Miksi? Kysymyksiä tietäjille.

6 kommenttia

Miksi mutkaisella ohituskiellolla varustetulla tieosuudella eteen aina ilmaantuu jostain joku erittäin hitaasti ajava? Ja kun suora aukeaa, miksi silloin alkaa myös aina vastaantulijoiden loputon jono, jota ei ollut mutkaosuudella? Miksi vastaantulijat loppuvat juuri ohituskielto-osuuden jälleen alkaessa?

Miksi se suurin ötökkä lävähtää tuulilasiin aina suoraan silmieni eteen, vaikka muu osa tuulilasista näyttää olevan täysin pörriäisvapaata vyöhykettä? Miksi lika kertyy aina kuskin puoleiseen tuulilasinpyyhkimeen ja jättää lasiin ikävää raitaa juuri silmien korkeudelle?

Miksi liikennevalot vaihtuvat järjestään vihreiksi aina silloin kun ei ole kiire? Miksi kiiretilanteessa valoihin on ohjelmoitu punainen aalto? Miksi kiiretilanteessa valot kuitenkin aina silloin vaihtuvat välittömästi vihreiksi, kun valoissa seisoessa pitäisi autossa tarkistaa jotain työpapereita? Jos mitään tarkistettavaa ei ole valot pysyvät punaisina vaikka kaksi minuuttia.

Miksi autonpesun jälkeen alkaa aina sade neljän tunnin sisällä? Ja kun säätiedotus lupaa sadetta, en pese autoani, mutta säätiedotuskin on aina silloin väärässä. Miksi lokkiparvi päättää paskoa aina juuri pestyn auton päälle, eikä käytä likaisia autoja vessoinaan?

Miksi autosta hajoaa aina jotain perjantai-iltapäivänä ennen pitkää viikonloppureissua? Lauantaisin ja sunnuntaisinhan kaikki korjaamot tunnetusti päivystävät innokkaasti ja antavat vielä hinnoistaan rajuja viikonloppualennuksiakin.

  
  • Varmaan juuri siksi, että voisimme ihmetellä noita tapahtumia. Ajattelin jatkaa listaasi vielä "Miksi normaalilla kaksisuuntaisella tiellä, ohituskaistan sattuessa kohdalle, kaikille tulee kiire ja sen loppuessa ajetaan taas 10 km/h alle rajoitusten?" :sleepy:

      
  • Miksi kaikki painavat kaasua ylämäkeen, vaikka suoralla ajaa alinopeutta?

      
  • Se on ympäristön karski tapa yrittää kasvattaa meille aikuisuudessa tarvittavat piirteet: maltti, myötäeläminen, yhteistyö sekä sopiva sosiaalisuus ja sinnikkyys - ja ennen muuta niiden merkityksen ymmärrys :wink:

      
  • Lainaus:
    01.06.2004 klo 18:48 SixPack kirjoitti
    Miksi kaikki painavat kaasua ylämäkeen, vaikka suoralla ajaa alinopeutta?

    Ylämäessä painetaan kaasua, jotta suoralla ajettaessa oleva "alinopeus" ei kasva mäessä entisestään. ^^

    Tarkoitit ilmeisesti miksi nopeuttakin nostetaan ylämäkeen? No, taloudellisintahan on yleensä ajaa suurimmalla vaihteella ja pitää silti ajonopeus niin pienenä kuin mahdollista antamatta kierrosten kuitenkaan laskea liian lähelle tyhjäkäyntiä, jossa moottori tekee työnsä epätaloudellisesti (ja raskaalla kuormalla aiheuttaa moottoriin tarpeetonta kulumista). Mitä vähemmän kuormaa, sitä alemmas moottorin kierrokset voi päästää. Ilmanvastuksesta johtuvaa kuormaa kannattaa välttää hidastamalla vauhtia. Mäen aiheuttama kuorma on väistämätön ellemme kierrä mäkeä (ja kiertotiet eivät taatusti säästä bensiiniä). Joudumme siis väkisin ottamaan kuormaa moottorille ylämäessä, mutta koska haluamme pitää suurimman vaihteen pesässä taloudellisuussyistä, me nostamme moottorin kierroksia ja samalla auton nopeutta.

    Itsekin ajan (mutta vain kun ei ole kiireisiä autoja takana eikä itselläkään kiirettä) tasaisella 50...60 km/h, alamäet vapaalla ja ylämäet noin 70 km/h. Jos tiellä on muitakin liikkujia samaan suuntaa, erityisesti itsensä takana, ajankin mielelläni 90 km/h vaikka se ei taloudellista olekaan. Saapa kuitenkin nautittua vauhdin hurmasta suorituskykyisellä brittisportilla(). Välillä tekisi mieli ajaa lujempaakin, mutta mm. miliisin ja hirvien pelko hillitsee haluja.

    (
    ) Onhan Heraldissa (tehtaan lupaama huippunopeus noin 135 km/h) sentään sama runko kuin Spitfiressä. Ne kulkevatkin jo puoltatoistasataa. Niin sanoakseni ovat ihan rasvattuja salamoita. ^^
    Näin ollen minulla on mahtavat perusteet kutsua autoani urheiluautoksi. Ohjaus- ja jarrutehostimen puuttuminen korostaa urheilullisuutta.

      
  • Muistan aikoja nuorena kollina H:ngissä Munkkiniemessä.
    Yhdellä kaverilla oli Herald, muistaisin että siinä oli ns. flippikeula.
    Sitten oli Mini, 2-tahti Saab, Moskvitsh Scandinavia, Fiat 600. ja minulla vanhana taksina palvellut Ford Custom vm. -50.

    Täytyisi avata toinen palsta muistelu- ja harrasteautoille.

      
  • Siksi koska ne ei osaa ajaa... Melkein kaikki noista tilanteista on tuttuja mulle, mun pitäis kai vähän rauhoittua kun joskus tollaset tilanteet saattaa ärsyttää. Itsekin aiheutan tuollaisia tilanteita joten yritän ymmärtää edessäajajia jne.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit