Talviauto 2014

137 kommenttia
135
  • peräöljy:

    A-utoilija:
    Ihan hyvä, että 3 GT voitti, koska tuo auto kiinnostaa. Tuota vähän toivoinkin, mutten uskonut. Osoittaa vaan, että tuo on enemmän 5-sarja kuin 3-sarja ominaisuuksien suhteen. 5-sarjahan tuli toiseksi silloin kun S60 voitti vuonna 2011 ja molemmat sai ainoina täydet 5 tähteä. Onko 3 GT eka Bemari ikinä, joka on voittanut TM talvitestin?



    Audi ei ole tainnut koskaan voittaa kyseistä titteliä? Paras sijoitus jonka Audilta muistan oli vuodelta 2012 jolloin kolmannen sijan jakoivat Audi A6 Avant 2,0 TDI Multitronic ja BMW 116i.




    On Audi voittanut talviautotittelin useamman kerran ja ollut myös usein toinen tai kolmas. Nelivetoautojen talvitestin Audi voitti vuonna 1985 ja 2000.

      
  • Mielenkiintoista että takavetoinen voittaa talvitestin. Jollen väärin muista edellisen kerran niin teki Volvo 240 vuonna 1982.

    Nyt on ajonhallinat ja paremmat painonjakautumat kuten renkaatkin. Ei BMW:n voitto minussa intohimoja herätä mihinkään suuntaan, mutta takavetoisella ajamaan oppineena (ilman mitään vakautuksia) ja muutaman etu- ja nelivetoisenkin kokemuksella rohkenen sanoa, että keskivertokuski, joka ei ylipäänsä autoista intoile, selviää talvioloissa paljon paremmin neli- tai etuvetoisella.

      
  • Experience:

    Ajattelija2013:
    Eli toisin kuin jotkut täällä kirjoittivat, ei tämä testi mikään takavedon riemuvoitto ollut.


    Koville ottaa, paksua tarinaa tavan mukaan Ajattelija2014. Taisi se nyt kuitenkin olla takavedon riemuvoitto kun voittaja on takavetoinen, kuten myös sija 4. Jos et huomannut sijat 5.- 16. kuuluvat etuvetoisille autoille.

    TM kirjoitti mm. BMW suhteen asiantuntevasti: Takavedosta johtuen veto EI VAIKUTA ohjaukseen kuten etuvetoisilla. Suuntavakavuus sai myös kiitosta. Liikkeellelähtökokeissa BMW on parhaimpien joukossa.

    Sen myönnän, että luistonesto voisi olla sallivampi, se toisi vielä lisää ajamisen iloa. Ehkä kuitenkin suunnittelu on tehty juuri oikein TURVALLISUUDEN kannalta.Lisäksi BMW:een 50/50 -painonjakauma edesauttaa huipputulokseen, eli 1-sijaan, kitkaerojarrutuksessa. Tämä on sitä turvallisuuden maksimointia.

    Kaiken kruunaa tietysti maininta, että BMW:n lämmityslaitteen teho on selvästi kaikkien aikojen paras dieseleissä testattu. Istuinlämmityksien lämpökamerakuvia verrattaessa näkyy huippulaatu, BMW on ainoa auto jossa myös istuimen ja selkänojan sivuosatkin lämpiävät. Toki tämä maksaa tehtaalle enemmän, mutta laadusta ei voi tinkiä ja hyvää ei saa halvalla.

    Jos Autoilija2014 edelleenkin vieroksuu takavetoa (eikä ole kiinnostunut Ajamisen Ilosta) , niin tämä VOITTAJA-BMW on mahdollisuus myös ostaa xDrive-versiona ja taitaapa siitä olla varsin erinomainen tarjouskin voimassa parhaillaan.




    Olen Ajattelija2013, en 2014. Toista nimimerkkiä käyttää muidenkin nimimerkkejä kopioiva Julle-poika.



    Oletkohan ollenkaan lukenut testiä? BMW oli toki testin voittaja ja Lexus muistaakseni neljäs, mutta eivät ne testissä vetotavan vuoksi pärjänneet. Takavetoiset autot olivat useimmissa osioissa hitaimpia, niin elektroniikan kanssa, kuin ilmankin. Eli kuten jo kirjoitin, BMW on toki erinomainen talviauto, eikä sitä kukaan kiistänytkään, mutta ei se testissä takavetonsa takia pärjännyt, vaan siitä huolimatta.



    En vieroksu takavetoa sen enempää kuin etuvetoakaan, mutta pysytään nyt sentään totuudessa. Ja kyllä, nelivetoinen BMW voi hyvinkin olla seuraava autoni.

      
  • Fiiliperäisiä juttujahan nämä etuveto/takaveto väännöt toki on. Itse en takavetoa vaihda mihinkään, ainoastaan nelivedon saatan hankkia ihan mielenkiinnosta. Pitääkö tuo autuaallisuus tuon suhteen täysin kutinsa se jäänee nähtäväksi jos nelivetoon joskus päädyn. Merkkiähän en vaihda se on sanomattakin selvä aina.




    Näinhän se on. Enkä minä tässä yritä väittää, että takaveto mitenkään surkea olisi etuvetoon verrattuna, mutta ei Bemari voittoaan takavedon ansiosta saanut, kuten jotkut täällä ilakoivat, vaan muiden ominaisuuksien vuoksi.

      
  • Missä autolla normaalisti ajetaan eniten, maantiellä.



    Maantieajokokeiden perusteella ainoan kympin sai Citroën!



    Kuinka monelle tuo oli yllätys?

      
  • Penteles:

    Missä autolla normaalisti ajetaan eniten, maantiellä.

    Maantieajokokeiden perusteella ainoan kympin sai Citroën!

    Kuinka monelle tuo oli yllätys?


    Joissakin koeajoissa C4 Picasson ohjaustuntumaa on moitittu (ennen talvikelej&#228:wink: tunnottomaksi. Siksi tuo arvosana on vähän yllättävä.

      
  • mikahe:

    Penteles:
    Missä autolla normaalisti ajetaan eniten, maantiellä.

    Maantieajokokeiden perusteella ainoan kympin sai Citroën!

    Kuinka monelle tuo oli yllätys?

    Joissakin koeajoissa C4 Picasson ohjaustuntumaa on moitittu (ennen talvikelej&#228:wink: tunnottomaksi. Siksi tuo arvosana on vähän yllättävä.




    Todennäköisesti onkin niin, että joidenkin testattujen autojen ajettavuus on kesäkelillä parempi, mutta ajo-ominaisuudet talvella/talvirenkailla huononevat.

      
  • Jotenkin koko testi tuntuu turhalta, kun nelivetoja ei kategorisesti oteta testiin mukaan. Pitäisikö paras soutuvene testata vain yhdellä airolla soutaen?

      
  • Totta, mutta TM:n puolustukseksi voi nostaa tämän katumaasturitestin, jossa on ajettu viime talven lumilla: https://www.youtube.com/watch?v=HujOd4FZAyQ Omenoita ja appelsiineja ei TM:n testeissä yleensä sekoiteta toisin kuin autonhankkija saattaa haluta.

      
  • Tuota:

    Jotenkin koko testi tuntuu turhalta, kun nelivetoja ei kategorisesti oteta testiin mukaan. Pitäisikö paras soutuvene testata vain yhdellä airolla soutaen?




    Vai pitäisikö soutuveneiden nopeuskisassa olla mukana yhdellä ja kahdella airoparilla/soutajalla varustettuja veneitä? Voisiko jossakin veneessä olle vielä perämoottori avustamassa?

      
  • Tästä kirjoittelin joskus aikaisemminkin, mutta miksi TM ei tee nelivetotekniikoiden vertailua. Nelivedot ovat kasvattaneet niin paljon suosiotaan, että olisi varsin mielenkiintoista nähdä, onko niissä juurikaan käytännön eroja. Ylemmän keskiluokan autoja olisi valtava valikoima nelivedolla höystettyinä.

      
  • Ajattelija2013:

    Tästä kirjoittelin joskus aikaisemminkin, mutta miksi TM ei tee nelivetotekniikoiden vertailua. Nelivedot ovat kasvattaneet niin paljon suosiotaan, että olisi varsin mielenkiintoista nähdä, onko niissä juurikaan käytännön eroja. Ylemmän keskiluokan autoja olisi valtava valikoima nelivedolla höystettyinä.




    No johan semmoinen oli viime talvena, jolloin moni "oikean" nelivedon eli Subarun omistaja järkyttyi, kun oma merkki ei ollutkaan ylivoimainen ja nämä ns. kytkeytyvät nelivedot pesi mukana olleen Subarun. Pakko myöntää, että tiedossa olisi kyllä kiinnostava vertailu, jos mukana olisi laaja otos näitä ylemmän keskiluokan nelikkoja.



      
  • inspektor, enpä muista tuollaista testiä lukeneeni. Oliko testi tosiaan TM:ssa ja jos oli, niin mitkä autot vertailussa olivat? Joskus vuosia sitten taisi olla nelivetovertailu jossain lehdessä, tuolloin voiton vei Volvo. Siitä on kuitenkin niin paljon aikaa, että olisi mielenkiintoista lukea uusi testi.

      
  • Tässä ketjussa jo oli aiemmin luettelo hyvän talviauton ominaisuuksista, josta tulikin mieleen jokunen viikko sitten pakkasilla havaitsemani ilmiö väli-suomesta. Nokka peitettynä ajeli niin uuden karheita Bemareita, Toyotia sekä etenkin VW konsernin tuotteita. No viimeksi mainituista on kokemuksia ja nokan peittäminen vimpan päälle auttaa kabiiniin lämpenemään (jos siis ei ole polttoainelämmitint&#228:wink:, mutta erityisesti kiinnitin huomiota mielestäni hyvin (jos mikään nykyauto lämpenee hyvin ilman polttoainelämmitint&#228:wink: lämpeneviin autoihin kuten nuo BMW:t ja Toyotat. Eli ei niin hyvää talviautoa, ettei nokan peittäminen vähän auttaisi, vaikka joku taisi asiaa epäilläkin näissä ketjuissa.

      
  • Joo, tämä oli minulta huonosti ilmaistu. Kyseessähän oli näitä katumaastureita (Tiguan, Kuga, Yeti,Forester, RAV4...). Tekniikka on paljolti samaa, mitä monessa henkilömallissakin on, mutta vertailussahan ei ollut näitä ns. premium merkkien edustajia. Vertailu olisi mielenkiintoinen, kun ryhmän saisi valittua mahdollisimman tasaisesti mm. hinnan osalta, eli ei kymppitonnien eroja, joka vesittää usein järkevät vertailut.

      
  • Eikös TM:lla ainakin ennen ollut käytäntö, että nokkapeitto pannaan talvitestissä nokalle, jos sellainen on auton vakiovaruste. Käytännön elämässä järkevä autoilija peittää autonsa nokan oli merkki mikä tahansa, aivan kuten inspektor70 kirjoitti.

      
  • inspektor70:

    Tässä ketjussa jo oli aiemmin luettelo hyvän talviauton ominaisuuksista, josta tulikin mieleen jokunen viikko sitten pakkasilla havaitsemani ilmiö väli-suomesta. Nokka peitettynä ajeli niin uuden karheita Bemareita, Toyotia sekä etenkin VW konsernin tuotteita. No viimeksi mainituista on kokemuksia ja nokan peittäminen vimpan päälle auttaa kabiiniin lämpenemään (jos siis ei ole polttoainelämmitint&#228:wink:, mutta erityisesti kiinnitin huomiota mielestäni hyvin (jos mikään nykyauto lämpenee hyvin ilman polttoainelämmitint&#228:wink: lämpeneviin autoihin kuten nuo BMW:t ja Toyotat. Eli ei niin hyvää talviautoa, ettei nokan peittäminen vähän auttaisi, vaikka joku taisi asiaa epäilläkin näissä ketjuissa.




    BMW:n nokkaa ei tarvitse peittää. Maskin takana jäähdytimen edessä on sähköisesti ohjatut kumimaiset säleet (kaihdin), joka on lähes aina kiinni. Tämä vähentää ilmanvastusta ja varmasti oli osasyy tämän talvitestin huipputulokseen lämmityslaitteen suhteen. Kesälläkin täytyy olla melko lämmin päivä ennenkuin 'kaihdin' aukeaa. Tietysti tämä vaimentaa myös moottorin ääniä ulospäin, varsinkin dieselmallien suhteen. Ei ehkä aivan halpa ratkaisu mutta jälleen osoitus siitä että Bemarilla kaikki suunnitellaan loppuun asti vaikka vähän maksaakin.

      
  • NHB:

    Tuota:
    Jotenkin koko testi tuntuu turhalta, kun nelivetoja ei kategorisesti oteta testiin mukaan. Pitäisikö paras soutuvene testata vain yhdellä airolla soutaen?


    Vai pitäisikö soutuveneiden nopeuskisassa olla mukana yhdellä ja kahdella airoparilla/soutajalla varustettuja veneitä? Voisiko jossakin veneessä olle vielä perämoottori avustamassa?




    Tekniikan maailman mainosarvon kannalta on tietysti hyvä, että saadaan aikaan kisa, jossa automallit kisaavat voitosta ja lukijat saadaan pelaamaan jälkipelit. Kuluttajan kannalta kiinnostavaa on kuitenkin se, millaisia ominaisuuksia eri autoissa on. Ei se, mikä testatuista automalleista (0,35% markkinoilla olevista vaihtoehdoista) saa Tekniikan maailman pisteytystavalla eniten pisteitä. Neliveto saattaa muuten kärsiä kasvaneen kulutuksen takia enemmän kuin se saa etua etenemiskyvystä ja kenties ajettavuudesta. Nelivetoja on vuosien varrella osallistunut talvitestiin vaihtelevalla menestyksellä.



    ) Kulutusten vertailun yhteydessä oli puhetta tarjonnan vähenemisestä isoissa automalleissa. TM:n hinnastossa on 3978 mallia, joten eiköhän tarjonta ole kasvanut jokaisessa luokassa, vaikka muutama nimike (Omega, Crown, Scorpio jne.) onkin kadonnut.



    inspektor70:

    Vertailu olisi mielenkiintoinen, kun ryhmän saisi valittua mahdollisimman tasaisesti mm. hinnan osalta, eli ei kymppitonnien eroja, joka vesittää usein järkevät vertailut.




    Ainakin tuollainen asetelma lisäisi kiinnostusta kisan paremmuusjärjestystä kohtaan. Kuluttajan tarpeilla ei niin ole väliä.

      
  • inspektor70:



    No johan semmoinen oli viime talvena, jolloin moni "oikean" nelivedon eli Subarun omistaja järkyttyi, kun oma merkki ei ollutkaan ylivoimainen ja nämä ns. kytkeytyvät nelivedot pesi mukana olleen Subarun. Pakko myöntää, että tiedossa olisi kyllä kiinnostava vertailu, jos mukana olisi laaja otos näitä ylemmän keskiluokan nelikkoja.




    Subarun automaatissa on erilainen neliveto kuin manuaalissa. Itse epäien manuaalin toimivan pahoissa paikoissa paremmin.

      
  • Experience:

    Ei ehkä aivan halpa ratkaisu mutta jälleen osoitus siitä että Bemarilla kaikki suunnitellaan loppuun asti vaikka vähän maksaakin.




    On hyvä, että jonkun automerkin tuotteet tuovat iloa elämään ainakin, jos kauppa käy. Kannattaa silti olla varuillaan, ettei todellisuudentaju katoa.

      
  • Experience:

    BMW:n nokkaa ei tarvitse peittää. Maskin takana jäähdytimen edessä on sähköisesti ohjatut kumimaiset säleet (kaihdin), joka on lähes aina kiinni. Tämä vähentää ilmanvastusta ja varmasti oli osasyy tämän talvitestin huipputulokseen lämmityslaitteen suhteen. Kesälläkin täytyy olla melko lämmin päivä ennenkuin 'kaihdin' aukeaa. Tietysti tämä vaimentaa myös moottorin ääniä ulospäin, varsinkin dieselmallien suhteen. Ei ehkä aivan halpa ratkaisu mutta jälleen osoitus siitä että Bemarilla kaikki suunnitellaan loppuun asti vaikka vähän maksaakin.




    Höpöhöpö. Sälekaihtimet on vain 5-sarjassa. Ne jätettiin uusimmasta 3-sarjasta pois kustannussäätöpaineen vuoksi.



    Myös Mondeossa on tuollaiset

      
  • inspektor70:

    Ajattelija2013:
    Tästä kirjoittelin joskus aikaisemminkin, mutta miksi TM ei tee nelivetotekniikoiden vertailua. Nelivedot ovat kasvattaneet niin paljon suosiotaan, että olisi varsin mielenkiintoista nähdä, onko niissä juurikaan käytännön eroja. Ylemmän keskiluokan autoja olisi valtava valikoima nelivedolla höystettyinä.


    No johan semmoinen oli viime talvena, jolloin moni "oikean" nelivedon eli Subarun omistaja järkyttyi, kun oma merkki ei ollutkaan ylivoimainen ja nämä ns. kytkeytyvät nelivedot pesi mukana olleen Subarun. Pakko myöntää, että tiedossa olisi kyllä kiinnostava vertailu, jos mukana olisi laaja otos näitä ylemmän keskiluokan nelikkoja.




    Veikkaan ettei mikään kytkeytyvä neliveto pysty ainakaan tämän mäen kipuamiseen. Tasaisella tiellä varmaan pärjää vaikka vain yksi pyörä vetäisi.



    https://www.youtube.com/watch?v=Ki9ad5UCmwo&feature=youtube_gdata_player



      
  • Ilmanvastuksen pienentämiseen nuo sälekaihtimet on alunperin suunniteltu joka taas pienentää polttoaineen kulutusta. ED Edition (EfficientDynamics -malli) E90 malleissa nuo olivat vakiovarusteena sitten ilmeisesti poistuivat lieneekö tuohon syynä F30 madaltunut keula, maski on selvästi matalampi ainakin silmämääräiseti jossa ilmanvastus on pienentynyt tuosta syystä merkittävästi. BMW:n "uudessa" 5-sarjassa tosiaan ovat edelleen. Erittäin fiksu ratkaisu. Kovilla pakkasilla erinomainen varuste noin sivutuotteena myös tähän vaivaan moottorin pysyessä lämpimänä ilman rumia pahvivirityksiä mitä näkee muissa autoissa kovilla pakkasilla. Lämpöisillä keleillä sälekaihtimet on auki jäähdytyksen riittävyyden takaamiseksi, moottorin lämmöt tuon aukaisun määrittää.

      
  • andertz:


    Veikkaan ettei mikään kytkeytyvä neliveto pysty ainakaan tämän mäen kipuamiseen. Tasaisella tiellä varmaan pärjää vaikka vain yksi pyörä vetäisi.

    https://www.youtube.com/watch?v=Ki9ad5UCmwo&feature=youtube_gdata_player




    Miksi tuossa videossa Honda-kuski pysähtyi pahinpaan paikkaan ( 1min20s ), josta sitten yritti jatkaa matkaa. Subaru tuli vauhdilla sen kohdan. Voihan olla että Subaru olisi siitä paikasta vielä pystynyt jatkamaan vaikka olisikin pysähtynyt kuten Honda.

      
  • kello68:

    Experience:
    BMW:n nokkaa ei tarvitse peittää. Maskin takana jäähdytimen edessä on sähköisesti ohjatut kumimaiset säleet (kaihdin), joka on lähes aina kiinni. Tämä vähentää ilmanvastusta ja varmasti oli osasyy tämän talvitestin huipputulokseen lämmityslaitteen suhteen. Kesälläkin täytyy olla melko lämmin päivä ennenkuin 'kaihdin' aukeaa. Tietysti tämä vaimentaa myös moottorin ääniä ulospäin, varsinkin dieselmallien suhteen. Ei ehkä aivan halpa ratkaisu mutta jälleen osoitus siitä että Bemarilla kaikki suunnitellaan loppuun asti vaikka vähän maksaakin.


    Höpöhöpö. Sälekaihtimet on vain 5-sarjassa. Ne jätettiin uusimmasta 3-sarjasta pois kustannussäätöpaineen vuoksi.

    Myös Mondeossa on tuollaiset




    Ihan helmi möhläys bmw fanboilta.

    :lol:



    No, todettakoon että E61 kyllä lämpenee aika nopeasti.

      
  • Eipä ole typpipäästöjen arvostelu muuttunut mihinkään, yhtä leväperäistä kuin ennenkin.



    Kiitettävä-arvosanan saa 99-kertaisella tuloksella vähiten NOx-päästöjä tuottavaan Suzukiin verrattuna. 159-kertaisilla NOx-päästöillä (Nissan) heltiää arvosana Hyvä.



    Tämän lisäksi en havaitse mainintaa, että nuo eko-dieselit tuottavat NOx-päästöjä +100-kertaisesti myös lämpimällä moottorilla bensamoottorisiin verrattuna. Bensamoottorien säännellyt päästöt tippuvat murto-osaan moottorin lämmettyä, mutta dieselien punainen palkki NOx-päästöissä on ja pysyy koko talven.

      
  • RE: kytkeytyvä neliveto: uusissa katuautoissa on harvemmin kovan nelivedon keskitasauspyörästön lukkoja, Mersu taitaa olla yksi harvoista poikkeuksista? Hyvin tehty kytkeytyvä neliveto simuloi hyvin Kempin lukkoa. Sähköisiä akselilukkoja on monen tasoisia, mutta pahassa paikassa odottaisin kytkeytyvän nelivedon kardaanien pyörivän samaa nopeutta?



    RE: säleikön lamellit: BMW:n pitkittäismoottorin takana suojassa lämpenevä voimansiirto ei ehkä tarvi niin paljon viimasuojaa kuin väärin päin asennettu tekniikka. Mutta esim. Volvo S80 tarvii viimasuojan alempaan ilmanottokitaan, ettei kylmässä värjöttelevä tomaatti ajaa pakkasasetuksin turbiinin lukko auki vielä pitkään moottorin ja matkustamon lämpenemisen jälkeenkin.



    Sulkeeko muuten BMW vain munuaiset vai koko ilmanoton?

      
  • 740 GLE:


    RE: säleikön lamellit: BMW:n pitkittäismoottorin takana suojassa lämpenevä voimansiirto ei ehkä tarvi niin paljon viimasuojaa kuin väärin päin asennettu tekniikka. Mutta esim. Volvo S80 tarvii viimasuojan alempaan ilmanottokitaan, ettei kylmässä värjöttelevä tomaatti ajaa pakkasasetuksin turbiinin lukko auki vielä pitkään moottorin ja matkustamon lämpenemisen jälkeenkin.

    Sulkeeko muuten BMW vain munuaiset vai koko ilmanoton?


    Hyvä pointti tuo viiman vaikutus automaatin toimintaan autoissa joissa laatikko sijaitsee alttiissa paikassa näissä poikittaimoottorien yhteydessä.



    Munuaisten takana oleva alue sulkeutuu 100%, lameelien reunoissa on kumimainen tiiviste. Myös konepellin reunoissa on tiivisteet, eli ilma ei pääse sisään esim. etureunan saumoista.



    Ehkä yksi etu vielä on siinä, että konehuone pysyy puhtaampana, eikä vesi tule suoraan maskista konehuoneeseen?



    Uuteen C-sarjaan nuo lamellit saa lisävarusteena, oliko hinta noin 150e. Keulamalli on silloin Exclusive, eli perinteinen johtotähti maskin päällä. Avangarden sporttimaskiin lamelleja ei saa.

      
  • Itse olen leikannut mustasta kumilevystä tarkasti ritilän muotoisen palan, jota pidän maskissa koko talven. Muutamaa metriä kauempaa sitä ei juurikaan huomaa, eikä riskiä leudommissakaan keleissä ole. Eräänä vuonna poistin sen vasta, kun kelit alkoi olla kesäiset. Ei peitto 100% ilmatiivis ole, mutta ei sen tarvitsekaan olla. Pieni vuoto reunoista ei konetta jäähdytä, eikä vaikuta konehuoneen likaantumiseen.



    Hinta n. 10 €.



    Muistanko oikein, että jossain vanhassa Ladassa olisi ollut mekaaninen säleikkö, jostain nupista kiertämällä saa auki ja kiinni?

      
  • Ainakin Volgassa oli kyseinen viritelmä, joten ihan tuoreesta keksinnöstä ei ole kyse.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit