Ka ka kahdeksan kuukautta, kas kas kummaa ku oikein Radio Novassa kerrottiin iltapäivällä että Helsinkiin rakennetaan Suomen ensimmäinen maakaasun jakeluasema. Oppia on haettu oikein Italiasta asti ja samalla mainittiin että VTT on tutkintut kuinka putaasti palavasta poltoaineesta on kysymys. Kerrottiin jopa, mikäli oikein kuulin että nyt on vuodenvaihteessa tullut lakimuunnos ja bio- ja maakaasua saa käyttää polttoineena ilman 20 kertaista polttoainevero seuraamusta siis normaalin käyttövoimaveron vain maksamalla. Mainittiinpa jopa että se on edullisempaa kuin bensiini ja dieselpolttoaine.
Minkähän vuoksi tuotakin uutista lakimuutoksesta on näinkin kauan pantattu?
Hyvä juttu kuitenkin, parempi joskus ku ei milloinkaan
Hyvä juttu, siitä se lähtee.
Kuten kerran Puntari totesi, 2% ajoneuvoista on EU-direktiivien mukaan kuljettava biopolttoaineilla. Onhan se noloa jos Suomessa kourallinen busseja kulkee maakaasulla, kun vuonna 2005 ? pitää liikenteessä olla 40 000 kpl, se 2% ajoneuvokannasta.
Meinasin jättää väliin sen Buick Electra -72 2 HT Boat-Tail mallin, josko ostaisi sittenkin sen, ja asentaisi muunnossarjan maakaasulle. 7,5 litratilavuus rajoittaa ikkäänkuin cruisailua, ei 12 jenkkiä ilman 13:tta toista!
Kaikkien kiusaksi haen lisäksi taas toisen -00 tai -01 BMW 530 D Touringin Saksasta.
Tämä on kyllä hieno edistysaskel. Helsinkiin rakennettavasta ensimmäisestä asemasta on ollut juttua jo pitkään...
Nyt tulee sitten Biopower-puntoille ja vastaavillekin käyttöä... mutta itse en kyllä heti vaihda maakaasuun. Taitaapi olla, että menee vuosia, että tehot ja esim minulle tärkeät moottoriäänet saadaan haluttaviksi...
Hyvä juttu kuitenkin, parempi joskus ku ei milloinkaan
Pantattu lähinnä sen vuoksi, että kun henkilöautot eivät saastuta (tai maakaasun tapauksessa saastuttavat erittäin vähän), menettää joukkoliikenne vähäisimmätkin kilpailuetunsa ja viherpipertäjät menettävät mahdollisuuden syyllistää yksityisautoilijoita saasteisiin vedoten.
Erittäin hyvä juttu tuo maakaasun saatavuuden mahdollistaminen yksityiskuluttajille, toivottavasti toiminta laajenee.
Nyt tulee sitten Biopower-puntoille ja vastaavillekin käyttöä... mutta itse en kyllä heti vaihda maakaasuun. Taitaapi olla, että menee vuosia, että tehot ja esim minulle tärkeät moottoriäänet saadaan haluttaviksi...
Opelilita tulee heti ensi vuoden alussa -05 maakaasuversio 1.6 LNG, 140 hv. USA:ssa valmistettiin kokeeksi Dodge Charger 330 hv maakaasukoneella. Näissä tehtaan omissa maakaasumoottoreissa on se mukava etu, että jos kaasuasemaa ei ole kohdalla, tankkaat bensaa, ne käyvät kummalla vain, ilman minkäänlaisia vippaskonsteja.
Muistaisin että TM julkaisi ohjeet joskus 1970-80 kaasusarjan asennuksesta Fiatin 127 malliin? Meillä olisi tuossa pihassa joutavana emännän "Tipo tiessään", olisi mukavaa jos artikkeli julkaistaisiin uudelleen? Vaikka löytyy kyllä noita trukkeja maakunnasta, joista saattaisi olla sopivasti soveltaen saada kyhättyä "tee se itse" miehen testiauto .
Hieno homma, koskahan tuollaisia maakaasuautoja on Suomessa tuhansia?
Hieno juttu. Sitten eiku ostamaan Volvon BiFuel autoja. Ajeleehan se yski isäntä sillä lehmän lannallakin. Muistelen, että auton tehot olivat sama ajoipa sitten kaasulla tai bensalla (103kW).
Sitten eikun pihamaalle kompostipytty jauhamaan bioenergiaa jätteestä, jos jakeluasema vedättää kaasun hinnassa.
Eikö ollut joku tavoite että vuonna 2020, on tietty määrä näitä autoja? Oliko se jotain 20 prosenttia...
Tuomas: " Eikö ollut joku tavoite että vuonna 2020, on tietty määrä näitä autoja? Oliko se jotain 20 prosenttia..."
2005 tavoite on 2% (luin jostakin taas jonkun virkamiehen sanoneen että se ei ole pakko vaan "EU:n suositus"). 2010 tavoite on 5% ja on lasakettu sen työllisyysvaikutukseksi haja-asutusalueille koko euroopassa 175 000 henkilöä. 2020 tavoite on tosiaan 20%.
Aiheesta ajankohtaista ja lisää:
http://www.finbioenergy.fi/index.asp
[quote title="18.08.2004 klo 11:47 puntari kirjoitti"]
Tuomas: " Eikö ollut joku tavoite että vuonna 2020, on tietty määrä näitä autoja? Oliko se jotain 20 prosenttia..."
2005 tavoite on 2% (luin jostakin taas jonkun virkamiehen sanoneen että se ei ole pakko vaan "EU:n suositus"). 2010 tavoite on 5% ja on lasakettu sen työllisyysvaikutukseksi haja-asutusalueille koko euroopassa 175 000 henkilöä. 2020 tavoite on tosiaan 20%.
Kiitos tiedosta!. Mahtaakohan tuo 2 prosenttia täyttyä epäilen... vuoteen 2005 mennessä?
"Mahtaakohan tuo 2 prosenttia täyttyä epäilen... vuoteen 2005 mennessä?"
Autojen suhteen melko varmasti ei mutta kun lasketaan kauramoottorit niin kyllä .
Kotitalostani parinkilometrin päässä on oikein oiva ja nopea biologista polttoainetta käyttävä menopeli http://havia.net/suomenhevonen/apassi.html
Tavoite vuodelle 2020 maakaasuautoja on 10% ja 10% ja loput joitain muita (sähkö)... yhteensä 20%.