Tilanne kiertoliittymässä

4 kommenttia

Kiertoliittymässä ajojärjestys on periaatteessa selvä, liittymään tulijat väistävät. Hiljattain sattui kuitenkin tilanne, jossa ajoin sisempää kaistaa ja pyrin liittymästä ulos oikeaoppisesti vilkuttaen. Samalla kuitenkin liittymään oli tulossa auto, joka torvea soittaen ilmaisi minun olevan väistämisvelvollinen, ilmeisesti syystä, että minä olin vaihtamassa kaistaa. Kumpi siis väistää kiertoliittymässä, kaistanvaihtaja poistuessaan liittymästä vai liittymään saapuva, jos sattuvat yhtäaikaa kohdalle?

  
  • Kyllä tilanne on ihan selvä. Ympyrään ei saa ajaa ennen kuin molemmat kaistat ovat vapaat. Ympyrän sisäkaistaltakin on joskus päästävä ulos ja tien täytyy olla vapaa. Eli kolmio edellyttää sisään ajavalta odottamista kunnes kaistat ovat vapaat.

      
  • Helsingissä, siinä Haaga-Pitäjänmäki-Munkkiniemi kiertoliittymässä on kaksi kaistaa, jossa voi lähteä ulos Vihdintietä Poriin päin tai Pitäjänmäkeen siltä sisemmältä kaistalta siinä kiertoliittymässä. Tässä kohden toinen auto voi tulla samanaikaisesti tähän kiertoliittymään, mutta hän on väistämisvelvollinen.

    Kyseinen liittymä on sellainen, että on tiedettävä miten siinä ajaa, varsinkin jos sisäkaistalta ajaa siitä täysin sallitusti ulos.
    Muualta tuleva, jolle liittymä ei ole tuttu, ei välttämättä hoksaa tätä, ja siinä voi syntyä kuvaamasi tilanne, jolloin hän uskoo sinun tekevän väärin.

      
  • Sinäänsä itse kiertoliittymä ei ymmärtääkseni muuta normaaleja liikennesääntöjä mitenkään. Siis oikealta tulevaa väistetään. Mutta kaikki näkemäni kiertoliittymään tulevat tiet on varustettu kärkikolmiolla joka osoittaa väistämisvelvollisuuden. Oli kiertoliittymässä kaistanvaihto menossa tai ei, niin silloin kolmion takaa tuleva väistää kiertoliittymässä olevaa.

    Haagan liikenneympyrässä jossa kaikki eivät osaa ajaa on pari kertaa ollut kolari lähellä. Ulommaisella kaistalla ajavan jonka olisi merkkien mukaan pakko poistua ympyrän seuraavasta liittymästä jatkaakin ympyrässä ajamista eikä poistu. Silloin olen keskimäisellä kaistalla ajaessani saanut painaa jarrua ja vääntää rattia ettei kolaria synny, kun koitan itse samaan aikaan poistua siitä liittymästä. Onhan se vähän sekava ympyrä, mutta kuitenkin...

      
  • Me metsäläiset olemme juuri ja juuri oppineet ajamaan yksikaistaisissa kiertoliittymisssä, mutta jo kaksikaistaiset tuottavat ongelmia - puhumattakaan useampikaistaisista. Esim. Hyrylän kaksikaistaisessa ei osata ajaa ja Haagan ympyrä on useimmille kauhistus, kun kolmaskin kaista voi olla sotkemassa ajamista. Pitäisi vain olla malttia katsoa kaistojen yläpuolisia opasteita, mutta syystä tai toisesta se tuntuu olevan todella vaikeata. Ongelmaa ei tietenkään helpota se, että kaistanvaihtajalle ei (kiertoliittymässäkään) perisuomalaiseen tapaan anneta tietä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit