Laittakaapas Auris farkku hybrid vertailuun kilpailijoidensa kanssa!

22 kommenttia

Nyt TM voisi koota Auris farkku hybridin ympärille vertailun johon otettaisiin vastaavasta hintaluokasta kilpailijat (autom. farkku Octavia, Civic...)



Olisi kiva nähdä, mistä joutuu luopumaan, jos ostaa noin 30000 eurolla hybridin. Tähän mennessä "uuden moottoritekniikan" ajoneuvot kun eivät ole päässeet oikein kilpailemaan muiden kanssa muualla kuin talvitestissä.



Itse asiassa kävin itse koeajamassa peräjälkeen tuon Octavia farkku 1,8 DSG:n ja Auris farkku hybridin. Octaviasta voi sanoa suoraan, että se on mainio perheauto. Molemmat olivat hyviä ajettavia (Auriskin) mutta Skodassa sai hivenen paremman ajoasennon, siinä oli reilusti suurempi jalkatila takapenkillä ja jonkin verran suurempi tavaratila, varsinkin ilman väliverhoa. Toisaalta laajennettuna Skodan tavaratilaan jäi ikävä porras. Lisäksi 180 heppaisessa Skodassa oli reilusti enemmän potkua. Toyotan eduksi jäi vain 3 l/100km pienempi kulutus samalla reitillä, tosin ei sillä voinut kiihdytellä yhtä nopeasti. Paremmin toimiva voimansiirto ja hieman miellyttävämmän näköinen kojelauta, joka sekin on mielipidekysymys.

  
  • Skodan tavaratilassahan ei liene välihyllyä jonka vuoksi se kynnys sitten myös jää laajennettaessa mutta sen kun ottaa Aurisista pois niin tavaratilat ovatkin yhteneväisen kokoiset molemmissa. Kuuleman mukaan ensi vuoden alussa on tulossa farkkutesti jossa on juurikin tuo hybrid Auris ja lokakuun Tuulilasissa pitäisi olla hybrid farkku Auris laajassa testissä.

      
  • LMJ:

    Toisaalta laajennettuna Skodan tavaratilaan jäi ikävä porras.




    Hiukan tuo jäi ihmetyttämään, mutta en ole tuota tilaa luonnossa nähnyt, joten tuon videon kautta kommentoin.

    Kohdalta 1min 5sek näkyy , että mielestäni se on tasainen, mutta kuten siinä sanotaan ei aivan tasaiseksi mene etuosaltaan.



    http://www.carbuyer.co.uk/reviews/skoda/octavia/estate/video#video





    Vertailu varmastikin tulee, koska niin monia uusia malleja tuossa kokluokassa, mutta millä moottoreilla se nähdään myöhemmin.

      
  • Ainakin Octavian esitteen http://www.skoda.fi/files/pdf/Uusi_Skoda_Octavia-esite.pdf kuvan perusteella (sivu 9) tavaratilaan jää melkoinen porras, kun penkit kaadetaan. Tavaratilasta on ilmeisesti haluttu tehdä mahdollisimman suuri myös korkeussuunnassa ja sen takia käytettävyydestä on jouduttu tinkimään. Aika kökön näköinen ratkaisu moniin kilpailijoihin verrattuna.

      
  • Kriitikot taisivat haukkua tällä kertaa väärään puuhun. Vaikka kuinka tekisi mieli mollata Octavian tavaratilaa, niin faktapohjalta se ei taida onnistua. Mutuillahan voi tietenkin mitä vain.



      
  • Ilmeisesti takapenkin selkänojatkaan eivät sitten jää viistoon töröttämään, jos Octavia on täydellinen, kuten NHB:n mielestä kaikki VW-tuotteet. Jos jäävät, toteutus on mielestäni epäonnistunut, koska kilpailijoilta löytyy oikeasti tasaisia tavaratiloja.

      
  • Hakka pelittää:

    Ilmeisesti takapenkin selkänojatkaan eivät sitten jää viistoon töröttämään, jos Octavia on täydellinen, kuten NHB:n mielestä kaikki VW-tuotteet. Jos jäävät, toteutus on mielestäni epäonnistunut, koska kilpailijoilta löytyy oikeasti tasaisia tavaratiloja.




    Voithan sinä mitata paljonko sitä tasaista tilaa mistäkin löytyy. Aika monesta autosta saa kaataa ne penkit että saa samankokoisen kontin kuin Skodassa on ilman penkkien kaatoa...

      
  • Itse en tiedä yhtään farkkua, missä penkit kaadettuna olisi yhtä iso tai pienempi tavaratila kuin Ocussa ilman penkkien kaatoa. Viistoperien ja farkkujen tavaratilojen vertailu keskenään ei liene kovin antoisaa.

      
  • Onko tuo Skodan tavaratilan välipohja lisävaruste? Koeajolta ei ainakaan jäänyt mitään muistikuvaa sellaisesta. Se jäi kyllä mieleen, että myyjäkin oli hämmästynyt portaasta "Eikös tämä ollutkaan tasainen?"



    Auriksessa taasen pohja oli korkealla ja laajennettuna pohja oli tasainen. En katsonut millainen tila on jos välipohjan ottaa pois tai saako sitä ylipäätään pois.

      
  • Hakka pelittää:

    Itse en tiedä yhtään farkkua, missä penkit kaadettuna olisi yhtä iso tai pienempi tavaratila kuin Ocussa ilman penkkien kaatoa. Viistoperien ja farkkujen tavaratilojen vertailu keskenään ei liene kovin antoisaa.




    No mittaa ne tasaiset tilat niin päästään vertailussa johonkin konkreettiseen lukuun. Kerro mistä löydät suuremman tasaisen lattiapinnan kuin Ocusta.



    Puhuit kontin tasaisesta tilasta ja kritisoit että Octaviassa ei penkit kaadettuna ole sitä. En omista ko. autoa enkä ole sellaista ostamassa, mutta olen sellaisella ajanut ja minusta siinä oli tasaista lattiapintaa ja konttitilaa erittäin paljon verrattuna moneen muuhun farmariautoon. Kontti on käytännössä samaa kokoluokkaa selvästi isompien farmariautojen kanssa, ei näiden pienemmän keskiluokan autojen.

      
  • Farmarissa tulee olla



    1. Aivan tasainen pohja, kun penkit on kaadettu

    - näin: Octavia välipohjan kanssa

    - ei näin: Octavia ilman välipohjaa



    2. Ei kynnystä



    3. Pysty perä

      
  • Hakka pelittää:

    Ilmeisesti takapenkin selkänojatkaan eivät sitten jää viistoon töröttämään, jos Octavia on täydellinen, kuten NHB:n mielestä kaikki VW-tuotteet. Jos jäävät, toteutus on mielestäni epäonnistunut, koska kilpailijoilta löytyy oikeasti tasaisia tavaratiloja.




    Täydellistä autoa en ole nähnyt. Tuon väittäminen on samanlaista hakuammuntaa kuin pakonomainen tarpeesi haukkua tiettyjä autoja summassa vailla mitään kokemusta ja tietoa itse haukkujesi kohteesta.

      
  • Civicin tavaratila vaikuttaa hyvältä

    kuva tavaratilasta



    Tosin perä ei ole pysty

    sivuprofiili



    Ei ole sen puoleen Octaviassakaan

    sivuprofiili



    Eikä Auriksessakaan

    sivuprofiili



    Harmittaa nämä sporttiperät

      
  • Octavian varusteluettelon mukaan tavaratilan välipohja on lisävaruste, mikä on saatavissa vk 45/2013 tuotannosta alkaen. Vakiona sitä ei tule mihinkään varustetasoon ja sitä ei saa rahallakaan Active-varustetasoon.



    Välipohjan kanssa Octavian tavaratila on siedettävä mutta ei tasainen, vaan takapenkkien kohdalla viisto. Tasaisia tavaratiloja löytyy mm. Hyundai i30 ja Kia Cee'd farkuista. Omaan tarpeeseeni viisto tavaratilan lattia ei sovellu mutta joillekin se varmaankin kelpaa.

      
  • Hakka pelittää:

    Octavian varusteluettelon mukaan tavaratilan välipohja on lisävaruste, mikä on saatavissa vk 45/2013 tuotannosta alkaen. Vakiona sitä ei tule mihinkään varustetasoon ja sitä ei saa rahallakaan Active-varustetasoon.

    Välipohjan kanssa Octavian tavaratila on siedettävä mutta ei tasainen, vaan takapenkkien kohdalla viisto. Tasaisia tavaratiloja löytyy mm. Hyundai i30 ja Kia Cee'd farkuista. Omaan tarpeeseeni viisto tavaratilan lattia ei sovellu mutta joillekin se varmaankin kelpaa.




    Väittäisin tuon active tason myynnin jäävän todella pieneksi.

    Taas minulle tärkeitä ovat myös kuinka monta kiloa autoon voidaan kuormaa ottaa ja lisäksi vielä tuotakin tärkeämpi on vetomassat.

      
  • Faktapohjaista tavaratilan mollausta NHB:n pyynnöstä: Toteutus on jäänyt puolitiehen, koska välipohjan kanssa alimmat sidontalenkit jäävät käyttökelvottomaksi. Mokan merkitys korostuu, koska välipohja on tarpeen nimenomaan penkkien kaatamisen myötä eli silloin, kun tavaroiden sinkoutumista estävä selkänoja puuttuu.



    Sama ominaisuus oli jo edellisessä mallissa, joten tuotekehitys ei ole tämän asian suhteen ollut ajantasalla.

      
  • Herbert:

    Kuinka moni oikeasti sitoo lastinsa kiinni, vaikka olisi kuinka hyvät koukut käytössä?

    Väittäisin sen olevan hyvinkin marginaalinen ryhmä.

      
  • Farkku Aurisin omistajana en ymmärrä polemiikkia Skodan tavaratilan välipohjan puuttumisen merkitystä, otin sen aurisista samantien pois ja nostin varastoon, välipohjassa olevien lokeroiden häviäminen ei harmita kun tavaratilan maton alla on vielä vararenkaan syvennys jossa styroksiin on muotoiltu kolme lokerikkoa.



    Se että siinä nyt sattuu se kynnys olemaan takapuskurista tavaratilan pohjaan ei näiden normaalien kauppakassien kanssa tuota mitään ongelmaa. Tavaratilaa laajennettaessa se selkänojien tuoma kynnyskään ei haitannut lainkaan kun sadepäivän takia sinne piti pojan polkupyörä saada nostettua. Itse arvostan tavaratilassa vain sitä että siinä on riittävästi kokoa, myös korkeussuunnassa jota tuo välipohja syö ikävästi.

      
  • Minä käytän koukkuja, tila-autossa, mutta vain silloin kuin toinen takimmaisista istuimista on käytössä ja toisella puolella on isoja matkalaukkuja. Silloin hyvät koukut ja hyvä kiristyshihna on tarpeen.

      
  • Samppa1300:

    Se että siinä nyt sattuu se kynnys olemaan takapuskurista tavaratilan pohjaan ei näiden normaalien kauppakassien kanssa tuota mitään ongelmaa. Tavaratilaa laajennettaessa se selkänojien tuoma kynnyskään ei haitannut lainkaan kun sadepäivän takia sinne piti pojan polkupyörä saada nostettua. Itse arvostan tavaratilassa vain sitä että siinä on riittävästi kokoa, myös korkeussuunnassa jota tuo välipohja syö ikävästi.




    Näinhän se on, että ihmisillä on erilaisia tarpeita. Normaalien kauppakassien kanssa muutaman sentin matalampi tavaratila ei myöskään ole ongelma. Minulle myös laajennettuna kynnyksetön ja täysin tasainen tavaratila on huomattavasti tärkeämpi kuin muutaman sentin lisäkorkeus, joten tein valintani sen mukaan.

      
  • finman:

    Herbert:
    Kuinka moni oikeasti sitoo lastinsa kiinni, vaikka olisi kuinka hyvät koukut käytössä?
    Väittäisin sen olevan hyvinkin marginaalinen ryhmä.




    Arvasin, että tuollainen kommentti aiheesta tulee.



    En minä tiedä, miten ihmiset tavaransa sitoo. Minä sidon, kun erityistä aihetta siihen on. Joidenkin ihmisten välinpitämättömällä käytöksellä ei tavaratilan puutteet mihinkään poistu.

      
  • finman:

    Herbert:
    Kuinka moni oikeasti sitoo lastinsa kiinni, vaikka olisi kuinka hyvät koukut käytössä?
    Väittäisin sen olevan hyvinkin marginaalinen ryhmä.




    Kyllä (kunnolliset) sidontalenkit ja kunnon matto kuuluvat ehdottomasti hyvään tavaratilaan. Esim. Volvon ja Audin kiskot joissa kiinnityslenkit liikkuvat ovat kyllä hyvät ja nopeakäyttöiset.



    Ostoskassin pidikkeet pitäisi kyllä olla. Omassa autossani ne nyt on ja niitä kyllä tulee käytettyä runsaasti.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit