Hurjapäät

15 kommenttia

Suurkiitos MTV3:lle, joka päätti sivistää ja ilahduttaa meitä suomalaisia esittämällä elokuvataiteen mestariteoksiin lukeutuvan Hurjapäät. Ajatuksia herättävän syvällisen dialogin ja ihmismieltä tarkasti luotaavien näyttelijäsuoritusten sävyttämä Hurjapäät loi oikeata asennetta myös suomalaiseen tieliikenteeseen. Pahin rikollinen ja aivoton kaahari sai lopulta palkaksi jokapojan unelma-auton, jota poliisi ei saa taatusti kiinni... Niin - se oli vain elokuva?

Monet jo varmasti odottivatkin tällaista kommentointia. Minä odotan vesi kielellä Hurjapäät kakkosta.

  
  • se on ilmestyny aikoja sitten eikun vaan hurjastelemaan lähimpään videovuokraamoon :sunglasses:

      
  • Vaikka loppuosassa vasta tuli amerikanrautaa viivalle remmiahdetun Dodge Chargerin muodossa, näytti se hiukan sitä miten nimimerkki lähti viivalta Dodge Challenger 440 RT / SixPack:lla. Paradoksaalista kylläkin, Challenger on myyty Japaniin, ja Hurjapäät hurjasteli japskeilla. II:s osassa on enemmän kuutiotuumia otettu mukaan, ja oikeata V8-soundia.

      
  • Lainaus:
    16.11.2004 klo 17:20 tha kirjoitti
    se on ilmestyny aikoja sitten eikun vaan hurjastelemaan lähimpään videovuokraamoon


    Olen toki silloin tällöin valmis sijoittamaan korkeakulttuuriin, mutta uskon tällä kertaa juuri ja juuri jaksavani odottaa kyseisen taidepaukun esitystä suurimmalla kaupallisella tv-kanavallamme.

      
  • Olin nauhoittanut Hurjapäät ja puffisi aikaansaaman suuren jännityksen vallassa asetuin sohvalle nauttimaan kulttuurista. Ensin mielen valtasi pettymys, tällainen maalaispoika ei tunnistanut heti kaikkia hienoja nyansseja.

    Sitten asennoiduin uudelleen ja johan alkoi maittaa. LOISTAVIA näyttelijäsuorituksia! Vain huippuammattilaisen pokeri kestää tuollaisen parodian tekemisen nauramatta.

    Ei ihme ettei näitä näyttelijöitä juuri ole näkynyt, he halusivat tietysti lopettaa huipulta.

      
  • Hienoja autoja. Ilokaasu juttu oli vähän epäilyttävän epäaito. Muistaakseni nopeimman elokuva-auton varttimaili on 12 sekuntia. Sen jenkin oli muistaakseni 13 sekuntia...

      
  • Voisiko joku täällä vähän selostaa miten se ilokaasuhomma autossa oikein toimii? Lisätäänkö kaasua imuilmaan vai? Entä tehonlisäys? Näyttää elokuvissa auto lähtevän kuin hävittäjä lentotukialukselta kun kaasuhana on auki. Liikenteessä lienee kielletty Suomessa? Elokuvassa sai käsityksen että tehonlisäys on hetkellinen "junnu.. liian aikaisin". Mistä se johtuu?

      
  • Lainaus:
    17.11.2004 klo 15:16 Jorma kirjoitti
    Voisiko joku täällä vähän selostaa miten se ilokaasuhomma autossa oikein toimii? ...
    Liikenteessä lienee kielletty Suomessa?


    Aiheesta keskusteltiin hiljattain toisessa viestiketjussa.

    Järjestelmä on tosiaan kielletty liikenteessä. Tunaroijien itse viritellessä ilokaasusysteemeitä voisi tulos liian usein olla tällainen.

      
  • Joo, onpa kyllä harvinaisen naurettava elokuva. Varttimailin rykäisy kestää varmaan minuutin, jonka aikana näppäillään 140 mph vauhdissa läppäriä. Rakennetaan mahdollisimman nopeaa autoa, johon kuitenkin lyödään kymmenien kilojen stereot ja muuta turhaa. Rekan ryöstö kohtauksessa tasaisella nopeudella ajettaessa vaihde vaihtuu koko ajan ja kuulostaa kuin kiihdytettäisi. Muutenkin noita vaihteita aina vain kiihdytettäessä löytyvän lisää. Jne. :sleepy:

      
  • HUOKAUS. Miksi ihmisten täytyy ottaa AINA kaikki niin vakavasti? Mielestäni ko. elokuva on hyvää viihdettä, samoin kakkososa. Jos sitä lähtee järkevästi miettimään ja tutkailemaan, oliko kaikki nyt ihan fysiikan lakien mukaista, niin eihän leffasta saa irti kuin agressioita (televisiota kohtaan?)

    Niin uudet kuin vanhatkin autoiluleffat löytyy, tässä elokuvassa ainoa miinus on se, että kaikki muut paitsi lopun americana ovat japanilaisia autoja. Olisi ollut muutama Porsche, Ferrari yms. mukana niin olisi ollut paljon mielenkiintoisempaa. Nyt sain vain hirveän yliannostuksen jostain Suprasta... Näyttelijäsuorituksia en edes niin kovin mietiskellyt, pari valopilkkua löytyy, mutta aika keskinkertaista materiaalia leffa kuitenkin enimmäkseen on. Leffan päänäyttelijää en monessa leffassa muista nähneeni, en ennen Hurjapäitä, enkä niiden jälkeenkään.

    Mua pisti lähinnä harmittamaan, ettei omasta autostani lähde yhtään enempää hevosia konepellin alta, että voisi mennä radalla jonkun ohikin :grin: 155 heppaa kun on niin vähän tuon elokuvan katselun jälkeen...

      
  • Kyllä elokuvassa jotain aitoutta pitää olla. Olisivat ottaneet elokuviin vaikka kunnon Skylineita niin, sitten olisi jotain katsomistakin. Ei sentään autot olivat kauniita ja hienosti tunattuja.
    Mutta hurjastelukohtaukset olivat köyhiä. Lukuunottamatta jenkin keulimista.
    Se oikeasti tuntui idioottimaiselta autojen kiihdyttely välillä, tuntuu siltä että autoissa olisi 21 vaihdetta. Tuntuu että jossain kohtauksissa rekka kiihtyisi melkein yhtä hyvin.
    Ei liian vakavasti saa ottaa, mutta tämä oli suurilta osin aika "tökeröä" vaikka elokuvasta oikeastaan tykkäsin.

    [Tuomas muokkasi tätä viestiä 18.11.2004 klo 08:43]
      
  • Kyllä sitä tulee nautittua melkoisen pöhköistä elokuvista kaikkine epäjohdonmukaisuuksineen, mutta autoihin ja aseisiin liittyvissä asioissa tulee oltua aika tiukkapipoinen, niistä kun on ymmärtävinään jotain. Tunnelmaa latistaa jos autossa on 30 vaihdetta eteenpäin, jos betonille kilisee hylsyjä kun ammutaan revolverilla, kun käytetään menestyksekkäästi äänenvaimenninta revolverissa, kun ammutaan singolla pakettiautosta tai kun kimmoke vinkuu puoli minuuttia kun ammutaan olohuoneessa. Vaimosta on kiva katsella mun kanssa elokuvia kun minä lasken laukauksia ja vertaan lippaan kapasiteettiin. Se ei kuulemma ole oleellista!! Kyllä naiset on yksinkertaisia.

      
  • Hurjapäät on näkemättä eikä käyty keskustelukaan ole herättänyt mielenkiintoa ko. pätkää kohtaan. Mitä tehosteiden realistisuuteen tulee, minua on häirinnyt jo pitkään kaikissa vähänkään toiminnallisissa elokuvissa lähes pakollinen räjähdyksen pakoon juokseminen. Tiedättehän ne kohtaukset, joissa sankaripari juoksee käytävää pitkin liekkimeri kannoillaan...

      
  • [quote title="18.11.2004 klo 02:03 Niki Kari kirjoitti"]

    Olisi ollut muutama Porsche, Ferrari yms. mukana niin olisi ollut paljon mielenkiintoisempaa. Nyt sain vain hirveän yliannostuksen jostain Suprasta...

    Minun mielestäni noita Ferrareita ja sen tyyppisiä autoja on ollut elokuvissa liikaa. Tai on niitä kiva katsella, mutta mielestäni ne eivät olisi sopinut tähän elokuvaan. Olihan siinä se yksi Ferrari jota "vähän" nöyryytettiin.
    Supria en ole nähnyt elokuvissa ja tuossa Suprassahan oli 680 heppaa, sataseenkin 3,8s ja ilman ilokaasua 4,2s. Miksei elokuvassa ollut vaikka Nissan Skylinia jolla on 0-330km/h 9 sekuntia? ( no ei ehkä sittenkään).
    Olihan elokuvassa muitakin hienoja tuningautoja, sitten se mahtava jenkki. Tuningauto elokuvassa tuningautoja, harvoissa elokuvissa on tuningautoja. Urheiluautoja on elokuvissa ollut jo monet vuosikymmenet....

      
  • Lainaus:
    18.11.2004 klo 02:03 Niki Kari kirjoitti
    HUOKAUS. Miksi ihmisten täytyy ottaa AINA kaikki niin vakavasti? Mielestäni ko. elokuva on hyvää viihdettä, samoin kakkososa.


    Elokuvan laatu (hyvyys) on makuasia. Mutta ehkä sinäkin ottaisit asian vakavasti, jos läheisesi olisi menettänyt henkensä hullun kaaharin takia, joka imee vaikutteita tällaisista elokuvista.

      
  • Elokuvasta olisin halunnut lisää autotietoutta mutta sitä ei tullut. Oikeastaan tämä elokuva ei oikeastaan ole autofanaatikoille. Ehkä enemmänkin alle 18-vuotiaille, niillä jolla ei ole vielä ajokorttia.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit