Mersedes ja ajovalot

59 kommenttia
«1

No heips vaan kaikki mese kuskit. Tässä olis pieni haaste tai paremminkin kysäri. Mistä johtuu, että ainakin joka toinen tai kolmas mesekuski liikkuu maantiellä ilman ajovaloja?(onneks toistaiseksi vielä päivällä) Onko mesen virta niin kallista vai polttimot löysällä(autosta ja kuskilla)?. On todella ollut "hauskaa" kun on voinut huomautella valoitta ajamisesta. Osa ottaa asian oikein eli valot syttyy mutta valitettavasti osalle keskari on vastaus. Mutta jos valoja ei mesessä kärsi polttaa myös päivällä kehoittaisin harkitsemaan autoon siirtymistä. Eli kuinka on?

  
  • "Mutta jos valoja ei mesessä kärsi polttaa myös päivällä kehoittaisin harkitsemaan autoon siirtymistä."

    Taitaa asenteesi olla enemmän mersu vastainen kuin ajovaloihin liittyvä? Kateuttako?

      
  • Ei se ole pelkästään Mersukuskien "ominaisuus", että ajelevat ilman valoja. Löytyy niitä joka merkin puikoista. Minä vilkuttelen pitkiä joka kerta kun joku tulee ilman valoja vastaan. Omien kokemusten mukaan vain 1/10 vastaantulijasta laittaa valot päälle. Ilmeisesti suurta laiskuutta tai jopa välinpitämättömyyttä. Joskus näytetään jopa keskaria. Ilmeisesti on liian vaikeaa ymmärtää, että valoja vilkutellaan siksi, että toisella ei ole kaikki kunnossa. Ei pidä käsittää, että valoja vilkutellaan #&%£$!*.

      
  • Olen JR:n kanssa täysin samaa mieltä. :smile: Itsekin aina vilkuttelen valoja ja kyllä loppujen lopuksi useimmat ovat valot silloin sytyttäneet ja vielä kiittäneet, kun olen viitsinyt asiasta huomauttaa. Itsekin olen joskus unohtanut valot pois päältä, vaikka autossa automatiikka onkin (valot saa pois kääntämällä 0-asentoon).. Eräs havainto on ollut se, että aika rauhassa saa ajella ja jos joku huomauttaa, että mulla ei valot pala, se on usein saman merkkinen ja jopa mallinen auto. Nähtävästi samalla autolla ajavat kuskit kiinnittävät enemmän huomiota toiseen vastaavanlaiseen ajokkiin. Osasyy on varmaan siinä, että merkkini on Alfa Romeo... :confused:

      
  • No ei ole kateutta meseä kohtaan, onneks. Se kun on tavannut haihtua savuna ilmaan viimeistään kymmenen kierroksen jälkeen. Se vaan on merkkinä tullut esille erikoisesti täällä Kainuussa. Toki muitakin ajelee valitettavasti ilman valoja.


    Jep,Jep onpa hyvä huomata etten ole ainoa joka on kiinnittänyt esittämääni haasteeseen huomiota. Nyt on kaikille Mese kuskeille heitetty haaste, muita valoitta ajavia unohtamatta. Parantakaa tapanne ja muistakaa,että teitä seurataan. Asiaan palataan.

    [Arnolds muokkasi tätä viestiä 09.06.2004 klo 09:47]
      
  • Kaksi kertaa Espoossa on tullut vastaan sama musta pikku kinneri Civic ? Siinä on vihreät valot, pienet kirkkaat umpioiden sisällä. En tiedä onko laillista, mutta hyvin ne erottuu ja huomaa, melko kaukaakin. Silti ne ei häikäise mitenkään.

      
  • En oikein ymmärrä tuollaista valopoliisitomintaa,minua ei haittaa yhtään jos jollain ei ole päivällä valoja.Huomautteletteko myös turvavöistä ja muista havaitsemistanne epäkohdista esim risteyksissä ja parkkipaikoilla...

      
  • Tästä valoaiheesta käytiin pitkä keskustelu vanhan palstan aikana.

    Minusta ei ole haitallista, jos vilauttaa valoja. Jos et halua niitä käyttää, en sinua voi siihen pakottaa. Hyväksyisitkö kuitenkin esimerkiksi sen, että muut tielläliikkujat ajaisivat talvella kesärenkailla, jolloin alentunut turvallisuustaso vaikuttaisi myös sinuun, perheeseesi, ystäviisi, sukulaisiisi ja tuttaviisi? Missä menee raja, jolloin toisen toiminnasta saa huomauttaa? Poliitikkoja saa haukkua, jos korottavat veroja tai leikkaavat menoja paikatakseen julkista taloutta, mutta MINUA ei saa huomautella edes virheistäni. Kannattaa kehittää itseään siten, että voi ottaa muilta vastaan huomautuksia, kritiikkiä ja neuvoja. Jokainen teemme virheitä ja silloin on vain hyvä asia, jos toisen valppaus estää vahingon. Kyllähän se toisaalta harmittaa niin vietävästi... Nimittäin se, että joku toinen on huomannut virheeni.

      
  • Sattumoisin olen tähän samaan asiaan kiinnittänyt huomiota. Muutaman päivän sisällä tekemieni havaintojen mukaan miltei kaikki pimeänä ajelevat ovat olleet Mersuja. Valojen vilkautukseen nämä eivät nähdäkseni reagoineet joten johtopäätökseni on, että Mersulla ajavat eivät tiedä säännöksistä, jonka mukaan ajovalot on AINA ajettaessa oltava päällä.

    Mitä tulee kaukovalovilkun käyttämiseen, niin teen sen aina kun näen vastaantulijana valovikaisen ajoneuvon. Sitä ei pidä käsittää v****iluksi vaan pelkästään ystävälliseksi huomautukseksi siitä, että olet unohtanut laittaa valot päälle tai että autossasi on jotain vikaa.

      
  • Meitä on pienestä pitäen opetettu aina sammuttamaan turhat valot huoneista, ja valot kun lähdetään kotoa, säästämään energiaa.
    Nyt on pidettävä 110W halogeenit päällä, kaupungissa jonossa seistessä puskuri toisessa kiinni keskellä kirkasta päivää. Jotta meidät varmasti huomataan. Näen vielä paljain silmin toisen auton, oli siinä valot tai ei.
    Minut huomataan paljon paremmin kun ajan ilman valoja, päätellen niistä muista autoilijoista jotka kaupungissakin viitsivät väläyttää ja muistuttaa ajovaloista. Jos ajan parkeilla kukaan ei väläytä, minut huomataan siis niilläkin.

    Jalankulkijoille voisi vaatia 100W halogeenit. Parempi se niin päin olisi, jotta autoilijat huomaisivat heidät. Jos jalankulkija aikoo oikasta kadun poikka jostain, hän menee siitä oli autossa valot tai ei. Autoilijan on väistettävä, pysähdyttävä, ennakoitava jos voi arvata mistä joku loikkii kadun poikki.

    Taajamien ulkopuolella on asia eri, mutta niin on nopeudetkin.

    Ja Suomen maantiet, ei ole moottoriteitä, meillä tullaan vastaan samalla ajoradalla, pelkkä maaliviiva erottaa meidät vastaantulevilta. Siksi käytän aina valoja taajamien ulkopuolella.

      
  • Lainaus: Nippe Jevlenpoika
    "että Mersulla ajavat eivät tiedä säännöksistä, jonka mukaan ajovalot on AINA ajettaessa oltava"

    Mikä siinä sinua liikuttaa jos joku ei käytä valoja?
    Yritätkö estää ( tasapuolisuuden nimissä ) toisia myös ajamasta ylinopeutta tai tekemästä tyhmiä ohituksia?
    Jos olet poliisi, niin tee työsi, jos et, anna virkakunnan tehdä tehtävänsä.
    Niin paljon on asioita joita et kuitenkaan pysty estämään.

    P.S. Valoista ei ole keskipäivällä mitään HYÖTYÄ.
    ( ainakaan sallituilla nopeuksilla, normaali näkökykyhän ajamiseen vaaditaan jokatapauksessa, ja jos näkökykysi heikkenee riittävästi,
    NYT lääkärit joutuvat ilmoittamaan siitä poliisiviranomaisille tai muuten joutuvat VASTUUSEEN.
    Tätä olen odottanyt ! )

      
  • Valopakosta on yksi ainoa hyöty: valot päällä liikkuva ajoneuvo havaitaan aina ja kaikissa olosuhteissa paremmin tai vähintään yhtä hyvin kuin valoton. Yrittäkää ensi alkuun kumota tämä ennen kuin uupas-eipä lähtee taas kerran käsistä.

    Enempää en tästä aiheesta enää jaksa.

      
  • Hyvä Erkki, minunhan oli aivan pakko, yritä nyt ymmärtää....
    Monta päivää jo seurannut kommentoimatta mitenkään tätä asiaa.
    Eikö ollut aika hyvin tehty minulta?

      
  • Lainaus:
    09.06.2004 klo 10:45 il Diavolo kirjoitti

    Mikä siinä sinua liikuttaa jos joku ei käytä valoja?

    P.S. Valoista ei ole keskipäivällä mitään HYÖTYÄ.


    Jos olisin poliisi, pysäyttäisin valoitta ajelijan ja ilmoittaisin että tämä on rikkonut asetusta ja löisin sakon päälle. Kanssa-autoilijana haluan kaukovalovilkulla huomauttaa että vastaantulija on hajamielisyyttään tai tyhmyyttään jättänyt ajovalot sytyttämättä.

    Hyötyä tai ei, on tyhmää protestoida asetusta vastaan ajamalla ilman valoja. Asetus on yksiselitteinen, valoja on pidettävä.

    Jos olet eri mieltä yhteiskunnan normeista ja säännöistä, ei se kaiketi oikeuta olemaan noudattamatta niitä? Liikenteessä on kuitenkin kysymys siitä, että kaikkien pitäisi pelata sääntöjen mukaan.

      

  • Lainaus Nippe Jevlenpoika:
    "Jos olet eri mieltä yhteiskunnan normeista ja säännöistä, ei se kaiketi oikeuta olemaan noudattamatta niitä? Liikenteessä on kuitenkin kysymys siitä, että kaikkien pitäisi pelata sääntöjen mukaan. "

    Enhän suinkaan sanonut, etten valoja käytä tai ole käyttämättä.
    Sanoin: Valoista ei ole mitään hyötyä keskipäivällä ja kun ei sada.
    Ja että mitäs se sinua liikuttaa, mitä minun autoni nokalla on päällä tai pois. Eihän kuitenkaan polkupyöräilijätkään aja valot päällä.
    Ajatko niiden yli, vilkutteletko valoilla vai nyrkillä ?

      
  • Lainaus:
    09.06.2004 klo 17:17 il Diavolo kirjoitti

    Ja että mitäs se sinua liikuttaa, mitä minun autoni nokalla on päällä ?


    Ilmeisesti pyrit tahallaan ärsyttämään, päätellen siitä, että olet väännellyt nickiänikin.

    Se nyt vaan on niin, että liikenteessä pitäisi noudattaa sääntöjä kun emme ole tien päällä pelkästään oman egomme kanssa, vaan siellä on muitakin kulkijoita. Jos joku tulee ilman valoja vastaan, katson, että minulla on oikeus huomauttaa tästä, olkoon se unohduksen, tietämättömyyden tai välinpitämättömyyden syytä. Ihan siltäkin varalta, että laittaisivat valot päälle ennenkuin poliisi siitä huomauttaa.

    Keskustelu siitä, onko valoista hyötyä vai ei, on turhaa. Siitä on vanhalla TM:n palstallakin ollut pitkät väännöt. Mutta minun mielestäni niin kauan kun asetus on voimassa, kaikilla pitäisi olla valot. Turha siitä on kapinoida.

    Poliisiksi en rupea eikä viittaukset nyrkinheilutteluun olleet asiallisia. Tahdotko tällä viestittää, että sinulla olisi halua antaa nyrkistä jos väläytän sinulle valoja? Äläs nyt, sovitaanko, että käyttäydytään asiallisesti liikenteessä.

      
  • Kysyin Jeppeltä:
    "Ajatko niiden* yli, vilkutteletko valoilla vai nyrkillä ?"

    ' *siis kyseessä oli valottomat polkupyörät, hevoset ym. liikennevälineet .'

    Jepen vastaus:
    "Poliisiksi en rupea eikä viittaukset nyrkinheilutteluun olleet asiallisia. Tahdotko tällä viestittää, että sinulla olisi halua antaa nyrkistä jos väläytän sinulle valoja? "

    Halusin varmistaa sinun "pakotuspolitiikkasi" metodit.
    Ei ninun kommentistani pitäisi saada käsitystä, että minä yhteeenpuristuneen kämmenen näyttämistä itse tekisin tai sille edes tarvetta kokisin.

    Olen nimittäin ollut läsnä tilanteessa, että minun päälle on yritetty ohjata, kun sammutin parkitkin, tuossa mainitsemassasi väläyttelemistapauksessa.
    ( olitko se sinä, vai joku muu "huumorintajuton fanaatikko" )

    ( P.S. kysymyslauseen perään laitan ( ? ) ko merkin.
    ( Vanha kansainvälinen tapa.))
    Kysymyslauseella ei yleensä ilmoiteta omaa toimintamallia, tapaa tms..


    [il Diavolo muokkasi tätä viestiä 10.06.2004 klo 10:57]
      
  • Minulla ei ole mitään pakotuspolitiikkaa. On vaan liikennesäännöt joita pyrin noudattamaan ja toivon että muutkin niitä noudattaisivat. Valojen vilauttaminen ei mielestäni ole mitään poliisin valtuuksien omimista, enkä muihin "toimiin" ole koskaan ryhtynyt enkä aikonutkaan ryhtyä.

    Tältä osin katson keskustelun käydyksi, mutta ihmettelen sitä intoa, millä jotkut vastustavat ajovalopakkoa, ja ihmettelen niitä (mersu)kuskeja jotka ilmeisesti eivät edes tiedä, että valot pitää ajettaessa olla aina päällä. Myös auringonpaisteella, sateesta puhumattakaan.

      
  • Kato mersut kyll näkyy vaikk ei oo tuikkuja eresä.
    Kyllä Mersuissa on aina valot sateella ja varsinkin illalla, aamulla ja yöllä.
    Seuraappa vaan.

      
  • "ihmettelen niitä (mersu)kuskeja jotka ilmeisesti eivät edes tiedä, että valot pitää ajettaessa olla aina päällä."

    Kuulun niihin mersukuskeihin, jotka eivät aina viitsi valoja pitää päällä taajamassa. Käyttöautossani olen tottunut ajovaloautomatiikkaan. Vanhan 70-lukulaisen harrasteautoni kanssa en aina muista laittaa valoja päälle. Jos muistan, niin unohdan sammuttaa. Valojen väläyttelijöille en näytä keskisormea, enkä nyrkkiä. Mietin vain, että siinä menee taas yksi raukka, joka pääsee pätemään edes liikenteessä. Hauskaa kesää.

      
  • Lainaus:
    11.06.2004 klo 09:05 Tuota kirjoitti
    Vanhan 70-lukulaisen harrasteautoni kanssa en aina muista laittaa valoja päälle. Jos muistan, niin unohdan sammuttaa.


    Tuota tuota, toivoisin, että kaikki lähtisivät liikenteeseen aistit valppaina, oli vanhaa mersua tai sitten ei.

    Sytytän valot jos muistan, näytän vilkkua jos muistan... Ja sitten oli se pappa joka autoradiosta kuuli ilmoituksen, että moottoritiellä yksi auto ajaa vastaantulijoiden kaistalla johon pappa tuumasi, että yksi auto, kaikkihan ne ovat tulossa vastaan.

    Hyvää kesää :smile:

    [Jeppe Niilonpoika muokkasi tätä viestiä 11.06.2004 klo 13:36]
      
  • No niin se koira on älähtänyt mihin kalikka kolahtanut on vanha sananlasku ja pätee näemmä tässäkin tapuksessa. Six pack näkyy ajelevan laittomilla valoilla ja ilmeisesti mesellä kun ei oo varaa käyttää valoja. il Diavolo taas on täysin väärässä siinä että valoista ei ole hyötyä päivällä, liekkö myös mesekuski. Mietippä tilanetta kun aurinko paistaa vastaan ja tumma mese tulee auringon suunnasta ilman valoja. Kumpi näkyy paremmin se jolla on valot vai se valoton. Tuota:n taas pitäisi lisätä siihen volokatkaisijaan sellainen lisälaite, että valot syttyy myös päivällä.
    En todella ymmärrä miksi niin monella on ongelma siitä, että pitää valot päällä aina. Kaikki muut kommentit poliiseista yms mitä tähän ketjuun on lisätty on aika lailla turhaununeiden, mesekuskienko aikaan saannostako???
    Kuitenkin on hyvä huomata, että ainakin saa ihmiset heräämään kun on oikeasta asiasta kyse. Tämä tässä tälläkertaa jatketaan taas kun seuraavan kerran ollaan sivuilla.
    Be garefull out there!!! tai ainakin jotai sinnepäin.

      
  • Lainaus:
    17.06.2004 klo 10:29 Arnolds kirjoitti
    Mietippä tilanetta kun aurinko paistaa vastaan ja tumma mese tulee auringon suunnasta ilman valoja. Kumpi näkyy paremmin se jolla on valot vai se valoton.


    Sinähän sen itse sanoit: Siinähän se pointti juuri onkin, että aurinko ei kartakaikkiaan paista keskipäivällä vastaan.
    ( Ainakaan meilläpäin.)

    Mielestäni ( kuten olen aina sanonut ) tilanne on TÄYSIN toinen aamulla ja illalla ( auringonlasku -nousu ). Silloinhan se nimenomaan saattaa paistaa VASTAAN.
    Mutta täysin järjetön keskipäivällä kun aurinko paistaa lähes KOHTISUORAAN ylhäältä ( ainakin meilläpäin )
    JA talvellahan on aina valoja poltettu. Silloin meilläpäinkin on auringon kaari melko matala koko päivän, jos nyt aina ollenakkan nousee ( ainakaan meilläpäin )

    P.S. ajan mää meselläkin aina välillä ( ja ilman valoja kesällä keskipäivällä, toisinaan ). Mutta en pidä että tuo valottomuus on mikään "tavaramerkki" Mercedes Benz:lle.
    Jostakin syystä vaan ihmiset seuraa mitä johtotähti tekee.
    Aina on niitä jotka kulkevat edellä, ja pitääkin olla. ( ainakin meilläpäin )

      
  • Lainaus:
    17.06.2004 klo 10:29 Arnolds kirjoitti
    Six pack näkyy ajelevan laittomilla valoilla ja ilmeisesti mesellä kun ei oo varaa käyttää valoja.

    Taas on sanottava Oho !
    SixPack myi Audi A6 Tdi:n -97, ajelee 2.s autolla VW Jetta dieselillä, harrasteautona Dodge Challenger -70. Käytän valoja koska on pakko, silti en ymmärrä miksi 100 watin halogeenit täytyy pitää Helsingin keskustassa päällä keskellä kirkasta päivää, pidän nyt sitten kuitenkin. On muuten totta, että valottomat autot erottuvat erittäin hyvin valomeren seasta. Kaikki huomaa ne heti, ja väläyttelevät niille. Nykyisin ajan parkeilla kesällä taajamassa. Kukaan ei väläytä, huomauta tms. Siis näyn oikein hyvin, valottomana näkyisin vielä paremmin, koska erotun silloin joukosta niin paljon, että joka toinen autoilija ryhtyy liikennepoliisiksi huomauttelemaan.
    Sikäli turvallista, että näkökyky on tallella useilla, vaikka huomiokyky onkin sitten aivan pielessä.
    Taidan vastedes kysyä kavereiltani, "tekikö joku sulle Arnoldit?" = väläyttelee valoja liikenteessä. Teet Arska liian nopeita johtopäätöksiä, etkä lue kunnolla mitä tänne palstalle kirjoitetaan.

      
  • Olen tehnyt empiiristä tutkimusta aiheesta ajellessani täällä pohjanmaalla. Kuulun niihin valoväläyttelijöihin ja ainakin täälläpäin ihmiset pitävät sitä kohteliaisuutena, että huomautan heidän ajavan ilman valoja. 8/10 pistää valot päälle ja niistä yli puolet heilauttaa iloiseti kättä kiitokseksi huomaavaisuudestani. Keskisormea ei täälläpäin käytetä, olemme vissihin sen verran sivistyneitä! :wink:

    Tervetuloa pohjanmaalle joko sitten ilman valoja tai niiden kanssa!

      
  • Jos taajaman-kaupungin ulkopuolella käy nin, että olen unohtanut ajovalot, heilautan kättä sille joka siitä muistuttaa, ja sytytän ajovalot. Tämä valopakon vastaanhangottelu koskee tilannetta jossa seistään puskuri toisen puskurissa kiinni, esim Kehä I:sen 10 km jonossa.

      
  • Jotkut vaihtavat suoran päässä jo valot lyhkäsiksi vaikka suora olisi 4 kilometriä pitkä... autokoulussa opetettiin vaihtamaan siinä kohtaa kun ajovalot kohtaavat, kyllä on vaikeaa... tämä elämä näiden valojen kanssa....

      
  • Ihminen vaihtaa valot pienemmälle silloin kun häntä häiskäisee.
    Ja ensimmäisenä vaihtaja toivoo, että vastaantuleva tekee samoin.
    ( samoin kuin tervehtiminen, yleensä siihen heti vastataan )

    Joskus olen "testannut", että en 'prkle' vaihda valoja ennekuin vastaantulija on vaihtanut. Verrattain usein on tapahtunut, että kumpikin ajaa koko kohtaamistilanteen pitkät päällä.
    En mää totakaan ymmärrä ?
    Miksi minun pitäisi aina tehdä kaikki kohteliaisuudet yms ensin.

    Ja keskipäivisinhän en tunnetusti valoja kesällä käytäkkään, ja jos käytän niin sumuvalot parkit tms.

      
  • Mistä löytyy vielä autoja joissa ei ole ajovaloautomatiikkaa? Luulin että viimeiset sellaiset on tehty 80-luvulla.
    Tuota olen ihmetellyt kun yllättävän paljon tosiaan autoja tulee vastaan pimeänä, vieläpä melko uusiakin (saksalaisia taitavat olla enimmäkeen, muitakin kuin Mersuja).

      
  • "Tuota:n taas pitäisi lisätä siihen volokatkaisijaan sellainen lisälaite, että valot syttyy myös päivällä."

    Totta. Taidan kuitenkin jättää museokatsastuksen jälkeiseen aikaan. Vaikka taitaisikin mennä läpi turvalaitteena?

    Uusista autoista aika monesta jenkistä ainakin puuttuu ajovaloautomatiikka.

      
  • Lainaus:
    18.06.2004 klo 23:25 Rape kirjoitti
    Mistä löytyy vielä autoja joissa ei ole ajovaloautomatiikkaa? Luulin että viimeiset sellaiset on tehty 80-luvulla.
    Tuota olen ihmetellyt kun yllättävän paljon tosiaan autoja tulee vastaan pimeänä, vieläpä melko uusiakin (saksalaisia taitavat olla enimmäkeen, muitakin kuin Mersuja).


    Aika monessa taitaa olla mahdollisuus vaikuttaa valoihin ajotietokoneen kautta, onhan Mercedeksen kaikissa malleissa nykyään (A:ssa ei tainnut...) ajovaloautomatiikka, mutta jos sinne on naputellut ohjelmaksi ajovalot toimimaan hämäräkytkimen taakse tai jatkuvan automatiikan pois päältä niin eivät ne pala. Kaikki eivät viitsi perehtyä käyttöohjekirjaan ja auton kaikkiin ominaisuuksiin huviksensakaan kunnei ennenkään ole tarvinnut. Lukekaa manuaalia :smile:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit