Forbes: luksusautomerkki - kaikkien aikojen huijaus

313 kommenttia
1356711
  • No voithan sinä tuota sanojen suuhun laittamista pyöritellä miten haluat, mutta en minä tuota pidä kovin normaalina tapana keskustella. Heität kysymyksen kaltaisia arvauksia vastapuolesta, joilla saat tilanteen näyttämään sellaiselta, kuin itse haluat kuvitella.



    Vai onko tämä mielestäsi asiallinen tapa keskustella:



    Onko niin, että sinulla ei ole varaa premiumautoon, koska jatkuvasti täällä yrität väittää, että premiumautot eivät ole kovin hyviä. Etkö pystynyt ostamaan yli 200 hv autoa? Oliko niin, että rahat eivät riittäneet, vai kielsikö vaimosi? Naapurillasi taitaa olla kallis premium, kun vaikuttaa siltä, että olet hieman kateellinen. Naapurisi premiumauto taitaa olla hiljaisempi kuin sinun auto. Ilmeisesti häpeät autoasi, kun et kehtaa autosi merkkiäkään paljastaa. No ei se mitään, ei tarvitse hävetä.



    Tuollaista tekstiä sinulta tulee kaikissa keskusteluissa. Sanojen suuhun laittamiselta tekstisi eroavat vain kysymysmerkin osalta. Ja tässä taas esimerkki:



    Voi tuota vaatimattomuuden määrää. Varmaan sitten alle 200-heppaiset, ne joita valtaosa maanteiden henkilöautoista taitaa olla, ovat sitten tehottomia. Vai kohtuullisen tehottomia, tai melko tehottomia, tai mopoja suorastaan...

    Asiat ovat tosiaan suhteellisia.




    En ole missään kohtaan noin sanonut, mutta sinun on pakko kirjoittaa asia niin kuin minä olisin noin sanonut tai tarkoittanut. Ärsyttävää tässä on se, että sinä ikään kuin heität ilmaa tuollaisen väitteen, joka minu pitää sitten korjata, ettei vain kukaan luule, että noin oikeasti ajattelen.



    Jos nyt ajatellaan nykymittapuuta suurehkossa autossa, niin +200 hv auto on toki melko tehokas, mutta ei se mitenkään poikkeuksellisen suuritehoinen enää ole. Esimerkiksi 5-sarjan Bemaria ei taida saada alle 180 hv versiona (paitsi nyt kun 18d tuli juuri markkinoille). Kaikissa Golf luokan GTI autoissa alkaa olla selvästi yli 200 hv. Mielestäni on ihan asiallista siis sanoa, että +200 hv auto on melko tehokas. Todella tehokkaasta autosta voitaneen puhua, jos tehot menevät yli 300 hevosvoiman, mutta toki tässäkin vaikuttaa auton koko.



    Missään vaiheessa en kuitenkaan ole sanonut, että alle 200 hv auto olisi mopo tai tehoton. Sellaisella pärjää aivan varmasti ja suorituskyky voi olla dieselissä tai vääntävässä turbossa jopa erinomainen.

      
  • 200 hv:n auto on 1600 kg painavana "sopivan" tehokas, "miellyttävän" tehokas, "turvallisen" tehokas jne.



    Mutta kun sitä vertaa "vain" 100 hv, 250 kg painavaan moottoripyörääni, niin tuntuuhan tuo autoni siltä, ettei se kiihdy oikein mihinkään.



    Kaikki on niin suhteellista. Mutta kyllä minulle riittää nykyiset teholukemat kummassakin kulkupelissäni, kun Suomen nopeusrajoitusten puittessa mennään, vaikka kaikille ei nuokaan riitä, eikä kaikille myöskään riitä ajelu nopeusrajoitusten mukaan. Ikäviä onnettomuuksia saa lukea vähän väliä, kun joku on kokeillut prätkänsä tai tehokkaan autonsa tehoja rajuilla ylinopeuksilla. Hyvästä kiihtyvyydestä voi kuitenkin nauttia ihan nopeusrajoitusten mukaankin ajellessa esim. moottoriteiden ja kehäteiden liittymissä. Parasta tehokkaissa kulkupeleissä on hyvä vääntö ja se juuri tuo sitä ajamisen nautittavuuta, ei niinkään kiihdyttely. Turvallista matkaa siis vaan kaikille.

      
  • Ihan sama juttu kuin kelloa ostettaessa: toiselle riittää nähdä aika, toiselle se henkii lifestylea. Valmistajan luksusmerkissä on yleensä parempi viimeistely ja matalampi äänitaso. Se voi riittää syyksi ostaa se Audi Skodan sijaan jos ei ihan joka pennosta joudu laskemaan. On siis perusteltua rakennella samalle pohjalevylle eri tasolle tuunattuja malleja/merkkejä.

      
  • Ajattelija2013:

    Onko niin, että sinulla ei ole varaa premiumautoon, koska jatkuvasti täällä yrität väittää, että premiumautot eivät ole kovin hyviä. Etkö pystynyt ostamaan yli 200 hv autoa? Oliko niin, että rahat eivät riittäneet, vai kielsikö vaimosi? Naapurillasi taitaa olla kallis premium, kun vaikuttaa siltä, että olet hieman kateellinen. Naapurisi premiumauto taitaa olla hiljaisempi kuin sinun auto. Ilmeisesti häpeät autoasi, kun et kehtaa autosi merkkiäkään paljastaa. No ei se mitään, ei tarvitse hävetä.




    Suhteellisen kauan kesti tällä kierroksella, että heitettiin kehiin kateuskortti! Mikä siinä oikein on, että kuitenkin? Sinä olet ilmeisen tosissasi tuossa, vaikka yrität naamioida sen ”minun kirjoitukseni kaltaiseksi”, tunnustatko? Eiku sovitaan, ettet ole ja naiiviahan se olisikin, vai mitä?



    Enhän minä väitä etteikö ”premiumeissa” olisi hyviä autoja, höh. Merkkilistasi malleistahan löytyy autojen aateleita, mutta myös aika taviksiakin, kun ottaa värilasit päästä. Sehän riippuu mallista, ei merkki-imagosta. tai nimikkeestäsi. Tuon keskusteluun (taas) näkökulmaa että sinun "premium" -merkkilistasi ulkopuolella on tosi hyviä kisaajia. Edelleen mallikohtaisesti kun puhutaan. Siksi onkin hämmästyttävää, että joku lapsellinen imagoseikka vain estää joitakuita näkemästä sitä. Oletko tuossa porukassa mukana?



    No vastaillaan sitten:

    - On minulla varaa "premium-autoon", sinun listaltasi

    - Pystyn ostamaan 200hv:n auton

    - Vaimolla ei ole sanomista aiheeseen, koska ostamme omat automme.

    - Naapurillani on tosiaan kallis premium, mutta ko. eläkkeellä oleva herrasmies saa vaimoineen minun puolestani nauttia uransa aikaansaannoksista vaikka niin. Upea auto onkin!

    - Korvakuulolta se on hiljaisempi, mutta enhän minä nyt sitä ihmettelekään. Ennemmin jos ei olisi, mutta isosta erosta ei ole kyse kuitenkaan. Minunkaan ei käy korville.

    - En todellakaan häpeä, tai ole hävennyt autojani! Miksi tuollaiseen pitäisi edes alentua - kenenkään? Autoistahan me vain keskustellaan.

    - En paljasta tämän hetkistä automerkkiäni, koska vaihdan niitä suht. usein, on mielenkiintoa kokeilla ja on tullut kokeiltuakin. En ole merkkiuskollinen.

    - Ja mitäs hiivatin väliä sillä merkillä edes on. (Taas) kun keskustelen näistä hömppähommista, eli imagoista, premium- vs. taviskäsitteistä, ei hinnoista tai mahdollisuuksista ostaa. Onko se niin vaikea hahmottaa?



    Voi tuota vaatimattomuuden määrää. Varmaan sitten alle 200-heppaiset, ne joita valtaosa maanteiden henkilöautoista taitaa olla, ovat sitten tehottomia. Vai kohtuullisen tehottomia, tai melko tehottomia, tai mopoja suorastaan. Asiat ovat tosiaan suhteellisia.



    Ajattelija2013:

    En ole missään kohtaan noin sanonut, mutta sinun on pakko kirjoittaa asia niin kuin minä olisin noin sanonut tai tarkoittanut. Ärsyttävää tässä on se, että sinä ikään kuin heität ilmaa tuollaisen väitteen, joka minun pitää sitten korjata, ettei vain kukaan luule, että noin oikeasti ajattelen.




    Sitä minä juuri haenkin: ajatteletko niin, vaikka et kerrokaan. Annatko kuitenkin ymmärtää? Toisin sanoen "En missään kohtaa ole sanonut..." ei minusta vielä tarkoita, ettet olisi sitä mieltä kuitenkin, jollen sitä just kyselemällä saa vaikka selville. Tyylilajin valinta riippuu fiiliksistä, joita saan toisesta kirjoittajasta, tartun kyllä tilaisuuteen (jollaisia mm. sinäkin tarjoat)...



    Ajattelija2013:

    Jos nyt ajatellaan nykymittapuuta suurehkossa autossa, niin +200 hv auto on toki melko tehokas, mutta ei se mitenkään poikkeuksellisen suuritehoinen enää ole. Esimerkiksi 5-sarjan Bemaria ei taida saada alle 180 hv versiona (paitsi nyt kun 18d tuli juuri markkinoille). Kaikissa Golf luokan GTI autoissa alkaa olla selvästi yli 200 hv. Mielestäni on ihan asiallista siis sanoa, että +200 hv auto on melko tehokas. Todella tehokkaasta autosta voitaneen puhua, jos tehot menevät yli 300 hevosvoiman, mutta toki tässäkin vaikuttaa auton koko.




    Tuossa on sitten varmaan kyse siitä, että käsitys siitä, kenen asteikolla "melko" tai "suht" tai "joku" on liikkuva ja sitä mukaa mihin mihinkin ns. tottuu?



    Asiat ovat siis tosiaan suhteellisia: minun autoni ovat kaikki liikkuneet minulle riittävällä tehokkuustasolla Suomen olosuhteissa, tehottominkin. Koosta riippumatta on ja ovat olleet alle 200 hv:n, joten minusta 200(+) on jo "tosi tehokas" ja oma autoni "tehokas", ei siis "tehoton", nippa nappa "melko" ylittyy, tjaah. Ihan nuorukaisena jos olisit kysynyt, niin eihän silloin "mikään riitä". Olen vain päässyt siitä yli. Nyt meillä on ihan just kortti-iän saavuttavan pojan kanssa näistä aiheista keskusteluja. Yritän ymmärtää häntä, heh.

      
  • 740 GLE:

    JiiTeeKoo:
    Tracktest voisi vaikka kertoa, mikä Skoda on tismalleen sama kuin vaikka Audi A6 3.0 TDI Quattro? Entäs A8 4.2 TDI? R8?

    Siinähän se jo tulikin. Täällä tuo Forbesin juttu vielä ymmärretään, mutta Esson paarissa tiedetään jo Skoda Superb ja Audi A6 samaksi autoksi, ovathan molemmat saatavana etu- tai nelivetoisena.


    tähän on ihan pakko lohkaista:

    eli JiiTeeKoo siis kirjoittaa että vain isokoneiset nelivetoversiot ja A8 ja R8 olisivat aitoja audeja, kun taas yleisesti myydyt 1,6 ja 2,0tdi -koneiset skoda golf, volkswagen A3 sekä audi octavia ovat vain sisusteluversioita samasta autosta?



    mielestäni onnistunut "brändäys" on tehty tuaregista, siitä on käytännöllinen maasturiversio alennusvaihteilla, onnistuneesti muotoiltu epäkäytännöllinen katumaasturi ja "urheilumöhköfantti" pankkiireille joilla bonarit polttaa taskussa. sama auto, ihan eri käyttötarkoitus (autoksi)

      
  • Suhteellisen kauan kesti tällä kierroksella, että heitettiin kehiin kateuskortti! Mikä siinä oikein on, että kuitenkin?




    Enhän minä heittänyt mitään korttia tai väitettä kehiin. Minä vain esitin viattomia kysymyksiä, ihan niin kuin sinäkin teet jatkuvasti. Oliko tuossa mielestäsi jotain ärsyttävää? Jos oli, niin mieti miten itse kirjoitat. Minä vain tartuin sinun tarjoamaan tilaisuuteen ja esitin muutaman kysymyksen.



    Etkö itse huomaa, kuinka ärsyttävä tuollainen keskustelutyyli on, jossa toinen esittää tuollaisia asiattomia kysymyksiä, johdatuksia ja arvauksia toisen keskustelijan mielipiteistä. Nyt joudut selittelemään monta riviä tuollaisia minun esittämiä typeriä väitteitä (kysymyksi&#228:wink:, jotka eivät varmasti pidäkään paikkansa. Sinä itse teet tuota jatkuvasti kaikissa kirjoituksissasi ja nyt valitat, kun minä tein kerran noin, jotta huomaat oman tyylisi ärsyttävyyden.



    Niin, se on toki totta, että tehokkuus on suhteellinen käsite. Kuten jo kirjoitin, minun mittapuussani suuressa, lähes 2000 kg painavassa autossa +200 hv ei ole poikkeuksellisen tehokas moottori. Kuten sanoin, esimerkiksi BMW ei pariin vuoteen edes tarjonnut 5 sarjaan alle 180 hv moottoria. Suurin osa tarjolla olevista suurista Bemareista, Audeista ja Jaguareista on yli 200 hv moottorilla varustettuja, eli vähän yli 200 hevosvoimainen suuri auto ei ole erityisen tehokas. Melko tehokas kuitenkin.



    Olen kuitenkin esimerkiksi puolustellut Bemaria uutisessa, jossa kerrottiin tulevasta 518d mallista. Muutamat kirjoittajat haukkuivat tätä Bemaria liian pienitehoiseksi. Minä totesin, että normaalille autoilijalle se noin 140 hv riittää mainiosti ja tämä on hyvä lisä BMW 5 sarjaan. Eli pahoittelen, mutta jälleen "arvauksesi" minusta ja mielipiteistäni osui aika lailla metsään. Ja juuri siksi ne sinun johdattelevat arvauksesi ovatkin niin ärsyttäviä, koska oikein tahallasi yrität esittää sellaisia väitteitä, että pääsisit riitelemään taas uudesta asiasta. Ikävä kyllä, olemme tästäkin asiasta samaa mieltä.



    Toinen ärsyttävä tapasi on siinä, että tartut tuollaiseen yksittäiseen sanaan. Kun minun mielestäni auto on melko tehokas ja sinun mielestäsi tehokas, niin saat siitäkin väännettyä sivukaupalla sontaa ja teet jälleen noita idioottimaisia kysymyksiäsi.



    Onneksi olemme nyt päätyneet yhteisymmärrykseen kaikessa. Olemme täysin samaa mieltä premiumeista ja tehokkaista autoista. Olen tismalleen samaa mieltä siitä, että kaikki premiumit eivät ole huippuja ja toisaalta siitä, että jotkut ei premiumit ovat erinomaisia autoja. Eikö ole kiva fiilis, kun jälleen olemme samaa mieltä kaikesta?





      
  • Koska hiljaisuus on yksi omia kriteereitäni, kuulisin mielelläni, mitkä premiumia halvemmat autot haastavat väitteen "tavikset on meluisampia kuin premiumit" kaikken uskottavimmin?



    Olisi myös kiinnostavaa tietää, mikä Audia halvempi neliveto haastaa parhaiten Audin manuaali+automaatti+bensa+diesel quattro valikoiman ajamiseen liittyvissä asioissa edes kohtuuttoman vaatimattoman moottorin voimin?



    Paljon alle 200 hv riittää, kunhan neliveto on quattron tai 4Maticin tasoinen aina samanlainen jatkuva neliveto ilman prosessorihirviötä, joka härppii vetoa päälle ja pois kaasun asennon mukaan. Minulle diesel manuaali ja vaimolle bensa ja automaatti, kiitos.



    EDIT: minulle tulee mieleen vain aiemmin VW mallistoon 4Motion kyltin taakse piilotettu pitkittäismoottorinen VW Passat quattro, mutta se alkaa olla jo vanha. Onko muita?

      
  • Suhteellisen kauan kesti tällä kierroksella, että heitettiin kehiin kateuskortti! Mikä siinä oikein on, että kuitenkin?



    Ajattelija2013:

    Enhän minä heittänyt mitään korttia tai väitettä kehiin. Minä vain esitin viattomia kysymyksiä, ihan niin kuin sinäkin teet jatkuvasti. Oliko tuossa mielestäsi jotain ärsyttävää? Jos oli, niin mieti miten itse kirjoitat. Minä vain tartuin sinun tarjoamaan tilaisuuteen ja esitin muutaman kysymyksen.




    Ei sen enempi ärsyttävää, ihan normiveto ja odotinkin vain, että kuka sen ottaa esiin ja milloin. Miten sattuikin, että satuit juuri tuollaisen kysymysasetelman tekemään...



    Ajattelija2013:

    Etkö itse huomaa, kuinka ärsyttävä tuollainen keskustelutyyli on, jossa toinen esittää tuollaisia asiattomia kysymyksiä, johdatuksia ja arvauksia toisen keskustelijan mielipiteistä. Nyt joudut selittelemään monta riviä tuollaisia minun esittämiä typeriä väitteitä (kysymyksi&#228:wink:, jotka eivät varmasti pidäkään paikkansa.




    Saitpahan kysytyksi kuitenkin, jos mahdollisesti vaivasi?



    Ajattelija2013:

    Sinä itse teet tuota jatkuvasti kaikissa kirjoituksissasi ja nyt valitat, kun minä tein kerran noin, jotta huomaat oman tyylisi ärsyttävyyden.




    En minä valita, kyllä kait täällä nyt tuollaiseen on saanut tottua, höh! Minähän vieläpä vastaan argumentteihisi, eikö nyt sitten saisi sitäkään?? Eikös "kateus" -aihe saisi ihmetyttää siinä missä käsite "premiumiuskin"? Minähän kysyin myös sitä, oletko tosissasi vai, kaiken lisäksi. Nähtävästi sitten et, mikä on plussaa kyllä!



    Ajattelija2013:

    Niin, se on toki totta, että tehokkuus on suhteellinen käsite. Kuten jo kirjoitin, minun mittapuussani suuressa, lähes 2000 kg painavassa autossa +200 hv ei ole poikkeuksellisen tehokas moottori. Olen kuitenkin esimerkiksi puolustellut Bemaria uutisessa, jossa kerrottiin tulevasta 518d mallista..... Eli pahoittelen, mutta jälleen "arvauksesi" minusta ja mielipiteistäni osui aika lailla metsään. Ja juuri siksi ne sinun johdattelevat arvauksesi ovatkin niin ärsyttäviä, koska oikein tahallasi yrität esittää sellaisia väitteitä, että pääsisit riitelemään taas uudesta asiasta. Ikävä kyllä, olemme tästäkin asiasta samaa mieltä.




    No hyvä niin. Pahoittelen, mutta jotkut vastauksesi ovat olleet siitä ärsyttäviä, kun ne mielestäni "antavat ymmärtää" enemmän kuin vastaavat kysymyksiin. Se vaan on minun tulkintani sinun kirjoituksistasi.



    Ajattelija2013:

    Onneksi olemme nyt päätyneet yhteisymmärrykseen kaikessa. Olemme täysin samaa mieltä premiumeista ja tehokkaista autoista. Olen tismalleen samaa mieltä siitä, että kaikki premiumit eivät ole huippuja ja toisaalta siitä, että jotkut ei-premiumit ovat erinomaisia autoja. Eikö ole kiva fiilis, kun jälleen olemme samaa mieltä kaikesta?




    Varmaan sitten, paitsi tuosta termistä "premium". Mutta siitähän sitä on oikeasti kirjoiteltu sivutolkulla täällä TM:ssä. Forbes -otsikkoa on menty vasta 3 sivua kuitenkin!

    :wink:

      
  • 740 GLE:

    Koska hiljaisuus on yksi omia kriteereitäni, kuulisin mielelläni, mitkä premiumia halvemmat autot haastavat väitteen "tavikset on meluisampia kuin premiumit" kaikken uskottavimmin?




    Kysytkö nyt ihan tosissasi? Noin kirjoitetusta, jo valmiiksi asenteellisesta kysymysasetelmastasi saa nimittäin ihan vastaavanlaisen keskustelun aikaiseksi kuin mitä ollaan käyty Ajattelija2013:n kanssa. Aattelin vain, että aloitetaanko?

      
  • 740GLE, Opel Insignia on juuri uudistunut ja mielestäni ulkonäkö on kohentunut huomattavasti. Muistaakseni siinä on sama Haldexin neliveto, kuin mitä VW käyttää. Insignian melutasoa en tiedä, mutta ainakin Astra on kokoluokassaan mielestäni suhteellisen hiljainen. Nykyään sitä saa taas manuaalinakin, mutta automaatti on aika vanhanaikainen. Mielestäni ongelma on myös Insignian kohtuuton paino ja surkeat suoritusarvot/kulutuslukemat verrattuna saman tehoisiin kilpailijoihin.



    Se on totta, että Passat voisi kilpailla premiumien kanssa, mutta Passat alkaa olla jo käytännössä 10 vuotta vanha malli, joten sen ostamisessa tuskin on järkeä.



    En tiedä lasketko Volvon premiumiksi, mutta yleensä se on ainakin hyvin varustettuna hieman vastaavaa Audia (tms premiumia) halvempi. Volvoihin tulee kai pian kunnollinen 8 lovinen automaatti, mutta manuaalia ei taida edelleenkään saada nelivetoon.



    Tässä ne vaihtoehdot, jotka tulevat itselleni ensimmäisinä mieleen.

      
  • Kumppani, mikä 740 GLE:n kysymyksessä on vialla? En ihan oikeasti ymmärrä. Jos ja kun sellaisia varmasti on, niin eikö saisi kysyä neuvoa joltain, joka tietää.



    Ongelmia tulee sitten enemmän noiden muiden kriteereiden kanssa. Itse heitin omia ehdotuksiani. Nyt kumppani sinäkin voisit kantaa kortesi kekoon ja heittää omat ehdotukset, kun kerran sinulla ilmeisesti tietoa on.

      
  • Ajattelija2013:

    Mikä 740 GLE:n kysymyksessä on vialla? En ihan oikeasti ymmärrä. Jos ja kun sellaisia varmasti on, niin eikö saisi kysyä neuvoa joltain, joka tietää.




    Toki saa!



    Ajattelija2013:

    Nyt kumppani sinäkin voisit kantaa kortesi kekoon ja heittää omat ehdotukset, kun kerran sinulla ilmeisesti tietoa on.




    740GLE:

    Mitkä premiumia halvemmat autot haastavat väitteen "tavikset on meluisampia kuin premiumit" kaikken uskottavimmin?




    Miksei vaikka samanhintainen kuin premium? Se hintahan riippuu aivan mallista, varustelusta sun muista, molempien suhteen.



    Voiko "premiumit" niputtaa mitenkään samaan, sen kummemmin kuin "taviksiakaan"? Kun MB S:ssä mennään kuin sukkasillaan ja Audi A4:ssä renkaat huutaa?



    Saisko nyt vaikka aluksi vähän paremmin jonkinlaista vertailuasetelmaa, niin voi sitten vaikka penkoa ihan mitattua statistiikkaakin, eikös sellaista ole tänne ennenkin heitetty. Ihan vaikka merkkejä ja malleja, jotka edes suunnilleen ovat kooltaan ja varustelultaan samantapaisia (tyyliin: MB S:ää ei tarvinne verrata Micraan siis)



    Ja sitten asteikkoa kanssa kehiin: mikä on iso heitto ja mikä pieni heitto kummassakin "luokassa"? Teilataanko ns. tavis "meluisaksi", jos heittoa on ..... niin, minkä verran ihmiskorva erottaakaan ylipäätään?



    Riittääkö pelkkä dB-ero, vai miten huomioidaan itse kunkin "kokema" (josta käytännön kokemusta ei taida monellakaan täällä olla)?

      
  • 740 GLE:


    Olisi myös kiinnostavaa tietää, mikä Audia halvempi neliveto haastaa parhaiten Audin manuaali+automaatti+bensa+diesel quattro valikoiman ajamiseen liittyvissä asioissa edes kohtuuttoman vaatimattoman moottorin voimin?

    Paljon alle 200 hv riittää, kunhan neliveto on quattron tai 4Maticin tasoinen aina samanlainen jatkuva neliveto ilman prosessorihirviötä, joka härppii vetoa päälle ja pois kaasun asennon mukaan. Minulle diesel manuaali ja vaimolle bensa ja automaatti, kiitos.




    Subaru Legacy ja Outback tulevat mieleen.



      
  • Kumppani, miksi kaikesta pitää tehdä noin vaikeaa? 740 puhui jo Passatista, eli oletuksena lienee, että puhutaan noin suunnilleen Passatin kokoluokasta. Siis A4 Audi, Mondeo ja esimerkiksi minun mainitsemat autot.



    Suuremmille premiumeille, kuten A6, E Mersu, 5 BMW jne. ei taida oikein löytyä enää vastinetta "tavisautojen" puolelta. Tai jos löytyy, niin saa niitäkin varmasti mainita.



      
  • Ajattelija2013:

    Miksi kaikesta pitää tehdä noin vaikeaa?




    Ei sentään kaikesta, puhutaan nyt vain autoista. Jos elää "premium-umpiossa", niin ehkä elämässä (Suomessa) on vain 4-5 automerkkiä?



    Ajattelija2013:

    740 puhui jo Passatista, eli oletuksena lienee, että puhutaan noin suunnilleen Passatin kokoluokasta. Siis A4 Audi, Mondeo ja esimerkiksi minun mainitsemat autot.




    Kyllä minä nyt sinua tarkemmin näitä näköjään lueskelen.



    Ei hän maininnut yhtään automerkkiä tässä:

    Koska hiljaisuus on yksi omia kriteereitäni, kuulisin mielelläni, mitkä premiumia halvemmat autot haastavat väitteen "tavikset on meluisampia kuin premiumit" kaikken uskottavimmin?



    Vasta tehoista ja 4-vedosta myös (!) kirjoittaessaan hän mainitsi mki/malli-esimerkkejä. Ja kuten huomasit, en noiden suhteen edes haastanut häntä. Siihen osuuteen vastasi nimimerkki "Tuota" (joka ei käsittääkseni maininnut ko. merkkejä hiljaisuuskisaan, saa korjata sitten).



    Jos siis keskustellaan vain siitä hiljaisuudesta, niin hän kirjoittaa ikäänkuin kaikille "premium-merkeille" olisi jokin yläraja-arvo, jota ne eivät mihinkään taviksiin verrattuna koskaan ylitä? Tai joku "lasilattia" jota mikälie "tavis" ei olisi vielä alittanut arvoltaan, missään kokoluokassa dB:ssä tms? Muutenhan hän ei olisi kirjoittanut "uskottavasta haasteesta"? Höpöhöpö, sen verran laajasta kirjosta puhutaan, jos ihan Suomessa myytävistä versioista puhutaan.



    Jos pikkuisen syvemmin mietit, niin aiheesta ei voi kovin syvällisiä johtopäätöksiä kyllä alkaa tekemään, ilman että tarkentavat kysymykset sinkoilevat. Sen verran ns. liikkuvia osia on mukana, jotka kaipaavat mutun tilalle faktaa. Ellei ole mustat lasit päässä (ei sävyt vaan läpäisemättömät "premiumlasit" ) ja melutapauksessa varmaankin sitten vastamelukuulokkeet. Onko esim. helpointa pysyä vain uusissa autoissa, koska jo edellisetkin versiot malleista (ei facelift, vaan uudistetut vielä?) saattavat olla ihan "eri maailmasta" keskenään, vertaa Audiisi vaikka? Kuinka suohon halutaan mennä?



    Ajattelija2013:

    Suuremmille premiumeille, kuten A6, E Mersu, 5 BMW jne. ei taida oikein löytyä enää vastinetta "tavisautojen" puolelta.




    On totta, että sheikki Ali Hassanin panssaroidulle Mersulle on paha ryppyillä Mondeolla, tai Passatilla. Nyt ei tule mieleen kokoluokassa kilpailijaa, mutta heitetään nyt VW Phaeton ainakin.



    Merkeistä heitän mukaan jo aiemmin mainitsemani Citroenin ja miksei Peugeotinkin, kun äänimaailma on aiheena. Ja taas kerran sinua mukaillen: Citroenkin on juuri uudistunut ja mielestäni ulkonäkö on kohentunut huomattavasti (en tosin tiedä miten se Opelin kanssakaan liittyi mihinkään, vai onko nuo jotain "premium-yksinoikeuksia" olleet aiemmin?).



    Opel ja Ford on hyviä verrokkeja, kuten mainitsit. Ja jotta pääset heti "tyrmäämään", niin heitän Toyotankin peliin. Ja tästä vielä yksi:

    http://www.iltalehti.fi/autotestit/2013072917268359_at.shtml



    Jos numeroita löytyy, puhukoot puolestaan. Ennustan eroja, mutta ovatko ne yllättäviä ja mihin suuntaan, vai todistavia, jännäksi voi mennä?



    Mutta ne jo mainitsemani asetelmat ja kriteeristö pitäisi kanssa olla olla selvillä, tai selvitetty, ettei "mutu" vaan ota otetta liikaa.



    Voi olla vaikeaa, vai mitä?

      
  • No kyllä tosiaan on näemmä joillekin vaikeaa. Minusta tämä on aika helppoa.



    Kuten sanoin, uskoakseni 740 GLE hakee itselleen Passat kokoluokan autoa. Toki muistakin kokoluokista voi kertoa hiljaisia yksilöitä, jos sellaisia on tiedossa. Ja tietenkin puhumme nyt uusista autoista. Ja tietenkin vertaamme aina saman kokoluokan autoja. Ongelma tosin alkaa siitä 5 Bemarin kokoluokasta, jolle ei enää oikein löydy kilpailijoita tavismerkeistä.



    Kaiken tuon muun jauhamisesi jätän tällä kertaa omaan arvoonsa, koska se ei liity asiaan mitenkään. Kukaan ei ole puhunut mistään premiumeiden lasikatosta, vaikka sinulla on tarve änkeä tuollainen väite joka tekstiisi. Tässä nimenomaan kysytään neuvoa.



    Mitä ihmettä tämä muuten tarkoittaa :

    Citroenkin on juuri uudistunut ja mielestäni ulkonäkö on kohentunut huomattavasti (en tosin tiedä miten se Opelin kanssakaan liittyi mihinkään, vai onko nuo jotain "premium-yksinoikeuksia" olleet aiemmin?).




    Saisiko saman selkokielellä? Ja selvennä samalla, mikä siis nyt oli mielestäsi premium-yksinoikeus?



    Mistä muuten sinun ilmiselvä premiumkammosi kumpuaa? Miksi sana premium sinulle tuollainen kirosana? Niin kauhea asia, että sinun on pakko leimata kaikki "premiumilla" ajavat vihaamaan "tavallisia" merkkejä, vaikka missään nimessä näin ei ole. Mitä pahaa on premiumautossa?

      
  • Ajattelija2013:


    Kuten sanoin, uskoakseni 740 GLE hakee itselleen Passat kokoluokan autoa. Toki muistakin kokoluokista voi kertoa hiljaisia yksilöitä, jos sellaisia on tiedossa. Ja tietenkin puhumme nyt uusista autoista. Ja tietenkin vertaamme aina saman kokoluokan autoja. Ongelma tosin alkaa siitä 5 Bemarin kokoluokasta, jolle ei enää oikein löydy kilpailijoita tavismerkeistä.




    AMS 15/2013 vertaili eri luokkien autoja. Passat sai melusta saman arvosanan 11/15 kuin 5-sarjalainen.

      
  • Kumppani:


    Olisikohan hyvä eritellä vähän, mistä varusteista mahtaisi olla kyse, ettei jatkuisi se turhanaikainen mielikuvapelailu, johon tämä keskustelu kuitenkin pohjaa pitkälti. Ja voitaisiin vastata selkeästi, että "juu, löytyypäs", tai "ei niin, ei löydykään".


    Kas kun joillakin, aika monella, voi olla ihan sellainen optio, että vaihtaa merkkiin, josta tuo "ihmekikkula" löytyy, jos yhtälö autonvalinnassa muuten täsmää. Tai sitten katsoo, ettei rahankäyttö moiseen ole tarpeen. Ja vielä sellainenkin optio, että odottelee vuoden - x vuotta, niin ko. varusteen saa sinun mielestäsi tavismerkkiin. Vielä viime vuosituhannen lopussa esim. ilmastointi oli harvinaisuus, nyt sen saa "pikkufiiuunkin". Ei tämä sen kummempaa ole.


    Säätyvä iskun vaimennus, tilanteen mukan säätyvä ohjausvälitys, sähköpenkit muistilla, selkänojan leveyssäätö, aktiivivakkari stop&go, kaukovaloassistentti ja pysäköintiassistentti. Jotain varmaan jostain löytyy, mutteivat nuo mielestäni kuulu perusjapsin varusteisiin. Voit toki tietää paremmin perusjapsien varusteet ja kerrot mistä mallista nuo löytyvät.



    Sitten vielä voisi ottaa esiin toteutukseen liittyviä asioita. Esimerkiksi automaattivaihteisto ja navi toimivat tuossa Bemarissa paremmin kuin olen yhdenkään perusjapsin vastaavien nähnyt toimivan. Pidän myös BT hands freen toiminnasta. Kai sikahintainen Harman Kardonin mankkakin kestänee vertailun moneen muuhun.



    Olen myös oppinut pitämään ajotilavalinnasta. Lähtökohtaisesti en pidä kytkinten ja valintojen lisäilystä, mutta jonkin verran tuota käyttäneenä olen oppinut pitämään siitä. Ecotila sopii mainiosti rauhallisempaan menoon ja suorituskykyisessä menossa sporttitila on paikallaan.



    Jos ei löydy, niin muuttuuko B sellaisen ultramallin rinnallakin sitten ihan tavikseksi oikeastaan? Ei varmaan sinun mielikuvissasi ("onhan se MB" ) mutta varmaankin sen sheikin mielestä kyllä. Palataan siis taas siihen, että "kaikki on suhteellista", vai mitä?




    Mitä jos keskityt ihan vain asiaan ja jätät muiden mielikuvista kirjoittamisen vähemmälle? Tapasi tunkea sanoja toisten suuhun on idioottimainen.



      
  • Mitä jos keskityt ihan vain asiaan ja jätät muiden mielikuvista kirjoittamisen vähemmälle? Tapasi tunkea sanoja toisten suuhun on idioottimainen.




    Samaa minä olen pyytänyt, mutta Kumppani ei ilmeisesti itse ymmärrä tätä ärsyttävää keskustelutapaansa. Kun minä sitten annoin hänen maistaa omaa lääkettään, niin kas kummaa, siitä tulikin valituksia.



    Mielenkiintoista että Passat sai samat arvosanat. Ilmeisesti faceliftattu (tai uudistunut) Passat on hiljaisempi kuin aikaisempi malli, koska tämä aikaisempi malli ei ainakaan ollut kovin hiljainen. Se oli rengasääniltään selvästi meluisampi kuin esimerkiksi Audi A5. Passatista toivoisi muuten pian tulevan ihan kokonaan uutta mallia, sillä Passat on yksi "ei premium", joka poikkeuksetta pärjää melko hyvin kalliimpien premiumienkin seurassa.



    Meluarvosteluista tekee hankalan kaksi asiaa. Ensimmäinen on se, että renkaat vaikuttavat asiaan hyvinkin paljon. Toinen on siinä, että ulkomailla on usein niin hyvät tiet, että rengasääniltään huono auto saattaa pärjätä ulkomailla tehdyssä testissä hyvinkin, mutta täällä Suomessa renkaiden melutaso saattaa olla aivan toista luokkaa. Asian ytimen huomaa varmasti Suomessakin, kun pääsee joskus ajamaan uudella asfaltilla. Vaikka olisi kuinka meluisa auto, niin rengasäänet häviävät lähes kokonaan, jos tie on juuri päällystetty. Oikeastaan itse kuvittelisin, että tässä onkin syy, miksi niin monen auton renkaat rallattavat. Jos autoa myydään pääosin jossain jenkeissä ja Japanissa, niin rengasääniin on varmaankin aika turhaa panostaa kovinkaan paljoa. Suomen muutama tuhat asiakasta kun tuskin autosuunnittelijoita paljoa kiinnostavat.

      
  • Ajattelija2013:

    Kukaan ei ole puhunut mistään premiumeiden lasikatosta, vaikka sinulla on tarve änkeä tuollainen väite joka tekstiisi. Tässä nimenomaan kysytään neuvoa.




    Jos kysytään, kuten 740GLE, niin silloin on joku oletus olemassa: mikälie "premium" on hiljaisempi kuin "tavis" piste. Ehkä noin oli tosiaan joskus....kauan sitten "taviksen" merkistä ja mallista riippumatta, verrattuna "premiumiksi" mainittuun. Nykyään kokoluokalla alkaa olla merkitystä tosiaan vasta sitten, kun "taviksesta" loppuvat verrokit. Eri merkeissä jotkut mallit kisaa täysillä, eivät enää haasta. Ja totta tämäkin: osa ei edes yritä.



    Ajattelija2013:

    Mistä muuten sinun ilmiselvä premiumkammosi kumpuaa? Miksi sana premium sinulle tuollainen kirosana? Niin kauhea asia, että sinun on pakko leimata kaikki "premiumilla" ajavat vihaamaan "tavallisia" merkkejä, vaikka missään nimessä näin ei ole. Mitä pahaa on premiumautossa?




    Ei autoissa itsessään olekaan, saati "pahaa". Olen maininnut asiasta jo monessakin yhteydessä! En oleta enää että ymmärtäisit, mutta palstalla on tosiaan kirjoitettu taannoin jo sivutolkulla. Kahlaa läpi jos huvittaa (epäilen)

      
  • Olisikohan hyvä eritellä vähän, mistä varusteista mahtaisi olla kyse, ettei jatkuisi se turhanaikainen mielikuvapelailu, johon tämä keskustelu kuitenkin pohjaa pitkälti. Ja voitaisiin vastata selkeästi, että "juu, löytyypäs", tai "ei niin, ei löydykään".



    NHB:

    Säätyvä iskun vaimennus, tilanteen mukaan säätyvä ohjausvälitys, sähköpenkit muistilla, selkänojan leveyssäätö, aktiivivakkari, stop&go, kaukovaloassistentti ja pysäköintiassistentti. Jotain varmaan jostain löytyy, mutteivat nuo mielestäni kuulu perusjapsin varusteisiin. Voit toki tietää paremmin perusjapsien varusteet ja kerrot mistä mallista nuo löytyvät.




    Perusjapsi? Varmaan tarkoittaa esim. Toyotaa, vai lasketko sinä siihen Lexuksenkin? Nopea plaraus: kaikkea ei taida löytyä yhdestä ja samasta, mutta kaukovaloassistentti on Honda Accordissa, Avensiksesta ja Accordista löytyy aktiivivakkari (=mukautuva vakionopeuden säädin), stop&go löytyy jo alk. Yariksesta, pysäköintiassistentti mm. Priuksesta, istuimien muistipaikat ainakin Land Cruiserista, Accordista jne.



    Mutta kuten Ajattelija2013 totesi, tulevat paketissa, mutta sekin on aika makuasia, onko se hyvä vai huono. Hintapuolella tuollainen paketointi pelaa myös "premimerkeillä", sitten on erikseen tietysti vielä ne, jotka haluavat pinkin nahkajakkaran erikseen tilattuna. Noissa asioissa asiakaskunta kyllä eriytyy.



    NHB:

    Sitten vielä voisi ottaa esiin toteutukseen liittyviä asioita. Esimerkiksi automaattivaihteisto ja navi toimivat tuossa Bemarissa paremmin kuin olen yhdenkään perusjapsin vastaavien nähnyt toimivan. Pidän myös BT hands freen toiminnasta. Kai sikahintainen Harman Kardonin mankkakin kestänee vertailun moneen muuhun.




    Jossakin määrin mennään kyllä makuasioiden puoleen.



    NHB:

    Olen myös oppinut pitämään ajotilavalinnasta. Lähtökohtaisesti en pidä kytkinten ja valintojen lisäilystä, mutta jonkin verran tuota käyttäneenä olen oppinut pitämään siitä. Ecotila sopii mainiosti rauhallisempaan menoon ja suorituskykyisessä menossa sporttitila on paikallaan.




    Toyotissa ainakin löytyy kanssa.



    Jos ei löydy, niin muuttuuko MB sellaisen ultramallin rinnallakin sitten ihan tavikseksi oikeastaan? Ei varmaan sinun mielikuvissasi ("onhan se MB" ) mutta varmaankin sen sheikin mielestä kyllä. Palataan siis taas siihen, että "kaikki on suhteellista", vai mitä?



    NHB:

    Mitä jos keskityt ihan vain asiaan ja jätät muiden mielikuvista kirjoittamisen vähemmälle?




    Arvelinko siis väärin? Vai onko sinulla tuollainen mielikuva? Premiumius on hyvin paljon juurikin mielikuvatermi (kun muuten autot vain ovat oikeasti erilaisia, toiset parempia kuin toiset). Ei ole ollenkaan tavatonta, että karvalakki-pienimmän MB:n omistajaa, etenkin käytettynä ostettua, joku S-sarjan täyteen tuupattuna hankkinut pitää "wannabeenä".

      
  • Kumppani on tosiaan käynyt vuosikausia jotakuinkin yhden miehen sotaansa premium-käsitteen kyseenalaistamiseksi. Taktiikka on pysynyt jotakuinkin samana, kärjistetään muiden argumentteja, ja välillä heittäydytään tahallisen tyhmäksi. Erona vanhaan on lähinnä se, ettei hän enää pyri samalla innolla esittämään Toyotaa verrokiksi premium-malleille.



      
  • Kumppanin keskustelutyyli on ollut kokoajan todella epäasiallinen, mutta jälleen tuli yksi mielenkiintoinen piirre esille. Hän jankutti minulle rivikaupalla siitä, että sanoin +200 hevosvoimaisen auton olevan "MELKO" tehokas, kun kumppanin mielestä olisi pitänyt sanoa tehokas. Hän siis tarttuu aivan älyttömiin pikkujuttuihin ja kirjoittaa niistä rivikaupalla. Nyt kun kysyn todella oleellisen kysymyksen, eli miksi hän näin kammoaa premium-autoja, niin siihen hän ei sitten vaivaudukaan vastaamaan. Outoa.



    Huvittavaa on myös se, miten Kumppani laittaa sanoja meidän muiden suuhun ja yrittää jatkuvasti kääntää asian niin, että esimerkiksi minä jotenkin vihaisin "ei premiumeita" ja pitäisin premiumeja aivan ylivoimaisina kaikessa. Missään nimessä niin ei ole. Kumppanillahan itsellään täällä on jokin patoutuma premiumeja kohtaan, jota hän ilmeisesti yrittää peitellä keksimällä sanoja meidän muiden suuhun.



    Kerro nyt Kumppani, mikä siinä on niin suuri ongelma, että on olemassa ns. premium-merkkejä. Vai onko se ongelma premium-merkkien kuskeissa? Onko siinä joku ongelma, että esimerkiksi minä ajan tällä hetkellä ns. premium-merkillä. Millä minä saisin mielestäsi ajaa, jotta asia olisi sinulle ok? Mikä olisi esimerkiksi minulle vaihtoehto, jos haluan A5 Audin kaltaisen auton?

      
  • Kumppani:


    Perusjapsi? Varmaan tarkoittaa esim. Toyotaa, vai lasketko sinä siihen Lexuksenkin? Nopea plaraus: kaikkea ei taida löytyä yhdestä ja samasta, mutta kaukovaloassistentti on Honda Accordissa, Avensiksesta ja Accordista löytyy aktiivivakkari (=mukautuva vakionopeuden säädin), stop&go löytyy jo alk. Yariksesta, pysäköintiassistentti mm. Priuksesta, istuimien muistipaikat ainakin Land Cruiserista, Accordista jne.




    Tavisjapsin määrittely kuulunee sinulle, koska sinä termin tähän keskusteluun mukaan toit.



    Eli puolet noista varusteista löytyy kun ostaa vähintään kaksi autoa. Tuo tulee kalliimmaksi ja edelleen jää puolet varusteista jää uupumaan. Pysyn kannassani esimerkkiesi perusteella: nuo eivät ole perusjapsin varusteita. Stop&go liitttyy vakkariin. Moottorin sammutus nyt on jo niin peruskauraa, ettei sitä kannata edes mainita tässä yhteydessä.



    Jossakin määrin mennään kyllä makuasioiden puoleen.


    Kuinka vaikeaa voikaan olla myöntää noiden Bemarin varusteiden toimivan todella hyvin?



    Arvelinko siis väärin? Vai onko sinulla tuollainen mielikuva? Premiumius on hyvin paljon juurikin mielikuvatermi (kun muuten autot vain ovat oikeasti erilaisia, toiset parempia kuin toiset). Ei ole ollenkaan tavatonta, että karvalakki-pienimmän MB plaaplaaplaa...


    Sinulla on ainakin todella vahva mielikuva siitä, että premium on vain mielikuvia. Avaa joskus huviksesi hinnasto, sielta huomaat premiumin olevan jotain erittäin konkreettista. Jos ja kun se Mersu on tavistuotetta kalliimpi, niin silloin Mersu myös on premiumtuote. Siinä mielikuvani tästä kysymyksestä.

      
  • Osa noista nhb:n varusteista ihan peruskamaa jo pienissä japseissa.



    Auriksesta löytyy kaukovalo assistentti (bi-xenoneilla), loistava navi, bt handsfree, dvd-soittimella oleva mankka jossa myös esim muistitikku paikka. Sekä paljon parempi autom.vaihteisto kuin yhdessäkään bemarissa (miksi siitä pitää tehdä bemussa nykivä?), perustuskamera,etututka, parkkiapu (siis taskuparkkiin automaattisesti). Nämä kaikki siis jo vakiona ei tarvitse ruksitella erikseen.



    Nuo penkin selkänojan leveyssäädöt ei ole tarkoitettu kuin liikalihaville. Se on minun mielestäni turha. Sähkösäätöiset penkit tuosta aurisluokasta vielä puuttuu ja ne olisi hyvät jos autolla monta kuskia.



    Nuo kaikki sitten jo löytyykin jo vakiona uudesta lexuksen is:tä jopa selkänojan leveyssäätö. Nuo luettelemasi varusteet ovat ns. väkisin keksittyjä jotta saisit eroja autoille. Tuskin bemarin ohjaus ja alusta on vakionakaan niin surkea toteutus, että pitää ottaa säätyvä alusta ja ohjaus ja maksaa niistä varmaan 10000€ lisähintaa. Melko idiootti pitää olla jos tuon varusteen ostaa ihan omilla vaikka rahaa olisi kuinka paljon käytössä.

      
  • Sinä siis väität, että Auriksessa on parempi vaihteisto, kuin BMW:n käyttämä 8 lovinen ZF:n vaihteisto? Tuo on kyllä jo aika kova väite, sillä kyseistä vaihteistoa hehkutetaan testistä toiseen ja autosta riippumatta.



    Bemarin säädettävästä alustasta en tiedä, mutta ainakin Audissa vastaava varuste on erinomainen. Pointtihan on juuri siinä, että alustan saa säädettyä joko erittän sporttiseksi, tai erittäin mukavaksi. Käytössä on siis tavallaan kaksi eri autoa.Tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, onko vakioalusta hyvä.



    Selkänojan leveyssäätöä ei ole autossani, mutta sinun argumenttisi aiheesta on naurettava. Pitäisikö kaikkien ihmisten olla samasta muotista? Esimerkiksi kuntosalilla käyvälle miehelle saattaa moni urheiluistuin olla liian kapea. Ja eikö lihava saa ostaa itselleen sopivaa istuinta? Entäs jos on hoikka nainen ja haluaa tiukemman urheilupenkin?



    Lexuksen vetäminen juttuun ei oikein toimi, sillä kyseessähän on premiumauto.



    Sen minäkin myönnän, että japanilaisiin saa valtavan määrän enemmän ja vähemmän hyödyllistä elektroniikkaa joko vakiona, tai melko halvalla. Edelleen japseissa on kuitenkin jo aikaisemmin mainitsemani ongelmat. Autosta ei saa haluamaansa, vaan autot ovat valmiiksi tehtyjä ja maahantuotuja erilaisin paketein. Tietty varustetaso saattaa esimerkiksi määrätä sisustuksen värin ja monta muutakin asiaa. Suurin ongelma omalta osaltani on edelleen se, että premiumien lisäksi hyvin harvaan autoon saa kohtuullisen tehokasta moottoria, nelivetoa ja hyvää automaattivaihteistoa tai manuaalia tahtonsa mukaan.



    Japsien ajo-ominaisuudetkaan eivät oikein vastaa minun makuani. Ilmeisesti samasta syystä japsit harvemmin testeissäkään loistavat.

      
  • Tuo on totta ja voi olla ärsyttävää kun japseissa varusteet on ns.valmiissa paketeissa. Toki vastaavasti ne ovat melkoedullisia noin. Tienkin voi tulla kalliiksi jos haluaa vain jonkun tietyn rekkulan ja mukana tulee sitten vaikka mitä hilavitkutinta.



    No tuo vaihteisto homma on makuasia. Hyvä/loistavahan tuo bemun käyttävä ZF on mutta itse tykkään enemmän kun vaihteisto ei nyi vaihtaessa. Varmaan bahnilla ja radalla hyvä, mutta ihan aikuisten oikeasti jokapäiväisessä kaupuniajossa ja ruuhkissa tuo hybridin "portaaton" hakaa 100-0 mukaavuudessa tuon. Huom! Korostan mukaavuudessa ja talodellisuudessa ei siis puhuta mistään karvaanari ja rahtari hommista.

      
  • Ryne:

    Osa noista nhb:n varusteista ihan peruskamaa jo pienissä japseissa.

    Auriksesta löytyy kaukovalo assistentti (bi-xenoneilla), loistava navi, bt handsfree, dvd-soittimella oleva mankka jossa myös esim muistitikku paikka. Sekä paljon parempi autom.vaihteisto kuin yhdessäkään bemarissa (miksi siitä pitää tehdä bemussa nykivä?), perustuskamera,etututka, parkkiapu (siis taskuparkkiin automaattisesti). Nämä kaikki siis jo vakiona ei tarvitse ruksitella erikseen.


    Bemun vaihteiston nykiminen on sen verran olematonta, että nopeasta reagoinnista, hyvästä suorituskyvysta ja suurissakin nopeuksissa matalina pysyvistä kierroksista olen kyllä valmis maksamaan sen hinnan. Hybriditojo (jos nyt sitten hybridimalli lasketaan tavikseski) on kyllä nykimätön, mutta noissa mainitsemissani asioissa aika heikko.



    Muistitikun paikka ei vielä tee mankasta vertailukelpoista tuon kyseisen Bemarin varusteen kanssa.



    Nuo penkin selkänojan leveyssäädöt ei ole tarkoitettu kuin liikalihaville. Se on minun mielestäni turha. Sähkösäätöiset penkit tuosta aurisluokasta vielä puuttuu ja ne olisi hyvät jos autolla monta kuskia.




    Mielipiteensä kullakin. Itse olen sitä mieltä, että lihavat kaipaavat leveyssäätöä lähinnä ahterin alta. Selän leveys on enemmän atleettien juttu. Jos samalla autolla ajaa laiha nainen ja lihaksikas mies, niin tuo selkänojan leveyssäätö on tarpeellinen. Tai oikeastaan tuo on tarpeellinen kaikissa penkeissä, joissa on tuntuva sivuttaistuki. Ihmisten selät ovat hyvin eri levyisiä, eikä yksi asetus voi toimia läheskään kaikille. Itse asiassa aika hassua, että yrität jotenkin mustamaalata penkin monipuolisia säätöjä. Oletko sitä mieltä, että vaatteitakin pitää tehdä vain yhtä kokoa ja siihen vaatteeseen epäsopivat ihmiset ovat automaattisesti lihavia?



    Nuo kaikki sitten jo löytyykin jo vakiona uudesta lexuksen is:tä jopa selkänojan leveyssäätö. Nuo luettelemasi varusteet ovat ns. väkisin keksittyjä jotta saisit eroja autoille. Tuskin bemarin ohjaus ja alusta on vakionakaan niin surkea toteutus, että pitää ottaa säätyvä alusta ja ohjaus ja maksaa niistä varmaan 10000€ lisähintaa. Melko idiootti pitää olla jos tuon varusteen ostaa ihan omilla vaikka rahaa olisi kuinka paljon käytössä.




    Lexus onkin se Tojon premium. Nuo varusteet ovat listaltani, jonka tein aiemmin. Siinä ei ole mitään keksittyä, vaan se on oma valintani. Huutelet nyt totaalisen väärään osoitteeseen. En ole yrittänyt tuoda mitään varuste-eroja autojen välille. Kaikki lähti liikkeelle siitä, kun joku sanoi Bemarin 3-sarjan olevan halpa, johon vastatessani toin tuon oman varustelistani hinnan esiin ja Kumppani alkoi höpisemään jotain tavisjapsin varusteista. Ymmärrätkö?



    Kun lähtöarvot ovat totaalisen pielessä, niin johtopäätökset ovat arvottomia. Säätyvään alustaan ja ohjaukseen ei taida saada oikein millään kombinaatiolla menemään yli kahta tonnia ja itselleni ne maksavat tonnin. 10000 euroasi on esimerkki rajusti virheellisestä mielikuvasta, mutta se ei näytä estävän sinua julistamasta nuo varusteet valinnutta idiootiksi.



      
  • Bemarilla siihen säätyvään ohjaukseen ja alustaan menee seuraavasti:

    Varustepaketti 337 =6692,48€

    Varustepaketti 223 =1135,99€.



    Yhteensä =7828,47€ (hinnat ovat 109g/km päästävän mallin).

    Teit NHB tosi hyvät kaupat kun ja jos sait nuo tonnilla. Kyllä noista sen tonnin voi maksaa mutta ei kahdeksaa. Edelleen olen sitä mieltä, että nuo ovat ko.vehkeessä jo vakiona niin hyvät.

      
  • Ryne:

    Nuo penkin selkänojan leveyssäädöt ei ole tarkoitettu kuin liikalihaville.


    Itse kaipaisin autooni selkänojan leveyssäätöä, joka ainakin E9x 3-sarjassa toimii loistavasti. Painan 58kg ja olen 180 cm pitkä, siis mielestäsi olen liikalihava? Harvassa ovat ne autot joissa selkänojan sivutuet eivät ole ihan liian leveällä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit