TM Urheiluautovertailu

97 kommenttia
«134

Huomenna (03.07.) sitten ilmestyy TM13/13,jossa on keskustelua aiheuttanut TM Urheiluautovertailu.Katsokaapa osallistujaluetteloa ns. pikkuautojen osalta.Onko voittaja Mini JCW GP? .Mielenkiintoista nähdä,sillä mukanahan on myös Kia ProCeed GT ja peugeot 208 GTI.Tosin tuo Mini taitaa olla eri taso-/hintaluokkaa. Mutta onko sillä väliä?

  
  • Toi ProCeed GT pitää lisätä omaan syksyn koeajo-ohjelmistoon ehdottomasti. Hienoa että Kia nostaa profiiliaan.

      
  • Ehkä nämä kuuluu paremmin tänne.



    Opel Astra OPC -> Huonoa: Äänetön moottori

    Bentley Continental GT V8 -> Huonoa: Ohjaamon äänettömyys

    BMW M135i -> Moottoriäänet ovat pääosin matalaa murinaa, mutta äänenpainetta voisi olla enemmänkin.



    Ostaakohan Bentleytä todella ihmiset, jotka haluaa kuunnella pörinää tai mörinää moottorista?



    Audi R8 pisteissä kakkosena ja TM:ltäkin toiseksi parhaat pisteet vaikka jarruongelman aiheuttaman ulosajon takia ei edes voitu tehdä tarpempia ajoanalyysejä. :lol:



    Ja M135i oli hitaampi kuin Astra OPC, Golf GTI tai Mini JCW GP ja Fiesta ST:kin tulee aika lähellä perässä. :cry:

      
  • Tuota listaa, kun katselee ja vähän veryailee aikoja tulee mieleen onko rataa kiertäneet totaaliset tunarit tai paremmin lahjattomat kuljettajat? Jotka pitää hauskaa ja antaa pisteitä miten sattuu. Itselleni kyseisellä sähläilyillä ei ole mitään painoarvoa. Ei muuta kuin palautetta.



    http://fastestlaps.com/tracks/nordschleife.html

      
  • tracktest:

    Tuota listaa, kun katselee ja vähän veryailee aikoja tulee mieleen onko rataa kiertäneet totaaliset tunarit tai paremmin lahjattomat kuljettajat? Jotka pitää hauskaa ja antaa pisteitä miten sattuu. Itselleni kyseisellä sähläilyillä ei ole mitään painoarvoa. Ei muuta kuin palautetta.

    http://fastestlaps.com/tracks/nordschleife.html




    Tuon autoryhmän tulokset voivat vaihdella paljonkin eri tyyppisillä radoilla. Joten nuo pätee vain tuolle radalle.



    Itselle yllätys oli tuo ford fistan hyvät kokonaispisteet(kaikkien maiden tuomarit)

      
  • finman:

    Tuon autoryhmän tulokset voivat vaihdella paljonkin eri tyyppisillä radoilla. Joten nuo pätee vain tuolle radalle.




    Se on totta.

    Kukin näke asiat miten haluaa ei siinä mitään. Pointtini oli lähinnä se mihin kyseiset autot todella pystyy lahjakkaan kuljettajan käsissä. Tuo laittamani lista kertoo noiden autojen todelliset kyvyt. Ei kai kukaan väitä toisin jos asiaa hieman pidemmälle ajattelee. Luotan tuohon listaan ja sillä on minun silmissäni täysi painoarvo, kun eri autoja laitan numeraaliseen järjestykseen.

      
  • tracktest:

    finman:
    Tuon autoryhmän tulokset voivat vaihdella paljonkin eri tyyppisillä radoilla. Joten nuo pätee vain tuolle radalle.


    Se on totta.
    Kukin näke asiat miten haluaa ei siinä mitään. Pointtini oli lähinnä se mihin kyseiset autot todella pystyy lahjakkaan kuljettajan käsissä. Tuo laittamani lista kertoo noiden autojen todelliset kyvyt. Ei kai kukaan väitä toisin jos asiaa hieman pidemmälle ajattelee. Luotan tuohon listaan ja sillä on minun silmissäni täysi painoarvo, kun eri autoja laitan numeraaliseen järjestykseen.




    tollakaan listalla ole mitään virkaa pitäisi olla vaikka 5 eri radan keskiarvot saman kuskin ajamana, noi Nordschleifenkin ajat on vähän mitä sattuu, lisäksi toiset autotehtaat panostavat sinne (rakentavat auton tuota rataa varten) ja toiset eivät.

      
  • Surkea testi, surkea kuljettaja ja puolueelliset ajanottajat. Silkkaa huijausta. Näinhän sen on oltava, jos BMW ei pärjää.

      
  • Miten niin? Miksi minulla olisi adrenaliinia? Itsehän sinä kirjoitit, että testin tekivät ajotaidottomat sählärit. Ainahan näin on, jos BMW ei pärjää.

      
  • Aston Martin jäi pisteyttämättä tanskalaisilta ja ruotsalaisilta, koska he eivät voineet ajaa sillä kierrosta radalle hyväksytyjen DESIBELIRAJOJEN rikkouduttua!!?? No johan on pelleilyä URHEILUautovertailussa ja KILPAradalla!! Tyypillistä ruåttalaista holhousyhteiskuntaa "parhaimmillaan".



    Olisikohan aika siirtää nuo testit johonkin OIKEALLE moottoriradalle??

      
  • pahakala:

    Aston Martin jäi pisteyttämättä tanskalaisilta ja ruotsalaisilta, koska he eivät voineet ajaa sillä kierrosta radalle hyväksytyjen DESIBELIRAJOJEN rikkouduttua!!?? No johan on pelleilyä URHEILUautovertailussa ja KILPAradalla!! Tyypillistä ruåttalaista holhousyhteiskuntaa "parhaimmillaan".

    Olisikohan aika siirtää nuo testit johonkin OIKEALLE moottoriradalle??




    Jotenkin minulla sellainen kuva, että tuollaiset rajat on lähes kaikilla suomalaisradoillakin.

      
  • Mikkihiiri ratoihin tuo kyseinen rata lukeutuu ei kai tuosta muuta voi sanoa. Oikeita moottoriratoja löytyy, mutta leikkimiseen oivallinen valinta tämä Knutstorp.

      
  • tracktest:


    Tuo laittamani lista kertoo noiden autojen todelliset kyvyt. Ei kai kukaan väitä toisin jos asiaa hieman pidemmälle ajattelee. Luotan tuohon listaan ja sillä on minun silmissäni täysi painoarvo, kun eri autoja laitan numeraaliseen järjestykseen.


    Listallasi on aikoja useilta vuosikymmeniltä. Pelkästään renkaat ovat muuttuneet tuona aikana todella merkittävästi. Myös radan kunto muuttuu koko ajan. Ajat ovat eri kuljettajien eri olosuhteissa ajamia. Pelkästään tuo tekee vertailun hankalaksi. Osa noista ajoista on valmistajan PR-tarkoituksissa ajamia aikoja, joiden saavuttamiseen on tehty lukuisia muutoksia tuotantoautoon. Osa ajoista on taasen tehty vakiosäädöissä olevalla vakioautolla.



    Kyseistä TM:n testiä lukematta oletan, että siinä kuljettajien osaamattomuuden tuoma jättämä jostain unelmakierroksesta on pienempää kuin listallasi oleva lukuisista tekijöistä syntyvä vaihtelu. TM:stä löytyvässä testissä pitäisi olla edes nuo perusasiat (olosuhteet, kuljettajat, rata...) vakioitu.



    Samoin testiä lukematta pidän hyvin todennäköisenä sitä, että testin paremmuusjärjesteksen rinnastaminen Nordschleifen aikoihin on hyödytöntä. Radat lienevät hyvin erilaisia.



      
  • NHB:

    Listallasi on aikoja useilta vuosikymmeniltä. Pelkästään renkaat ovat muuttuneet tuona aikana todella merkittävästi. Myös radan kunto muuttuu koko ajan. Ajat ovat eri kuljettajien eri olosuhteissa ajamia. Pelkästään tuo tekee vertailun hankalaksi. Osa noista ajoista on valmistajan PR-tarkoituksissa ajamia aikoja, joiden saavuttamiseen on tehty lukuisia muutoksia tuotantoautoon. Osa ajoista on taasen tehty vakiosäädöissä olevalla vakioautolla.

    Kyseistä TM:n testiä lukematta oletan, että siinä kuljettajien osaamattomuuden tuoma jättämä jostain unelmakierroksesta on pienempää kuin listallasi oleva lukuisista tekijöistä syntyvä vaihtelu. TM:stä löytyvässä testissä pitäisi olla edes nuo perusasiat (olosuhteet, kuljettajat, rata...) vakioitu.

    Samoin testiä lukematta pidän hyvin todennäköisenä sitä, että testin paremmuusjärjesteksen rinnastaminen Nordschleifen aikoihin on hyödytöntä. Radat lienevät hyvin erilaisia.




    Hyvä kommentti.



    Jos haluaisin aukottoman paremmuusjärjestyksen noille autoille täytyisi ne viedä radoille jossa voimakkaiden autojen vauhti tulisi paremmin esille. Pikkukinnerit sopii paremmin mikkihiiri radoille. Tämä kyseinen rata ei suosi voima-autoja kuten taas Nordschleifen tekee. Ei silti kannata tästä enempää taittaa peistä sillä radat ovat erilaisia ja muuttujia on paljon. Pointtini oli se, että kuljettaja vaikuttaa auton rata-aikoihin todella paljon. Ja mokaukset saavat tässä auton hieman huonoon valoon. Kun niitä videopätkiä kierroksista hieman katsoin hyvin oli "saksittu" syyt lienevät jokaisen arvattavissa.



    Kritiikkiä voi ja pitää antaa, mutta hieman ihmetyttää kaikkien aikojen parhaan M5:sen poissaolo taas kerran. Osoittaa vaan sen, että jotain taidettiin yhteistuumin suojella taas kerran.

      
  • NHB kirjoitti juurikin saman asian, josta minäkin jo viime vuonna mainitsin. Tämä on nimenomaan siitä harvinainen ja hyvä testi, että kaikki ajat on ajettu samoissa olosuhteissa ja saman kuljettajan toimesta. Tämä on siis paljon parempi testi, kuin joku listaus eri kuljettajien ajamista ajoista täysin erilaisissa olosuhteissa ja eri vuosina.



    Tämä rata on toki hidas, mutta tottakai se on pointtikin, jotta saadaan autoista jotain muutakin selville, kuin huikeat tehot. Ei kai muuten olisi paljoa järkeä ajaa Fiestalla ja Lambolla samalla radalla. Ja ainakin itse olen tähän asti ymmärtänyt muutamien kirjoittajien jutuista niin, että esimerkiksi BMW:n pitäisi olla mutkaisella radalla nimenomaan omassa elementissään. Audin taaseen pitäisi olla surkea, jos radalla on mutkia.



    Kritiikkiä voi ja pitää antaa, mutta hieman ihmetyttää kaikkien aikojen parhaan M5:sen poissaolo taas kerran. Osoittaa vaan sen, että jotain taidettiin yhteistuumin suojella taas kerran.




    Nämä tracktestin salaliitot alkavat olla jo ihan vanhan kunnon PutPutin tasolla. Mahdatko muistaa, että M5 taisi olla testissä mukana vuosi sitten. Käsittääkseni M5 ei ole tuosta juuri muuttunut. Jos tarkoitat jotain "viriviri" mallia, niin sellaisia ei nyt näissä testeissä ole muutenkaan paljoa mukana ollut. M5 on myös hyvin pitkälti sama auto kuin M6 GC, eli tuskinpa aika olisi kovinkaan paljoa muuttunut.



    Autojen järjestys nyt sattui tällä radalla olemaan tällainen. Ehkä se kannattaisi vain hyväksyä ja myöntää pikkuhiljaa se, mitä jo viime vuonna kirjoitin. Eri autot ovat erilaisia eri radoilla. BMW ei aina ole ylivertainen ja myös Audi osaa tehdä nopeita autoja.

      
  • finman:

    Itselle yllätys oli tuo ford fistan hyvät kokonaispisteet(kaikkien maiden tuomarit)




    Kävin keväällä koeajamassa Fiesta ST:n ja auto oli todella loistava kapistus luokassaan, yhtään en ihmetele jos joku muukin siitä tykkää. Golfin suoritus ei ollut odotusten mukainen tässä lehden jutussa. Golf V oli aikoinaan ihan jees ajoltaan ja onko nyt VII:ssä tullut takapakkia? Toki kymmenisen vuotta on aikaa välissä ja aika kultaa jne.



    Hieman heppoisen tuntuinen vertailu kaikkiaan.

      
  • Itse muistan monasti lukeneeni BMW-miesten hehkutuksia että "BMW on ajajan auto" ja "mutkaisilla radoilla BMW on paras". Nythän kävi niin, että BMW:t eivät pärjänneet Audeille ollenkaan ja M135i oli jopa hitaampi kuin Golf GTI. Voi vaan kuvitella kuinka paljon uusi S3 on tuota Bemaria nopeampi. Usein samat jampat kitisevät että Audi puskee ulos radalta yms., eipä tainnut sekään pitää paikkaansa.



    Heti kun on autot samaan aikaan testissä, niin saadaan oikeita tuloksia.

      
  • Vertailusta puuttuu uusi nelivetoinen M-B E 63 AMG-S.

      
  • Ajettavuudestaan BMW:t tosiaan tunnetaan. Ei sitä tosiasiaa poista erinäiset huutelut mitä tuossa yllä esittää tämä uusi trolli joka tänne heitti näköjään ensimmäisen kommenttinsa.



    Mitenkään väheksymättä tuota Audin kalustoa tuossa testissä on tämä video hyvä muistutus trolleille jotka tuntuvat asiantuntevuudessaan leijuvan ihan kiitettävästi. Tämä saattaa palauttaa maan pinnalle. Uusi BMW M3 saadaan taas aikanaan kehiin joten eipä tässä muuta.



    https://www.youtube.com/watch?v=DaZExdTHHjY

      
  • Minä en mitään ole trollaillut. Kerroin vain tosiasiat jotka tulivat ilmi TM:n puolueettomassa testissä. Joko Golf GTI on täydellinen paketti, tai M135i on todella epäonnistunut. Eikös etuvedon pitänyt olla surkea rata-ajossa?

      
  • Ajattelija2013, asennetta kuvaa hyvin tämä trollaus "Käsittääkseni M5 ei ole tuosta juuri muuttunut. Jos tarkoitat jotain "viriviri" mallia, niin sellaisia ei nyt näissä testeissä ole muutenkaan paljoa mukana ollut." Tämä kyseinen BMW F10 M5 malli on 300kpl:een Facelift versio 575hp siis tehtaan oma tuotantomalli. Eikö nämä Audin lisä mallit joita Plus versioiksi kutsutaan jotka joskus tulee suussasi taivu "virivireiksi" vai huuteletko vaan trollaus mielessä näitä ilmoille. Täytynee muistuttaa, että olet trollauksen äiti näissä keskusteluissa näille pikku trollin aluille. Joka on erittäin typerää ja läpinäkyvää toimintaa. Eikä tuolla toiminnalla kenenkään tervejärkisen pitäisi ylpeillä.



    (JTK), vakuuttelut puolueettomasta testistä voi hyvin jättää pois. Kukin muodostaan käsityksensä puolueettomuudesta ihan itse ei siinä sinun vakuutteluja kaivata. Ei VW Golffin veto mikkihiiri radalla tee BMW M135i:stä huonoa sehän on täysin absurdi väite. Ei ole ihme, että etuvetoa elämänsä ajanut kuljettaja ei saa takavetoa radalla oikeille ajolinjoille eihän se voi olla näkymättä kellossa. On asioita mitä, ette tule edes ajatelleeksi, kun hommanne pyörii kaiken aikaa trollauksen pyörteissä. Kyseinen toiminta mädättää fiksun keskustelun hyvin ikävästi.

      
  • vai trollauksen äiti. Sinä se täällä päivästä ja vuodesta toiseen haukut Audeja puskeviksi ja surkeiksi ajaa mutkatiellä samalla ylistäen jokaista Bemaria. Nyt kun BMW ei sitten pärjääkään mutkissa, niin vika on radassa ja sinä taas kitiset kuin 10 vuotias. Naurettavaa.



    Laitoin juuri sinulle videon, jossa AMG A sarjalainen piti M Bemaria pilkkanaan ja tämäkin video oli mielestäsi surkea. Lue uusin Autocar, siinä 1 sarjan M mallista sanotaan, että puskee mutkaan tultaessa ja yliohjaa liikaa ulostulossa.



    Ei täällä kukaan muu trollaa kuin sinä. Muut keskustelemme testin tuloksista, sinä itket ja väität testaajia surkeiksi.



    Kai sinäkin tiedät BMW asiantuntijana, että yhtään facelift Bemaria ei ole toimitettu vielä asiakkaille. Miten ihmeessä auto voisi siis olla testissä? Vai olisiko testi pitänyt tehdä vasta parin kuukauden päästä, jotta nopein BMW pärjäisi edes farmari Audille?

      
  • Tuo on sitä trollausta mitä harrastat kaiken aikaa, on erikoista ettet sitä itse edes tajua. Olet valikoiva kaiken suhteen ja löydät hienosta BMW:stä pelkästään negatiivista kerrottavaa. Olet parantumaton tapaus taidat ajatella BMW:tä 24/7. Tämä solvaus mitä harrastat kaatuu ajan myötä omaan nilkkaan. Et pysty vakuuttamaan kehnolla argumentoinnilla edes kantabaarisi "asiantuntijoita". Huomaan, että hermosi ovat todella kireällä, vuokraa BMW niin rupeat kongreettisesti ymmärtämään mitä M-sarjan BMW oikein pitää sisällään. Etkä nolaa itseäsi joka päivä jutuilla jotka ei perustu kokemukseen vaan luuloihin ja olettamuksiin. Sulattele tätä hieman ennen kuin alat laukomaan lisää absurdeja ajatuksiasi.

      
  • Radat ovat erilaisia ja säädettävä alusta saadaan kyllä eri radoille sopivaksi. Asia on vain nille ongelma jotka eivät ymmärrä autoista mitään. Järjetöntä väittää muuta. Ja kyseinen toimittaja on sinun valintasi kuinkas muuten, vääristää tarkoituksella BMW:n ominaisuuksia ja ajettavuutta jokaisessa näkemässäni testissä. Tarkoitusperiä voi jokainen miettiä tykönään. Jätän kyseiset testijutut väliin. Niiden painoarvo on kohdaltani täysi nolla.



    Facelift BMW:n saaminen testiin ei ole mitenkään sidonnainen asiakkaille myytäviin autoihin. Johdattelet keskustelua aina väärään suuntaan siksi olet erittäin vastenmielinen keskustelija.

      
  • Uutta RS6:sta oli kehuttu Knutstorpin radalla, aiheeseen liittyen. Oli mm sanonut että hän ehdottomasti rakastaa tätä autoa, että se ohjaa yhtä hyvin kuin pienempi R8, yms.



    http://www.teknikensvarld.se/2013/06/26/41275/nya-audi-rs6-avant-testas-pa-ring-knutstorp/



    Vaikka Autocar ei olekkaan maailman parhaimipia testaajia, mitä tulee kellotettuihin aikoihin. Mutta tässä tuloksia M5:lle ja RS6:lle.



    BMW M5:



    http://img198.imageshack.us/img198/1786/m15x.jpg



    http://img834.imageshack.us/img834/7017/m14z.jpg





    Audi RS6:



    http://i.imgur.com/bMkQbV5.jpg



    http://i.imgur.com/dat3i1J.jpg



    Mutta näiden välinen testaaminen on vasta niin alussa, ja testejä tulee aina lisää.

      
  • tracktest:


    Facelift BMW:n saaminen testiin ei ole mitenkään sidonnainen asiakkaille myytäviin autoihin. Johdattelet keskustelua aina väärään suuntaan siksi olet erittäin vastenmielinen keskustelija.


    Ymmärtääkseni facelift-F10 tuli tuotantoon tällä viikolla. Sellaista ainakin pari myyjää Suomessa väitti. Kerrohan millä tavalla olisi pitänyt toimia, jotta tuo kyseinen auto olisi saatu vertailuun? Edes tilauksia kyseisestä autosta ei ole voinut syöttää järjestelmään kuin muutaman viikon ajan. En ole nähnyt vielä muidenkaan maiden lehdistön vertailevan faceliftiä, joka on varsin ymmärrettävää. Tekemättömiä autoja on hankala vertailla. Ennen elokuuta F10:n saaminen käyttöön on varsin haastavaa, eikä ihan suoraan linjalta ulos tullutta autoa oikein viitsisi ensimmäisenä radalle viedä "sisäänajoon".



    Eli salaliittoteorioiden sijaan, voisit paljastaa sen oikean ja oikeudenmukaisen menettelytavan. Itse en keksi muita mahdollisia keinoja, kuin jonkin esituotantoauton ottaminen mukaan vertailuun tai vertailun aikataulun myöhästyttämisen kuukausilla, jotta facelift-F10 olisi saatu mukaan tähän testiin.

      
  • NHB:

    Ymmärtääkseni facelift-F10 tuli tuotantoon tällä viikolla. Sellaista ainakin pari myyjää Suomessa väitti. Kerrohan millä tavalla olisi pitänyt toimia, jotta tuo kyseinen auto olisi saatu vertailuun? Edes tilauksia kyseisestä autosta ei ole voinut syöttää järjestelmään kuin muutaman viikon ajan. En ole nähnyt vielä muidenkaan maiden lehdistön vertailevan faceliftiä, joka on varsin ymmärrettävää. Tekemättömiä autoja on hankala vertailla. Ennen elokuuta F10:n saaminen käyttöön on varsin haastavaa, eikä ihan suoraan linjalta ulos tullutta autoa oikein viitsisi ensimmäisenä radalle viedä "sisäänajoon".

    Eli salaliittoteorioiden sijaan, voisit paljastaa sen oikean ja oikeudenmukaisen menettelytavan. Itse en keksi muita mahdollisia keinoja, kuin jonkin esituotantoauton ottaminen mukaan vertailuun tai vertailun aikataulun myöhästyttämisen kuukausilla, jotta facelift-F10 olisi saatu mukaan tähän testiin.




    Ajattelija2013 järjesti minulle trollauksellaan sensuroinnin ja sitä myöten varoituksen. Pitää pitää kielet kurissa ja ottaa opiksi.



    Asiaan olet tehnyt hyvää työtä selvittäessäsi Facelift M5:en mahdollisen osallistumisen mahdottomaksi ennen elokuuta. Kiitos siitä.



    Tehtaalla tuota 575hp:n autoa on varmasti testattu ahkeraan, mutta mitä siitä tuloksia saadaan aikanaan, kun maltetaan odottaa.



    Oletko ollut hyvällä lomalla, kun olet asiallisempi kuin koskaan, vai onko peräänkuuluttamani asiallinen keskustelu saanut tuulta purjeisiin? Saman kun oppisivat palstojen trollaajat. Edistystä.

      
  • Mistä lähtien totuuden kertominen on ollut trollausta?



    Pari viikkoa sitten olin trolli, kun kerroin että M5 farmaria ei ilmeisesti tule. Olin näillä näkymin oikeassa.



    Nyt olin trolli, kun kerroin, että facelift Bemaria ei voitu saada testiin. Olin oikeassa.



    Katso sinä miten aloitit tämän viestiketjun ja mieti kuka trollaa.

      
  • Aika odotettu järjestys, muutamin pienin poikkeuksin. Nissan GT-R:ltä kova veto parhaasta ajasta, mitä osasi kyllä dottaakkin. Vaikka arvostelussa Nissan sai vain moitteita. Lotukset oli pieni pettymys, olisin odottanut niiltä parempaa suoritusta. Mersun A 45 AMG ja E63AMG sekä taka että nelivetona olis saanut olla mukana. A45 on aikalailla samantehoinen s60 Polestarin kanssa, olis ollu mielenkiintoista nähdä, miten niiden välisessä taistossa olis käyny. Volvojen suoritus oli sanotaanko mielenkiintoinen... Mut ei siitä nyt enempää.

      
  • Jos jokin auto on ollut nopeampi kuin toinen tässä testissä, niin sitten se on. Lapsellista alkaa siitä vääntää ja jossittelee. Omasta mielestäni tuon tyyppinen testi jos jokin on puolueeton.

      
  • Eipä se M5 olisi RS6:sta vastaan pärjänny, oli keli mikä tahansa http://fastestlaps.com/comparisons/bmw_m5_f10-vs-audi_rs6.html



    Aika selkeä ero Audin hyväksi. RS6 on kaiken lisäksi farmari ja M5 puolestaan sedan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit