Parkkitilaa

1 kommentti

Aihe koskee pysäköintipaikkoja, vaikka joudun käyttämään enemmän tilaa rakentamiseen.
Suomen kallioperä on maailman vanhinta, yli 4 mrd vuotta, ja vakain kaikin suhtein. Suomi on maailman johtavia kallion- ja maanalaisten tilojen rakentaja. Pelkästään Helsingin alla risteilee erilaisia maanalaisia tunneleita, käytäviä, tiloja, suojia, huoltokatuja ym. n. 800 km.

Rakennettaessa uusia kerrostaloja ja suunniteltaessa uusia asuinalueita, tulisi jo suunnitteluvaiheessa huomioida paikoitustilat autoille rakennuksen alla, kuten muut huoltotilat ja varastot. Tarvittaessa vaikka kahdessa kerroksessa. Maa on kallista, kallioperäisestä louheesta saa hyvää kivimurskaa. Tuntuu turhalta varata "liian" suuria maa-alueita vain pysäköintipaikoiksi ulkosalla kaupunkialueilla. Maan alla, kalliotiloissa on n. +8 astetta ilman eri lämmitysjärjestelyitä. Ilmanvaihto on toki tehtävä. Näin säästyisi tonttimaata, autot olisivat sulassa suhteellisen kuivassa tilassa ja kohtuullisesti suojassa varkailta ja ilkivallantekijöiltä. Ulkotilat aurauksineen olisivat pienempiä, ja nämä tilat voisi tehdä kivan näköisiksi säästämällä isoja puita ja tehdä fiksuja istutuksia.

Kallista? Luin vertailun mitä maanpäällinen ja maanalainen rakentaminen maksaa. Samanverran.

  
  • Taitaa perustua grynderin ja mattimeikäläisen matematiikka hieman erilaisiin hinnoitteluperusteisiin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit