Moottoripyöräilyn turvallisuus ja tulevaisuus

238 kommenttia
«1345678

Pidän erittäin kummallisena Liikenneturvallisuusasiain neuvottelukunnan sihteerin yli-insinööri Juha Valtosen julkisuuteen antamia lausuntoja. Hänen mielestään moottoripyöräilyn turvallisuuden parantamiseksi on moottoripyöräilyä vähennettävä. (IL Online 12.2.) Eikö kuitenkin koulutuksen lisäminen ja turvallisten ajotapojen opettaminen olisi oikeampi ratkaisu?

Mm. esillä ollut kevytmoottoripyörien ikärajan nosto 18 vuoteen on mielestäni turvallisuuden heikentämistä. Ikärajan nosto lykkää harrastuksen aloittamista sekä todennäköisesti ohjaa harrastuksen aloittamiseen isommalla pyörällä. Parempihan olisi opettaa nuorena oikeat ajotavat ja näin saada turvallisempia motoristeja liikenteeseen.
Enitenhän liikenteessä tuntuvat koheltavan harrastuksensa uudelleen aloittaneet varttuneemmat henkilöt, jotka ovat saaneet moottoripyörän ajo-oikeuden henkilöauton ajokortin mukana sekä henkilöt jotka ajavat moottoripyörää ensimmäistä kertaa vanhemmalla iällä. Yleensä tällaisilla henkilöillä alla on vielä hieman tehokkaampi pyörä.'

(Lisätty lähde 12.2.)

[Bandit S muokkasi tätä viestiä 12.02.2006 klo 14:11]
  
  • En ole lukenut kirjoitusta, mutta en ole samaa mieltä, että moottoripyöräilyä pitäisi vähentää. Ikärajan nosto 16v => 18v on melko turhaa, koska "pojissa" ei ole tapahtunut mainittavaa kypsymistä. Muutaman vuoden takaiset alhaisemmat tehorajat oli mielestäni hyvä idea. Käsittääkseni sillä max. 11kW 125cc "mopolla" pääsee suurinta sallittua nopeutta Suomessa ja kovempaahan sen ei tarvitsekkaan kulkea varsinkaan 16-vuotiaan käsissä eikä valtaosaa 18-vuotiaistakaan.

    Luulisin, että ainakin suurimmalla osaa keski-ikäisistä miehistä, jotka moottoripyörän hankkii ensimmäistä kertaa olisi jo sen verran järkeä päässä ja kokemusta liikenteestä, etteivät juuri "koheltele". Toki pyörän hallinta voi olla vähän niin ja näin, jos aikaisemmat kokemukset on jostain 60-luvun Jawasta...

      
  • Lainaus:
    12.02.2006 klo 13:15 Opelixi kirjoitti
    En ole lukenut kirjoitusta, mutta en ole samaa mieltä, että moottoripyöräilyä pitäisi vähentää. Ikärajan nosto 16v => 18v on melko turhaa, koska "pojissa" ei ole tapahtunut mainittavaa kypsymistä. Muutaman vuoden takaiset alhaisemmat tehorajat oli mielestäni hyvä idea. Käsittääkseni sillä max. 11kW 125cc "mopolla" pääsee suurinta sallittua nopeutta Suomessa ja kovempaahan sen ei tarvitsekkaan kulkea varsinkaan 16-vuotiaan käsissä eikä valtaosaa 18-vuotiaistakaan.



    Ei sillä pääse edes suurinta sallittua, mikä on hyvä asia.

    Kun itse ajelin "kevari" korttia, sillä ei saanut kolmio perässä ajaa kello 20 jälkeen mikä oli lievästi sanottuna naurettavaa ja hyvä osoitus holhousyhteiskunnasta, onneksi näin ei ole enää.

    16-vuotta on hyvä ikä aloittaa moottoripyöräily, 15kw voisi jo riittää lähes vaivattomaan liikkumiseen ja kuten sanoit, pojat on poikia iästä riippumatta, ihan sama onko 16, 18 vai 20.

      
  • Pilkkiminenkin pitäisi kieltää - sekä jäällä että kokouksissa. :open_mouth:

    Ja veneily se vasta turhaa onkin. :open_mouth:

    [Rätkätin muokkasi tätä viestiä 12.02.2006 klo 18:48]
      
  • Lainaus:
    12.02.2006 klo 13:06 Bandit S kirjoitti
    Mm. esillä ollut kevytmoottoripyörien ikärajan nosto 18 vuoteen on mielestäni turvallisuuden heikentämistä. Ikärajan nosto lykkää harrastuksen aloittamista sekä todennäköisesti ohjaa harrastuksen aloittamiseen isommalla pyörällä. Parempihan olisi opettaa nuorena oikeat ajotavat ja näin saada turvallisempia motoristeja liikenteeseen.

    Minua jonkin verran ihmetyttää valtionhallinnon ihmiskäsityksen ristiriitaisuus: Toisaalta äänestysikää halutaan alentaa 18 vuodesta, koska nykyajan nuoria pidetään "kypsinä" tekemään poliittisia valintoja. Toisaalta sitten mpkortti-ikää halutaan nostaa, koska nykynuoret eivät ole "riittävän kypsiä" mp:n sarviin??
    Olisivat edes johdonmukaisia - suuntaan tai toiseen, niin ei menisi uskottavuus.

      
  • Joo todellamerkillistä kissan hännän vetoa valtiovallalta tai ainahan se on sellaista. Liika holhous on mielestäni aina pahasta. Ja onko se seikka otettu huomioon että moottoripyörien määrä liikenteessä on kasvanut viime vuosina aikalailla. Ja mitä nyt itse olen huomioinut niin nuoria toki on pyörän päällä paljon mutta käsittääkseni suuremman ongelman aiheuttavat vanhemmat motoristit, jotka aloittavat harrastuksen uudelleen tai sitten ihan ekaa kertaa kokeilevat moottoripyörää, koska ajokortti antaa siihen mahdollisuuden. Kyllä koulutukseen pitäisi satsata ennemmin kuin nostaa ikärajaa.

      
  • mun mielestä turvallisuutta voisi parantaa siten että kaikki uudet ja" uusio"motoristit kävisivät läpi kunnollisen käsittelyharjoittelun joka sisältäisi myös rata-ajoa. radalla on parhaat mahdollisuudet harjoitella moottoripyörän käsittelyä liikennenopeuksilla ja hakee rajoja itselleen ja pyörälle,harjoitella tehokkaita jarrutuksia ja kallistuksia yms...Into kaahailuun saattais myös näin kohdistua oikealle ajoalueelle eli radalle jossa ei ole juuri muille kuin itselleen vaaraksi.

    Noi ikärajojen muutokset ylöspäin kyllä varmasti entuudestaan vähentäisi nuorten intoa aloittaa mopoilu jos samaan aikaan sais jo auton ajokortinkin.

      
  • Tuossa rata-asiassa olen sun kanssa ihan samaa mieltä. Itse olen tavan motoristi ja olen jonkun verran käynyt radalla harjoittelemassa mp:n hallintaa. Saa ajaa niin lujaa kun haluaa (uskaltaa) ja ennen kaikkea harjoitella mutkissa ajoa ja jarruttamista oikein. Enemmin radalla kuin liikenteen seassa.

      
  • Tämä ratajuttu on se kaikkein paras. On tosin suuri vahinko, kun kaikilla ei ole tähän mahdollisuutta. Moottoripyöräilijöiden - ja myös autoilijoiden - itsenäinen harjoittelu on jotain, jota kukaan ei halua olla tukemassa. Kaikkein vähiten vakuutusyhtiö, joka saa hikan joka kerta, kun näkee nuoren hujopin kallisteluharjoitukset uudella ärrällään.

    Itse aloitin ajamaan kaksipyöräisilla 14-vuotiaana ja lainasin kaverin 250 kuutioista jo 15-vuotiaana - ja olin olevinani niin hyvä kuski.. 10-vuotiaana painoin jo omalla BSA:lla, ilman jarruja. Noh, selvisin hengissä, mutta jos olen rehellinen, niin voin tunnustaa, etten olisi ottanut 10 vuotta vanhempana samoja riskejä. 16-vuotiaana nimittäin mentiin, eikä meinattu.

    Nämä vanhat, uudelleen syttyneet ukothan eivät edes uskalla kallistaa kunnolla. He ovat kyllä huonoja kuskeja, erittäin usein, mutta kompensoivat tämän varovaisuudella ja maltillisuudella. Yleensä tähän liittyy sitten vielä pyörä, joka on kyllä painava, mutta siitä löytyy usein eniten tehoa desibeleinä, ei hevosvoimina...

    En oikein jaksa uskoa näihin ikuisiin pakotteisiin. Miksei itse koulutuksesta voida tehdä sellaista, johon olisi kiva osallistua? Sellaista, johon ajamisesta kiinnostuneet hakeutuisivat itse? Henkilökohtaisesti lähtisin mielelläni painamaan jollain offroudilla perunapellolle ja olisin valmis maksamaankin siitä, kohtuullisesti. Pienillä, kevyillä pyörillä on hauska opetella Murphyn lakeja, tähän pitäisi vaan saada jotenkin mahdollisuus.

      
  • Lainaus:
    22.03.2006 klo 16:51 EsaZX12R kirjoitti
    Nämä vanhat, uudelleen syttyneet ukothan eivät edes uskalla kallistaa kunnolla. He ovat kyllä huonoja kuskeja, erittäin usein...


    Ihan varmasti valehtelet.
    Harvoin noin kauheaa potaskaa näkee..

    Kyllä ihan hatusta vedettyä tarinaa ..


    [Rätkätin muokkasi tätä viestiä 22.03.2006 klo 16:56]
      
  • Lainaus:
    22.03.2006 klo 16:55 Rätkätin kirjoitti
    Lainaus:
    22.03.2006 klo 16:51 EsaZX12R kirjoitti
    Nämä vanhat, uudelleen syttyneet ukothan eivät edes uskalla kallistaa kunnolla. He ovat kyllä huonoja kuskeja, erittäin usein...


    Ihan varmasti valehtelet.
    Harvoin noin kauheaa potaskaa näkee..

    Kyllä ihan hatusta vedettyä tarinaa ..

    Vedätystä(kö)?

      
  • Lainaus:
    22.03.2006 klo 20:29 alarjak kirjoitti
    Lainaus:
    22.03.2006 klo 16:55 Rätkätin kirjoitti
    Lainaus:
    22.03.2006 klo 16:51 EsaZX12R kirjoitti
    Nämä vanhat, uudelleen syttyneet ukothan eivät edes uskalla kallistaa kunnolla. He ovat kyllä huonoja kuskeja, erittäin usein...



    Ihan varmasti valehtelet.
    Harvoin noin kauheaa potaskaa näkee..

    Kyllä ihan hatusta vedettyä tarinaa ..


    Vedätystä(kö)?


    Ei suinkaan.
    Mihin ihmeeseen mukamas perustuu olettamus tai luulo, että ns. uusiomotoristit olisivat taidoiltaan ja osaamiseltaan sekä liikennekokemukseltaan jotenkin kömpelöitä. Siihenkö mitä lehdet harhaanjohtavasti kirjoittelee vai mihin. On aivan selvää, että kyseessä on jonkin asteista mustamaalaamista.
    Itse olen 57 ja kaikki, jotka "ikätoverimotoristit", jotka pääkaupunkiseudulta tunnen ja niitä on paljon, ovat harjoitelleet radoilla ympäri Suomea. Pikemminkin on niin, että rookiet ja poikaset ovat niitä kömpelöitä ja senhän osoittaa jo onnettomuustilastotkin. Suistumisonnettomuudet ovat yleisin yhtenäinen syy ja niihin ne nuoret nimenomaan sortuvat sekä ylettömään kaahailuun julkisilla teillä.

      
  • Lainaus:
    22.03.2006 klo 16:55 Rätkätin kirjoitti
    Lainaus:
    22.03.2006 klo 16:51 EsaZX12R kirjoitti
    Nämä vanhat, uudelleen syttyneet ukothan eivät edes uskalla kallistaa kunnolla. He ovat kyllä huonoja kuskeja, erittäin usein...


    Ihan varmasti valehtelet.
    Harvoin noin kauheaa potaskaa näkee..

    Kyllä ihan hatusta vedettyä tarinaa ..


    Noh, täytyy tunnustaa, liioittelin hieman. Esim. eräs ystäväni osti uuden moottoripyörän, 35 vuoden tauon jälkeen. Hän pärjäisi pienellä harjoittelulla Mika Kalliollekin, jos sattuu että pystyy nousemaan satulaan, iskiakseltaan :sunglasses:
    Hän ennätti töiltään maantielle muutaman kerran viime kesänä ja oli erittäin ihastunut pyöräänsä, varsinkin syksyllä, kun pani yllättäen merkille, että siinähän on ihan käyttökelpoinen etujarrukin.

      
  • Täällä taas yleistetään omaa muutaman havainnon aineistoa iloisesti koskemaan kaikkia maailman vastaavia tapauksia sattumanvaraisen luokitteluperusteen mukaan.

    No, näinhän näillä palstoilla toimitaan. Eipä ole uutta, ei.

      
  • Pääosa moottoripyöräilystä on hyvin asiallista harrastustoimintaa, älytöntä keskustella sen rajoittamisesta. Turvallisuutta voidaan toki kehittää ajokoulutuksella jne.

    Montako kuolee esim. pilkillä? Kohtahan sekin aika vuodesta taas tulee kun saa lukea näitä lehdestä. Entäs kuinka monta tee-se-itse miestä menee taloremonteissa ja mökin katon korjauksissa joka vuosi? Lienee syytä kieltää tämäkin toiminta, sehän aiheuttaa suunnatonta inhimillistä kärsimystä.

    Suomessa on vaikea hyväksyä, että kautta vuosisatojen on pieni nuorten miesten porukka aina keksinyt keinon tapattaa itsensä. Lienee joku luonnonlaki, poikiahan syntyy enemmän kuin tyttöjä. Milloin on sodittu, milloin tapeltu, milloin lähdetty kohti suurta tuntematonta, milloin ajettu moottoripyörällä, milloin harrastettu extreme-urheilua jne. Jos niiltä kielletään moottoripyöräily, ne keksivät jotain muuta.

      
  • Lainaus:
    23.03.2006 klo 08:50 AkiK kirjoitti
    Suomessa on vaikea hyväksyä, että kautta vuosisatojen on pieni nuorten miesten porukka aina keksinyt keinon tapattaa itsensä. Lienee joku luonnonlaki, poikiahan syntyy enemmän kuin tyttöjä. Milloin on sodittu, milloin tapeltu, milloin lähdetty kohti suurta tuntematonta, milloin ajettu moottoripyörällä, milloin harrastettu extreme-urheilua jne. Jos niiltä kielletään moottoripyöräily, ne keksivät jotain muuta.



    Näin juuri.

    Mielenkiintoista on lehdistön luomat asenne uutisoinnit. Kun Stockmannin kulmalla motoristi jäi ratikan alle ja kuoli, niin siitä oli saatu oikein otsikkotason uutinen, että "Onnettomuudessa kuoli motoristi ja lisäksi loukkaantui kaksi ihmistä." No juu - vahinkoja sattuu lehdistöllekin. Aika paljon kuitenkin mellastetaan otsikoissa juuri mp alueella - miksiköhän? On myös todettava, että hirvittävän paljon näistä samoista asioista on keskusteltu Inetin mp-palstoilla. Osa nuorista parikymppisistä mp-kuskeista tuntuu olevan sillä kannalla, että darwinismi hoitaa luonnollisen poistuman. Näitä kuumakalleja ei sitten pidättele mikään. Keulintailtojakin on pidetty Vantaalaisen teollisuushallin takapihalla, Hietaniemessä ja muuallakin, kuitenkin julkisilla alueilla - ja poliisit ovat niitä ratsanneet ja lehdistö on niitä innokkaasti referoinut. Oikein perustyypillistä poikasten touhua ja taatusti myyvää otsikko kamaa. Asia olisi kokonaan toinen, jos jostain löytyisi suljettu laillinen paikka moiselle touhulle - sitten en minäkään valittaisi. Toinen huolestuttava ilmiö on ollut pakeneminen, joka erityisesti viime kesänä sai yhä enenevässä määrin otsikkotilaa iltapäivälehdistössä. Minulla ei ole tiedossa, että yksikään "kihtiasteelle" edennyt ikämotoristi olisi karkuun lähtenyt - keulimalla tai muutenkaan, mutta sen sijaan autolla karkuunlähteneitä juopporetkuja on pilvin pimein.

    Eräänä esimerkkinä voisin lisäksi mainita tapauksesta, kun otsikoissa oli kissan kokoisin kirjaimin, että "Motoristi tappoi pikkutytön." Todellisuudessa kävi niin, että joku alkoholistiretku, jolla ei ikinä ollut mp:tä ollutkaan, oli varastanut mp:n ja telonut sillä pikkutytön hengiltä. Tuollaisilla otsikoinneilla saadaan KAIKKI oikeat motoritit syyllistettyä aivan ilman mitään järkevää tai perusteltua syytä. Olen täysin vakuuttunut siitä, että tuollainen negatiivinen julkisuus on tarkoitushakuista mustamaalaamista, jolla on tarkoitus myydä lehtiä ja vaikuttaa päätöksentekijöihin sekä yleisiin mp-vastaisiin mielipiteisiin.

    Minua itseäni kiinnostaa aivan erityisesti tilastoinnit. Olen mielenkiinnolla tarkastellut ihan kaikkia eteeni sattuneita mp-onnettomuustilastoja ja voin todeta, että vanhemmille mp-kihtikuskeille ei satu sen enempää onnettomuuksia kuin millekkään muullekaan ryhmälle suhteutettuna liikenteessä olevaan ajoneuvokantaan - itse asiassa todellisuudessa reilusti vähemmän ja siksikään en pysty ymmärtämään väitettä ikääntyneiden motoristien tumpeloinneista. Jos edellisvuonna ikääntyneitä mp-kuskeja kuoli 1kpl ja seuraavana vuonna 2kpl, niin otsikoissa lukee, että "Ikääntyneiden mp-onnettomuudet ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti." ja vaatimalla vaaditaan, että eduskunnan ja hallituksen pitää ihan pakosta tehdä ikääntyneiden mp-kuskien asialle jotain vaikka samanaikaisesti nuorukaisia kuolee moninkertainen määrä. Lisäkoulutus on kenelle tahansa hyvä asia ja etenkin autoilijoille, sillä kolareita ajetaan valtava määrä talvisaikaan, jolloin mp:t eivät edes ole liikenteessä. SMOTO on myös esittänyt omat näkemyksensä asoista ja voinette tutkia niitäkin. MP:t ovat lisääntyneet siinä määrin runsaasti, että onnettomudet lisääntyvät aivan väkisin suhteessa. Olisi todella kummallista, jos mitään ei kenellekkään koskaan sattuisi. Joidenkin tilastojen ikäjakautumat (ryhmitykset) ovat vain täysin vinoutuneita, mutta niitä voinette sitten itse kukin tykönänne ihmetellä.

    SMOTO edustaa suomalaista motoristia myös kansainvälisissä motoristien katto- ja kuluttajajärjestöissä ja SMOTO on esimerkiksi "Federation of European Motorcyclists Associations":n (FEMA) jäsen. Kotimaassa SMOTO tekee kiinteää yhteistyötä myös muiden valtakunnallisten kuluttaja- ja edunvalvontajärjestöjen kanssa.

    Motoristien edunvalvonnan osana SMOTO pyrkii mm. vaikuttamaan valtakunnallisesti laki- ja asetusmuutosten sekä Euroopan tasolla motoristeja koskevien direktiivien sisältöön.

    [Rätkätin muokkasi tätä viestiä 23.03.2006 klo 10:57]
      
  • Hyvä kannanotto johon voi yhtyä kaikki jotka pyörän omistavat.

      
  • Katsokaapa tätä uutista ja ihmetelkää ..
    Ei ainuttakaan motoristia ole mukana .. on se ihme ..
    http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Helmikuun+tieliikenteess%C3%A4+kuoli+20/1135219252597

    Mitä eduskunta ja hallitus aikoo tehdä autoilijoiden kuriin saattamiseksi?



    [Rätkätin muokkasi tätä viestiä 23.03.2006 klo 12:51]
      
  • Lainaus:
    23.03.2006 klo 11:08 Rätkätin kirjoitti
    Katsokaapa tätä uutista ja ihmetelkää ..
    Ei ainuttakaan motoristia ole mukana .. on se ihme ..
    http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Helmikuun+tieliikenteess%C3%A4+kuoli+20/1135219252597


    Siis moottoripyöräonnettomuuden ovat vähentyneet 100 prosenttia…

    Keulintailtojakin on pidetty Vantaalaisen teollisuushallin takapihalla, Hietaniemessä ja muuallakin, kuitenkin julkisilla alueilla - ja poliisit ovat niitä ratsanneet ja lehdistö on niitä innokkaasti referoinut. Oikein perustyypillistä poikasten touhua ja taatusti myyvää otsikko kamaa.

    Tutkitaanpa hieman, mikä ero tässä on muihin harrastuksiin. Jos haluaa esim. harrastaa lumilautailua, niin sellainen paikka löytyy parhaimmassa tapauksessa jo takapihalta ja mäkeen voi mennä ilmaiseksi. Vain aniharvoin joku tulee ajamaan pois. Jos mennään sitten näihin kaksipyöräisiin, niin asiat ovat hyvin niin kauan, kun näitä keulimisia tehdään lihasvoimin, siis ilman moottoria. Moottorin avulla leikkiminen muuttuukin sitten yhtäkkiä vaaralliseksi, jota se kyllä usein onkin.

    Miksi näitä keulimisjuttuja harrastetaan yleisillä paikoilla? Onko kysymys lakien ja pykälien halveksinnasta, huomion herättämisestä vai mistä siinä on oikein kysymys? Noh, sekoitetaan nämä yhteen pataa ja lisätään siihen sitten vielä elämäntapa, johon kuuluu suurimmaksi osaksi erilaiset moottoripyörät.
    Totuus on kuitenkin se, ettei motoristeille ole tarjolla tarpeeksi paikkoja, jossa harrastaa mielin määrin. Tällaisiin paikkoihin pääsee yleensä vain suurten tapaamisten yhteydessä ja niissä pääsee esiintymään, jos on hankkinut taitoja jossain muualla. Tämä muualla on sitten nämä tehtaiden takapihat ja monesti myös yleisillä väylillä ja kaduilla.
    Sellaisiahan me olemme. Kaikilla pitää leikkiä. Jo lapsena me tukimme ensin kaiken suuhun ja sen ensimmäisen polkupyöränkin me saamme ensin leikkikaluksi ja lopetamme sillä leikkimisen vasta mopo-iän saavutettuamme ja leikki jatkuu.
    Mainitsin jo aikaisemmin uusmotoristi-ystäväni. Huolimatta suhtkoht korkeasta iästään, hänkin saattaa veivata leikkisästi jaloillaan, ajaessaan. Olisi kiva tietää, miten moni motoristi kuljettaa ajoneuvoaan aina totisen viisaasti ja asiallisesti.

    Noh, kyllä kai me saamme joskus vähän leikkiä. Siis me viisaat, itse. Mutta nämä prrrkleet, jotka osaavat ajaa takarenkaalla pitäisi ampua.

    Tai äläs nyt.. osaanhan se minäkin...


    :open_mouth:

      
  • Toistan:
    - jos ja kun on joku suljettu paikka, niin sinne kipin kapin keulimaan ja tekemään ihan mitä mieleen juolahtaa, kunhan ei ole vaaraksi muille.

    Joitakin harrastuksia yhteiskunta säätelee enemmän kuin toisia esim. lumilautailua, murtsikkahiihtoa, uimista, moottoripyöräilyä, ammuntaa ruutiaseilla, laskuvarjohyppelyä etc. ja asettaa rajoituksia niiden harrastupaikkojen suhteen. Ymmärtänet varmaan miksi laskuvarjohyppelyä ei harrasteta lähiöiden talojenkatoilta vaikka se teoriassa voisikin olla mahdollista? Samoin ruutiaseilla poksuttelu on luvanvaraista ja tarkoitettu niitä varten erikseen osoitetuille alueille - ampumaradoille ja metsästysmaille, mutta ei esim. Aleksanterinkadulle. Uida saa vaikka Ameriikkaan, jos mielkiintoa ja harrastuneisuutta riittää. Mp-touhujakin rajoittaa tietyt säännöt. Minkäs teet? Se, että sääntöjä rikotaan on faktaa, mutta samoin se, että sillä puuhastelulla pääsee helposti otsikoihin. Sillä onkin sitten ihan omat omituiset seuraamuksensa.

    Ajatellaanpas, että harrastaisit vaikka ampumista ja minä sössöön oikein huolella omien kanuunoideni kanssa ja saan aikaiseksi uusia asetuksia, jotka vaikeuttavat ja hankaloittavat sinun harrastustasi oikein huolella? Tuskinpa vain tulisit kädestä kiittelemään - luulisin?

    Samoin nämä mp:llä sössööjät vetävät kaiken sen hyvän työn, jonka eteen SMOTO on vuosien aikana taistellut, vessasta alas. Asialle ei vissiin mahda mitään - laillisesti - mutta on se perin lapsellista.

    [Rätkätin muokkasi tätä viestiä 23.03.2006 klo 12:31]
      
  • Lainaus:
    23.03.2006 klo 12:26 Rätkätin kirjoitti
    Uida saa vaikka Ameriikkaan, jos mielkiintoa ja harrastuneisuutta riittää.


    Hieman off topic, mutta jos sanon jengille Helsingin kauppatorilla, että lähden nyt Amerikkaan ja hyppään veteen, miten pitkälle arvelet minun pääsevän, ennen kuin rannikkovartiosto onkii minut ylös ja valkotakkiset vievät minun hieman huilamaan?

    Se mitä ajan takaa, on ihmisten yleinen paheksuminen ja sormella osoittelu, kun on prätkäilijöiden tonttuilusta kysymys. Norjassa saa muistaakseni 1 000 Euron sakot, jos ajaa takarenkaalla, siitä huolimatta, norjalaiset osaavat ajaa takapyörällä.
    Heillä on vielä suuremmat ongelmat, kuin meillä. Alan harrastajille tulisi järjestää lisää paikkoja, jossa harrastaa. Sen jälkeen voisimme alkaa jahtaamaan heitä hyvällä omalla tunnolla liikenteessä, ym. yleisillä paikoilla.

    Ampumaharrastuskin on varmasti joissakin kaupungeissa järjestyksessä. Olin tässä muutama vuosi sitten Thaimaassa. Diskon kellarissa oli ampumarata, jossa sai vuokrata kaikkein julmimpiakin käsiaseita. Kekkeröimme ensin diskossa ja kävimme sitten välillä vähän ammuskelemassa.

      
  • Lainaus:
    23.03.2006 klo 12:38 EsaZX12R kirjoitti
    Alan harrastajille tulisi järjestää lisää paikkoja, jossa harrastaa.


    Etpä voisi enempää olla oikeassa. On suoranainen ihme, ettei sellaista paikkaa ole esim. pääkaupunkiseudulla. Uskon, että suosio olisi melkoinen.

      
  • Lainaus:
    23.03.2006 klo 11:08 Rätkätin kirjoitti
    Katsokaapa tätä uutista ja ihmetelkää ..
    Ei ainuttakaan motoristia ole mukana .. on se ihme ..
    http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Helmikuun+tieliikenteess%C3%A4+kuoli+20/1135219252597

    Mitä eduskunta ja hallitus aikoo tehdä autoilijoiden kuriin saattamiseksi?



    No ne yrittävät tietysti epätoivoisesti saada autoilijoita "kuriin". Tämä on täysin turhaa, onnettomuudet eivät sillä konstilla vähene, koska syyt ovat muualla. Jos katsoo noiden lukujen taakse, niin itärajan suuntaan vievillä teillä ja rajamaakunnissa onnettomuusmäärät ovat kovassa kasvussa. Esim. Kymenlaaksossa kuoli helmikuussa 4 ihmistä, eli 20% maan liikennekuolemista. Eilen ajelin Lappeenrannassa, siellä oli taas kuolonkolari Venäläisen rekan kanssa.

    Viime vuonna itärajan ylittävien rekkojen määrä ylitti ensimmäistä kertaa miljoonan rajan. Nykyisellä kasvuvauhdilla menee 2,5 miljoonaa rikki v. 2015. Vieläköhän sekin aiotaan hoitaa Suomen puolella ilman tieinvestointeja???

    [AkiK muokkasi tätä viestiä 23.03.2006 klo 13:09]
      
  • Lainaus:
    23.03.2006 klo 13:09 AkiK kirjoitti

    Viime vuonna itärajan ylittävien rekkojen määrä ylitti ensimmäistä kertaa miljoonan rajan. Nykyisellä kasvuvauhdilla menee 2,5 miljoonaa rikki v. 2015. Vieläköhän sekin aiotaan hoitaa Suomen puolella ilman tieinvestointeja???

    Miksi ei? Olet varmasti nähnyt Euroopassa teitä, joilla liikkuu moninkertainen määrä rekkoja, eikä kukaan räväytä silmääkään. Suomen rekkaliikenne on vielä sunnuntai-ajelua, jos verrataan esim. Hollantiin, Belgiaan ja Ranskaan. Myös Saksan, Itävallan ja Italian tiet ovat joskus täynnä rekkoja.

    Mieleeni tulee eräs vanha lehtikuva yleisönosastolta, kotikaupunkini lehdestä. Kuva oli otettu joskus 40-luvulla, muistaakseni. Jutun kirjoittanut oli huolissaan keskustan hengenvaarallisesta liikenteestä. Hän oli liittänyt juttunsa tueksi valokuvan - jossa oli peräti kolme autoa samaan aikaan...

      
  • Lainaus:
    23.03.2006 klo 12:38 EsaZX12R kirjoitti
    Alan harrastajille tulisi järjestää lisää paikkoja, jossa harrastaa.


    Alan harrastajat voivat järjestää itselleen paikkoja, jossa harrastaa. Hyvin mielellään omalla rahoituksella.

      
  • Lainaus:
    23.03.2006 klo 16:30 Maukka kirjoitti
    Lainaus:
    23.03.2006 klo 12:38 EsaZX12R kirjoitti
    Alan harrastajille tulisi järjestää lisää paikkoja, jossa harrastaa.


    Alan harrastajat voivat järjestää itselleen paikkoja, jossa harrastaa. Hyvin mielellään omalla rahoituksella.


    Siis samoin ehdoin, kuin esim. jalkapalloilijat, jääkiekkolijat, yleisurheilijat, skeittailijat... listasta voisi tehdä pitkän.
    Miksi kaksipyöräisten harrastajia tulisi syrjiä?

      
  • Lainaus:
    24.03.2006 klo 08:49 EsaZX12R kirjoitti
    Siis samoin ehdoin, kuin esim. jalkapalloilijat, jääkiekkolijat, yleisurheilijat, skeittailijat... listasta voisi tehdä pitkän.
    Miksi kaksipyöräisten harrastajia tulisi syrjiä?


    Ei tarvitse syrjiä, mutta tuskin kovin moni haluaa olla kustantamassa sellaisten heebojen harrastusalueita, joilla on varaa pistää harrastusvälineisiinsä huomattavia rahasummia.

    Moottoriurheilun harrastusalueet vertautuvat paremminkin lajeihin laskettelu, lumilautailu, golf tai purjehdus kuin noihin mainitsemiisi.

    Eli tyypeillä on pätäkkää sen verran, että jos vähän miettisivät rahankäyttöään, voisivat kustantaa harjoitusalueensa itse. Taitaa vain puuttua kyky tai halu organisoida asia.

    Tällä hetkellä voisin tulkita harrastajien viestin ilkeästi: "Jos ette tee meille harjoitusaluetta, me kaahataan liikenteessä!"

    Sitä paitsi Suomessa on kohtalaisen kattava moottorirataverkko, jossa nopeaa ajoa voi halutessaan harjoittaa.

    [Maukka muokkasi tätä viestiä 24.03.2006 klo 09:10]
      
  • Lainaus:
    24.03.2006 klo 09:07 Maukka kirjoitti
    Lainaus:
    24.03.2006 klo 08:49 EsaZX12R kirjoitti
    Siis samoin ehdoin, kuin esim. jalkapalloilijat, jääkiekkolijat, yleisurheilijat, skeittailijat... listasta voisi tehdä pitkän.
    Miksi kaksipyöräisten harrastajia tulisi syrjiä?



    Ei tarvitse syrjiä, mutta tuskin kovin moni haluaa olla kustantamassa sellaisten heebojen harrastusalueita, joilla on varaa pistää harrastusvälineisiinsä huomattavia rahasummia.

    Moottoriurheilun harrastusalueet vertautuvat paremminkin lajeihin laskettelu, lumilautailu, golf tai purjehdus kuin noihin mainitsemiisi.

    Eli tyypeillä on pätäkkää sen verran, että jos vähän miettisivät rahankäyttöään, voisivat kustantaa harjoitusalueensa itse. Taitaa vain puuttua kyky tai halu organisoida asia.

    Tällä hetkellä voisin tulkita harrastajien viestin ilkeästi: "Jos ette tee meille harjoitusaluetta, me kaahataan liikenteessä!"

    Sitä paitsi Suomessa on kohtalaisen kattava moottorirataverkko, jossa nopeaa ajoa voi halutessaan harjoittaa.


    Ai on kattava moottorirataverkko?????? Tuosta olen kyllä erimieltä. Mutta tietenkin radat on kalliita tehdä ja ylläpitää ja siksi niitä ei kovin montaa hyvää ole Suomen maahan siunaatunut. Mutta hyvä että edes jotain...

      
  • Lainaus:
    24.03.2006 klo 09:33 eskimoto kirjoitti
    Ai on kattava moottorirataverkko?????? Tuosta olen kyllä erimieltä. Mutta tietenkin radat on kalliita tehdä ja ylläpitää ja siksi niitä ei kovin montaa hyvää ole Suomen maahan siunaatunut. Mutta hyvä että edes jotain...


    Ajattelin esim. Ahvenistoa. Siitä kun piirtää ympyrän vaikkapa noin tunnin ajomatkan päähän, niin melko monta ihmistä tuolle alueelle osuu.

      
  • Lainaus:
    23.03.2006 klo 16:30 Maukka kirjoitti
    Lainaus:
    23.03.2006 klo 12:38 EsaZX12R kirjoitti
    Alan harrastajille tulisi järjestää lisää paikkoja, jossa harrastaa.



    Alan harrastajat voivat järjestää itselleen paikkoja, jossa harrastaa. Hyvin mielellään omalla rahoituksella.



    Juu - olen kanssasi samaa mieltä, että ralliautoilu yleisillä veronmaksajien rahoittamilla teillä tulee ehdottomasti kieltää ja jyrkästi kaiken lisäksi.

    Samoin lentokentät pitäisi lopettaa. Harrastelkoot Finnairit ja muut ihan omaan laskuunsa vain. Laskuvarjoiluhan se vasta turhuuksien turhuus onkin. Sukeltaminenkin on kumma laji. Kaupunkien venelaiturit pitää myöskin lopettaa ja sallia ainoastaan ammattikalastajille, jos edes niillekään. Voi voi sentään, niin kovin paljon olisi kiellettävää ja lopetettavaa - eikös vain? Ainoastaan murtsikka ja rytminen voimistelu voitaneen jättää - luulisin.

    Jos uupperatalon rakentamiseen meni paljon rahnaa, niin eikös se raha tule takaisin, jos sen tötsän purkaa? Wov, rahasampo.

    Taitaisi olla parasta, että kieltäminen pitäisi kieltää.

    [Rätkätin muokkasi tätä viestiä 24.03.2006 klo 10:14]
      
  • Lainaus:
    24.03.2006 klo 10:01 Rätkätin kirjoitti
    Taitaisi olla parasta, että kieltäminen pitäisi kieltää.


    Enpä ole ollut kieltämässä. Totesin vain, että maksukykyisten ihmisten ei pitäisi itkeä yhteiskunnan tuen perään vaan kustantaa huvituksensa itse. Niinkuin noissa mainitsemissasi lajeissakin pääosin tehdään.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit