Talviauto 2014

137 kommenttia
1235»
  • Experience:

    Lisäksi BMW:een 50/50 -painonjakauma edesauttaa huipputulokseen, eli 1-sijaan, kitkaerojarrutuksessa.




    Mitä tekemistä painonjakaumalla on kitkaerojarrutuksen kanssa? Omassa TM:n painoksessa lukee kyllä, että KIA oli paras kitkaerojarrutuksessa. Miten on mahdollista, että selvästi etupainoinen KIA oli parempi kuin BMW?

      
  • Yllättävän isoja hankaluuksia muutamilla malleilla. Mersun kaksoiskykin löysi vain parilliset vaihteet, Suzukin CVT ei vaihtanut pidempää välitystä ja Nissanin lämmityslaite ei toiminut. Nämä siis taajamaradalla 32 asteen pakkasessa.



    Pösön led-ajovalot olivat jonkin verran paremmat kuin halogeenit. Tuo luo uskoa ledien mahdollisuuksiin. Niiden kehitksen pitäisi olla vielä nopeaa. Citroeniin tarjotaan 25 wattisia ksenoneita, jotka eivät vaadi automaattista korkeudensäätöä. halpa ratkaisu, joka ei annan "täystehoisten" ksenoneiden valotehoa. Pitkät valot ovat kuitenkin ihan kohtuulliset lisäpitkien (halogeenit) ansiosta.



    Oliko Tojolta GT 86 viime vuonna mukana? Muistaakseni se oli noissa ratatesteissä yllättävän hidas. Nyt Lexus IS jatkaa samaa sarjaa. Jäärata ilman ajonhallintaa näyttää olevan lähes mahdoton tehtävä Lexukselle.



    Kia pysähtyi jäällä älyttömän paljon muita paremmin. Sen jarrutusmatka 60 nopeudesta oli 78 metriä ja toiseksi tulleen Mersun 91.



    Mersun huono suoritus yllätti. B-Klassehan taisi voittaa pari vuotta sitten, eikä nyt saman tekniikan iskeminen pienempään koriin pitäisi ainakaan haitata.

      
  • Experience:

    jaakkon78:
    Experience:
    Saksalainen auto on alla ja ohjauspyörä lämpiää. Minusta hyvä vasruste. Ajan usein ilman hanskoja hyvä ote lämpimäästä ratista..


    Ajan myös aina ilman hanskoja, mutta silti käytän hyvin vähän tuota ratin lämmitintä.


    Se on niin ihanaa -25 asteen kurjuudessa kun ratti tuntuu alle 30 sekuntia luokkaa +30. Lämmitys on tosi nopea. 5-sarjassa on erillinen kytkin tuolle ja se on typerää, miksi ei laittaa rattia istuinlämityksen kytkimeen???




    Paskat se kyllä noin nopea on, tai sitten mun sormissa on pahasti vikaa ...On kyllä pientä liiottelua. Mun mielestä se ei kyllä kovilla pakkasilla tunnu mitenkään erityisen tehokkaalle. Penkinlämmitin on paljon tehokkaampi.



    Myös 3-sarjassa on erillinen kytkin tuolle rattilämmitykselle ja niin on kaikissa muissakin bemareissa. Mun mielestä hyvä, että sille on erillinen kytkin. Minä en tosiaan halua käyttää sitä jatkuvasti tai aina samaan aikaan penkinlämmityksen kanssa.



      
  • NHB:

    Mersun huono suoritus yllätti. B-Klassehan taisi voittaa pari vuotta sitten, eikä nyt saman tekniikan iskeminen pienempään koriin pitäisi ainakaan haitata.


    Tarkoitatko pienemmällä 12,5 cm matalampaa, n. 30 cm pidempää ja 65 kg painavampaa CLA:n koria?

      
  • "Mersun huono suoritus yllätti. B-Klassehan taisi voittaa pari vuotta sitten, eikä nyt saman tekniikan iskeminen pienempään koriin pitäisi ainakaan haitata"- ehkä tuo tarkoittaa samaa kuin "ei premium merkeissä" , eli osien laatu, oli sitten mekaanisia tai elektroniikkaa, on juuri sitä mitä hankintaosasto määrittää tilauksissaan, eli jopa runsasta vaihtelua näennäisesti samankokoluokan tai yhteisen tekniikan jakavien mallien välillä. Minusta nuo poikkeamat ei yllätä missään merkissä, kun tarkoituksena on tehdä tuottoa.

      
  • NHB:

    Pösön led-ajovalot olivat jonkin verran paremmat kuin halogeenit. Tuo luo uskoa ledien mahdollisuuksiin. Niiden kehitksen pitäisi olla vielä nopeaa. Citroeniin tarjotaan 25 wattisia ksenoneita, jotka eivät vaadi automaattista korkeudensäätöä. halpa ratkaisu, joka ei annan "täystehoisten" ksenoneiden valotehoa. Pitkät valot ovat kuitenkin ihan kohtuulliset lisäpitkien (halogeenit) ansiosta.




    2013 testissä Seta Leonin lediajovalot todettiin aika onnettomiksi, sitä edellisenä vuonna Audi A6:sta mitattiin vertailun vuoksi lisävarusteena myytävät lediajovalot ja tulos oli ihan sama. VW Beetlessä on myöskin tuommoiset 25w ksenonit,liekkö syynä saksalainen tarkan markan politiikka.



      
  • Olenko ainoa, joka ihmettelee tuota vouhotusta noista lämmityslaitteista? Eikö suurin osa autoilijoista kuitenkin esilämmitä autonsa ennen liikenteeseen lähtöä? Ja jos ei ole johtopaikkaa, mutta se lämmin auto on niin kovin tärkeää, niin reilulla tonnilla saa webaston, joka pitää auton kuin auton lämpimänä. Itseäni ei ainakaan kauheasti kiinnosta tuo lämppärin teho ja nopeus. Ja se webasto on aika paljon kivampi, kuin se pelkkä rattilämppäri.

      
  • Ajattelija2013:

    Olenko ainoa, joka ihmettelee tuota vouhotusta noista lämmityslaitteista? Eikö suurin osa autoilijoista kuitenkin esilämmitä autonsa ennen liikenteeseen lähtöä? Ja jos ei ole johtopaikkaa, mutta se lämmin auto on niin kovin tärkeää, niin reilulla tonnilla saa webaston, joka pitää auton kuin auton lämpimänä. Itseäni ei ainakaan kauheasti kiinnosta tuo lämppärin teho ja nopeus. Ja se webasto on aika paljon kivampi, kuin se pelkkä rattilämppäri.




    Veikkaisin kyllä, että isolla osalla autoilijoita ei tolppapaikkoja ole. Vaikka tolppapaikka kotona olisikin ja myös työpaikankin pihassa, niin muualta startatessa sitä harvemmin löytyy. Nykyiset sähkölämmittimet monien tolppien aika- ja tehorajoituksilla eivät edes kovin hyvin lämmitä autoa. Webasto tosiaan sitten lämmittää, mutta melko harvoissa autoissa sellainen on. Itse en otin webaston, sähkölämmittimet ja lämmitettävän tuulilasin autoon, jossa on hyvin tehokas lämmityslaite. Sähkölämppärille ei toistaiseksi ole ollut käyttöä, mutta akkuvahti on hyvä lisä webastolle ja akkuvahtiin nuo sähkölämmittimet yhdistyvät kätevästi. Mitään noista en antaisi pois. Ei ole tarvinnut webaston ajastamisen lisäksi säädellä ilmanvaihtoa. Ikkunoita ei ole tarvinnut jyrsia auki eikä ne ole olleet sisäpuolelta huurussa.

      
  • Kyllä minulle on ainakin tärkeää tuo lämmityslaitteen nopeus. Noihin säteilylämmittimiin siirtymisen jälkeen en ole juurikaan jaksanut tolppaan autoa laittaa (muuta kuin joskus yli -20 pakkasella, joita ei tänä talvena täällä Oulun korkeudella ole kovin montaa ole siunautunut). Seuraavaan autoon ei välttämättä säteilijää tule - jos pistokkeen laitan, niin akkulaturi ja akkulämmitin korkeintaan.

    Napista käyntiin ja ja penkkilämppärit täysille ja rattilämppäri päälle - jos ei lähde niin Hartikainen/Falck hakee (ei ole kertaakaan tarvinnut hakea). Toki tämän huomaa huoltotietokoneesta, joka nyt pyytää toiseen huoltoon jo n. 58500km kohdalla. Ja autona siis Bemarin 320d F30. Ja komppaan kyllä NHB:tä siinä, että olettaisin myös että isolla osalla autoilijoista ei tolppapaikkoja ole käytettävissä. Silloin tällöin kirkonkylällä (=pääkaupunkiseutu) vierailleena nuo kadunreunat siellä näyttävät kyllä aamuisin olevan melko täynnä autoja joissa lasit jäässä.

      
  • jaakkon78:

    ... Paskat se kyllä noin nopea on, tai sitten mun sormissa on pahasti vikaa ...On kyllä pientä liiottelua. Mun mielestä se ei kyllä kovilla pakkasilla tunnu mitenkään erityisen tehokkaalle. Penkinlämmitin on paljon tehokkaampi.

    Myös 3-sarjassa on erillinen kytkin tuolle rattilämmitykselle ja niin on kaikissa muissakin bemareissa. Mun mielestä hyvä, että sille on erillinen kytkin. Minä en tosiaan halua käyttää sitä jatkuvasti tai aina samaan aikaan penkinlämmityksen kanssa.




    Kyllä se ratin lämmitin on nopsempi kuin penkinlämmitin. Hyvä että on erillisellä kytkimellä, nimittäin BMWn käsitys penkinlämmittimen säädöistä on outo. Tehoasetus ei tunnu vaikuttavan mitään ensimmäisen 5min aikana vaan vasta sen jälkeen kun penkki on grillattu oikeaksi grilliksi, lämpötila putoaa. Siltikin se jää pienimmällä teholla liian kuumaksi.

    Samantapainen toiminta on ratin lämmittimessä. Ensin se lämpiää viitisen minuuttia täysillä ja sen jälkeen teho putoaa. Ikä vaan että monasti lämpiäminen ratissakin on liian rajua.



    Minä käytän ratin lämmitintä syksystä kevääseen ja joskus jopa viileinä kesäöinä. Se on omasta mielestä yksi parhaita autovarusteita, paljon parmepi kuin jäähtyvät/lämpiävä hanskalokero tai 12V pistorasiat.



    Muuten toinen erittäin hyvä käytännön ominaisuus BMWssä, Mersussa ja Audissa on kovamuoviset etupenkin selkänojat. Jälkikasvu kun istuu turvistuimessa niin on etupenkin selkänoja aika kurassa. Kovamuovista lähtee kura paljon helpommin kuin siitä ihmeautokankaasta mikä mikä ottaa sisäänsä kaiken kuran roskat.

    Miksiköhän vain "premiumeissa" on kovamuovinen eräässä mielessä halppis (ainkain halvan näköinen) selkänojan takusta vaikka se on pahuksen hyvä ominaisuus lapsiperheissä. Ja auton pintojen vastusukyky kuraa vastaan on myös talviominaisuus kuten vaikka vedottomuus ilmastoinnissa mitä sitäkään ei huomioida testissä.

    Talvella autrinko paistaa matalallata joten myös aurinkolipojen käytettävyys matalalta tulevaa etu ja sivu auringonpaistetta vastaan on tärkeä.



    On paljon muitakin asioita talviautoilussa mitä ei testissä mitenkään huomioida.

      
  • zeizei:

    Kyllä minulle on ainakin tärkeää tuo lämmityslaitteen nopeus. Noihin säteilylämmittimiin siirtymisen jälkeen en ole juurikaan jaksanut tolppaan autoa laittaa (muuta kuin joskus yli -20 pakkasella, joita ei tänä talvena täällä Oulun korkeudella ole kovin montaa ole siunautunut). Seuraavaan autoon ei välttämättä säteilijää tule - jos pistokkeen laitan, niin akkulaturi ja akkulämmitin korkeintaan.
    Napista käyntiin ja ja penkkilämppärit täysille ja rattilämppäri päälle - jos ei lähde niin Hartikainen/Falck hakee (ei ole kertaakaan tarvinnut hakea). Toki tämän huomaa huoltotietokoneesta, joka nyt pyytää toiseen huoltoon jo n. 58500km kohdalla. Ja autona siis Bemarin 320d F30. Ja komppaan kyllä NHB:tä siinä, että olettaisin myös että isolla osalla autoilijoista ei tolppapaikkoja ole käytettävissä. Silloin tällöin kirkonkylällä (=pääkaupunkiseutu) vierailleena nuo kadunreunat siellä näyttävät kyllä aamuisin olevan melko täynnä autoja joissa lasit jäässä.




    Kyllä se säteilylämmitinkin moottorin ihan kohtuudella lämmittää. Itselläni on säteilylämppäri sekä webasto, enkä webastoa käytä, jos ei mennä alle -10 asteen. Ennen ollut pelkkä säteilylämppäri ja kyllä auto aivan eri tavalla käynnistyi kovilla pakkasilla, jos lämppäriä piti päällä pari tuntia.



    Mutta en edelleenkään ymmärrä, että jos ihmisellä ei ole tolppapaikkaa, niin miksi ei sitten hanki webastoa. Ainakin jos puhutaan yli 25.000 euron autosta, niin ei se nyt enää niin suuri lisäsijoitus ole. Näin ollen ei tarvitsisi miettiä lämppärin tehoja tai skrapata laseja, saati maksaa satoja euroja jostain rattilämppäristä.

      
  • kello68:

    Muuten toinen erittäin hyvä käytännön ominaisuus BMWssä, Mersussa ja Audissa on kovamuoviset etupenkin selkänojat. Jälkikasvu kun istuu turvistuimessa niin on etupenkin selkänoja aika kurassa. Kovamuovista lähtee kura paljon helpommin kuin siitä ihmeautokankaasta mikä mikä ottaa sisäänsä kaiken kuran roskat.




    Silloin, kun jalkatila takana on riittävyyden rajoilla, muovi on huono, kun polvet kolisee selkänojaan. Näin esim. edellisessä A3:ssa. Ja kun lapset potkivat selkänojaa kuraisilla kengilla, muovi voi naarmuuntua. Siksi itse pidän kangasta parempana.



    Lika ei tietenkään vähene, mutta vaikutelma pysyy mielestäni vaalealla verhoilulla parempana kuin tummalla. Hiekka yms. sotku, mitä lasten vaatteissa autoon kulkeutuu, on yleensä väriltään beigeä, joten saman värinen verhoilu on minulla pysynyt yllättävän siistin näköisenä. Autoa ostaessani kyllä olin huolissani sen arkuudesta, mutta päinvastoin kävi. Mustassa verhoilussa lika näkyy heti.



    Miksiköhän vain "premiumeissa" on kovamuovinen eräässä mielessä halppis (ainkain halvan näköinen) selkänojan takusta vaikka se on pahuksen hyvä ominaisuus lapsiperheissä.




    Onko muovisissa selkänojissa taskuja?

      
  • Pari hyvää videota valoista, ekassa demo adaptiivisista LED-valoista ja toisessa BMW:n laservalot, joissa on kyllä uskomaton valoteho!



    https://www.youtube.com/watch?v=75OHsDWcRu4&feature=player_detailpage



    https://www.youtube.com/watch?v=qIPBKNwARac&feature=player_embedded



    Tällaiset Suomeen tarvittaisiin.

      
  • Herbert:

    kello68:
    Muuten toinen erittäin hyvä käytännön ominaisuus BMWssä, Mersussa ja Audissa on kovamuoviset etupenkin selkänojat. Jälkikasvu kun istuu turvistuimessa niin on etupenkin selkänoja aika kurassa. Kovamuovista lähtee kura paljon helpommin kuin siitä ihmeautokankaasta mikä mikä ottaa sisäänsä kaiken kuran roskat.


    Silloin, kun jalkatila takana on riittävyyden rajoilla, muovi on huono, kun polvet kolisee selkänojaan. Näin esim. edellisessä A3:ssa. Ja kun lapset potkivat selkänojaa kuraisilla kengilla, muovi voi naarmuuntua. Siksi itse pidän kangasta parempana.

    Lika ei tietenkään vähene, mutta vaikutelma pysyy mielestäni vaalealla verhoilulla parempana kuin tummalla. Hiekka yms. sotku, mitä lasten vaatteissa autoon kulkeutuu, on yleensä väriltään beigeä, joten saman värinen verhoilu on minulla pysynyt yllättävän siistin näköisenä. Autoa ostaessani kyllä olin huolissani sen arkuudesta, mutta päinvastoin kävi. Mustassa verhoilussa lika näkyy heti.

    Miksiköhän vain "premiumeissa" on kovamuovinen eräässä mielessä halppis (ainkain halvan näköinen) selkänojan takusta vaikka se on pahuksen hyvä ominaisuus lapsiperheissä.


    Onko muovisissa selkänojissa taskuja?




    Bemareissa ja Audeissa on muovisissa selkänojissa taskut jos ottaa lisävarusteisen säilytystilapaketin. Näin ainakin A4:n, BMW 1-sarjan ja BMW 3-sarjan kohdalla. Ne on sellaiset kireät ja tiukat pienet läpinäkyvät verkkotaskut ja ainakin bemareissa ne on sellaiset, ettei siellä voi mitään pitää.

      
  • Ajattelija2013:

    zeizei:
    Kyllä minulle on ainakin tärkeää tuo lämmityslaitteen nopeus. Noihin säteilylämmittimiin siirtymisen jälkeen en ole juurikaan jaksanut tolppaan autoa laittaa (muuta kuin joskus yli -20 pakkasella, joita ei tänä talvena täällä Oulun korkeudella ole kovin montaa ole siunautunut). Seuraavaan autoon ei välttämättä säteilijää tule - jos pistokkeen laitan, niin akkulaturi ja akkulämmitin korkeintaan.
    Napista käyntiin ja ja penkkilämppärit täysille ja rattilämppäri päälle - jos ei lähde niin Hartikainen/Falck hakee (ei ole kertaakaan tarvinnut hakea). Toki tämän huomaa huoltotietokoneesta, joka nyt pyytää toiseen huoltoon jo n. 58500km kohdalla. Ja autona siis Bemarin 320d F30. Ja komppaan kyllä NHB:tä siinä, että olettaisin myös että isolla osalla autoilijoista ei tolppapaikkoja ole käytettävissä. Silloin tällöin kirkonkylällä (=pääkaupunkiseutu) vierailleena nuo kadunreunat siellä näyttävät kyllä aamuisin olevan melko täynnä autoja joissa lasit jäässä.


    Kyllä se säteilylämmitinkin moottorin ihan kohtuudella lämmittää. Itselläni on säteilylämppäri sekä webasto, enkä webastoa käytä, jos ei mennä alle -10 asteen. Ennen ollut pelkkä säteilylämppäri ja kyllä auto aivan eri tavalla käynnistyi kovilla pakkasilla, jos lämppäriä piti päällä pari tuntia.

    Mutta en edelleenkään ymmärrä, että jos ihmisellä ei ole tolppapaikkaa, niin miksi ei sitten hanki webastoa. Ainakin jos puhutaan yli 25.000 euron autosta, niin ei se nyt enää niin suuri lisäsijoitus ole. Näin ollen ei tarvitsisi miettiä lämppärin tehoja tai skrapata laseja, saati maksaa satoja euroja jostain rattilämppäristä.




    No jos ajaa lyhyitä ajomatkoja on akku kokoajan tyhjä ja sellaisen ei kannata Webastoa hankkia.



      
  • kello68:

    jaakkon78:
    ... Paskat se kyllä noin nopea on, tai sitten mun sormissa on pahasti vikaa ...On kyllä pientä liiottelua. Mun mielestä se ei kyllä kovilla pakkasilla tunnu mitenkään erityisen tehokkaalle. Penkinlämmitin on paljon tehokkaampi.

    Myös 3-sarjassa on erillinen kytkin tuolle rattilämmitykselle ja niin on kaikissa muissakin bemareissa. Mun mielestä hyvä, että sille on erillinen kytkin. Minä en tosiaan halua käyttää sitä jatkuvasti tai aina samaan aikaan penkinlämmityksen kanssa.



    Kyllä se ratin lämmitin on nopsempi kuin penkinlämmitin. Hyvä että on erillisellä kytkimellä, nimittäin BMWn käsitys penkinlämmittimen säädöistä on outo. Tehoasetus ei tunnu vaikuttavan mitään ensimmäisen 5min aikana vaan vasta sen jälkeen kun penkki on grillattu oikeaksi grilliksi, lämpötila putoaa. Siltikin se jää pienimmällä teholla liian kuumaksi.
    Samantapainen toiminta on ratin lämmittimessä. Ensin se lämpiää viitisen minuuttia täysillä ja sen jälkeen teho putoaa. Ikä vaan että monasti lämpiäminen ratissakin on liian rajua.

    Minä käytän ratin lämmitintä syksystä kevääseen ja joskus jopa viileinä kesäöinä. Se on omasta mielestä yksi parhaita autovarusteita, paljon parmepi kuin jäähtyvät/lämpiävä hanskalokero tai 12V pistorasiat.

    Muuten toinen erittäin hyvä käytännön ominaisuus BMWssä, Mersussa ja Audissa on kovamuoviset etupenkin selkänojat. Jälkikasvu kun istuu turvistuimessa niin on etupenkin selkänoja aika kurassa. Kovamuovista lähtee kura paljon helpommin kuin siitä ihmeautokankaasta mikä mikä ottaa sisäänsä kaiken kuran roskat.
    Miksiköhän vain "premiumeissa" on kovamuovinen eräässä mielessä halppis (ainkain halvan näköinen) selkänojan takusta vaikka se on pahuksen hyvä ominaisuus lapsiperheissä. Ja auton pintojen vastusukyky kuraa vastaan on myös talviominaisuus kuten vaikka vedottomuus ilmastoinnissa mitä sitäkään ei huomioida testissä.
    Talvella autrinko paistaa matalallata joten myös aurinkolipojen käytettävyys matalalta tulevaa etu ja sivu auringonpaistetta vastaan on tärkeä.

    On paljon muitakin asioita talviautoilussa mitä ei testissä mitenkään huomioida.




    Itse en käytä penkinkämmitintä kuin sen hetken kun minusta tuntuu, että nyt on tällä pakkasella autoonistuessa perseelle liian kylmä. Kun takalistolla on tarpeeksi lämmin, eli ihan muutaman minuutin kuluttua, sammutan koko lämmityksen. En tarvitse sitä ajon aikana enää kun auton sisätilat ovat lämminneet



    Sinulla on joko kylmänarka takalisto, nahkapenkit tai muuten kovin kylmä auto, jos sinulla "jauhaa" penkilämmitin päällä kokoajan?



    Ehkä sormissa ja takalistoissa on eroja, koska minun perstuntuman mukaan penkki lämpiää 3-tehollaan kovemmilla pakkasilla rattia nopeammin. Kakkosteholla penkilämmitin on myös aika ärkäkkä, mutta kyllä sillä ykköseteholla voisi pitää sitä penkilämmitintä yhtämittaa vaikka 200km päällä, muttei ole tarvetta, koska peppua ei palele.



    Sensijaan sitten kun ratinlämmtin on lämmittänyt ratin en viitsi pitää sitä kauaa päällä. Minun mielestä se on jopa polttavan kuuman tuntuinen lämmittyään.



    En ole sitä paljoa käyttänyt. Autossani on paljon muitakin varusteita, eli esim. ratissa olevat vaihteenvalitsimet, joita en käytä juuri koskaan. Vakionopeussäädintä ei tule myöskään käytettyä, eikä etusumareita. Ruksin noin seitsemällä tonnilla lisävarusteita Business paketin päälle ja osa niistä on ollut aika vähällä käytöllä.

      
  • No jos ajaa lyhyitä ajomatkoja on akku kokoajan tyhjä ja sellaisen ei kannata Webastoa hankkia.




    Itselläni on akun latausmahdollisuus, mutta se edellyttää tietenkin johtopaikkaa joko kotona tai töissä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit