersu koittavat sitten ostaa teslalta voimalinjan, akkuineen. tesla on siis myös voimalinjamyyjä. länsimaissa ei juuri litiumioni akkuja tehdä, kiina kontrolloi loppuja raaka-aineita. kiinalaiset haluavat myydä sitten sähköautoja/mopoja/pyöriä/tietsikoita/jne eikä vain akkuja. panasonic? tekee sitten teslan gigatehtaassa akkuja joita sitten paketoidaan ja myydään, joten kontrolli jää teslalle. rajalliselle tavaralle voi sitten asettaa hyvän hinnan...






    Toyota omistaa n. kolmasosan Densosta.



    http://www.globaldenso.com/en/investors/stock/overview/index.html



      
  • Tesla vaikuttaa olevan jotain todella poikkeuksellista, jopa siinä määrin että homma alkaa lähteä käsistä, sellainen hurmos on menossa.

      
  • Auto motor und sport on mittaillut Teslan käyttösädettä aikaisemmin, ja nyt Teslan keskustelupalstalaisten kanssa. Keskustelupalstalla oli ilmeisesti kritisoitu AMS:n aikaisemman testin mittaustapaa liian raskaaksi. Nyt sitten homma hoidettiin yhdessä. Alla tuloksia eri mittauksista.



      • Teslafoorumin kirjoittaja omassa testissään 364 km @ 120 km/h (20 °C)
      • AMS+teslafoorumi 258 km @ 120 km/h (13 °C, sadetta)
      • AMS 444 km pihistelyajossa hyvissä olosuhteissa
      • AMS testikulutukset:
        [-]sekalainen pendelöintiajo 242 (-7 °C)
        [-]342 km @ 120 km/h (23 °C)
        [-]184 km @ 120 km/h (30 °C, ilmastointi pääll&#228:wink:
      
  • NHB:

    Auto motor und sport on mittaillut Teslan käyttösädettä aikaisemmin, ja nyt Teslan keskustelupalstalaisten kanssa. Keskustelupalstalla oli ilmeisesti kritisoitu AMS:n aikaisemman testin mittaustapaa liian raskaaksi. Nyt sitten homma hoidettiin yhdessä.




    Nyt täytyy ottaa hattu pois päästä. Näin ne erimielisyydet pitää hoitaa. Tuloksena on paremmin dokumentoitua tekemistä ja käytännön kannalta realistista ja relevanttia informaatiota.



    Minut yllättää tuo kuuman sään vaikutus. Pelkkä ilmastointi tuskin asiaa selittää, koska tuon mukaan ilmasotinti veisi puolessatoista tunnista saman verran sähköä kuin 160 km:n ajaminen 120 km/h. Koska akun kapasiteetti on 85 kWh, prosenttilasku väittää, että energiaa menisi ilmastointiin 40 kWh eli 27 kW puolentoista tunnin ajan. Tuskin menee.



    Kun kuumemmalla säällä vielä kulkuvastuksetkin ovat pari prosenttia pienemmät, tässä on jotain selitettävää. Jos mittaustulos on oikein, akku on todella herkkä kuumalle.

      
  • Tuli ostettua 6,5vkoa sitten Tesla Model S 85kW.



    Olen ajanut nyt noin 5200km. Aivan mielettömän kiva auto!



    Autoon tuo luonnetta sen valtava teho ja sen äänetön meno.



    Sillä kuitenkin kaikista mieluiten ajaa rauhallisesti.



    Ajelee heittämällä Espoo-Turku-Espoo sekä Espoo-Tampere-Espoo matkoja.



    Teslan latausverkko (ilmainen) tulee myös Suomeen sopiviin paikkoihin ensi vuoden aikana, joissa lataa kahvikupin ostamisen aikana aivan tarpeeksi.



    Akussa 85kW, yksi kW maksaa noin 4 senttiä Espoossa + siirtomaksu, noin 6-8senttiä yhteensä, riippuen operaattorista. Ainakin vielä lataaminen on kaupungeissa ilmaista, myös sähköparkkipaikat ovat ilmaisia.



    Lähden ensi viikolla lautalla Tukholmaan ja sieltä ajan Teslan ilmaisten Superchargereiden kautta aina välimerelle saakka. Maailma muuttuu nopeasti.



    Teslan jälkeen kaikki polttomoottoriautot tuntuu älyttömän vanhanaikaisilta, ovat kuin "mennyttä aikaa".

      
  • Infiniti miäs:

    Tuli ostettua 6,5vkoa sitten Tesla Model S 85kW.

    Olen ajanut nyt noin 5200km. Aivan mielettömän kiva auto!

    Autoon tuo luonnetta sen valtava teho ja sen äänetön meno.

    Sillä kuitenkin kaikista mieluiten ajaa rauhallisesti.

    Ajelee heittämällä Espoo-Turku-Espoo sekä Espoo-Tampere-Espoo matkoja.

    Teslan latausverkko (ilmainen) tulee myös Suomeen sopiviin paikkoihin ensi vuoden aikana, joissa lataa kahvikupin ostamisen aikana aivan tarpeeksi.

    Akussa 85kW, yksi kW maksaa noin 4 senttiä Espoossa + siirtomaksu, noin 6-8senttiä yhteensä, riippuen operaattorista. Ainakin vielä lataaminen on kaupungeissa ilmaista, myös sähköparkkipaikat ovat ilmaisia.

    Lähden ensi viikolla lautalla Tukholmaan ja sieltä ajan Teslan ilmaisten Superchargereiden kautta aina välimerelle saakka. Maailma muuttuu nopeasti.

    Teslan jälkeen kaikki polttomoottoriautot tuntuu älyttömän vanhanaikaisilta, ovat kuin "mennyttä aikaa".




    Infoatko että mistä ostit? Oliko silloin jo tiedossa D-mallin tulo myyntiin? Onko sinulla tietoa milloin D-mallin toimitukset alkavat tännepäin (pohjoismaat)?

      
  • Infiniti miäs:

    Tuli ostettua 6,5vkoa sitten Tesla Model S 85kW.




    Ostitpa tehottoman mallin.



    Tarkoitit varmaankin kirjoittaa 85kWh. Pienen näköinen virhe, mutta muuttaa tekstin merkityksen aivan totaalisen toiseksi.

      
  • Auto Outletista Vantaalta ostin, he hoitivat kaiken ja palveluasenne on ensiluokkaista. Hehän tilasivat ison satsin niitä (yli sata) ja niitä ilmeisesti tulee ripotellen sieltä. Heillä on PDF josta saa valita itselle sopivimmilla spexeillä. Muuten toimitusaika on pidempi ja joutuu itse säätämään tullien yms. juttujen kanssa. Sekin on toki mahdollista, mutta helpointa hoitaa paikallisen importterin kanssa.



    Maaliskuussa 2015 alkaa jo nelivetoisten toimitukset.



    Olen siis vasta ajanut noin 6vkoa Teslalla ja vain vähän aikaa sitten ilmoitettiin näistä nelivetomalleista. Pikkasen sylettää, mutta vaihdan joskus seuraavaksi sitten sellaiseen, taikka Model X:ään, mikäli fiilis sen kanssa on yhtä hyvä kuin S:n. Ilmeisesti hintaero nelivetomalliseen ei olisi ainakaan Teslan shopissa merkittävä.



    LMJ: sanotaan sitten "kasivitonen" vaan. Tuskin muuten kovin montaa "kuuskymppistä" ole mennyt kaupaksi.

      
  • Infiniti miäs:

    Auto Outletista Vantaalta ostin, he hoitivat kaiken ja palveluasenne on ensiluokkaista. Hehän tilasivat ison satsin niitä (yli sata) ja niitä ilmeisesti tulee ripotellen sieltä. Heillä on PDF josta saa valita itselle sopivimmilla spexeillä. Muuten toimitusaika on pidempi ja joutuu itse säätämään tullien yms. juttujen kanssa. Sekin on toki mahdollista, mutta helpointa hoitaa paikallisen importterin kanssa.

    Maaliskuussa 2015 alkaa jo nelivetoisten toimitukset.

    Olen siis vasta ajanut noin 6vkoa Teslalla ja vain vähän aikaa sitten ilmoitettiin näistä nelivetomalleista. Pikkasen sylettää, mutta vaihdan joskus seuraavaksi sitten sellaiseen, taikka Model X:ään, mikäli fiilis sen kanssa on yhtä hyvä kuin S:n. Ilmeisesti hintaero nelivetomalliseen ei olisi ainakaan Teslan shopissa merkittävä.

    LMJ: sanotaan sitten "kasivitonen" vaan. Tuskin muuten kovin montaa "kuuskymppistä" ole mennyt kaupaksi.




    Kiitoksia infosta! On myös mielenkiintoista kuulla yleisesti 'täys'sähköauton (ei viitsi sanoa 'pelkän') käytöstä, eli onko Suomessa (etenkin pk-seudulla) oikeasti latauspaikkoja eli pääseekö niitä myös käyttämään (onko yleisesti käytössä tai onko aina varattuja, tms.), onko hankaluuksia eri lataussysteemien kanssa (Teslan superchargereita ei taida Euroopassakaan saada käyttää muut kuin Teslat) yms.!



    Ai niin, entä kotiin asennettava lataussysteemi? Oletan että hankit sellaisen, oliko ongelmatonta saada asennettua ja käyttää?

      
  • Ajaminen on halpaa, mutta kuinka suuri menoerä odottaa, kun patterit ovat kuluneet loppuun? Ja millaista on ajaminen lähes loppuun kuluneilla pattereilla, kun autolla ei pääse enää pitkästi? Mikä on auton jälleenmyyntiarvo tilanteessa, jossa patterien vaihto on edessä? Patterien rajallista käyttöikää voisi verrata siihen, että johonkin tavalliseen autoon pitäisi tehdä muutaman vuoden välein kallis moottoriremontti tai moottorin vaihto.



    Teslan voimanlähteenä käytetään ilmeisesti suurta määrää kodin elektroniikasta tuttuja litiumakkuja. Jos ne eivät kestä läppärissä kovin kauan, eivät ne taida kestää autossakaan. Eräissä läppäreissä (mm. jotkut Macbookit) akut alkavat vanhemmiten turvota, vaikka ne vielä toimivatkin. Onko varmistettu, ettei Teslassa käy samoin? Jos tuhannet pienet akut turpoavat akkupaketin sisällä, miten käy autolle? Pullistuuko pohja?



    http://www.ecvv.com/product/2811976.html



    Tesla on hienon näköinen auto, eikä tarkoitukseni ole vähätellä sitä. Kunhan kyselen. Voisin kuvitella, että kapitalismin lait hoitavat tämän asian tavalla tai toisella, eli akkujen kysynnän kasvaessa niiden tuotanto lisääntyy, ja hinnat alenevat. Tähän kai Teslan taholta on viitattukin, kun joku on kysellyt akunvaihdon hintaa. Eli osta auto, älä murehdi tulevaa.



    http://www.greencarreports.com/news/1084682_what-goes-into-a-tesla-model-s-battery--and-what-it-may-cost

      
  • SO2001:

    Ajaminen on halpaa, mutta kuinka suuri menoerä odottaa, kun patterit ovat kuluneet loppuun? Ja millaista on ajaminen lähes loppuun kuluneilla pattereilla, kun autolla ei pääse enää pitkästi? Mikä on auton jälleenmyyntiarvo tilanteessa, jossa patterien vaihto on edessä? Patterien rajallista käyttöikää voisi verrata siihen, että johonkin tavalliseen autoon pitäisi tehdä muutaman vuoden välein kallis moottoriremontti tai moottorin vaihto.


    Autolla on 8 vuoden täystakuu, valmistaja lupaa vaihtaa akun uuteen mikäli kapasiteetti laskee alle 80%:n. Kori on 100% alumiinia joten ruoste ei laske auton jälleenmyyntiarvoa, ei myöskään kuluvia osia niveliä lukuunottamatta. Sitten joskus kun se akku on vaihtokunnossa moni varmasti hyväksyy vaihdon hinnan helpommin koska uuden akun kapasiteetti on todennäköisesti ainakin tuplaantunut alkuperäisestä siinä vaiheessa. Akun vaihtoon menee pari minuuttia.

      
  • ritsa:

    Autolla on 8 vuoden täystakuu, valmistaja lupaa vaihtaa akun uuteen mikäli kapasiteetti laskee alle 80%:n. Kori on 100% alumiinia joten ruoste ei laske auton jälleenmyyntiarvoa, ei myöskään kuluvia osia niveliä lukuunottamatta. Sitten joskus kun se akku on vaihtokunnossa moni varmasti hyväksyy vaihdon hinnan helpommin koska uuden akun kapasiteetti on todennäköisesti ainakin tuplaantunut alkuperäisestä siinä vaiheessa. Akun vaihtoon menee pari minuuttia.




    Pari kommenttia tähän:



    Miten sähköauton kuluvat osat lopulta eroavat polttomoottoriauton kuluvista osista? Polttomoottoriautossa huoltoihin tulee öljyn ja tulppien vaihto, mutta nivelet, jarruosat, jne. löytyvät kyllä sähköautoistakin. Omissa autoissani niitä korjauksia ja huoltoja on vanhimpia kiesejä lukuunottamatta tullut varsin suurelta osin nimenomaan noihin muihin kuin moottorin osiin.



    Sähköauto on toki halvempi huoltaa moottorin vähemmän huoltotarpeen vuoksi, mutta erot jäänevät varsin pieniksi ensimmäisen 200 tkm:n aikana. Sen jälkeen onkin sitten kysymysmerkki.



    Akkujen osalta vaihdon kannattavuus riippuu hyvin paljon teknologian kehityksestä. En ihan usko, että akkujen kapasiteetti kaksinkertaistuisi kahdeksassa vuodessa. Todellisuudessa akkujen kapasiteettikehitys on viime vuosina ollut varsin maltillista, ja vaikka joka toinen viikko uutisoidaan jostain läpimurrosta, niitä ei ole tuotantoon asti ihmeemmin päässyt. Auto on kovin vaativa ympäristö, se ei ole ensimmäinen uuden teknologian sovelluskohde.



    Hinnan osalta pelivaraa voi olla enemmänkin. Tällä hetkellä Teslan 85 kWh:n akkupaketin vähittäismyyntihinta Yhdysvalloissa on $45 000. Hintatason täytyy romahtaa, että kymmenvuotiaaseen autoon kannattaa lähteä akkua vaihtamaan. Hinta ei ole epärealistisen korkea akkujen hintaan nähden, ja jotain se jälkimarkkinointikin haluaa välistä.



    Pidän Teslaa virkistävänä autona ja hienona suorituksena alallaan. On se oikeasti hieno. En kuitenkaan lähtisi jälleenmyyntiarvoa arvailemaan, koska se on poikkeuksellisen herkkä teknologian kestävyydelle (erityisesti akkujen todellinen käyttöikä ), teknologian kehitykselle (tulevaisuuden akkupakettien ominaisuudet), sähköautomarkkinoiden kehittymiselle sekä regulaatiolle.



    Toisaalta sadantonnin auton jälleenmyyntiarvo kymmenen vuoden päästä ei ole kovin kiinnostava tekijä auton uutena ostavalle.

      
  • Hiilipäästö:


    Miten sähköauton kuluvat osat lopulta eroavat polttomoottoriauton kuluvista osista? Polttomoottoriautossa huoltoihin tulee öljyn ja tulppien vaihto, mutta nivelet, jarruosat, jne. löytyvät kyllä sähköautoistakin.

    Toisaalta sadantonnin auton jälleenmyyntiarvo kymmenen vuoden päästä ei ole kovin kiinnostava tekijä auton uutena ostavalle.


    Jarrut ei Teslassa paljon kulu voimakkaan "moottorijarrun" takia, normaaliajossa riittää yhdellä polkimella ajaminen, ainostaan kovissa hidastuksissa käytetään jarrupoljinta. Tesla saattaa muuttaa jälleenmyyntiarvon laskun.

      
  • Jotain olen kuullut virallisemmilta tahoilta, että 500tkm mittarilukemalla noin 80% akkukapasiteetista olisi vielä jäljellä.



    Mutta ei sen luulisi montaakaan Tesla-kuskia paljoa painavan, ja muutenkin kun autoja kuitenkin vaihtaa n. kolmen vuoden välein. Mutta jollei merkittävästi parempaa mallia tule markkinoille, kyllä varmasti sitten aletaan 8-10v sisään ostamaan niitä akkujakin sitten. Samalla myös superchargereiden tiheys kasvaa, joka hillitsee uuden akun ostoa. Mutta jäänee nähtäväksi miten kauan se sitten oikeasti kestää. Mielenkiintoista on myös se, millaiseksi koko auton jälleenmyyntiarvo jatkossa muodostuu.



    Teslaan on erittäin helppo kyllä vaihtaa koko akku. Jäänee nähtäväksi millaiseksi Tesla haluaa Model S:n osalta hinnan muodostuvan kun akkuja aletaan vaihtaa jatkossa. Vaikka jatkossa saman kapasiteetin akku olisikin paljon edullisempaa valmistaa, voi olla, että hinta pidetään yhtä korkealla kuin ennenkin. Mutta kapasiteettia onkin sitten 100% enemmän, tyyliin. "Vanhaan" Tesla Roadsteriinkin saa nyt uuden akun, jossa on samalla myös enemmän rangea. Eli vanhojakin asiakkaita muistetaan.



    Ison arvon tuo ilmainen Supercharger verkosto. Lähden sitä testaamaan Välimerelle saakka ensi viikolla. Ja muutenkin sähköautoilijoita hemmotellaan ilmaisilla parkkauksilla ja sähköillä (vaikkei se sähkö paljon mitään maksakaan).



    Vastauksena latauspisteisiin ja paikoituksiin, ym. Ajoin eilen Turkuun aamulla puolella akulla, nopeudella 130km/h ja jätin auton keskustan linja-autoaseman kylkeen ilmaiseen parkkiin sähköautojen latauspisteelle kun lähdin asioille. (Myös ilmainen sähk&#246:wink: Latasin siinä noin 250-300km lisää rangea. Kävin sitten myös Naantalissa ja muualla asioilla (Raisio), ja sitten kurvasin illalla -4C:ssä Espooseen 130km/h.



    Helsingissä voi esimerkkinä ajaa Stockmannin allaolevaan Qparkkiin ilmaiseksi. Ennen puomeja Mannerheimintien puolella on sähköautoille ilmaiset paikat ja ilmainen sähkö. Paikkoja on muistaakseni joku 7kpl. Ainakin vielä on ollut tyhjä paikka. Qpark on muussa tapauksessa aika arvokasta lystiä. Kampissa ja monessa muussakin paikassa on latauspisteitä tarjolla, niihin on omia karttasovelluksiakin sitten. Useilla ostareillakin on sähköautopaikat ja ilmainen sähkö. Voisin kuvitella, että moni voisi ajaa ilman kotonakin olevaa latauspistettä ihan hyvin, kun latauspisteitä on niin paljon joka puolella. (Esim. katso www.uppladdning.nu) Ja Teslan pitkän matkan Superchargerit tulee sitten teiden poskiin 2015.



    Porvoossa on tullut useasti käytyä myös. Siinä rihkamatorilla vanhan kaupungin vieressä on se iso parkkipaikka (varsin arvokas sekin). Siitä löytyy ilmaiset sähköautopaikat ja ilmainen sähkö. Sama lukemattomissa muissakin kaupungeissa.



    Kotiin (omakotitalo Espoossa) asennutin 16A 400V voimavirtaplugin, sillä saa noin 63km rangea lisää tunnissa.



    Hauska kun mobiiliappilla saa etänä auton lämpimäksi noin minuutissa. Voi muutenkin nähdä lataustilanteen ja hallita autoa kännykästä.



    Ei voi muuta sanoa kuin sen, että olen täysin myyty tuohon Teslaan. Mahtava auto kerrassaan. Polttomoottoriautot tuntuu kuin menneeltä ajalta. Nythän nuo hyvinvarustellut Teslat maksaa vielä pitkälti yli 100k, mutta luulisi hintojen tulevan alas muiden korimallien muodossa -30-40% ja vähän pienemmällä rangella joskus 4-5v. sisään.



    Katsokaa piruuttain linkistä (alla) kartta, tämän avulla ajelen ensi viikon aikana Välimerelle. Valinnalla EUROPE ja 2015 - 2016, niin näkee, että suomeenkin on tulossa useita superlatauspisteitä. Normaalisti niissä vain käydään 15-20min ja taas ajetaan 350-400km riippuen ajotyylistä. Jos oikein pihistelee, 85:lla pääsee hyvin tuohon 500km rangeen mikä sille on luvattu, mutta käytännössä kukaanhan ei köröttele. Kaupungissa regen toiminto on niin efektiivinen, että sähköä kuluu hurjan vähän. Aina kun "kaasuttaa", saa ison osan energiasta takaisin pysähtymisen yhteydessä :smile:



    http://www.teslamotors.com/supercharger



    (--> EUROPE -- slaiderista 2015 ja 2016)

      
  • ..niin piti vielä sanoa, että tuo 16A 400V (punainen plugi, joka antaa noin 11 kiloa) on tuttu näky lastausasemilla, parkkihalleissa, yms. rakennuksilla..se on vakiokamaa. Siihen kun törkkää Teslan kaapelin kiinni, niin saa imaistua. Itse asiassa varmaan joka ikisellä bensa-asemallakin on tuo sama pistoke jossain nurkassa, ja jos pyytää niin sen voi saada käyttöönsä.



    Julkisissa pisteissä EU standardiksi on muodostunut Mennekes piuha (Mode3 Type2), 16/32A. Type2 menee suoraan Teslaan ja antaa maksimissaan 22 kiloa. Teslan varusteissa täyden tehon saamiseksi pitää olla tällöin toinen laturi (twin charger -optio)



    Japanilaisia autoja voi ladata myös CHAdeMO-valmiskaapeleista, joita on latauspisteillä (teho on jo 50 kiloa, joka antaa suoraan DC-virtaa akulle, eli ohittaa onboard chargerit jotka kääntää AC:n DC:ksi), mutta Teslaan ollaan vasta odottelemassa adapteria EU-regulaatioiden takia: http://shop.teslamotors.com/products/chademo-adapter

    Kun se saadaan markkinoille, pääseekin ihan heittämällä Lappiin :smile: kun ABC-bensa-asemaketju on ottanut CHAdeMO:t omakseen.



    Teslan omat (Tesla Supercharger) latauspisteet ovat ainakin tällä hetkellä vain Tesla-autojen käyttöön. Muutenkin niistä tulee 120-130 kiloa kerralla DC-virtaa, joka ohittaa auton omat laturit ja syöttää suoraan akkuun hillittömällä teholla aluksi ja sitten se hidastuu kun akku täyttyy. Sellaista voimalatehoa kun yrittäisi tunkea johonkin joka ei olisi tehty täsmälleen samalla tekniikalla, niin...



    Tesla avasi patenttejaan, että saapa nähdä mitä siitä syntyy. Varmasti paljon yhteistyötä ainakin muiden autobrandien kanssa.

      
  • Infiniti miäs:



    Katsokaa piruuttain linkistä (alla) kartta, tämän avulla ajelen ensi viikon aikana Välimerelle. Valinnalla EUROPE ja 2015 - 2016, niin näkee, että suomeenkin on tulossa useita superlatauspisteitä. Normaalisti niissä vain käydään 15-20min ja taas ajetaan 350-400km riippuen ajotyylistä. Jos oikein pihistelee, 85:lla pääsee hyvin tuohon 500km rangeen mikä sille on luvattu, mutta käytännössä kukaanhan ei köröttele. Kaupungissa regen toiminto on niin efektiivinen, että sähköä kuluu hurjan vähän. Aina kun "kaasuttaa", saa ison osan energiasta takaisin pysähtymisen yhteydessä :smile:

    http://www.teslamotors.com/supercharger

    (--> EUROPE -- slaiderista 2015 ja 2016)




    Kartan mukaan Suomeen tulee 6 kpl vuoden 2015 aikana vain etelä- ja länsirannnikolle ja kaksi lisää tulisi vuonna 2016. Ei noiden määrällä minusta paljon kannata hehkuttaa.

      
  • A-utoilija:

    Infiniti miäs:


    Katsokaa piruuttain linkistä (alla) kartta, tämän avulla ajelen ensi viikon aikana Välimerelle. Valinnalla EUROPE ja 2015 - 2016, niin näkee, että suomeenkin on tulossa useita superlatauspisteitä. Normaalisti niissä vain käydään 15-20min ja taas ajetaan 350-400km riippuen ajotyylistä. Jos oikein pihistelee, 85:lla pääsee hyvin tuohon 500km rangeen mikä sille on luvattu, mutta käytännössä kukaanhan ei köröttele. Kaupungissa regen toiminto on niin efektiivinen, että sähköä kuluu hurjan vähän. Aina kun "kaasuttaa", saa ison osan energiasta takaisin pysähtymisen yhteydessä :smile:

    http://www.teslamotors.com/supercharger

    (--> EUROPE -- slaiderista 2015 ja 2016)


    Kartan mukaan Suomeen tulee 6 kpl vuoden 2015 aikana vain etelä- ja länsirannnikolle ja kaksi lisää tulisi vuonna 2016. Ei noiden määrällä minusta paljon kannata hehkuttaa.


    Tekstin näkee miten haluaa, minusta tuossa puhutaan pääasiassa välimerenmatkasta ja energian kulutuksesta jonka sivujuonteena mainitaan suomi, mitään erityistä suomihehkutusta en näe.

      
  • Täällä joku oli huolissaan Teslan ajo-ominaisuuksista, huoli on turha.



    https://www.youtube.com/watch?v=t70LD6Urafs

      
  • Tässä on hauskasti käynyt niin, etten ole ajanut polttomoottoriautoilla enää kertaakaan Teslan jälkeen. Pohjanmaallakin kun käyn, pidän Tampereella normaalin lounastauon ja hoitelen sähköpostit. Lataan siinä noin 120km rangea lisää ja ajelen perille. Tampereen jälkeen onkin taas köröttelyä rajoitusten mukaan 80-100km/h, niin kulutuskin on todella pieni. Oikeastaan voisin myydä muut autoni ja siirtyä täysin sähköön. Kakkosautoksi voisi ottaa sen BMW i3:n ilman polttomoottorioptiota. Sitä ei vielä ainakaan tälle vuodelle saanut.

      
  • Miten on, onko Tesla yksi niistä jenkkiautoista, jotka on Euroopassa pilattu alustalla, joka "soveltuu aktiiviseen ajoon"? Vai onko sen alusta yleensäkään Amerikkalaisen pehmeä?

    Taitaa kuitenkin olla enemmän sääntö kuin poikkeus, että saman mallin alustat ovat erilaiset Atlantin eri puolilla.

      
  • Kylmälaukku:

    Miten on, onko Tesla yksi niistä jenkkiautoista, jotka on Euroopassa pilattu alustalla, joka "soveltuu aktiiviseen ajoon"? Vai onko sen alusta yleensäkään Amerikkalaisen pehmeä?
    Taitaa kuitenkin olla enemmän sääntö kuin poikkeus, että saman mallin alustat ovat erilaiset Atlantin eri puolilla.


    On se jenkiksi jämäkkä, mikäli oikein ymmärsin, Teslassa on sama ilmajousitus kuin Mersun lippulaivoissa.

      
  • Ässässä on kameralla tietä skannaava ja sen tiedon mukaan ennakoiva ilmajousitus. Onko Teslassa tuo vai normaali ilmajousitus?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit