Miksi sumuvalot

158 kommenttia
«13456

Kysyn teiltä sumuvaloja hyvällä kelillä käyttäviltä, miksi niitä sumuvalojanne käytätte, vaikka keli ei sitä edellytä?
Käytättekö vain niillä rehennelläksenne, vai luuletteko että niistä on oikeasti apua näkemiseen?
Vai oletteko siihen puskurin eteen tuijottajia? Sen puskurin lähitienoonhan sumuvalot valaisevat hyvin, niin hyvin ettei sitten kauemmaksi kunnolla näekään. Voipi hämätä luulemaan että näkeekin paremmin.
Oletteko koskaan testanneet kuinka paljon ne haittaavat näkyvyyttä silloin kun niistä ei ole oikata hyötyä? Minunkin autossani on sumuvalot, mutta en niitä käytä ellei ole todellista hyötyä. Vaikka joka päivä pitkää työmatkaa ajelen, niin muistelen että viimeisen vuoden sisään on ollut yksi tai kaksi kertaa sellainen keli että niistä on ollut hieman hyötyä. Toinen oli viime talvena sakeassa lumipyryssä ja toinen tänä syksynä sankassa sumussa.
Tehkää testi rauhallisella, pimellä tieosalla. Ajaakaa ilman sumuvaloja ja kohdistakaa katse sinne minne pitääkin, eli mahdollisimman kauaksi. Kytkekää sumuvalot niin huomaatte kuinka paljon huonommin näette sinne kauaksi. Mitä paremmat sumuvalot, sitä huonommin näkee. Sama testi lähi- ja kaukovaloilla. Ja jos ette viitsi autolla lähteä testiä tekemään, avtkaa pimeällä, pimeässä huoneessa ovi tai ikkuna ulos. Huomaatte, että ulos näkeekin jotakin pimeydestä huolimatta. Sitten valot huoneeseen. Kas kummaa, näkyvyys huononi todella reilusti. Ihan sama ilmiö sumuvalojen kanssa. Mitä kirkkaampi etuala, sitä huonommin näkee kauaksi. Tämä koskee varsinkin autoja, joissa sumuvalot sijaitsevat alhaalla, puskurin alapuolella.
Jos kuulutte ekana mainitsemaani ryhmään, eli sumuvaloilla rehvastelijoihin, niin tekisi varmaan hyvää kuulla millaisia mielipiteitä kanssa-autoilijat teistä esittävät. Kohteliaisuussyistä en niitä tässä viitsi esittää, mutta vihjeenä voisi mainita, että eivät ole kovin mairittelevia mainintoja sumuvaloilla ajelevien älynlähjoista.

  
  • Sumuvalot ovat ehkä vain sellainen Must-juttu, ehkä vähitellen ohimenevä trendi. Ammattiliikenteessä näitä ei juuri näe. Ilmeisesti niistä ei ole hyötyä. Lisävalopattereista en oikein osaa sanoa onko nyt niistäkään niin suurta hyötyä, mutta ne napsautetaan yleensä ajoissa jo puolikkaille. Ainakin uusissa autoissa mielestäni Xenonit valaisevat tehokkaasti tien.

      
  • Ei ole montaa kertaa sellaista keliä ollut, että sumareista olisi hyötyä. Käytännössä turhat vehkeet. Yhden käden sormilla on laskettavissa ne kerrat, kun olen sumareita käyttänyt. Lisäksi on niin naurettavan näköistä, kun keulalla palaa valoja kuin ralliautossa, ettei niitä todellakaan tule laitettua päälle, kuin äärimmäisessä tarpeessa.

    Täytyy sanoa, ettei voi naurunpyrskähdykseltä välttyä, kun joku teinipelle tulee keskellä kaupunkia vastaan sumarit paisten !!

      
  • Kysyn teiltä sumuvaloja hyvällä kelillä käyttäviltä, miksi niitä sumuvalojanne käytätte, vaikka keli ei sitä edellytä?

    En itse käytä mutta monet muut nuoret voivat käyttää niitä autossaan, kun silloin se näyttää niin paljon hienommalta. Minun mielestäni se on kyllä aika huvittavan näköistä kun mennään sumuvalot päällä...

      
  • On hyvä, että muutkin kanssa-autoilijat ovat huomioneet järjettömän sumuvalojen käyttämisen keskellä kirkasta päivää. Itse olen kiinnittänyt huomion siihen, että sumuvaloja käyttävät ns. ylemmän keskiluokan autoilla ajavat noin keski-ikäiset autoilijat. Voisikohan tässä olla kyse siitä, ettei ole katsottu auton käyttöohjetta eli ei vain yksinkertaisesti tajuta että ajetaan sumuvalot päällä?!!

      
  • Kyllä sumuvaloista on varmasti joissain harvoissa tilanteissa hyötyä. Mutta pääsääntöisesti niitä käytetään väärässä paikassa, siis väärässä tilanteessa. Sitten niitä ei käytetä vaikka niitä tarvittaisiinkin.

      
  • pkj:” Täytyy sanoa, ettei voi naurunpyrskähdykseltä välttyä, kun joku teinipelle tulee keskellä kaupunkia vastaan sumarit paisten !!”

    Kyllähän siinä ainakin vino hymy irtoaa, mutta aikuisten kanssa ei paljon naurata Mitä ihmeen hyötyä kukaan asiaa ajatellut luulee saavansa hajavalosta 10-15 m edessään, jos reaktiomatka jo 60 km/h vauhdissa on yli 20 m? Ja jos ei ole asiaa ajatellut, mitä jos yrittäisi nyt.

    On jokaisen oma asia, mitä luulee, mutta se on muidenkin asia, jos siitä luulosta on muille haittaa. Minulle on haittaa häikäisystä, jonka hajavaloa lähettävät sumuvalot aiheuttavat. Kun ole aiemmin maininnut asiasta, olen saanut neuvon katsoa muualle, pakkoko niitä valoja on tuijottaa. No, en minä niitä valoja tuijotakaan, häikäisyyn riittää kun katsoo omaa kaistaansa.

    Jos joku on sitä mieltä, että hänen sumuvalonsa parantavat näkyvyyttä yhdelle kuskille niin paljon, että jäädään kokonaisuutena plussan puolelle vaikka se pakottaa toisen kääntämään pään pois ajosuunnastaan, asiasta olisi kiva kuulla jotkut perustelut. Kuinka paljon ne valot sitten näyttävät metreissä ja paljonko ne antavat lisäaikaa esimerkiksi hirvikolarissa? Minulta häviää kohdattaessa näkyvyys kokonaan.

    Vielä toissatalvena jätin kohdattaessa pitkät päälle jos vastaani tuli yksinäinen sumuvaloilla ajava. Sain tietysti pitkät myös omille silmilleni, mutta ei se haitannut näkyvyyttäni enää enempää, koska olin ottanut aurinkolipan alas. Viime talvena en enää tehnyt samaa, koska protestistani ei näyttänyt olevan mitään hyötyä. Joko sumuvalojen käyttäjät eivät tienneet mitä tarkoitin tai sitten he ovat hyvin varmoja valojensa hyödyllisyydestä. Kummassakin tapauksessa olen voimaton asiantilaa muuttamaan, ajelen siis naama metsään päin ja ihmettelen.

    Siis osaako kukaan sumuvalojen polttaja antaa jotain kouriintuntuvaa perustetta käyttäytymiselleen? Toivottavasti ette häikäise minua vain siksi, että valot näyttävät hyviltä.

      
  • Lainaus:
    25.11.2004 klo 21:12 Rape kirjoitti
    Sen puskurin lähitienoonhan sumuvalot valaisevat hyvin, niin hyvin ettei sitten kauemmaksi kunnolla näekään. Voipi hämätä luulemaan että näkeekin paremmin.


    Ehkä noin tapahtuu jälkiasennetuilla laadukkailla sumuvaloilla, mutta kokemukseni mukaan alkuperäisasennetuilla valoilla ei edes lähialue valaistu kirkkaasti. Lähivalot tuottavat huomattavasti kirkkaamman valon, johon sumuvalojen lisääminen ei enää paljoa vaikuta. Tämän pohjalta sumuvalojen käyttö tuntuu entistä oudommalta.

      
  • Ajan itse raskasta kalustoa ja olen joskus heittänyt kaikki valot sumuvalopellen silmille, kirkkaalla säällä ja sumuvalot päällä, on niin siistin näköistä.

      
  • Lainaus:
    26.11.2004 klo 13:22 jokuny kirjoitti
    Ajan itse raskasta kalustoa ja olen joskus heittänyt kaikki valot sumuvalopellen silmille, kirkkaalla säällä ja sumuvalot päällä, on niin siistin näköistä.

    :grin: , ihan oikein! No tai no ei välttämättä kumminkaan :smile: , sillä monet varmaan ajaa vahingossa sumuvalot päällä ja ihmettelee miksi tuo rekka sokaisee minut. Sitten tämä "sumuvalopelle" saattaa olla ojassa... no ei kai nyt sentään. Saa kiusata muttei liikaa...
    :wink:

      
  • Saint:” Voisikohan tässä olla kyse siitä, ettei ole katsottu auton käyttöohjetta eli ei vain yksinkertaisesti tajuta että ajetaan sumuvalot päällä?!!”

    Toivottavasti tuo on monella syynä. Jos syy on se toinen vaihtoehto, eli luullaan niistä olevan jotain hyötyä olosuhteissa, joissa niitä ei ole tarkoitettukaan toimivaksi, on ikävän moni kuski kykenemätön loogiseen päättelyyn. Ja joka ei kykene siihen tässä asiassa, ei ehkä kykene siihen muissakaan, tärkeämmissä asioissa.

      
  • Joo, turhaahan toi sumareiden käyttö hyvällä kelillä on. Luulisin, että tyypillisimmät käyttäjät ovat
    -nuoret, joiden mielestä joulukuusi on kaunis sekä
    -vanhemmat, joilla ei silloin nuorena ollut varaa sumuvalollisiin autoihin ja joiden mielestä sumarit on varallisuuden merkki.

    Kuten tässäkin toikissa on todettu, vain aniharvoin sumareista on hyötyä.

    Toisin kuitenkin keskusteluun toisenkin näkökulman. Nimittäin itseäni ottaa päähän kaikenlainen jeesustelu, esimerkiksi tämä sumuvalojen käytön arvostelu. Aihe nousee esiin tuon tuostakin radion liikenneohjelmissa ja näköjään täälläkin.

    Olen jo pidempään oikein katsomalla katsonut, että häikäiseekö vastaan tulevan auton sumuvalot enemmän kuin lähivalot. Ja rehellisesti on sanottava, että ei häikäise, ainakaan minua (käytän muuten silmälaseja). En ole huomannut eroa pimeälläkään. Onhan niitä lamppuja silloin edessä neljä, mutta ei se sumarin lamppu näytä minun silmiini sen kummemmalta kuin lähivalonkaan lamppu. Luulen, että suurinta osaa kuljettajista ei sumuvalot häiritse oikeasti fyysisesti, vaan lähtökohta on psyykkinen: "Tuo käyttää sumareita, vaikka ei saisi". Eli se pieni poliisi sisällä nostaa päätään. Kyllähän se sillä asenteella sitten häiritsee silmääkin. Sitten onkin kiva räväyttää pitkät päälle ja todella jeesustellen että siitäs sai mokoma.

    Voihan olla ihmisiä, jotka erilaisten silmävammojen, -sairauksien tai -rajoitteiden takia oikeasti häiriintyvät sumuvaloista, mutta luulen, että valtaosalla häiriintyminen on ensisijaisesti psyykkistä. Katsokaapa objektiivisesti!

    Niin, mainittakoon, että autossani on sumuvalot enkä käytä niitä. Muut saavat puolestani käyttää sumareita milloin vain, ei häiritse minua.

    Kaikki edellinen koski etusumuvaloja. Minua sen sijaan häiritsee takasumuvalon turha käyttö. Jotkut laittavat takasumarin heti päälle, kun alkaa sataa vettä. Ennen kuin laittaa takasumarin päälle, kannattaa katsoa sen edellä ajavan auton perästä että onko sen näkyvyydessä jotain heikkoa. Jos edellä ajavan auton perä näkyy riittävän hyvin, ei tarvitse itsekään laittaa takasumaria. Mielestäni sulan aikaan täytyy olla äärimmäisen kova sade, jotta näkyvyys olisi niin huono, että takasumaria tarvitsee oikeasti. Talvella lumipyryssä tarve voi olla suurempi kun uusi lumi pöllyää ja voi tarttua takavaloihin. Liekö silmissäni sitten jotain vikaa, kun koen takasumarin turhan käytön häiritsevänä. Ehkä se johtuu siitä, että jonossa ajaessa toisen auton perässä joutuu ajamaan pitkiäkin aikoja.

      
  • Eikö tavallisista sumuvaloista ole muka hyötyä? En voi sanoa vastaankaan kun en ole ikinä vielä tarvinnut. Mutta mielestäni kun olen ollut jonkun kaverin kyydissä niin he ovat eräissä ehkä hyvin harvoissa tilanteissa käyttäneet sumuvaloja ja niistä on ollut hyötyä. Mutta niistä on niin harvoin hyötyä...

      
  • CO:” Olen jo pidempään oikein katsomalla katsonut, että häikäiseekö vastaan tulevan auton sumuvalot enemmän kuin lähivalot. Ja rehellisesti on sanottava, että ei häikäise, ainakaan minua (käytän muuten silmälaseja).”

    En epäile, etteikö haitta sinun silmillesi ole mitätön, mutta silti sumuvalot haittaavat minun näkemistäni. Olemme yksilöllisiä, minua esimerkiksi ei haittaa kovakaan hälinä ja melu, joku toinen ei pysty sellaisessa keskittymään ollenkaan. En tiedä paljonko sumuvalojen suuntaamaton hajavalo haittaa muita, tiedän varmaksi vain yhden silmäparin osalta, nimittäin omani.

    Minua ei haittaa sumuvalojen turha käyttö periaatteessa, monissa autoissa ne ovat niin tehottomat tai alas suunnatut, ettei niistä ole haittaa. Kesällä ja päiväaikaan muut saavat minun puolestani polttaa sumuvalojaan niin paljon kuin haluavat.

    Ehkä osa turhaan käyttäjistä ajattelee, että koska muiden sumuvalot eivät häikäise minua, minun eivät häikäise muita. No, jos palstalla on sellaisia, niin nyt hekin tietävät, ettei noin välttämättä ole.

    Arvaukseni on, että ihmisillä ei ole niin paljoa tietoa tekniikasta ja fysiikasta, että osaisivat päätellä mitä hyötyä heille sumuvaloistaan eri valaistusolosuhteissa ja nopeuksissa on. Myös Saintin mainitsema tietämättömyys valojen päällä olosta varmaan selittää monta tapausta. Kummassakin tapauksessa siis pääsyy on tietämättömyys.

      
  • Pimeällä sumuvalot häiritsevät ikävästi siten, ettei kyseisen auton taakse näe niin hyvin. Tien ollessa märkä sumuvaloista aiheutuva heijastus jo alkaa häikäisemään oikeasti. Eniten ärsyttää se, kun tietää ettei niistä ole käyttäjälle mitään hyötyä, mutta itse joutuu tämän tietämättömyyden uhriksi.

      
  • Tämän vuoden ilmiö tuntuu olevan sumuvalojen käyttö pelkkien etuvalojen ("seisontavalojen") kanssa. Eikös tällaisen mahdollistava kytkentäkin ole lainvastainen?

    Kiinnostaisi kyllä kovasti tietää, missä sijaitsee se mystinen tyylineuvosto, joka päättää mikä tekee autosta paremman näköisen? Mielestäni sumuvalojen sytyttäminen ei muuta auton muotoa mitenkään, mutta silti ulkonäön parantuminen on kaiketi suurin peruste sumuvalojen käytölle. Sumuvalojen estetiikan lisäksi minua on askarruttanut myös mm. karjarautojen autoa kaunistava vaikutus, mutta se siitä.

      
  • Lainaus:
    26.11.2004 klo 14:18 CO kirjoitti
    Minua sen sijaan häiritsee takasumuvalon turha käyttö.



    Käsittääkseni punainen valo pitäisi olla pimeässä vähemmän haitallista kuin muun värinen. Eikös se aktivoi jotain silmän pitkiä soluja? Kuitenkin takasumari ilmeisesti kirkkautensa takia häiritsee. Useammin kirkkaista punaisista valoista on mielestäni haittaa liikennevaloissa seistessä, jos edessä oleva painaa odottaessaan jarrua. Normaalien jarruvalojen lisäksi takalasin lisäjarruvalo paistaa suoraan silmiin. Silloin pitäisi katsella sivulle tai syliin, jotta valo ei haittaisi. Liikennetilannetta pitäisi kuitenkin aktiivisesti seurata. Itse käytänkin usein käsijarrua paikallaan seistessä. Kuitenkin eräät autovalmistajat suosivat punaista mittarivalaistusta, jollainen minunkin autossani on. Riittävän himmeälle säädettynä se onkin miellyttävä. Ehkä punainen todella häikäisee vähemmän kuin muut värit. Onneksi takavalot eivät ole esim. sinisiä.

      
  • Etusumuvalojen turha käyttö on omien havaintojeni perusteella säilynyt entisenlaisena ainakin viimeksi kuluneen vuosikymmenen ajan.

    Näyttää siltä, että tietyt automallit sekä lähes ainoastaan miespuolinen väestönosa suosii jostain syystä sumuvalojen täysin turhaa, säästäriippumatonta käyttöä.

    Omasta mielestäni varsinkin kirkkaassa päivänvalossa vastaantulleiden autojen kuljettajat pitävät sumuvaloja päällä vain ja ainoastaan tarkoituksella korostaakseen muka autojensa urheilullisia? tai muita mystisiä menevyyden mielikuvia.
    Onhan automainonta suosinut aina kuvissaan tummennetuin lasein varustettuja autoja, joiden ainoat päällä olevat valot ovat nimenomaan sumuvalot.
    Em. mieskuskien joukossa on varmasti myös niitä, jotka eivät joko tiedosta sumuvalojen olevan päällä tai niitä jotka todella luulevat niiden tuovan lisäturvaa ja näkyvyyttä säällä kuin säällä.

    Havaintojen perusteella voi kuitenkin todeta lähes poikkeuksetta käytön syynä olevan pelkän näyttämisenhalun. Useimmissa nykyautoissa sumuvalot eivät voi "jäädä päälle" vaan ne on aina erikseen kytkettävä seuraavan käynnistyksen jälkeen. -kumma juttu mutta vastaantulleista tällaisista kovin harvat ovat naiskuljettajia...
    Normaalilla kuivalla kelillä vastaantulevat sumuvaloautoilijat eivät ainakaan minua häikäise, lähinnä vain huvittavat. Kun asfaltti on märkä ja ulkona hämärää tai pimeää, sumuvalojen tien kautta aiheutuva heijastus taas sattuu jo välillä pahastikin silmään.

    Automalleja joissa etusumuvalojen käyttö on joko lukumääräisesti tai kirkkaudella alkanut häiritsemään ovat ainakin seuraavat;
    Volvo 850/V70 (ylivoimainen ykkönen lukumääräisesti)
    Peugeot 406 (kirkkaat ja lähes joka toisella päällä), Fiat Marea (kirkkaat), BMW teini3 -sarja, Citroen Xsara (vanhempi malli, kirkkaat)Toyota Avensis (uusi), MB C/E -sarja
    + likipitäen kaikki tuninghärpäkkeet.(joissa tosin lähivalon pahentajat, jälkiasennetut valoluomet voivatkin antaa aiheen lisävalon tarpeeseen
    :wink: )

      
  • Lainaus:
    26.11.2004 klo 16:02 nimim Erkki kirjoitti
    Tämän vuoden ilmiö tuntuu olevan sumuvalojen käyttö pelkkien etuvalojen ("seisontavalojen") kanssa. Eikös tällaisen mahdollistava kytkentäkin ole lainvastainen?


    Laitonta se ei ole. Päinvastoin, joissakin tapauksissa erittäin suositeltavaa. Jos sumu tai lumipyry yltyy todella pahaksi (jota tapahtuu harvemmin kuin kerran talvessa/kesässä), on viisasta kytkeä lähivalot pois ja ajaa pelkillä sumuvaloilla. Tämä siksi, koska ajovalot heijastavat sumusta/lumihiutaleista valon ikävästi kohti kuljettaja. Matalalla sijaitsevista sumuvaloista ei moista ongelmaa aiheudu. Toki myös auton nopeutta on selvästi laskettava, sillä sumuvalojen valaisema alue on vaivaiset 20-30 metriä.

    [Thorgen muokkasi tätä viestiä 26.11.2004 klo 20:52]
      
  • Todella ikävässä myräkässä ja pimeällä, asia on kuten Thorgen mainitsee. Ero on jo pakettiauton ja h-auton välillä suuri. Chevy Starcraftissa minulla oli tehokkaat sumuvalot. Jotta kukaan ei nyt ymmärrä väärin, oli siihen aikaan karjapuskurissa joka lähtöön valot, suojat päällä, jotka erikseen irroitin ennenkuin edes käytin niitä pahassa kelissä, yleensä yöllä ajaessa. Hieman korkeammalla istuen lumihiutaleet eivät tule suoraan "silmille" rasittaen näköä lumipyryssä yötaipaleella. Näkyvyys on paljon pidempi hieman ylempänä kuin tavallisessa henkilöautossa. Katonrajassa olevasta panelista sai napsautettua päälle tai pois valoja sitten tarpeen mukaan olosuhteiden muuttuessa. Nykyään Xenonit antavat niin hyvän valon, ettei sumareille oikeastaan ole tarvetta.

    Sumareiden väärinkäyttö johtunee siitä, että ne nykyään kuuluvat joka autoon, ennen ne piti harkiten erikseen ostaa. Näin tuli punnittua todellinen tarve vastaan elvistely tms.

      
  • lainaus:
    Tämän vuoden ilmiö tuntuu olevan sumuvalojen käyttö pelkkien etuvalojen ("seisontavalojen") kanssa. Eikös tällaisen mahdollistava kytkentäkin ole lainvastainen?"

    Itse kytken sumuvalot (ne auton vakiolelut ) päälle aina päiväsaikaan, kun (ajo)valot on helpottamassa minun havainnointiani ?, ei siis tien näkemistä varten.
    Jos nyt yleensä ollenkaan kytken valoja , päivällä?

    Ajovalot tarvitsen pimiällä, sateessa ja sumussa; kirkkaina ja mahdollisimman "tuoreina".

    Joskus ennen oli ns huomiovaloja.

    Eikös se ole ihan sama mikä tuikku siä nokalla päivällää loistaa?
    Vielä kun sais takavalot sammuun, niin säästyis nekin polttimot pimiälle ja eroottus jarruvalotkin paremmin ?

    Turvallisuuttahan tässä valojutussa haetaan ?
    Vai lainkirjaimen absoluuttista noudattamista?

    Antaa nuarten polttaa sumuvaloja, jos jokin taho niitä tuomitsee / rajoittaa, niin olkoot se poliisikunta.
    Ei kait kanssa-autoilijoiden tahallinen tuikkiminen esim pitkillävaloilla liene kovin viisasta.
    Siitä saattaa syntyä jopa tieltäsuistuminen. Haluatko tätä ?

    [il Diavolo muokkasi tätä viestiä 28.11.2004 klo 20:53]
      
  • Jaa, antaa nuorten poltella sumareita...

    No okei ihan sama, jos alamme sallia erivapauksia niin sitten voin varmaan ajaa kesät-talvet pitkillä valoilla? Eihän ne nyt kai niin kovin vastaantulijoita häikäise, vaikka niitä keulalla onkin 5 kpl (ja niiden kolmen lisävalon ref onkin vaan 37,5).

      
  • Lainaus:
    26.11.2004 klo 20:51 Thorgen kirjoitti
    Lainaus:
    26.11.2004 klo 16:02 nimim Erkki kirjoitti
    Tämän vuoden ilmiö tuntuu olevan sumuvalojen käyttö pelkkien etuvalojen ("seisontavalojen") kanssa. Eikös tällaisen mahdollistava kytkentäkin ole lainvastainen?


    Laitonta se ei ole. Päinvastoin, joissakin tapauksissa erittäin suositeltavaa. Jos sumu tai lumipyry yltyy todella pahaksi (jota tapahtuu harvemmin kuin kerran talvessa/kesässä), on viisasta kytkeä lähivalot pois ja ajaa pelkillä sumuvaloilla.


    Tietysti näin, ajatuskatkoni taitaa olla perua autoni valokatkaisijasta, jossa sumuvalot saa päälle vain ajovalojen palaessa ja mikä vieläkin typerämpää, takasumuvalot saa vasta etusumuvalojen jälkeen.

      
  • Niin, MIKSI EI!!!!!!!!!!!!!!

    Minua ottaa oikein kunnolla päähän kun kuulen jonkun valittavan sumuvalojen käyttämisestä!! Olkoon laitonta tai ei, mutta se on fakta, että niistä valoista ei ole MITÄÄN haittaa, jos ne on oikein asennettu! Pakkoko on niitä valoja tuijottaa. Suomalaisilla olisi paljon opittavaa valojen käytössä. En puhu ruotsin mallista, vaan siitä että ihmiset vaihtaa pitkät lyhyiin jo kilometrien päässä suoralla tiellä. Ei mitään järkeä. En viitsi edes perustella, muistelkaa vaikka autokoulun aikoja ja mitä siellä sanottiin niiden käyttämisestä, mutta palatakseni aiheeseen, valoja pitää saada käyttää silloin kun niitä on siinä keulalla.

    Ajan yli 70 000 km vuodessa, en ole ammattiautoilija, mutta rekkaakin olen ajanut.
    Niitä tyyppejä on taatusti paljon jotka käyttää sumareita vain koristeina...ja sitä en ymmärrä.
    Itse käytän sumareita AINA kun on pimeää ja olen taajaman ulkopuolella, missä ei ole katuvaloja. Ne auttaa näkemään sivuille ihan eri tavalla, kuin tavan ajovalot...ja ne pelastaa. Joku varmaan pistää tähän vastakommentin joten korjaan, ne antaa lisäaikaa... Se on myöhästä rykiä kun p.... on housussa ja hirvi konepellillä!!

      
  • Auto kulkee 80 km/h n. 20 m/s. Sumuvalojen kantama taitaa olla sellaiset 20 metriä, eli sinulla on sekunti aikaa nähdä se elukka juoksemassa eteesi. Eli ihan yhtä tyhjän kanssa.

      
  • Lisäksi siitä elukasta näkyy vain varpaat, koska valokeila ei nouse missään vaiheessa pariakymmentä senttiä korkeammalle.

      
  • Keskustelun aloittaja esitti jo yksinkertaisen käytännön koejärjestelyn sumuvalojen vaikutuksesta näkemiseen. Ehkäpä jopa Aina oikeassa uskoisi silmiään, jos vaivautuisi testin tekemään.

      
  • No eniten ihmetyttävät rekka-autoissa jatkuvasti päällä olevat sumarit. Katsokaapa, liki joka toisessa.

      
  • Heittääköhän TM tänne sekaan keskustelua aiheuttavia pikku provokaatioita? ”Aina oikeassa” esitti sellaisia väitteitä, että on vaikea keksiä niille muuta syytä. Järjen/tiedon hippuakaan niissä ei ole.

      
  • Aina oikeassa kirjoitti asiaa!

    Miten oli ennen kuin Ranskalaiset saivat jyrättyä eurooppalaisen säännön ettei puolivaloja saa kahdentaa. Ennen puolivaloilla oli jotain käyttöä, nykyäänhän ne ovat lähinnä huomiovalot koska alkuperäisiä umpioita ei voi vaihtaa parempiin koska olet sidottu valmistajan surkeisiin muotoilututkielmiin.

    Mitä tulee sumuvalojen käyttöön olen itse käyttänyt niitä surutta vuoden pimeinä kuukausina nimenomaan hirvien takia, koska vaikka näyttämä onkin lyhyempi puolivaloja, ei se tarkoita sitä ettei hirven keltaiset silmät paistaisi pidemmältäkin. Sumuvalothan valaisevat nimenomaan leveämmin tienreunoja, eli efekti on vähän sama kuin uusilla pyörien muukaan kääntyvillä valoilla.

    Miten sumuvalot voivat häikäistä? ainoastaan siten että ne joitain besserwissereitä ärsyttävät ja niitä tuijotetaan ja kasvatetaan tieraivoa, tai ovat väärin suunnattu ja mikä ilmeisesti on yleisin syy että ovat luvattoman heikkolaatuisia ja siten paljon hajavaloa tuottavia.

    Huomattavasti vakavampi ongelma ovat nämä #&%£$!* perässäroikkujat, joista voisi kyllä maksaa kohtuullisen tapporahan,
    eli olisihan se kiva saada hirvi syliin ja idiootti perään. Olisi varmaan järkevämpää puhua todellisista ongelmista kuin jostain sumuvaloista jotka eivät ketään häiritse paitsi näitä "sormella osoittelijoita"


      
  • misar:” Olisi varmaan järkevämpää puhua todellisista ongelmista kuin jostain sumuvaloista jotka eivät ketään häiritse paitsi näitä "sormella osoittelijoita".

    Varmasti liikenteessä on isompiakin asioita ratkottavaksi kuin tämä, mutta kun aihe on ”Miksi sumuvalot”, niin tästäkin on luontevaa puhua.

    Kerro misar, kuinka kaukaa uskot ne hirven silmät erottavasi. Sitten katsomme, kuinka lujaa hirvi juoksee ja auto kulkee. Näin saamme suunnilleen selville, paljonko lisäaikaa kuljettaja milläkin nopeudella sivuille loistavista valoistaan saa. Ei tämä ole uskon asia, se on hyvin yksinkertaisilla laskutoimituksilla selvitettävissä.

    Mitä tulee kysymykseesi ” Miten sumuvalot voivat häikäistä?”; helposti. Ne on suunniteltu lähettämään hajavaloa tilanteessa, jossa ilma on niin sakeana jotain valoa takaisin heijastavaa ainetta, että suunnattu valo näyttäisi vain läpinäkymättömän seinän edessä. Tilanne on sama kun jos tehokasta pihavalaisinta käytetään ilman varjostinta. Sekin periaatteessa antaa ympäristöön hyvin valoa, mutta siitä ei ole vastaavaa hyötyä, koska silmä reagoi kirkkaimman pisteen mukaan, iiris supistuu.

    On aivan yhden tekevää ärsyttääkö tämä häikäisy vai ei, silmän erotuskyky heikkenee tällaisessa tilanteessa joka ikisellä, jolla iiris pelaa niin kuin sen pitäisi. En tiedä mikä silmän ärsytyksen aiheuttaa, mutta arvaan että asiaan vaikuttaa hämäränäkö. Näen poikkeuksellisen hyvin vähäisessä valossa, ehkä sellainen silmä kokee kirkkaassa hajavalossa keskimääräistä enemmän häikäisyä.

    Suhtautumisesi meihin häikäistyviin on aika ikävää, ei kaikki erilailla asiat kokevat ole välttämättä sormella osoittelevia besserwissereitä. Oletko nähnyt yhdenkään asiaa tutkineen puoltaneen sumuvalojen käyttöä lisävaloina? Minä en ainakaan ole, päinvastaisia mielipiteitä ajo-opettajilta ja tutkijoilta näkee kyllä tasaisin välein, aina syksyn tullen aiheesta puhutaan sanomalehdissä. Parhaiten hirvikolarin heidän mielestään välttää, kun katselee pitkät päällä 50-100 m:n päähän, silloin kesällä ehtii vielä tekemään jotain. Lyhyiden valojen päällä ollessa ei 80 lasissa ehdi kuin sulkea silmänsä. Miten ihmeessä sinä hyödyt vielä paljon lyhyemmälle näyttävistä valoista? Mutta kohtahan se tiedetään kun lasketaan yhdessä.

    Besserwisser tarkoittaa paremmin tietävää, ehkä heitä kannattaisi uskoa ainakin siihen asti, kunnes saamme nuo alussa mainitsemani omat laskelmat valmiiksi. On meinaan turhan tärkeä asia ratkaistavaksi pelkällä asenteen ja närkästyksen tuomilla ”tiedoilla”.





      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit