BMW 5-sarjan (F10/F11) ohjauksen keskittämistä

38 kommenttia
2»
  • jaakkon78:

    Erkki, suosittelen vertailun vuoksi, että ostat talvirenkaiksi 17-tuuman vanteilla olevat pyörät ja ilman Run Flat-ominaisuutta, niin sitten voit itse vertailla kummat on paremmat.




    17" Nokian kitkat ovat jo talvea odottamassa, tosin run flateina.



    Oma GT:ni on takavetoinen ja vakio-ohjauksella, jonka tuntuma ei muistikuvieni mukaan merkittävästi eroa viimeksi ajamastani toisesta BMW:stä (318d Touring mallia 2008). Ainakin ohjaus on mukavalla tavalla raskaampi kuin parissa edellisessä autossani (Lancia Delta T-Jet ja Hyundai i40 CRDi aut.) ja oikean ajolinjan ottaminen tarkempaa ja helpompaa.



      
  • miika73:

    Kiitos kaikille kommenteista! Tiedän mikä runflat-rengas on, muuten tiedä (tiennyt) miten sen ajomukavuus eroaa tavallisesta. Tämän ketjun perusteella runflatit pitäisi suunnilleen lailla kieltää eli omassa tapauksessani tilaisin takuuvarmasti vakiorenkailla, sikäli jos Bemarin päädyn tilaamaan.

    Tarkoitukseni ei ole mitenkään mollata Bemaria, se tekee loistavia autoja (kuten Audikin). Tämä ohjauskysymys vaan askarrutti. Toinen, mikä 5-sarjalaisessa häiritsee, on etuistuimien lyhyt reisituki. Näin pitkäkoipiselle tyypille sporttijakkara on ainoa oikean vaihtoehto ,mutta BMW:n tapauksessa silloin pitää ottaa myös nahkaverhoilu, mikä taas nostaa paketin hintaa lähes 3000€. Onko mitään järkeä? Mutta ei tästä enempää, olen testannut F10/F11 molemmilla penkeillä. Ja tämä on enemmän subjektiivinen mielipide, toisin kuin ohjaus.

    Mitä Audiin tulee, mulla oli myös mutteriohjaus-ongelma. Espoon Audicenter pisti pyöränkulmat ja softan uusiksi ja sen jälkeen toiminut kuin unelma. Tosiaan ennen tätä ohjaus oli tietyssä lämpötilassa ja nopeudella aivan kauhea. Tätä vikaa ei esiinny kaikissa yksilöissä.




    Mikset tilaa bemaria Business paketilla, jos sen tilaat? En ymmärrä! 5-sarjan Exlusive Business-paketti sisältää mm. nahkaverhoilun ja sport-istuimet, jossa säädettävä reisituki yms.



    Business Exclusive, Varusteet.

    Varusteet vakiovarusteiden lisäksi:

    Automaattivaihteisto (8-vaihteinen)

    Nahkaverhoilu 'Dakota'

    Urheiluistuimet edessä

    Urheiluohjauspyörä, nahkapäällysteinen

    LED sumuvalot

    Peruutustutka (PDC) eteen ja taakse

    Läpilastausmahdollisuus (kääntyvät takaselkänojat)

    Bluetooth handsfree Professional ja USB-liitäntä

    sis. Laajennetut älypuhelin toiminnot (bluetooth audio streaming)

    Automaattinen ilmastointi laajennetuin toiminnoin

    Automaattisesti himmentyvä taustapeili

    Lämmitettävä ohjauspyörä



    Esim. tolla kattavammalla Business-paketilla varustettu 520d maksaa 2000 euroa enemmän kuin normaalilla Business-paketilla varustettu 520d. Toki se on 3000 euroa kalliimpi kuin 5-sarjalainen ilman tavallistakaan Business pakettia, mutta kuka ottaa bemarin ilman Business packia. Se on vielä arkisemmin ja heikommin varustettu ilman sitä.



    Vain kaheli jättää premiumit ostamatta ilman business-pakettia! On auto sitten Audi, mersu tai BMW.



    Niin ja F10/F11 on myös mahdollista tilata tehtaalta ilmaiseksi normirenkain, mutta vain jos se ei ole M-sport, Modern-, Luxury- tai Sport-ulkonäköpaketilla ja sen pienin vannekoko on 17-tuumaa kuten 520i, 518d ja 520d malleissa on.

      
  • jaakkon78:

    ... Tavalliset Michelinit toimii hyvin bemareissa, samoin tavalliset Good Yearit tai Continentalit sekä yleensä renkaat missä on melko pyöreä olka. Tämän kolmen oman bemarin kokemusta sekä useiden muiden bemujen kautta tullutta, joilla itse olen ajanut.
    ...
    Minulla on kyllä omassa autossani Servotronic (annoin tuon lisävarusteen koodin myyjälle ja se tilasi sen minun autooni) ja sen toimintaperiaate on nimeomaan sellainen, että se on kaupunkiajossa ja pakkipaikkavekslauksessa kevyehkö ja löysä, mutta ohjauksen vaste jäykistyy maantieajossa ja nopeuden kasvaessa. Tosin se Servotronic-ohjaus on myös keskialueeltaan tahmea kuten tuo tavallinenkin ohjaus. Minulla myös muuttuu ohjauksen luonne kun valitsen kytkimestä ajotiloja ECO-COMFORT-SPORT JA SPORT+ väliltä ja niin että Sport sekä Sport+ ovat kaikkein raskaimmat ja tunnokkaimmat ohjaukset.

    Tuossa ajamassani 3GT:ssä piti olla myös Servotornic-ohjaus, mutta mitään muutosta ei ohjauksessa tapahtunut, vaikka kuinka muutti ECO:lta Comfortilla ja päinvastoin ja Sport:lle yms.

    Epäilen, että sinä kello68:n olet ajanut bemaria, jossa oli kyllä Servotronic+mutta myös ns. sportohjausjärjestelmä. Se on hyvin äkkinäisen oloinen.

    Tässä F30:ssä on kolme eriohjausjärjestelmää. Ne ovat: vakioohjaus, Servotronicilla varustettu vakiohjaus sekä Sportohjausjärjestelmä johon sisältyy myös Servotronic.

    Uskon, että olet ajanut tuota viimeisintä vaihtoehtoa.




    Contit on aiempien kokemusten pohjalta aikas pätevät renkaat autoon kuin autoon. Bridgestoneista en ole oikein ikinä pitänyt ajoltaan ja Misukoista vain huonoja laatukokemuksia. Nokian tyresit ja Contit yleensä toimineet hyvin.



    Koeajokiesi millä kokeilin servotronicia oli 318D mallia karvalakki joten epäilen suuresti että oli ihan perus servotornic. Ei myyjä ainakaan maininnut mistään muusta. itseasiassa en edes tiennyt että saa jonkin vielä erikoisemman ohjauksen. Yhtäkaikki kevyt ohjaus siinä servottimessa oli. Ei se ohjaus itenkään erikoisen äkäinen ollut. Pidin siitä tuntumasta paljon. Se oli lähempänä Audia ja Volkkaria ja monia muita vain nopeampi. Eipä vaan tullut hommattua ja nyt jälkikäteen ei enää viitsi kun auto menee vuoden päästä kuitenkin vaihtoon ja tilalle jotain pystyperäisempää ja hiljaisempaa. Muita muutoskriteereitä ei vielä ole.

      
  • kello68:

    jaakkon78:
    ... Tavalliset Michelinit toimii hyvin bemareissa, samoin tavalliset Good Yearit tai Continentalit sekä yleensä renkaat missä on melko pyöreä olka. Tämän kolmen oman bemarin kokemusta sekä useiden muiden bemujen kautta tullutta, joilla itse olen ajanut.
    ...
    Minulla on kyllä omassa autossani Servotronic (annoin tuon lisävarusteen koodin myyjälle ja se tilasi sen minun autooni) ja sen toimintaperiaate on nimeomaan sellainen, että se on kaupunkiajossa ja pakkipaikkavekslauksessa kevyehkö ja löysä, mutta ohjauksen vaste jäykistyy maantieajossa ja nopeuden kasvaessa. Tosin se Servotronic-ohjaus on myös keskialueeltaan tahmea kuten tuo tavallinenkin ohjaus. Minulla myös muuttuu ohjauksen luonne kun valitsen kytkimestä ajotiloja ECO-COMFORT-SPORT JA SPORT+ väliltä ja niin että Sport sekä Sport+ ovat kaikkein raskaimmat ja tunnokkaimmat ohjaukset.

    Tuossa ajamassani 3GT:ssä piti olla myös Servotornic-ohjaus, mutta mitään muutosta ei ohjauksessa tapahtunut, vaikka kuinka muutti ECO:lta Comfortilla ja päinvastoin ja Sport:lle yms.

    Epäilen, että sinä kello68:n olet ajanut bemaria, jossa oli kyllä Servotronic+mutta myös ns. sportohjausjärjestelmä. Se on hyvin äkkinäisen oloinen.

    Tässä F30:ssä on kolme eriohjausjärjestelmää. Ne ovat: vakioohjaus, Servotronicilla varustettu vakiohjaus sekä Sportohjausjärjestelmä johon sisältyy myös Servotronic.

    Uskon, että olet ajanut tuota viimeisintä vaihtoehtoa.


    Contit on aiempien kokemusten pohjalta aikas pätevät renkaat autoon kuin autoon. Bridgestoneista en ole oikein ikinä pitänyt ajoltaan ja Misukoista vain huonoja laatukokemuksia. Nokian tyresit ja Contit yleensä toimineet hyvin.

    Koeajokiesi millä kokeilin servotronicia oli 318D mallia karvalakki joten epäilen suuresti että oli ihan perus servotornic. Ei myyjä ainakaan maininnut mistään muusta. itseasiassa en edes tiennyt että saa jonkin vielä erikoisemman ohjauksen. Yhtäkaikki kevyt ohjaus siinä servottimessa oli. Ei se ohjaus itenkään erikoisen äkäinen ollut. Pidin siitä tuntumasta paljon. Se oli lähempänä Audia ja Volkkaria ja monia muita vain nopeampi. Eipä vaan tullut hommattua ja nyt jälkikäteen ei enää viitsi kun auto menee vuoden päästä kuitenkin vaihtoon ja tilalle jotain pystyperäisempää ja hiljaisempaa. Muita muutoskriteereitä ei vielä ole.




    Nuo molemmat 3-sarjassa lisähintaiset ohjaukset on saatavilla mun muistin mukaan kaikkien moottorien yhteyteen ja muulla varustelulla ei ole väliä. Eli saa ihan hinnat alkaen aihioon. Se Servotronic-tehostus vakioohjauksen yhteydessä on vain koodinpätkä ja se on mahdollista jälkiasentaa. Sen takia se ei maksa tehdasaseteisenakaan juuri mitää, koska ns. rauta on molemmissa sekä vakiossa ja servossa samaa. Tuo Servotronic on helppo ja nopea jälkiasentaa, koska on vain ohjelmisto. Taitaa olla jopa bemarin omilla nettisivuilla jäkiasennettavien tuotteiden lisävarusteluettelossa tuo ohjaus.



    Pystyperäinen ja hiljaisempi. Voihan niitäkin olla? Mun käsitys on vain se, että sedan on hiljaisin korimalli.

      
  • jaakkon78:

    miika73:
    Kiitos kaikille kommenteista! Tiedän mikä runflat-rengas on, muuten tiedä (tiennyt) miten sen ajomukavuus eroaa tavallisesta. Tämän ketjun perusteella runflatit pitäisi suunnilleen lailla kieltää eli omassa tapauksessani tilaisin takuuvarmasti vakiorenkailla, sikäli jos Bemarin päädyn tilaamaan.

    Tarkoitukseni ei ole mitenkään mollata Bemaria, se tekee loistavia autoja (kuten Audikin). Tämä ohjauskysymys vaan askarrutti. Toinen, mikä 5-sarjalaisessa häiritsee, on etuistuimien lyhyt reisituki. Näin pitkäkoipiselle tyypille sporttijakkara on ainoa oikean vaihtoehto ,mutta BMW:n tapauksessa silloin pitää ottaa myös nahkaverhoilu, mikä taas nostaa paketin hintaa lähes 3000€. Onko mitään järkeä? Mutta ei tästä enempää, olen testannut F10/F11 molemmilla penkeillä. Ja tämä on enemmän subjektiivinen mielipide, toisin kuin ohjaus.

    Mitä Audiin tulee, mulla oli myös mutteriohjaus-ongelma. Espoon Audicenter pisti pyöränkulmat ja softan uusiksi ja sen jälkeen toiminut kuin unelma. Tosiaan ennen tätä ohjaus oli tietyssä lämpötilassa ja nopeudella aivan kauhea. Tätä vikaa ei esiinny kaikissa yksilöissä.


    Mikset tilaa bemaria Business paketilla, jos sen tilaat? En ymmärrä! 5-sarjan Exlusive Business-paketti sisältää mm. nahkaverhoilun ja sport-istuimet, jossa säädettävä reisituki yms.

    Business Exclusive, Varusteet.
    Varusteet vakiovarusteiden lisäksi:
    Automaattivaihteisto (8-vaihteinen)
    Nahkaverhoilu 'Dakota'
    Urheiluistuimet edessä
    Urheiluohjauspyörä, nahkapäällysteinen
    LED sumuvalot
    Peruutustutka (PDC) eteen ja taakse
    Läpilastausmahdollisuus (kääntyvät takaselkänojat)
    Bluetooth handsfree Professional ja USB-liitäntä
    sis. Laajennetut älypuhelin toiminnot (bluetooth audio streaming)
    Automaattinen ilmastointi laajennetuin toiminnoin
    Automaattisesti himmentyvä taustapeili
    Lämmitettävä ohjauspyörä

    Esim. tolla kattavammalla Business-paketilla varustettu 520d maksaa 2000 euroa enemmän kuin normaalilla Business-paketilla varustettu 520d. Toki se on 3000 euroa kalliimpi kuin 5-sarjalainen ilman tavallistakaan Business pakettia, mutta kuka ottaa bemarin ilman Business packia. Se on vielä arkisemmin ja heikommin varustettu ilman sitä.

    Vain kaheli jättää premiumit ostamatta ilman business-pakettia! On auto sitten Audi, mersu tai BMW.

    Niin ja F10/F11 on myös mahdollista tilata tehtaalta ilmaiseksi normirenkain, mutta vain jos se ei ole M-sport, Modern-, Luxury- tai Sport-ulkonäköpaketilla ja sen pienin vannekoko on 17-tuumaa kuten 520i, 518d ja 520d malleissa on.




    Totta, vain urpå ostaa premiumin ihan karvalakkiversiona, kun Business tms nimellä myyty sisältää nipun välttämättömiä välpäkkeitä edullisesti. Nyt kamppiksessa oleva Limited xDrive Edition on vähintään business-varusteinen ja toisiaan Business exclusive toisi sportit ja nahat mukaan. Syy, miksi se ei sovi kuvioon, on että olen hankkimassa työsuhdeautoa, en siis omaan piikkiin. Jos tuon Business Exclusive -paketin joutuu ottamaan lisävarusteena, se nostaa leasing-vuokraa avian tolkuttomasti, koska koko lisävarustepaketti pitää pystyä kuolettamaan liisinkisopimuksen ajan puitteissa eli mun tapauksessa kolmessa vuodessa. Kuukausivuokra nousee tolkuttomasti. Erityisesti kun nahat ei ole mikään välttämättömyys - kuten urheiluistuimet - ei ole mielekästä maksaa niistä suhteettoman kovaa hintaa.



    Jos ostaisin auton omaksi, niin ei sekuntiakaan epäröintiä etteikö lähtisi business exclusive -varusteltuna.





      
  • Ensinnäkin aloittajalle tiedoksi että 5 sarjan (F10/11) on edelleen varustettuna hydraulisella ohjaustehostimella (sähköinen tehostin on pienemmissä 3- ja 4-sarjoissa =F30/F31, F32). Tämän vuoksi esim. park-assistant ei ole saatavana 5-sarjaan.



    Sitten runflätteihin ja omakohtaisiin kokemuksiin. Allekirjoitan kyllä aikaisemman 3-sarjan (E91) runflät epämukavuudet jollaisella ajelin 4 vuotta. Hankkiessani F30:sta (320d ei xdrive kun sitä ei silloin ollut vielä saatavilla) puntaroin tuota mahdollisuutta melkoisesti, mutta päädyin (joulukuu 2011) edelleen runflätteihin lukemieni ulkomaalaisten julkaisujen perusteella (koska koko autoa ei ollut vielä missään koeajettavana/saatavana) enkä ole pettynyt päätökseeni. F30 on runfläteillä ihan eri maata ainakin verrattuna edelliseen 3-sarjaan. Olen myös koeajanut ystäväni F30 joka on varustettu normaaleilla renkailla ja väittäisin että runflätit eivät ole yhtään sen huonommat ajaa, päinvastoin ääritilannekäyttäytyminen runfläteillä on huomattavasti parempi johtuen alustan/ajovakautuksien ja muiden järjestelmien ohjelmoinnista runflätrenkaita silmällä pitäen (mm. ajonvakautus ei puutu läheskään niin helposti peliin runfläteillä, eikä esim. vakionopeussäädin ole kertaakaan hypännyt pois päältä sen vuoksi että renkaista on välittynyt "vääränlaista" informaatiota - koskee sekä talvi että kesärenkaita). En osaa sanoa onko valmistajalla saatavana erilaiset ohjelmistot eri rengaspaketeille (siis runflät vs. ei runflät), mutta syytä kyllä olisi ohjelmoida ajonhallintajärjestelmät paljon sallivimmaksi mikäli auto on varustettu normaalilla rengastuksella.







    Edit: Korjausta tuohon ohjaustehostin tietoon joka perustui toissapäiväiseen vierailuuni paikallisn bmw myyjän luona... näyttäisi siltä että bmw:n sivuilla olevan konfiguraattorin mukaan pysäköintiassistentti on nyt saatavilla myös 5-sarjalaiseen, eli jossain vaiheessa sinnekin lienee sitten vaihdettu sähköinen ohjaustehostin.

      
  • zeizei:

    Ensinnäkin aloittajalle tiedoksi että 5 sarjan (F10/11) on edelleen varustettuna hydraulisella ohjaustehostimella (sähköinen tehostin on pienemmissä 3- ja 4-sarjoissa =F30/F31, F32). Tämän vuoksi esim. park-assistant ei ole saatavana 5-sarjaan.

    Edit: Korjausta tuohon ohjaustehostin tietoon joka perustui toissapäiväiseen vierailuuni paikallisn bmw myyjän luona... näyttäisi siltä että bmw:n sivuilla olevan konfiguraattorin mukaan pysäköintiassistentti on nyt saatavilla myös 5-sarjalaiseen, eli jossain vaiheessa sinnekin lienee sitten vaihdettu sähköinen ohjaustehostin.




    F10/F11 on ollut sähköinen ohjaustehostin alusta alkaen. Toki 4-pyöräohjauksen kanssa takana on hydrauliikkaa.



    Itse en luopuisi Run Fläteistä mistään hinnasta, turvavarusteestahan tässä on kyse. Ei ainakaan Continentalin 245/45-18 kokoisina RunFläteillä ole ollut mitään ongelmia.

      
  • zeizei:

    Ensinnäkin aloittajalle tiedoksi että 5 sarjan (F10/11) on edelleen varustettuna hydraulisella ohjaustehostimella (sähköinen tehostin on pienemmissä 3- ja 4-sarjoissa =F30/F31, F32). Tämän vuoksi esim. park-assistant ei ole saatavana 5-sarjaan.

    Sitten runflätteihin ja omakohtaisiin kokemuksiin. Allekirjoitan kyllä aikaisemman 3-sarjan (E91) runflät epämukavuudet jollaisella ajelin 4 vuotta. Hankkiessani F30:sta (320d ei xdrive kun sitä ei silloin ollut vielä saatavilla) puntaroin tuota mahdollisuutta melkoisesti, mutta päädyin (joulukuu 2011) edelleen runflätteihin lukemieni ulkomaalaisten julkaisujen perusteella (koska koko autoa ei ollut vielä missään koeajettavana/saatavana) enkä ole pettynyt päätökseeni. F30 on runfläteillä ihan eri maata ainakin verrattuna edelliseen 3-sarjaan. Olen myös koeajanut ystäväni F30 joka on varustettu normaaleilla renkailla ja väittäisin että runflätit eivät ole yhtään sen huonommat ajaa, päinvastoin ääritilannekäyttäytyminen runfläteillä on huomattavasti parempi johtuen alustan/ajovakautuksien ja muiden järjestelmien ohjelmoinnista runflätrenkaita silmällä pitäen (mm. ajonvakautus ei puutu läheskään niin helposti peliin runfläteillä, eikä esim. vakionopeussäädin ole kertaakaan hypännyt pois päältä sen vuoksi että renkaista on välittynyt "vääränlaista" informaatiota - koskee sekä talvi että kesärenkaita). En osaa sanoa onko valmistajalla saatavana erilaiset ohjelmistot eri rengaspaketeille (siis runflät vs. ei runflät), mutta syytä kyllä olisi ohjelmoida ajonhallintajärjestelmät paljon sallivimmaksi mikäli auto on varustettu normaalilla rengastuksella.



    Edit: Korjausta tuohon ohjaustehostin tietoon joka perustui toissapäiväiseen vierailuuni paikallisn bmw myyjän luona... näyttäisi siltä että bmw:n sivuilla olevan konfiguraattorin mukaan pysäköintiassistentti on nyt saatavilla myös 5-sarjalaiseen, eli jossain vaiheessa sinnekin lienee sitten vaihdettu sähköinen ohjaustehostin.




    Jep tässä nykyisessä 5-sarjassa on ollut täysin sähköinen tehostin käsitykseni mukaan alusta asti tai viimeistään tästä faceliftista asti.



    Mulla ei ole vakkari tipahtanut kertaakaan pois pelistä normirenkailla varustetun bemarin kanssa, joka on nelivetoinen. Jos käyt lukemassa esim. VAGareenaa, BTCF:ää, BMW Forumia ja Autostadium-nettipalstoja, niin tuo vakkarin pois tippuminen näyttää koskevan kyllä ainoastaan takavetoisia bemareita, Run Flateilla ja myös ilman niitä, sekä myös kesä- että talvirenkailla. Takavetoisten uusien ja uudehkojen bemujen ajovakautussysteemi on liian holhoava ja se sitten tekee tuota vakkarin poistiputtelua. Mulla teki tuota edellisissä takavetoisissa bemareissa eikä sillä ollut mitään merkitystä oliko ne Run Flatit vaiko tavavalliset. Nyt ollut kaksi nelivetobemua peräkkäin ja moista ongelmaa ei ole, eikä muitakaan etenemisongelmia.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit