Eiku keskari pystyyn...

11 kommenttia

Ajelin tässä taannoin kohti Tamperetta (3 tietä päiväs aikaan). Vastaan tuli auto jolla ei ollut ajovaloja päällä. Räpsäyti pitkiä valoja pari kertaa, että kaveri laittaisi valot päälle. No mikä oli kaverin reaktio => ei muutakuin keskisormi pystyyn. Peilistä katsoin perään niin eipä ne valotkaan menneet päälle (tai sitten oli perävalot rikki). Ei tuo tietysti niin kauheaa ole, mutta eipä ollut ensimmäinen kerta, eikä varmaan viimeinenkään. Missä on suomalaisten autoilijoiden kohteliasuus vai onko sitä?

  
  • Katsos kun valoja saa räpsytellä vastaantulijalle vain varoitukseksi tätä pian odottavasta tutkasta. Ei turhaan räpsytellä, eihän?

      
  • Minulle sattui kerran niin, että joku sulake kärähti, eivätkä ajovalot suostuneet syttymään. Noh, ei ollut vielä pimeää, joten päätin ajaa tutulle huoltamolle, matkaa n. 80 km. Täytyy myöntää, alkoi ottamaan hieman ohimoon, kun se sadasviideskymmenes päätti, pitkiä räpsyttämällä, tiedoittaa minulle, ettei minulla ole valot päällä.

    Voisiko tässä ajatella niin, että sinun tapauksessa kohtaamallesi kuskille oli jo tiedoitettu asiasta, muutamia kertoja...

      
  • Lainaus:
    20.03.2006 klo 17:11 EsaZX12R kirjoitti


    Voisiko tässä ajatella niin, että sinun tapauksessa kohtaamallesi kuskille oli jo tiedoitettu asiasta, muutamia kertoja...

    ...ja ilman mitään vaikutusta.

      
  • Lainaus:
    20.03.2006 klo 17:11 EsaZX12R kirjoitti
    Minulle sattui kerran niin, että joku sulake kärähti, eivätkä ajovalot suostuneet syttymään. Noh, ei ollut vielä pimeää, joten päätin ajaa tutulle huoltamolle, matkaa n. 80 km. Täytyy myöntää, alkoi ottamaan hieman ohimoon, kun se sadasviideskymmenes päätti, pitkiä räpsyttämällä, tiedoittaa minulle, ettei minulla ole valot päällä.

    Voisiko tässä ajatella niin, että sinun tapauksessa kohtaamallesi kuskille oli jo tiedoitettu asiasta, muutamia kertoja...


    Turha kommenttini: no mutta miksi sitä piti se keskisormi pystyyn nostaa kun samalla energialla olis noussu peukalokin...

      
  • Juuri tuota mä tarkoitin, että nostaa vaikka se peukalo pystyyn, jos ei jaksa koko lapaa nostaa tai sitten ei nosta mitään....

      
  • Keskariheippa tuli oletettavasti herralta, jonka mielestä on täysin naurettavaa käyttää valoja keskellä kirkasta päivää ja joka koki ystävällismieliseksi tarkoitetun muistutuksesi veemäisenä kotipoliisitoimena. Tällaistenkin kanssa vain on elettävä ja autoiltava.

    Yleinen piittaamattomuus näkyy muuten myös valottomuudesta huomauttamisen harvinaisuutena. Eräänä kauniina päivänä (onneksi) ajelin valomuistittomalla lainapakulla suht' vilkasta maantietä toista sataa kilometriä ennen kuin sain pitkien vilautuksen vastaantulijalta. 20 vuotta sitten ei päässyt muistutuksetta montaakaan kilometriä, jos oli sattunut unohtamaan valojen kytkennän.

      
  • Mahdoton tietenkin sanoa, mistä kaverin valottomuus johtui. Mutta jos vaikka leikitään hieman ajatuksilla ja sanotaan, ettei hänen autonsa ladannut. Hänen ainoa mahdollisuutensa ajaa auto korjaamolle oli tehdä se ilman valoja. Ensimmäiset 52 valoja räpsyttelevää saivat peukalon, loput 45 keskarin...

    Saksassa muuten vilkuttelevat valoja, jos olet unohtanut ajovalot päälle...

      
  • Voisiko tuo huomauttajättäminen liittyä ajatukseen, että pimeä vastaantulija saattaa olla huomiokyvyltään vajaa ja reippaasti kännissä, jolloin tämä saattaa olla helpoimmin havaittavissa liikennevirrasta pimeänä ajaessaan.

    Myönnettäköön että olen jättänyt tämän ajatuksen takia väläyttämättä valoja.

      
  • Lainaus:
    21.03.2006 klo 14:21 misar kirjoitti
    Voisiko tuo huomauttajättäminen liittyä ajatukseen, että pimeä vastaantulija saattaa olla huomiokyvyltään vajaa ja reippaasti kännissä, jolloin tämä saattaa olla helpoimmin havaittavissa liikennevirrasta pimeänä ajaessaan.

    Myönnettäköön että olen jättänyt tämän ajatuksen takia väläyttämättä valoja.


    No eipä ole tuo vaihtoehto tullut mieleen.

    Muuten, miten huomauttaa samaan suuntaan moottoritietä ajavaa valotonta kanssa-autoilijaa? Pitkien vilauttaminen takaa koetaan joko väistymiskehotukseksi tai kilpa-ajohaasteeksi ja jarruvalojen/takasumarin vilauttaminen moitteena liian lähellä roikkumisesta. Moottoriteillä pimeänä ajavia on meinaan yllättävän paljon surkeissakin näkyvyysoloissa.

      
  • Lainaus:
    21.03.2006 klo 13:31 EsaZX12R kirjoitti
    Mahdoton tietenkin sanoa, mistä kaverin valottomuus johtui. Mutta jos vaikka leikitään hieman ajatuksilla ja sanotaan, ettei hänen autonsa ladannut. Hänen ainoa mahdollisuutensa ajaa auto korjaamolle oli tehdä se ilman valoja. Ensimmäiset 52 valoja räpsyttelevää saivat peukalon, loput 45 keskarin...

    Saksassa muuten vilkuttelevat valoja, jos olet unohtanut ajovalot päälle...



    Nykypäivänä täytyy ajaa pirun pitkä matka jos vastaan on ehtinyt tulla 97 valoja vilkuttelevaa autoilijaa ja se jos mikä kertoo paljon liikennekulttuurin tasosta, kukaan ei yksinkertaisesti välitä...

      
  • Lainaus:
    21.03.2006 klo 19:52 alarjak kirjoitti
    Lainaus:
    21.03.2006 klo 13:31 EsaZX12R kirjoitti
    Mahdoton tietenkin sanoa, mistä kaverin valottomuus johtui. Mutta jos vaikka leikitään hieman ajatuksilla ja sanotaan, ettei hänen autonsa ladannut. Hänen ainoa mahdollisuutensa ajaa auto korjaamolle oli tehdä se ilman valoja. Ensimmäiset 52 valoja räpsyttelevää saivat peukalon, loput 45 keskarin...

    Saksassa muuten vilkuttelevat valoja, jos olet unohtanut ajovalot päälle...



    Nykypäivänä täytyy ajaa pirun pitkä matka jos vastaan on ehtinyt tulla 97 valoja vilkuttelevaa autoilijaa ja se jos mikä kertoo paljon liikennekulttuurin tasosta, kukaan ei yksinkertaisesti välitä...


    Sovitaanko, ettei oteta kaikkia pieniä, kärjistettyjä esimerkkejä niin kirjaimellisesti?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit