Vanha tapa

7 kommenttia

Ennenvanhaan vilkautettiin valoilla vastaantulijoille jos koudet oli tutkaamassa tms.
Toimi hyvin, mihinkähän tuo tapa hävisi?
Tuliko porukat vahingoniloiseksi ( kateus ), vai tuo ajovalopakkoko
poisti tavan.
Nyt:
Takseilla on puhelinvaroitus ( häirissoitto )
Rahtareilla "lällärit".
Mutta yksityisautoilijat ovat ilman suojamekanismia ?

  
  • Kyllä ainakin mulle on useampaan otteeseen vilkutettu ja hetken ajamisen jälkeen olen huomannut, että kappas vaan. Partiohan se tuossa pysäyttelee ylinopeutta ajavia autoja..

    Ehkä käytäntö on vähentynyt, mutta ei lainkaan poistunut. Toinen hyväksi todettu tapa on vilkauttaa valoa pimeällä kun lähtee ohittamaan. Tällöin tilanne ei tule edessä ajavalle yllätyksenä, mutta on tämäkin tainnut vähenyä. Kolmas katoava tapa on vilkun käytöllä informointi. Jotkin ammattikuskit vilkauttavat kyllä vilkkua, kun on tilaa ohittaa, mutta muuten nämä tavat on vähän jääneet. :confused:

      
  • Niin ne ajat muuttuu, ihmiset ei enää välitä toisistaan niin kuin ennen. Ei varoiteta tutkista, ei mennä oikeuteen vannomaan, että rattijuoppo kaveri joi viinaa vasta kotiin tultuaan minun kanssani, ei osteta 12-vuotiaille viinaa. Yhteenkuuluvaisuuden tunne on häviämässä, ihmisestä on tulossa tunteeton elukka.

      
  • Tosa ku oli noita kauniita ilmoja, pyöröilin puistossa perjantai-iltana ja kyllä näyttää alaikäiset juomia saavan jostakin. Lähes jokaisella oli, jossei mäyräkoiraa, niin sixpacki mukana. Ja kukaan ei ollut kyllä 18.
    Joku "tunteeton elukka" kyllä tekee businesta tuollasektorilla.

    Mutta ilmeisesti tuosta nopeusvalvontavaroittamisesta ku ei saa heti korvausta, niin sitä ei tueta.

    Nuo "tunteettomat elukat" = ( on yhtäkuin) "rahanhimoisia tunteettomia elukoita".

      
  • Poliiseista pitää ilmotella ja soitella kavereille jos ne on pitämäs jossain tutkaa. :grin:

      
  • Myös suuntavilkun käyttö oli vanha tapa.
    Ennen mentiin minne nenä viisasi ja käännyttiin minne vilkku näytti.
    Nyt kun tiedetään paremmin minne ollaan menossa, vilkun käytön on voinut turhana jättää pois. Jarruvalot kyllä sitten aikanaan kertovat takanatulevalle hätäisemmistä aikeista ja vastaantulevaanhan on jopa katsekontakti.

      
  • Tässä on se huono puoli että "pikkurikollisten" eli ylinopeutta ajaneiden lisäksi poliisin haavin voi välttää oikea pankkirosmokin, joten en koskaan ole kannattanut sitä ajatusta, että valoilla ilmoitellaan tulossa olevasta ratsiapaikasta.

    Toinen juttu on sitten, että taksit ja rekkakuskit saavat viestitettyä omilla puhelimillaan "liukkaista paikoista".

      
  • Lainaus:
    18.05.2004 klo 12:47 Niki Kari kirjoitti
    Kyllä ainakin mulle on useampaan otteeseen vilkutettu ja hetken ajamisen jälkeen olen huomannut, että kappas vaan. Partiohan se tuossa pysäyttelee ylinopeutta ajavia autoja..

    Ehkä käytäntö on vähentynyt, mutta ei lainkaan poistunut. Toinen hyväksi todettu tapa on vilkauttaa valoa pimeällä kun lähtee ohittamaan. Tällöin tilanne ei tule edessä ajavalle yllätyksenä, mutta on tämäkin tainnut vähenyä. Kolmas katoava tapa on vilkun käytöllä informointi. Jotkin ammattikuskit vilkauttavat kyllä vilkkua, kun on tilaa ohittaa, mutta muuten nämä tavat on vähän jääneet. :confused:


    En tuohon tutka-asiaan puutu, mutta tuohon vilkun käyttöön kylläkin..

    Itselläni on ollut ajokortti reilut 3 vuotta ja kortti tuli hommattua ns. "pönttökolmion" avulla elikkä opetusluvilla. En siis tiedä miten autokouluissa ohituskäyttäytymistä opetetaan, vaan opetus on tullut oman isän "Älä tee niinkuin minä teen, vaan tee niinkuin minä sanon." -menetelmän avulla ;)

    Jos olen lähdössä ohitukseen, niin ei tarvitse olla pimeäkään keli, että väläytän pitkiä kerran tai pari, että edelläajava huomaa aikomukseni lähteä ohitse. Kyllä ne pitkät havaitsee peileistä päivälläkin.

    Sama juttu toisinpäin jos itse olen ohitettavana. Ainahan se edelläajava (siis minä) näkee ensin mutkan jälkeen aukeavan suoran ja sen, että onko tilaa lähteä ohi. Joten itse ainakin vilkauttelen tällaisissa tilanteissa vilkkuja tarkoituksella "ohi vaan". Ja voiko kukaan sanoa, että tällaisesta käytöksestä on joskus tullut paha mieli jollekin? Päinvastoin, vielä jos ohittaja "kiittää" ohituksen jälkeen vasemmalla vilkulla tilanantamisesta ja itse sanot "ole hyvä" kaukovaloilla, niin minulle tulee ainakin tällaisesta tilanteesta sellainen olo, että näin sen liikenteen pitäisi aina sujua. Vai kuinka on?

    Jotkut ammattikuskit auttavat ohituksissa, toiset eivät. Toivoisin kuitenkin enemmän tällaista käytöstä liikenteeseen.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit