Toimittajan näkemys ?

2 kommenttia

Luin tässä eräänä päivänä Norjalaista Aftenpostenia tullessani Oslosta. Siinä oli arikkeli koskien autotestauksia, miten eri lehtien toimittajat ne tekevät, aikataulullisesti jne. Otsikko on huomiota herättävä: TAISTELU KORRUPTIOTA VASTAAN. Artikkeli kertoo kirjailijasta joka on entinen moottorilehden toimittaja, ja nykyään tiedotuspäällikkö Linjegodsissa Norjassa. Tämä on kuulemma herättänyt piireissä keskustelua pohjoismaissa.

Einar Spurkeland on sitä mieltä, että lukijoiden on saatava tietää kuka maksaa tuotannosta. Siinä hän viittaa kansainvälisiin autotiedotustilaisuuksiin, joissa autonvalmistajat maksavat matkat ja muut kulut. Hän väittää, että toimittajat saavat lahjoja sekä, että useat automallien koeajokertomukset ovat suoria jäljennöksiä maahantuojan tai tehtaan tekemistä kirjoituksista.

Tässä mainitaan Suomi näin. Kansainvälinen autoesittelytilaisuus on suomalaisille moottorilehdentoimittajille yleensä 48 tunnin mittainen tapahtuma, jossa lähdetään aikaisin aamulla koneella, paluu tapahtuu vastaavasti myöhään seuraavana päivänä. Lennot olisivat 3-8 tunnin mittaisia molempiin suuntiin vaihtoineen.

Koeajolenkit voivat vaihdella 150-400 km:n välillä, sekä täydennetään vastuullisten haastatteluilla ja teknisellä informaatiolla. Tiettävästi Suomessa on vain yksi suurempi sanomalehti joka ei osallistu näille ilmaismatkoille. Kaikki moottorilehtien toimittajat osallistuvat.

Oli niin tai näin, niin pienin varauksinhan on suhtauduttava eri toimittajien automallien koeajoihin. Tiukka aikataulu, monta toimittajaa eri maista, kenen koeajovuoro jne. Silloin kun koeajo tapahtuu Suomessa, tekee mielestäni TM aika hyvää työtä. Mutta joskus on vaikea kuvitella esim. auton ohjauksesta mitä haetaan, jos se on keskialueella "ohut", kaveri lukee sen, kertoo edelleen "tunnoton", seuraava, "älä osta, surkea ohjaus", tämä kerrotaan edelleen faktana, kuin olisi itse ajanut vastaavan yksilön.

Siksi on hyvä, että pääseekin itse koeajamaan.
En muuten havainnut mitään omituista uuden A6 ohjauksessa keskialueella kuten TM. Höylättiin Länsiväylää kyllä tätä etsien. Mutta yksi paha puute uudessa A6:ssa on: Siivet puuttuu. Kaipaisi vain, että pääsisi nousemaan yläilmoihin kaartamaan..!

  
  • Noinhan se menee kaikilla muillakin aloilla. Tuottaja markkinoi asiakkaille tai tässä tapauksessa lehdistölle tuotteita. Alalla, jossa itse toimin, ei valitettavasti enää saa helposti viikon mittaisia ulkomaanmatkoja esim. tehdaskäyntiä varten, korkeintaan viinapullon jouluna. Korruptiokin vähenee. Tietysti hyötysuhde toimittajan tyytyväisenä pitämisessä on parempi kuin yksittäisen asiakkaan kohdalla.

    TM:n jutuista silloin tällöin paistaa läpi, että ne ovat tiedotteiden varaan perustuvia. Onneksi lehti kuitenkin usein jättää jutun loppuun pienen varauksen, jossa mainitaan, että "lopullinen arviointi pitää jättää kotimaassa tehtävään koeajoon..." Pitää vain olla lukenut lehteä pidempään, että tuollaisten merkityksen ymmärtää, eikä sokeasti usko kaikkea.


      
  • No mutta tilannehan sama kaiken muunkin tiedonvälityksen suhteen. Ei kai kukaan kuvittele, että kaikki lehtiin painettu sekä tv:stä ja radiosta - internetistä puhumattakaan - tuleva on totta, tai että "tieto" on täysin objektiivista? Kaikkeen eri medioista tulevaan tietoon on suhtauduttava kriittisesti.

    Olen ollut melkoisen kauan tekemisissä monen teknisen alan lehden kanssa ja yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että Suomessa tilanne on kuitenkin hyvä. Erilaisista kestityksistä ja verhotusta tai näkyvämmästä korruptiosta huolimatta testien lopputulokset ovat olleet varsin puolueettomia.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit