Valtion säästölinja

6 kommenttia

Lukaisin juuri tullutta pankin asiakaslehteä. Siinä oli mielenkiintoinen juttu bensamarkkinoista. Eräs tilasto kiinnitti kuitenkin huomioni: "Valtion verotulot tieliikenteestä". Ote tekstistä:" Valtion tieliikenteeltä - suurimmaksi osaksi henkilöautoilijoilta - perimät verot ja veroluonteiset maksut ovat kaksinkertaistuneet kymmenessä vuodessa. Samaan aikaan tieliikenteeseen ja sen turvallisuuden parantamiseen käytetyt rahat ovat supistuneet sadoilla miljoonilla euroilla. Kun tieliikenteeseen käytettiin vielä vuonna 1993 noin kolmannes siltä kerätyistä veromarkoista, niin viime vuosina osuus on supistunut alle kuudennekseen."
Säästääkö valtio siis ihmishenkien kustannuksella, ja ikäänkuin korvikkeena rankaisee autoilijoita aina vain rajummilla nopeusrajoituksilla?? Logiikka menee näin: kun lopulta nopeus on 0 kmh, tapahtuu onnettomuuksiakin 0 kpl /v.

  
  • Rupeaa muillekin vähitellen selviämään miksi minä olen näillä sivuilla useasti purnannut tätä polttoaine- ja liikenteen kokonaisverotusta vastaan € 5,9 miljardia, joista tänä vuonna palautettu liikenteeseen € 600 miljoonaa. Yhtälailla, palautetaan liikenteeseen € 5,9 miljardia joka vuosi. Miettikää kerran, onko Suomessa työttömiä enää, kun rakennusurakoita jaetaan ympäri Suomea vain kotimaisille yrityksille, vuodesta toiseen. Valtion verotulot nousisivat tuloverotuksen ansiosta, yritysverotuksen ansiosta, verorahoista maksetut työttömyyskorvaukset vähenisivät ym. kulut verorahoista. Mutta ei, ei sitten millään, on aivan kuin Kreml hallitsisi Suomen veropolitiikkaa. Näkyisi jopa moottoriteitä koska rahaa millä rakentaa on paljon, joka vuosi. Paranisiko liikenneturvallisuus? TeeCee:n mielestä ei, koska jo nykyisellä moottoritiekilometrimäärällä kuolee huolestuttavan paljon ihmisiä.

    [SixPack muokkasi tätä viestiä 09.12.2004 klo 21:18]
      
  • Olen usein miettinyt, miksi Suomessa viranomaiset ja valtio pyrkii kaikella mahdollisella tavalla hankaloittamaan ja hidastamaan kehitystä lyömällä hyvien asioiden edistämiseen erilaisia kateus- ja rankaisuveroja? Ihmettelen sitä, miten on mahdollista että kansalaisten verorahoilla kustantama ja ylläpitämä julkinen hallinto saa "lain voimalla" valtuudet suorastaan "#&%£$!" palkkansa maksajille. Ylläpidetäänkö ja elätetäänkö virkamiehiä, viranomaisia ja poliitikkoja vain siksi että he saavat toimia jopa mielivaltaisesti hankaloittamassa erilaisin veromuotoisin maksuin tavallisten ihmisten elämää?
    Näillä on jopa oikeus laatia lakeja jotka ovat useinmiten läpi mennessään todellisia ajatusten tappajia. Veroja ja maksuja sitten kerätään pakolla ja annetaan jopa valtuudet kolmansille instansseille kuten vakuutusyhtiöille kerätä veron muotoisia maksuja. Tämäkin vain siksi että saavat näyttää voittoa osakkailleen jotka taasen ovat erilaisia "viranomaisten valvomia" säätiöitä.

    Yhtenä kiusana voidaan pitää autoa ja sen hankkimista ja omistusta, kynsin hampain pidetään kiinni menneestä ja millään ilveellä ei haluta asioita miettiä kansalaisten parhaaksi. Harvaan asutussa ja pitkien etäisyyksien maassa auto on mielestäni vain tarpeellinen kulkuväline, elitistinen aika on kaukana takanapäin. Ja mitä sitten jos joku haluaa hankkia "munanjatkeen", miksi yleensä pitää estää kaikilta sellaisen hankkimisen mahdollisuuden? Tasapuolisuuden nimissä jokaisella pitäisi olla tarpeensa mukainen vallinnanmahdollisuus jota ei verotuksella säädellä. Uusin #&%£$!
    aihe saa lainvoiman lähiaikoina, "farkku" ei ole pakettiauto vaikka olisi sellaiseksi tyypitetty ja rekisteröity.

    Eilen kansalaisten palkkaamat "veronnauttijat" keksivät ja julkistivat uuden tavan rokottaa taas lisää rahaa omaan plakkariin ja saatiin taas uusi lisäveromietintö:

    torstaina 9.12.2004 klo 10:42 ( lähde: http://www.tietokone.fi )
    Viestintäviraston ehdotus:
    Tietoturvamaksu kaikille verkkotunnusten haltijoille
    Viestintävirasto ehdottaa kaikkien suomalaisien verkkotunnusten hankkimisen yhteyteen maksettavaa veronluonteista tietoturvamaksua. Vain teleyritykset maksavat nyt Viestintäviraston tietoturvaan liittyvää CERT-toimintaa tietoturvamaksulla. Tavoitteena on, että tietoturvamaksua maksaisivat kaikki CERTistä hyötyvät, ja ehdotuksen mukaan maksu pulitettaisiin kaikista suomalaisista verkkotunnuksista. Tällöin teleyritysten maksamia tietoturvamaksuja vastaavasti alennettaisiin. Lisäksi teleyritykset maksaisivat nykyiseen tapaan tietoturvamaksua tietyn osuuden liikevaihtonsa suuruuden perusteella.

    Että on herroilla otsaa...

      
  • jk. juma, näillä sivustoilla o kirkkoveneelle automaattinen sensuuri!

      
  • Koko asian ja verotuksen ydin piilee ehkä lähiinä siinä, että se ei voisi vähemmän kiinnostaa, EVVK, ketään eduskunnassa, hallituksessa kuin oikeastaan näillä TMnet-sivuilla. Raha tai kustannus, oli se missä muodossa vain, ei ole sittenkään mielenkiintoinen puheenaihe. Sen näkee jo keskusteluihin osallistuneiden vähäisestä lukumäärästä. Tämä yksistään osoittaa, että veroasiat ja kustannukset ovat sittenkin toisarvoinen seikka. Alan ymmärtää politiikkoja ja verolainsäätäjiä siinä mielessä, että laajaa kansalaisrintamaa ja vastusta ei Suomessa vain koskaan saada aikaiseksi. Vrt. kirjoittamani Ruotsin käyttömaksujen korotus 23% (verotusosiossa) jonka Aftonbladet julkaisi. Siitä on Ruotsissa noussut laaja vastarinta. Suomessa ollaan hiljaa ja maksetaan. Mikä pelko täällä on? Suomettuminen? Stalin - Kreml? Vai mikä Suomalaisia näissä asioissa riivaa? Joku 0,5% mökkivero saa kyllä porukan takajaloille ja uutisotsikoihin, tai TuPo-neuvotteluita jauhetaan pitkin syksyä jonkun € 40/kk takia.

    Vaikka me autoilijat laajana rintamana emme vaatisi polttoaineverotuksen kohtuullistamista, voisimme sentään vaatia kaikki meiltä perityt vuosittaiset € 5,9 miljardia takaisin, joka vuosi. Ellei muuten, niin työllästämisen nimissä. Mitä rakennushankkeita se poikisikaan, meidän autoilijoiden kustantamana. Onhan siinä kielteinen puolikin! Vaarana on, että työttymyys pienenisi olemattomiin!

      
  • nämä poliitikot ja virkamiehet lentävät 33 000 jalan korkeudessa tieverkon yli veronmaksajien rahoilla. Sihteeri tekee matkalaskun.
    Ehkä siellä kirkkaalla säällä joku pieni valopiste näkyy, se on se autoilijaparka alhaalla. Skool.
    Kotimaan lentoliikenteeseen palasivat monopolihinnat (kilpailija dumpattiin ylikapasiteetilla ja polkumyynnillä konkurssiin) mutta tämä ei kosketa nomenklatuuraa joka tuskin tästä tietää mitään.
    Tavallinen kansa sen sijaan joutuu kuoleman pelossa seikkailemaan 1960-tieverkostossa kun kotimaan lentohinnat on taas hinnoiteltu vanhaan malliin.
    Onneksi nyt taitaa tulla puolueeton (virkamiehistä ja VTT:stä riippumaton) tieverkon laatureittaus.
    Oikeastaan Heinolaan pitäisi panna puomi ja toinen puomi Rovaniemelle ja kyltti "tie suljettu hengenvaarallisena". Ei mitään muutakaan näin vaarallista tavaraa tai palvelusta saa tarjota kuluttajille.
    Asialla on jo ollut melkoisia seurannaisvaikutuksia. Television mukaan Lapin vuoden lopun kotimaiset matkailijamäärät on alentuneet -25 %. "Kiitos" Konginkankaan ihmiset alkavat vasta nyt tajuta kuinka huono tieverkko on ja mitkä vaarat kapeilla huonokuntoisilla talviteillä heitä uhkaavat.
    No tämä tietenkin työllistää virkamies- ja tutkija-armaadaa, joiden tulee toisaalla edistää kotimaan matkailua. Lisää rahaa matkailun tukeen, kuulu parku ja ruikutus ja projektisuunnitelmia valmistuu.

      
  • Nunchaku:” Tavallinen kansa sen sijaan joutuu kuoleman pelossa seikkailemaan 1960-tieverkostossa”

    Toisaalta tiet ovat vaarallisen huonot ja toisaalta niillä pystyy ajamaan 1200 km keskinopeudella 95 km/h ”täysin rentona ja väsymättä”???? Matkalla on sentään 50, 60 ja 80:n rajoituksiakin aika pitkät pätkät, on rekkoja ja on hirvi- ja porovaroitusalueita varmaan satoja kilometrejä.

    Nopeutesi häviää vain niukasti InterCity-junan keskinopeudelle välillä H:ki-T:re. Minkä toisen maan voi ajaa päästä päähän tuolla nopeudella käyttäen suurimmaksi osaksi muita kuin moottoriteitä?

    Sanot toisaalta teitä hengenvaarallisiksi ja toisaalta käyttäydyt kuin rajoitukset olisivat huomattavasti liian alhaiset. Nyt sinun täytyi tulla talviliukkailla teillä parhaimmillaan ainakin 150 km/h. Hidastuvuudella 3 m/s2 ottaisi n. 360 m pysäyttää auto tuosta vauhdista.

    Kumman mielipiteistäsi olet tarkoittanut otettavaksi tosissaan?


    [TeeCee muokkasi tätä viestiä 28.12.2004 klo 12:40]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit