johtuu Espoossa Länsiväylä lehden haastattelussa ilmeisesti siitä, että autot ovat liian hyviä. Tarkennettuna tarkoittaa, että kuljettajat eivät huomaa, eivätkä kykene tiedostamaan ajoneuvon nopeutta niillä kaduilla jossa nopeus on esim. 40 km/h. Ajoneuvo on hiljainen, kulkee vakaasti, jolloin poliisin mukaan lähes jokainen autoilja ajaa ylinopeutta. Tämä päiväsaikaan kun ruuhkaa ei ole. Suhteellisesti kovimpia nopeuksia tutkaan ajavat naiset. Heitä on kuitenkin määrällisesti vähemmän, vaikka ajokorttijakautuma on Suomessa 47% naiset, 53% miehet.
SIIS MITÄ?!! Nyt on kyllä Kilon poliisi heittänyt melkoisen jutun... Okei, kyllä sitä hyvällä autolla pystyy kuka tahansa ajamaan kovempaa kuin rajoitukset sallisivat, mutta että ei tiedä ajavansa liian kovaa! (Liian hienossa autossa ei taida enää sitä nopeusmittaria löytyä ?!!)
Muuta konkreettista järjkeenkäypää syytä ei ilmeisesti ole tähän. Kuljettajat eivät reagoi nopeuteen, hitaasti ajaessa joutuu kyllä pitämään katseensa nopeusmittarissa jos aikoo esim. ajaa tasan 30 km/h. Manuaalilla onnisttuu mikäli ajaa 2:s vaihde päällä, 3:lle voi vaihtaa ehkä 40 km/h rajoitusalueella välityksistä riippuen. Automaatilla ainakin alamäessä painaen lievästi jarrua koko ajan pysyy nopeus, ellei stikillä halua kikkailla eestaas. On niitä alueita minustakin jossa pitkiä matkoja on 40 km/h jotka tuntuvat täysin järjenvastaisilta. Esimerkkinä Kirkkonummi. Siellä saa olla tarkkana, aluenopeusmerkki on koko Kirkkonummella 40 km/h. Monien risteyksien ja valojen jälkeen ei ulkopaikkakuntalainen enää muista asiaa. Nopeusmerkkiä ei toisteta. Esim. vanhaa maantietä ajaessa Ravalssiin on edelleen 40 km/h, vaikka tie on sennäköinen, että tässä on pakko olla jo 60 km/h. Näin ei ole, 40 km/h alueella ollaan edelleen, vaikka kuinka muut tuuppaavat puskuriin kiinni, vasta lähempänä Siuntion rajaa on pensaiden piilossa pieni, arviolta n. 40x40 cm merkki jossa lukee 50 km/h. Kesällä tätä on vaikea edes havaita pensaassa lehtien seasta. Tässä koetellaan uskoa, muistia, tai sen puutetta!
Tasanopeussäädin pitää vauhdin kurissa 30h lähtien.
Niin, kallimmissa autoissahan tosiaan usein on vakionopeussäädin. Väitteesi vain ontuu sen verran, että ensinkin säätimen miniminopeus on aivan mallikohtaista. Toiseksi, väitätkö itse aina käyttäväsi vakionopeussäädintä? 30km/h alue on usein täynnä hidastimia, risteyksiä yms, jolloin vakionopeussäätimellä leikkiminen luultavasti enemmänkin lisää onnettomuusriskiä kuin pieni ylinopeus. Ylipäänsä tiheällä kaupunkialueella vakionopeussäätimen käyttö on mielestäni älytöntä. Laite on nimensä mukaisesti tarkoitettu tasaiseen ajoon.
Helppohan sitä on jeesustella, mutta mielestäni tuo poliisin väite kuulostaa varsin uskottavalta. Kun olen tarkkaillut omaa ja muiden ajamista erilaisten autojen ratissa, tuntuu tosiaan siltä että hiljainen ja eleettömästi mutta nopeasti kiihtyvä auto lisää paljon mahdollisuutta ajaa ylinopeutta, koska vauhti "tuntuu" hitaammalta, eikä tuollaisessa kaupunkiajossa jatkuvasti tuijotella nopeusmittaria. "Kalliin" auton ajo-ominaisuudet ja jarruteho usein ovat aivan eri maata "vanhempien/halvempien" autojen kanssa (ks. loppu). Ajotavan muutoksesta mainittakoon sama kuski Meganen (ensimmäistä vuosimallia kun Meganea valmistettiin) ja tuliterän BMW 520i:n ratissa - BMW:n ratissa ko. henkilöllä vauhti nousee helposti paljon yli sallittujen rajojen jos ei nopeutta tarkkaile, kun taas Meganessa viimeistään rengasmelu kertoo nopeudesta. Tottahan toki vastuu on yksin kuljettajan, hyvää autoa on aivan turha syyttää, enkä tässä sen kummemmin halua spekuloida ylinopeudella ajamista yleensä. Niin objektiivisesti kuin subjektiivisestikin ajateltuna ja empiiristen havaintojeni pohjalta uskon poliisien väittämään, vaikka ainoat ylinopeussakkoni sainkin kaikkea muuta kuin hiljaisen auton ratissa.
(Tuohon jarruihin ja ajo-ominaisuuksiin liittyen esimerkkinä mainittakoon pieni vertailu, jonka teimme keraamisella öljytyllä radalla, autoina lada samara 1500 90-luvun loppupuoliskolta ja silloin pari viikkoa vanha Ford Focus CMAX 1.8 GHIA ESP:llä. Tulos: Jarrutusmatkat sisältäen reaktioajan samat hieman yli 40km/h ja hieman alle 60km/h nopeuksista (Fordissa ABS käytössä). "Tiellä seisovaa lasta" mallintavassa väistötestissä Ladan rajat alkoivat tulla vastaan 50km/h vauhdissa, Fordilla 70km/h yli ei enää uskaltanut kasvaneen riskin takia mennä, vaikka tod. näk. auto olisi vielä taipunut.)
Minustakin pienillä nopeuksilla ja etenkin kokemattomalla kuskilla (mitä naiset miehiä useammin ovat) on iso riski ajaa huomaamattaan ylinopeutta. Tätä vielä lisää se, että auton sisällä tuntuu yhdentekevältä, onko sitä nopeutta 40 km/h 30:n sijaan tai 50 km/h 40:n sijaan, ero tuntuu mitättömältä.
Asiaa pitää erikseen tonkia ennen kuin selviää, että jalankulkijan ilmalennon pituus kasvaa törmäysnopeuksissa 20 km/h:sta 60 km/h:n lähes lineaarisesti noin 5 metristä noin 30 metriin (lähde: Chalmersin ja Virginian yliopistot). Karkeasti arvioiden siis ero 30:n ja 40 km/h:n välillä jalankulkijan kannalta on että lentääkö ilmassa n. 5 m enemmän vai vähemmän ja välillä 40-50 km/h ilmalennon ero on jo n. 7 m.
Kokeneilla miehillä taas syy ylinopeuksiin alhaisilla nopeusrajoituksilla on toinen. He pystyvät halutessaan pitämään minkä nopeuden ovat päättäneet pitää, mutta he ovat niin helkutin taitavia ja tietäväisiä, että uskovat klaaraavansa kaikki ongelmat. Ja kun jo syntyjään tietää kaiken mahdollisen, ei tarvitse ottaa selville esimerkiksi sitä, että ei ehdi edes aloittaa jarrutusta 40:ssä kun 30 km/h ajaen olisi jo pysähtynyt.
Tämä kuskille mitätön nopeusero merkitsee jalankulkijan kannalta ilmalennossa 18 metrin eroa. Jos tämä saataisiin naisille yleiseen tietoon, uskon heidän välittävän siitä ja toimivan sen mukaisesti. Miehistä taas iso osa tietää itse asian paremmin eikä valistus vaikuta. He mieltävät tuon nopeuseron vain rahapussinsa kautta, eli sakottamalla ja auton pohjaa ruhjovilla pompuilla.