Mitä moottoritiekilometri maksaa?

26 kommenttia

Todella suuria summia kuulee ja näkee puhuttaessa moottoriteistä.
Esim. tämä Muurla-Lohja väli on 30 km? ja maksaa € 150 milj. ehkä enemmän, ei juuri nyt ole tietoa tätä kirjoitettaessa.

Maankaivuu, routaeristykset, tiivistykset, karkeat sorat, hienompi sora, hiekat ym. ym. sekä sillat ja ylitykset maksavat valtavasti.
Onko muuta keinoa rakentaa tie?
Esim. luotijunatyyppiselle rakenteelle betonipilareiden päälle n. 2-3 m maanpinnasta.

Ei juoksisi hirvet tien yli, ilmavirta veisi ehkä lumet paremmin pois, teiden jäätyminen ei olisi samaa luokkaa kun ei maanpinnassa kiinni, routavaurioita ei syntyisi, pieniä siltoja ei tarvitsisi rakentaa jne.
Ei veisi paljon tilaa maaseudulla pelloilla.

Liittymiä sitten tarpeen tullen alas, huoltikselle, kyliin ja muualle.

Onko laskelmia olemassa, tai vastaavia tutkimuksia?

  
  • kyllä se soran kylvö on halpaa sillan tekoon verrattuna... :sunglasses:

      
  • No, maksaahan se tie, tietenkin! Pilarien päällä oleva tie maksaisi varmasti monta kertaa enemmän:
    - Rakentaminen on kallista, koska pilareiden ja niiden päälisen tienosan betonivalua varten pitää rakentaa omat tukensa, eli käytännössä hintaa olisi yhtä paljon kuin sillanrakennuksessa.
    - Pilaritien rakentaminen on kovin hidasta, vrt. siltatyömaat.
    - Ulosajojen seuraukset olisivat tuhoisemmat, kun pudotusta on esim. 3-5 metriä.
    - Jos tie ottaa ja päättää katketa, se on todellakin kirjaimellisesti poikki.

    Älkää siis uneksiko tiestä pilvissä!

    Miksi nuriset kalliista tiestä, kun muualla nuriset Suomen huonosta tieverkosta?

      
  • Väärin ymmärretty Vito.
    Vaikka nurisenkin, haen aina vaihtoehtoja, ratkaisuja. Yleensä en jätä asioita narinaan. Jotain on esitettävä tilalle, jos ei niin edes yritys luovaan ajatteluun. Se ei vielä maksa mitään.

    Toistaiseksi ei ole tullut kuin tätä yleistä suomalaista narinavastausta. Odotan niitä faktatietoja, vaikka kustannus per kilometri, ja jonkinlainen vertailu. Voihan siitä keskustella. Eikö tämä TMnet juuri sitä varten ole olemassa?

    Onhan silloissakin kaiteet, ja pudotus moninkertainen esittämääni.
    Oletko ikinä ajanut Saksassa? Jos et, suosittelen, jos olet, niin olet ajanut silmät kiinni.

    Terästä tässä menisi eniten, ja Kiina buumi nostaa hinnat pilviin.
    Betoni-T-pilareiden valu elementtitehtaissa ei olisi paljon suurempi kuin ontelolaattojen teko, tai TT-laattojen. Siltoihinkin menee julmetusti betonia ja terästä. Tukipailareiden väliseen maaston ei tarvitsisi kajota, eikä täyttää sora- ja eri hiekkalaaduilla 2 metriä kuten nykyisin. On siellä uuden tien alla paljon enemmän kuin uskot, ja tiet on nostettu paljon ylemmäksi alkuperäisestä maastosta, koko matkalta.

      
  • Yllättävän kallista touhua... Kyllä kai se on sen arvoista pidemmän päälle, vai onko? On se kai kun niin paljon autoja liikkuu tuollaisilla teillä. Mutta olisihan se mukava jos näitä pienempiikin teihin panostettaisiin... :neutral:

      
  • Six Pack:

    On erinomainen asia, että itsestäänselviä asioita kyseenalaistetaan, koska näin voidaan löytää suuriakin asioita. Maapallokin osoittautui yllättäen pyöreäksi.

    En osaa nopeasti laskea esittämälläsi tavalla rakennetun tien hintaa, se sitäpaitsi riippuu ratkaisevasti perusmaan laadusta. Moottoritien kustannukset syntyvät suurimmaksi osaksi juuri näkymättömistä rakenteista, joita tarvitaan jotta tie ei painuisi hallitsemattomasti ja tarjoaisi vaadittavan kantavuuden. Oleellista siis on perustaminen. Betonisiltaa pitkin kulkeva tie pitäisi perustaa vielä paremmin, koska tällainen ei saisi painua senttiäkään. Käytännössä se vaatisi usein paaluttamista tai betonipilareiden ulottamista kallioon saakka. Jos tunnet suomalaista maaperää, ymmärrät hyvin kuinka kalliiksi tämä tulisi.

    Rakentamisessa pyritään myös säilyttämään massatasapaino. Ehdottamassasi ratkaisussa saattaisi käydä niin, että suurten leikkausten murske ja moreeni jouduttaisiin osittain ajamaan muualle, mikö tulisi kalliiksi. Läjittäminen puolestaan on materiaalin tuhlausta ja vaatii laajat alueet.

    Tien suunnittelu ei yksin riipu kustannuksista, se myös yritetään sulauttaa ympäristöön. Maasta irrallaan oleva leveä rakenne olisi villin näköinen. Voi olla, ettei kaikki tätä sulattaisi.

    Mielestäni kustannuksia voisi karsia parhaiten tiettyjä vaatimuksia keventämällä, lähinnä tien geometrian suhteen. Pysty- ja vakageometria voisivat olla ehkä hieman nykyistä pienipiirteisempää, jolloin riittäisi pienemmät leikkaukset ja täytöt. Tälläkään toimenpiteellä tien hinta tuskin muuttuisi toiseen suuruusluokkaan.

    Lopuksi vielä korostan, että idea ei välttämättä ole huono. Vastaava ratkaisu on jo toteutettu E18-tiellä Piikkiössä tai Paimiossa, jossa erään laakson yli menee silta.

      
  • Jos vaikka valottaisin ajatuksenkulkuani näin, miksi yleensä tätä asiaa mietin ja ehdotin kesusteltavaksi.
    Aikaisemmin autot rakennettiin rungolle, ja kori päälle.
    Nyt tiedämme, että kaikki henkilöautot ovat itsekantavia.
    Ajatus itsekantavasta rakenteesta parjattiin maan rakoon, täysin hulluna, kalliina ja vaarallisena. Siitä ei koskaan tulisi mitään.

    Tekniikkaa, kehitystä voisi ulottaa samalla pidemmälle, tiestöön. Nimittäin mikäli todetaan kokonaiskustannusten, myös useamman vuoden kuluttua, pysyvän hallinnassa, ja osoittautuukin...?!
    Miksi kaikki moottoritiet ovat rakennettu perinteisellä menetelmällä?
    Ei tiedetty muista, ehkä teknisesti liian vaativaa, esim. Saksassa Hitler päätti, kuka olisi pannut vastaan...jne.

    Paikoin moottoritie voisi kulkea maan tasalla ja paikoin ylempänä kuten esitin. Vaikka peltojen yli, ja hirvien vaellusreittien yläpuolella, ei korkeita maisemia pilaavia, tätä en tarkoittanut. Tämä oli ajatuksena "runkomoottoritielle" esim. Tre tai Heinolasta - Ouluun.

    Oikeastaan jos katsoo uutta TM:aa, sivu 63 (Jaguarin testin vieressä) mainosta, jossa näkyy valtava moottoritie liikenneympyrä. Kuinkahan monta kilometriä siinä tiet risteävät eri tasossa.

      
  • Olen pahoillani perusnegatiivisesta asenteestani ideaasi kohtaan, vaikka kirjoitukseni ensimmäisen kappaleen mukaan ajattelutavoissamme onkin jotain yhteistä. Uudet ideat on kuitenkin helpompi tyrmätä kuin hyväksyä. Niiden kehittäminen toimiviksi vastoin vallitsevaa tilannetta on työlästä eikä onnistu kaikilta.

    Hieman pitää kuitenkin vielä kritisoida.

    " teiden jäätyminen ei olisi samaa luokkaa kun ei maanpinnassa kiinni..."

    Mikäli ymmärsin lauseen oikein, asia on mielestäni päinvastoin. Eiköhän siltarakenteet jäädy helpommin kuin muut tien osat, koska pakkanen pääsee jäähdyttämään tien pintaa myös alapuolelta eikä maahan varastoitunut lämpö pyri vastustamaan jäätymistä?

      
  • En voi olla palaamatta aiheeseen luettuani sunnuntain Hesaria, jossa Auto&liikennepalstalla oli aihe: Moskovassa on rakennettu yksiraiteinen raitiovaunulinja 6 m maanpinnan yläpuolelle asemineen kaikkineen. Kannatinpylväät oli helppo pystyttää tiheään rakennetulle alueelle. Miksei myös harvaan asutulle tai rakennetulle alueelle?

    Yritän tässä edelleen sovittaa ajatusta miten moottoritie voitaisiin rakentaa pilareiden päälle, jossa ainakin välillä voisi kulkea, mitä kustannuksia se tuo mukana, ja mitä kustannuksia se säästää. Säästöt olisivat maisemaleikkaukset, 2-6 m paksut pohjustukset koko moottoritien leveydeltä ja pituudelta, ali- ja ylikulkupaikat varauksin koska onhan tästä tehtävä liittymäramppeja tielle ja pois. Ajatus edelleen, että kulkisi n. 3 m korkeudella. Maanlunastuksia ei tarvitsisi tehdä samassa mittakaavassa, eikä käydä vuosia kestäviä oikeusprosesseja, hirvieläinonnettomuudet vähenisi. Ehkä joitakin rekennuksia, rakenteita ei tarvitsisi purkaa pois? Ehkä lumikaan ei kerääntyisi tielle kuten nyt? Varmasti löytyy niin hyviä kuin huonoja puoliakin, mutta kustannuksista ei ole tietoa. A-plus ohjelmassa oli laskettu Lohja-Muurla moottoritien maksavan 350 Mio € sisältäen 20 v. käyttöhuollon, ja kiinteät kustannukset, mikäli muistan tämän oikein.

      
  • Aina kun lehdissä puhutaan moottoriteiden hinnasta muistetaan mainita, että hinta riippuu kolmesta tekijästä: montako siltaa pitää rakentaa, montako ramppia pitää rakentaa ja paljonko tarvitaan paalutusta.

    Ehdotuksessasi koko moottoritie on yhtä suurta siltaa, jokaista ramppia kohti tarvitaan kaksi siltaa lisää ja koko hoito pitäisi paaluttaa! En tiedä Moskovan maaperästä, mutta Suomessa siitä on melkein kolmannes suota, eli pelkkä valettu tolppa ei riitä, paaluja pitää juntata muutaman metrin välein ja paljon

    Tiehallinto listasi mielestään kipeimmin huomiota vaativat tiet tänä syksynä budjettia valmisteltaessa ja tuli siihen tulokseen, että ennustettu liikennemäärä vaatisi 9,3 MILJARDIN euron satsausta teihin 2020 mennessä. Sillä rahoittaisi kolme Irakin valloitusta. Se sai budjetissa 48 miljoonaa lisää, nekin tulivat valtion omaisuuden myynnistä eikä verovaroista. Eli n. 8 % siitä, mitä ensi vuodelle olisi sen laskelmien mukaan tarvittu, jos tuo 9300 Meur jaettaisiin tasan joka vuodelle.

    Moottoritie maksaa hankkeesta riippuen 4-6 Meur/km, keskikaiteella varustettu nelikaistatie maksaa 3-5 Meur/km. Rekat menevät keskikaiteesta läpi, mutta henkilöautot se kestää ja nehän eniten ruumiita tekeekin. Jos esim. H:ki-T:re moottoritie olisi sellainen, se olisi saatu samalla rahalla ulottumaan Orivedelle asti. Ei halpaa lystiä sekään, mutta 25 % halvempi kuin moottoritie, se on iso ero kun puhutaan miljardeista euroista.

      
  • TeeCee: "Tiehallinto listasi mielestään kipeimmin huomiota vaativat tiet tänä syksynä budjettia valmisteltaessa ja tuli siihen tulokseen, että ennustettu liikennemäärä vaatisi 9,3 MILJARDIN euron satsausta teihin 2020 mennessä."

    Puolelle toista kymmenelle vuodelle alle kymmenen miljardin satsaus on sinusta kohtuuton? Eikö sitä sopisi pitää edes jonkinlaisena veronpalautuksena niistä miljardeista, joita autoilijalta on nyhdetty, nyhdetään ja tullaan jatkossakin nyhtämään vuosittain?

    TeeCee: "Sillä rahoittaisi kolme Irakin valloitusta."

    Juu-juu, ja autoverolla kerätyillä rahoilla viimeisten puolen vuosisadan aikana mentäisiin vaikka Uralille.

    TeeCee: "Se sai budjetissa 48 miljoonaa lisää, nekin tulivat valtion omaisuuden myynnistä eikä verovaroista."

    Tiestölle ei sovi vaatia "veronpalautuksia", koska veroja ei voi korvamerkitä. Näemmä se koskee kuitenkin vain tapauksia, jossa ruikutetaan lisää budjettia, ei jos aikomus on evätä budjettia.

    EDIT: BB-koodi

    [whiic muokkasi tätä viestiä 24.11.2004 klo 11:24]
      
  • Lainaus:
    24.11.2004 klo 09:07 TeeCee kirjoitti
    Aina kun lehdissä puhutaan moottoriteiden hinnasta muistetaan mainita, että hinta riippuu kolmesta tekijästä: montako siltaa pitää rakentaa, montako ramppia pitää rakentaa ja paljonko tarvitaan paalutusta.

    Hyvä, nyt on hinta moottoritiekilometrille, mitattuna tämän päivän rahassa ja työkustannuksilla, 5 Mio €/km. Autoilijoilta perityt kaikki verot, maksut ym. yhteensä ovat 5,9 Mrd €/v. 40 vuotta on veroja peritty, liikenteeseen ja sen turvallisuuteen on viime vuosina palautettu 10%, v. -04 budejtoitiin 600 Mio €. Miten muina vuosian on autoilijoiden maksamia veroja palautettu jonkinasteisina osina, ei minulla ole tietoa, vähän se kuitenkin on, verrattuna mitä otetaan.

    Perityt veromiljardit 40 v. aikana ovat nykyrahassa 236 Mrd €. Jaettuna 5 Mio €, tekee 47 200 km moottoritiekilometrejä. Näin monta moottoritiekilometrejä emme Suomessa tarvitse, mutta kertoo konkreettisesti missä mennään. Saksassakin on "vain" 11 200 km moottoriteitä. Kuitenkin tämä antaa kuvan siitä mitä autoilijat ovat maksaneet valtiolle vain Suomessa. Entä jos meillä olisi 7200 km moottoriteitä, ja loput 40 000 km:n tietiekustannusrahat valtio olisi käyttänyt muihin loputtomiin sekä hyviin, että huonoihin ratkaisuihin.

    Entä turvallisuuspuoli?
    Kuinka monta turhaa kuolemantapausta ja muita turhia onnettomuuksia on meidän kapeilla, pimeillä, mutkaisilla pääliikenneväylillä tapahtunut? Kyse on meiltä autoilijoilta otetuista varoista, ja näiden palauttamisesta turvallisuuteen, takaisin parempien väylien rakentamiseen niin raskaalle kuin kevyeelle likenteelle. Entä mikä olisi ollut työllistävä vaikutus Suomessa kaikkina näinä vuosina, kun 236 mrd € pilkotaan rakennushankkeisiin kymmenien vuosien aikana. Entä säästöt yhteiskunnalle? Työttymyysrahat, avustukset, kurssit, asumistuki - ja sosiaalirahoissa olisi tullut vuosien aikana miljardien säästöt.

    Moottoritie olisi yhtä siltaa, kulkien pari-kolme metriä maanpinnan yläpuolella. Ratkaisu tulee silloin kun joku tosissaan paneutuu asiaan, ja keksii säästöt, silloin vasta asia etenee.
    Sekä kerros- että asuintaloja, koko kortteleita paalutetaan, suurin oli kokonaisen kaupunginosan rakentaminen Helsingin Ruskeasuolle, silti talo- tai rakennus ei ole kalliimpi kuin muut kalliolla seisovat. Mistä se johtuu?

      
  • whiic:” Puolelle toista kymmenelle vuodelle alle kymmenen miljardin satsaus on sinusta kohtuuton?”

    Älä nyt innostu, en minä tuollaista ole sanonut. Sinä se osaat kerta toisensa jälkeen poimia muiden kommenteista asian, josta kommentoija ei tiennyt edes keskustelevansa. Jos minä sanon, että joku asia on kuin hyttysen pieru Saharassa kommentoit, että onko hyttysen pieru mukamas vähäpätöinen asia. Jos sitä ei tule, hyttynen saa hirveät vatsanväänteet ja jos se tulee väärässä paikassa se voi suistaa pienen eläimen suunnasta mahdollisesti kohtalokkain seurauksin.

    whiic:” Juu-juu, ja autoverolla kerätyillä rahoilla viimeisten puolen vuosisadan aikana mentäisiin vaikka Uralille.”

    Niin tai ALV:llä tai tupakkaverolla tai tuloverolla tai alkoholiverolla tai makeisverolla tai perintöverolla tai… Ei mikään pakota valtiota käyttämään arvonlisäveroa Arvo-nimisten miesten avustamiseen tai makeisveron tuottoja hampaidenhoitokuluihin.

    Aivan sama, mistä se raha tulee, se on yhtä lailla hukkaan heitettyä jos suurin osa siitä pistetään moottoriteihin. Sama rahamäärä järkevästi käytettynä hyödyttää liikennettä enemmän, oli summa ja lähde mikä hyvänsä. Lopputulos ratkaisee ja valtaosa alan ammattilaisista on sitä mieltä, että muutama sata kilometriä moottoritietä ei hyödytä meitä yhtä paljon kuin muutama tuhat kilometriä halvempia, mutta hyviä teitä.

    Toista mieltä olevien ammattilaisten joukko koostuu ainakin minun tietääkseni yhdestä miehestä, Tampereen teknillisen yliopiston liikenne- ja kuljetustekniikan professori Jorma Mäntysestä. Voi hän oikeassakin olla, mutta jos näin on, hän pystyy vakuuttamaan muitakin ammattilaisia, jolloin minäkin alan uskoa häntä enemmän.

      
  • Lainaus:
    24.11.2004 klo 09:07 TeeCee kirjoitti
    9,3 MILJARDIN euron satsausta teihin 2020 mennessä. Sillä rahoittaisi kolme Irakin valloitusta.


    Lollotiloiloi :grin: Irakin viimeisimmän valloitusretken hinta lähenee tällä hetkellä 150 000 000 000 (sataviisikymmentä miljardia) dollaria tuolla mainitsemallasi 9,3 miljardilla saadaan ehkä maksetuksi ameriikan urhojen kinkut ja sämpylät. :wink:

    Edit: Ja käsittääkseni tuo summa ei vielä edes sisällä kuin tähän asti kertyneet suorat kulut jotka kasvavat jatkuvasti retken jatkuessa. Lisäksi jälleenrakennus ym. ylimääräiset tilpehöörit nostavat kokonaiskuluja seuraavien vuosien aikana vielä aivan uudelle tähtitieteelliselle tasolle.

    edit2:
    Menipä "hiukan" off topiciksi mutta pointtini oli se että, jos vertaat jotain johonkin, suorita vertaus oikeaan/sopivaan kohteeseen. :open_mouth:

    [kukkopilli muokkasi tätä viestiä 26.11.2004 klo 01:07]
      
  • Lainaus:
    24.11.2004 klo 14:54 TeeCee kirjoitti
    Aivan sama, mistä se raha tulee, se on yhtä lailla hukkaan heitettyä jos suurin osa siitä pistetään moottoriteihin. Sama rahamäärä järkevästi käytettynä hyödyttää liikennettä enemmän, oli summa ja lähde mikä hyvänsä. Lopputulos ratkaisee ja valtaosa alan ammattilaisista on sitä mieltä, että muutama sata kilometriä moottoritietä ei hyödytä meitä yhtä paljon kuin muutama tuhat kilometriä halvempia, mutta hyviä teitä.

    Hankalaksi asian tekee se, että liikenteeseen ei palauteta edes sitä määrää, jolla saisi "muutama tuhat kilometriä halvempia hyviä teitä".
    Olen ammattilaisten kanssa samaa mieltä, että muutama moottoritienpätkä siellä täällä, ei hyödytä mitään. Siksi niiden on yhtäjaksoisesti jatkuttava kaupunkien välillä, ja runkomoottoritie Hki-Oulu. Yhä lisääntyvä raskaan liikenteen määrä tarvitsee näitä väyliä. Kevyellä liikenteellä ei liene väliä, muutoin kuin, että esim. rekan ohittaminen on huomattavasti turvallisempaa.

    Miksi emme saisi vaatia näitä? Ajoneuvojen omistajat kustantavat tämän! Valtiolla ei ole kuluja kerätä näitä rahoja, sen suorittavat huoltoasemaketjut jotka tilittävät veron osuuden polttoainehinnasta suoraan valtiolle.
    Tarkasteltaessa moottoritien hintaa, on helppo sanoa se olevan kallis. Millä tavalla kallis? Kokonaisuudessa on huomioitava sen työllistävä vaikutus, suurin osa palautuu sitli valtiolle takaisin eri veromuodoissa. Päinvastioin, näin kuuluisikin tehdä, mikä tuottaa enemmän kuin työ? Vaakakupissa painavat työttömyys ja sen mukana tuomat kustannukset ja kulut myös eri kunnille, terveyshaittoja myöten, jotka taas kuormittavat yhteiskuntaa monilla sektoreilla. Suomella menisi hyvin, mikäli olisi € 5,9 miljardia/vuosi olevia rakennushankkeita ympäri maata. Eikä veronmaksajat kustanna mitään, rahat tulevat autoilijoilta!

      
  • Olet oikeassa, mittakaava on aivan pielessä, mikä minun olisi pitänyt kyllä huomata, on se sotiminen sen verran tyyristä puuhaa ja on siitä niin paljon ollut tietoa medioissa, varsinkin silloin kun sota vielä virallisesti oli käynnissä

      
  • TeeCee: "Niin tai ALV:llä tai tupakkaverolla tai tuloverolla tai alkoholiverolla tai makeisverolla tai perintöverolla tai… Ei mikään pakota valtiota käyttämään arvonlisäveroa Arvo-nimisten miesten avustamiseen tai makeisveron tuottoja hampaidenhoitokuluihin."

    Tupakkavero, alkoholivero ja makeisvero ovat kaikki sekä vähentämään kansan terveyttä uhkaavien tuotteiden kulutusta että näiden väärän käytön aiheuttamaa BKT:n laskua (krapulapoissaolot, alkoholismi, vieraantuminen, ylipainon aiheuttama työkyvyttömyys tai -tehottomuus, luvattomat tupakkatauot sallittujen lisäksi, alentunut fyysinen kunto, jne).
    Perintövero on huono-osaisten sosiaalitukiin.

    Autovero, polttoainevero ja käyttömaksu? Puhutaan auton päästöistä, mutta valtioko niistä vastaa sijoittamalla verovaroja niiden minimoimiseen tai niiden haittavaikusten vähentämiseen? Ei. Ei todellakaan. Auton omistaja vastaa, että katti toimii tai auto raakataan katsastuksessa (jonka suorittamisesta peritään toki myös maksu).

    TeeCee: "Aivan sama, mistä se raha tulee, se on yhtä lailla hukkaan heitettyä jos suurin osa siitä pistetään moottoriteihin."

    Tuolla asenteellahan sosiaalidemokraattinen yhteiskunta pelaa. Rahaa on aina, sitä tulee "tuolta" ja se nyt pitää vaan käyttää eikä sillä ole oikeastaan väliä mihin sen haaskaa. Eikö olisi aika toimia kuten yritysmaailma ja antaa sijoittajille osinkoa? Mietitään mikä tukee BKT:n kasvua. Parannetaan vaikka liikenneinfrastruktuuria. Enemmän siitä on apua kuin ne ikuiset sosiaalihömpänpömppähommelit ja silmänlumetyöllistämiskampanjat. Lähinnä kaikki on yhtä Suurta Kusetusta, jossa työttömät laitetaan aikuiskoulutukseen määräajaksi, jonka aikana he eivät rasita työttömyystilastoja, mutta tulevat yhteiskunnalle kalliimmaksi kuin työtön itse.

    Voi ehkä kuulostaa tyhmältä TeeCeen mielestä, mutta ehkä sen sijaan, että aina perustetaan lisää kursseja ja avataan paikkoja paisuvasta, tyhjää toimittavasta (ja BKT:tä tuottamattomasta) julkishallinnosta, voitaisiin todella lisätä valtion investointeja niinkin paljon työvoimaa vaativassa asiassa kuin liikenneinfrastruktuurin rakentamisessa ja peruskorjaamisessa.

    Mutta sosiaalidemokraatti on sosiaalidemokraatti eikä hänelle mikään muutos kelpaa...

      
  • whiic:” Tuolla asenteellahan sosiaalidemokraattinen yhteiskunta pelaa. Rahaa on aina, sitä tulee "tuolta" ja se nyt pitää vaan käyttää eikä sillä ole oikeastaan väliä mihin sen haaskaa.

    Budjetti sitä varten, että rahojen ei tarvitse tulla sieltä mihin ne menee ja päinvastoin, pystytään rakentelemaan hiukan monimutkaisempiakin systeemeitä. Se ihan sitä varten aikoinaan keksitty. Näin rahaa saavat nekin yhteiskunnan toiminnot, jotka eivät tuota mitään, mutta jotka silti on hyvä olla olemassa. Investoinnin älyttömyys ei muuksi muutu rahoitettiin se miten tahansa, edes löydettyä rahaa ei kannata sijoittaa ihan päättömästi.

    Sama periaate pätee muidenkin kuin sosiaalidemokraattien hallitsemissa maissa. Autoilijat eivät muodosta valtiota valtiossa, heiltä verotettu raha on yhteiskunnan rahaa kaikissa niissä maissa, joissa autoilua ylipäätään rahoitetaan.

      
  • Lainaus:
    29.11.2004 klo 08:55 TeeCee kirjoitti
    Sama periaate pätee muidenkin kuin sosiaalidemokraattien hallitsemissa maissa. Autoilijat eivät muodosta valtiota valtiossa, heiltä verotettu raha on yhteiskunnan rahaa kaikissa niissä maissa, joissa autoilua ylipäätään rahoitetaan.

    Käytännössä asia on juuri päinvastoin. Kaikki pyörii liikenteen ympärillä, sen ehdoilla, ja sen mukaisesti. Myös raha, tuotteet, ruoka, työ, asuminen, palvelut jne.
    Autoilijat ovat valtiolle elinehto, ilman heiltä kerättyjä eri monimuotoisia päällekkäisveroja, valtio ei tule toimeen.

      
  • SixPack:” Käytännössä asia on juuri päinvastoin. Kaikki pyörii liikenteen ympärillä, sen ehdoilla, ja sen mukaisesti. Myös raha, tuotteet, ruoka, työ, asuminen, palvelut jne.
    Autoilijat ovat valtiolle elinehto, ilman heiltä kerättyjä eri monimuotoisia päällekkäisveroja, valtio ei tule toimeen.”


    Tärkeätä on logistiikka, henkilöautoilu on vain osa sitä. Logistiikka on hyvin tuntematon ja vähän arvostettu alue kun ottaa huomioon, miten paljon se elämäämme vaikuttaa. Jopa yhteiskunnan suurin voimanponnistus, sota, on suurimmaksi osaksi logistiikkaa, vaikka sotakirjat ja sankaritarinat eri kuvaa tyrkyttävätkin. Loppupelissä kuitenkin tavaran tuotanto ja sen kuljetus ratkaisee sodan voittajan.

    Iso osa henkilöautoilusta ei ole välttämätöntä, se on vain mukavampaa kuin vaihtoehtonsa. Se on ylellisyyttä, siksi sitä on hyvä verottaan. Me olemme siihen niin tottuneita, että emme pidä linja-autoja ja junia sen vaihtoehtoina, vaikka useimmat meistä pääsisivät töihin yleisilläkin kulkuneuvoilla. Työpäivä ehkä venyisi monella tunnilla, mutta se on arkea sadoille miljoonille ihmisille, joilla ei ole tilaa tai rahaa yhtä paljon kuin meillä.

    Kaikki pyörii siis liikenteen ympärillä, niin kuin sanoit, mutta ei henkilöautoilun.

      
  • Lainaus:
    29.11.2004 klo 14:51 TeeCee kirjoitti
    Iso osa henkilöautoilusta ei ole välttämätöntä, se on vain mukavampaa kuin vaihtoehtonsa. Se on ylellisyyttä, siksi sitä on hyvä verottaan. Me olemme siihen niin tottuneita, että emme pidä linja-autoja ja junia sen vaihtoehtoina, vaikka useimmat meistä pääsisivät töihin yleisilläkin kulkuneuvoilla. Työpäivä ehkä venyisi monella tunnilla, mutta se on arkea sadoille miljoonille ihmisille, joilla ei ole tilaa tai rahaa yhtä paljon kuin meillä.


    Olen käyttänyt reilun vuoden junaa työmatkoihini ja se on minun tapauksessani paitsi mukavampaa, myös nopeampaa, edullisempaa ja tietysti turvallisempaa kuin autoilu. Tiedostin junamatkailun edut jo kauan ennen kuin aloitin junan käytön, mutta aloituskynnys oli silti korkea piintyneelle yksityisautoilijalle. Sitkeästi lähdin autoilemaan lähes rautatieaseman naapurista päätyen n. 700 metrin päähän toisesta rautatieasemasta, kuluttaen aikaa ja hermoja n. 45 min / suunta Helsingin poikittaisliikenteessä ja Lahden moottoritiellä sekä tietysti bensaa ja autoa ties kuinka monen euron edestä. Nykyisin istun junassa n. 25 - 30 min, kävelen asemalta työhuoneeseeni alle kymmenessä minuutissa ja koko lysti maksaa alle satasen kuussa. Jos joskus harvoin tarvitsen autoa työpäivän aikana, otan taksin. Vaimo ajaa töihin, pääsee näet 20 minuutissa motaria pitkin, julkisilla menisi kolme varttia.

    Tämä kaikki on tietenkin mahdollista vain pääkaupunkiseudulla, aikaisempi työmatkani kahden Kaakkois-Suomen kaupungin välillä ei olisi sujunut ihan yhtä sutjakkaasti julkisilla.

      
  • Lainaus:
    29.11.2004 klo 14:51 TeeCee kirjoitti
    Kaikki pyörii siis liikenteen ympärillä, niin kuin sanoit, mutta ei henkilöautoilun.

    Taas päinvastoin. Valtio on nimenomaan riippuvainen suurimmaksi osaksi yksityisautoilijoilta saaduista verotuotoista sen eri muodoissa. Hyvinvointivaltiomme yksi tukipilareista on henkilöautot. Ilman näitä/meitä valtio ei voisi työllistää itsensä yhtä tehokkaasti tehottomilla toiminnoillaan. Yksityinen sektori pyörisi.

      
  • Lähdet siitä, että jos henkilöautoilua ei olisi tai ainakin sitä olisi merkittävästi vähemmän, siitä nyt saatavat verotulot jäisivät saamatta. Se kieltämättä olisikin iso lovi verotuloissa, mutta ajatuksena ontuva. Ne tulot, jotka nyt käytetään yksityisautoiluun, olisivat joka tapauksessa olemassa. Lisäksi myös valtion kulut pienenisivät yksityisautoilun merkittävästi vähentyessä.

    Jos katsotaan Suomen mittakaavassa, niin mihin se nyt autoiluun kulunut raha menisi? Osa tietysti edelleen liikkumiseen, mutta loput muuhun kulutukseen, osakesijoittaminen lisääntyisi ja talouselämä saisi pääomaa, joka poikisi lisää tuloja ja pääomaa. Nythän yksityisautoilu on hyvä bisnes vain harvoille, me muut vain syydämme siihen muualta ansaitsemiamme tuloja.

    Ei Suomi kokonaisuutena ole yksityisautoilusta riippuvainen. Harvaan ja epätasaisesti asuttuna maana tarvitsemme henkilöautoja enemmän kuin monet muuta Euroopan maat, mutta ruuhka Suomessa ne olisivat helposti korvattavissa ilman, että valtiontalous romahtaisi.

      
  • [quote title="30.11.2004 klo 08:56 TeeCee kirjoitti"]
    Lähdet siitä, että jos henkilöautoilua ei olisi tai ainakin sitä olisi merkittävästi vähemmän, siitä nyt saatavat verotulot jäisivät saamatta.
    Öljybisnes on valtiolle niitä parhaiten tuottavia. N. $ 45/barreli, tekee siinä $ 0,28 per litra. Euroiksi muutettuna runsas 20 centtiä/litra. Mikäli muita sopimuksia on olemassa, ehkä ostohinta on alempi. Sitä emme tiedä, varmasti tarkoin varjeltu asia. Mennään tämän päivän mukaan. Pumpulla bensa myydään euro 1,17. Jalostuskustannukset sekä kuljetus ja aseman pikku voitto, tekee tästä valtiolle niitä kannattavimpia bisneksiä mitä on. Sitä sanotaan veron keruuksi. Ilman autoilijoita jäisi liian suuri lovi valtion budjettiin, käänsi TeeCee asian miten vain.

    Osa tietysti edelleen liikkumiseen, mutta loput muuhun kulutukseen, osakesijoittaminen lisääntyisi ja talouselämä saisi pääomaa, joka poikisi lisää tuloja ja pääomaa.

    Tuskin kaikki köyhätkään kiikuttaisi eurojaan osakkeisiin, vaan muuhun kulutukseen kuten ruokaan, maksuihin ja mihin lie raha menisi. Vaarana on tottakai, että raha virtaisi ulkomaille suuntautuvina matkoina jne. yhä suurempina määrinä. Tiedostan kyllä hyvät ja huonot puolet rahamarkkinoilla. Miksi otin esiin koko kysymyksen alunperin on vastine maksetuille veroille. Peruskysymys kuuluu edelleen, miksi liikenteeseen sijoitetaan kaikista miljardeista takaisin vain 10%. Tähänn kysymykseen et mielestäni ole vieläkään missään topicissa kertonut varteenotettavaa syytä. Ehkä siksi, että sinullakaan ei ole vastausta tähän.


    Ei Suomi kokonaisuutena ole yksityisautoilusta riippuvainen.
    Enemmän kuin uskommekaan. Ruuhka-Suomessa mm. Espoossa on 20 vuotta kiistelty Metron rakentamisesta ennenkuin ensimmäinen kiskokaan on asennettu. Ehkä tämä asia saadaan ratkaistuksi v. 2050? Nimenomaan ruuhka-alueilla ei yksityisautoilua voida noin vain korvata millään muotoa. Jopa linja-autoliikennettä on osin harvennettu ja tiettyä linjoja lakkautettu koska eivät kannata. Jos autoilijoiden verorahat menisivät julkisten liikenneratkaisujen parantamiseen, on se vaihtoehto, mutta miksi yksityisautoilijat tulisi kustantaa esim. julkiset palvelut, niin kauan kuin tiestömme koko Suomessa tarvitsee kipeästi parannusta uusien väylien rakentamisessa. Pitäen mielessä, että varat näihin tulevat liikenteestä, josta valtio on myös riippuvainen monessa eri muodossa.

      
  • Tiehallinnon sivujen mukaan moottoritien rakentaminen maksoi vuoden 2000 hintatasossa 1,11-7,39 milj euroa/km.

    Muurla-Lohja-tien pituus on 51 km (ei siis 30) ja rakentamiskustannusarvio kaikkine liittymineen ja tunneleineen noin 330 Meur, siis noin 6,5 Meur/km. Tämä on selvästi enemmän kuin tähänastisten haja-asutusalueille tehtyjen teiden kustannus, mikä on indikaatio siitä, että tietä ollaan tekemässä vaativampaan maastoon kuin koskaan on tehty moottoritietä maassamme. Esimerkiksi Hämeenlinnan ja Tampereen välinen moottoritie maksoi noin 200 Meur (vuoden 2000 rahassa).

    Samojen lähteiden mukaan siltojen rakentaminen maksoi samaan aikaan 670-1010 eur/m2. Oletetaan keskihinnaksi nyt 800 eur/m2. 51 km:n pitkän ja 20 m leveän sillan hinnaksi tulisi 816 Meur ja liittymäsiltojen kanssa summa helpostikin kasvaa 3-4-kertaiseksi tien kustannusarvioon verrattuna.

      
  • TeeCee: "Lisäksi myös valtion kulut pienenisivät yksityisautoilun merkittävästi vähentyessä."

    Eikö tämä ole ristiriidassa sen kanssa, että ikuisessa nasta-kitka-väittelyssä otetaan aina esille se, että valtaosa urien syntymisestä on raskaan liikenteen aiheuttamaa ja valtaosa suolaukset tarpeesta on raskaan liikenteen toimimisen edellytys? Eikö liikenne toimikaan aina heikoimman ehdolla, joten tasan sama määrä suolaa tarvittaisiin vaikka tiellä olisi vain busseja ja rekkoja?

    TeeCee: "Jos katsotaan Suomen mittakaavassa, niin mihin se nyt autoiluun kulunut raha menisi? Osa tietysti edelleen liikkumiseen, mutta loput muuhun kulutukseen, osakesijoittaminen lisääntyisi ja talouselämä saisi pääomaa, joka poikisi lisää tuloja ja pääomaa."

    Olisiko näin? Ehkä Hellsingissä, mutta ainakin maaseudulla voi helpostikin käydä niin, että kilometriä kohden bussimatkaaminen on 2x kalliimpaa jopa ajaessa henkilöautoa yksin. Jos autossa on yksi ainoa matkustaja niin 4x kalliimpaa, jne. Nämä tietenkin ilman pääomakuluja eli auton arvon alenemaa. Täytyy kuitenkin muistaa, että arvonalenema on melko olematon, jos auton markkinahinta on vain muutamia tuhansia, ja toistaiseksi meillä on mahdollisuus itse valita myös halvempikin auto.

    Kimppakyydit ovat yhäkin taloudellisin tapa hoitaa työmatkat. Jos sinä ehdotat, että bussilippujen hintaa pitää laskea yhä enemmän valtion tukijaisilla niin se nyt taas on sitä vasuripolitiikkaa jota minä en jaksa kuunnellakaan. Se on taas yksi ylimääräinen rahaviemäri, jonne saadaan valtion rahaa menemään vaikka pohjattomasti eikä se yhäkään ratkaisi ongelmaa vuorojen riittävyyden kanssa.

    Puhutaan vielä, että julkinen liikenne voisi vallan hyvin olla ainoa vaihtoehto ainakin suuressa osin Suomea, tarvittaisiin "vain" parin tunnin uhraus päivittäin "työaikaan". Koomista kutsuakaan sitä työajaksi, koska se ei tuota mitään. Mutta uhrauksen tekevä (= työpaikalle matkustava) kokee sen työaikana, koska on poissa kotoaan työssäkäymisen pakottamana. Jos ajatellaan asiaa työläisen kannalta, menepä vaikka siitä ehdottamaan SAK:lle 10-tuntista työpäivää ja kerro toki mitä mieltä he ovat neronleimauksistasi.

    TeeCee: "Työpäivä ehkä venyisi monella tunnilla, mutta se on arkea sadoille miljoonille ihmisille, joilla ei ole tilaa tai rahaa yhtä paljon kuin meillä."

    Suomessa ei ole edes koko populaation mukaan satoja miljoonia, joten oletan, että puhut maailmanlaajuisesti. Jos puhut maailmanlaajuisesti, onko mielestäsi hyväksyttävää, että Suomi ehkä maailman kilpailukykyisimmäksi maaksi lukeutuvana, hyväksyisi maan sortumisen kohti globaalia keskikastia?

    TeeCee: "Ei Suomi kokonaisuutena ole yksityisautoilusta riippuvainen. Harvaan ja epätasaisesti asuttuna maana tarvitsemme henkilöautoja enemmän kuin monet muuta Euroopan maat, mutta ruuhka Suomessa ne olisivat helposti korvattavissa ilman, että valtiontalous romahtaisi."

    Nimenomaan KOKONAISUUTENA tarkastellen asia pitää tarkastella heikoimman kannalta ja niin kauan kuin jollakulla on tarvetta omalle autolle, ei yksityisautoilua voi hellsinkiläisten citymulkeroiden mielipiteellä kieltää. Valtaosa Suomesta ON ihan oikeasti Kehä III ulkopuolella ja siitä syystä on perin ikävä asia, että sieltä käsin koko Suomea ohjataan. Kun ei riitä, että hellsinkiläiset saavat äänestää, vaan myös muualta Suomesta, jotka muualla Suomessa asuvat ovat äänestäneet, joutuvat siellä asumaan, näkevät ainoastaan täkäläiset olot, ja ilmeisesti joutuvat lähinnä vastaamaan täkäläiselle medialle ja niin edelleen. Hellsingillä on väkilukuunsa nähden siis liikaa valtaa Suomen asioihin. Ja Suomella tarkoitan sitä "jotakin v*tun landea/korpea Grankullan takana".

    SixPack: "Jalostuskustannukset sekä kuljetus ja aseman pikku voitto, tekee tästä valtiolle niitä kannattavimpia bisneksiä mitä on. Sitä sanotaan veron keruuksi. Ilman autoilijoita jäisi liian suuri lovi valtion budjettiin, käänsi TeeCee asian miten vain."

    Se on suuri määrä rahaa, sen uskon, mutta Suomen koko BKT:sta se on vain pieni osa. Täytyy ottaa huomioon, että BKT:n ylläpitämiselle liikenneinfrastruktuuri on kriittisen tärkeä. Huonosta tienpidosta menetetyt rahat ylittävät helposti huonolla tienpidolla säästetyt rahat.

    Kuten TeeCee sanoi, yksityisautoilu saattaa säästää jopa tunteja matka-ajasta. Mikä hinta on yhdellä tunnilla työaikaa 10% työväestöstä, jos oletamme, että valitsemme kärsijät satunnaisesti eri tuloluokista? BKT:lle se on likimain 150 mrd * 0,1 * 1/8 = 2 mrd eur. Kyllä tuommoisella summalla (vuosittain) tuottaa jo aika sievoisesti. Tuo nyt on tietenkin taas yksinkertaisettu, mutta se menee uskomattoman monimutkaiseksi muutoin. Välilliset kustannukset liikenneinfrastuktuurin vioista ovat siis suuret ja tuo lasku oli jälleenkin kerran vain osoittamaan, että puhutaan väistämättä suurista luvuista. Ei toki kustannukset ole yksinomaan tienpitäjän aiheuttamia - osa kuuluu toki puusilmäisille tienkäyttäjillekin.

    SixPack: "Tuskin kaikki köyhätkään kiikuttaisi eurojaan osakkeisiin, vaan muuhun kulutukseen kuten ruokaan, maksuihin ja mihin lie raha menisi."

    Aika fiktiivinen skenaario, että julkisiin siirtyminen ja omasta autosta luopuminen toisi säästöjä yksilötasolla. Ne joille julkinen liikenne on taloudellinen vaihtoehto, on suurimmaksi osaksi siirtynyt kys. matkustusmuotoa käyttämään. Valtiotasolla se voi tuoda jotakin säästöä kun raha tilitetään bussikuskille, joka todennäköisesti on Suomen kansalainen ja bussihankinnoista syntyy vähemmän kassavirtaa ulkomaille kuin henkilöautohankinnoista.

    Kuitenkaan kaikkialle ei bussia saada tai niitä ei saada riittävän usein. Jos tästä aiheutuu viikon aikana useiden tuntien aikatappioita työtä tekevälle henkilölle, me emme yksinkertaisesti voi enää puhua säästöstä sen enempää yksilö- kuin edes yhteiskuntatasolla.

    Mielummin pitäisi keskitty siihen, että olemassa oleva autokirjo kykenisi ongelmatta liikennöimään ilman mainittuja aikatappioita ja niihin liittyviä kustannuksia. Lisäksi yksilötasolla pitäisi ymmärtää, että mitä vähemmän ajaa, sitä ekologisempi vaihtoehto on ajaa vanhalla autolla. Vanhalla autolla ajavalle ei välttämättä olisi suuri autoon sidottu pääomakaan enää pakottavana tekijänä suorittaa kaikki matkat yksityisliikenteenä, jos välillä julkisten käyttäminen tarjoutuukin mahdolliseksi. Tätä pyritään kuitenkin estämään mm. vuotuisilla ajoneuvoverolla ("käyttömaksu") ja moottoriajoneuvoverolla ("dieselvero"), kummankaan ollessa sitomaton todelliseen käyttöön ja näin ollen kasvaen kilometriä kohden suuremmaksi, jos jakaa liikkumistarvetta useamman tavan kesken.

      
  • whiic:” Eikö liikenne toimikaan aina heikoimman ehdolla, joten tasan sama määrä suolaa tarvittaisiin vaikka tiellä olisi vain busseja ja rekkoja?”

    En ymmärrä kysymystä. Mitä tekemistä heikkojen ehdoilla liikkumisella on sen asian kanssa, että jos isompi osa henkilöliikenteestä suoritetaan joukkoliikenteellä, tarvitaan vähemmän teitä, parkkipaikkoja kalliissa ydinkeskustoissa, tieliikenteen uhrit vähenevät jne?

    whiic:” Olisiko näin? Ehkä Hellsingissä, mutta ainakin maaseudulla voi helpostikin käydä niin, että kilometriä kohden bussimatkaaminen on 2x kalliimpaa jopa ajaessa henkilöautoa yksin. Jos autossa on yksi ainoa matkustaja niin 4x kalliimpaa, jne. Nämä tietenkin ilman pääomakuluja eli auton arvon alenemaa. Täytyy kuitenkin muistaa, että arvonalenema on melko olematon, jos auton markkinahinta on vain muutamia tuhansia, ja toistaiseksi meillä on mahdollisuus itse valita myös halvempikin auto.”

    Auton arvon alenemaa ei ole kun ei ole autoa. Joukkoliikenne on halvempaa vain siellä, missä on joukoittain ihmisiä, henkilöauto on oikeasti välttämätöntä isossa osassa näin isoa maata. Nyt henkilöautoista suurin osa on alueilla, joilla ihmisiä riittää joukkoliikenteen järkevään organisointiin.

    whiic:” …onko mielestäsi hyväksyttävää, että Suomi ehkä maailman kilpailukykyisimmäksi maaksi lukeutuvana, hyväksyisi maan sortumisen kohti globaalia keskikastia?”

    Nyt kilpailukyky revitään ihmisistä, voisi olla järkevämpää vapauttaa löysää pääomaa turhista autoista ja hakea kilpailukyky tehokkaasta toiminnasta selkänahan sijaan. Ei kilpailukyky ole kaikki kaikessa, kansan hyvinvointi on. Tai oikeastaan yksilön hyvinvointi, mutta sitä ei ole jos kansa kokonaisuutena ei voi hyvin.

    whiic:” …niin kauan kuin jollakulla on tarvetta omalle autolle, ei yksityisautoilua voi hellsinkiläisten citymulkeroiden mielipiteellä kieltää.”

    Olen samaa mieltä. Ei autoa oikeasti tarvitseva saa kärsiä siitä, että joku toinen ihminen käyttää autoa vain koska se on kivaa tai siitä, että jonkun toisen alueen ongelmat on ratkaistavissa erilaisilla järjestelyillä kuin haja-asutusalueella. En tiedä kuinka tämä käytännössä onnistuisi, mutta varmasti asia on ratkaistavissa.

    Haluan korostaa, että siinä kylmenee muutama ukko ennen kuin minä autostani luovun. Olen liikkunut jollakin moottoripelillä 14-vuotiaasta alkaen enkä totu tunkkaisiin busseihin ja junassa saan aina sen ainoan juopon viereeni röhkimään. Olen tässä yrittänyt ajatella asiaa asiana, en minun vaan kokonaisuuden kannalta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit