Hätävilkut

5 kommenttia

Lähes poikkeuksetta on hätävilkut käytössä hinattavassa ajoneuvossa vaikka se on laissa kielletty. Liikkuvassa ajoneuvossa ei saa olla hätävilkut kytkettynä. Etuviistosta voisi joskus erehtyä "vetävän" ajoeuvon menevän suoraan, ja "hinattavan" taas kääntyvän vasemmalle, koska sen puoleisen vilkun vastaantulija havaitsee. Risteysalueilla tämä voi joskus olla hankala.

Jakeluautot käyttävät myös yleisesti hätävilkkuja parkkeerattuaan jalkakäytävälle, tai käyttävät ajokaistaa purkausalueena kun eivät oven eteen muuten pääse. En ole kertaakaan nähnyt poliisin puuttuvan tähän, ja jakelevan sakkoja. Juttu on lainvastainen mutta hyvin yleinen. Jos laki jotain kieltää tai velvoittaa, mikä on suurempi rike, ylinopeus tai ajokaistalla tapahtuva lastaus ja purkaus? Laki kieltää molemmat, mutta poliisi valvoo vain toista.

Vanhanajan tietoisku TV:ssa olisi enemmän kuin paikallaan, antamassa pientä käytännön opastusta.

  
  • Lainaus:
    22.10.2005 klo 10:54 SixPack kirjoitti
    En ole kertaakaan nähnyt poliisin puuttuvan tähän, ja jakelevan sakkoja. Juttu on lainvastainen mutta hyvin yleinen. Jos laki jotain kieltää tai velvoittaa, mikä on suurempi rike, ylinopeus tai ajokaistalla tapahtuva lastaus ja purkaus? Laki kieltää molemmat, mutta poliisi valvoo vain toista.


    Näinhän se on liikenteessä hyvin monessa muussakin asiassa: poliisi valvoo eniten ylinopeuksia, koska niistä saa kerättyä eniten rahaa valtiolle. No, ehkä toinen syy on myös suurten ylinopeuksien aiheuttama turvattomuus.

    Mutta valvomatta jää niin monta muuta asiaa: vilkun käyttö, liikennevalojen noudattaminen, suojatien kunnioittaminen, turvavälit, kevyt liikenne, jne jne.

    Resurssipula, sanoo poliisi. Mutta vaikka varsinaista resursseja vaativaa massiivista valvontaiskua ei järjestettäisikään, jäävät yksittäisiltä poliisipartioilta usein aivan tavalliset tien päällä havainnoivat rikkeet huomioimatta.

      
  • Lainaus:
    Resurssipula, sanoo poliisi. Mutta vaikka varsinaista resursseja vaativaa massiivista valvontaiskua ei järjestettäisikään, jäävät yksittäisiltä poliisipartioilta usein aivan tavalliset tien päällä havainnoivat rikkeet huomioimatta.
    Näin jo pidempään toimimalla poliisi on menettänyt uskottavuutensa liikennevalvojana ja on saanut osakseen mielikuvan: Ylinopeuksilla rahastajan. ( Helppoa isoa rahaa ) Suomen poliisikunnalla ei ole siis mitään tekemistä, kokonaisuudessaan, liikenneturvan edistämisen kanssa.

    "Sitä saa mitä tilaa"

      
  • Näinhän se on, jos ajaa rajoitusten mukaan ja selvin päin, niin ei tarvitse ajokorttia tai auton olemista rekisterissä? :innocent:
    Enimmäkseen pysäyttelevät ja puhallutavat, eivät kysy papereita tai tutki auton kuntoa! :sunglasses: Mutta jos ajaa ylinopeutta ja jää kiinni, niin joutuu kortin näyttään, mutta muuta ei tutkita! :innocent: Tämä on sitä "liikenneturvallista" valvontaa! :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    24.10.2005 klo 20:23 il Diavolo kirjoitti

    Resurssipula, sanoo poliisi. .... jäävät yksittäisiltä poliisipartioilta usein aivan tavalliset tien päällä havainnoivat rikkeet huomioimatta.
    Näin jo pidempään toimimalla poliisi on menettänyt uskottavuutensa liikennevalvojana....

    No siihen malliin sanoisin minäkin .. pitäisi ulkoistaa mokomat valvontahommat, niin saataisiin äksöniä kehiin.

      
  • On sulla murheet. Kyllä poliisi sitten pysäyttää ja huomauttaa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit