Uusi BMW 3-sarja(F30)

245 kommenttia
1356789
  • Nuori autoilija:

    Volvon kulutuslukemat tosin eivät koskaan ole olleet parhaasta päästä. Samat puutteet koskevat Volvon automaatteja. Noh pieni valmistaja ei voi saada kaikkea, joten aika hyvin ovat tasapainoilleet kehitysvarojen ja -tarpeiden kanssa mielestäni.




    No eipä BMW:kään mikään varsinainen suuri valmistaja ole. Audia voisi jo tavallaan sellaisena tai ehkä enemmän osana isoa valmistajaa pitää.



    Volvon kulutuslukemat uusimmilla koneversioilla ja Fordin bensakoneilla ovat aika laila verrannolliset, jos ei oteta vertailuun automaattimalleja. Automaateissa vika taas ei ole niinkään Volvossa, vaan siinä ettei poikittaismoottorisiin tehokkaampiin autoihin ole saatavilla automaattilaatikkoa, joka kestäisi riittävästi ja olisi vertailukelpoinen ZF:n tai M-B:n automaattien kanssa. Löytyyhän Volvoistakin osasta Fordin käyttämä Getragin kaksoiskytkinlaatikko, jota ei huonona voi pitää.



    Poikittaismoottorilla on tuo haittansa, ymmärtää miksi tehoa ja "urheilullisuutta" painottavat saksalaiset käyttävät pitkittäismoottoria. On siitä pitkittäismoottorista sitten myös kiistattomat haittansa, nekin näkyvät selvästi myös Bemarissa.

      
  • AkiK:

    On siitä pitkittäismoottorista sitten myös kiistattomat haittansa, nekin näkyvät selvästi myös Bemarissa.


    Tulee mieleen vain pidempi moottoritila TAI kannen takaosa ahtaassa paikassa huollon kannalta.



    Suora kuutonen mahtuisi konetilaan helposti huollettavaksikin, jos hyväksyttäisiin etuvetoisen painojakauma, joten molempia ei voi mielestäni laskea pitkittäismoottorin rasitteeksi.



    Oliko niitä haittapuolia muitakin?

      
  • 740 GLE:

    Tulee mieleen vain pidempi moottoritila TAI kannen takaosa ahtaassa paikassa huollon kannalta.

    Suora kuutonen mahtuisi konetilaan helposti huollettavaksikin, jos hyväksyttäisiin etuvetoisen painojakauma, joten molempia ei voi mielestäni laskea pitkittäismoottorin rasitteeksi.

    Oliko niitä haittapuolia muitakin?




    Mahtuuhan sitä autoon vaikka millainen moottori, mutta mitä muuta sitten enää mahtuu on sitten toinen kysymys.



    Vaikuttaahan tuo moottorin sijoitus hyvinkin merkittävästi koko auton suunnitteluun (tai toisinpäin, kummin vaan) ja tilojen suhteen joudutaan väkisin tekemään kompromisseja. Yksikään näistä pitkittäismoottorisista saksalaisista ei ole mikään tilaihme. Tuo tosin tulee muuttumaan jonkin verran, koska kohta niissäkin suunnittelun lähtökohdaksi muuttuu ahdettu nelosmoottori. Kutoset ja kasit jäävät erikoismallien moottoreiksi. Tämäkin näkyy jo uudesta 3-sarjasta, montaa kutoskonetta ei enää ole mallistossa.

      
  • 740 GLE:


    Tulee mieleen vain pidempi moottoritila TAI kannen takaosa ahtaassa paikassa huollon kannalta.

    Suora kuutonen mahtuisi konetilaan helposti huollettavaksikin, jos hyväksyttäisiin etuvetoisen painojakauma, joten molempia ei voi mielestäni laskea pitkittäismoottorin rasitteeksi.

    Oliko niitä haittapuolia muitakin?


    Ainakin Bemari on tehnyt jo kauan pitkäkeulaisia autoja, joissa moottori on varsin syvällä tulipellissä.



    Tuo etumoottorinen takaveto tuo myös haasteita ainakin tilankäytön, keulan törmäysvyöhykkeen, värähtelyjen/melun hallinnan, painon, voimansiirron häviöiden ja valmistuskustannusten suhteen.



    Etuvetoisen painonjaukamasta ei kannata edes puhua tässä, koska tavoite on saada painoa vetävien pyörien päälle.

      
  • Niin se bemarikin muuttuu. Ei siitä kauaa ole, kun eräs nimimerkki kovasti väitti, ettei vaparikutosia korvata ahdetuilla neloskoneilla. Uutta kolmosta katsomalla voisi olla toista mieltä. Vaparikutosia ei ole tarjolla laisinkaan kuten ei muitakaan ahtamattomia koneita. Tarjolla on ainoastaan yksi kuutoskone, sekin ahdettuna.

      
  • Heh, muistuupa mieleen, kuinka tyhmiä tuollaista muutosta povanneet tämän erään nimimerkin mielestä olivatkaan. Ja tämähän on vasta alkua. Kolmisylinterisetkin ovat vasta tulossa Bemarin keulalle.

      
  • Muistuuko mieleen, kuka oli se, joka piti sitä downsizingia ainoana vaihtoehtona tehoista riippumatta. Normiajolla pieni kulutus, vaikka tehoja kutitellessa syö saman minkä iso kone. Ja kyllähän nämä siistejä moottoreita ovat nämä pienet ahdetut.

      
  • Suomalaiset BMW:tä (koe)ajavat ovat havainneet uuden(?) vian kiemurtelun lisäksi myös(?) tästä uusimmasta laitoksesta. >HS: Jousitus lyö pohjaan hidastetöyssyissä.<

      
  • Jos jousitus pohjaa hidastustöyssyssä, niin vika on todennäköisemmin kuljettajassa kuin autossa.

      
  • Mistäs sitten johtuu, että ei ole vielä yksikään kansanautoista viimeisen 15 vuoden aikana hidastetöyssyissä pohjannut, vaikka aika vauhdilla niihin ajankin verrattuna näihin XXXXL-vanne hehhoihin?

      
  • Nasse:

    Mistäs sitten johtuu, että ei ole vielä yksikään kansanautoista viimeisen 15 vuoden aikana hidastetöyssyissä pohjannut, vaikka aika vauhdilla niihin ajankin verrattuna näihin XXXXL-vanne hehhoihin?




    Johtuu varmaan päästäsi :flower:

      
  • Kävin tänään uuden bemun esittelyssä. Todella tyylikäs ja 2l turbokone, tehoa muistaakseni 245 hv. Perusversion hinta noin 51 tonnia, tämä esittelyversio 71 tonnia varusteineen. Sisätilat itselleni melko ahtaat, muuten tyylikäs kojelauta ja nahkapenkit todella hyvät. Makuasioita tietenkin, mutta suosittelen tutustumaan.

      
  • Minua miellytti tosi paljon kuljettajan ympäristö.



    Ratin ja penkin säädöt todella sopivat hyvin meikäläisen kropalle eli ajoasennosta saa todella rennon ja sopuisan. Autossa oli sähkösäätöiset penkit.



    Ostaisin, harkitsen, en osta...? Ostaisin.

      
  • Kävin nopeasti istuskelemassa tuon uutukaisen. Asiaan pitää palata kun farkku tulee myyntiin. Tein seuraavia havaintoja.

    Kyseinen auto oli perus tai businesvarusteltu mutta muita varusteita ei ollut.



    1. Ulkoasu on ihan ok, ehkä vähän turhan puikula. Olisi odottanut vähän enemmän voimaa muotoiluun mutta ei paha.



    2. Sisusta oli sitten selvä pettymys. Varmasti rahalla saa ja hepalla pääsee mutta kyllä tuohon perushintaankin odottaisi vähän luksusta. Penkin säädöt on hintaan nähden onnettomat. Vain perinteinen hissi ja penkin selkänojan säätökin portain. Ei ristiseläntuen säätöä mikä on aika outo ratkaisu tuossa hintaluokassa. Niskatuen etäisyyden säätö oli ja siitä plussaa. Penkki ei kuitenkaan ollut huono vaikka siinä alkoi jo olla ranksisten pehmeyttä.



    3. Ajoasento sinällään on hyvä koska ratin säätöihin oli tullut pituutta lisää. Se kyllä ihmetytti että autossa istutaan vinossa kun polkimet siirretty vasemmalle päin. Ilmeisesti jotta isolle vaihteistolle on saatu tilaa. Hassu asento mutta kyllä siihen varmaan tottuu jos ei sitten lonkka satu jalkojen sivuttaisen asennon vuoksi huonoon asentoon joka voisi puuduttaa pidemmän päälle.



    4. Taustapeilissä edelleen käsin käänneltävä himmennyse mikä tuossa hintaluokassa paha miinus. Muistaakseni peilissä oli vain yksi nivel koska se mielestäni säädöistä huolimatta jäi vähän turhan alas. Sivupeilit on jotenkin pienehköt mikä on huono asia. Taustapeili on myös siinä rajalla näkeekö siitä koko takalasin näkymän. Ehkä se olisi voinut olla sentin levelämpi. Nyt riski sille että jotain jää näkemättä on vähän suurempi. Yleensä autoissa taustapeilistä näkee vähän molemman puolen C-pilareitakin.



    5. Aurinkoläpät oli aika kapeat eikä niissä ole esiintulevaa lisuketta jolla sivuauringon paistamisen suoraan korvaan voisi estää.



    6. mukitelineiden kannen funktiota en ymmärtänyt ollenkaan. Tuhkakupin kannessa on tainnut aika loppua kesken kun aukinaista kantta ei saa kiinni keskeltä mistä se avataan vaan pitää sormella hamuta reunalta jotta löytää jotain mistä painaa kansi kiinni.

    Etupenkkien keskikyynernojaa joko en osannut oikein avata tai sitten siinä vaan on onneton tilavuus. Liekö takatilan ilmanvaihtokanvat vaatineet koko tilan.

    Oven kyynärnoja on turha koska kyynerpää ei siihen osu. Miksi ylipäänsä pistää oveen kyynärnojaa jos sitä ei saada oikealle kohdalle tai jos se ei voi ulottua yhtään taaemmaksi.



    7. radiota ei päässyt kokeilemaan kun autoon ei saanut sähköjä. Jos vanhat merkit pitää paikkaansa, on äänenlaatu surkean ja säälittävän välistä kuten Saksalaisissa noin ylipäänsäkin. Radio on kuitenkin yksi oleellisimmista mukavuuteen vaikuttavista asioista.



    8. Takatilat on akseliväliin nähden surkeat ja mikä pahinta pää ottaa kattoon kiinni ja takapenkiltä poistuminen vaatii akrobatiaa jotta kengät saa etupenkin alta pois. Auto ei tunnu tiloiltaan isommalta kuin Focus/Golf/V50/Corolla jne.



    9. Tavaratila on aika tyypillinen sedanin tavaratila. Vanhanaikaisilla saranoilla jotka onneksi kyllä katettuna jottei tule tavaroita tuhottua. Tuo vanhanaikainen saranointi on itseasiassa parempi koska se sallii isomman tavaratilan aukon.



    Kaiken kaikkiaan olen kylmien tyyppien perusteella pettynyt. Auto jätti halvan vaikutelman verrattuna Mersuun, Audiin tai jopa V50 Volvoon. Tämä tulee esille myös viimeistelyssä. Toki asiat mitkä suoraan näkee kuskin paikalta on hienosti viimeistelty mutta taso ei jatku muualle.

    Mutta kuten sanottua rahalla saa lisää leluja ja nätimpiä pintoja.

    Ei herättänyt minkäänlaista autokuumetta. Ehkä koeajo korjaa tilanteen.

      
  • Uusi penari oli koeajossa: http://www.teknikensvarld.se/2012/02/14/28523/mellanbarnets-comeback/



    Tietääkö joku lopputuloksia, pitäs poiketa kirjastoon mutta sinne pääsee vasta huomenna.



    Kellon huomioimaa ajoasennon vinoutta en itse huomannutkaan. Tulee mieleen :smile: Saab 96. Eikös siinä polettimet ollu oikeammall akun penkki. Ovat selkeesti kopioineet ton!!

      
  • Kävin myös katsomassa tänään. Minun silmääni oikein hieno muoto, en muuttaisi ulkonäöstä mitään.



    Jos olisi oma, niin ulkomuoto kuitenkin kärsisi lisävaloista, koska bi-xenonien vieressä on vain muodikkaat Annelinsilmät eikä oikeita valoja ollenkaan. Nix Funken, lisäkaukovalot sokeiden leikkivalojen tilalle, kitooos!



    Sisätiloista en löytänyt muuta huomauttamista kuin istuimen kallistussäädön, jota olisin kaivannut, mutta en löytänyt. Olinko huono hakemaan?



    Mukavan penkin säädöt riittävät ja nyt saa Volvomieskin ratin riittävän lähelle. Itseni takana istuessani on polvitilaa (josta minulla ei ole koskaan pula) enemmän kuin Ceessä. Yllättäen myös sedanin päätila takana riittää, juuri ja juuri, vaikka hiukset hipovatkin kattoa.



    Kulutuksen ja suorituskyvyn suhde näyttäisi ainakin normilukemien osalta olevan erittäin kohdallaan ja hintataso säilyy entisenkaltaisena.



    Kylmien tyyppien perusteella vaikuttaa hienolta malliuudistukselta. Touring tulee varmaan käymään hyvin kaupaksi liisarina?

      
  • Yksi ensimmäisiä suomalaisia koeajoja:

    http://www.automerkit.fi/uutiset/koeajot/artikkelit/autoarvio-koeajossa-bmw-320da-business.html?SC=1



    Poimintoja koeajosta:

    "Liukkaan kelin ajettavuus on epäloogista ja tällaisella autolla ei mielellään lähde vaikeisiin olosuhteisiin, 5-sarjassa näin merkittäviä ongelmia ei ole. Ulkopeilit on keskimääräistä pienemmät, nelosdieselin raksutus on voimakkaampaa kuin useimmissa muissa keskiluokan autoissa, mutta rengasäänet on eristetty hyvin. Laatuvaikutelma ei ole kehittynyt edeltäjästä ainakaan myönteiseen suuntaan ja sisustus ei ole kovin ylellinen. 5-sarjaan verrattuna se tuntuu kuitenkin monilta osin säästöbudjetilla tehdyltä. Moottori ja vaihteisto toimivat upeasti. Ajettavuus kesäkelillä jää arvioitavaksi myöhemmin. Vaihteiston toiminta on markkinoiden ehdotonta parhaimmistoa."

      
  • Kävin eilen myös tutustumassa uutukaiseen jopa pienen koeajolenkin puitteissa. Täytyy sanoa, että vaikka oli dieseli, niin kajuuttaan ei kuulunut ääniä. Sekä rengasmelu että moottorin äänet ovat todella hyvin eristetty. Yhtä hyvää tasoa löytyy vasta 50-60.000e autoissa. Puhtia löytyy mukavasti ja 8-vaihteinen automaatti vaihtaa ettei huomaa ollenkaan.



    Vaikka kelit olivat talven huonoimpia, meno oli vakaata kitkoilla. Voi sanoa liikkeellelähdön olevan helppoa ja suuntavakavuus mainio. Renkaat tietenkin pakasta vedetty joka auttaa tässä.



    Ulkonäkö ja sisustus miellytti. Ainoa ongelma on hinta, jo lähtöhinta on korkea ja päälle on pakko ottaa business-varustelu, 990e. Varustelista on loputon ja rahaa saa menemään toisen mokoman helposti. On HUD ja pimeännköavustinta, monenlaista nahkaa ja sisustusvaihtoehtoja, istuimia, aktiivivakkaria törmäyksenestolla, Harman Kardonin audio ja vanteita vaikka minkälaisia.



    Tuo 320d ED-versio olisi aika kiinnostava automaattina 109g päästöt, 163hv sekä 380nm.



    TM voisi vertailla uudistuneet Audi A4 ja Mersun C:n vastaan uusi 3-sarja. Herkullinen lähtökohta :wave:

      
  • kello68:

    1. Ulkoasu on ihan ok, ehkä vähän turhan puikula. Olisi odottanut vähän enemmän voimaa muotoiluun mutta ei paha.


    Takapäässä on kyllä voimaa selvästi enemmän kuin edellisessä, mutta keula oli minusta rumempi kuin kuvissa. Kaikenkaikkiaan ylimuotoiltu keulasta, yksinkertaisempi olisi parempi.



    kello68:

    2. Sisusta oli sitten selvä pettymys. Varmasti rahalla saa ja hepalla pääsee mutta kyllä tuohon perushintaankin odottaisi vähän luksusta.


    Ei kannata odottaa ainakaan Bemarissa.



    kello68:

    Penkin säädöt on hintaan nähden onnettomat. Vain perinteinen hissi ja penkin selkänojan säätökin portain. Ei ristiseläntuen säätöä mikä on aika outo ratkaisu tuossa hintaluokassa.


    Tämäkin on tuttua kaikista aiemmista bemareista. Tehdas varmasti haluaa myydä myös niitä kunnon penkkejä joten tavisversioon ei hirveästi laiteta säätöjä. Itse en ostaisi ilman sport-penkkiä (tai parempaa) mitään Bemaria jos aikoo ajaa muualla kuin kaupungissa lyhyitä matkoja.



    kello68:

    Se kyllä ihmetytti että autossa istutaan vinossa kun polkimet siirretty vasemmalle päin.


    Tätä en huomannut istuessa enkä ajaessa. Pitää tutkailla ensi kerralla tarkemmin.



    kello68:

    4. Taustapeilissä edelleen käsin käänneltävä himmennyse mikä tuossa hintaluokassa paha miinus.


    Taas yksi mihin halutaan myydä lisävaruste.



    kello68:

    5. Aurinkoläpät oli aika kapeat eikä niissä ole esiintulevaa lisuketta jolla sivuauringon paistamisen suoraan korvaan voisi estää.


    Lisukkeesta en tiedä kun en ole sellaista muistaakseni missään autossa nähnyt, mutta materiaali noissa läpissä oli jotain naurettavan surkeaa.



    kello68:

    Oven kyynärnoja on turha koska kyynerpää ei siihen osu. Miksi ylipäänsä pistää oveen kyynärnojaa jos sitä ei saada oikealle kohdalle tai jos se ei voi ulottua yhtään taaemmaksi.


    Samaa ongelmaa harmittelin, tosin mulla juuri ja juuri kyynärpää siihen sattuu. V60 oli sama vika, kuten myös tietysti 1-sarjassakin.



    kello68:

    7. radiota ei päässyt kokeilemaan kun autoon ei saanut sähköjä. Jos vanhat merkit pitää paikkaansa, on äänenlaatu surkean ja säälittävän välistä kuten Saksalaisissa noin ylipäänsäkin.


    Sitä varten lisävarustelistalta löytyy eri hintaisia parempia ratkaisuja.



    kello68:

    8. Takatilat on akseliväliin nähden surkeat ja mikä pahinta pää ottaa kattoon kiinni ja takapenkiltä poistuminen vaatii akrobatiaa jotta kengät saa etupenkin alta pois.


    Varvastila oli todella huono jos etuistuin on alimmassa asennossa. Muuten mahduin taakse hyvin ja selvästi paremmin kuin aiempiin 3-sarjalaisiin.



    kello68:

    Auto jätti halvan vaikutelman verrattuna Mersuun, Audiin tai jopa V50 Volvoon.


    Mulle ei jäänyt tälläista mielikuvaa ollenkaan. Ainoastaan kattoverhoilu ja aurinkolipat oli selvästi alle muun tason.

      
  • Kävin myös koeajamassa F30:n. Koeajoautona oli Imperialblau 328iA Luxury-varustepaketilla. Musta sisusta Saddle Brown -värisin tummanruskein nahoin näytti mahtavalta. Musta katto viimeisteli sisustan tyylikkyyden. Tässä autossa oli sporttipenkit ja ajoasennosta sai todella hyvän. Erityismainintana jo E9x:stä tuttu sähkösäätöinen istuimen selkänojan sivuttaistukien leveys, jonka ansiosta ajoasennosta saa hyvin tyköistuvan, mikä ei monessa muussa autossa onnistu.



    Alla oli Michelinin 225/50R17 koon kitkat ja meno niillä oli todella hiljaista. Neloskoneen äänenvaimennus oli tehty hyvin, mielestäni melutaso oli ihan vertailukepoinen viimeksi ajettuun F11 528iA xDriveen, jossa melua tuottivat lähinnä nastarenkaat (Hakkapeliitta 7).



    Lämpötila oli pari astetta pakkasen puolella ja lumella pitoa olikin kitkoilla kohtuullisen hyvin, mutta siitä huolimatta kiihdytyksissä ei saanut tehoja tiehen oikein mitenkään eikä millään vaihteella. Siksi ajoin esimmän aikaa Sport+ -ajotilassa, jossa on käytössä luistoneston DTC-moodi mikä sallii sutimista mutta hillitsee silti suurempaa sladittelua.



    Pienen pätkän testailin myös kokonaan ilman DSC:tä paikassa jossa ei muuta liikennettä ollut, mutta voin vain todeta, että en osaa ajaa luistossa oudolla automaattivaihteisella autolla, jonka ohjaus on todella nopea ja ainakin kitkarenkain melko tunnoton omaan E39:iin verrattuna.



    Positiivista F11-koeajokokemukseen verrattuna oli auton välitön kaasuvaste Sport+ -moodissa. Vaihteisto ei aina kerennyt reagoida haluamallani tavalla, mutta se on varmasti paljon kiinni myös kuljettajan tottumuksesta autoon. Tykkään myös siitä että vaikka ajoin Sport+ tilassa ja vaihteistokin oli DS-tilassa niin silti pintakaasulla kierrokset pysyvät 2000 rpm tienoilla toisin kuin jossain muun merkkisissä autoissa joskus on ollut.



    Kaikenkaikkiaan autosta jäi mielikuvaksi että se on F10/F11-malleja käteensopivamman oloinen. Ilman kesärenkain kesäkelillä suoritettua koeajoa ei tietenkään voi lopullista tuomiota antaa oikein mistään ajamiseen liittyvästä. Vakioalusta (myyjän mukaan autossa ei ollut Adaptive Drivea) tuntui yllättävän mukavuuspainotteiselta. Tästäkin saisi enemmän selvää kesällä. Talvikelille näillä tehoilla pitäisi olla ehdottomasti neliveto.

      
  • Experience:

    TM voisi vertailla uudistuneet Audi A4 ja Mersun C:n vastaan uusi 3-sarja. Herkullinen lähtökohta :wave:


    Teknikens Värld vertaili juuri Mersu C:tä ja Volvo S60:stä vastaan. Bemari voitti molemmat selvästi.

      
  • Toisin kuin 5-sarjassa (ainakin E39, E60), niin uudessa 3-sarjassa ei ole vieläkään perusjakkaroissa istuintyynyn kaltevuuden säätöä -> olematon reisituki, ellet ole täysin persjalkainen. Eli täytyy ottaa sportti jakkarat tai ostaa 5-sarja, kuten minä "jouduin" tekemään.



    Lyhyellä koeajolla totesin, ettei F30 ole kaikken suuntavakain liukkaalla maantiellä. Ohjaus on todella nopea ja herkkä, josta ainakin jäi sellainen tunne että suoralla tiellä sai kokoajan ohjata. Dieselkoneen ääni kuuluu aika häiritsevästi sisälle, mutta tuosta en osaa ottaa tarkempaa kantaa, kun olen aina ollut bensamiehiä ja nyt alla bensa-kutonen, joten tämä mielipide voi olla hieman puolueellinen.



    Tuossa ne huonot puolet olivatkin. Kaikki loput ominaisuudet ovat vain kehuja. Ulkonäkö istuu todella hyvin allekirjoittaneen silmään, niin tasapainoinen kokonaisuus ilman mitään ylilyöntejä muttei mitenkään vanhahtavakaan. Sisusta on siisti lattiasta kattoon. Kojelauta vaatii opettelua, on nappulaa ja ajo-ohjelmaa vaikka kuinka paljon. Sporttipenkeillä meikäläinenkin saa täydellisen ajo-asennon.



    Moottori on varmasti hieno tekele, mutta näin talvikelillä turha puhua suorituskyvystä. 8-lovinen automaatti vaihtaa todella sivistyneesti ja on aina tilanteen tasalla. Ajo-ohjelmat vaikuttavat todella merkittävästi vaihteiston toimintaan mutta myös moottorin vasteeseen. Luvatut kulutuslukemat ovat pienet, toivottavasti TM varmistaa pian totuuden.



    Uusilla nastarenkailla F30 lähti ihan kivasti liikkeelle eli vetopito on kohdallaan takapotkuksi. Ajettavuus on helppo, luistonesto toimii rauhallisesti ja ajonvakautuskaan ei ole liian raju antaen vähän perän heilua ilman että leikkaa tehot heti. Sekä luistoneston että ajonvakautuksen saa kokonaan pois päältä ja auton hallinta luistoissa on esimerkillistä.



    Kokonaisuutena jäi hyvin positiivinen kuva autosta. Bensa-versiota olisi kiva päästä myös kokeilemaan. Nykyisillä dieselin hinnoilla ei paljoa tarvii maksaa lisää, niin saa nauttia bensakoneen äänestä.

      
  • Experience:



    Mielikuva joka itselle jäi koeajossa oli että F30 (=uusi 3-sarja) on vähemmän aliohjautuva kuin F10/F11 (uusi 5-sarja). Olen testannut myös varusteen'integroitu aktiiviohjaus etu- ja takapyörille' ja xDriven, siinä on sellaisia ominaisuuksia joista muut merkit voivat vaan unelmoida. Tuo aktiiviohjaus tekee autosta kuin Minin kaupunkiin ja baanalla se menee kuin keihäs.




    5-sarjaa (ja 1-sarjaa) selvästi paremman ajettavuuden ovat myös kaikki lukemani ulkomaiset autolehdet panneet merkille. Niissä kolmonen on mainittu luokkansa selvästi parhaaksi ajoltaan, mitä ei valitettavasti voi iso- eikä pikkuveljestä sanoa.



    Jossain myös mainittiin, että jos tilat vain riittävät, ei vitossarjalaisen ostossa ole mitään järkeä, kun kolmonen on parempi auto.



    Onko muuten M3:sta tihkunut mitään myyntiintuloaikoja? Odotan kuola poskella, koska tuollaista pääsisi testaamaan. Uusi RS4 on myös testilistalla.



    Ensi viikon alussa pitäisi päästä koittamaan kolmosta. Todennäköisesti 328i:tä.

      
  • simppa:


    5-sarjaa (ja 1-sarjaa) selvästi paremman ajettavuuden ovat myös kaikki lukemani ulkomaiset autolehdet panneet merkille. Niissä kolmonen on mainittu luokkansa selvästi parhaaksi ajoltaan, mitä ei valitettavasti voi iso- eikä pikkuveljestä sanoa.




    Voi tietysti olla että 3-sarja on noista paras ajoltaan, en itse ole testiä nähnyt missä noita olisi keskenään vertailtu, enkä ole uutta 1 tai 3 sarjaa ajanut.



    Olen kuitenkin hieman eri mieltä tuosta ettei 1-sarjaa tai 5-sarjaa olisi kehuttu ajoltaan muihin verrattuna. Esim uusi 5-sarjalainen on kyllä raskaampi ja vähemmän urheilullinen ajaa kuin edellinen koppa, mutta kyllä lukemissani testeissä tuo on ollut selkeästi urheilullisempi ja parempi ajaa kuin muut kilpailijansa, tosin uusi A6 on joissakin testeissä saanut ajo-ominaisuuksista paremmat pisteet, mutta Bemaria pidetty edelleen urheilullisempana.



    Esim Fift Gear vertasi kolmelitraisia diesel 5-sarjaa ja XF:ää ja tuomio oli selkeästi se, että Bemari on urheilullisempi ja parempi ajoltaan. Muista viime aikoina lukemistani Evo lehti ainakin pitää sekä 1-sarjaa että 5-sarjaa parhaimpina ajaa luokassaan, tosin ero ei ilmeisesti ole niin suuri kuin uuden 3-sarjan kohdalla verrattuna kilpailijoihin. Evossa oli testi 328i vs C250 vs A5 (eivät saaneet faceliftattua A4:sta vielä mukaan testiin, A5 oli facelift) ja Bemari voitti tuon ylivoimaisesti. Kehuivat tuossa lähes kaikkea, mutta neoloskone verrattuna vanhaan suoralla kuutosella varustettuun 330i:hin sai odotetusti moitteita vaikka suorituskyky oli parempi ja kulutus pienempi. Tuosta 328:sta ovat mitanneet tehopenkissä selvästi tehtaan ilmoittamia lukuja isompia tehoja ja vääntöjä, joten tuo on kyllä siinä mielessä ihan mielenkiintoinen paketti jos järjellä ajattelee.







      
  • simppa:


    5-sarjaa (ja 1-sarjaa) selvästi paremman ajettavuuden ovat myös kaikki lukemani ulkomaiset autolehdet panneet merkille. Niissä kolmonen on mainittu luokkansa selvästi parhaaksi ajoltaan, mitä ei valitettavasti voi iso- eikä pikkuveljestä sanoa.




    Voi tietysti olla että 3-sarja on noista paras ajoltaan, en itse ole testiä nähnyt missä noita olisi keskenään vertailtu, enkä ole uutta 1 tai 3 sarjaa ajanut.



    Olen kuitenkin hieman eri mieltä tuosta ettei 1-sarjaa tai 5-sarjaa olisi kehuttu ajoltaan muihin verrattuna. Esim uusi 5-sarjalainen on kyllä raskaampi ja vähemmän urheilullinen ajaa kuin edellinen koppa, mutta kyllä suurimmassa osassa lukemistani testeistä tuo on ollut selkeästi urheilullisempi ja parempi ajaa kuin muut kilpailijansa, tosin uusi A6 on joissakin testeissä saanut ajo-ominaisuuksista paremmat pisteet, mutta Bemaria pidetty edelleen urheilullisempana. TM:n testissä 5-sarja ei saanut kovin hyviä pisteitä ajettavuudesta, kun tuo oli muita matalammalla profiili renkailla ja urheilualustalla, mutta kyllä tuossakin testissä Bemaria sanottiin noista urheilullisemmaksi ja mutka-ajon olevan nautittavinta. Tosin pitää ollakin, jos muissa vakiorengastus ja -alusta.



    Esim Fift Gear vertasi kolmelitraisia diesel 5-sarjaa ja XF:ää ja tuomio oli selkeästi se, että Bemari on urheilullisempi ja parempi ajoltaan. Muista viime aikoina lukemistani Evo lehti ainakin pitää sekä 1-sarjaa että 5-sarjaa parhaimpina ajaa luokassaan, tosin ero ei ilmeisesti ole niin suuri kuin uuden 3-sarjan kohdalla verrattuna kilpailijoihin. Evossa oli testi 328i vs C250 vs A5 (eivät saaneet faceliftattua A4:sta vielä mukaan testiin, A5 oli facelift) ja Bemari voitti tuon ylivoimaisesti. Kehuivat tuossa lähes kaikkea, mutta neoloskone verrattuna vanhaan suoralla kuutosella varustettuun 330i:hin sai odotetusti moitteita vaikka suorituskyky oli parempi ja kulutus pienempi. Tuosta 328:sta ovat mitanneet tehopenkissä selvästi tehtaan ilmoittamia lukuja isompia tehoja ja vääntöjä, joten tuo on kyllä siinä mielessä ihan mielenkiintoinen paketti jos järjellä ajattelee.







      
  • Evon kanta uutta vitosta kohtaan on ollut suurimmaksi osaksi hyvinkin kriittinen. Suurimmaksi osaksi kolmea ja eräässä vertailussa jopa kahta tähteä ja ajettavuutta kritisoitu. Tässä esimerkkejä:



    http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarreviews/251020/bmw_530d_review.html







    At £37,100 for a completey un-optioned 530d SE the BMW is sitting squarely in Jaguar XF territory. For £37,730 you could have a 271bhp XF Diesel S. You can see how it fared against the last generation 5 Series here. And unfortunately for BMW the Jaguar is the more desirable, quicker, more dynamic and more pleasurable car. The only place the BMW wins is on economy and CO2 output.




    http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarreviews/261040/bmw_535d_m_sport_review.html



    http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarreviews/259990/bmw_530d_se_touring_review.html



    http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarreviews/273361/driven_bmw_520d_efficient_dynamics.html



    Ja vielä pari vertailua XF vs. ajoltaan selvästi parempi edelliskoppainen vitonen:



    http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarreviews/238903/jaguar_xf_ds_vs_bmw_535d.html



    http://www.evo.co.uk/carreviews/cargrouptests/234152/jaguar_xfr_v_bmw_m5.html



    Eiköhän noista käy aika selväksi, kumpaa tuo lehti noista fanittaa.



    Ei bemari huono ole ajaa, mutta ohjauksen tarkkuudessa ja urheilullisuudessa sillä ei ole mitään etumatkaa kilpailijoihinsa, jonka mainitsemasi Evokin on varmaan yli kymmenessä eri testissä todennut. Itsekään en uudesta vitosesta mitään kovin urheilullista fiilistä löytänyt. Useimmiten Evon testeissä vieläpä mainitaan, ettei 5-sarjalainen ole ajoltaan mikään XF vaikka ihan ok auto onkin, vaan jää jälkeen Jaguarista. Siitä vaan niitä testejä lukemaan, nettiversiostakin löytyy vaikka millä mitalla. Tuskinpa Evon linja on päivässä tai parissa muuttunut.



    Suomessa Tuulilasi ja TM kiinnittävät suuntavakavuuteen enemmän huomiota kuin ulkomaan lehdet. Siksi niiltä on tullut ajoittain aika murhaavaakin tekstiä. Esimerkiksi Tuulilasin puhe kädet lukkoasennossa ajamisesta. Suomen teitä ajatellen ei ihan pieni miinus.



    Hyvä auto bemari on, mutta kilpailu on kovempaa kuin koskaan.



    Kolmosen ajettavuus on sen sijaan kerännyt Evoltakin sellaisia kehuja, etten ole moista lukenut mistään autosta ikinä aikaisemmin. Minulle on ihan selvää, mikä noista bemareista olisi valintani. Etenkin 328:lla nyt kurvailleena. Ero melkoisen selkeä vitoseen verrattuna. 328i oli kaikinpuolin aivan huikean hyvä auto.



    Autocarillakin tuntuisi olevan melkein tismalleen sama linja kuin Evolla. Myös siellä kolmonen on kerännyt valtavasti suitsutusta. 5-sarjalaiseen suhtautuminen on ollut lähinnä neutraalia.



      
  • 235+255:

    Teknikens Värld vertaili juuri Mersu C:tä ja Volvo S60:stä vastaan. Bemari voitti molemmat selvästi.


    Kotikirjastoon ei tuu Teknikens Världiä :frowning: . Pystyykö joku avaamaan lopputuloksia ajettavuuden, valojen, jnejne suhteen...?

      
  • Simppa: juu, tuossa kävi meikäläisen virhe, kirjoittelin Evo kun tarkoitin Car lehti. Tuo viittaamani vertailu löytyy myös nimenomaan Car lehdestä, tänään on tosin jo ilmestynyt uusi nro. Nopeasti meni sekaisin kun eilen juuri lentokoneessa tuota lehteä luin.



    Joka tapauksessa Car lehti ainakin pitää tuota luokkansa parhaana. Samoin Vicky Fifth Gearista, kehui luokkansa parhaaksi ajaa ensitestissä ja selkeästi urheilullisempana ja parempana ajaa ratatestissä XF:ää vastaan, joten aika ristiin menee Evon kanssa. Tosin 5-sarjaan saa nykyään niin älyttämästi erilaisia sen ajettavuuteen vaikuttavia varusteita, että ristiriitaisia kantoja pääsee syntymään. Toisaalta tuo on hyvä, koska varustelulla ja säädöillä pystyy tuon muokkaamaan juuri oman laisekseen.



    http://fwd.channel5.com/cars/executive/bmw-5-series-2



    Tuossa nimenomaan kehutaan sitä että iso auto tuntuu kuin urheiluautolta.



    Itse tykkään tuon panssarimaisuudesta ja siitä että se tuntuu 7-sarjalaiselle, kunhan varusteina on tuo säädettävä alusta ja kallistuksen vakaajat, jolloin se on tarvittaessa myös hyvin urheilullinen.

      
  • Itse kävin tänään katsomassa autoa. Omaan silmääni keula miellytti, näytti jopa hieman paremmalta kuin kuvissa. Sen sijaan kylkilinja ja perä olivat todella mitäänsanomattoman näköisiä. Itse taidan pysytellä näissä neliovisissa coupemalleissa. Niiden jälkeen lähes kaikki uudet sedanit näyttävät kuolettavan tylsiltä.



    328xi olisi kyllä muutoin mielenkiintoinen auto. Milloin mahtaa tulla nelivedot tarjolle. Itse en ymmärrä, että joku ostaa tuon hinta- ja teholuokan autoa ilman nelivetoa. Ihmeen paljon näkyy esim 500 Bemaria yli 200hv koneilla, mutta ilman nelivetoa. En ymmärrä!



    Te jotka olette auton sisustaa katselleet, niin mitä mieltä olette sport mallin punaisesta, tai toisen mallin sinisestä raidasta kojetaulussa. Minulle tulee mieleen lähinnä joku teinijapsi. Mautonta!



    Samat ongelmathan varustelujen suhteen ovat kaikissa "premium" saksalaisissa. Lähtöhinnat ovat ihan ok, mutta sellaiset varusteet, jotka ovat vakiona jos 20.000 euron autoissa, maksavat huimasti ekstraa. Esimerkkeinä juuri himmenevä taustapeili, tai parkkitutka taakse, pahimmillaan jopa keskikyynärnoja maksaa. En oikein ymmärrä tätä linjausta. Huvittavaa on myös esim Audissa, miten sama varuste maksaa Audiin lähes 3 kertaa niin paljon kuin Volkkariin, esimerkkinä metalliväri 500/1300 euroa. Nostaisivat vaikka perushintaa muutamalla tonnilla ja varustaisivat auton edes Honda Civicin tasolle...ainakin itselleni jäisi parempi mieli autokaupasta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit