Tie 51 "ilon kautta"

3 kommenttia

Olen päässyt kokemaan tien numero 51 Hki-Hanko "riemut" muutamaan kertaan.

Peiliin sillä tiellä ei katsella, eikä sunnuntaiautoilijoita muutenkaan kiire vaivaa. Kaksikaistaisissa kohdissa ajellaan ohituskaistaa karvan verran kovempaa kuin vieressä ajavat muumiot ja kaistanvaihdot tapahtuvat vilkuttelematta. Vilkun polttimot ovat kalliita, eikä viitsitä tahria käsiä pölyttyneeseen vilkun viikseen.

Viimeksi juhannusaattoona kolmion takaa rampilta olisi tullut muuten tyhjällä tiellä auto kylkeen, ellen olisi väistänyt pientareille. Jos joku sattuu ajamaan mittarin mukaan 80km/h tuolla tiellä nopeusrajoituksen ollessa 80km/h, se on lottovoitto. Tällä tiellä maisemathan ovat suorastaan mahtavia; suomalaista metsää ja perinteisiä peltoaukeita. Pätkillä, joissa nopeus on 100km/h nopeuden nostaminen 80km/h siihen kestää yleensä tämän pätkän verran ja sitten pitääkin jo jarruvalojen vilkkua.

Kameratolpan ilmestyessä näköetäisyydelle nopeus lasketaan helposti sinne 70km/h alapuolelle, ettei vaan sakko rapsahtaisi. Viimeisetkin latit on kuitenkin kiinni siinä 89' Micrassa ja mummonmökissä Tammisaaressa...

Jos kamerat viritettäisiin nappaamaan kuvia ja sakottamaan myös yli 20km/h alinopeudesta, tie olisi valtiolle varsinainen rahasampo.

Trevligt resa!

[Tuho muokkasi tätä viestiä 05.07.2004 klo 18:45]
  
  • Jotenkin samanlaiset tunnelmat oli minullakin kun kirjoitin "katso peiliin", tiellä n:0 51. Aikalailla se aiheutti keskustelua.
    Suomalaiset nyt ovat tällaista silmänpalvojakansaa.

    Aivan kuin kantatie 51 olisi muuttunut erityisen vaaralliseksi tieksi kameravalvonnan tultua. Ryssiä ja autontuojia varten ne on siinä, kyllä mökkimatkailijan tulisi saada 100 km/h:n alueella lähes tyhjällä tiellä liikkua 100 km/h.
    Meillä oli silloin 100 auton jono, tietulppana toimiva Nissan keskiviivan tuntumassa huiteli siinä 75km/h 100:sen alueella. Edessä oli kilometreittäin tyhjää. Minusta se käyttäytyminen on liikenteen vaarantamista yleisellä tiellä.

      
  • Itse kerran tuolla tiellä lähdin ohitukseen rajoituksen ollessa 100. Ohituksen jälkeen vauhdin ollessa siinä 120, bongasin 80-rajoituksen ja liioittelematta heti alle sata metriä rajoituskyltin jälkeen oleili kamera. Tuli vähän jarrutettua...

    Enemmän kun hidastelijoita, olen havainnut tuolla tiellä uskomattomia hurjastelijoita. Venäläisiä autontuojia monet, jotka muuten näyttävät siltä, etteivät osaisi "hurjastelun taitoa". Autot melkein lähtevät käsistä siinä poukkoilussa ja kolarit ovat uskomattoman lähellä. Suomalaisia hurjastelijoitakin olen joutunut tuolla tiellä väistelemään, mutta he sentään näyttivät jotenkin osaavan ajaa, vaikkeivät todellakaan fiksusti ajaneetkaan.

      
  • En ole ajanut kolmeen vuoteen 51:stä, joten en voi kuin uskoa, kun kolme miestä sanoo, että siellä on huono ajaa. Pitää kuitenkin kysyä, että kuinka monen kuolleen tai loukkaantuneen edestä te koette mielipahaa siellä ajaessanne? Tarkoitan, että jos kameravalvonta teki liikenteestä ikävää, niin oli siitä hyötyäkin, niistä pitäisi puhua samassa yhteydessä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit