Osaa ne Ruotsissakin

3 kommenttia

vaikkei Suomen mittakaavassa joutua jättiliikenneonnettomuuksiin.
Kun pakkaset meillä hellittävät, tietää kuinka liukkaat tiepinnat tulevat olemaan viikon verran, jääkylmän ilmamassan noustessa tienpinnalle allaolevista kerrostumista.

Siinä Ruotsin esimerkki: www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,765231,00.html

  
  • Svenssonit osaa mitä vaan, vähän paremmallakin kelillä. Keli ei nimittäin ollut eilen kovin liukas (ei käsittääkseni läheskään niiin liukas kuin silloin viime talvena Suomessa massiivisten ketjukolarien aikaan), eikä pöllyävä lumi haitannnut eilen näkyvyyttä. Tosin eilinen kolarisumakaan ei ollut ihan samma luokkaa kuin Suomessa.

    Olin nimittäin itse eilen ajelemassa vuokra-autolla kohti Arlandaa, kun liikenne jumittui aivan täysin kyseisen onnettomuuden takia. Juuri ja juuri ehdin Finnairin kyytiin.

      
  • Lievästi sivuten Ruotsin joukkokolaria neuvoisin käyttämään takasumuvaloa mieluimmin liikaa kuin liian harvoin. Nyt 19.-21.1.2006 Uudellamaalla olen havainnut , että monilta on unohtunut takasumuvalon käyttö.
    Etusumuvalon käytöstä on kiihkeää keskustelua eri palstoilla, mutta sillä ei ole mitään merkitystä liikenneturvallisuuden kannalta. Toisin on takasumuvalon kanssa. Sen käyttö voi estää kolarinkin.
    :smile: :innocent: :smile: :wink:

      
  • Takasumuvaloa ei Suomessa osata käyttää. Sitä käytetään eniten silloin kun ei tarvitsisi eli maantiellä, kun näkyvyys on vielä aivan hyvä = normaali takavalot näkyy kaukaa. Jotkut luulevat, että lumisade tarkoittaa saamaa kuin takasumuvalon sytyttäminen. Ja takasumari(t) palaa myös taajamissa. On se mukava seistä liikennevaloissa, kun edellä ajavan takasumarit loistaa suoraan silmiin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit