Viimeaikaisten keskustelujen innoittamana:
TrafficTubbies
Tapahtumapaikka:
TMnet
Henkilöt:
TeeCee & neljä hyvin, hyvin vihaista nimeltä mainitsematonta TrafficTubbya
Tapahtumien kulku:
TrafficTubbymaasta nousee vanhojen kunnon puhetorvien lisäksi uusia pelottavia PahasilmäPömpeleitä. Ennen niin iloisina ja huolettomina kirmailleet TrafficTubbyt synkistyvät, hakevat pesäpallomailat ja ryhtyvät moukaroimaan PahasilmäPömpeleitä. Puhetorvista alkaa kuulua TeeCeen ääni, joka yrittää saada keskusteluyhteyden TrafficTubbyihin tilanteen sivistämiseksi. Tästäkös TrafficTubbyt vain riehaantuvat ja alkavat huitoa puhetorvia mölisten jotain haltijavastuusta, poliittisesta agendasta, Konginkankaasta ja tyhmistä tutkijoista. Kumma kyllä, TeeCeen ääntä kohti suunnatut iskut menevät aina ohi, vaikkeivat puhetorvet edes väistele. Repeat ad infinitum.
Hauskasti esitetty tapahtumien kulku lyhyesti. Nyt kun mennään TV:n puolelle niin tulee mieleen toinenkin vaihtoehto kuvata tapahtunutta. Minun osuuteni on joku tylsä ohjelma, esimerkiksi vaalivalvojaiset. Luettelen tietoja, joita tulee äänestyspisteistä sitä mukaa kun ääniä lasketaan. Välillä arvuuttelen syitä johonkin asiaan tai arvailen, mitä seuraavaksi mahtaa tapahtua jo tapahtuneen valossa.
Sinun Liikenne-Teletapeiksi nimittämät taas ottavat kommenttinsa perustan yhdistelmästä actionsarjoja, joissa sankarit aina selviävät ja heikot saa turpaan, Kauniita ja Rohkeita, joissa tunteiden palo on melkoinen ja katalat juonet vaanivat ja Peter Pan-elokuvasta, jossa aina välillä voi piipahtaa Mikä Mikä-maassa, jossa asiat tapahtuvat irrallaan edellisistä asioista eikä yksi ynnä yksi ole välttämättä kaksi vaan ihan mitä sen halutaan olevan.
Perustele siinä sitten, että koska Krstillisdemokraatit saivat viime vuonna kolme paikkaa ja tänä vuonna kaksi, heidän paikkalukunsa väheni 33 %, kun vastakommentti on, että Kristillidemokraatit on huono puolue, vaalit on huiputusta, prosenttilasku on ihan väärä tapa kertoa asioista, minä haluan osata lentää, miksi valtio sortaa eikä anna ostaa konekivääriä, johtuuko se kateudesta, että rakettiautoilla ei saa ajaa tiellä, liikenteessä kuuluu olla kivaa, Batmania ammuttiin raketilla eikä sen autoon tullut naarmuakaan. Ja jos ei nämä todisteet riitä niin minä teen oman tilaston, sittempä uskotte.
Tätähän se meidän keskustelu on ollut. Luulisi masentavan, mutta ei. Jos tämä keskustelu ei ole avannut sellaisten silmiä, joiden mielestä nopeusrajoituksia ja muuta yleistä järjestystä liikenteessä vastustavien mielipiteelle on olemassa ihan hyvät perustelut, sitten sitä ei tee mikään. Vai onko jonkun silmiin sattunut perusteltua mielipidettä esimerkiksi ylinopeusvalvonnan turhuudesta?
Luulisi itsenäiseen ajatteluun pystyvien tekevän siitä omia johtopäätöksiä silläkin uhalla, että sen jälkeen ajaminen ei ole ihan yhtä kivaa. Keskustelu on ollut vähän niin kuin näyttäisi tupakoivan keuhkot spriipullossa, varoittavana esimerkkinä: näitä latuja kulkee liikenteen anarkistin ajatukset, ajatteletko tosiaan samoin.
Minullekin tämä on antanut lisätietoa liikenteestä sikäli, että tiedän entistä paremmin, että lähelläni pörrää ties kuinka monta kuskia, joiden päätökset perustuvat ties mihin päähänpinttymiin, jokaisella vähän erilaisiin. He ovat lain yläpuolella ja kuskaavat mukanaan kranaatin verran kineettistä energiaa moninkertaisella riskillä sääntöjen mukaan ajaviin verrattuna. Siis entistä varovaisemmin liikenteessä, alta pois ja anna niitten kiiltäväsilmäisten mennä.
Yksi jakso voisi olla sellainen, jossa TeeCee mätkii pehmeällä kuminuijalla (TeeCeehän ei varmasti vahingoittaisi ketään) neljää vihaista TrafficTubbya yhdessä pahasilmäpömpeleitä takovan sepän kanssa. TrafficTubbyt kun eivät millään usko kaiken valvonnan olevan omaksi parhaakseen, turvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta takaamassa. Mukana TrafficTubby-jahdissa voisi olla myös Tohtori Terävä, joka huutelisi väliin "Haltijavastuu säästää 100 - 200 henkeä vuodessa", samalla kun avaisi rahakistun kantta jatkuvalle setelivirralle, joka on peräisin TrafficDummyiltä. TrafficTubbythan eivät tunnetusti fiksuudestaan johtuen joudu sakotuksen kohteeksi, vaan ovat pelkästään kivi TeeCeen, pahasilmäpömpeli-sepän ja Tohtori Terävän kengässä.
Lisäksi soppaan voi lisätä TurboHuulen joka huuli (vrt. rekisterikilpi) rullalla uhmaa pahasilmäpömpeleitä ohjelman alussa ja lopussa. TurboHuuli ei koskaan jää kiinni, vaan TrafficDummyt kärsivät hänen tekemistään kolttosista pahasilmäpömpeleiden kompastuessa heikkouteensa.
Joo...
Aamen. Asenne näyttää olevan älyä vahvempi.
Aamen. Asenne näyttää olevan älyä vahvempi.
Ainakin Suomessa ajattelu perusttuu massan mielipiteisiin. Ajatukset ovat aina yhdensuuntaisia. Ei aina osata ajatella omilla aivoilla ja asettua toisten asemaan. Asenteita on vaikea muuttaa... suurin osa luulee olevansa keskivertoa parempia kuskeja (selvästi parempia, sanoisin). Itse olen taas keskimääräistä selvästi huonompi kuski.
Ja mites olet tällaisen johtopäätöksen tehnyt?
Olen menettänyt auton hallinan kahdesti. Ja valituksia on tullut matkustajilta monta kertaa. Enkä ole ajanut rallia (siis päässyt harjoittelemaan). Auto on joskus sammunut.
Ja sitten tulee noita kirjoitusvirheitä, kirjoituksen hallinnan menetyksiä.
Mutta millainen on turvallinen kuski?
Hän joka osaa lakikirjan ulkoa ja noudattaa joka pykälää pilkutarkasti, tietää oikeutensa, eikä jousta niistä vaikka henki menisi, osoittaa olevansa oikeassa moninaisin keinoin ja vaatii jokaiselta tienkäyttäjältä täydellistä lain tuntemusta. Ylistää kaiken valvonnan lisäämistä.
Vaiko hän joka pitää sääntöjä enemmänkin ohjenuorana mutta on aina valmis luopumaan oikeuksistaan turvallisuuden nimissä. Jättäytyy taka-alalle turvallisen välimatkan päähän kun huomaa tilanteen ongelmalliseksi. Käyttää harkintaansa ajonopeuksien suhteen reilusti myös rajoitusmerkin lukemasta alaspäin. Jarruttaa/väistää silloin kun toinen tekee laintulkinta- tai huomiointivirheen, riippumatta siitä mitä laki sanoisi.
Ensimmäinen on lainkuuliaisempi, mutta miten on turvallisuuden laita?
Jos noista kahdesta vain saa valita, niin kyllä tuo jälkimmäinen vähemmän pahaa saa aikaan. Tämä on hankala asia siksi, että kukaan ei ole täydellinen kuski, kaikki me olemme kompromisseja monista ominaisuuksista. Paras kuski on se, jolla on vähiten puutteita, mutta missä asioissa? Sen
ratkaisee tilanne ja sitähän ei etukäteen tiedetä.
Vastustan sitä, että liikennesäännöistä joustava ja niiden antamista oikeuksista jääräpäisesti kiinnipitävä ovat vaakakupeissa eri puolilla. Kumpikin tekee vastoin liikennesääntöjen sekä henkeä että kirjainta ja kuuluvat siksi samaan vaakakuppiin, toisella puolella on oltava sääntöjä noudattava joustava. Säännöistä luistavat ovat saaneet tästä jäärästä hyvän esimerkin sääntöjen mukaan ajavasta kuskista, mutta todellisuudessa häntä pitää verrata pyromaaniin palomieheen.
Joskus tulee tilanne, jossa enää auton käsittelytaito pelastaa tilanteen. Sellaisia tilanteita voi tulla kenelle tahansa, mutta ennakoivalle kuskille niitä tulee harvemmin. Liikennesäännöt tunteva voi toimia niin, että toinen samat säännöt tunteva tietää tämän liikkeet jo etukäteen. Mutta jos se säännöt tunteva käyttää tietojaan muuhun kuin liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden edistämiseen, hänen hyvistä tiedoistaan on enemmän haittaa kuin hyötyä.
Sääntöjen pilkuntarkka noudattaminen on paitsi mahdotonta myös naurettavaa. Taas on kysymys kompromissista, mihin vedetään raja. Säännöt ovat olemassa käyttäjien turvaksi, mitä enemmän niistä joustaa sen heikompi on myös turva. Itse valitsi joustoni rajan ottamalla selvää, miten muille on käynyt heidän joustaessaan pykälistä. Tästä löytyy tietoa monesta paikasta, tarvitaan vain edes hiukan mielenkiintoa asiaa kohtaan.
Havaitsin eniten joustavien päätyvän vähemmän joustavia useammin onnettomuuspaikoille, syyttöminä tai syyllisinä, havaitsin myös sen, että ns. kadunmiehen käsitys poikkeaa huomattavasti todellisista tapahtumista. Se, mitä kadunmies pitää turvallisena on silmiinpistävän usein mukana yhtenä riskitekijänä onnettomuuksissa.
Tämän tulkitsen niin, että NYT tehdyt päätökset vaikuttavat tuleviin tapahtumiin. Jos odottaa ensin, että jotain hälyttävää sattuu ja vasta SITTEN ryhtyy välttelemään vaaraa, on auttamatta myöhässä. Naiset tyypillisesti varovat jo ennen kuin vaarasta on tietoakaan ja joutuvat selvästi harvemmin onnettomuuksiin, vaikka heidän ajotaitonsa ja siis mahdollisuutensa välttää onnettomuus taidoillaan on huomattavasti miehen vastaavaa heikompi.
On muuten ironista, että huonoimmat kuskit, naiset, tuovat itsensä ja kyydittävänsä todennäköisimmin ehjänä perille. Autossa on todennäköisemmin parkkipaikalla hankittu lommo kuin miehen autossa, mutta miehen auto joutuu todennäköisemmin vastaantulijan nokkaan täydessä vauhdissa. Sellaisen kohtalon todennäköisyys kasvaa, mitä enemmän löytyy joustavuutta.
Vaikka en juuri koe tämän koskevan itseäni, on mukava vääntää TeeCeen kanssa juttua eri näkökulmista.
Meidän täytyy pitää mielessä samalla eräs tärkeä seikka.
TeeCee kyllästyisi tähän palstaan, mikäli ei saisi joskus kirpeitä kommentteja, ja samalla myös muiden ajatuksia eri näkökulmista. Mikäli olisimme kaikki TeeCeeitä, tai vain koko ajan samaa mieltä, olisi tämä maailma, ja palsta, kovin yksitoikkoinen paikka.
Kuski joka ajattelee enemmän muita kuin itseään. Tällaisiakin ihmisiä on olemassa. Nämä ovat pääasiassa ns.turvallisia kuskeja, mielestäni.
Täsmälleen noin. Mukava kuulla että sinäkin olet tykännyt. Keskustelua ei synny ilman eriäviä mielipiteitä. Esittääkö mielipiteensä kirpeästi vai ei on esittäjän oma asia, kukin tyylinsä mukaan. Pääasia, että idea selviää ja mukana on perusteita, joita voi kommentoida.
Ei sota yhtä miestä kaipaa, mutta kyllä tuo kommenttisi kyllästymisestäni, jos kaikki olisivat aina samaa mieltä, koskee muitakin. Koko palstan idea perustuu eri mieltä olevien mielipiteidenvaihtoon.
Sanasodan tuoksinassa voi unohtua yksi tärkeä asia; pitäisi muistaa ottaa kantaa sanottuihin asioihin eikä henkilöön. Vaikka näyttäisi, että sen arkkivihollisen suusta ei tule kuin typeryyksiä, pitäisi jokainen kommentti kuitenkin ottaa asiana eikä maalitauluna.
Tylsää jos kaikki on samaa mieltä . Niin kuin juntit on yleensä aina samaa mieltä asioista. Ja junteilla on vanhat käsitykset ja pahuksen puolueellisia. Se on hyvä että tänne tulee "kirpeitä" mielipiteitä. Kunhan ei turhaan.