Metsäläiset moottoritiellä

4 kommenttia

Lahden moottoritie eilen n. klo 16:20. Liikenne hidastuu lähes pysähdyksiin pohjoiseen päin menevällä ajoradalla ennen kehä III:n liittymää. Syynä etelään johtavalla ajoradalla tapahtunut kolari, jolla ei sinänsä olisi ollut mitään vaikutusta pohjoiseen suuntautuvaan liikenteeseen. Ilmeisesti pieninkin mahdollisuus nähdä verta ja suolenpätkiä on käytettävä hyväksi, mikä edellyttää vauhdin hidastamista ja tarkkaavaista pällistelyä.

Katsellessani ambulanssin ja paloauton vaivalloista taivalta onnettomuuspaikalle ajoratojen välistä viheraluetta pitkin muistui mieleeni se kerta, kun osuin lähelle äsken tapahtunutta onnettomuutta saksalaisella moottoritiellä. Alkuun edessä hidastavien autojen hätävilkut, torvet ja ajoradan laidoille vetäytyminen hämmästyttivät metsäläistä, mutta tajusin kuitenkin noudattaa esimerkkiä. Melko pian koin ahaa-elämyksen, keskelle ajorataahan oli muodostunut reilusti tilaa pelastuskaluston esteettömälle saapumiselle. Onko tällainen käytös opetettu saksalaisissa autokouluissa vai muodostuuko moottoritiekulttuuri itsestään riittävän pitkän ajan kuluessa? Onko meillä edes toivoa paremmasta, kun keskuudessamme liikkuu tällaisia:

Ehkäpä tässä löytyi syy, miksi käytän laiskasti mm vilkkua.
En halua, että muut hyötyvät kontollani ( ilmaiseksi ).

-il Diavolo

P.S. Eikö olekin metkaa, että sujuvan ajamisen estäminen sulkemalla ohituskaistat ruuhkahuippujen ajaksi sujuvoittaa liikennettä merkittävästi?

  
  • Erkki on taas yksi (esimERKKI ) niistä joka ei erota HURTTIA HUUMORIA ja ärsykettä, 'kiivaan' keskustelun avaamiseksi, todellisesta elämästä.
    (delle vivande: "En ole ikinä juonut maitoa, enkä juo" )

    Uskotko todella että minä, kiltti suurperheen isä, todellisuudessa noin toimisin ( vilkut ja valot ), vaikka olenkin "metsästä"?

    Pirun tehtävä on piruilla, ja ärsyttää ?
    Hauskaa juhannusta
    - il Diavolo-

    [il Diavolo muokkasi tätä viestiä 24.06.2004 klo 09:24]
      
  • Metsästä olen minäkin ja pikku piruilu kuuluu välillä paheisiini. Sitä yritin lainauksellani harrastaa muuten vakavasävyisessä tekstissä, mutta luitpas, vihtahousu, itse viestiäni kuin sanonko kuka ja mitä.

    Tuosta viereisestä hymiöjoukosta puuttuu muuten sarvipää. Ei sillä, että hymiöiden käyttöön kannustaisin, pikemminkin vastoin päin. Tekstin tarkoitus ja sävy pitäisi saada selviämään ilman tehosteita. Vastuu siitä on kirjoittajalla.

    Toistan toivotuksen!

      
  • nimimerkki Erkki kirjoitti: ” Onko tällainen käytös opetettu saksalaisissa autokouluissa vai muodostuuko moottoritiekulttuuri itsestään riittävän pitkän ajan kuluessa?”


    Varmaan molemmat pitävät paikkansa. Saksassa on ollut jo niin kauan paljon autoja, että he ovat ymmärtäneet kurinalaisuuden välttämättömyyden. Toki heilläkin on omat idioottinsa, mutta noin yleensä ottaen. Meillä taas vieläkin isossa osassa maata saa ajaa niin väljissä oloissa, että epäsosiaalinen käytös ei saa aikaan kaaosta.

    Kulttuuri syntyy m-teille itsestäänkin liikenteen lisääntyessä, mutta hitaasti. Valtio voisi kiihdyttää sitä kampanjoilla, joilla kerrottaisiin ihmisille, kuinka siellä pitäisi liikkua. En nimittäin usko, että nykyiset hölmöilyt johtuvat tyhmyydestä tai ilkeydestä vaan tiedon puutteesta ja ennen kaikkea ajattelemattomuudesta.

    Jos asioista kerrottaisiin TV:ssä samantapaisilla lyhyillä pätkillä kuin esimerkiksi ”Kukaan ei huku”-kampanjassa, asiat voisivat mennä perille. Iskulauseet voisivat olla esimerkiksi seuraavia: ”Kiihdytä kiihdytyskaistalla”, ”Vaihda kaistaa kaistan loppupäässä, niin muut tietävät odottaa sinua”, ”Pidä ohituskaista vapaana ohittajille”, ”Märällä autosi pysähtyminen vaatii n. 200 m? Näetkö sinne asti?”, ”Muista, että kaikki eivät ole yhtä hyviä kuin sinä.”, ”Mikä sinulle on tärkeintä; vauhti vai perhe?”.

    Jos kutakin hierotaan vaikka kuukausi useamman kerran illassa kaikilla TV-kanavilla, harva voisi sanoa, ettei tiedä asiasta. Myös radiota ja kylttejä tienvarsilla voisi hyödyntää. Väitän, että tämän kampanjan hinta toisi itsensä takaisin liikenteen sujuvuutena ja onnettomuuksien vähentymisenä monin kerroin.

    Kun tarpeeksi moni alkaa liikkua järkevästi, ilmiö etenee omalla painollaan. Kun useimmat alkavat esimerkiksi vilkulla viestittää perässä roikkuvalle, että ”Ohita pois vaan kun olet kerran ohitusetäisyydelläkin”, vain paatuneimmat tai tyhmimmät viitsivät enää roikkua ja heitä on todella vähän.

    Ja katso, kulttuuri on syntynyt.

      
  • Edellinen henkilö puhui asiaa. Kun joskus saataisiinkin tämä homma pyörimään.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit