KÄRKIKOLMION VAIKUTUSALUE???

5 kommenttia

Ainakin pääkaupunkiseudulla on monia sellaisia risteyksiä, joita ei oikein risteykseksi miellä ja niissä on kärkikolmiot (väistämisvelvollisuus risteyksessä -merkki). Hyvä esimerkki on ns. käärmeportti eli kehä III ja Lahden moottoritien risteys; kun tulet Lahdesta päin ja käännyt lentokentän suuntaan eli Kehä III länteen. Ikean kohdalla on kärkikolmio, mutta oma kolmas kaista jatkuu kilometrin verran eteenpäin. Kysymys kuuluu; mikä merkitys on tällaisissa paikoissa olevilla kärkikolmioilla? Jos pysyttelee omalla kaistallaan niin onko vielä 700 metrin päässä väistettävä niitä, jotka vaihtavat kaistaa eteeni?

Tätä on kysytty myös liikkuvasta poliisista. Sanoivat, että liikennemerkki menee kaistanvaihtosäännösten edelle. Siis jos tulee kolari, niin se joka tuli kehälle kolmion takaa saa isomman sakon, kuin se joka töppäsi kaistaa vaihtaessa!!! Miten sinä ajat ja väistät?? :sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:

  
  • Kärkikolmiot lienevät kuvaamassasi paikassa sen vuoksi, että syyllisyys on helpompi ratkaista.

    Itse toimin niin, että jos joku haluaa vaihtaa kaistaa eteeni, en mieti että onko hänellä siihen oikeus tai onko minulla väistämisvelvollisuus, vaan tilaa sitä tarvitseva saa minulta aina ja kaikkialla. Tämä on näitä Etelä-Eurooppassa omaksumani liikenneasenteen hyviä puolia. Tosin, koska muut eivät ole yhtä joustavia, joudun varautumaan siihen että minut sulutetaan (tila kaasutetaan kiinni) kaistanvaihtotilanteessa täällä oletetun oikeuden perusteella.

      
  • Voipi olla etten puhu samasta kolmiosta mutta...

    Eikös se kolmio (joka siis tulee ekana vastaan kun ajaa Lahdentieltä ramppia alas kääntyäkseen kehä 3:lle itään) pakota väistämään Lahdentietä pohjoiseen ajanutta ja kehä 3:lle länteen ajavaa autoilijaa?

      
  • Joo siinä onkin minun muistaakseni kahdet kolmiot ja ensimmäinen on selkeästi juuri kuvaamaasi tarkoitusta varten.

    Entäs sitten juuri se seuraava???

      
  • Olen kuvitellut kyseisen kolmoin tarkoittavan sitä, että Lahdentieltä tulevan on väistettävä niitä, jotka tulevat Kehä III:sta idästä ja haluavat vaihtaa oikeanpuolimmaiselle kaistalle kääntyäkseen Honkanummen suuntaan.
    Toisin sanoen kolmion takaa alkavalle kaistalle tulevan on väistettävä kaistanvaihtajaa. Joku järjestys siinäkin on oltava. Samanlainen kohta on Porvoon moottoritien liittyminen Lahdentiehen, siinä tullaan myös kolmion takaa kaistalle, joka alkaa kyseisestä liittymästä.

      
  • Lainaus:
    17.05.2005 klo 12:22 Tapio Taula kirjoitti
    Joo siinä onkin minun muistaakseni kahdet kolmiot ja ensimmäinen on selkeästi juuri kuvaamaasi tarkoitusta varten.

    Entäs sitten juuri se seuraava???


    Oho, en ole huomannut sitä toista, "kehälle menoa jarruttavaa", kolmiota lainkaan. Ihme homma, pitääkin olla tarkkana

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit