Sähköautojen (epä)ekologisuus

73 kommenttia
13»
  • Eli kulutus oli kW:ssa noin 48 kWh/100 km. Tai 480 Wh/km. Vastaava luku eiliseltä Teslalla, keskinopeudella 66 km, 78 km sekalaista ajoa, enimmäkseen 110 km/h motarilla, tulos pihassa 167 Wh/km. Todellinen ruuhka eilen alkupäässä mikä oli jännää että auto kuluttaa ruuhkassa vähemmän kuin ns normiajossa.

    Karkea yleistys, sähkömoottori on liki kolme kertaa energiatehokkaampi.

      
  • Ei edes hävetä olla vanhanaikainen.

      
  • catmirri:


    Karkea yleistys, sähkömoottori on liki kolme kertaa energiatehokkaampi.




    Sähköauton tapauksessa hukat painottuvat energian tuotantovaiheeseen.

      
  • Sähkö on nykyään niin halpaa, ettei sitä kannata jauhaa edes hakkeesta kuin syöttötariffilla:



    Jutusta ei käy ilmi onko kilpailukyky romahtanut ainoastaan syystä että sähkön markkinahinta on alentunut.



    http://www.tekniikkatalous.fi/talous/metsaenergia+uhkaa+loppua+kokonaan+23+vuodessa++hakkeen+kilpailukyky+romahtanut/a979002?s=u&wtm=tt-02042014



    Kohta tarvitaan kaikkeen syöttötariffit ja veronmaksajat maksaa loput kulut.

      
  • catmirri:

    Eli kulutus oli kW:ssa noin 48 kWh/100 km. Tai 480 Wh/km. Vastaava luku eiliseltä Teslalla, keskinopeudella 66 km, 78 km sekalaista ajoa, enimmäkseen 110 km/h motarilla, tulos pihassa 167 Wh/km. Todellinen ruuhka eilen alkupäässä mikä oli jännää että auto kuluttaa ruuhkassa vähemmän kuin ns normiajossa.
    Karkea yleistys, sähkömoottori on liki kolme kertaa energiatehokkaampi.




    Taidat nyt verrata omenoita ja appelsiinejä. Vertailuun olisi hyvä selvittää paljonko energiaa on tarvittu kun sähkö on jossain tehty. Fortum kertoo, että kuluttajille kaikki sähkö tulee vesivoimasta. Harmi vaan kun sitä ei riitä koko Suomelle.



      
  • Jorma, kuten sanoin, karkea yleistys kun puhuin moottoreista, en well to wheel suhteesta. Monesti sähköntuotannon päästöt otetaan esille ja tosi on että jos sähkö tuotetaan kivihiilellä, autoilu ei ole puhdasta. Samassa yhteydessä myös sujuvasti unohdetaan ettei raaka-öljyn pumppaus, kuljetus, jalostus, uudelleenkuljetus jne jne ole mukana polttomoottoreiden lukemissa.

    Eli sähkömoottorin hyötysuhde on omaa luokkaansa polttomoottoriin, se on kaikille selvää.

    Lisäksi esim Saksassa on useita yrityksiä jotka liisaavat koko paketin, sähköauton ja sähköpaneelit yhtenä pakettina. Silloin puhutaan oikeasti matalista päästöistä autoilussa, jopa negatiivisista kun ylijäämäsähkö käytetään hiilivoiman "korvaukseen".

      
  • Jorma L:

    catmirri:
    Eli kulutus oli kW:ssa noin 48 kWh/100 km. Tai 480 Wh/km. Vastaava luku eiliseltä Teslalla, keskinopeudella 66 km, 78 km sekalaista ajoa, enimmäkseen 110 km/h motarilla, tulos pihassa 167 Wh/km. Todellinen ruuhka eilen alkupäässä mikä oli jännää että auto kuluttaa ruuhkassa vähemmän kuin ns normiajossa.
    Karkea yleistys, sähkömoottori on liki kolme kertaa energiatehokkaampi.


    Taidat nyt verrata omenoita ja appelsiinejä. Vertailuun olisi hyvä selvittää paljonko energiaa on tarvittu kun sähkö on jossain tehty. Fortum kertoo, että kuluttajille kaikki sähkö tulee vesivoimasta. Harmi vaan kun sitä ei riitä koko Suomelle.


    Mihinkä on unohdettu Fortumin kaksi ydinvoimalaa eikös niidenkin tuottama sähkö mene kuluttajille ja se on puhdasta

      
  • arska 50:

    Jorma L:
    catmirri:
    Eli kulutus oli kW:ssa noin 48 kWh/100 km. Tai 480 Wh/km. Vastaava luku eiliseltä Teslalla, keskinopeudella 66 km, 78 km sekalaista ajoa, enimmäkseen 110 km/h motarilla, tulos pihassa 167 Wh/km. Todellinen ruuhka eilen alkupäässä mikä oli jännää että auto kuluttaa ruuhkassa vähemmän kuin ns normiajossa.
    Karkea yleistys, sähkömoottori on liki kolme kertaa energiatehokkaampi.


    Taidat nyt verrata omenoita ja appelsiinejä. Vertailuun olisi hyvä selvittää paljonko energiaa on tarvittu kun sähkö on jossain tehty. Fortum kertoo, että kuluttajille kaikki sähkö tulee vesivoimasta. Harmi vaan kun sitä ei riitä koko Suomelle.


    Mihinkä on unohdettu Fortumin kaksi ydinvoimalaa eikös niidenkin tuottama sähkö mene kuluttajille ja se on puhdasta




    Puhdasta on. Toistin vain Fortumin mainoslauseen http://www.fortum.com/countries/fi/yksityisasiakkaat/sahkosopimus/pages/default.aspx jossa ei mainita ydinsähköä. Ehkä ydinsähkö menee teollisuudelle?



      
  • Jorma L:

    arska 50:
    Jorma L:
    catmirri:
    Eli kulutus oli kW:ssa noin 48 kWh/100 km. Tai 480 Wh/km. Vastaava luku eiliseltä Teslalla, keskinopeudella 66 km, 78 km sekalaista ajoa, enimmäkseen 110 km/h motarilla, tulos pihassa 167 Wh/km. Todellinen ruuhka eilen alkupäässä mikä oli jännää että auto kuluttaa ruuhkassa vähemmän kuin ns normiajossa.
    Karkea yleistys, sähkömoottori on liki kolme kertaa energiatehokkaampi.


    Taidat nyt verrata omenoita ja appelsiinejä. Vertailuun olisi hyvä selvittää paljonko energiaa on tarvittu kun sähkö on jossain tehty. Fortum kertoo, että kuluttajille kaikki sähkö tulee vesivoimasta. Harmi vaan kun sitä ei riitä koko Suomelle.


    Mihinkä on unohdettu Fortumin kaksi ydinvoimalaa eikös niidenkin tuottama sähkö mene kuluttajille ja se on puhdasta


    Puhdasta on. Toistin vain Fortumin mainoslauseen http://www.fortum.com/countries/fi/yksityisasiakkaat/sahkosopimus/pages/default.aspx jossa ei mainita ydinsähköä. Ehkä ydinsähkö menee teollisuudelle?


    Millä se pystytään erotteleen minkälaista sähköä siitä töpselistä tulee

      
  • catmirri:

    Jorma, kuten sanoin, karkea yleistys kun puhuin moottoreista, en well to wheel suhteesta. Monesti sähköntuotannon päästöt otetaan esille ja tosi on että jos sähkö tuotetaan kivihiilellä, autoilu ei ole puhdasta. Samassa yhteydessä myös sujuvasti unohdetaan ettei raaka-öljyn pumppaus, kuljetus, jalostus, uudelleenkuljetus jne jne ole mukana polttomoottoreiden lukemissa.
    Eli sähkömoottorin hyötysuhde on omaa luokkaansa polttomoottoriin, se on kaikille selvää.
    Lisäksi esim Saksassa on useita yrityksiä jotka liisaavat koko paketin, sähköauton ja sähköpaneelit yhtenä pakettina. Silloin puhutaan oikeasti matalista päästöistä autoilussa, jopa negatiivisista kun ylijäämäsähkö käytetään hiilivoiman "korvaukseen".




    En nyt niinkään tarttunut tuohon päästöpuoleen vaan lähinnä siihen "Karkea yleistys, sähkömoottori on liki kolme kertaa energiatehokkaampi". Sinänsä lauseesi on totta, mutta "energiatehokkaampi" vaatisi mielestäni sivulauseen jossa kerrotaan kokonaisenergiasta. Hyötysuhde saattaisi istua tähän paremmin.

    Sinällään mielenkiintoinen tuo "aurinkopaketti" mutta kenno ei taida kulkea auton mukana jotta voisi latailla esim. työpaikalla. Ei edes Saksassa kovin iso akku ehdi latautua jos lataamisen aloittaa iltakuuden jälkeen.

    Kunhan tekniikka vähän kehittyy ja hinnat laskevat niin minäkin hankin jonkun aurinkopaketin. Nyt hinnat on edelleen sitä luokkaa että takaisinmaksuaika on 20 vuoden paikkeilla ilman mitään huolto- tai korjauskustannuksia kun ostaa edullisesti Saksasta. Fortumilta ostettuna aika on 30 vuotta enkä ole aivan varma elänkö yli 80-vuotiaaksi jotta saisin omani pois.



      
  • catmirri:

    Samassa yhteydessä myös sujuvasti unohdetaan ettei raaka-öljyn pumppaus, kuljetus, jalostus, uudelleenkuljetus jne jne ole mukana polttomoottoreiden lukemissa.


    Älä yleistä. Tuo on mun mielestä aika yleisesti tiedossa, aivan kuten sekin, että polttoaineissa tuo hukkaprosentti on paljon pienempi kuin sähköntuotannossa.

      
  • NHB:


    Älä yleistä. Tuo on mun mielestä aika yleisesti tiedossa, aivan kuten sekin, että polttoaineissa tuo hukkaprosentti on paljon pienempi kuin sähköntuotannossa.




    Tiedossa kyllä, mutta sitä ei yleensä laskelmissa oteta huomioon. Lisäksi tuo vaihtelee suunnattomasti ja yleensä maininnoissa puhutaan best-case tapauksista.



    Tuo hukkaprosenttiväitteesi ei täysin pidä paikkaansa ja lisäksi polttoaineiden hyötysuhde on heikkenemässä koko ajan. EROI on öljyllä korkea, jos puhutaan kevyestä ja helposti saatavilla olevasta laadusta, jonka kuljetus ei vaadi valtavasti energiaa. Koko ajan kasvava osa öljyn tuotannosta ei kuitenkaan ole tuollaista vaan nimenomaan vaikeasti saatavilla olevaa ja jalostettavaa öljyä, joten öljyn EROI (energy return on energy investment) laskee koko ajan.



    Itse asiassa on niin, että polttomoottorien hyötysuhde paranee mutta samaan aikaan itse polttoaineen tuotannon hyötysuhde heikkenee, joten kokonaisuus ei parane ollenkaan siten kuten yleensä annetaan ymmärtää.

      
  • ritsa:


    Tämä tulee olemaan todellinen sähköautojen ongelma, jos jokainen valmistaja tekee asemia mistä saa sähköä vain oman merkin autoihin tulee asemien määrä olemaan järjetön. Ei hyvä.




    Tämä ongelma on kyllä ratkaistu kaikilla muillakin sähkölaitteilla, miksi ihmeessä ei siis autoilla.



    Ja jos yhteneväiseen laturin pistokkeeseen ei päästäisikään, niin bensa-asemallakin on montaa polttoainelaatua eikä se ole mikään ongelma, miksi ihmeessä sähköasemalla ei voi olla monta erilaista latausvaihtoehtoa?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit