Tesla

512 kommenttia
1679111218
  • ritsa:

    Miten kädenväännöstä voi laskea tehon, jos liikettä ei ole?


    Kertomalla voiman nopeudella saa tehoksi helposti nollan.



      
  • Avaruusvektori:

    ritsa:
    En kyllä yhtäkkiä osaa sanoa mikä polttomoottori tuottaa vaihteiston avullakaan 600Nm vääntöä alle 1km/h nopeudella.

    Lähes mikä tahansa traktorin moottori?


    Ja kiihtyvyys nollasta sataan tällaisella on, mikä?

      
  • ritsa:

    Ja kiihtyvyys nollasta sataan tällaisella on, mikä?


    Liikennetraktorinkin suurin sallittu nopeus on 50 km/h. Muistaakseni oli kyse väännöstä nopeudella 1 km/h.



    Luulisi, että olisi rakennettavissa niin tiheästi pykältävä ja toisaalta niin nopeasti vaihtava laatikko, että vaihteistollinen polttomoottoriauto jättäisi kiihdytyksessä varsin helposti vastaavalla nimellisteholla varustetun suoravetoisen sähköauton.



    Merkillisen huonosti useimmissa "Tesla vs. polttomoottoriauto X"- videoissa polttomoottoriautot lähtevät viivalta. Urheiluautoissahan on nykyisin hienot järjestelmät, joiden avulla osaamattomankin kuljettajan pitäisi saada lähtemään auto viivalta kuin hauki rannasta.



      
  • Avaruusvektori:

    ritsa:
    Ja kiihtyvyys nollasta sataan tällaisella on, mikä?

    Liikennetraktorinkin suurin sallittu nopeus on 50 km/h. Muistaakseni oli kyse väännöstä nopeudella 1 km/h.

    Luulisi, että olisi rakennettavissa niin tiheästi pykältävä ja toisaalta niin nopeasti vaihtava laatikko, että vaihteistollinen polttomoottoriauto jättäisi kiihdytyksessä varsin helposti vastaavalla nimellisteholla varustetun suoravetoisen sähköauton.


    Niin luulisi jos ei ymmärrä fysiikkaa.



    Kirjoitin eilen virheellisesti kun sanoin että ymmärsit mitä tapahtuu kun vaihdetaan suuremmalle vaihteelle.

      
  • Avaruusvektori:


    Merkillisen huonosti useimmissa "Tesla vs. polttomoottoriauto X"- videoissa polttomoottoriautot lähtevät viivalta. Urheiluautoissahan on nykyisin hienot järjestelmät, joiden avulla osaamattomankin kuljettajan pitäisi saada lähtemään auto viivalta kuin hauki rannasta.


    Se kun johtuu siitä että niissä on vaihteisto joka on yhdistetty polttomoottoriin jonka voima vaihtelee kierrosten mukaan. Matemaattinen mahdottomuus taistella sellaista vastaan jossa voima pysyy aina samana.

      
  • ritsa:

    Avaruusvektori:

    Merkillisen huonosti useimmissa "Tesla vs. polttomoottoriauto X"- videoissa polttomoottoriautot lähtevät viivalta. Urheiluautoissahan on nykyisin hienot järjestelmät, joiden avulla osaamattomankin kuljettajan pitäisi saada lähtemään auto viivalta kuin hauki rannasta.

    Se kun johtuu siitä että niissä on vaihteisto joka on yhdistetty polttomoottoriin jonka voima vaihtelee kierrosten mukaan. Matemaattinen mahdottomuus taistella sellaista vastaan jossa voima pysyy aina samana.


    Väittäisin, että voiman vaihtelu ei juuri haittaa, jos se keskimäärin on suurempi kuin kilpailijan vakiona pysyvä voima. Osoitapa joutessasi tämä toteamasi mahdottomuus matemaattisesti, kun kerta osaat.



    Osaat varmaan piirtää kuvan, kuinka polttomoottoriauton akselivääntö käyttäytyy kiihdytyksen aikana, kun kerran mielestäsi fysiikkaa paremmin hallitset.



      
  • ritsa:

    NHB:
    Esitit jonkin monimutkaisen "koneen" epämääräisen tilanteen, josta helposti löytyy kaikkia mainitsemiani asioita. Jos et määrittele, että mitä yksityiskohtaa tarkoitat, niin ei tuohon voi millään yksittäisellä ilmiöllä voi vastata.

    Miten kädenväännöstä voi laskea tehon jos liikettä ei ole?




    Ei kaikki teho ole liikettä. Kahden kädenvääntäjän muodostama systeemihän siinä kiihdyttää ihan selvästi "moottoriensa" tehonkulutustusta ja -tuottoa. Ulkoisesti tuosta saadaan irti lämpötehoa. Ähisevät ja puhisevat kädenvääntäjät lämmittävät ympäristöään jollakin teholla niin kauan, kuin lihaksissa riittää polttoainetta. Vähän sama kuin syöttäisi akusta sähköä vastukseen. Ei siinäkään mekaanista liikettä ole, mutta niin vain teho on ilmeinen.

      
  • NHB:

    ritsa:
    NHB:
    Esitit jonkin monimutkaisen "koneen" epämääräisen tilanteen, josta helposti löytyy kaikkia mainitsemiani asioita. Jos et määrittele, että mitä yksityiskohtaa tarkoitat, niin ei tuohon voi millään yksittäisellä ilmiöllä voi vastata.

    Miten kädenväännöstä voi laskea tehon jos liikettä ei ole?


    Ei kaikki teho ole liikettä.




    Tehon kaavaan sisältyy liike, tai vielä tarkemmin mekaaninen nopeus suhteessa aikaan. Kun mikään ei liiku ei voi olla nopeuttakaan. Eikä tehoa.

      
  • ritsa:

    Tehon kaavaan sisältyy liike, tai vielä tarkemmin mekaaninen nopeus suhteessa aikaan. Kun mikään ei liiku ei voi olla nopeuttakaan. Eikä tehoa.


    Missäs tuossa on liike mainittu Power = Work / Time?

    Toki tilanne muuttuu, jos pitäydytään vain mekaanisessa tehossa.



      
  • Avaruusvektori:

    ritsa:
    Avaruusvektori:

    Merkillisen huonosti useimmissa "Tesla vs. polttomoottoriauto X"- videoissa polttomoottoriautot lähtevät viivalta. Urheiluautoissahan on nykyisin hienot järjestelmät, joiden avulla osaamattomankin kuljettajan pitäisi saada lähtemään auto viivalta kuin hauki rannasta.

    Se kun johtuu siitä että niissä on vaihteisto joka on yhdistetty polttomoottoriin jonka voima vaihtelee kierrosten mukaan. Matemaattinen mahdottomuus taistella sellaista vastaan jossa voima pysyy aina samana.

    Väittäisin, että voiman vaihtelu ei juuri haittaa, jos se keskimäärin on suurempi kuin kilpailijan vakiona pysyvä voima. Osoitapa joutessasi tämä toteamasi mahdottomuus matemaattisesti, kun kerta osaat.


    En pysty koska se pitää paikkansa. Ongelma vain on siinä että sitä tehoa tarvitaan käytännössä paljon enemmän polttomoottorissa sen takia että niissä joudutaan käyttämään vaihteistoa (tehohäviö ), vaihtamiseen kuluu aikaa, (aikahäviö ), ja vääntömomentti vaihtelee kierrosten mukaan (häviö ).



    Tämä suomenkieli on muuten aika hauska kieli, haluaisinpa nähdä niiden ulkomaalaisten ilmeet kun yrittää selittää mitä häviö tarkoittaa.

      
  • ritsa:


    Tehon kaavaan sisältyy liike, tai vielä tarkemmin mekaaninen nopeus suhteessa aikaan. Kun mikään ei liiku ei voi olla nopeuttakaan. Eikä tehoa.




    Teho on paljon laajempi käsite. Missä kohti kaavassa teho=virta*jännite on liike? Teho on työtä aikayksikössä. Liike ei ole missään nimessä ainoa työn muoto.

      
  • ritsa:

    En pysty koska se pitää paikkansa.

    Tarkoitin, että osoitapa oma väittämäsi paikkansa pitäväksi, vai onko sekin mahdotonta?



      
  • Avaruusvektori:

    ritsa:
    En pysty koska se pitää paikkansa.
    Tarkoitin, että osoitapa oma väittämäsi paikkansa pitäväksi, vai onko sekin mahdotonta?


    Mitä väittämää tarkoitat?

      
  • ritsa:

    Matemaattinen mahdottomuus taistella sellaista vastaan, jossa voima pysyy aina samana.
      
  • NHB:

    ritsa:

    Tehon kaavaan sisältyy liike, tai vielä tarkemmin mekaaninen nopeus suhteessa aikaan. Kun mikään ei liiku ei voi olla nopeuttakaan. Eikä tehoa.


    Teho on paljon laajempi käsite. Missä kohti kaavassa teho=virta*jännite on liike? Teho on työtä aikayksikössä. Liike ei ole missään nimessä ainoa työn muoto.


    Jos pysytään mekaanisessa tehossa kun autoista on kyse.

      
  • Avaruusvektori:

    ritsa:
    Matemaattinen mahdottomuus taistella sellaista vastaan, jossa voima pysyy aina samana.


    Teslan voima pysyy samana noin 100km/h nopeuteen asti. Mikään polttomoottori auto ei pysty samaan.

      
  • Avaruusvektori:


    Luulisi, että olisi rakennettavissa niin tiheästi pykältävä ja toisaalta niin nopeasti vaihtava laatikko, että vaihteistollinen polttomoottoriauto jättäisi kiihdytyksessä varsin helposti vastaavalla nimellisteholla varustetun suoravetoisen sähköauton.

    Merkillisen huonosti useimmissa "Tesla vs. polttomoottoriauto X"- videoissa polttomoottoriautot lähtevät viivalta. Urheiluautoissahan on nykyisin hienot järjestelmät, joiden avulla osaamattomankin kuljettajan pitäisi saada lähtemään auto viivalta kuin hauki rannasta.




    Sähköauton etu näissä on helmpompi ohjattavuus. Momentti saadaan pysymään tarkemmin puden rajalla. Vähänkään tehokkaammilla autoilla se, miten hyvin viivalta irrotaan, on hyvin olennainen aikaan vaikuttava tekijä tuollaisissa 0-100 -kiihdytyksissä. Sitten jos kiihdytetään vaikka seuraava satku eli 100-200 nykäisy, niin teho pääsee paremmin esiin.



    Nykyautojen polttomoottoreissa on aika laaja huipputehon alue ja vaihteistot kykenevät käyttämään sitä hyväkseen.

      
  • ritsa:

    Avaruusvektori:
    ritsa:
    Avaruusvektori:

    Merkillisen huonosti useimmissa "Tesla vs. polttomoottoriauto X"- videoissa polttomoottoriautot lähtevät viivalta. Urheiluautoissahan on nykyisin hienot järjestelmät, joiden avulla osaamattomankin kuljettajan pitäisi saada lähtemään auto viivalta kuin hauki rannasta.

    Se kun johtuu siitä että niissä on vaihteisto joka on yhdistetty polttomoottoriin jonka voima vaihtelee kierrosten mukaan. Matemaattinen mahdottomuus taistella sellaista vastaan jossa voima pysyy aina samana.

    Väittäisin, että voiman vaihtelu ei juuri haittaa, jos se keskimäärin on suurempi kuin kilpailijan vakiona pysyvä voima. Osoitapa joutessasi tämä toteamasi mahdottomuus matemaattisesti, kun kerta osaat.

    En pysty koska se pitää paikkansa. Ongelma vain on siinä että sitä tehoa tarvitaan käytännössä paljon enemmän polttomoottorissa sen takia että niissä joudutaan käyttämään vaihteistoa (tehohäviö ), vaihtamiseen kuluu aikaa, (aikahäviö ), ja vääntömomentti vaihtelee kierrosten mukaan (häviö ).

    Tämä suomenkieli on muuten aika hauska kieli, haluaisinpa nähdä niiden ulkomaalaisten ilmeet kun yrittää selittää mitä häviö tarkoittaa.




    Loss.

      
  • ritsa:

    Avaruusvektori:
    ritsa:
    Matemaattinen mahdottomuus taistella sellaista vastaan, jossa voima pysyy aina samana.

    Teslan voima pysyy samana noin 100km/h nopeuteen asti. Mikään polttomoottori auto ei pysty samaan.




    Miksi pitäisi? Edelleen ei voi kuin ihmetellä sinun juttuja.

      
  • Putput:

    ritsa:
    Avaruusvektori:
    ritsa:
    Matemaattinen mahdottomuus taistella sellaista vastaan, jossa voima pysyy aina samana.

    Teslan voima pysyy samana noin 100km/h nopeuteen asti. Mikään polttomoottori auto ei pysty samaan.


    Miksi pitäisi? Edelleen ei voi kuin ihmetellä sinun juttuja.


    No siksi kun ne jää jalkoihin.

      
  • ritsa:

    Avaruusvektori:
    ritsa:
    Matemaattinen mahdottomuus taistella sellaista vastaan, jossa voima pysyy aina samana.

    Teslan voima pysyy samana noin 100km/h nopeuteen asti. Mikään polttomoottori auto ei pysty samaan.

    Entä, jos polttomoottoriautossa on koko ajan enemmän voimaa, vaikka ei vakiona pysykään. Matemaattista todistelua odotellessa.



    https://www.youtube.com/watch?v=BErcr1hTIbM



      
  • ritsa:

    Avaruusvektori:
    ritsa:
    Matemaattinen mahdottomuus taistella sellaista vastaan, jossa voima pysyy aina samana.

    Teslan voima pysyy samana noin 100km/h nopeuteen asti. Mikään polttomoottori auto ei pysty samaan.




    Tämä alkaa olla melko turhaa. Esittelet jotain satunnaisia heittoja matemaattisina ja fysikaalisina faktoina. Jos sinua pyytää perustelemaan faktasi, niin joko unohdat vastata tai kiertelet asian vieressä. Aika moni pystyy oppimaan nämä yksinkertaiset jutut, mutta sinun asenne taitaa olla se, että tiedät jo kaiken.

      
  • Avaruusvektori:

    ritsa:
    Avaruusvektori:
    ritsa:
    Matemaattinen mahdottomuus taistella sellaista vastaan, jossa voima pysyy aina samana.

    Teslan voima pysyy samana noin 100km/h nopeuteen asti. Mikään polttomoottori auto ei pysty samaan.
    Entä, jos polttomoottoriautossa on koko ajan enemmän voimaa, vaikka ei vakiona pysykään. Matemaattista todistelua odotellessa.


    Nyt puhut aivan monumentaalisesta moottorista, joissain laivoissa alkaa olemaan yhtä paljon vääntöä käynnistettäessä mitä teslassa on, enkä siitäkään ole kovin varma.

      
  • NHB:

    Tämä alkaa olla melko turhaa.


    Osuit naulan kantaan. Eräs viisas mies aikanaan sanoikin, että mitä tyhmempi ihminen on, sitä varmempi hän on kaikesta.



      
  • NHB:

    ritsa:
    Avaruusvektori:
    ritsa:
    Matemaattinen mahdottomuus taistella sellaista vastaan, jossa voima pysyy aina samana.

    Teslan voima pysyy samana noin 100km/h nopeuteen asti. Mikään polttomoottori auto ei pysty samaan.


    Tämä alkaa olla melko turhaa. Esittelet jotain satunnaisia heittoja matemaattisina ja fysikaalisina faktoina. Jos sinua pyytää perustelemaan faktasi, niin joko unohdat vastata tai kiertelet asian vieressä. Aika moni pystyy oppimaan nämä yksinkertaiset jutut, mutta sinun asenne taitaa olla se, että tiedät jo kaiken.


    Varmasti turhauttaa, näytä missä olen väärässä.

      
  • Avaruusvektori:

    NHB:
    Tämä alkaa olla melko turhaa.

    Osuit naulan kantaan. Eräs viisas mies aikanaan sanoikin, että mitä tyhmempi ihminen on, sitä varmempi hän on kaikesta.


    Näytä minulle sellainen polttomoottori joka vääntää käynnistyshetkellä 600nm ja kerro sen jälkeen että olen tyhmä.

      
  • ritsa:

    Putput:
    ritsa:
    Avaruusvektori:
    ritsa:
    Matemaattinen mahdottomuus taistella sellaista vastaan, jossa voima pysyy aina samana.

    Teslan voima pysyy samana noin 100km/h nopeuteen asti. Mikään polttomoottori auto ei pysty samaan.


    Miksi pitäisi? Edelleen ei voi kuin ihmetellä sinun juttuja.

    No siksi kun ne jää jalkoihin.




    Olet täysin väärässä. Moni polttomoottoriauto kiihtyy huomattavasti nopeammin.



    Ja lähes joka ikisen kuviteltavissaolevan edes suunnilleen vastaavan polttomoottorisen suorituskyky on pidemmällä ajalla huomattavasti parempi. Huippunopeus täysin eri luokkaa.



    Ja sitten katsotaan mihin porukalla on varaa, eli otetaan hinta huomioon (vaikka Tesla pyörittää hommaa huonolla katteella)... 85 ei ole edes erityisen nopea.



    Hyvää trollaamista ritsa.

      
  • Putput:

    ritsa:
    Avaruusvektori:
    ritsa:
    Matemaattinen mahdottomuus taistella sellaista vastaan, jossa voima pysyy aina samana.

    Teslan voima pysyy samana noin 100km/h nopeuteen asti. Mikään polttomoottori auto ei pysty samaan.


    Miksi pitäisi? Edelleen ei voi kuin ihmetellä sinun juttuja.




    Näytä nyt yhdenkin polttomoottorin vääntökäyrä jossa se pysyy maksimissaan tuossa välissä. Odotan. Sinä vain et tunnu tajuavan sähkömoottorin ja polttomoottorin peruseroa normikäytössä.



    Kun kerran linkitit 1000 kiloa kevyemmän Tusconin ja Teslan 1800 metriä kiihdytysvideon (jossa Teslan huippunopeus on jo pitkän aikaa tapissa eli 0-100 ja 400 m menee Teslalle 100-0) niin laita sitten vastaava 400 metriä tai 0-50 km/h niin ymmärrät mistä puhutaan alkupään väännössä. Tuo Lada kommenttisi oli pitkän ajan pohjanoteeraus, by the way. Tai tuo Tazzari juttusi, oletko ihan järjissäsi?



      
  • ritsa:


    Varmasti turhauttaa, näytä missä olen väärässä.




    Väitteesi ovat vähän väliä vääriä. Tuokin avaruusvektorille esittämäsi "matemaattinen fakta" jäi perustelematta. Perustelematta jäi myös se, miksi väännön liikutuskyky loppuu jos vääntö kerrotaan pyörimistaajuudella. Sen sijaan, että edes yrittäisit perustella "faktojasi" kiertelet eteenpäin kohti uusia "faktoja".

      
  • Putput:

    ritsa:
    Putput:
    ritsa:
    Avaruusvektori:
    ritsa:
    Matemaattinen mahdottomuus taistella sellaista vastaan, jossa voima pysyy aina samana.

    Teslan voima pysyy samana noin 100km/h nopeuteen asti. Mikään polttomoottori auto ei pysty samaan.


    Miksi pitäisi? Edelleen ei voi kuin ihmetellä sinun juttuja.

    No siksi kun ne jää jalkoihin.


    Olet täysin väärässä. Moni polttomoottoriauto kiihtyy huomattavasti nopeammin.


    Väärässä en ole mutta tottakai auto joka painaa tonnin vähemmän ja jossa on enemmän tehoa ottaa Teslan kiinni jossain vaiheessa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit