Uusi Passat

142 kommenttia
245
  • Tuo 6-vaihteinen automaatti ei nyt edusta tätä päivää kovin hyvin. Paljon tuoreempiakin vaihteistoja on tarjolla. Monet automaatit pääsevät kulutuksessa samaan tai jopa alle kuin manuaalit noissa EU-syklin lukemissa.



    Missä muuten tuon Passatin kulutuslukemat on ilmoitettu?

      
  • Sokea-Reetta:

    Aika alas on luotettavuus tippunut, että tietyn automerkin autot pitää ostaa tietyn polttoainelaadun mukaan tietyllä vaihteistolla. Ja jos tuohon sortuu, niin tiedossa ei ole muuta kuin loputonta vaihtamista nuolen mukaan.




    Mulla vaihtaminen menee täysin selkäytimen mukaan alitajunnassa. En myöskään tuijota nuolia vaan oikean vaihtokohdan tuntee korvakuulolla ja perstuntumalla. Manuaalin käyttö yhtä huomaamaton tapahtuma kuin hengittäminen. Siihen voi keskittyä, jos välttämättä haluaa, mutta muuten sitä ei huomaa ollenkaan.



    Ja tuolla perstuntumalla, jokainen autoni on mennyt alle luvatun EU-yhdistetyn kulutuksen.



    Hommaan automaatin, jos

    - on edullisempi hankintahinta kuin manuaalissa

    - kestää kauemmin ja tarvitsee vähemmän huoltoa

    - osaa valita parhaan vaihteen joka tilanteeseen

    - kuluttaa vähemmän kuin manuaali

    - antaa ottaa moottorin maksiväännön (ilman kikkailuja)

      
  • Ainakin isomman kokoluokan autoja valmistavat yritykset aina kertovat, että uuteen autoon on haluttu tehdä agressiivinen ilme. Kaikki on katsojan silmässä, mutta uuden Passatin ilme on mielestäni lähempänä ilkeää, tuollaista koulukiusaajan ilmettä. Ei miellytä minun silmääni.



    Muutoinkaan VW-konsernin autojen muotoilu ei oikein innosta. Audi on nykyisen keulailmeen jokaiseen malliinsa monistamalla tehnyt siitä jo vähän kyllästyttävän, VW:n linjana on ollut litistää etusäleikköä ja tehdä etuvaloista kulmikkaampia malli mallilta. Skoda etsii vielä kovasti sitä malli-ilmettä ja Seatilta se on tuntunut olevan hukassa jo 30 vuotta.



    Muotoilullisesti mielenkiintoisimmat mallit ovat viime vuosina tulleet MB:n suunnalta. Toki uuden ilmeen hyvyyttä ylikorottaa yli vuosikymmenen harharetki väyrysineen kaikkineen. BMW:n muotokieli on myös puhuttelevaa, mutta hieman olen huomaavinani kasvun jälkeen varmistelun merkkejä ilmassa. Hyväksi koettuja elementtejä monistetaan sen enempää vaivaa näkemättä uusiin malleihin. Lähivuodet tulevat kertomaan, salliiko BMW:n yrityskulttuuri muotoilun uudistumisen vai jääkö johto Nokian vuoden 2005-09 johdon kaltaiseen todellisuuskuplaan, jonka seuraukset ovat tunnetut.

      
  • japaloma:

    BMW:n muotokieli on myös puhuttelevaa, mutta hieman olen huomaavinani kasvun jälkeen varmistelun merkkejä ilmassa. Hyväksi koettuja elementtejä monistetaan sen enempää vaivaa näkemättä uusiin malleihin. Lähivuodet tulevat kertomaan, salliiko BMW:n yrityskulttuuri muotoilun uudistumisen vai jääkö johto Nokian vuoden 2005-09 johdon kaltaiseen todellisuuskuplaan, jonka seuraukset ovat tunnetut.




    Mutta joskus hyvä perusmuotoilu elää pitkään. Bemarikin valmisti onnistuneesti aivan samannäköisiä autoja sukupolvesta toiseen, kunnes uudisti 2000-luvun alussa muotoilukielen täydellisesti. Moni BMW fanaatikko oli uutta muotoilua vastaan ja esimerkiksi 5-sarjan tapauksessa E60:n jälkeen F10 olikin jälleen perinteisempään päin.



    Järkyttävin munaus tapahtui 700-sarjan muotoilussa. Kun vanha E38 oli sitä perinteistä Bemaria parhaimmillaan, niin uusi E65 oli susiruma ja jonka myynti sukelsi. Itseasiassa vanhan mallin myynti räjähti juuri ennen uuden mallin myyntiin tuloa.



    E38:

    image





    E65:

    image

      
  • Kyllä Passatissa on ainakin laadussa parannettavaa. Kerroin jo aiemmin jossakin muussa keskustelussa naapurini pari vuotta vanhasta Passatista, jossa takaluukku vaihdettiin puhkiruostumisen vuoksi ja myös ovessa on ruostetta, mutta maahantuoja katsoi tämän normaaliksi kulumaksi. Naapuri kyllästyi ja vaihtoi auton laadukkaampaan.



    Itselläni ei ole mitään kytköksiä automyyntiin, mutta seuraan alaa kyllä läheltä ja olen kiinnostunut kaikista autoista - oli ne sitten niitä Ladoja tai Mersuja. Omassa työssäni olen tekemisissä laadun kanssa, joten siksi juuri tämä näkökulma on minulle tärkeämpi kuin esim. vaikka värit tai design-kikkailut.



    Autoja olen omistanut monia merkkejä mm. Audi, Chrysler, Fiat, Ford, Mazda, Nissan, Mitsubishi, Toyota jne. Käytössäni on ollut muitakin merkkejä vaikka ne ei ole omalla rahalla ollut ostettukaan. VW:n laatuun olen pettynyt monessa yhteydessä, joten ehkä skeptisyys näkyy varmasti kommenteissani. Mutta aina on toki toiveita laadun paranemisesta. Onhan ranskalaiset kertoneet lähes vuosittain viimeisen reilun 10v ajan saavuttaneensa japanilaisen laadun - tosin nuo tilastot vielä kertovat aivan muuta katsastuksen, luotettavuuden ja asiakastyytyväisyyden osalta.



    Uuden Passatin kuvia katselessa en saanut mitään ahaa-elämyksiä. Samanlainen kuin aiempi malli - ei näytä uudelle millään muotoa - sisustus näyttää kuvissa paremmalle ja ehkä ei tosiaan nitise samalla lailla kuten tuo naapurini entinen auto, jota pariin kertaan parsittiin kojetaulusta siinä kuitenkin onnistumatta. Ehkä tämä tuleva malli ei kuitenkaan ruostu samaa rataa luukuistaan. Kenties DSG korvataan pian jollain mekaanisesti kestävämällä voimalinjalla ja hyvällä tuurilla TSI-koneista luovutaan hybridien / sähkön tullessa kuvioihin. Ehkä tämä sitten onkin ihan hyvä peli - sen tulee aika näyttämään? Ja tietysti käyn tämänkin koeajamassa ihan uteliaisuuttani. Varmaan parin vuoden sisään voisi taas auton vaihtaa vaihtelun vuoksi (vikojen takia en ole autoani muutoinkaan tarvinnut vaihdella enää aikoihin).

      
  • A Tapio:

    Kyllä Passatissa on ainakin laadussa parannettavaa. Kerroin jo aiemmin jossakin muussa keskustelussa naapurini pari vuotta vanhasta Passatista, jossa takaluukku vaihdettiin puhkiruostumisen vuoksi ja myös ovessa on ruostetta, mutta maahantuoja katsoi tämän normaaliksi kulumaksi. Naapuri kyllästyi ja vaihtoi auton laadukkaampaan.


    Siis todellako PUHKIruostunut?



      
  • Itselläni ei ole mitään kytköksiä automyyntiin, mutta seuraan alaa kyllä läheltä ja olen kiinnostunut kaikista autoista - oli ne sitten niitä Ladoja tai Mersuja. Omassa työssäni olen tekemisissä laadun kanssa, joten siksi juuri tämä näkökulma on minulle tärkeämpi kuin esim. vaikka värit tai design-kikkailut.




    Kun katsoo keskusteluhistoriaasi, niin vaikuttaa siltä, että ainoa merkki joka sinua kiinnostaa, on VW.



    Pidän erittäin omituisina henkilöitä, jotka "eivät tikullakaan koskisi" johonkin epäkiinnostavaan automerkkiin, mutta silti lähes ainoa asia josta he kirjoittavat, on useimmiten juuri tämä merkki. Tälläkin palstalla pyörii muutamia tällaisia henkilöitä. Hieman kyllä epäilyttää, mitkä ovat tällaisten kirjoittajien motiivit.

      
  • Naapurin auton takaluukku vaihdettiin takuuna ja oli läpi ruostunut takaluukun kahvan alta.



    Ajattelija: enempi olisin huolissani omista motiiveistasi kun aloitat useita keskusteluja samoista aiheista ja vähättelet muiden mielipiteitä.

      
  • A Tapio:

    Naapurin auton takaluukku vaihdettiin takuuna ja oli läpi ruostunut takaluukun kahvan alta.

    Ajattelija: enempi olisin huolissani omista motiiveistasi kun aloitat useita keskusteluja samoista aiheista ja vähättelet muiden mielipiteitä.




    Eli sinusta on ihan normaalia kirjoittaa lähes pelkästään yhdestä automerkistä, joka ei pätkääkään kiinnosta ja johon ei tikullakaan koskisi. :lol:



    Tuollaista soopaa pitääkin vähätellä.

      
  • Ajattelija2013:

    Eli sinusta on ihan normaalia kirjoittaa lähes pelkästään yhdestä automerkistä, joka ei pätkääkään kiinnosta ja johon ei tikullakaan koskisi. :lol:


    Tunnistan tästä itseni. Minulle Volvon päätös luopua omista arvoistaan oli ehkä sittenkin niin traumaattinen kokemus, että sen käsiteltyäni (tai sen käsitelläkseni?) joudun joka käänteessä mainitsemaan kuinka huonoja Volvot ovat nyt suhteessa aikalaisiinsa ja kuinka hyviä ne ennen olivat suhteessa aikalaisiinsa.



    Kun on vuosikymmeniä tottunut johonkin luottamaan, ja se rikotaan tahallaan, tuntuu kuin olisi ollut Nokialla töissä.

      
  • 740 GLE:

    Ajattelija2013:
    Eli sinusta on ihan normaalia kirjoittaa lähes pelkästään yhdestä automerkistä, joka ei pätkääkään kiinnosta ja johon ei tikullakaan koskisi. :lol:

    Tunnistan tästä itseni. Minulle Volvon päätös luopua omista arvoistaan oli ehkä sittenkin niin traumaattinen kokemus, että sen käsiteltyäni (tai sen käsitelläkseni?) joudun joka käänteessä mainitsemaan kuinka huonoja Volvot ovat nyt suhteessa aikalaisiinsa ja kuinka hyviä ne ennen olivat suhteessa aikalaisiinsa.

    Kun on vuosikymmeniä tottunut johonkin luottamaan, ja se rikotaan tahallaan, tuntuu kuin olisi ollut Nokialla töissä.




    Minä en tunnista sinua tuosta. Välillä toki mainitset jotain Volvosta, mutta kirjoitat melko tasapuolisesti useista automerkeistä ja myös esimerkiksi liikenteestä. Tarkoittamani henkilöt eivät oikeastaan kirjoita täällä mistään muusta, kuin siitä yhdestä merkistä, jota he jatkuvasti haukkuvat ja johon he eivät koskisi tikullakaan. Usein heillä myös riittää tarinoita naapureiden/työkavereiden jatkuvasti hajonneista ja ruostuneista autoista.

      
  • Volkkarin yksi ominaisuus on sellainen että moni rele on sijoitettu keskuselektroniikkaboksiin. Kun tällainen rele hajoaa niin yhden releen sijasta ostat koko boxin. Ja arvatkaapa kumpi näistä maksaa enemmän, yksittäinen rele vai keskusboksi. Kaiken lisäksi boksi on koodattava huollossa.



    Jos joku pitää tätä hyvänä kehityssuuntana, niin ainakin se tekee autoilusta entistä kalliimpaa. Toki valmistajalle on edullisempaa kun saa mahdollisimman monta toimintoa integrotua yhdelle piirilevylle.

      
  • Yksi tai nykyiseen tapaan muutama sähköpääkeskus on ilman muuta hyvä ajatus. Muuten tulee sähkötöihin turhaa värkkäämistä kun kytkennän selvitettyään joutuu hakemaan käsikopelolla ympäri autoa roiskitut toimilaitteet ja liittimet esiin. Kaapelointikin pysyy järkevämpänä.



    Ne keskukset pitää vain rakentaa oikein, eli modulaarisiksi. Useiden releiden valaminen yhdeksi kalliiksi möykyksi on kyllä sen luokan kiusantekoa, että lienee tarkoitettukin motivoimaan merkin vaihtoon?



    Tekeekö VW tosiaan noin?

      
  • Uusi Passat on seuraava autoni.



    Kokemuksia ja ajatelmia nykyisestä automallista:

    - Upea veistoksellinen muotoilu näyttää kauniille sysirumien ranskalaisten rinnalla

    - Luokkansa tilavin automalli

    - Melutasoltaan hiljaisin automalli, mutta meluisampi kuin vanha malli.

    - Halvat huollot vain n.600,- /kerta + lisäysöljyt huoltovälillä

    - Ei kerrassaan mitään vikoja minun maksettavaksi (kuluvista osista vain vaihteisto, pyörän laakeri ja lambda-anturi vaihdettu)

    - Paras auto ajaa (ohjaus tosin värisee ja vetelee urissa ja tuulessa, mutta taatusti parempi kuin kaverin uudehko Primera)

    - Laatu ja viimeistely on kaikinpuolin tasokkaampaa kuin Audissa.

      
  • Riippumaton Ajattelija2015:

    Uusi Passat on seuraava autoni.

    Kokemuksia ja ajatelmia nykyisestä automallista:
    - Upea veistoksellinen muotoilu näyttää kauniille sysirumien ranskalaisten rinnalla
    - Luokkansa tilavin automalli
    - Melutasoltaan hiljaisin automalli, mutta meluisampi kuin vanha malli.
    - Halvat huollot vain n.600,- /kerta + lisäysöljyt huoltovälillä
    - Ei kerrassaan mitään vikoja minun maksettavaksi (kuluvista osista vain vaihteisto, pyörän laakeri ja lambda-anturi vaihdettu)
    - Paras auto ajaa (ohjaus tosin värisee ja vetelee urissa ja tuulessa, mutta taatusti parempi kuin kaverin uudehko Primera)
    - Laatu ja viimeistely on kaikinpuolin tasokkaampaa kuin Audissa.




    Kauppalehden mukaan uusi Passat haastaa Mersun ja BMW:n, joten kai se tällöin Audinkin voi haastaa.



      
  • Jos jätetään pois tuo amistason nillitys ja katsotaan

    autoja autoina ja vs. kilpailijat.

    Veikkaan että samaan aikaan tuleva uusi Mondeo on pääkilpailija

    Passatille. Tähänkin saakka on kaksikko ottanut kärkisijat

    luokan vertailuissa.

    Hinta-arvio vois olla 30K 1.4 TSI tai pikkudiesel , Comfortline varustetasolla. samalla rahalla tulee saamaan Mondeon 1.6 Ecoboost/ heti perään 1.5 edelleen kehitetty versio.

    Kun Fordilla on pieni etu , ja paremmat vaihtohyvitykset , tulee kilpailuasetelma olemaan tasaväkinen ,kun otetaan huomioon Volkkarin ostajien halu maksaa hieman enemmän.

    Arvio perustuu kokemukseen, 2000 luvulla olen ostanut 39 uutta , tai alle puolivuotiasta autoa. Merkkiskaala laidasta laitaan.

      
  • NHB:

    Ainakin mittasuhteet muuttuvat selvästi. Vaikka uusi malli on karvan verran edeltäjäänsä lyhyempi, niin akseliväli on kasvanut kahdeksan senttiä. Perusasiat kuten tilat, taloudellisuus ja suorituskyky ovat luonnollisesti parantuneet, mutta itselleni mielenkiintoisimmat asiat ovat uusi monitoiminäyttö, uusi vaihteisto ja Volkkarille uuden teholuokan nelisylinterin diesel. Taitaa olla niin, että PSA teki oikean ratkaisun alentaessaan Citikan kilpailemaan halpa-autojen markkinoista. Tavisautojen markkinoilla kun se ei ennenkään pärjännyt ja uusi Passat nostaa rimaa entisestään.




    OFFTOPIC:



    Pitäisiköhän VW-groupiin kuulumattomien merkkien jättää kokonaisuudessaan tavis-automarkkinat, kun Passatkin kerran nostaa rimaa entisestään vaikka ei vielä ole ollut perusteellisessa testissä tietääkseni missään? :kiss: Huonosti verhoiltu asenteellisuus ja näätä-sanojen runsas käyttö muuten asiallisilta nimimerkeiltä on aina ikävää. En liioin näkisi yhden konsernin valta-aseman vahvistumisessa kuluttajan kannalta juurikaan hurrattavaa.



    Ranskalaismerkkien ystäväksi avoimesti tunnustautuvana menneiden vuosien kompurointi Renaultilla ja PSA:lla on ollut ikävää katsottavaa. Samanaikaisesti (Euroopassa, ei niinkään muualla) VW-konsernissa vakavatkin ongelmat valuvat kuin vesi hanhen selästä. Toisaalta VW-konsernissa on, ehkä Seatia lukuunottamatta, onnistuttu mm. markkinoinnissa ja teknisessä innovoinnissa (tai ainakin käyttöönotossa) erinomaiseti ja siitä sietääkin onnitella.



    Ilokseni näyttää kuitenkin siltä, että ranskalaismerkit ovat löytäneet uuden vaihteen silmään. Molemmilla konserneilla on erinomaisia uusia tuotteita valikoimassaan (uusi 308, C4 Cactus, TCe, Clio, Puretech jne.) ja näyttöjäkin näiden osalta jo jonkin verran. DS-mallisarjalle toivon todella menestystä. Saksalaisten premiumien huikea menestys on jonkinlainen anomalia muiden ylellisyystavaroiden vähittäismyyntiin verraten, jossa suurimmat tekijät ovat ranskalaisia ja italialaisia (ja ehkä englantilaisia) tuotemerkkejä. Ranskalaisilla luksusbrändeillä menee nousevissa talouksissa todella kovaa ja vienti on kasvanut kohisten.



    Joku LVHM:n dirikka taannoin kommentoi, että ranskalaiset autonvalmistajat ovat tehneet historiallisen virheen asemoidessaan itsensä tavis-linjalle täysin muista ranskalaisista kuluttajatuotteista poiketen. Noh, mene ja tiedä onko tuo jälkiviisautta. Premium-merkkien myynnin kova kasvu oli 60-90 -luvuilla ehkä vaikeasti ennustettavissa eikä merkkien imagoa toisaalta muuteta hetkessä. Näistä lähtökohdista on ymmärrettävää, että DS:n isommilla malleilla aloitetaan Kiinasta, jossa merkkimielikuvan voi rakentaa puhtaammalta pöydältä ja jossa ranskalaiset ylellisyystavarat jo käyvät hyvin kaupaksi.



      
  • http://www.autowiki.fi/index.php/Volkswagen_Passat_3C



    "Uudistuneen Passatin odotetaan kilpailevan pikemminkin "Premium"-merkkien, kuten Mercedes-Benzin ja BMW:n kanssa, toisin kuin aiemmin, jolloin se kilpailijoiksi luettiin mm. Opel Vectra, Ford Mondeo ja Toyota Avensis."

      
  • Ihme pelle tämä nimimerkki NHB. Volkswagen näköjään jokin uskonasia.

      
  • Uusimpien huhujen mukaan VW on ostamassa Chryslerin.

      
  • Jaakkoe:


    Pitäisiköhän VW-groupiin kuulumattomien merkkien jättää kokonaisuudessaan tavis-automarkkinat, kun Passatkin kerran nostaa rimaa entisestään vaikka ei vielä ole ollut perusteellisessa testissä tietääkseni missään? :kiss: Huonosti verhoiltu asenteellisuus ja näätä-sanojen runsas käyttö muuten asiallisilta nimimerkeiltä on aina ikävää. En liioin näkisi yhden konsernin valta-aseman vahvistumisessa kuluttajan kannalta juurikaan hurrattavaa.




    Jos nyt huomasit, niin luettelin tuossa aika monia perusteitakin. Voisit ottaa niihin kantaa henkilökohtaisuuksien sijaan. Kyllähän monet valmistajat ovat pysyneet kilpailussa hienosti mukana. Esimerkiksi Tojo ja Hyundai ovat onnistuneet hienosti. Itse pidän kilpailua tervetulleena, sinä saat pyöritellä keskenäsi noita kysymyksiä. Kannattaa myös huomata mihin viestiin tuo oli vastaus. Kun avaus on tuota luokkaa, niin se monesti ohjaa keskustelua tiettyyn suuntaan.

      
  • NHB:

    Jaakkoe:

    Pitäisiköhän VW-groupiin kuulumattomien merkkien jättää kokonaisuudessaan tavis-automarkkinat, kun Passatkin kerran nostaa rimaa entisestään vaikka ei vielä ole ollut perusteellisessa testissä tietääkseni missään? :kiss: Huonosti verhoiltu asenteellisuus ja näätä-sanojen runsas käyttö muuten asiallisilta nimimerkeiltä on aina ikävää. En liioin näkisi yhden konsernin valta-aseman vahvistumisessa kuluttajan kannalta juurikaan hurrattavaa.


    Jos nyt huomasit, niin luettelin tuossa aika monia perusteitakin. Voisit ottaa niihin kantaa henkilökohtaisuuksien sijaan.




    Au contraire. Henkilökohtaisuuksiin menemistä olisi se, että hyökkäisin henkilökohtaisia ominaisuuksiasi kohtaan, johon minulla ei luonnollisestikaan ole mahdollisuutta saatikka sitten syytä. Kirjoituksestasi sen sijaan sanoin sen sisältävän lukuisia näätäsanoja ja olevan asenteellisesti laadittu. Enkä näe syytä muuttaa kantaani.



    Passatin ominaisuudet vaikuttavat kieltämättä paperilla korkeatasoisilta, mutta itse olisin uuden mallin kohdalla varovaisempi esimerkiksi nimetessäni jo ennalta tiettyjä osa-alueita sellaisiksi, jotka ovat "luonnollisesti" parantuneet. Näin vaikka osa niistä perustuisikin valmistajan jo julkaisemiin lukuarvoihin. Mielenkiintoisia (joskaan ei ehkä vallankumouksellisia) ominaisuuksia uudesta Passatista joka tapauksessa löytyy, siitä voinemme olla samaa mieltä.



    NHB:

    Kyllähän monet valmistajat ovat pysyneet kilpailussa hienosti mukana. Esimerkiksi Tojo ja Hyundai ovat onnistuneet hienosti. Itse pidän kilpailua tervetulleena, sinä saat pyöritellä keskenäsi noita kysymyksiä. Kannattaa myös huomata mihin viestiin tuo oli vastaus. Kun avaus on tuota luokkaa, niin se monesti ohjaa keskustelua tiettyyn suuntaan.




    Pyörittelenhän minä niitä hyvinkin. Ranskalaisilta löytyy nyt paljon korkeatasoista tekniikkaa, osittain huomattavastikin edistyneempää kuin mainitsemillasi aasialaismerkeillä, jotka kieltämättä ovat menestyneet hyvin maailmanlaajuisesti. Uskon ja toivon, että tämä näkyy jatkossa myös ranskalaismerkkien markkinaosuuksissa. Toivomus taas kumpuaa siitä, että näkisin mieluusti 15-20:n vuoden jänteellä Euroopassa toimivan muitakin autonvalmistajia kuin VW-group ja aasialaisvalmistajien kokoonpanotehtaat.







      
  • Jaakkoe:



    Au contraire. Henkilökohtaisuuksiin menemistä olisi se, että hyökkäisin henkilökohtaisia ominaisuuksiasi kohtaan, johon minulla ei luonnollisestikaan ole mahdollisuutta saatikka sitten syytä. Kirjoituksestasi sen sijaan sanoin sen sisältävän lukuisia näätäsanoja ja olevan asenteellisesti laadittu. Enkä näe syytä muuttaa kantaani.




    Mitähän saisitkaan irti tuolla saivartelun määrällä keskustelun aloittajan kirjoituksista...



    Sovitaan sitten niin, että siinä ei ole mitään henkilökohtaista kun väittän viestisi olevan väistelevästi laadittu. Mutta kun nyt haluat keskittyä tähän näin tarkasti, niin kerrotko mitä se asenteellisuus viesteissäni on? Onko se näätäsanojen käyttöä?



    Passatin ominaisuudet vaikuttavat kieltämättä paperilla korkeatasoisilta, mutta itse olisin uuden mallin kohdalla varovaisempi esimerkiksi nimetessäni jo ennalta tiettyjä osa-alueita sellaisiksi, jotka ovat "luonnollisesti" parantuneet.




    Uusi rakenne on tuonut tiettyihin asioihin sen luokan muutoksia, etteivät ne aivan automaattisesti tapahdu.



    Uskon ja toivon, että tämä näkyy jatkossa myös ranskalaismerkkien markkinaosuuksissa. Toivomus taas kumpuaa siitä, että näkisin mieluusti 15-20:n vuoden jänteellä Euroopassa toimivan muitakin autonvalmistajia kuin VW-group ja aasialaisvalmistajien kokoonpanotehtaat.




    Onahn näitä elinvoimaisia valmistajia muitakin. Euroopasta löytyvät esimerkiksi Mersu ja Bemari.

      
  • NHB:

    Jaakkoe:


    Au contraire. Henkilökohtaisuuksiin menemistä olisi se, että hyökkäisin henkilökohtaisia ominaisuuksiasi kohtaan, johon minulla ei luonnollisestikaan ole mahdollisuutta saatikka sitten syytä. Kirjoituksestasi sen sijaan sanoin sen sisältävän lukuisia näätäsanoja ja olevan asenteellisesti laadittu. Enkä näe syytä muuttaa kantaani.


    Mitähän saisitkaan irti tuolla saivartelun määrällä keskustelun aloittajan kirjoituksista...

    Sovitaan sitten niin, että siinä ei ole mitään henkilökohtaista kun väittän viestisi olevan väistelevästi laadittu. Mutta kun nyt haluat keskittyä tähän näin tarkasti, niin kerrotko mitä se asenteellisuus viesteissäni on? Onko se näätäsanojen käyttöä?




    Lyhyt vastaus: Kyllä. Mutta kukapa sitä täällä ei harrastaisi? Itse ainakin tähän sorrun tuon tuostakin. Kunhan huomautin.



    NHB:

    Passatin ominaisuudet vaikuttavat kieltämättä paperilla korkeatasoisilta, mutta itse olisin uuden mallin kohdalla varovaisempi esimerkiksi nimetessäni jo ennalta tiettyjä osa-alueita sellaisiksi, jotka ovat "luonnollisesti" parantuneet.


    Uusi rakenne on tuonut tiettyihin asioihin sen luokan muutoksia, etteivät ne aivan automaattisesti tapahdu.




    Toisaalta, uudet mallit eivät aina ole edeltäjiään (merkittävästi) etevämpiä aivan jokaisella osa-alueella. Todennäköisesti näin Passatin kohdalla kuitenkin on, koska MQB on mm. Golfissa osoittautunut mainioksi rakenteeksi (kuten myös PSA:n EMP2! Toim.huom. :wink: ). Silti... "luonnollisesti" ehkä on tässä sellainen näätäsana, jos sellaisesta esimerkkiä hait?





    NHB:

    Uskon ja toivon, että tämä näkyy jatkossa myös ranskalaismerkkien markkinaosuuksissa. Toivomus taas kumpuaa siitä, että näkisin mieluusti 15-20:n vuoden jänteellä Euroopassa toimivan muitakin autonvalmistajia kuin VW-group ja aasialaisvalmistajien kokoonpanotehtaat.


    Onahn näitä elinvoimaisia valmistajia muitakin. Euroopasta löytyvät esimerkiksi Mersu ja Bemari.




    Ja toivon mukaan myös FCA, PSA, Renault-Nissan sekä Opel... Eurooppalaisen autonvalmistuksen täytyy tervehtyä, mutta uskoakseni se voi tapahtua ilman, että esim. ranskalainen tai italialainen autonvalmistus häviää. Kestokulutushyödykkeenä auto on mitä suurimmassa määrin fiilisasia, eikä esimerkiksi ajatus MQB-pohjaisesta Alfasta sytytä pienimmässäkään määrin. Eivätkä syynä edes ole VW:n moottori- ja vaihteisto-ongelmat. Irrationaalista, mutta tätä nyt ei tarvinne sen enempää perustella.

      
  • Jaakkoe:

    Kestokulutushyödykkeenä auto on mitä suurimmassa määrin fiilisasia, eikä esimerkiksi ajatus MQB-pohjaisesta Alfasta sytytä pienimmässäkään määrin. Eivätkä syynä edes ole VW:n moottori- ja vaihteisto-ongelmat. Irrationaalista, mutta tätä nyt ei tarvinne sen enempää perustella.


    Millaisia moottori- ja vaihteisto-ongelmia noista MQB-pohjaisista Volkkareista löytyy?

      
  • NHB:

    Jaakkoe:
    Kestokulutushyödykkeenä auto on mitä suurimmassa määrin fiilisasia, eikä esimerkiksi ajatus MQB-pohjaisesta Alfasta sytytä pienimmässäkään määrin. Eivätkä syynä edes ole VW:n moottori- ja vaihteisto-ongelmat. Irrationaalista, mutta tätä nyt ei tarvinne sen enempää perustella.

    Millaisia moottori- ja vaihteisto-ongelmia noista MQB-pohjaisista Volkkareista löytyy?




    Hurumycket mielenkiintoisempaa olisi tietää millaisia ongelmia MQB-pohjaisista Volkkareista ei löydy. TM:n testaamana jo tiedetään, että turbo on kulunut 60 tkm ajettuna. Kuuma ja kostea ilmasto turmelee vaihdelaatikot VWG:n mukaan, onneksi Suomessa on pääsääntöisesti kylmää.

      
  • Sokea-Reetta:


    Hurumycket mielenkiintoisempaa olisi tietää millaisia ongelmia MQB-pohjaisista Volkkareista ei löydy. TM:n testaamana jo tiedetään, että turbo on kulunut 60 tkm ajettuna. Kuuma ja kostea ilmasto turmelee vaihdelaatikot VWG:n mukaan, onneksi Suomessa on pääsääntöisesti kylmää.




    Se nyt tiedetään ilman TM:n testiäkin, että käytetyn auton komponentit ovat kuluneita. Mielenkiintoisempaa olisi tietää se, aiheuttaako kuluminen ongelmia. Siihen TM ei ottanut kantaa testissään.



    Jos noita ongelmia on niin paljon kuin annat ymmärtää, niin varmaan osaat antaa esimerkkejä vioista. Millaisia tyyppivikaepidemioita noista Volkkareista löytyy?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit