Ruotsistako kohta öljyvaltio?

5 kommenttia

Seurasin tarkemmin linkkejä jotka kirjoitin topicissa "Mittaamattomat öljyvarat". Ruotsissa jo pidetään Hedbergin konferenssia asian tiimoilta, ja mitä se syväkairaus oikein tuotti. Jopa venäläiset tiedemiehet ovat nyt kertoneet, että hekin ovat valmiit uskomaan teoriaan mittaamattomista metaanikaasuesiintymstiä syvällä maankuoren alla, ja tähän vaihtoehtoiseen teoriaan, joka näyttää järkevämmältä kuin maatuneet puut ja dinosaurukset. En kertaa tässä tätä juttua enempää, löytyy tuolta alhaalta, mutta tässä linkki;

http://www.aapg.org/explorer/2002/11nov/abiogenic.cfm

[SixPack muokkasi tätä viestiä 21.10.2004 klo 20:45]
  
  • Norja on muuten maailman komanneksi suurin öljynviejämaa (HBL 26.10). Tämä asia unohtuu joskus, seuratessa uutisia ja mediaa USA:n loputtomalta Irak konfliktista. Öljyn korkea hinta johtuu lähes yksinomaan Norjan kuumasta työkiistasta öljynporauslautoilla, joka alkoi jo kesäkuussa. Norjan laivanvarustamoliitto uhkaa pysäyttää kokonaan öljynviennin, mikäli tätä 4 kk kestänyttä öljynporauslauttakiistaa ei saada päätökseen. Jukosin osuus maailmanmarkkinoista on 2% luokkaa. Irak ei ole koskaan ollut merkittävä öljynviejämaa. Media vie huomion omista tarkoitusperistä aivan muualle.

    Jotkut tahot tekevät hyvää tiliä korkeilla maailmanmarkkinahinnoilla, unohtamatta Suomean valtiota, oli hinta mikä vain, 75% mätkäistään aina päälle. Paitsi silloin, mikäli autoilijat yhä enenevin määrin jättää autonsa kotiin. Saahan ajoneuvon seisontavakuutukseenkin, jolloin kokonaissäästö on paljon suurempi.

    Isoon-Omenaan Espoossa on vain 1 km:n kävelymatka. Uusi CLS tulee uudella 3.0 V6 dieselillä vasta ensi vuoden puolella. Voisi säästää kuluja ja samalla nostaa kuntoa. Kyse onkin lähinnä viitsimisestä. Bussit kulkevat meiltä päin hyvin, joten....? Viittiskö?

      
  • Lainaus:
    26.10.2004 klo 12:16 SixPack kirjoitti
    .

    Jotkut tahot tekevät hyvää tiliä korkeilla maailmanmarkkinahinnoilla, unohtamatta Suomean valtiota, oli hinta mikä vain, 75% mätkäistään aina päälle. Paitsi silloin, mikäli autoilijat yhä enenevin määrin jättää autonsa kotiin. Saahan ajoneuvon seisontavakuutukseenkin, jolloin kokonaissäästö on paljon suurempi.


    Eikös valmisteverot ole senttimääräisiä eikä prosentteja, sitten alv% päälle? Se 75% oli faktaa jollain hintatasolla. Verojen osuus bensan hinnasta on suhteellisesti suurempi mitä alhaisempi kuluttajahinta on. Raakaöljyn hinnan tuplaantuminen olisi nimittäin iskenyt Suomessa enemmän kuin bensan yhdestä eurosta 1.20 euroon jos verot olisi lisätty kulujen päälle % jostakin. Nyt on sikälikin merkillinen ilmiö ainakin jossain päin Helsinkiä että diesel on noussut 0,80 EUR -> 0,94 EUR mutta bensan hinta laskenut 1.21 EUR -> 1.13 EUR. Eihän bensa ole juurikaan kalliimpaa kuin pari vuotta sitten vaikka raakaöljyn hinta on noussut pystysuoraan. Liekö valtio sekoittanut soppaa ettei dsl-autot lisäänny liikaa??

      
  • Tähän polttoaineverokeskusteluun olisi saatava selkeä faktatieto laskutavasta. Olen %-luvuissa nähnyt lukeman 75%, ja nyt pari päivää sitten HBL:ssa Suomen bensavero on 370%! Ylhäältä vai alhaalta laskettuna? Minulla ei ole käytettävissä tätä tietoa, enkä ole löytänyt sitä.

      
  • Tilastotietoa öljytuotteiden hinnoista löytyy Öljy- ja kaasualan keskusliiton sivuilta, www.oil-gas.fi, mm. ajankohtaistiedotteesta. Se ilmestyy joka kuukauden 4. viikko.

    Viimeisimmän tiedotteen, 27.10.2004, sivulta 4 löytyvän taulukon mukaan 95E:n hinta lokakuun 15. päivä oli 120,0 c/l, josta veron osuus oli 80,4 c/l eli 67% kokonaishinnasta.

    Jos taas verrataan, paljonko verottoman hinnan eli 120,0 - 80,4 = 39,6 c/l päälle tulee veroja, niin lopputulos on 80,4 / 39,6 * 100% = 203%.

      
  • Lainaus:
    16.11.2004 klo 20:16 SixPack kirjoitti
    Tähän polttoaineverokeskusteluun olisi saatava selkeä faktatieto laskutavasta.


    Google-haulla "polttoainevero" löytyi neljäntenä osumana laskuri, joka erittelee hinnasta kaikki veroerät.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit