BMW taas maailman vahvin automerkki

33 kommenttia
2»
  • Kyllä Suomessa ne autoilijat ovat hyvin harvassa, jotka ehdottomasti nelivetoa tarvitsevat. Järkevä autoilija pystyy lähes aina välttämään ne paikat, joista kaksivetoisella ei selviä. En minäkään ole koskaan nelivetoa välttämättä tarvinnut, mutta nelivedosta en luovu niin kauan kuin asun jossain missä on lunta. Samaa sanovat aika monet muutkin, jotka ovat nelivetoon tottuneet.



    Tuskinpa välttämättömästä tarpeesta onkaan kyse, kun ihmiset yhä enemmän niitä nelivetoja ostavat. Kyseessä on muutaman tonnin (eli nahkapenkkien tai kattoluukun) hintainen satsaus, jolla autosta tulee todella paljon mukavampi, hauskempi ja myös turvallisempi talviauto. Nelivedon myötä ei tarvitse myöskään enää varoa tai kierrellä niitä jyrkkiä mäkiä, tai muita vastaavia tilanteita.



    Monissa nykyautoissa alkaa olla jo sen verran tehoakin, että jo kesäkelillä ja ainakin märällä tiellä etenkin etuveto on mielestäni melko huono ratkaisu. Kirjoitin joskus aikaisemminkin, että jo noin 140 hv automaattivaihteinen etuveto sutii todella hanakasti märällä tiellä, vaikka ei edes yritä kiihdyttää erityisen voimakkaasti. Palstan näsäviisastelijoille lisään, että auto siis pyrkii sutimaan, jonka toki luistonesto pysäyttää ja tekee kiihdyttämisestä vieläkin epämukavampaa.

      
  • Olen kokeillut nelivetoa pari kertaa, cayenne ja XC90. Etenee toki hyvin, pitää vain pitää mielessä että ei pysähdy yhtään nopeampaa kuin etu- tai takavetoinen. Jotkut nelivetokuskit ei muuten usko tätä.

    Kaupungilla jotkut nelivetokuskit ulosmittaa hyvää liikkeellelähtöä talvella kun ovat kääntymässä valoista vasemmalle ja vastaantulijoille syttyy vihreät yhtäaikaa. Kääntyvällä on vaan paljon pidempi matka ehtiä alta pois ja pitää ajaa oikeasti lujaa.

    Kuinkahan paljon polttoaineenkulutus lisääntyy jos vertaa samaa autoa 2- vs 4-veto? Niinkuin käytännössä? Vaikka Bemarin 530d ja sama xDrive..

      
  • Mukavuusvaruste neliveto yleensä onkin henkilöautossa. Ja kun puhutaan otsikon mukaisesti Bemarista, jossa auton lopulliseksi hinnaksi tulee herkästi 50 ke ja siitä ylöspäin, ei nelivedon osuus ehkä ole päällimmäinen asia. Joskus laskin markkinoilla olevista vaihtoehdoista (kaikki merkit), että neliveto maksaa hankintahinnassa keskimäärin 3-4 ke. Osa tuosta palautuu ehkä jälleenmyyntiarvossa, jos muutaman vuoden välein autoa vaihtaa. Päälle tulee kuitenkin korkeamman kulutuksen vaikutus, jonka veikkaan olevan noin litran suuruusluokkaa, kun puhutaan ajoista keskimäärin ja ympäri vuoden. Talvellahan kulutus kasvaa selvästi. Voimansiirto kun lämpenee hitaasti. Tämä tuli hyvin esiin joskus 90-luvulla, kun talvitestissä oli etu- ja nelivetoinen Legacy. Vanha testi, mutta periaate lienee edelleen pätevä.



    Jos siis litran kulutuslisän mukaan lasketaan, vuotuinen kustannus 25 000 ajoilla tekee bensakoneella n. 400 euroa. Dieselillä hiukan vähemmän, mutta todennäköisesti suuremman ajokilometrimäärän takia todellisuudessa päästään vähintään samaan suuruusluokkaan kustannuksissa. Joitain pieniä kuluja tulee varmaan myös huollosta ja veroista, ehkä korjauksistakin. 10 vuodessa päästään siis vajaaseen 10 000 euroon, joten ainakin tavisauton valinneelle asialla on jo yleensä merkitystä. Ainakin minulle se riittää perusteeksi ajella kaksivetoisella. Silloinkin, jos jostain syystä Bemariin päätyisin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit