Puolella yhä nastarenkaat

32 kommenttia
«1

Nastarenkaista ei ole saanut pitää enää kahteen viikkoon, muuten kuin kelin niin vaatiessa. Täällä pk-seudeulla ei tuona aikana ole kertaakaan ollut sellaista keliä. Tänään oli tosi lämmintä ja olin iltapäivällä lenkillä shortseissa ja T-paidassa.

Joka toisessa autossa oli nastat alla!

Siinä sitä jyystettiin kesäsäässä asfalttia piloille. Ilma on keväisin muutenkin pölyistä, niin minusta asfaltin jyrsiminen on edesvastuutonta nastakuskeilta.

On muuten asfaltit taas törkeän uraisia. Kiitos suomen kaikille nastakuskeille.

  
  • Pidäpä sortsit jalassa ja t-paita päällä myös ensi viikon puolivälissä.
    Voi kyllä olla, että valkotakkiset tulevat pyytämättä tarjoamaan huomattavasti pitkähihaisempaa paitaa tilalle.
    Se onkin paljon näppärämpi vaihtaa kuin renkaat.

      
  • Varmuus ennen kaikkea. Jossain pellon varjopaikoissa on havaittu vielä lunta ja pakkasarkussa on pakkasta, niin eihän sitä tiedä jos vielä tarvii. Kyllä nyt juhannukseen asti kannattaa rapistella.

    Tai oikeastaan lunta tulee todennäköisesti kuitenkin Lapissa jo syyskuussa, niin kannattaako niitä renkaita nyt edes välillä vaihtaa...

    Asiaan. Itsellänikin venähti renkaiden vaihto 2.4. asti, vaikka kelien perusteella aikaisemminkin olisin voinut vaihtaa. Annettakoon kuitenkin anteeksi, kun en käytä piikitettyjä talvirenkaita.

    Nastarenkaille korvamerkitty vero 10-20 €/rengas, niin saadaan laskettua uutta pintaa joka kevät ainakin osalle pilalle hakatuista teistä. Ja kyllä poliisi voisi kerrankin sakottaa aiheesta, kun kerran nastarengastelijat kesäkelillä lakia rikkovat, mutta ei.

      
  • Jep. Ollaan nyt vikkeliä, kun talvikeli pääsi yllättämään, ettei sentään kesäkeli pääse tekemään samaa!
    On suorastaan kunnia-asia pyrkiä JUURI TÄSSÄ ASIASSA noudattamaan lakia ylipilkulleen, ja vaihtaa kesärenkaat heti kun laki sallii.
    Kelpaa sitten kesärenkain olla noudattamatta muita rajoituksia, ja ajatella kuinka sitä ollaan niin helvetin hieno ihminen. Ihan melkein hävettää olla taas parempi ja edellä muita - niin monin tavoin...

      
  • Vai on teillä talvi yllättänyt? No eihän sitä voi aina muistaa, kun se tulee vain kerran vuodessa.

    Kesäpinnat olisi lain puitteissa saanut vaihtaa alle jo 1.3., mutta viivytin kuukaudella, kun kelit olivat osittain (ei päätiet) talviset. Toisaalta saisin ajaa talvirenkailla vaikka läpi vuoden, mutta miksi niin tekisin?

    Ihmisen hyvyydestä sen verran, että yhtä syntisiä tässä ollaan kaikki, mutta ärsyttää vain ylireagointi/välinpitämättömyys osalla nastarenkaita käyttävistä autoilijoista.

    Urautunut ja muutenkin kulunut tienpinta on kuitenkin turvallisuusriski ja myös erittäin epämukava ajaa.

      
  • Lainaus:
    18.04.2005 klo 09:56 Mika V kirjoitti
    Nastarenkaille korvamerkitty vero 10-20 €/rengas, niin saadaan laskettua uutta pintaa joka kevät ainakin osalle pilalle hakatuista teistä.


    Kitkarenkaat ja taajama-ajo onkin varsin järkevä yhdistelmä. Samalla saadaan vakuutusmaksut nousemaan, josta valtiokin hyötyy vakuutusveron puitteissa. Sitäpaitsi, Suomessa verotuloja ei voida korvamerkitä. Tietäisi kuulemma turhan kovaa savottaa setviä, että mikä vero on tuottanut minkäkin verran.

    [Luu5 muokkasi tätä viestiä 18.04.2005 klo 11:04]
      
  • Niin, se siitä kolarisuman opetuksesta...
    Jos autoa tarvitsee enää lämpimissä maisemissa
    tai kiertää kotosalla kehää,
    ovat kesärenkaat ylitse muiden.
    Mutta jos on asiaa esim. Jyväskylän seudulle, on sinne
    luvassa huomiseksi lunta...

      
  • Mikä kolarisuma, missä? Ai niin siellä sivistyksen ytimessä.

    Jos autoa ei osaa hallita talvikelissä eikä osaa sovittaa nopeutta/ajotapaa kelin mukaan, on siitä aivan turha syyttää kitkarenkaita. Eiköhän tuossakin rysäyksessä 80-90 %:ssa autoja ollut nastat alla.

    Ainut läheltäpiti-tilanne kitkoilla ajaessani sattui, kun hiljensin (taajamassa!) liikennevaloihin, mutta takana tullut nastarengaskuski meinasi tulla päälle. En tietenkään syytä hänen rengastustaan, mutta näin vain esimerkkinä; ei ne piikit pyörässä autuaaksi tee.

    Onkohan puolet pääkaupunkiseudun autoilijoista lähdössä huomenissa Jkl:n seutuville?


      
  • Voi hellanlettas !

    Ollaanpa sitä nyt sitten niin lainkuuliaisia ! Vai pitäs ne nastarenkaat nyt sitten kiireen vilkkaa vaihtaa kun jopa laki sitä vaatii ! Kun mullakin nyt on jo kesärenkaat niin kyllä muidenkin pitäs vaihtaa ! Mitä vielä ihminen keksii.

    Ruvetkaa edes vaatimaan, että kaikkien on käytettävä turvavyötä, niin puhuttas edes asiaa, mutta että ruvetaan vaatimaan, että talvirenkaat pitäs vaihtaa sen takia, että muutamana päivänä on ollut lämmintä !

    Kyllä se Suomi on edelleen Virosta pohjoiseen, ja täällä edelleen sataa lunta vielä huhtikuussa koko maassa.

    Harvemmin kukaan ihminen kuolee siihen, että pitää edelleen talvirenkaat alla huhtikuussa. Mutta ajatelkaapa mitä Helsingin sisääntuloväylillä voi tapahtua, jos huomenna tuleva lumisade yltääkin Etelä-Suomeen asti. Ja jos vain joka toisella on nastarenkaat?

    Tiet ei enää paljon kerkeä urautumaan muutaman viikon takia lisää, johan niillä on ajeltu 6 kuukautta nastarenkailla ! Se on hiton huono peruste.

      
  • Kummallisinta on, että useimmissa poliisiautoissa on vielä nastat alla. Eipä taida tulla sakkoja nastarenkaiden käytöstä... Vai voisiko poliisi antaa itselleen sakot? Tai parilleen?

    Juu kyllä siellä Jyväskylässä kannattaa vielä pitää nastarenkaat, kun huomenna on tulossa räntää. Se se vasta on liukasta sulaessaan asfalttiin. Varmuus ennen kaikkea. Ja muistakaa, että paras pito on uran pohjalla.

      
  • Lainaus:
    18.04.2005 klo 11:58 SKP kirjoitti
    Kummallisinta on, että useimmissa poliisiautoissa on vielä nastat alla. Eipä taida tulla sakkoja nastarenkaiden käytöstä...


    Poliisi joutuu suorittamaan virkatehtäviä myös taajaman ulkopuolella ja pikkuteillä.

    [Luu5 muokkasi tätä viestiä 18.04.2005 klo 12:02]
      
  • Kummassa teen suuremman rikkeen: Ajan 18.04.2005 päivällä ilman valoja, vai yöt ja päivät nastarenkailla ?
    Molemmat asiat on säädöksillä ? lailla tms säädetty tai rajoitettu.
    Eikö lainkuuliaisen kansalaisen kuuluisi nyt ehdottomasti ajaa valoilla ja k-renkailla. Vai onko niin, että huomena mahdollisesti sataa lunta
    ( siis nastarenkaat alla ) ja illalla on taas pimeä ( siis valot päälle jo aamusella ). Entä pyyhkijät, miten niiden kans tulis toimia, jos huomena kerran mahdollisesti sataa?
    On tääs tekemistä / päättelemistä, miks oi miks ?

      
  • SKP: ” Kummallisinta on, että useimmissa poliisiautoissa on vielä nastat alla.”

    Sama juttu ambulansseilla ja paloautojen johtoautoilla. Mikähän ihme siinä on? Tätä mysteeriä ei ihmisäly kykene ratkaisemaan, liian vaikeata.

      
  • Niin, asetuksen mukaan nastoilla ei ole pariin viikkoon saanut ajaa paitsi, jos keliolosuhteet niin vaativat. Minkälaiset kelit vaativat nastoja?

      
  • Mika V: ” Minkälaiset kelit vaativat nastoja?”

    Liukkaat kelithän niitä vaativat. Koska harva tulee vaihdelleeksi renkaita edestakaisin päivittäin, myös liukkaan kelin mahdollisuus vaatii nastoja tai kitkoja. Kun poliisi on kehottanut lykkäämään vaihtoa ja säätiedotus lupaillut sateita ja pakkasöitä eteläänkin, en pidä minään ihmeenä että nastat vielä rapisevat liikenteessä.

    Mikä pistää miehen olemaan noin skarppina tällaisessa asiassa? Eikö liikenteestä löydy pahempia ongelmia?

      
  • Tajun ja suhteellisuudentajun omaavana ymmärrän ensiksikin, että tässä on kysymys rahasta eikä periaatteesta.
    Lakia on ilman muuta tässä kohtaa kaikkien noudatettava erinomaisen tarkasti, koska juuri tämä lainkohta on MINUA aina viehättänyt.
    Mutta ei vain mene kaaliin, ETTÄ SUOMESSA EI OLE TAKATALVEJA! (Mistähän tuo sana edes tuli mieleen?)

    Jos on yhtään aanunkia, että huomenna sataa vettä, käyn ilman muuta hetimiten kytkemässä samantien autossa pyyhkijät päälle.
    Sen sijaan pölhöt viranomaiset yms. ammattiliikenne ei saa minua hetkahtamaan talvirenkaineen. Pitäkööt tunkkinsa!
    Jos jossain tielläni on vielä liukasta, kytken napista a.) kitkat b.) nastat alle ihan tarpeen mukaan. (Oliko se nyt F2 vai F4...)
    Näin menetellen pysyn taas edelläkävijänä!

      
  • Ei nyt pidä menettää malttia, vaikka ymmärrän kyllä, että hermot kuuloaisti ovat koetuksella, kun nastoilla jyristelee kuivalla kesäkelillä ja yrittää pysyä tekemässään urassa ja odottaa sitä talvea tulevaksi.

    Ja TeeCeelle: väärä vastaus. Mikään keli eikä laki vaadi nastoja.

    Kyllä liikenteessä on muitakin epäkohtia, mutta tämän otsakkeen alla keskustellaan tästä, ja keskustelua se tuntuu myös herättävän.

    Milloin vielä nastoilla ajelevat (pääkaupunkiseutulaiset) aiotte sitten uskaltaa siirtyä kesäkauteen? Onhan sitä tosiaan joskus juhannuksenakin satanut räntää.

      
  • Monien muiden lailla ihmettelen sitä kiihkoa, joka aiheeseen liittyy. Jos tällä hetkellä enää puolet autoista on varustettu nastarenkailla tarkoittaa se sitä, että teiden kuluminen on vain puolet talviajan vastaavasta tilanteesta. Melkoista kehitystä. Viikon-parin kuluttua enää vain harvoilla on nastat alla. Tämän välivaiheen aikana, jolloin nastojen osuus nopeasti laskee ei teiden kuluminen ole merkittävää kokonaisuutta ajatellen. Sitäpaitsi, ajelin viimeviikolla ykköstiellä aamulla, jolloin ainakin lääninrajalla mittari ilmoitti tien lämpötilan olevan pakkasen puolella.

    On oikein puuttua epäkohtiin, mutta kannattaisi edes yrittää nähdä muitakin puolia kuin itseä ärsyttävän asian. Tunnustan itsekin olevan sen verran välinpitämätön, ettei kesärenkaiden vaihtoajankohdan äärimmäinen optimointi ole elämässäni tärkein asia. Tuskinpa keskustelun avaajakaan muilla alueilla yhtä tunnollisesti huolehtii asioistaan.

      
  • Tunnelmaa tässäkin liikennettä ja autoilua koskevassa asiassa nostaa, kun MUUT eivät ymmärrä tehdä kuten MINÄ.
    Ja se nostaa tunnelman kattoon, kun annan selvän neuvon (esim. vaihtaa nyt jo vauhdilla kesärenkaat alle), muut ovat kuin eivät ymmärtäisi koko asiaa, saati että lupaisivat oitis menetellä kuten neuvon.

      
  • Hirveä polemiikki yksinkertaisesta asiasta. Eteläsuomessa on jo hyvin pärjännyt päiväaikaan kesärenkailla ja miksei yölläkin kuivilla pakkasella olevilla teillä. Päivän valjettua tienpinnat on jo plussalla ja jäästä ei ole pelkoa.

    Enemmän kyse on asenteista. Jos on liukkauden vaara...vauhtia pois ja ennakointia ajoon. Hyvillä kesärenkailla kyllä pärjää vaikka tielle tupsahtaisi vähän lunta kunhan sen ottaa huomioon.

    Ennen on pärjätty Suomessa samoilla renkailla kesät talvet. Tuntuu että nykysuomalaisiin on mennyt ihmeellinen kammo muuttuviin sääolosuhteisiin. Aina pitäisi vaan päästä painamaan suurinta mahdollista nopeutta kesäkelissä.

    Tietysti aamulla voisi mennä töihin talvirenkailla kesäkiekot takakontissa ja vaihtaa ne lounastauon aikana...jotta voi taas iltapäivän kesäkelissä ajella tyytyväisenä kesänopeuksilla kotio :grin:

      
  • Lainaus:
    19.04.2005 klo 09:26 HäRVeli kirjoitti

    Tietysti aamulla voisi mennä töihin talvirenkailla kesäkiekot takakontissa ja vaihtaa ne lounastauon aikana...jotta voi taas iltapäivän kesäkelissä ajella tyytyväisenä kesänopeuksilla kotio :grin:


    Tämä se vielä tästä keskustelusta puuttui !

    Jospa nyt sovittais, että kaikki saa ihan itse vapaasti päättää milloin nastarenkaat vaihtaa. Ei siihen nyt mitään besserwissereiden suosituksia tarvita. Ja niille, jotka vetoavat lakiin tai tien kulumiseen, käyttäkää nyt järkeä, antaahan siihen jopa Suomen lakikin mahdollisuuden!

      
  • Eiköhän renkaiden vaihdon ajankohdan määrää ennemminkin inhimillinen laiskuus ja taipumus lykätä vastenmielisiä (vaikka kuinka väistämättömiä) asioita aina tuonnemmaksi. Tämän takia kesärenkaiden avustuksella ajellaan kolareita ja suistutaan tieltä alkutalvesta. Keväällä rapistellaan kuivaa asfalttia.

    On toki edullista(?) myöhentää renkaidenvaihtoa mahdollisimman pitkään. Ensinnäkin pysyvä lumi ennättää pehmentämään nastojen kontaktia asfalttiin (tai betoniin) ja kanssa-autoilijoiden tekemät tuoreet piikkaukset auttavat osin säilyttämään nastojen purevuuden. Keväällä taas kannattaa odottaa, että muut siloittavat ajoradan, ennen kuin vaihtaa uudet sliksit. Pienenä haittapuolena tällaisessa talvirenkaiden vaihtoajoituksessa on se, että jos joutuu peltiä oikomaan tai luuta kasvattamaan, niin se maksaa ja koskee enemmän kuin renkaat.

    PS. Seitsemän onnellista vuotta yllekirjoittanut on käyttänyt nastattomia kumeja, eikä ole käynyt tällaisella talvirengastuksella kertaakaan penkassa tai toisen kyljessä, kuten nastakumeilla.

    EDIT: Ihmisen muisti on valikoiva, mutta lyhyt. Kerran sattui kitkoilla niin, että edellä ajanut kulkupeli kääntyi yllättäen risteyksessä vasemmalle, ja vielä niin, että perä vispasi kunnolla oikealle. Sitä turhaan(?) kiertäessäni ajauduin kovettuneeseen aurausvalliin, jonka aiheuttama muodonmuutos aiheutti repeämän sisälokasuojan muovissa, jonka korjaus maksoi muutaman kympin.

    [mikahe muokkasi tätä viestiä 19.04.2005 klo 19:13]
      
  • Lainaus:
    18.04.2005 klo 12:04 TeeCee kirjoitti
    SKP: ” Kummallisinta on, että useimmissa poliisiautoissa on vielä nastat alla.”

    Sama juttu ambulansseilla ja paloautojen johtoautoilla. Mikähän ihme siinä on? Tätä mysteeriä ei ihmisäly kykene ratkaisemaan, liian vaikeata.


    Hälytysajoneuvoilla pitää päästä joka paikkaan, mukaanlukien pienimmätkin tienpätkät metsien keskellä, joten ei kai ihmekään, että pitävät niissä talvikumeja mieluummin hieman turhan pitkään, kuin päin vastoin?

    Ainkin viime viikonloppuna oli öisin muuten paikoin tiet jäässä Tampereella, tuli melkein tilannetta yhdessäkin risteyksessä kun olikin asfaltin pinta vähän oletettua liukkaampi...

      
  • :sunglasses: Johan on taas jutun juurta. Ajatteleppa ite- ne jotka ajavat vielä nastoilla ovat taatusti miettineet -siihen on järki peruste. Heillä on tarkoitus tasan varmaan mennä esim Saariselälle. Ei meillä ole aihetta arvostella sitä, vai onko oikein perua matka jonkun psykon takia, joka ei hyväksy matkaa. Kitkoista vielä sen verran kokeneena, kyllä niillä ajelee- mutta jos henkesi on niillä kaupan - niin onko sen arvoista. Puskurissa rengasedustaja kertoi aivan asiaa. Pohjoiseen kitkat sopii, etelään ei... koska täällä on kelin vaihtelut suuria.

      
  • Vielä äitienpäivänä täällä Keski-Suomessa tuntuu olevan tarvetta nastoille, sillä näin päivällä poliisin siviilimallisen Skoda Octavia farkun huoltsikalla tankkaamassa ja liikkeelle lähtiessä tuntuivat vielä nastat kovasti rapisevan alla. Joten kai se on sitten muillekin sallittua, kun samoilla kulmilla ajellaan. :tongue:

      
  • Vai Saariselälle sitä ollaan kaikki menossa... Aina vain näyttää nastat ropisevan monen auton alla. Sitten itketään kun tiet on uraiset...

    Herbertille: Vaikka vähemmistö ajaa enään nastoilla, niin eihän se asfaltti lumisella tiellä talvella kulu, vaikka silloin enemmistö nastoilla ajeleekin?

      
  • Lainaus:
    29.04.2005 klo 07:29 bunker kirjoitti
    Kitkoista vielä sen verran kokeneena, kyllä niillä ajelee- mutta jos henkesi on niillä kaupan - niin onko sen arvoista. Puskurissa rengasedustaja kertoi aivan asiaa. Pohjoiseen kitkat sopii, etelään ei... koska täällä on kelin vaihtelut suuria.


    Ikuisuuskysymys kitkat - nastat.

    Tuskin se henki nyt kitkoista kiinni on, tai sitten taksikuskit olisivat keskimäärin aika lyhytikäisiä - etelän takseista kun melko monet ajavat kitkoilla, ja paljon. Ja taatusti joka kelissä.

    Kanadassa kiellettiin aikanaan nastat - liikenneturvallisuus parani selvästi.

    Eiköhän se ole enemmän ajotapakysymys tuo turvallisuusasia. Nastojen pitoa myös yleensä liioitellaan: Kun esim jään päällä on pieni lumikerros, kuten tämän talven ketjukolaripäivänä oli, ei nastoista ole mitään hyötyä kitkoihin verrattuna. Samoin märällä asfaltilla, kuivalla asfaltilla ja lumella ne ovat kitkoja huonommat. Ei voida yksiselitteisesti sanoa että nastat olisivat kitkoja paremmat. Ne toki ovat sitä jäällä, mutta eivät monissa muissa oloissa. Tärkeintä on se että tuntee renkaidensa ominaisuudet, olivat sitten kitkat tai nastat.

      
  • Lainaus:
    09.05.2005 klo 18:03 Opelixi kirjoitti
    Herbertille: Vaikka vähemmistö ajaa enään nastoilla, niin eihän se asfaltti lumisella tiellä talvella kulu, vaikka silloin enemmistö nastoilla ajeleekin?


    Kirjoitin juttuni 18.4, jolloin arvaukseni rengasvaihtotilanteesta oli 50/50.

    Ei kulu asvaltti lumisella tiellä, mutta ketjun kirjoittajien huoli koski etelän teitä. Täällä ei mihinkään aikaan vuodesta ole lumisia teitä. Lisäksi tien kuluminen on suurimmillaan tien ollessa märkä, mikä on etelän talviajalle tyypillistä. Keväällä teiden pölytessä ja ihmisten kiinnittäessä asiaan huomiota tiet ovat kuivia. Siksi uskon keväällä tien kulumisen hidastuvan merkittävästi ottaen huomioon sen, että osassa autoista on jo kesärenkaat. Loputkin vaihtavat muutamien viikkojen kuluessa kesärenkaisiin.

      
  • Pahoitteluni Herbert. En jaksanut lukea kaikkia alkupään kirjoituksia. Meillä täällä ylempänä löytyy melkoiset urat juuri vähänkin aikaa sitten pinnoitetuilta teiltä. En kieltämättä tiedä minkälaisella kelillä asfaltti helpoiten kuluu, mutta jokatapauksessa ihmettelen niitä ihmisiä, jotka edelleen niillä nastoilla ajelee, jopa lähes uusilla autoilla, että tuskin se on edes rahasta kiinni.

      
  • Olen muiden tavoin järkiintynyt ikäännyttyäni.
    Tosi on ettei purupintaa tarvita missään. JOS joskus hamassa tulevaisuudessa tulee hampulekurilla puhetta nasta- tai tekohampaista, heitän ne pörssinoteerattujen vihjeiden antajien, taksinkuljettajien, tavoin hammaskalustostani ensimmäisieni joukossa ihan kärjessä mäkeen!
    Tulen näyttämään kaikille miten kitkaisa purentani on ikenillänikin netistä saamani tiedon mukaan varsin vahvaa niin näkkileipään kuin liukkaammillekin voileiville.

      
  • Lainaus:
    09.05.2005 klo 00:24 vaitap kirjoitti
    Vielä äitienpäivänä täällä Keski-Suomessa tuntuu olevan tarvetta nastoille, sillä näin päivällä poliisin siviilimallisen Skoda Octavia farkun huoltsikalla tankkaamassa ja liikkeelle lähtiessä tuntuivat vielä nastat kovasti rapisevan alla. Joten kai se on sitten muillekin sallittua, kun samoilla kulmilla ajellaan. :tongue:


    Seuraavana iltana (ma 9.5.) satoi räntää 100km Oulun alapuolella, ettei se Keski-Suomikaan enään kovin kaukana olisi ollut.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit