Työaikalaki

10 kommenttia

Minkälainen käsitys teillä on siitä kuinka pitkiä työpäiviä tekevät raskaanliikenteen kuljettajat? Pääpiirteiltään yhtäjaksoinen ajoaika saa olla 9h (välissä 45 min tauko) ja työpäivän pituus max 15h jonka jälkeen 9h tauko. Antakaahan kommenttia. Kerron sitten mikä on tämän päivän totuus 20v kokemuksella.

  
  • Kuskeja löytyy tutuista ja sukulaisista. Ajotunnit menee pahasti yli 9h eikä taukoja pidetä. Pahimmillaan on ajettu 23h yhtä kyytiä!

      
  • Eikös ajopiirturit ole muuttumasa sellaisiksi, että niitä on vaikeampi rukata ja ajoaikoja muunnella esim. kiekkoa vaihtamalla?

      
  • Joillakin saattaa mennä putkeen vuorokausi, kaksi. Ajosuoritteet ja rahdin seuranta sekä kilpailu on vetänyt alan äärimmäisen kilpailluksi, unohtamatta venäläisiä, virolaisia ja latvialaisia kilpailijoita. Koko systeemille on kehitetty niinkin hieno nimi kuin logistiikka, sitä viljellään nykyään joka hiivatin paikassa. Toinen "taikasana" on innovaatio, jota inhoan yhtä paljon joka puheessa ja paikassa. Nämä ovat olleet olemassa tuhansia vuosia, ei ne uusia keksintöjä ole.

      
  • Omasta tuttavapiiristä löytyy kuljettajia jotka ajavat 30-40h yhtäjaksoisia vuoroja jatkuvasti. Eikä sekään ole mitään erikoista jos viikon unet jäävät 10-20h koko viikon aikana. Juuri viikolla kuulin tapauksesta jossa kuljettaja kehui että oli koko viikon aikana nukkunut 13h. Eikä nämä ole mitään harvinaisuuksia. Yksi suurin rikkojista on omistajakuljettajat. Suomalainen raskaanliikenteen valvonta on aiva lasten kenkissä. Joskus tuntuu että yritysjohto ja virkamiehet ja poliisi ovat kaikki kimpassa ettei valvontaa suoriteta niin saadaan rahtihinnat pidettyä kurissa. Teollisuushan suosii niitä yrityksiä jotka ajavat halvalla ja siihen ei pystytä kuin järjettömällä kohelluksella ja kaikkia sääntöjä rikkomalla. Ja kaiken paskakasan huipulla on ne kuljettajat jotka eivät edes vaadi työehtosopimuksen mukaista palkkaa. Tienaavat niin hyvin etteivät ota kaikkea palkkaa joka on tarjolla!!

      
  • "iryj: Yksi suurin rikkojista on omistajakuljettajat."

    Hyvin on näköjään 20 vuodessa keretty alan lakiakin opiskelemaan. Työaikalaki ei nimittäin koske omistajakuljettajaa, joita voi olla korkeintaan yksi per yritys. Ajo- ja lepoaika-asetus koskee myös omistajakuljettajia.

    Yritykselle sertifikaatin myöntäminen edellyttää, että lakeja ja asetuksia noudatetaan, koskien myös alihankkijoita. Moniko sertifioitu yritys noudattaa lakia ja asetusta myös logitiikan puolella? Eipä monikaan.

      
  • Kuulin tuossa joku aika sitten huhun että Suomen Posti olisi yksipuolisesti ilmoittanut kaikille autoilijoille laskevansa kuljetuksista maksettavia hintoja 20%. En tiedä pitääkö paikkansa, tietääkö joku asiasta jotain? Nimittäin mikäli pitää paikkansa niin on aika hurjaa että silti löytyy autoilijoita jotka vielä ajavat, ja että viranomaiset uskovat vielä että kaikki lait ja pykälät täyttyvät, saati sitten että verot maksetaan kuten pitääkin.

      
  • Jos Posti (Tai KelPo Kuljetus) olisi pudottanut taksoja 20%, se olisi automaattisesti tiennyt alihankinnan loppumista ko. konsernissa. Tähän en usko, mutta sikäli tiedossasi on pieni totuuden jyvänen, että Posti ilmoitti yksipuolisella päätöksellä pudottavansa taksaa 1sentti/km. Tämä tarkoittaa jotakuinkin 1% alennusta.

    Viimeisen vuoden aikana kuljetusliikkeiden menot ovat nouseet n. 7%, mutta väittäisin, ettei yhdenkään kuljetusliikkeen tulot ole nousseet niin paljoa.

      
  • Luu-5. Työaikalaki ei koske mutta ajo ja lepoajat koskee.Aivan oiken. Huolimattomuus virhe. EU:han ajaa omistajakuljettajia samalle viivalle. Tiedotusvälineistähän sitä totuutta tuli loppuviikolla. Ratsia pidettiin ja 80% tutkituista rikko lakia!! Ja loput sai varmaan jotenkin huijattua viranomaisia.

      
  • Lainaus:
    05.06.2005 klo 17:49 iryj kirjoitti
    Luu-5. Työaikalaki ei koske mutta ajo ja lepoajat koskee.Aivan oiken. Huolimattomuus virhe. EU:han ajaa omistajakuljettajia samalle viivalle. Tiedotusvälineistähän sitä totuutta tuli loppuviikolla. Ratsia pidettiin ja 80% tutkituista rikko lakia!! Ja loput sai varmaan jotenkin huijattua viranomaisia.


    80% omistajakuljettajista rikkoo ajo- ja lepoaika asetusta? En pitäisi mahdottomuutena. Tosin otanta koko alaa koskevana on aikas pieni, sillä viime vuonna tarkastetuista n. 300 000 kiekosta vain n. 1% johti rangaistukseen.

      
  • Lainaus:
    28.05.2005 klo 12:26 Niilonpoika kirjoitti
    Eikös ajopiirturit ole muuttumasa sellaisiksi, että niitä on vaikeampi rukata ja ajoaikoja muunnella esim. kiekkoa vaihtamalla?


    Piti muuttua jo tänä syksynä digitaaliversioiksi, vaan yllättäen direktiivin voimaantuloa lykättiin ainakin vuodella. Uusi aikataulu on kaiketikin auki.

    Uusi systeemi toimii siten, että jokaisella kuljettajalla on poliisin (tai katsastusviranomaisen) myöntämä kuvallinen kuljettajakortti (hinta 103e, voimassa 5 vuotta) jonka sirulle piirturi tallentaa nykyisen pahvikiekon sisältämän datan. Data on kortilla muistaakseni 28 päivää tallessa, eikä kortille voida tehdä muutoksia tai merkintöjä kuin poliisin toimesta. Sitä en tiedä, tuleeko poliisin kusettaminen vieläkin helpommaksi, kunhan ei jää rysän päältä kiinni, eli ajelusta ilman korttia. Toinen mahdollinen kusetus on ajaminen kahdelle kortille. Oletettavasti kortteja saa eteläisestä naapurista hetikohta kun laitteet tulevat käyttöön. Saas nähdä koska tämä digihässäkkä edes tulee käyttöön vai tuleeko koskaan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit