Pari vinkkiä. Toimii myös Suomessa. Älä kuhnaile ohituskaistalla Kun etsit jotain paikkaa tai luet karttaa, pysäytä auto mieluummin kuin ajelet 20km/h pujotellen. Siinä se pähkinänkuoressa
Ja jos Eteläiseen Ranskaan olet menossa niin älä mistään hinnasta jätä väliin Gorges du Verdonin aluetta kanjoneineen!
Jos ajat Reininjokilaaksoa alaspäin, niin muista ajaa Saksan puolella. Meille kehuttiin etukäteen alueen henkeäsalpaavaa kauneutta ja ajeltiin epähuomiossa ko. reittiä Ranskan puolella ja siellä ei ollut sitten yhtään mitään nähtävää. Joki kulki kaukana ns. maisematiestä.
Moottoriteille ei kannata mennä ellei ole aivan pakko. Moottoritiet ovat yksitoikkoisuudessaan ylivertaisia.
Yöpymiset kannattaa hoidella kylissä vältellen kaupunkien keskustoja. Kaupungeissa voi sitten rymytä päiväsaikaan ja miksei iltaisinkin. Kunhan vain muistaa, että on lomalla. Kiireen voi unohtaa Suomeen. KUN ei ole mitään yöpymisvarauksia, niin kannattaa lopetella ajeleminen ja aloittaa yöpaikan etsintä klo 16-18 välissä. Ne alkavat täyttyä siinä klo 17 aikoihin. Välimerellä ei mahdu mihinkään hotelliin elokuussa - turhaa edes kuvitella. Saa ajella sisämaahan aika kauas ennen kuin alkaa tilaa löytymään ja sitten kelpaakin ihan kaikki - niin se vaan on.
Pensaa kannattaa ostella päiväsaikaan, sillä paikoitellen mikään paikka ei ole auki (pyhät). Käteisen saantikin saattaa tulla ongelmaksi, joten luottokortteja mieluusti parikin erilaista. Mentiin mopolla Gibraltarille ja vaikka oli samaa pensiiniketjua, niin joissain kävi joku kortti ja toisaalla joku toinen - ihme juttu, mutta sitäkin harmillisempi - todella yleinen ilmiö - valitettavasti. Minulla oli Diners, American Express ja Visa - kaikkia joutui käyttämään. Joillakin "kylmillä" asemilla ei käynyt kuin sen saman putiikin oma kortti - harmitti tietenkin sekin. Elikkä - ihan kuivaksi ei kannata tankkia ajella.
Joku sanoi, että hyvä matka tehdään niin, että pakataan kaikki ne kamat joita luulee tarvitsevansa - ja sitten vähennetään kamat puoleen ja lisätään rahamäärä kaksinkertaiseksi. Meillä se ei kyllä mennyt ihan noin - mutta varmaankin antaa suuntaa.
Muista Saksassa autobahnalla katsoa yhtä paljon taustapeiliin kuin eteenkin. Kuten joku jo tuossa sanoi, ohituskaistalla ei sitten kuhnailla. Muuten on iso bemari metrin päässä takana ja vilkuttelee valoja. Saksalaiset hallitsevat moottoritieajon. Kun keski-Saksan mäkinen maasto alkaa, pidä varasi ettet joudu rekkojen taakse oikealle kaistalle pussiin.
Muista vielä, että autobahnalla voi liikenne seistä yhtäkkiä yhden mutkan takana. Ei kannata losettaa hurmiossa kahtasataa, jos ei näe tarpeeksi kauas, että tie on vapaa. Ruuhkista varoitetaan "Stau" kyltein. Ota ne vakavasti.
Autobahnalla on paljon tietöitä. Usein toinen kaista on työ alla ja toinen kaista on jatettu kahdeksi betoniporsain. Tuon jaetun kaistan vasen kaista on vain 200 cm leveä. Oikealla kaistalle on loputon jono rekkoja ja vasemmalla on betonia. Nykyisillä yli 180 cm leveillä perheautoilla saa ajaa aika kieli keskellä suuta.
Jos ajat Etelä-Ranskassa päivällä ja sulla on pakkovalot, älä ihmettele, jos vastaatulijat räpsyttävät valoja. On barbaarisen keski-Eurooppalaista ajaa ilman valoja päivällä. Aja vain rohkeasti valot päällä.
[Kitkakalle muokkasi tätä viestiä 12.01.2006 klo 13:06]
Autoliitto on julkaissut aiheesta kirjasen, joka kannattaisi lueskella ennen lähtöä. (toimintaohjeita byrokratian rattaisiin, jos jotain sattuu). Kannattaa myös harkita lentämistä ja auton vuokraamista. Ei ole äly-kallistakaan, ja säästää aikaa ja stressiä oman auton puolesta. Vuokratessa kannattaa ehkä ottaa omavastuu nollaksi (tämän kanssa Saksassa tarkkana, kun ymmärtävät vuokraustiskillä helposti just väärinpäin). Itsellä vain hyviä kokemuksia lento & autonvuokrauksesta.
Hyviä vinkkejähän täällä on jo annettu ja joistain voi olla jopa samaa mieltä. Tosin kaikki me olemme erilaisia.
Riippuu siis aika pitkälti siitä, millaisen loman haluaa? Jos ehdottomasti haluaa välttää tekemästä varauksia etukäteen niin lienee parasta lähteä reissuun ja heittää teltta konttiin kaiken varalta. Useampi kuin yksi luottokortti tosiaan on must.
Itse olen kokeillut matkailua niin omalla kuin vuokra-autolla ja täytyy sanoa että tästedes harkitsen tarkkaan viitsinkö todella laivata ja kärrätä vuorokauden molempiin suuntiin. Saksassa ja Espanjassa vuokrakärryt on parhaimmillaan todella edullisia aivan kuten lennotkin nykyään. Espanjassa olen halvimmillaan maksanut Ford Fiestasta 20e per päivä.
Hotellejakin voi varailla etukäteen jos ei koe sen vievän pohjaa koko automatkailun vapauden ajatuksesta. Esim. Accorin hotelleita voi helposti varata netistä ja perua voi pääsääntöisesti kuluitta tulopäivän iltaan asti. F1, Etap ja Ibis on sieltä halvemmasta päästä, alkaen 20e/huone. Sijainnit ei aina ole parhaita, mutta autollahan pääsee?
Jos aikoo viettää pari päivää isommassa kaupungissa, suosittelen viikonloppua sillä silloin voi saada jostain 4-5 tähden hotellista todella hyvän hinnan, tosin nekin edellyttävät etukäteisvarauksia.
Minä olen tehnyt perheen kanssa useammankin matkan Saksaan/Italiaan/Itävaltaan yhdistelmällä lento+autovuokra. Voin lämpimästi suositella! Esimerkiksi München on hyvä lähtöpiste. Sieltä on lyhyt matka kaikkialle Etelä-Saksaan/Itävaltaan/Sveitsiin.
Auton vuokraaminen on Saksassa ja Italiassa lähes puolta halvempaa kuin Suomessa, osittain johtuen siitä, että autot ovat halvempia, ja osittain siksi että kilpailu on kovempaa. Ei tarvitse junnata laivalla ja itse ajaen ensin paria päivää, vaan on suoraan "maalialueella". Myöskään ei tarvitse murehtia omasta autosta ja mahdollisista ongelmista. Esimerkiksi Italiassa autosi kolhitaan parkkipaikalla takuuvarmasti jossakin vaiheessa.
Kun vuokraamolle maksaa muutaman kympin ylimääräistä, niin omavastuut poistuvat ja lomamieli on huoleton. Ja vikatapauksessa kaikilla isoilla autovuokraamoilla (Hertz, Budget, Avis) on 24h tiepalvelu, joka singahtaa soitosta paikalle ja järjestää myös tarvittaessa uuden auton, jos vikaa ei pystytä nopeasti korjaamaan. Voi täysin rinnoin keskittyä lomasta nauttimiseen ilman automurheita. Suosittelen!
Ei tarvitse junnata laivalla ja itse ajaen ensin paria päivää, vaan on suoraan "maalialueella".
Autolla on yllätävän nopeaa. Itse olen tehnyt usen reissun keski-Eurooppaan.
Esimerkki: - lähtö Helsingistä to klo 19 - lautta Turusta to klo 21:30 - lautta Tuhkolmassa pe klo 6:30 - Tanskassa pe klo 13 - Saksassa pe klo 16 - Sveitsissä pe klo 23
Ihan rajoitusten mukaan. Vapailla nopeuksilla noin 160 km/h. Helsingistä menee vuorokausi "maalialueella", ei kahta. Lisäksi voit ottaa paljon enemmän matkatavaroita mukaan kuin lentäen.
Joo, varmaan mahdollista vuorokaudessa. Paljonko tulee kilometrejä yhden vuorakauden aikana, ja montako tuntia istutaan autossa?
Ainakaan pienten lasten kanssa ei onnistu. Jo Rovaniemelle mennessä pitää olla yksi yö jossakin välillä, kun lapset eivät jaksa istua tolkuttoman kauan turvaistuimissa yhden päivän aikana.
Niin kuin itsekin esitin niin vuorokaudessa ajaa keski-eurooppaan. Tosin laivamatkat auton kanssa on törkeän kalliita verrattuna esim. lentoihin, Ruotsissa ei ole kerrassaan mitään nähtävää ja parhaimmillaan lomafiilis on jo kateissa sitten kun ikkunan takaa viimein häämöttää kiinnostavammat maisemat. Pahinta on se, että sama höykytys odottaa paluumatkalla.
Mutta kukin taaplaa tyylillään ja voihan sitä koko matkan ajaakin. Onhan siinä jollain tavalla eri fiilis kun on liikkeellä ihan omalla autolla vieraalla maalla. Vaikka itse olenkin saanut siitä tarpeekseni parin kokeilun jälkeen niin suosittelen kokeilemaan. Enhän aio enää toista kertaa matkustaa junalla Helsingistä Shanghaihinkaan vaikka se olikin elämäni mahtavimpia reissuja.
Sitten tuli mieleen vielä majoitusvaihtoehtoja. Erittäin halpa ja hyvä majoitus löytyy F1 hotellista. Niitä on pilvin pimein Saksassa ja varsinkin Ranskassa. www.hotelformule1.com Niitä voi varata puhelimella tai netin kautta ja sisään pääsee luottokortilla. Ei mikään idyllinen mutta jos halvalla haluaa katon pään päälle niin kannattaa. Toinen halpa on www.etaphotel.com
Jos vähääkään moottoriurheilu kiinnostaa niin Nurburgringin alue on hieno. Myös maisemallisesti ja samalla voi käydä vetämässä kierroksen vanhaa rataa (21km). Sieltä voi painella Rheinin jokilaaksoa etelää hienoja teitä.
Halvoista ja hyvistä majoituksista kannattaa tuoda esille myös Saksan "Zimmer frei hotelliketju". Yhtään pettymystä ei ole tullut ja jokainen paikka on oma persoonallisuutensa, kaukana yhtenäisestä hotelliketju-ideasta ;-) Usein loma-aikana kylläkin huoneet varataan jo ennen klo 16:ta, eli yö-paikkakunnalle saavuttaessa kannattaa heti etsiä "Zimmer frei" kylttejä sekä varautua vähintään Saksan sanakirjalla, jos kieli ei muuten taivu.
Ramilta hyvin tehty matkakertomus, mutta eikös se "Prinsessa Ruususen linna" ole nimeltään Neuschwanstein. Se Hohenschwangau on siinä vieressä oleva punainen pikku linna.
Kertokaapa hieman yksityiskohtaisemmin, mikä siinä etelä-Ruotsin läpiajossa oikein tökkii. Suurinpiirtein kaikissa matkakertomuksissa se muistetaan mainita jollakin tavalla negatiivisessa sävyssä. Äkkipäätähän voisi kuvitella että sielläpäin Ruotsia olisi jotain näkemistäkin kun asutuskin on niille nurkille keskittynyt.
Kertokaapa hieman yksityiskohtaisemmin, mikä siinä etelä-Ruotsin läpiajossa oikein tökkii. Suurinpiirtein kaikissa matkakertomuksissa se muistetaan mainita jollakin tavalla negatiivisessa sävyssä.
Tuolta pätkältä on jäänyt mieleen vain Grenna ja sen Polkagris-karamellit, muuten on tylsä väli ja pitkä.
Viimeksi mentiin Göteborgiin ja sieltä laivalla Saksaan, sen välin voisi ajaa uudestaan.
Kertokaapa hieman yksityiskohtaisemmin, mikä siinä etelä-Ruotsin läpiajossa oikein tökkii. Suurinpiirtein kaikissa matkakertomuksissa se muistetaan mainita jollakin tavalla negatiivisessa sävyssä. Äkkipäätähän voisi kuvitella että sielläpäin Ruotsia olisi jotain näkemistäkin kun asutuskin on niille nurkille keskittynyt.
Asenne kysymys. Joitakin tökkii pelkästään se, että se on Ruotsi. Missä tahansa voi olla tylsää, jos sen asenteen ottaa. Jos on mukavaa matkaseuraa, niin sitähän voi olla hauskaa missä tahansa .. jatkuvasta sateesta huolimatta tai kääntäen. Ei Ruotsissa sinänsä mitään vikaa ole. Se on vaan erilainen kuin Alpit tai Alaska .. mitä nyt kukakin etsii. Siellä ei saa ajaa 300 km/h ja vauhti tuntuu olevan joillekin tavoiteltavan arvoista .. ainakin Saksan motareilla. Minua ei ainakaan saa motareille kuin äärimmäisessä hädässä .. siitäkin huolimatta vaikka loma olisi miten lyhyt tahansa. Ihmisillähän on tylsää vaikka kotona .. kuten sanoin .. ihan miten kukin sen kokee. Tietyllä tavalla haukkumalla Ruotsia tylsäksi yritetään myöskin ehkä ikään kuin rivien välistä antaa itsestä kuva, että mualimata on nähtynnä ja kokemusta on vaikka mistä. Täytyy kuitenkin todeta (siis ei syyttää tai väittää) että ainakin lapsille kaikki on jossain vaiheessa ensimmäisiä kertoja ja ihan älytöntähän on istuttaa heille ennakkoluuloja .. koskee yhtä hyvin muitakin asioita kuin pelkästään vain matkailua.
Kertokaapa hieman yksityiskohtaisemmin, mikä siinä etelä-Ruotsin läpiajossa oikein tökkii.
Tukholma - Helsingborg väli on melkein kokonaan moottoritietä, joka kulkee suureksi osaksi keskellä metsää. Toisaalta nopeastihan tuo väli menee. Liikenne on harvoin ruuhkaista ja matkan ajaa rajoitusten mukaan helposti viidessä tunnissa.
Itse pidän tuosta välistä. Vätternin ja Jönköpingin kohdalla maisemat ovat hienot. Pidän myös Tanskan läpiajosta (Helsingör - Rödby).
Meillä Ruotsin läpiajo on aina tuntunut mukavalta,siinä kun vähitellen pääsee loman makuun, kun tietää että huomenna ollaan jo keski-euroopassa. Kotiinpäin tullessa Ruotsissa taas alkaa sopeutua kotiintuloon. Onhan se tylsä väli ajaa, jos koko matkan ajaa moottoritiellä ja pysähtyy vaan Mjölbyn mäkkärillä.Hiukan kun ajaa päätieltä pois alkaa löytyä nättejä kyliä ym nähtävää. Pitävät muuten pihansa paljon siistimpinä mitä meillä näkee! Mukava reitti on ajaa itämeren rannikkoa pitkin, aikaa nyt menee vähän enemmän, mutta miksi lomalla pitäis olla kiire?
Rätkätin on muuten ihan oikeassa, että Saksassa kannattaa alkaa etsimään yöpaikkaa ajoissa, koska pimeän tultua kaikki paikat täyttyvät nopeasti. Pohjois-Saksan moottoriteiden varsilla on vähemmän hotellikylttejä autobahnien varrella kuin Etelä-Saksassa. Neljän korvilla kun alkaa sänkykylttejä vilkuilemaan, niin eiköhän majapaikka yöksi järjesty. Toki netistä löytää hyvin tietoa hotelleista/gasthauseista, mutta ilman suunnitelmiakin pärjää (ellei ole pahimpaan kesäloma-aikaan liikkeellä, jolloin koko Keski-Eurooppa on liikenteessä). Hintataso oli noin 50-100 euroa kahdelta henkilöltä per yö. Kannattaa lukea Autoliiton "Autolla ulkomaille" -kirja, jos sen jostain saat käsiisi. (Ainakin tilaamalla sen saa Autoliitosta).
Jos matka vie Etelä-Saksan kautta Itävaltaan, voin lämpimästi suositella Innsbruckin lähistöllä olevaa pikkukaupunkia Hall-In-Tirol
Matkan budjettia miettiessä kannattaa varata rahaa silta-/moottoritiemaksuihin, joihin menee yllättävän paljon. Esim. matkalla Ruotsista Tanskaan on siltoja muistaakseni kaksi, molemmat maksullisia ja rahaa kuluu useampi kymmenen euroa. Samoin Brennerin solan moottoritie on maksullinen Itävalta-Saksa välillä, siis senkin lisäksi että joutuu ostamaan Itävallassa min. 10 päivän tuulilasitarran. Italian autostradojen käytöstä veloitetaan ajettujen kilometrien mukaan, mutta Ranskasta en osaa sanoa, kun sinne en ole (vielä) ehtinyt...
Pari vinkkiä. Toimii myös Suomessa.
Älä kuhnaile ohituskaistalla
Kun etsit jotain paikkaa tai luet karttaa, pysäytä auto mieluummin kuin ajelet 20km/h pujotellen.
Siinä se pähkinänkuoressa
Ja jos Eteläiseen Ranskaan olet menossa niin älä mistään hinnasta jätä väliin Gorges du Verdonin aluetta kanjoneineen!
Jos ajat Reininjokilaaksoa alaspäin, niin muista ajaa Saksan puolella. Meille kehuttiin etukäteen alueen henkeäsalpaavaa kauneutta ja ajeltiin epähuomiossa ko. reittiä Ranskan puolella ja siellä ei ollut sitten yhtään mitään nähtävää. Joki kulki kaukana ns. maisematiestä.
Moottoriteille ei kannata mennä ellei ole aivan pakko.
Moottoritiet ovat yksitoikkoisuudessaan ylivertaisia.
Yöpymiset kannattaa hoidella kylissä vältellen kaupunkien keskustoja. Kaupungeissa voi sitten rymytä päiväsaikaan ja miksei iltaisinkin. Kunhan vain muistaa, että on lomalla. Kiireen voi unohtaa Suomeen. KUN ei ole mitään yöpymisvarauksia, niin kannattaa lopetella ajeleminen ja aloittaa yöpaikan etsintä klo 16-18 välissä. Ne alkavat täyttyä siinä klo 17 aikoihin. Välimerellä ei mahdu mihinkään hotelliin elokuussa - turhaa edes kuvitella. Saa ajella sisämaahan aika kauas ennen kuin alkaa tilaa löytymään ja sitten kelpaakin ihan kaikki - niin se vaan on.
Pensaa kannattaa ostella päiväsaikaan, sillä paikoitellen mikään paikka ei ole auki (pyhät). Käteisen saantikin saattaa tulla ongelmaksi, joten luottokortteja mieluusti parikin erilaista. Mentiin mopolla Gibraltarille ja vaikka oli samaa pensiiniketjua, niin joissain kävi joku kortti ja toisaalla joku toinen - ihme juttu, mutta sitäkin harmillisempi - todella yleinen ilmiö - valitettavasti. Minulla oli Diners, American Express ja Visa - kaikkia joutui käyttämään. Joillakin "kylmillä" asemilla ei käynyt kuin sen saman putiikin oma kortti - harmitti tietenkin sekin. Elikkä - ihan kuivaksi ei kannata tankkia ajella.
Joku sanoi, että hyvä matka tehdään niin, että pakataan kaikki ne kamat joita luulee tarvitsevansa - ja sitten vähennetään kamat puoleen ja lisätään rahamäärä kaksinkertaiseksi.
Meillä se ei kyllä mennyt ihan noin - mutta varmaankin antaa suuntaa.
Muista Saksassa autobahnalla katsoa yhtä paljon taustapeiliin kuin eteenkin. Kuten joku jo tuossa sanoi, ohituskaistalla ei sitten kuhnailla. Muuten on iso bemari metrin päässä takana ja vilkuttelee valoja. Saksalaiset hallitsevat moottoritieajon. Kun keski-Saksan mäkinen maasto alkaa, pidä varasi ettet joudu rekkojen taakse oikealle kaistalle pussiin.
Muista vielä, että autobahnalla voi liikenne seistä yhtäkkiä yhden mutkan takana. Ei kannata losettaa hurmiossa kahtasataa, jos ei näe tarpeeksi kauas, että tie on vapaa. Ruuhkista varoitetaan "Stau" kyltein. Ota ne vakavasti.
Autobahnalla on paljon tietöitä. Usein toinen kaista on työ alla ja toinen kaista on jatettu kahdeksi betoniporsain. Tuon jaetun kaistan vasen kaista on vain 200 cm leveä. Oikealla kaistalle on loputon jono rekkoja ja vasemmalla on betonia. Nykyisillä yli 180 cm leveillä perheautoilla saa ajaa aika kieli keskellä suuta.
Jos ajat Etelä-Ranskassa päivällä ja sulla on pakkovalot, älä ihmettele, jos vastaatulijat räpsyttävät valoja. On barbaarisen keski-Eurooppalaista ajaa ilman valoja päivällä. Aja vain rohkeasti valot päällä.
Autoliitto on julkaissut aiheesta kirjasen, joka kannattaisi lueskella ennen lähtöä. (toimintaohjeita byrokratian rattaisiin, jos jotain sattuu).
Kannattaa myös harkita lentämistä ja auton vuokraamista. Ei ole äly-kallistakaan, ja säästää aikaa ja stressiä oman auton puolesta. Vuokratessa kannattaa ehkä ottaa omavastuu nollaksi (tämän kanssa Saksassa tarkkana, kun ymmärtävät vuokraustiskillä helposti just väärinpäin). Itsellä vain hyviä kokemuksia lento & autonvuokrauksesta.
Hyviä vinkkejähän täällä on jo annettu ja joistain voi olla jopa samaa mieltä. Tosin kaikki me olemme erilaisia.
Riippuu siis aika pitkälti siitä, millaisen loman haluaa? Jos ehdottomasti haluaa välttää tekemästä varauksia etukäteen niin lienee parasta lähteä reissuun ja heittää teltta konttiin kaiken varalta. Useampi kuin yksi luottokortti tosiaan on must.
Itse olen kokeillut matkailua niin omalla kuin vuokra-autolla ja täytyy sanoa että tästedes harkitsen tarkkaan viitsinkö todella laivata ja kärrätä vuorokauden molempiin suuntiin. Saksassa ja Espanjassa vuokrakärryt on parhaimmillaan todella edullisia aivan kuten lennotkin nykyään. Espanjassa olen halvimmillaan maksanut Ford Fiestasta 20e per päivä.
Hotellejakin voi varailla etukäteen jos ei koe sen vievän pohjaa koko automatkailun vapauden ajatuksesta. Esim. Accorin hotelleita voi helposti varata netistä ja perua voi pääsääntöisesti kuluitta tulopäivän iltaan asti. F1, Etap ja Ibis on sieltä halvemmasta päästä, alkaen 20e/huone. Sijainnit ei aina ole parhaita, mutta autollahan pääsee?
Jos aikoo viettää pari päivää isommassa kaupungissa, suosittelen viikonloppua sillä silloin voi saada jostain 4-5 tähden hotellista todella hyvän hinnan, tosin nekin edellyttävät etukäteisvarauksia.
Minä olen tehnyt perheen kanssa useammankin matkan Saksaan/Italiaan/Itävaltaan yhdistelmällä lento+autovuokra. Voin lämpimästi suositella! Esimerkiksi München on hyvä lähtöpiste. Sieltä on lyhyt matka kaikkialle Etelä-Saksaan/Itävaltaan/Sveitsiin.
Auton vuokraaminen on Saksassa ja Italiassa lähes puolta halvempaa kuin Suomessa, osittain johtuen siitä, että autot ovat halvempia, ja osittain siksi että kilpailu on kovempaa. Ei tarvitse junnata laivalla ja itse ajaen ensin paria päivää, vaan on suoraan "maalialueella". Myöskään ei tarvitse murehtia omasta autosta ja mahdollisista ongelmista. Esimerkiksi Italiassa autosi kolhitaan parkkipaikalla takuuvarmasti jossakin vaiheessa.
Kun vuokraamolle maksaa muutaman kympin ylimääräistä, niin omavastuut poistuvat ja lomamieli on huoleton. Ja vikatapauksessa kaikilla isoilla autovuokraamoilla (Hertz, Budget, Avis) on 24h tiepalvelu, joka singahtaa soitosta paikalle ja järjestää myös tarvittaessa uuden auton, jos vikaa ei pystytä nopeasti korjaamaan. Voi täysin rinnoin keskittyä lomasta nauttimiseen ilman automurheita. Suosittelen!
Autolla on yllätävän nopeaa. Itse olen tehnyt usen reissun keski-Eurooppaan.
Esimerkki:
- lähtö Helsingistä to klo 19
- lautta Turusta to klo 21:30
- lautta Tuhkolmassa pe klo 6:30
- Tanskassa pe klo 13
- Saksassa pe klo 16
- Sveitsissä pe klo 23
Ihan rajoitusten mukaan. Vapailla nopeuksilla noin 160 km/h. Helsingistä menee vuorokausi "maalialueella", ei kahta. Lisäksi voit ottaa paljon enemmän matkatavaroita mukaan kuin lentäen.
Joo, varmaan mahdollista vuorokaudessa. Paljonko tulee kilometrejä yhden vuorakauden aikana, ja montako tuntia istutaan autossa?
Ainakaan pienten lasten kanssa ei onnistu. Jo Rovaniemelle mennessä pitää olla yksi yö jossakin välillä, kun lapset eivät jaksa istua tolkuttoman kauan turvaistuimissa yhden päivän aikana.
Niin kuin itsekin esitin niin vuorokaudessa ajaa keski-eurooppaan. Tosin laivamatkat auton kanssa on törkeän kalliita verrattuna esim. lentoihin, Ruotsissa ei ole kerrassaan mitään nähtävää ja parhaimmillaan lomafiilis on jo kateissa sitten kun ikkunan takaa viimein häämöttää kiinnostavammat maisemat. Pahinta on se, että sama höykytys odottaa paluumatkalla.
Mutta kukin taaplaa tyylillään ja voihan sitä koko matkan ajaakin. Onhan siinä jollain tavalla eri fiilis kun on liikkeellä ihan omalla autolla vieraalla maalla. Vaikka itse olenkin saanut siitä tarpeekseni parin kokeilun jälkeen niin suosittelen kokeilemaan. Enhän aio enää toista kertaa matkustaa junalla Helsingistä Shanghaihinkaan vaikka se olikin elämäni mahtavimpia reissuja.
Via Baltica - kokeilemisen arvoinen vaihtoehto ...
Kannattaa vakavasti harkita GPSn ja reittisuunnitteluohjelmiston käyttöä, vähentää huomattavasti turhaa ajoa.
Saksassa Reininjokilaakson lisäksi ei kannata unohtaa Moselin vartta.
Etelä-Ranskassa myös Mont Ventoux on käymisen arvoinen, varsinkin pyöräilystä kiinnostuneille pakko. Monacossa pitää ajaa GP-rata läpi.
Sitten tuli mieleen vielä majoitusvaihtoehtoja. Erittäin halpa ja hyvä majoitus löytyy F1 hotellista. Niitä on pilvin pimein Saksassa ja varsinkin Ranskassa. www.hotelformule1.com Niitä voi varata puhelimella tai netin kautta ja sisään pääsee luottokortilla. Ei mikään idyllinen mutta jos halvalla haluaa katon pään päälle niin kannattaa. Toinen halpa on www.etaphotel.com
Jos vähääkään moottoriurheilu kiinnostaa niin Nurburgringin alue on hieno. Myös maisemallisesti ja samalla voi käydä vetämässä kierroksen vanhaa rataa (21km). Sieltä voi painella Rheinin jokilaaksoa etelää hienoja teitä.
Halvoista ja hyvistä majoituksista kannattaa tuoda esille myös Saksan "Zimmer frei hotelliketju". Yhtään pettymystä ei ole tullut ja jokainen paikka on oma persoonallisuutensa, kaukana yhtenäisestä hotelliketju-ideasta ;-)
Usein loma-aikana kylläkin huoneet varataan jo ennen klo 16:ta, eli yö-paikkakunnalle saavuttaessa kannattaa heti etsiä "Zimmer frei" kylttejä sekä varautua vähintään Saksan sanakirjalla, jos kieli ei muuten taivu.
Kiitoksia neuvoista.
Eli maalaisjärjellä ja parilla luottokortilla pääsee taas pitkälle.
Ei sitten muuta kuin reissua suunnittelemaan.
Ohessa oma kertomus:
http://personal.inet.fi/cool/rami.hakola/reissu2005.html
Ulkoasuun en ole kummemmin satsannut, enkä aio satsatakaan
Tuolta voi onkia itselleen sopivia vinkkejä, Keski-Eurooppahan on täynnä näkemistä...
Rami
Ramilta hyvin tehty matkakertomus, mutta eikös se "Prinsessa Ruususen linna" ole nimeltään Neuschwanstein. Se Hohenschwangau on siinä vieressä oleva punainen pikku linna.
T:nimim. Viime kesänä tuli käytyä
Kertokaapa hieman yksityiskohtaisemmin, mikä siinä etelä-Ruotsin läpiajossa oikein tökkii. Suurinpiirtein kaikissa matkakertomuksissa se muistetaan mainita jollakin tavalla negatiivisessa sävyssä. Äkkipäätähän voisi kuvitella että sielläpäin Ruotsia olisi jotain näkemistäkin kun asutuskin on niille nurkille keskittynyt.
Tuolta pätkältä on jäänyt mieleen vain Grenna ja sen Polkagris-karamellit, muuten on tylsä väli ja pitkä.
Viimeksi mentiin Göteborgiin ja sieltä laivalla Saksaan, sen välin voisi ajaa uudestaan.
Asenne kysymys. Joitakin tökkii pelkästään se, että se on Ruotsi. Missä tahansa voi olla tylsää, jos sen asenteen ottaa. Jos on mukavaa matkaseuraa, niin sitähän voi olla hauskaa missä tahansa .. jatkuvasta sateesta huolimatta tai kääntäen. Ei Ruotsissa sinänsä mitään vikaa ole. Se on vaan erilainen kuin Alpit tai Alaska .. mitä nyt kukakin etsii. Siellä ei saa ajaa 300 km/h ja vauhti tuntuu olevan joillekin tavoiteltavan arvoista .. ainakin Saksan motareilla. Minua ei ainakaan saa motareille kuin äärimmäisessä hädässä .. siitäkin huolimatta vaikka loma olisi miten lyhyt tahansa. Ihmisillähän on tylsää vaikka kotona .. kuten sanoin .. ihan miten kukin sen kokee. Tietyllä tavalla haukkumalla Ruotsia tylsäksi yritetään myöskin ehkä ikään kuin rivien välistä antaa itsestä kuva, että mualimata on nähtynnä ja kokemusta on vaikka mistä. Täytyy kuitenkin todeta (siis ei syyttää tai väittää) että ainakin lapsille kaikki on jossain vaiheessa ensimmäisiä kertoja ja ihan älytöntähän on istuttaa heille ennakkoluuloja .. koskee yhtä hyvin muitakin asioita kuin pelkästään vain matkailua.
Tukholma - Helsingborg väli on melkein kokonaan moottoritietä, joka kulkee suureksi osaksi keskellä metsää. Toisaalta nopeastihan tuo väli menee. Liikenne on harvoin ruuhkaista ja matkan ajaa rajoitusten mukaan helposti viidessä tunnissa.
Itse pidän tuosta välistä. Vätternin ja Jönköpingin kohdalla maisemat ovat hienot. Pidän myös Tanskan läpiajosta (Helsingör - Rödby).
Meillä Ruotsin läpiajo on aina tuntunut mukavalta,siinä kun vähitellen pääsee loman makuun, kun tietää että huomenna ollaan jo keski-euroopassa. Kotiinpäin tullessa Ruotsissa taas alkaa sopeutua kotiintuloon. Onhan se tylsä väli ajaa, jos koko matkan ajaa moottoritiellä ja pysähtyy vaan Mjölbyn mäkkärillä.Hiukan kun ajaa päätieltä pois alkaa löytyä nättejä kyliä ym nähtävää. Pitävät muuten pihansa paljon siistimpinä mitä meillä näkee! Mukava reitti on ajaa itämeren rannikkoa pitkin, aikaa nyt menee vähän enemmän, mutta miksi lomalla pitäis olla kiire?
Rätkätin on muuten ihan oikeassa, että Saksassa kannattaa alkaa etsimään yöpaikkaa ajoissa, koska pimeän tultua kaikki paikat täyttyvät nopeasti. Pohjois-Saksan moottoriteiden varsilla on vähemmän hotellikylttejä autobahnien varrella kuin Etelä-Saksassa. Neljän korvilla kun alkaa sänkykylttejä vilkuilemaan, niin eiköhän majapaikka yöksi järjesty. Toki netistä löytää hyvin tietoa hotelleista/gasthauseista, mutta ilman suunnitelmiakin pärjää (ellei ole pahimpaan kesäloma-aikaan liikkeellä, jolloin koko Keski-Eurooppa on liikenteessä). Hintataso oli noin 50-100 euroa kahdelta henkilöltä per yö. Kannattaa lukea Autoliiton "Autolla ulkomaille" -kirja, jos sen jostain saat käsiisi. (Ainakin tilaamalla sen saa Autoliitosta).
Jos matka vie Etelä-Saksan kautta Itävaltaan, voin lämpimästi suositella Innsbruckin lähistöllä olevaa pikkukaupunkia Hall-In-Tirol
Matkan budjettia miettiessä kannattaa varata rahaa silta-/moottoritiemaksuihin, joihin menee yllättävän paljon. Esim. matkalla Ruotsista Tanskaan on siltoja muistaakseni kaksi, molemmat maksullisia ja rahaa kuluu useampi kymmenen euroa. Samoin Brennerin solan moottoritie on maksullinen Itävalta-Saksa välillä, siis senkin lisäksi että joutuu ostamaan Itävallassa min. 10 päivän tuulilasitarran. Italian autostradojen käytöstä veloitetaan ajettujen kilometrien mukaan, mutta Ranskasta en osaa sanoa, kun sinne en ole (vielä) ehtinyt...