Sujuva ajo moottoritiellä

15 kommenttia

Uutena autoilijana kysyisin kokeneempien mielipidettä miten kannattaa ajaa motarilla kun joku tulee liittymästä moottoritielle?
Eli mikä on muiden kanssa-autoilijoiden oletus?

Lain mukaan (minkä pitäisi olla se oletus) liiittymästä tulija väistää. Viimeksi tänä aamuna vain ei taas väistänyt eli kuormuri tunki Koivukylän liittymästä eteen, minkä johdosta edellä ajavani, minä ja perässä ajavani auto jouduimme jarruttamaan jouduimme jarruttamaan reippaasti. (Työni joustavat niin että voin liikkua ennen ruuhkan alkua) Vasemmalle kaistalle väistäminen on sekä laitonta että juuri tuossa tapauksessa olisin haitannut takaa tulijaa, joka ajoi selvästi meitä oikealla rajoitusten mukaan kulkijoita.

(En katso että minulla on mitään tarvetta olla kotipoliisina ja estää joidenkin ylinopeuksia, kun käytännössä se ei minua haittaa.)

Eli onko parempi nostaa nopeutta (jos keli ja olosuhteet muuten sen sallivat) vai onko parempi hollätä hiukan kaasua ja päästä sieltä liittymästä tulija eteen. Oletuksena tietysti se että motarilla ajetaan normaalia nopeutta eli tänä aamuna ajelimme hiukka reilua satasta. Toki fiksumpi väistää eli en aio fanaattisesti pitää oikeuksistani kiinni.

Vaikka tosiaan tiedän että vasemmalle väistäminen on laitonta, olen senkin jokusen kerran tehnyt jos sillä kaistalla on hyvin tilaa, koska muutaman kerran kesällä juuri kortin saaneena jouduin jarruttamaan erittäin nopeasti kehä kolmosen liittymästä Lahden tiellä nousevan rekan takia. Olisin siis törmännyt niihin jos olisi jatkanut oikeuksieni mukaan ajamista. (Mittarini on tarkistettu ja ajan, jos keli ja muu liiikenne sallivat, muutaman kilometrin ylinopeutta eli ei ole siitä kiinni että olisin madellut.)

  
  • Mun mielestä on kaikkein parasta ajaa omalla kaistallaan sitä tasaista samaa vauhtia, mitä ajoit ennen liittymää. Tällöin liittymästä tulevan on helppo sovittaa oma nopeutensa. Kaikken ikävintä liittymästä tulijaa kohtaa on joko hidastaa tai kiihdyttää juuri samaan aikaan kun hän sovittaa omaa nopeuttaan.

    Älä aja edellä olevan puskurissa, vaan jätä sellainen väli, että siihen mahtuu liittymästä tulija.

    Lopuksi kaikille liittymästä tulijoille: Painakaa sitä kaasua ja kiihdyttäkää muun liikenteen vauhtiin jo rampilla! Ripeä kiihdytys on joustavuuden lisäksi myös taloudellinen. Jos autossa on tehoja, niitä tulee käyttää. Nysväyskiihdytys nostaa muiden verenpainetta ja oman auton kulutusta.

    Kannattaa käydä ajamassa Saksan autobahnoilla. Siellä hallitaan sujuva moottoritieajo.

    [Kitkakalle muokkasi tätä viestiä 15.02.2006 klo 11:39]
      
  • Samaa mieltä kuin sinäkin. Ainoastaan ajoneuvot, jotka eivät kiihdy, pitäisi avittaa baanalle, jos mahdollista.

      
  • Itsellä on tapana väistää vasemmalle kaistalle, jos siellä on hyvin tilaa.

      
  • Lainaus:
    15.02.2006 klo 09:57 Sinnalii kirjoitti
    Eli onko parempi nostaa nopeutta (jos keli ja olosuhteet muuten sen sallivat) vai onko parempi hollätä hiukan kaasua ja päästä sieltä liittymästä tulija eteen. .... Toki fiksumpi väistää eli en aio fanaattisesti pitää oikeuksistani kiinni.



    Ylinopeutta ei ole syytä ajaa.

    Tietenkin pitäisi olla niin, että liittyjä väistää. Näin ei valitettavasti lähestulkoonkaan aina ole, vaan liittyjä tunkee aivan väkisin sekaan. Muutaman kerran keskusteltuani asiasta tuommoisten tyyppien kanssa minulle väitettiin, että minä en ole joustava. No niinpä sitten tietenkin - mitäpä muuta sitä olisi voinut odottaakaan.

    Mihin väliin se liittyjä pitäisi päästää. Oma kantani on, että aina eteen, mikäli se muuta liikennettä häiritsemättä on mahdollista - siis liikoja hidastelematta. Ja syy on se, että niin huonosti liikennesääntöjä ja ajamista osaava on aina parempi päästää eteen, sillä silloin näkee mitä se tekee ja itsellä on huomattavasti parempi kontrolli tilanteeseen. Jos sellaisen jättää taakseen, niin siitä seuraa, että mitä suurimmalla todennäköisyydellä se alkaa ajamaan sinun takapuskurissasi kiinni. Siitähän kielii jo sekin, että se on tunkemassa väkisin väliin ja osaa sekä ymmärtää liikennesäännöt ja yhteispelin alkeet todella vajavaisesti.

    No mitenkäs se sitten oikeaopisesti pitäisi mennä. Yhteispelillä - häiritsemättä lainkaan valtavirran kulkua. Yhteispeli tarkoittaa myöskin, että sovussa jätetään myös liittyjälle tilaa. Miksi se ei sitten toimi? No siksi, kun iso osa ihmisistä on "minä-minä-minä"-tyyppejä, joille mikään ei ole tarpeeksi. Valitettavasti.
    Itsekin hyvin tietoisena vasemmalle kaistalle väistämisen "laittomuudesta" väistän sinne vasemmalle, mutta en suinkaan väkisin. Kaiken kaikkiaan kuten autokoulussa opetettiin ja järjelläkin ajatellen olisi kaikkein parasta koko homma pitäisi tehdä yhteispelillä.

    Valitettavasti aivan turhan isolla osalla ammattiautoilijoista on joku kummallinen "hyötyliikenteen" käsitys itsestään ja sen suomalla oikeutuksella ja röyhkeydellä kuvittelevat olevansa etuajo-oikeutettuja. Härskeimmät tapaukset jotka omalle kohdalleni on tullut, on nimen omaan ammattimiesten aikaansaannoksia. Onneksi seassa on fiksujakin - voi luoja.

    Hienosti itsekin totesit "fiksumpi väistää".
    Päälleajo-oikeutta ei ole kellään - siis sääntöjen mukaan.

    [Rätkätin muokkasi tätä viestiä 16.02.2006 klo 11:17]
      
  • Sujuva ajo moottoritiellä ja muillakin teillä toimii jos:
    - ei etuilla
    - pidetään riittävät turvavälit
    - ennakoidaan tilanteita
    - ajetaan liikennesääntöjen mukaan
    - ei ylitetä nopeusrajoituksia eikä liikuta liikennevirtaa nopeammin
    - ollaan valmiita joustamaan

      
  • joopa. hyvin sanottu Maukka. niin yksinkertaista se on. (mutta niin niin kovin vaikeaa joillekkin autoilijoille)

      
  • Tärkein asia mielestäni on, että rampista tulija kiihdyttää mahdollisimman aikaisin moottoritien nopeuteen. Se on kaikkein onnettominta, jos rampista tulija ajaa paljon hitaammin kuin moottoritiellä jo olevat. Samaa nopeutta tulevan on paljon helpompi liittyä mukaan jonoon kuin hitaasti tulevan.


      
  • Kiitoksia vinkeistä.

    Toinen kummallinen asia liittyen moottoritiellä ajoon ovat nämä ohitettavat, jotka alkavat kiihdyttää.

    Siis, kuten tänään: Motarilla kolmen aikaan, ei juuri liikennettä. Oikean puoleisin kaista vetää reipasta sataa muutaman auton ryppäissä, eli ihan mukava ajella, joku satunnainen kiirehtijä sitten vasemmalla.

    Vastaan tulee perä edellä yksinäinen auto, joka ajaa siis selvästi hitaammin. Lähden ohi hyvissä ajoin, samoin takana tulevat, niin kun pääsen sedän rinnalle (nopeammin kuin tätä kirjoitan) hän alkaakin kiihdyttämään ja ajaa rinnalla. Pakko siis itsekin kiihdyttää reippaasti (siis jonnekin 130 huipeille) että pääsen karkuun ja voin palata oikealle. Kun katson peiliin, niin papparainen pakottaa kaikki muutkin samaan.

    Mikä ihmeen järki tuossa on että pakotetaan ohittaja ajamaan reilua ylinopeutta tai sitten palaamaan papan taakse? Siinä tilanteessa oli jo ueampi auto minunkin perässäni siellä vasemmalla eli hidastaminen olisi hankaloittanut montaa muutakin? Siis, jos on ajellut jonnekin kehä kolmoselle asti 80 km/h, miten voi ohitustilanteessa tullakin yht' äkkiä kiire? Näitä kuitenkin tulee viikottain.

      
  • Mahtava esimerkki oli eräs coupe-mersu, joka veti pientä asuntovaunua. Lähdin ohittamaan sitä Renault Twingolla, ja aloin jossain vaiheessa miettimään, että miten tämä kestää tavallistakin kauemmin. Talla oli tietenkin pohjassa ja vilkaisin mittaria, niin nopeus oli jo 155 km/h! Että aika koville se ohitus otti sitä mersun miestä ja vielä asuntovaunu perässä! :grin:

      
  • Minä väistän aina vasemmalle jos on tilaa, muulloin puikkaan "välistä" sillä kyllä siihen aina mahtuu kun nuo kaistat on niin leveitä! :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    01.03.2006 klo 16:09 Sinnalii kirjoitti
    Kiitoksia vinkeistä.

    Toinen kummallinen asia liittyen moottoritiellä ajoon ovat nämä ohitettavat, jotka alkavat kiihdyttää.

    Siis, kuten tänään: Motarilla kolmen aikaan, ei juuri liikennettä. Oikean puoleisin kaista vetää reipasta sataa muutaman auton ryppäissä, eli ihan mukava ajella, joku satunnainen kiirehtijä sitten vasemmalla.

    Vastaan tulee perä edellä yksinäinen auto, joka ajaa siis selvästi hitaammin. Lähden ohi hyvissä ajoin, samoin takana tulevat, niin kun pääsen sedän rinnalle (nopeammin kuin tätä kirjoitan) hän alkaakin kiihdyttämään ja ajaa rinnalla. Pakko siis itsekin kiihdyttää reippaasti (siis jonnekin 130 huipeille) että pääsen karkuun ja voin palata oikealle. Kun katson peiliin, niin papparainen pakottaa kaikki muutkin samaan.

    Mikä ihmeen järki tuossa on että pakotetaan ohittaja ajamaan reilua ylinopeutta tai sitten palaamaan papan taakse? Siinä tilanteessa oli jo ueampi auto minunkin perässäni siellä vasemmalla eli hidastaminen olisi hankaloittanut montaa muutakin? Siis, jos on ajellut jonnekin kehä kolmoselle asti 80 km/h, miten voi ohitustilanteessa tullakin yht' äkkiä kiire? Näitä kuitenkin tulee viikottain.


    Nämä ovat juuri niitä psykopaatteja jotka aiheuttavat onnettomuuksia ja sitten pääsevät itse kuin koira veräjästä. Sitten he vielä kaljakuppilassa valittavat että piru kun ajetaan lujaa mutta pääsinpä vähän "opettamaan"...

    Ohittamisen estäminen on sama kuin pelaisi venäläistä rulettia autolla, ainoa ero on että luoti painaa gramman ja auto tonnin!

      
  • Lainaus:
    01.03.2006 klo 16:09 Sinnalii kirjoitti
    Mikä ihmeen järki tuossa on että pakotetaan ohittaja ajamaan reilua ylinopeutta tai sitten palaamaan papan taakse?


    No eihän siinä järkeä olekaan. Eikä alkeellisintakaan käsitystä normaalista kohteliaisuudesta ja sellainen lähinnä osoittaa papparaisen kakaramaisuutta.

    Nuo hieman vähenevät, kun sattuvat tekemään sitä "siviilipoliiseille". Kesällä sitten osa siviilimoottoripyöräilijöistä onkin poliiseja ja sitten kyllä oikein naurattaa, kun joku erehtyy "näyttämään" niille tai kiusaamaan. Pari kertaa olen sattunut kohdalle ja on se ihan hassu kokemus .. paitsi sille hullulle kuskille tietenkin. Siviilipoliisipyöriä on jo aika paljon.
    Ei saisi olla vahingoniloinen, mutta sitä saavat mitä kylvävät.
    :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    05.03.2006 klo 21:11 Rätkätin kirjoitti

    Ei saisi olla vahingoniloinen, mutta sitä saavat mitä kylvävät.
    :sunglasses:


    Kyllä saa.

      
  • Tämä nyt ei varsinaisesti kuulu tähän moottoritiellä ajoon, mutta kirjoittelempa nyt kumminkin. Kun tulee esim. Tampereelta kohti Parkanoa (3 tietä) ja maasto on mäkistä. On nämä ohitus kaistat, että pääsee rekkojen ohitse ja hitaampien autojen. Olen usein ihmetellyt sitä, että edellä matelee kaksi tai kolme henkilöautoa (n. 60-75 km/h) ja kun päästään ohituskaistan alkuun ja lähdet ohittamaan niin yhtäkkiä kaikki ajaa 95-110 km/h. Onko se todella niin hirveä vääryys jos joku ohittaa ja vieläpä turvallisessa paikassa... :cry:

      
  • Lainaus:
    05.03.2006 klo 21:55 eskimoto kirjoitti
    Onko se todella niin hirveä vääryys jos joku ohittaa ja vieläpä turvallisessa paikassa... :cry:


    Kyllä se ainakin tuntuu olevan...

    Missähän ne poliisit on kun...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit