Liikenneympyrässä ajo

8 kommenttia

Olen pidemmän aikaa ihmetellyt, miksi liikenneympyrässä yleensä ajetaan aika lujaa. Usein näyttää siltä, että siellä mennään lähes kaarreominaisuuksien äärirajoilla. Tämä vaikeuttaa liittymistä tulevien pääsyä ympyrään sisälle, eikä varmasti lisää sitä tärkeätä liikenteen sujumista, mitä täällä usein perustellaan reippailla nopeuksilla. Tai sitten kyse on oman liikkumisen sujuvuudesta.

Itse olen ottanut tavakseni ajaa ympyrässä melko rauhallisesti, enkä tarkoita tällä nyt mitään matelua, vaan sellaista nopeutta, että liittymistä ehtii tulemaan hyvin edelleni ja silloin mielestäni liikenne sujuu. Tämä tietysti joskus suututtaa takanani ajavaa, joka sitten liimautuu uhmakkaasti takapuskuriini.

Eli onko kyse siitä, että ei haluta antaa tilaa. Ei haluta ketään eteensä matelemaan poistuttaessa ympyrästä vai onko kyse siitä, että tuntuu hauskalta ajaa ympyrää kovalla nopeudella. Minä en ole mikään ammattiautoilija, ajan vuodessa noin 20 000km ja siitäkin noin 5000km fillarilla, mutta noin maalaisjärjellä tein tuon päätelmän, että hieman hitaammin ympyrässä ja liikenne sujuu siltä osin vähän paremmin.

Sitten on tietysti tuo vilkun käyttö ympyrässä...

  
  • Lainaus:
    11.10.2005 klo 15:41 dpi kirjoitti
    Itse olen ottanut tavakseni ajaa ympyrässä melko rauhallisesti, enkä tarkoita tällä nyt mitään matelua, vaan sellaista nopeutta, että liittymistä ehtii tulemaan hyvin edelleni ja silloin mielestäni liikenne sujuu. Tämä tietysti joskus suututtaa takanani ajavaa, joka sitten liimautuu uhmakkaasti takapuskuriini.


    Liikenneympyrässä on tarkoitus antaa tietä ympyrässä ajavalle ja sujuvuus haetaan sitä kautta. Eli en ihmettele, jos takanasi hermostutaan, sillä selostuksesi mukaan ajelet säännöistä poiketen.


      
  • Minä en koe nopeutta liikenneympyrässä ongelmaksi kuin silloin kun ajetaan ekaa kertaa outoon ympyrään tai kun ympyrän takana on suojatie.

    Ympyrät on suunniteltu niin, ettei niiden yli näe jottei päiväunia nukkuvat ajaisi niistä suoraan läpi. Hirvittää ajaa joskus toisen takana ympyrään, jossa tietää olevan suojatien heti takana. Pitää ajaa aika hiljaa jos aikoo ehtiä huomaamaan, reagoimaan ja pysäyttämään sillä muutaman metrin matkalla, joka tähän jää kun istutusten takaa pöhäyttää fillaristi. Usein edelläni ajava ei ehdi edes nostamaan jalkaa kaasulta kun tilanne on jo ohi, toistaiseksi ilman vahinkoja jalankulkijoiden ja fillaristien hyvien refleksien ansiosta.

    Lisäksi siinä vauhdissa ei ehdi edes vilauttaa vilkkua saati kunnolla vilkuttaa, joten seuraava liittymä menee tietysti jumiin.

      
  • Jos jossain voi ajaa lujaa, niin ihan varmasti ennen pitkää siellä ajetaan lujaa. Mitä tulee sujuvuuteen, niin se katoaa tietenkin ensimmäisenä - paitsi sen kovaa-ajavan mielestä.

    Itse suhtaudun epäluulolla kaikkeen muuhun liikenteeseen - ihan riippumatta siitä ajavatko hiljaa, käyttävätkö vilkkua, tulevatko kolmion takaa tai ihan mitä tahansa. Liikenneympyrät ja kiertoliittymät vai mitä ne nyt ovatkaan, eivät tässä suhteessa ole mitenkään poikkeuksellisia paikkoja. Toivottavasti kaikki muutkin suhtautuvat epäluuloisesti minuun liikenteessä, sillä virheitä sattuu aina välillä, että sen puoleen puntit ovat tasan.

      
  • Rätkättimellä mielestäni aika terve asenne liikenteeseen...

      
  • "Liikenneympyrässä on tarkoitus antaa tietä ympyrässä ajavalle ja sujuvuus haetaan sitä kautta. Eli en ihmettele, jos takanasi hermostutaan, sillä selostuksesi mukaan ajelet säännöistä poiketen."

    Parahin Maukka, nyt et ymmärtänyt. En tarkoittanut, että päästelisin liittymästä tulevia edelleni hiljentämällä tai pysähtymällä ympyrässä, niinhän ei saa tehdä, mutta en myöskään yritä estää heidän aikeitaan ajamalla liian lujaa. Eli hieman rauhallisemmin ja liikenne sujuu tältä osin paremmin.

      
  • dpi:
    "Itse olen ottanut tavakseni ajaa ympyrässä melko rauhallisesti, enkä tarkoita tällä nyt mitään matelua, vaan sellaista nopeutta, että liittymistä ehtii tulemaan hyvin edelleni ja silloin mielestäni liikenne sujuu. Tämä tietysti joskus suututtaa takanani ajavaa, joka sitten liimautuu uhmakkaasti takapuskuriini."


    Erittäin OK, minun mielestäni. Ja pätee oikeastaan kaikkiin muihinkin tilanteisiin, etenkin taajamissa. Rauhallinen, joustava ajo lisää kaikkien tiellä liikkujien liikkumisen sujuvuutta - niin kevyen, kuin raskaammankin liikenteen. Etkä itse menetä yhtään aikaa, kun ajat rauhallisesti ja hiljennät ennen suojateitä antaaksesi tietä jalankulkijoille, ja hiljennät ehkä jopa tietyissä risteyksissä antaaksesi tietä myös muille autoilijoille.

    Yleensä nimittäin ihan samalla tavoin ja samaan aikaan joudut pysähtymään seuraaviin liikennevaloihin, kuin olisit pysähtynyt kovempaa ajaessasi. Ja ihan samaan aikaan olet määränpäässäsi, jos et sentään aivan huikeita ylinopeuksia olisi ajanut.

    Ja jos kovaa ajaen olet puoli minuuttia aiemmin perillä, tunnetko itsesi sankariksi, kuin kukaan ei päässyt eteesi ja sinua jouduttiin väistämään?

      
  • Lainaus:
    12.10.2005 klo 08:48 dpi kirjoitti
    "Liikenneympyrässä on tarkoitus antaa tietä ympyrässä ajavalle ja sujuvuus haetaan sitä kautta. Eli en ihmettele, jos takanasi hermostutaan, sillä selostuksesi mukaan ajelet säännöistä poiketen."

    Parahin Maukka, nyt et ymmärtänyt. En tarkoittanut, että päästelisin liittymästä tulevia edelleni hiljentämällä tai pysähtymällä ympyrässä, niinhän ei saa tehdä, mutta en myöskään yritä estää heidän aikeitaan ajamalla liian lujaa. Eli hieman rauhallisemmin ja liikenne sujuu tältä osin paremmin.


    Juu, en ymmärtänyt. Tarkennuksesi jälkeen olen liikenneympyräkäyttäytymisestä tasan samaa mieltä kanssasi.

    Sääntöjen mukaan risteyksessä pitää hidastaa vauhtia. Liikenneympyrässä ajojärjestys on selvästi kolmioilla merkitty. En ymmärtänyt kirjoitustasi, sillä sääntöjen mukaan ajavalle nuo asiat ovat itsestäänselvyyksiä.

    Eli palaamme taas vanhaan vakioaiheeseen eli liian suuriin nopeuksiin, etuiluun ja muuhun sääntöjen vastaiseen näennäissujuvaan toimintaan liikenteessä.

    Vai menikö hommasta maku, kun kerroin sen olevan sääntöjen mukaista toimintaa? :sunglasses:

    [Maukka muokkasi tätä viestiä 12.10.2005 klo 10:01]
      
  • Ilmeisesti tarkoitat suuria liikenneympyröitä. Espoossa valtaosa on halkaisijaltaan pieniä. Mittana voi ottaa linja-auton, sen kaartaessa liikennympyrässä, kulkevat sisemmät paripyörät reunakivetyksen päällä. Tällaisessa ympyrässä jossa 4 sisään- ja ulosmenoa, ei ajamisesta voi puhua, tulo- tai menoaukkojen väli on 10 m:n paikkeilla. Niissä ei juuri voi empiä, muuten liikenne seisoo. Harvoja poikkeuksia lukuunottamatta, ne vetävät silti hyvin, eikä silmääni ole sattunut kolaria.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit