BMW 5-sarjan (F10/F11) ohjauksen keskittämistä

38 kommenttia
«1

Koeajoin paria uutta 5-sarjalaista, 518d takaveto ja 520d nelikko. Molemmissa vakiorengastus ja -alusta ja mielestäni ohjaus oli surkea. Moottoritienopeuksissa tuntuu että ohjaus keskittää todella voimakkaasti, oikein "muljauttaa" ratin suoraan. Nykyinen auto Audi A4 vm 12/13 ja sen ohjaus on ihan unelma - käsittämätöntä että Bemarin tasoisessa laatupelissä on tuollainen. Valitin asiasta myyjälle, joka sanoi asian korjaantuvan vaihtamalla runflat-renkaat tavallisiksi. Runflatit ovat kuulemma sen verran jäykemmät että se tekee tuota. Mun mielestä selitys on ontuva - jos runflatit oikeasti pilaavat ohjaustuntuman, miksi ihmeesä niitä käytetään? Tietenkään ko autoliikkeellä ei ollut yhtään Bemaria normaalirengastuksella koeajettavissa.



Nyt xDrive -kamppiksen aikana olisi erittäin houkutteleva vaihtoehto Bemarista, mutta noin surkealla ohjaustuntumalla pysyn Audissa.



Kokemuksia, faktaa, mielipiteitä?

  
  • No ensinnäkin kaikkien uusien bemarien ohjaustuntuma ja ohjauksen keskialue sekä keskitys on paljon huonompi kuin aiempien johtuen siitä, että kokonaan hydrayliset ja osittain hydrauliset ohjaukset on korvattu täysin sähköisellä tehostuksella.



    Toinen syy on todellakin nuo Run flat-renkaat. Sinulla ei ole siis ilmeisesti mitään käsitystä millaiset ne ovat???



    Ne ovat sellaiset renkaat, että niillä voi ajaa rengasrikon sattuaessa ns. tyhjänä max 100km:a max 80km/h vauhtia. Run flat- renkaan kylki on todellakin oikeasti kovempi ja jäykempi kuin tavallisen renkaan, eikä jousta esim. urissa ja poikittaisaumoissa kuten tavallinen rengas. Rengas tuntuu huonolla tiellä kovemmalta kuin tavallinen rengas.



    Kun kokeilet nostaa rengasliikkeessä ensin tavallista rengasta ja sitten Run Flat-rengasta, niin huomaat, että se on painavampi ja jäykempi kuin tavallinen rengas. Jos kyseinen rengas täytyy joskus uusia, niin se Run Flat-rengas on paljon kalliimpi kuin tavallinen, eikä niitä edes välttämättä myydä kaikkialla ja jokaisessa rengasliikkeessä tai ne on tilaustavaraa.



    Joissakin Passateissa, esim CC:ssä on ollut myös vakiona Run Flat renkaita. Mersuihin niitä on saanut maksusta lisävarusteena.



    Bemareissa ei ole takakontin lattian alla minkäänlaista renkaalle muotoiltua poteroa, joten tavallinen tai pienikään vararengas ei sinne mahdu. Edes bemarin tehdas ei tarjoa sellaisia vararenkaita kuin uuteen etuvetoiseen Active Toureriin ja siihenkin lisämaksusta.



    Miksi sitten BMW käyttää kyseisiä renkaita, kun ne on niin huonot?



    No siksi kun tehdas sitä haluaa ja myös Suomen BMW-maahantuonti. BMW on todennut, että Saksassa ne toimivat lähes moitteetta kun on paremmat tiet ja valmistaja on myös tutkinut, että erilaiset onnettomuuden yms. vaaratilanteet Saksassa vähenevät kun käyttää tuollaisia renkaita, jotka ei hajoa samalla tapaa kuin tavalliset ja joita ei tarvitse ryhtyä vaihtamaan moottoritien pientareelle.



    BMW:n tehdas ja Suomen maahantuonti tarjoaa tuollaisen uuden F10/F11:sta ja monen muunkin uuden bemarin ostajalle mahdollisuuden tilata tuo uusi auto tavallisin kesärenkain ja paikkapullolla. Mutta tavalliset renkaat 0 euroa on siis maksuton lisävaruste, mikä asiakkaan pitää itse älytä pyytää tilausvaiheessa myyjää ruksimaan. Se koskee vain pienimpiä rengas- ja vannekokoja sekä tiettyjä vannemalleja.



    Eli jos tilaat F10/F11:sta ilman Modern-, Sport-, Luxury- tai M-Sport-pakettia, niin saat 17-tuuman vakiorengastuksen tavallisin kumein, kun pyydät myyjää tilaamaan auton tavallisin kumein.



    Muutoin auto tulee automaattisesti Run Flat-renkain. Toki niitä voi aina yrittää myydä yksityiselle kuluttajalle eteenpäin, mutta juuri kukaan ei niitä osta, koska etupäässä kaikki haluaa niistä eroon. Rengasliikkeet ostaa niitä käytettyinä vielä nihkeämmin. Jos joku yksityinen sellaiset käytettynä ostaa, niin ei yleensä suostu niistä juuri mitään myyjälle maksamaan, koska tietävät myyjän ahdingon ja syyn miksi on niitä myymässä.

      
  • Niin ja mitä mä olen ajanut tai omistanut bemareita (nyt kolmas oma alla ja ajettu muuten useita muita yksilöit&#228:wink:, niin Run Flat-renkain varustettu bemari on minusta paljon huonompi ajaa kuin tavallisin renkain varustettu BMW. Siksi olen aina vaihdattanut tavalliset renkaat autooni Run Flattien sijaan ja ollut ajettavuuteen paljon tyytyväisempi.



    Netti on täynnä juttua Run Flat-renkaiden huonoista puolista ja jengi valittaa niiden huonoutta sekä myy niitä pois vaihdellen tavallisiin.



    Tosin netissä on myös paljon juttua siitä, että tuollaisen facelift-ikäisen A4 B8:n joka sullakin on, niin sen ohjaus on aivan hirveä. Laita googleen hakuun: A4+mutteriohjaus, A6+mutteriohjaus tai A7+mutteriohjaus, niin johan tulee tarinaa kuinka ohjaus ei keskitä, muljahtelee tai tahmaa ja kuinka Audi ei osaa asiaa korjata tai ainakaan niiden huoltopisteet. Kaikilla ei ole tuota ongelmaa autoissaan, eli vain osalla ja tuo ongelma ilmenee ilmeisesti vain tietynlaisella lämpötiloilla.

      
  • Tosin netissä on myös paljon juttua siitä, että tuollaisen facelift-ikäisen A4 B8:n joka sullakin on, niin sen ohjaus on aivan hirveä. Laita googleen hakuun: A4+mutteriohjaus, A6+mutteriohjaus tai A7+mutteriohjaus, niin johan tulee tarinaa kuinka ohjaus ei keskitä, muljahtelee tai tahmaa ja kuinka Audi ei osaa asiaa korjata tai ainakaan niiden huoltopisteet. Kaikilla ei ole tuota ongelmaa autoissaan, eli vain osalla ja tuo ongelma ilmenee ilmeisesti vain tietynlaisella lämpötiloilla.




    En ole enää asiaa juurikaan seurannut, mutta ainakin oman autoni (A5 facelift) ohjaus korjattiin kuntoon. Tosin vika ei koskaan ollutkaan niin paha, kuin mitä joissain videoissa olen nähnyt. Joka tapauksessa autoni ohjaus ei ole takellellut enää vuoteen.

      
  • Ajattelija2013:

    En ole enää asiaa juurikaan seurannut, mutta ainakin oman autoni (A5 facelift) ohjaus korjattiin kuntoon. Tosin vika ei koskaan ollutkaan niin paha, kuin mitä joissain videoissa olen nähnyt. Joka tapauksessa autoni ohjaus ei ole takellellut enää vuoteen.




    Kyllä ongelmaa on esiintynyt edelleen VAGin MQB-pohjaisissa autoissa ja sähköisesti tehostetuissa Audeissa, tosin pienemmässä mittakaavassa. Käsittämättömäksi tosta episoodista ei tehnyt niinkään alihankkijan ongelmat vaan tehtaan suhtautuminen.



    Ja omasta mielestä eritoten F10 ei ole lainkaan niin uraherkkä edes RF-renkailla kuin aiemmat Bemarit, toisaalta eipä ole samalla tavalla ajajan autokaan. Mukava matka-auto, kuten muutkin luokkansa edustajat.

      
  • miika73:

    Nyt xDrive -kamppiksen aikana olisi erittäin houkutteleva vaihtoehto Bemarista, mutta noin surkealla ohjaustuntumalla pysyn Audissa.




    Avauksesi vaikuttaa trollaukselta mutta vastaan tähän kuitenkin näin. BMW 5-sarja F10/11 on kyllä kaikkea muuta kuin mitä annat ymmärtää. Minun seuraava autoni ehkä nelivetoisena mutta isoimalla koneella ei kuitenkaan M5 sitähän ei saa nelivetoisena. Päätökseen vaihtaa takaveto nelivetoon on pelkkä uteliaisuus nelivedon ylivertaisuudesta. Saapahan tuohonkin vastauksen ihan omakohtaisesti. Sehän se paras on ei tarvitse olla pelkästään muiden arvioiden varassa kun on omaa näkemystä mitä vertailla.



    http://auto.fi.msn.com/koeajot/autotoday-koeajo-bmw-520d-xdrive-3

      
  • tracktest...Sama linkittämäsi taho on koeajanut myös facelift F11 520dA xDrive-farkun, eikä tuo nyt pelkästään ihan huippuhyvältä vaikuta...



    Muutama asia "sattui" bemarimiehen silmiini:



    BMW on tunnettu hyvästä ajettavuudesta. Sitä ei voi kiistää ja ajo Bemarilla on aina helppoa, mutkatonta ja sujuvaa. Koeajoautossa lisäpontta tuo neliveto, joka nykyään Bemareissa on jo melkein vakio. Ajamisen iloa? Mukavaa kyllä, mutta urheilulliseksi autoa ei voi sanoa. Tuskin on tarkoituskaan, riippumatta siitä, mitä markkinointimiehet sanovat.



    Suuri osaa BMW-autoista myydään yritysmarkkinoille joten on loogista että polttoainetaloudellisuus ja mukavuus menevät urheilullisen ajettavuuden edelle. Harmittavaa, mutta sille tuskin voi mitään.



    Sinänsä ajettavuudessa ei ole moitittavaa, mutta erityisen hauskaa elämystä on turha odottaa. Tehoa on riittävästi mutta painavassa autossa kaipaisi silti lisää. Nelivedon tuoma lisäpaino ja vastus eivät auta asiaa.



    Automaatti toimii hienosti, joskin monen muun uuden vaihteiston tapaan välitykset ovat niin tiheät että vaihteisto tuntuu lähes portaattomalta. Ohjaus on riittävän tarkka, mutta tuntoa ei juurikaan ole.



    Auto on myös uraherkkä, ehkä osittain nykymittapuulla varsin korkeaprofiilisten renkaiden takia. Nekin tosin tukevat auton mukavuuspainoitteista luonnetta.



    Nelivedosta saattaa olla hyötyä, mikäli asuu laskettelurinteen päällä, mutta takavedolla pärjää normaalissa ajossa varsin mainiosti. Myös talvella.



    Urheilullisuus kannattaa ihan suosiolla unohtaa, ajotuntuma on kaikilta osin varsin etäinen.Tien pintaan ei saa kunnon tuntumaa, joten parhaiten 520d toimii comfort-tilassa rauhallisessa ajossa. Silloin auto toimiikin varsin mainiosti.



    Manuaalina ja takavetona 520d tarjoaisi varmasti enemmän “ajamisen iloa”. Ei sillä nytkään jalkoihin jää, mutta se sopii kuitenkin parhaiten mukavuudenhaluiselle paljon pitkää matkaa ajavalle. Todellista ajamisen iloa haluaville BMW:llä on tarjota muita malleja.



    Tämä ei ole mikään sporttibemari. Bemarin 5-sarjalaisen farkku on tarkoitettu henkilölle, jolle rauhallinen ajettavuus on ehkä kaikkein tärkeintä.



    Eli muuten hyvä, mutta:



    - tylsä

    - hauskuus ja urheilullisuus uupuu

    - uraherkkä ainakin vakiorenkain

    - hieman tehoton auton neliveto ja paino huomioiden

    - etäinen ajotuntuma ja ohjauksen tunnottomuus

    - nelivedon tarpeellisuus suuri kysymysmerkki ja kirjoittajan mielestä se jopa pilaa kyseistä autoa



    Täällä koko juttu+kuvat



    http://auto.fi.msn.com/koeajot/autotoday-koeajo-bmw-520d-xdrive-touring-1

      
  • tracktest:

    miika73:
    Nyt xDrive -kamppiksen aikana olisi erittäin houkutteleva vaihtoehto Bemarista, mutta noin surkealla ohjaustuntumalla pysyn Audissa.


    Avauksesi vaikuttaa trollaukselta...


    Yllätys.

      
  • ritsa:

    tracktest:
    miika73:
    Nyt xDrive -kamppiksen aikana olisi erittäin houkutteleva vaihtoehto Bemarista, mutta noin surkealla ohjaustuntumalla pysyn Audissa.


    Avauksesi vaikuttaa trollaukselta...

    Yllätys.




    Joo mäkin oon tosi kova BMW-fani, mutta tracktest on ihan ykkönen! Siis heti, kun joku löytää bemarista jotain negatiivista, täytyy tuon kirjoituksen tai sen kirjoittajan olla täysi trolli ja maailmassa on pelkkää vääryyttä. Tuo jos mikä on todellista merkkisuskollisuutta ja fanaattisuutta. Eräs Audikuski on kanssa yhtä kiihkouskollinen muttei ihan noin paha...

      
  • jaakkon78:

    ritsa:
    tracktest:
    miika73:
    Nyt xDrive -kamppiksen aikana olisi erittäin houkutteleva vaihtoehto Bemarista, mutta noin surkealla ohjaustuntumalla pysyn Audissa.


    Avauksesi vaikuttaa trollaukselta...

    Yllätys.


    Joo mäkin oon tosi kova BMW-fani, mutta tracktest on ihan ykkönen! Siis heti, kun joku löytää bemarista jotain negatiivista, täytyy tuon kirjoituksen tai sen kirjoittajan olla täysi trolli ja maailmassa on pelkkää vääryyttä. Tuo jos mikä on todellista merkkisuskollisuutta ja fanaattisuutta. Eräs Audikuski on kanssa yhtä kiihkouskollinen muttei ihan noin paha...




    Niin mistäs helvetistä tämän anonyymi-porukan motiiveista tietää mikä mikin on mutta se siitä. En ihan ajatellut niin kuin sanoin pienellä koneella vaan suurin mitä bensiini versioita löytyy siis vähintään 306hp:tä eikohan se mene nelivetona riittävän maukkaasti. Rengastus ollut BMW:n suhteen hallussa jo kymmeniä vuosia kokemuksen tuomaa etua ei kai kukaan lähde kiistämän. Mikä helvetin tarve sulla on minua solvata joka saatanan viestissä kun täällä kirjoittelet häh?

      
  • tracktest:

    jaakkon78:
    ritsa:
    tracktest:
    miika73:
    Nyt xDrive -kamppiksen aikana olisi erittäin houkutteleva vaihtoehto Bemarista, mutta noin surkealla ohjaustuntumalla pysyn Audissa.


    Avauksesi vaikuttaa trollaukselta...

    Yllätys.


    Joo mäkin oon tosi kova BMW-fani, mutta tracktest on ihan ykkönen! Siis heti, kun joku löytää bemarista jotain negatiivista, täytyy tuon kirjoituksen tai sen kirjoittajan olla täysi trolli ja maailmassa on pelkkää vääryyttä. Tuo jos mikä on todellista merkkisuskollisuutta ja fanaattisuutta. Eräs Audikuski on kanssa yhtä kiihkouskollinen muttei ihan noin paha...


    Niin mistäs helvetistä tämän anonyymi-porukan motiiveista tietää mikä mikin on mutta se siitä. En ihan ajatellut niin kuin sanoin pienellä koneella vaan suurin mitä bensiini versioita löytyy siis vähintään 306hp:tä eikohan se mene nelivetona riittävän maukkaasti. Rengastus ollut BMW:n suhteen hallussa jo kymmeniä vuosia kokemuksen tuomaa etua ei kai kukaan lähde kiistämän. Mikä helvetin tarve sulla on minua solvata joka saatanan viestissä kun täällä kirjoittelet häh?






    Olet todella herkkähipiänen, jopa herkempi kuin minä. Miten niin solvata. Kovasti olet BMW-fanaattinen kaveri se on tullut viesteistäsi huomattua ja nyt sitten ekaa kertaa toin sen tällä saitilla julki, minkä olen minäkin muiden ohella huomannut, kun olen tätä sivustoa lukenut. Ilmeisesti se on sinusta jatkuvaa, kun yhden kerran ilmaisin asian julki ja vielä melko siivosti.



    Rengastus ei ole bemarilla hallussa, eikai, jos kerta Run Flat ei tänne meidän paskateille sovelle. Eikä siitä tykkää kaikki sakutkaan, myös siellä on tavalliset renkaat optiona, tosin samoin rajatusti kuin Suomenkin tehdastilauksissa.

      
    1. Mikähän on todennäköisyys sille että auton rengas puhkeaa esimerkiksi satasen vauhdissa, ei varmaan kovin suuri, josta päästään siihen että koko run-flat rengastus vakiona vaikuttaa sinänsä vähän semmoiselta ylivarovaisuudelta ?



      Varmaan aiheuttaa myös autoliikkeelle kuluja jos pitää erikseen olla koeajettavana auto tavallisilla renkailla.



      2. Lainaus Autotodayn jutusta:



      "Auto on myös uraherkkä, ehkä osittain nykymittapuulla varsin korkeaprofiilisten renkaiden takia. Nekin tosin tukevat auton mukavuuspainoitteista luonnetta."



      Pieneneekö siis uraherkkyys matalaprofiilirenkaiden avulla ?



      3. Oli niin tai näin, niin kyse taitaa olla kaiken kaikkiaan niin sanotusta "autohifistelystä". Eli asioista joilla ei ole käytännössä suurta merkitystä.

      
  • @jaakkon78: Kuinka "korkeaprofiilinen" rengas lisää auton uraherkkyyttä, eli vetelyä?

      
  • Derrick:

    1. Mikähän on todennäköisyys sille että auton rengas puhkeaa esimerkiksi satasen vauhdissa, ei varmaan kovin suuri, josta päästään siihen että koko run-flat rengastus vakiona vaikuttaa vähän semmoiselta ylivarovaisuudelta ?

    Varmaan aiheuttaa myös autoliikkeelle kuluja jos pitää erikseen olla koeajettavana auto tavallisilla renkailla.

    2. Lainaus Autotodayn jutusta:

    "Auto on myös uraherkkä, ehkä osittain nykymittapuulla varsin korkeaprofiilisten renkaiden takia. Nekin tosin tukevat auton mukavuuspainoitteista luonnetta."

    Pieneneekö siis uraherkkyys matalaprofiilirenkaiden avulla ?




    Joo se oli todella erikoinen kommentti autotoimittajalta. Yleensä asia on päinvastoin. Eli tilanne pahenee mitä leveämpi läski tulee alle ja jos se on vielä jäykkäkylinen Run Flat, niin ajettavuus on vielä heikompi.

      
  • PropJock:

    @jaakkon78: Kuinka "korkeaprofiilinen" rengas lisää auton uraherkkyyttä, eli vetelyä?




    Asia ei oo minun mielipide vaan jutun kirjoittaneen toimittajan. Hän arvosteli autoa uraherkäksi ja väitti, että se johtuu ehkäpä renkaan nykymittapuun mukaan korkeasta profiilista (muistaakseni 225/50R17 tai 225/55R17). Hänen mielestä matalaprofiilirengas ei ole niin uraherkkä. Erikoinen väite ja melkoinen aivopieru.



      
  • Derrick:

    1. Mikähän on todennäköisyys sille että auton rengas puhkeaa esimerkiksi satasen vauhdissa, ei varmaan kovin suuri, josta päästään siihen että koko run-flat rengastus vakiona vaikuttaa sinänsä vähän semmoiselta ylivarovaisuudelta ?

    Varmaan aiheuttaa myös autoliikkeelle kuluja jos pitää erikseen olla koeajettavana auto tavallisilla renkailla.

    2. Lainaus Autotodayn jutusta:

    "Auto on myös uraherkkä, ehkä osittain nykymittapuulla varsin korkeaprofiilisten renkaiden takia. Nekin tosin tukevat auton mukavuuspainoitteista luonnetta."

    Pieneneekö siis uraherkkyys matalaprofiilirenkaiden avulla ?

    3. Oli niin tai näin, niin kyse taitaa olla kaiken kaikkiaan niin sanotusta "autohifistelystä". Eli asioista joilla ei ole käytännössä suurta merkitystä.






    Niinkuin jo sanottua, niin bemarin tietyt mallit ja niiden mallien sisällä tietyt rengas- ja vanneyhdistelmät saa tilattua lisävarusteena ilmaiseksi tavallisilla renkailla. Harva liike sitä kuitekaan tuleviin eskareihinsa tekee ja silloin, joka ikinen auto tulee Run Flat renkailla, jos ei niitä erikseen tilata muilla. Mitään kulujahan se ei aiheuta autoliikkeelle, kun kerta tietyt automallit ja niiden moottoriversiot voi tilata tehtaalta tavallisilla renkailla.



    Jos auto ei ole M-sport, Modern line, Luxury- tai Sport-paketilla varusteltu ja siinä on pienin vannekoko joko 16- tai 17-tuumaa, on mahdollista tilata auto tehtaalta normaaleilla kumeilla+paikkapullolla.



    Minun auto on 320iA xDrive F30 ja siihen pystyi tilamaan tehtaalta ilman lisähintaa tavalliset kumit 16-tuuman aluvanteilla.





    BMW käyttää ko. Run Flat- rengasta siksi, että se perustelee sen sillä, että se on turvallisempi kuin tavallinen rengas ja sillä, että sen valmistamissa autoissa ei ole edes virallista paikkaa minne vararenkaan voisi sijoittaa. Bemari on käyttänyt autoissaan Run Flat-renkaita ainakin vuodesta 2006 alkaen.

      
  • Kyllä ongelmaa on esiintynyt edelleen VAGin MQB-pohjaisissa autoissa ja sähköisesti tehostetuissa Audeissa, tosin pienemmässä mittakaavassa. Käsittämättömäksi tosta episoodista ei tehnyt niinkään alihankkijan ongelmat vaan tehtaan suhtautuminen.




    Itse en tosiaan ole asiaa seurannut sen jälkeen, kun omani tuli kuntoon. On muuten omituinen vika, jos eivät vieläkään sitä ole kaikilta osin saaneet kuntoon.



    Aivan käsittämätöntä on myös tuo Bemarin runflat sekoilu. Miksi ihmiset eivät saa vain valita tavallisia renkaita, jos niin haluavat? Olen aikaisemmin kuvitellut, että näin saisi tehdä.

      
  • jaakkon78:

    Derrick:
    1. Mikähän on todennäköisyys sille että auton rengas puhkeaa esimerkiksi satasen vauhdissa, ei varmaan kovin suuri, josta päästään siihen että koko run-flat rengastus vakiona vaikuttaa sinänsä vähän semmoiselta ylivarovaisuudelta ?

    Varmaan aiheuttaa myös autoliikkeelle kuluja jos pitää erikseen olla koeajettavana auto tavallisilla renkailla.

    2. Lainaus Autotodayn jutusta:

    "Auto on myös uraherkkä, ehkä osittain nykymittapuulla varsin korkeaprofiilisten renkaiden takia. Nekin tosin tukevat auton mukavuuspainoitteista luonnetta."

    Pieneneekö siis uraherkkyys matalaprofiilirenkaiden avulla ?

    3. Oli niin tai näin, niin kyse taitaa olla kaiken kaikkiaan niin sanotusta "autohifistelystä". Eli asioista joilla ei ole käytännössä suurta merkitystä.



    Niinkuin jo sanottua, niin bemarin tietyt mallit ja niiden mallien sisällä tietyt rengas- ja vanneyhdistelmät saa tilattua lisävarusteena ilmaiseksi tavallisilla renkailla. Harva liike sitä kuitekaan tuleviin eskareihinsa tekee ja silloin, joka ikinen auto tulee Run Flat renkailla, jos ei niitä erikseen tilata muilla. Mitään kulujahan se ei aiheuta autoliikkeelle, kun kerta tietyt automallit ja niiden moottoriversiot voi tilata tehtaalta tavallisilla renkailla.

    Jos auto ei ole M-sport, Modern line, Luxury- tai Sport-paketilla varusteltu ja siinä on pienin vannekoko joko 16- tai 17-tuumaa, on mahdollista tilata auto tehtaalta normaaleilla kumeilla+paikkapullolla.

    Minun auto on 320iA xDrive F30 ja siihen pystyi tilamaan tehtaalta ilman lisähintaa tavalliset kumit 16-tuuman aluvanteilla.


    BMW käyttää ko. Run Flat- rengasta siksi, että se perustelee sen sillä, että se on turvallisempi kuin tavallinen rengas ja sillä, että sen valmistamissa autoissa ei ole edes virallista paikkaa minne vararenkaan voisi sijoittaa. Bemari on käyttänyt autoissaan Run Flat-renkaita ainakin vuodesta 2006 alkaen.




    Ei ole ollut vararengasta vuosimallin 2007 Ford S-Maxissakaan, oli vain joku onneton paikkaussarja.

      
  • Ajattelija2013:

    Kyllä ongelmaa on esiintynyt edelleen VAGin MQB-pohjaisissa autoissa ja sähköisesti tehostetuissa Audeissa, tosin pienemmässä mittakaavassa. Käsittämättömäksi tosta episoodista ei tehnyt niinkään alihankkijan ongelmat vaan tehtaan suhtautuminen.


    Itse en tosiaan ole asiaa seurannut sen jälkeen, kun omani tuli kuntoon. On muuten omituinen vika, jos eivät vieläkään sitä ole kaikilta osin saaneet kuntoon.

    Aivan käsittämätöntä on myös tuo Bemarin runflat sekoilu. Miksi ihmiset eivät saa vain valita tavallisia renkaita, jos niin haluavat? Olen aikaisemmin kuvitellut, että näin saisi tehdä.








    Siis saavathan toki asiakkaat valita. Onko se nyt niin vaikea ymmärtää, että se on mahdollista, mutta vain silloin JOS AUTO EI OLE varustettu M-Sport, Modern-, Sport tai Luxury-ulkonäköpaketilla. SE ON MAHDOLLISTA MYÖS VAIN SILLOIN, kun kyseiseen malliin ei kuulu vakiona 16- tai 17-tuumaa isompi vanne. Niin ja nuo mahdollisuudet on asiakkaalla siis vain tehdastilauksen yhteydessä!



    Niin ja myyjän pitää haluta kysyä sitä asiakkaalta, että haluatko sinä tämän auton normirenkailla, jos se tähän sinun koslaasi onnistuu. Tai sitten ostajan on älyttävä sitä pyytää. Myyjä syöttää sitten tilauksen yhteydessä tavallisten renkaiden koodin ko. auton tilausjäjestelmään ja kas kyseinen auto tulee sitten normirenkailla.



    Eli esim. 320i, 318d, 320d, 316 sedan, farkku ja GT on mahdollista tilata perusrenkailla tehtaalta, jos niissä ei ole ruksittuna jotakin noista luettelemistani ulkonäköpaketeista. 335i ei ole mahdollista tilata ilman run flatteja vaikka siinä ei olisi mitään noista paketeista.



    M-mallit (eri asia kuin M-Sport) tulevat aina normirenkailla. Niissä on haettu mm. painonsäästöä ja siksi Run Flat-renkaista on luovuttu niissä jo heti.



    Ymmärrettykö...

      
  • Derrick:

    jaakkon78:
    Derrick:
    1. Mikähän on todennäköisyys sille että auton rengas puhkeaa esimerkiksi satasen vauhdissa, ei varmaan kovin suuri, josta päästään siihen että koko run-flat rengastus vakiona vaikuttaa sinänsä vähän semmoiselta ylivarovaisuudelta ?

    Varmaan aiheuttaa myös autoliikkeelle kuluja jos pitää erikseen olla koeajettavana auto tavallisilla renkailla.

    2. Lainaus Autotodayn jutusta:

    "Auto on myös uraherkkä, ehkä osittain nykymittapuulla varsin korkeaprofiilisten renkaiden takia. Nekin tosin tukevat auton mukavuuspainoitteista luonnetta."

    Pieneneekö siis uraherkkyys matalaprofiilirenkaiden avulla ?

    3. Oli niin tai näin, niin kyse taitaa olla kaiken kaikkiaan niin sanotusta "autohifistelystä". Eli asioista joilla ei ole käytännössä suurta merkitystä.



    Niinkuin jo sanottua, niin bemarin tietyt mallit ja niiden mallien sisällä tietyt rengas- ja vanneyhdistelmät saa tilattua lisävarusteena ilmaiseksi tavallisilla renkailla. Harva liike sitä kuitekaan tuleviin eskareihinsa tekee ja silloin, joka ikinen auto tulee Run Flat renkailla, jos ei niitä erikseen tilata muilla. Mitään kulujahan se ei aiheuta autoliikkeelle, kun kerta tietyt automallit ja niiden moottoriversiot voi tilata tehtaalta tavallisilla renkailla.

    Jos auto ei ole M-sport, Modern line, Luxury- tai Sport-paketilla varusteltu ja siinä on pienin vannekoko joko 16- tai 17-tuumaa, on mahdollista tilata auto tehtaalta normaaleilla kumeilla+paikkapullolla.

    Minun auto on 320iA xDrive F30 ja siihen pystyi tilamaan tehtaalta ilman lisähintaa tavalliset kumit 16-tuuman aluvanteilla.


    BMW käyttää ko. Run Flat- rengasta siksi, että se perustelee sen sillä, että se on turvallisempi kuin tavallinen rengas ja sillä, että sen valmistamissa autoissa ei ole edes virallista paikkaa minne vararenkaan voisi sijoittaa. Bemari on käyttänyt autoissaan Run Flat-renkaita ainakin vuodesta 2006 alkaen.


    Ei ole ollut vararengasta vuosimallin 2007 Ford S-Maxissakaan, oli vain joku onneton paikkaussarja.




    Harvassa uudessa autossa on vararengasta. Joihinkin saa lisämaksusta ja lisävarusteena renkaan, tunkin ja rengastyökalut. Joissakin on vakiona run flatit ja sitten on autoja joihin ei saa edes rahalla vararengasta.



      
  • Z58 Normaalirenkaat

    Sisältää BMW Mobility System -renkaanpaikkaussarjan.

    Vain vanteiden 2DV / 2FH yhteydessä



    Esim. 3-sarjassa (SEDAN JA FARKKU) myyjän pitää syöttää tilausjärjestelmään tuo koodi Z58, jotta asiakkaan auto tulee normaalein renkain. Rajoitteena on nuo vannemallit, eli homma onnistuu vain niihin 3-sarjan varuste- ja moottoriversioihin, joissa on vakiona jompi kumpi noista vanteista.



    2DV BMW 16" Kevytmetallivanteet Star-spoke 391



    2FH BMW 16" Kevytmetallivanteet V-spoke 390

      
  • Ajattelija2013:

    Kyllä ongelmaa on esiintynyt edelleen VAGin MQB-pohjaisissa autoissa ja sähköisesti tehostetuissa Audeissa, tosin pienemmässä mittakaavassa. Käsittämättömäksi tosta episoodista ei tehnyt niinkään alihankkijan ongelmat vaan tehtaan suhtautuminen.


    Itse en tosiaan ole asiaa seurannut sen jälkeen, kun omani tuli kuntoon. On muuten omituinen vika, jos eivät vieläkään sitä ole kaikilta osin saaneet kuntoon.


    Sitähän se on. Jenkkifoorumilla ainakin tämän vuoden heinäkuun loppuun asti vika on edelleen joissain yksilöissä päällä. Osien vaihdoista ja päivityksistä huolimatta.

      
  • Tämä nyt on ihan toisenkäden tietoa, enkä laiskuuttani viitsi sunnuntaiaamuna asiaa tarkistaa mistään.

    Minulla on muistikuva, että Saksassa uusilla autoilla (takuu pääll&#228:wink: on automaattisesti valmistajan hinausturva (ei vakuutus) jos auto jää tielle ja kuulemma suurin osa syistä on rengasrikkoja. Mm. BMW on RunFlat renkaiden avulla vähentänyt hinauksia viidennekseen (-80%).

    Omassa F10 on ko renkaat eikä ne muuten häiritse, mutta paikoitellen on varsin teräviä hidastetöyssyjä ja niissä kolahtaa aika lailla vaikka ajaisi 20km/h. Voi olla että rengasmelu on tavallista suurempi myös.

      
  • BMW:tä hankkiessa on jatkuvien tarjouskampanjoiden takia usein vaikea välttyä Sport- ym. varustepaketeilta ja niiden mukana tulevilta ylikokoiselta vaikuttavilta pyöriltä. En olisi ikimaailmassa kuvitellut hankkivani autoa 225/50R18-kokoisilla pahamaineisilla runflat-renkailla, jotka tulivat kevään ja alkukesän Athlete Edition -paketin mukana, mutta 3GT:n koeajo oli suorastaan hämmästyttävä kokemus niin mukavuuden, hiljaisuuden kuin olemattoman uraherkkyydenkin suhteen. Reilun viikon verran olen jo omallanikin ajanut enkä osaa renkaita moittia. Varmasti pienemmällä pyöräkoolla mainitut ominaisuudet olisivat vielä paremmalla tasolla, mutta en osaa oikeastaan haluta enempää. Joka tapauksessa ajettavuus- ja mukavuusero aiempiin autoihini, joissa on ollut max. 17" pyöriä on käsittämättömän suuri BMW:n eduksi. Kysyin kyllä myyjältä 17-tuumaisia pyöriä, mutta niistä olisi joutunut maksamaan lisähintaa (toki näistä 18-tuumaisista saa maksaa aikanaan uusia hankittaessa).



    En ole F10-mallia edes kokeillut, mutta voisin kuvitella siinäkin tehdyn muutoksia alustaan paremman runflat-yhteensopivuuden saavuttamiseksi. F34:n perusteella valmistajalla on siihen toimivat keinot.



      
  • nimim Erkki:

    BMW:tä hankkiessa on jatkuvien tarjouskampanjoiden takia usein vaikea välttyä Sport- ym. varustepaketeilta ja niiden mukana tulevilta ylikokoiselta vaikuttavilta pyöriltä. En olisi ikimaailmassa kuvitellut hankkivani autoa 225/50R18-kokoisilla pahamaineisilla runflat-renkailla, jotka tulivat kevään ja alkukesän Athlete Edition -paketin mukana, mutta 3GT:n koeajo oli suorastaan hämmästyttävä kokemus niin mukavuuden, hiljaisuuden kuin olemattoman uraherkkyydenkin suhteen. Reilun viikon verran olen jo omallanikin ajanut enkä osaa renkaita moittia. Varmasti pienemmällä pyöräkoolla mainitut ominaisuudet olisivat vielä paremmalla tasolla, mutta en osaa oikeastaan haluta enempää. Joka tapauksessa ajettavuus- ja mukavuusero aiempiin autoihini, joissa on ollut max. 17" pyöriä on käsittämättömän suuri BMW:n eduksi. Kysyin kyllä myyjältä 17-tuumaisia pyöriä, mutta niistä olisi joutunut maksamaan lisähintaa (toki näistä 18-tuumaisista saa maksaa aikanaan uusia hankittaessa).

    En ole F10-mallia edes kokeillut, mutta voisin kuvitella siinäkin tehdyn muutoksia alustaan paremman runflat-yhteensopivuuden saavuttamiseksi. F34:n perusteella valmistajalla on siihen toimivat keinot.






    Itsekin yllätyin kuinka hyvin F34 eli 3GT kulkee 18-tuuman Run Flat-renkailla, kun sellaisen koeajoin. Vastaavasti olin todella kummissani ja tyrmistynyt kuinka "löysä" ja tunnoton kyseisen auton ohjaus oli ja läpi koko alueen. Eli vaikka vaihdon ajomoodeja mm. Sportiin, niin ohjaus ei jäykistynyt yhtään eikä siihen tullut enempää tunnokkuuttakaan. Oman F30 pikkupyöräisen sedanin ohjaus on paljon tunnokaampi ja raskaampi kuin mitä tuossa 3GT:ssä mitä koeajoin.



    Joko se auto oli rikki tai sitten sen 3GT:n ohjaus on vaan tuollainen bemarille outo ja tosi jenkkimäinen. Ei tunne uria, mutta ei ole oikein mitään tuntumaakaan ja ohjaus on todella kevyt. Se koeajettu auto oli reilun vuoden ikäinen ja ajokilsat samat 18.000km:a kuin mitä minunkin autossa. Se oli myös xDrive kuten omani.

      
  • Erkki, suosittelen vertailun vuoksi, että ostat talvirenkaiksi 17-tuuman vanteilla olevat pyörät ja ilman Run Flat-ominaisuutta, niin sitten voit itse vertailla kummat on paremmat.

      
  • jaakkon78:

    Itsekin yllätyin kuinka hyvin F34 eli 3GT kulkee 18-tuuman Run Flat-renkailla, kun sellaisen koeajoin. Vastaavasti olin todella kummissani ja tyrmistynyt kuinka "löysä" ja tunnoton kyseisen auton ohjaus oli ja läpi koko alueen. Eli vaikka vaihdon ajomoodeja mm. Sportiin, niin ohjaus ei jäykistynyt yhtään eikä siihen tullut enempää tunnokkuuttakaan. Oman F30 pikkupyöräisen sedanin ohjaus on paljon tunnokaampi ja raskaampi kuin mitä tuossa 3GT:ssä mitä koeajoin.




    Veikkaisin että kokeilmassasi GTssä oli servotronic (tai mikä sen nimi nyt olikaan) ohjaus ja omassasi taas ei ole. Minun F30ssä ei ole servotornikia mutta olen kyllä sellaistakin kokeillut ja ero on juuri kuvailemasi kaltainen. Servotronic ohjauksella ajelee parilla sormella ja ohjaus tosiaan on kovin kevyt. Vakio-ohjaus on paljon raskaampi mutta myös aika tahmea keksialueelta ja vetelee urissa. Rankemmissa kurveissa ja reilummalla vauhdilla vakio-ohjaus toimii muikeasti. Vähemmän aktiiviseen ajoon ehdottaisin servotronikia ainakin kokeilemaan.



    Jees ja Bridgestonen (ei run-flätit) renkaita kehottaisin välttämään F30 kanssa. Ne (205/60) ikävä kyllä olivat vakiona.



    Aika paljon taas haukutaan run-flättejä ja kehutaan kuinka kuinka oikeilla rengasvalinnoilla Bemarit on hyviä ajaa. Vieläkään ei vaan kukaan ole kertonut mitkä on parhaat renkaat. Merkkejä on aika paljon ja malleja vielä enemmän.

      
  • "Olet todella herkkähipiänen, jopa herkempi kuin minä."



    Kannattaa näissä autokeskusteluissa muistaa se, että jollakulla ei välttämättä ole lainkaan negatiivisia kokemuksia jostakin tietystä automerkistä, sen vuoksi jokin sinänsä asiallinenkin väittämä niin kuin tämä run flat - juttu saatetaan kokea ikävänä.



    On se muuten merkillistä että nykyautoihin ei "mahdu" vararengasta, vaikka on kaikenlaisia upotuksia takatavaratilassa muita tavaroita varten ja autojen koot vain kasvaa.

      
  • Derrick:

    "Olet todella herkkähipiänen, jopa herkempi kuin minä."

    Kannattaa näissä autokeskusteluissa muistaa se, että jollakulla ei välttämättä ole lainkaan negatiivisia kokemuksia jostakin tietystä automerkistä, sen vuoksi jokin sinänsä asiallinenkin väittämä niin kuin tämä run flat - juttu saatetaan kokea ikävänä.

    On se muuten merkillistä että nykyautoihin ei "mahdu" vararengasta, vaikka on kaikenlaisia upotuksia takatavaratilassa muita tavaroita varten ja autojen koot vain kasvaa.




    Joihinkin mahtuu joihinkin ei. Kaikkien nykyisten bemarien takakontin pohjan alunen on muotoiltu siten, ettei sinne pysty mitekään laittamaan mitään vararengasta. Ainoastaa konttiin voi heittää laittain päälle jonkin irtopyörän. Kyse ei ole mahtumisesta, vaan muotoilusta. Mene BMW kauppaan ja nosta takakontin verhoulua. Sinne lattian alle ei mene kun sixpack-kaljaa (kaikkiin ei edes sit&#228:wink: tai jotain todella matalia esineitä.



    Ainoa poikkeus on uusi etuvetoinen BMW Active Tourer, sen tavaratilan lattian alla on muotoiltu potero pienelle lisähintaiselle varapyörälle, koska autoa suunniteltaessa on otettu huomioon, että sen voi tilata varapyörällä. Noita muita suunniteltaessa on lähdetty sillä olettamalla, että ne tilataan aina Run Flat-renkain tai jopa tavallisin renkain, niin paikka-ainepullo ja kompura on ainut vaihtoehto.



      
  • Kiitos kaikille kommenteista! Tiedän mikä runflat-rengas on, muuten tiedä (tiennyt) miten sen ajomukavuus eroaa tavallisesta. Tämän ketjun perusteella runflatit pitäisi suunnilleen lailla kieltää eli omassa tapauksessani tilaisin takuuvarmasti vakiorenkailla, sikäli jos Bemarin päädyn tilaamaan.



    Tarkoitukseni ei ole mitenkään mollata Bemaria, se tekee loistavia autoja (kuten Audikin). Tämä ohjauskysymys vaan askarrutti. Toinen, mikä 5-sarjalaisessa häiritsee, on etuistuimien lyhyt reisituki. Näin pitkäkoipiselle tyypille sporttijakkara on ainoa oikean vaihtoehto ,mutta BMW:n tapauksessa silloin pitää ottaa myös nahkaverhoilu, mikä taas nostaa paketin hintaa lähes 3000€. Onko mitään järkeä? Mutta ei tästä enempää, olen testannut F10/F11 molemmilla penkeillä. Ja tämä on enemmän subjektiivinen mielipide, toisin kuin ohjaus.



    Mitä Audiin tulee, mulla oli myös mutteriohjaus-ongelma. Espoon Audicenter pisti pyöränkulmat ja softan uusiksi ja sen jälkeen toiminut kuin unelma. Tosiaan ennen tätä ohjaus oli tietyssä lämpötilassa ja nopeudella aivan kauhea. Tätä vikaa ei esiinny kaikissa yksilöissä.

      
  • kello68:

    jaakkon78:
    Itsekin yllätyin kuinka hyvin F34 eli 3GT kulkee 18-tuuman Run Flat-renkailla, kun sellaisen koeajoin. Vastaavasti olin todella kummissani ja tyrmistynyt kuinka "löysä" ja tunnoton kyseisen auton ohjaus oli ja läpi koko alueen. Eli vaikka vaihdon ajomoodeja mm. Sportiin, niin ohjaus ei jäykistynyt yhtään eikä siihen tullut enempää tunnokkuuttakaan. Oman F30 pikkupyöräisen sedanin ohjaus on paljon tunnokaampi ja raskaampi kuin mitä tuossa 3GT:ssä mitä koeajoin.


    Veikkaisin että kokeilmassasi GTssä oli servotronic (tai mikä sen nimi nyt olikaan) ohjaus ja omassasi taas ei ole. Minun F30:ssä ei ole servotornikia mutta olen kyllä sellaistakin kokeillut ja ero on juuri kuvailemasi kaltainen. Servotronic ohjauksella ajelee parilla sormella ja ohjaus tosiaan on kovin kevyt. Vakio-ohjaus on paljon raskaampi mutta myös aika tahmea keksialueelta ja vetelee urissa. Rankemmissa kurveissa ja reilummalla vauhdilla vakio-ohjaus toimii muikeasti. Vähemmän aktiiviseen ajoon ehdottaisin servotronikia ainakin kokeilemaan.

    Jees ja Bridgestonen (ei run-flätit) renkaita kehottaisin välttämään F30 kanssa. Ne (205/60) ikävä kyllä olivat vakiona.

    Aika paljon taas haukutaan run-flättejä ja kehutaan kuinka kuinka oikeilla rengasvalinnoilla Bemarit on hyviä ajaa. Vieläkään ei vaan kukaan ole kertonut mitkä on parhaat renkaat. Merkkejä on aika paljon ja malleja vielä enemmän.




    Tottai F30:ssä oli Run Flatit sun autossa alla vakiona, kun et muistanut tai tiennyt tilata autoasi koodilla Z58. Minä pyysin tilaamani auton koodilla Z58 ja silloin tuli tavalliset Michelinin renkaat ja paikka-ainepullo kompuroineen.



    Eli ne on silloin TAVALLISET, kun sanotaan myyjälle, että tilaa auto Z58:lla eli tavallisin renkain, jos se tähän malliin on mahdollista ja onhan se niin sun kuin munkin autoon.



    Tavalliset renkaat Run Flattien sijaan on siis optio/maksuton lisävaruste tiettyjen vannemallien ja rengaskokojen yhteydessä. Useimmiten sen maksuttoman tehdaslisävarusteen koodi on bemarilla tuo Z58. Se pitää pyytää automyyjää tilamaan ja syöttämään se sinne järjestelmään silloin kun niitä autoja yhdessä suunnitellaan ja pannaan tilaukseen. Muuten se auto tulee auttamatta Run Flateilla, jos ei muista sinne sitä koodia lykätä. Tehdas kun ei voi sitä asiaa asiakkaan puolesta päättää, niin se jää asiakkaan ja tietty myyjän kontolle. Koska tavalliset renkaat on lisävaruste (vaikka maksuton lisävaruste onkin tietyin rajauksin), niin jos jotain lisävarustetta ei muisteta tilata, ei sitä silloin myöskään tule.



    Tavalliset Michelinit toimii hyvin bemareissa, samoin tavalliset Good Yearit tai Continentalit sekä yleensä renkaat missä on melko pyöreä olka. Tämän kolmen oman bemarin kokemusta sekä useiden muiden bemujen kautta tullutta, joilla itse olen ajanut.



    Mulla on tavlliset renkaat kesä- ja tavlipyörissä eikä edelleenkään mikään uraherkkyyttä ole. Kokona naurettavan pieni 205/60R16 ja kesärenkaissa nopeusluokka naurettavan alhainen H ja talvipyörissä T.



    Minulla on kyllä omassa autossani Servotronic (annoin tuon lisävarusteen koodin myyjälle ja se tilasi sen minun autooni) ja sen toimintaperiaate on nimeomaan sellainen, että se on kaupunkiajossa ja pakkipaikkavekslauksessa kevyehkö ja löysä, mutta ohjauksen vaste jäykistyy maantieajossa ja nopeuden kasvaessa. Tosin se Servotronic-ohjaus on myös keskialueeltaan tahmea kuten tuo tavallinenkin ohjaus. Minulla myös muuttuu ohjauksen luonne kun valitsen kytkimestä ajotiloja ECO-COMFORT-SPORT JA SPORT+ väliltä ja niin että Sport sekä Sport+ ovat kaikkein raskaimmat ja tunnokkaimmat ohjaukset.



    Tuossa ajamassani 3GT:ssä piti olla myös Servotornic-ohjaus, mutta mitään muutosta ei ohjauksessa tapahtunut, vaikka kuinka muutti ECO:lta Comfortilla ja päinvastoin ja Sport:lle yms.



    Epäilen, että sinä kello68:n olet ajanut bemaria, jossa oli kyllä Servotronic+mutta myös ns. sportohjausjärjestelmä. Se on hyvin äkkinäisen oloinen.



    Tässä F30:ssä on kolme eriohjausjärjestelmää. Ne ovat: vakioohjaus, Servotronicilla varustettu vakiohjaus sekä Sportohjausjärjestelmä johon sisältyy myös Servotronic.



    Uskon, että olet ajanut tuota viimeisintä vaihtoehtoa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit