Moottoripyöräilyn turvallisuus ja tulevaisuus

238 kommenttia
245678
  • Lainaus:
    23.03.2006 klo 08:13 Rätkätin kirjoitti

    Ei suinkaan.
    Mihin ihmeeseen mukamas perustuu olettamus tai luulo, että ns. uusiomotoristit olisivat taidoiltaan ja osaamiseltaan sekä liikennekokemukseltaan jotenkin kömpelöitä. Siihenkö mitä lehdet harhaanjohtavasti kirjoittelee vai mihin. On aivan selvää, että kyseessä on jonkin asteista mustamaalaamista.
    Itse olen 57 ja kaikki, jotka "ikätoverimotoristit", jotka pääkaupunkiseudulta tunnen ja niitä on paljon, ovat harjoitelleet radoilla ympäri Suomea. Pikemminkin on niin, että rookiet ja poikaset ovat niitä kömpelöitä ja senhän osoittaa jo onnettomuustilastotkin. Suistumisonnettomuudet ovat yleisin yhtenäinen syy ja niihin ne nuoret nimenomaan sortuvat sekä ylettömään kaahailuun julkisilla teillä.

    http://www.tiet.fi/tilastot.htm

      
  • Lainaus:
    24.03.2006 klo 09:07 Maukka kirjoitti
    Lainaus:
    24.03.2006 klo 08:49 EsaZX12R kirjoitti
    Siis samoin ehdoin, kuin esim. jalkapalloilijat, jääkiekkolijat, yleisurheilijat, skeittailijat... listasta voisi tehdä pitkän.
    Miksi kaksipyöräisten harrastajia tulisi syrjiä?



    Ei tarvitse syrjiä, mutta tuskin kovin moni haluaa olla kustantamassa sellaisten heebojen harrastusalueita, joilla on varaa pistää harrastusvälineisiinsä huomattavia rahasummia.

    Moottoriurheilun harrastusalueet vertautuvat paremminkin lajeihin laskettelu, lumilautailu, golf tai purjehdus kuin noihin mainitsemiisi.

    Eli tyypeillä on pätäkkää sen verran, että jos vähän miettisivät rahankäyttöään, voisivat kustantaa harjoitusalueensa itse. Taitaa vain puuttua kyky tai halu organisoida asia.

    Tällä hetkellä voisin tulkita harrastajien viestin ilkeästi: "Jos ette tee meille harjoitusaluetta, me kaahataan liikenteessä!"

    Sitä paitsi Suomessa on kohtalaisen kattava moottorirataverkko, jossa nopeaa ajoa voi halutessaan harjoittaa.



    Viestistäsi paistaa pieni vihamielisyys, rivien välistä. Silloin tälläiset keskustelut ovat yleensä turhia, eivätkä ne johda siihen, että me ymmärtäisimme toisiamme paremmin. Mutta menköön nyt vielä yksi kommentti. Sitten riittää.

    Ensinnäkin, tiedätkö paljonko nuoren jääkiekkoilijan harrastus maksaa tänä päivänä? Siihen sitten päälle vanhemmat, jotka kuskaavat harjoituksiin ja matseihin, usein omalla ajallaan (lue: vapaata töistä).
    Halvan, soramonttuun sopivan pyörän saa usein samaan hintaan, kuin täydellisen varustuksen jääkiekkoilijalle.
    Eikä kukaan ihmettele, mikseivät he rakenna itse jäähallejaan.

    Oli sitten kysymys moottoripyöräilijöistä tai skeittailijoista, niin puhutaan samoista ihmisistä, jotka nauttivat usein samaa, työstä saatua palkkaa. Mikä siis sanoo, että prätkän omistajalta löytyisi yhtäkkiä enemmän nappulaa, vain sen takia, kun alla on kaksipyöräinen? Toiseksi, kaksipyöräinen on jo tänä päivänä sen verran kallis harrastus, että se merkitsee käytännössä monelle autosta luopumista (tai sitten alla on ikäloppu eskortti). Ja kolmanneksi, kaksipyöräinen on usein (yleensä) rahoitettu pankkilainalla.

    Ja sitten vielä, jokainen valitsee itse harrastuksensa. Jos sinä ostat asuntovaunun, luotat todennäköisesti siihen, että sille löytyy myös paikka jostain. En jaksa uskoa, että lasket myös siten, että sinun tulee ostaa sille myös oma tontti, kun sinulla on kerran pätäkkää sijoittaa harrastukseen, vain käytät auliisti meidän yhteisin varoin rakennettuja pysäköintialueita ja teitä.

    Henkilökohtaisesti en halua jakaa harrastuksia siten, että joidenkin täytyy maksaa kaikki itse, kun taas toisissa, perinteisissä sellaisissa yhteiskunta tulee vastaan, vaan toivon, että kaikilla on mahdollisuus harrastaa jotain. Toivon myös, että silloin tässä yhteiskunnan vastaantulossa on mukana kansan intressit, niin liikenneturvallisuuden, kuin kansan viihtyvyydenkin kannalta.
    Meillä on aina ollut suhteessa paljon moottopyöriä liikenteessä. Minusta on outoa, ettei moottoryöräilyn turvallisuuteen ja tulevaisuuten ole sijoitettu enemmän.

    Poltto-aineen hinta nousee koko ajan ja kaksipyöräiset ovat tehneet uutta tuloa viime vuosina. Lisäksi, kansan kohtentunut ostovoima sallii usein myös kaksipyöräisen autotallissa, kalliimmankin sellaisen. Tulemme siis tulevaisuudessa näkemään yhä enemmän mopoja ja moottoripyöriä liikenteessä. Eikö sinusta ole merkillistä, ettei kaksipyöräisten lisääntyminen ole näkynyt myös lisääntyneinä harjoittelu- ja harrastelumahdollisuuksina, samalla tavalla kuin esim. autoilu, joka on perinteiltään itsestään selvyys ja monesta näkökulmasta katsottuna pyhä asia.

    Ja väärin. Kukaan prätkäilijä ei lähde uhma mielessä leikkimään liikenteeseen. Kysymys on ajohimosta, joka näkyy eri tavoin. Joku tyytyy siihen sunnuntaiprutkutteluun, toinen haluaa maata tankin päällä ja se kolmas nauttii voimasta, joka saa etupyörän nousemaan. Sitten on nämä ekstremistit, jotka kokevat homman haasteena. Aivan samalla tavalla kuin muutkin, jotka pyrkivät huippusuorituksiin harrastuksessaan. Näitä harrastajia löytyy joka lajista. Jotkut lajit ovat vaan enemmän hyväksyttyjä, kansan silmissä, kuin toiset. Selvää on kuitenkin, että nämä ekstremistit harrastavat ja harjoittelevat, siellä missä pystyvät. Minusta on suuri vahinko, että he joutuvat tekemään tämän jäähallien, jalkapallokenttien ym. sählyhallien takana, enemmän tai vähemmän luvattomasti.

    En voi myöskään olla mainitsematta kateutta, lajiin, jota ei itsellä ole koskaan ollut mahdollisuus harrastaa. Ainahan se prätkäilijän vapaus jotain raappaa. Monella on se harhakuva, että moottoripyörän sarvissa koettu vapaudentunne on jokapäiväistä. Sitähän se ole missään nimessä, vaan tämä tapahtuu joskus, iltaisin, viikonloppuisin ja lomilla. Harrastus on myös sen verran kallis, että vain aniharva pystyy ylittämään oman maansa rajan, puhumattakaan prätkälomasta etelä-Euroopassa, joka vaatii jo suuria uhrauksia.

    P.S. Tästä Ahvenistosta. Voinko minä mennä sinne harjoittelemaan moottoripyörälläni vapaasti? Jos en, kuinka monta sataa/tuhatta Euroa minun pitää maksaa, että saan kurvailla siellä tunnin?

    [EsaZX12R muokkasi tätä viestiä 24.03.2006 klo 10:25]
      
  • Lainaus:
    24.03.2006 klo 10:04 Maukka kirjoitti
    Lainaus:
    24.03.2006 klo 10:01 Rätkätin kirjoitti
    Taitaisi olla parasta, että kieltäminen pitäisi kieltää.


    Enpä ole ollut kieltämässä. Totesin vain, että maksukykyisten ihmisten ei pitäisi itkeä yhteiskunnan tuen perään vaan kustantaa huvituksensa itse. Niinkuin noissa mainitsemissasi lajeissakin pääosin tehdään.



    Kenenkäs rahoja ne oikein on .. ne yhteiskunnan rahat?

      
  • Lainaus:
    24.03.2006 klo 10:12 alarjak kirjoitti
    Lainaus:
    23.03.2006 klo 08:13 Rätkätin kirjoitti

    Ei suinkaan.
    Mihin ihmeeseen mukamas perustuu olettamus tai luulo, että ns. uusiomotoristit olisivat taidoiltaan ja osaamiseltaan sekä liikennekokemukseltaan jotenkin kömpelöitä. Siihenkö mitä lehdet harhaanjohtavasti kirjoittelee vai mihin. On aivan selvää, että kyseessä on jonkin asteista mustamaalaamista.
    Itse olen 57 ja kaikki, jotka "ikätoverimotoristit", jotka pääkaupunkiseudulta tunnen ja niitä on paljon, ovat harjoitelleet radoilla ympäri Suomea. Pikemminkin on niin, että rookiet ja poikaset ovat niitä kömpelöitä ja senhän osoittaa jo onnettomuustilastotkin. Suistumisonnettomuudet ovat yleisin yhtenäinen syy ja niihin ne nuoret nimenomaan sortuvat sekä ylettömään kaahailuun julkisilla teillä.

    http://www.tiet.fi/tilastot.htm


    ???

      
  • Yhteiskunta tarjoaa yleensä paikan ja mahdollisuuden, lajin harrastaja rahoittaa itse siihen tarvittavat välineet ja varusteet.

    Selvyyden vuoksi, jalkapalloilija ostaa itse kenkänsä, mutta voi harjoittaa lajia meidän yhteisin varoin rakennetuilla kentillä.
    Uimari ostaa itse uikkarinsa, mutta voi harrastaa meidän yhteisillä varoilla rakennetuissa uimahalleissa.
    Moottoripyöräilijät ostavat itse pyöränsä ja varusteensa, mutta heille ei ole tarjolla paikkoja, joissa heillä on mahdollisuus harjoitella samoilla ehdoilla, kuin esim. yllä mainitsemani.

      
  • Lainaus:
    24.03.2006 klo 10:31 EsaZX12R kirjoitti
    Yhteiskunta tarjoaa yleensä paikan ja mahdollisuuden, lajin harrastaja rahoittaa itse siihen tarvittavat välineet ja varusteet.

    Selvyyden vuoksi, jalkapalloilija ostaa itse kenkänsä, mutta voi harjoittaa lajia meidän yhteisin varoin rakennetuilla kentillä.
    Uimari ostaa itse uikkarinsa, mutta voi harrastaa meidän yhteisillä varoilla rakennetuissa uimahalleissa.
    Moottoripyöräilijät ostavat itse pyöränsä ja varusteensa, mutta heille ei ole tarjolla paikkoja, joissa heillä on mahdollisuus harjoitella samoilla ehdoilla, kuin esim. yllä mainitsemani.


    :sunglasses:
    Rock

      
  • Lainaus:
    24.03.2006 klo 10:31 EsaZX12R kirjoitti
    Yhteiskunta tarjoaa yleensä paikan ja mahdollisuuden, lajin harrastaja rahoittaa itse siihen tarvittavat välineet ja varusteet.

    Selvyyden vuoksi, jalkapalloilija ostaa itse kenkänsä, mutta voi harjoittaa lajia meidän yhteisin varoin rakennetuilla kentillä.
    Uimari ostaa itse uikkarinsa, mutta voi harrastaa meidän yhteisillä varoilla rakennetuissa uimahalleissa.
    Moottoripyöräilijät ostavat itse pyöränsä ja varusteensa, mutta heille ei ole tarjolla paikkoja, joissa heillä on mahdollisuus harjoitella samoilla ehdoilla, kuin esim. yllä mainitsemani.

    Mutta uiminen ei aiheuta niin paljon pahennusta kuin mp hommat. :wink:

      
  • Lainaus:
    24.03.2006 klo 10:43 alarjak kirjoitti
    Mutta uiminen ei aiheuta niin paljon pahennusta kuin mp hommat. :wink:



    Taitaapi olla niin, että kaaharit, ajoivatpa sitten vaikka hevosella, aiheuttavat närää. Kyse on häiriökäyttäytymisen aiheuttamasta pahennuksesta. Mummojenpotkijoistakaan ei ole laajemmin tykätty.

    Jos kirkkoherra ajaa prätkällä, niin onkos se jotenkin laupiaampaa? Mikäli on, niin silloinhan se mp ei sinänsä ole se paha vaan pikemminkin se pahuus riippuu siitä mielikuvasta, joka tuosta harrastuksesta on tuputettu. Ja kukapas tai mikäpäs sitä tuputtaa - julkinen sana - osittain kyllä syystäkin, että eipä siinä kiertelemistä. Jos verrataan autoilijoiden häiriökäyttäytymisen määrää mp häiriökäyttäytymisiin, niin on totuuden nimissä todettava, että ihme on ettei autoilu aiheuta yhteiskunnallista pahaamieltä nykyistä enempää. Tuolla aiemmin viittaamani HS:n uutinen kertoi kyllä karmealla tavalla mitä autoilijoiden keskuudessa todellisuudessa puuhastellaan. Yhtään ainoaa mopo-onnettomuutta ei todellakaan ollut mukana.

    Olen myöskin monien kanssa samaa mieltä, että liikenneonnettomuuksia pitäisi saada vähemmäksi ja ihan riippumatta millä pelillä kukakin liikkuu - vaikka sitten suksilla.


    [Rätkätin muokkasi tätä viestiä 24.03.2006 klo 11:17]
      
  • Mitä te ihmiset teette työksenne kun teillä on päivisin aikaa kirjoitella nettiin?

      
  • Lainaus:
    24.03.2006 klo 10:43 alarjak kirjoitti
    Lainaus:
    24.03.2006 klo 10:31 EsaZX12R kirjoitti
    Yhteiskunta tarjoaa yleensä paikan ja mahdollisuuden, lajin harrastaja rahoittaa itse siihen tarvittavat välineet ja varusteet.

    Selvyyden vuoksi, jalkapalloilija ostaa itse kenkänsä, mutta voi harjoittaa lajia meidän yhteisin varoin rakennetuilla kentillä.
    Uimari ostaa itse uikkarinsa, mutta voi harrastaa meidän yhteisillä varoilla rakennetuissa uimahalleissa.
    Moottoripyöräilijät ostavat itse pyöränsä ja varusteensa, mutta heille ei ole tarjolla paikkoja, joissa heillä on mahdollisuus harjoitella samoilla ehdoilla, kuin esim. yllä mainitsemani.

    Mutta uiminen ei aiheuta niin paljon pahennusta kuin mp hommat. :wink:

    Ei niin. Eikä mikään vedä vertoja pienelle sauvakävelylle, yhteiskunnan varoin metsään raivatulla pururadalla. Olisi mielenkiintoista tietää tämä sauvakävelyn status, jos niissä olisi jonkinlainen pieni moottori.

      
  • Lainaus:
    24.03.2006 klo 11:25 alarjak kirjoitti
    Mitä te ihmiset teette työksenne kun teillä on päivisin aikaa kirjoitella nettiin?

    Työksemme? Ajelemme moottoripyörillä. Kuukauden parin päästä emme sitten kirjoittelekaan yhtään mitään, vaan viuhotamme polvi maassa kurveja nuolien:-)

      
  • Lainaus:
    24.03.2006 klo 10:31 EsaZX12R kirjoitti
    Moottoripyöräilijät ostavat itse pyöränsä ja varusteensa, mutta heille ei ole tarjolla paikkoja, joissa heillä on mahdollisuus harjoitella samoilla ehdoilla, kuin esim. yllä mainitsemani.


    Lakien ja säännösten mukaista kulkemista pystyy motoristi harrastamaan ja harjoittelemaan siinä kuin autoilijakin maamme yleisillä teillä, joita pitäisi löytyä riittävästi.

    Käsittelyharjoittelua pystyy tekemään esimerkiksi tyhjillä parkkialueilla.

    Moottoriratoja löytyy, jos on halua ajaa nopeasti.

    Joten yllä lausumasi ei pidä paikkaansa.

      
  • Itselläni on sen verran kokemusta näistä "uusiomotoristeista" , että aika toivotonta oli parilla "paapalla" ajaminen. Oli kesän alku ja yhteislähtö erään huoltsikan pihalta. Pyöriä oli n. 20 kpl ja reitti kulki aika suoraa ja loivia mutkia omaavaa tiestöä. Vauhti oli n. 80km/h ja alle. Ajoin näiden kahden "paapan" perässä. Heti kun lähdettiin kumpikin piti jalkoja maassa eikä tohtinut nostaa niitä rampeille ennenkuin pyörä kulki suoraa. Ja joka mutkassa vaikka vauhtia oli 80km/h jalka laahasi asfalttia ja pientareet pöllysivät, kun ei oikein tahtonut pyörä kääntyä. Toivon että nuo ko. "paapat" ovat menneet jollekin kursseille tms. jossa opetetaan ajamisen niksejä.

      
  • Lainaus:
    24.03.2006 klo 14:22 eskimoto kirjoitti
    Itselläni on sen verran kokemusta näistä "uusiomotoristeista" , että aika toivotonta oli parilla "paapalla" ajaminen. ...


    Juu - noita samoja paappoja on autot pullollaan. Ajokorttejakin on peruttu satamäärin lääkärien toimesta, kun eivät itse ymmärrä edes sen vertaa.

    Olet oikeassa siinä, että aika monelle liikenteen lisäopit sekä ajoneuvon peruskäsittelyopit eivät todellakaan olisi pahitteeksi ihan yleisen turvallisuuden vuoksi. Tämä kyllä koskee autoilijoita yhtä hyvin kuin pyöräilijöitä sekä myöskin jalankulkijoita että potkukelkkailijoita. Niinkin yksinkertainen perusasia kuin selvinpäinajaminen, tuntuu unohtuvan aika monelta autoilijalta. MP-kuskit ovat hämmästyttävän raittiita tässä mielessä. MP ei pysy kymmentä metriä pystyssä humalassa ajettaessa .. se ominaisuus on jo itsessään jonkinlainen ajonesto-ominaisuus.

    [Rätkätin muokkasi tätä viestiä 24.03.2006 klo 14:36]
      
  • Hillitkää nyt hyvät ihmiset taas tuota motoristi - autoilija vihanpidon lietsontaanne.

    Tässäkään keskustelussa ei ole muuta tarvittu kuin pari kriittistä kommenttia, niin vanhat tutut vasta-argumentit löytyivät alta aikayksikön
    - kateus
    - kaikki autoilijat ovat pahoja, kaikki motoristit hyviä

    Eikös se ollutkaan niin, että motoristit ajelevat autolla ympäri vuoden ja silloin tällöin moottoripyörällä?

    Maalaisjärki ja silmien aukipitäminen riittää kertomaan minulle, että molemmista porukoista löytyy monenlaista kuminkuluttajaa. Ei kannattaisi alkaa ylpeilemään motoristien paremmuudella - parannettavaa liikennöintitavoista löytyy varmasti kaikista tienkäyttäjäryhmistä.

      
  • Lainaus:
    24.03.2006 klo 14:33 Rätkätin kirjoitti
    MP ei pysy kymmentä metriä pystyssä humalassa ajettaessa .. se ominaisuus on jo itsessään jonkinlainen ajonesto-ominaisuus.


    Anteeksi vain, mutta rohkenen epäillä väitteesi todenperäisyyttä.

      
  • Lainaus:
    24.03.2006 klo 10:13 EsaZX12R kirjoitti
    P.S. Tästä Ahvenistosta. Voinko minä mennä sinne harjoittelemaan moottoripyörälläni vapaasti? Jos en, kuinka monta sataa/tuhatta Euroa minun pitää maksaa, että saan kurvailla siellä tunnin?


    Todennäköisesti maksaa ja todennäköisesti joudut maksamaan suunnilleen saman summan kuin minä jos menisin Ahvenistolle harjoittelemaan autollani.

      
  • Lainaus:
    24.03.2006 klo 14:22 eskimoto kirjoitti
    Itselläni on sen verran kokemusta näistä "uusiomotoristeista" , että aika toivotonta oli parilla "paapalla" ajaminen. Oli kesän alku ja yhteislähtö erään huoltsikan pihalta. Pyöriä oli n. 20 kpl ja reitti kulki aika suoraa ja loivia mutkia omaavaa tiestöä. Vauhti oli n. 80km/h ja alle. Ajoin näiden kahden "paapan" perässä. Heti kun lähdettiin kumpikin piti jalkoja maassa eikä tohtinut nostaa niitä rampeille ennenkuin pyörä kulki suoraa. Ja joka mutkassa vaikka vauhtia oli 80km/h jalka laahasi asfalttia ja pientareet pöllysivät, kun ei oikein tahtonut pyörä kääntyä. Toivon että nuo ko. "paapat" ovat menneet jollekin kursseille tms. jossa opetetaan ajamisen niksejä.


    Juuri tätä itsekkiin tarkoitan, ne muutamat kerrat mitä olen liikenteessä nähnyt ovat juuri näiden "paappojen" aiheuttamia. Eräänkin kerran katselin kun pappa tuli uuden karhealla 1200:lla Bemarilla moottoritieltä valoihin, oli pelottavan näköistä kun pyörä heilui jarrutuksessa puolelta toiselle ja meinasi vielä paikallaankin ihan väkisin kaatua.

    Toinen tapaus on radalta, kyseessä oli yleinen rataharjoittelu tilanne johon sai osallistua kaikennäköisellä kalustolla, taas oli pappa ostanut alleen 1200 Bandiitin, (eihän sitä pienemällä koneella pääse eteenpäin ja kun noi naapuritkin alkaa muuten nauraa) suoralla patu, noin 60 vuotias, ajeli kyllä kovaa mutta aloitti jarrutuksen 150 metriä ennen mutkaa ja pelkäsi sitä sen verran paljon että yritti pitää pyörän aivan pystyssä, sanomattakin selvää että ei ollut mitään käsitystä pyörän käsittely taidoista.

    Kolmas tapaus on suorastaan hauska, olin paikallisessa pyöräliikkessä huollattamassa vanhaa matkakumppaniani, ja seurasin sivusta kun arviolta 5 kymppiselle uusiomotoristille luovutettiin uusi, lähes järkevän kokoinen harjottelupyörä, SV650 ja ei mennyt kun varttitunti kun sama kaveri tuli katteet solmussa takaisin ja sano että tais mennä pyörä lunastukseen. :)

    ps. Itsekkein alkaa oleen sen verran ikää että alkaa huolestuttamaan mutta onneksi parikymmentä vuotta ajokokemusta kaksi pyöräisistä takana ja pienempi eko kuin näillä "uusiomotoristeilla", pienemmilläkin kuin 1200 kuutioisilla tulee kyllä toimeen jos vain luonto antaa myöden.

      
  • Lainaus:
    24.03.2006 klo 14:44 Maukka kirjoitti
    Hillitkää nyt hyvät ihmiset taas tuota motoristi - autoilija vihanpidon lietsontaanne.

    Mistäs sitä löytyy, ei mielestäni ainakaan tästä keskustelusta, ellet sinä itse yritä kaivaa sitä esiin.

      
  • Lainaus:
    24.03.2006 klo 14:44 Maukka kirjoitti
    Hillitkää nyt hyvät ihmiset taas tuota motoristi - autoilija vihanpidon lietsontaanne.

    Tässäkään keskustelussa ei ole muuta tarvittu kuin pari kriittistä kommenttia, niin vanhat tutut vasta-argumentit löytyivät alta aikayksikön
    - kateus
    - kaikki autoilijat ovat pahoja, kaikki motoristit hyviä

    Eikös se ollutkaan niin, että motoristit ajelevat autolla ympäri vuoden ja silloin tällöin moottoripyörällä?

    Maalaisjärki ja silmien aukipitäminen riittää kertomaan minulle, että molemmista porukoista löytyy monenlaista kuminkuluttajaa. Ei kannattaisi alkaa ylpeilemään motoristien paremmuudella - parannettavaa liikennöintitavoista löytyy varmasti kaikista tienkäyttäjäryhmistä.


    Me moottoripyöräilevät autoilijat, tai autoilevat moottoripyöräilijät olemme kokeneempia, kuin autoilijat. Me suhtaudumme autoillessamme täysin eri tavalla moottoripyöräilijöihin. Me emme esim. tee koskaan mitään äkkinäisiä liikkeitä, hieman pelottaaksemme ohi ajavaa pärinäpoikaa. Emme myöskään heittele palavia tupakanpumppeja ikkunasta ulos, jos takana tulee moottoripyöräilijä, emmekä yritä sokaista häntä äyskäröimällä pissapojan tyhjäksi tuulilasiin, moottoripyörän ilmestyessä taustapeiliin.

    Noh, mätäpaiseensa se on niin moottopyöräilijöissä, kun autoilijoissakin, ei sen puoleen. Faktaa on kuitenkin se, ettei moottoripyöräilijä tee - ainakaan tahallaan - kiusaa autoilijalle, vaan se on usein autoilija itse, joka provosoituu jopa aivan tyhjästä.

    Jokainen viisas prätkäilijä tietää, että autoilija saattaa olla suurempi uhka liikenteessä, kuin sokea hirvi liikenteessä.

    Tämä ei ole tietenkään tarkoitettu sinulle, joka pystyt osoittamaan kohteliasuutta liikenteessä, myös prätkäilijälle.

      
  • Lainaus:
    24.03.2006 klo 16:19 EsaZX12R kirjoitti
    Faktaa on kuitenkin se, ettei moottoripyöräilijä tee - ainakaan tahallaan - kiusaa autoilijalle, vaan se on usein autoilija itse, joka provosoituu jopa aivan tyhjästä.


    Ei muuten ole faktaa, kyllä noita tahallaan kiusaajia löytyy motoristeista. Liikkuvien jonojen välissä ajajia, oikealta ohittavia ym.

      
  • Lainaus:
    24.03.2006 klo 15:49 alarjak kirjoitti
    Mistäs sitä löytyy, ei mielestäni ainakaan tästä keskustelusta, ellet sinä itse yritä kaivaa sitä esiin.


    Perinteinen neuvo. Lue ihan itse viestit läpi, niin etsimäsi löytyy.

    Keskustelussa alkoi olla melkoisen mustavalkoinen "motoristi hyvä - autoilija paha" sävy. Liikennejuopuneissakaan ei kuulemma ollut motoristeja lainkaan jne.

    [Maukka muokkasi tätä viestiä 24.03.2006 klo 16:42]
      
  • Lainaus:
    24.03.2006 klo 14:48 Maukka kirjoitti
    Lainaus:
    24.03.2006 klo 10:13 EsaZX12R kirjoitti
    P.S. Tästä Ahvenistosta. Voinko minä mennä sinne harjoittelemaan moottoripyörälläni vapaasti? Jos en, kuinka monta sataa/tuhatta Euroa minun pitää maksaa, että saan kurvailla siellä tunnin?


    Todennäköisesti maksaa ja todennäköisesti joudut maksamaan suunnilleen saman summan kuin minä jos menisin Ahvenistolle harjoittelemaan autollani.


    Siis lähtökohdat ovat samat, sitäkö tarkoitat?

    Uskon, että me molemmat olemme saaneet aika hyvän koulutuksen, autokoulussa ja siitä meillä on todisteena ajokortti taskussa. B-kirjain todistaa, että meidät kelpuutetaan liikenteeseen, jossa meidän tulisi selvitä hengissä, pystyttävä takaamaan matkustajille turvallinen matka ja osattava muutenkin käyttäytyä tavalla, joka on turvallinen meidän kanssaliikennöitsijöillemme.

    Mitä sitten todistaa ajokortissa oleva kirjain A?
    Se voi todistaa kahta asiaa:
    1. Ajokortin haltija on saanut koulutuksen kaksipyöräiseen.
    Tai:
    2. Ajokortin haltija on saanut kirjaimen lahjaksi, elikkä kaupanpäälle.

    Itse kuulun kategoriaan 2. Elikkä en ole koskaan saanut minkäänlaista koulutusta, vaan lähtenyt periaatteessa muiden ihmisten sekaan, tietämättä edes kuinka koko hökötystä käsitellään. Kaikki Murphyn lait joutui opettelemaan itse, pikku hiljaa.

    Onko tämä oikein?
    Ei tietenkään.
    Tämä on oivallettu vuosien saatossa, eikä B:ä saa enää kaupan päälle. Päättäjissä ei ollut tosin miestä asettaa uusia vaatimuksia kaksipyöräisten kuljettajille ja he (me) hyväksyvät yhä sen, että B-kirjain riittää siihen, että kelpaa liikenteeseen.
    Jokainen ymmärtää, tällainen, B-kirjaimen lahjaksi saanut saattaa olla vaarallisempi itselleen ja kanssaliikennöitsijöilleen, kuin rattijuoppo.

    B-kirjaimen lahjaksi saaneen ei tarvitse missään vaiheessa todistaa, ei edes näyttää, että hän hallitsee kaksipyöräisen.
    En ihmettele tätä, kun lukee suuren yleisön asennetta, joka on periaatteessa: Maksakoon itse harrastuksensa. Samaan aikaan he ovat valmiita päästämään lapsensa ja vaimonsa kaduille ja tuudittautuvat turvallisuuden tunteeseen. Tuurilla ne laivatkin seilaavat.

    Minäkin olen nähnyt näitä ukkoja, ennemmän kuin yhden, jotka hädin tuskin uskaltavat nostaa jalat tapeille ja allekirjoitan ylempänä kirjoitetun.
    Teimme kerran pienen prätkreissun Himalajan vuoristoon, Intiaan. Meitä oli 11 henkeä. Yli puolet porukasta oli jo hieman varttuneempia ja tasaisen ekonomian ansiosta liikkeellä olevia. Ajoin koko reissun sydän kurkussa ja odotin, milloin sattuu jotain vakavaa. Sen verran kamalan näköistä oli setien tsompailu. Noh, sattuihan sitä tietenkin haavereita, ei onneksi mitään vakavampia. Yksi niittasi etujarrun lukkoon kurvissa ja repi kyynärpäänsä ja polvensa auki ja seuraava ei selvinnyt tiukasta kurvista, vaan pöläytti ojaan. Jalka poikki. Molemmat hieman varttuneempia herrasmiehiä, jotka ovat joskus - aikoinaan - ajaneet paljonkin.

      
  • Lainaus:
    24.03.2006 klo 16:35 Maukka kirjoitti
    Lainaus:
    24.03.2006 klo 16:19 EsaZX12R kirjoitti
    Faktaa on kuitenkin se, ettei moottoripyöräilijä tee - ainakaan tahallaan - kiusaa autoilijalle, vaan se on usein autoilija itse, joka provosoituu jopa aivan tyhjästä.


    Ei muuten ole faktaa, kyllä noita tahallaan kiusaajia löytyy motoristeista. Liikkuvien jonojen välissä ajajia, oikealta ohittavia ym.



    Minäkin ajan paljon jonojen välissä. Tämä yksinkertaisesti siitä syystä, että haluan päästä liikkeelle. Kenenkään kuisaamisesta siinä ei ole kysymys. Ajon ennen paljon mm. Saksassa. Siellä tämä jonojen välissä ajaminen on käytäntö, monesti jopa silloin, kun jonot liikkuvat vähän. Tämä ei ole siellä sallittua, mutta siitä huolimatta, moottoripyörälle annetaan tietä. Kukaan ei itke Saksassa ohi ajavan motoristin takia.

    Voisin myös kuvitella ajavani jonkun ohitse oikealta puolelta. En tosin häntä kiusatakseni, vaan päästäkseni hänen ohitseen. Olen myös tehnyt tämän, varsinkin kun olen pannut merkille, ettei edessäni olevalla autoilijalla ole pienintäkään tarkoitusta antaa tietä.

      
  • Lainaus:
    24.03.2006 klo 14:57 alarjak kirjoitti
    seurasin sivusta kun arviolta 5 kymppiselle uusiomotoristille luovutettiin uusi, lähes järkevän kokoinen harjottelupyörä, SV650 ja ei mennyt kun varttitunti kun sama kaveri tuli katteet solmussa takaisin ja sano että tais mennä pyörä lunastukseen. :smile:


    Kuskasin kerran kaverin liikkeeseen. Oli tehnyt kaupat ja oli aika hakea se vähän käytetty Honda CBR 600 F. Myös hän näitä ajokortin lahjaksi saaneita. Liikkeen ulkopuolella hän sitten veti kamat päälleen, istahti pyörän satulalle ja kysyi: "Mitens tässä nämä vaihteet, montako niitä on? Vipua ylöspäin vai alaspäin...?"
    Selitin minkä ennätin, sen jälkeen hän katosi iltapäivän ruuhkaan. Hyvin meni, mutta siitä olisi myös voinut seurata hänen elämänsä suurin tragedia.

      
  • Lainaus:
    24.03.2006 klo 16:41 EsaZX12R kirjoitti
    Siis lähtökohdat ovat samat, sitäkö tarkoitat?


    Tarkoitukseni oli osoittaa, että harjoitteleminen on mahdollista, jos näkee vaivaa ja on siitä valmis maksamaan. Ei ole eroa onko ajoneuvo moottoripyörä tai auto.

    Olen tuosta motoristien koulutustarpeesta ja lahja-a:sta ihan samaa mieltä kuin sinäkin.

    Voisi muuten muutama AB:n aikoinaan ajanut ja aktiivisesti pyöräillyt hiukan närkästyä "tarpeettomasta" ajokokeesta.

    Eipä muuten olisi säännöllinen ajokoe pahitteeksi noin yleisestikään. Sen yhteydessä voitaisiin mm. kerrata muuttunutta säännöstöä ja tarkistaa ajotapoja ja tottumuksia. Tämä siis kaikille ajokorttiluokille, moottoripyörille tietty erikseen.

    Tuo kirjaimien pitäminen voimassa näyttää olevan jonkilainen oikeuskäytäntö. Käsittääkseni jossakin vaiheessa (70-luvulla) tehtiin jopa niin, että kuorma-auton ns. ammattiajokortin omanneet saivat ajokorttiuudistuksessa ABCDE-oikeudet ilman mitään koulutusta. Eli yhdistelmä- ja bussikortin vaikka ajokokemusta ei välttämättä ollut kunnolla edes kaksiakselisesta kuorma-autosta.

      
  • Lainaus:
    24.03.2006 klo 16:47 EsaZX12R kirjoitti

    Minäkin ajan paljon jonojen välissä. Tämä yksinkertaisesti siitä syystä, että haluan päästä liikkeelle. Kenenkään kuisaamisesta siinä ei ole kysymys. Ajon ennen paljon mm. Saksassa. Siellä tämä jonojen välissä ajaminen on käytäntö, monesti jopa silloin, kun jonot liikkuvat vähän. Tämä ei ole siellä sallittua, mutta siitä huolimatta, moottoripyörälle annetaan tietä. Kukaan ei itke Saksassa ohi ajavan motoristin takia.

    Voisin myös kuvitella ajavani jonkun ohitse oikealta puolelta. En tosin häntä kiusatakseni, vaan päästäkseni hänen ohitseen. Olen myös tehnyt tämän, varsinkin kun olen pannut merkille, ettei edessäni olevalla autoilijalla ole pienintäkään tarkoitusta antaa tietä.


    Ilmeisesti teet noin epähuomiossa, sillä et kiistänyt tahallisuusepäilyäni. Toivoisin kyllä hiukan parempaa tarkkaavaisuutta vaativalla laitteella ajettaessa :wink:

    Tässä täytyy nyt epäillä vedätystä. Ei kai kukaan voi olla niin tyhmä, että vapaaehtoisesti myöntää käyttäytyvänsä liikenteessä älyttömästi.

    Tai no, eipä tuo mitenkään uutta ole. Moni motoristi on useaan otteeseen tähdentänyt olevansa niin kateudesta vapaa, että voi tulkita liikennesääntöjä ihan oman mielensä mukaan. Ja tämä vielä siten, että autoilija on se joka käyttäytyy tilanteessa yllättävästi.

    [Maukka muokkasi tätä viestiä 24.03.2006 klo 17:02]
      
  • Lainaus:
    24.03.2006 klo 16:56 Maukka kirjoitti
    Lainaus:
    24.03.2006 klo 16:41 EsaZX12R kirjoitti
    Siis lähtökohdat ovat samat, sitäkö tarkoitat?


    Tarkoitukseni oli osoittaa, että harjoitteleminen on mahdollista, jos näkee vaivaa ja on siitä valmis maksamaan. Ei ole eroa onko ajoneuvo moottoripyörä tai auto.


    Tämä ei ole mahdollista. Periaatteessa kyllä, mutta käytännössä ei. Radoille ei pääse ajelemaan miten vain ja jos haluaa tehdä sen, niin se maksaa sen mukaan. Yleensä niin paljon, ettei se ole kenellekään normaalille palkansaajalle mikään vaihto-ehto.

    Toisena ongelmana on näiden ratojen vähäisyys. Niitä ei ole paljon, eikä muutaman sadan kilometrin ajo tunnin parin harjoittelun vuoksi ole realistista. Näistä syistä kaksipyöräisten itsenäinen harjoittelu on niin vaatimatonta.

    Peräänkuulutan parempia harjoittelumahdollisuuksia. Sinäkin voisit hyötyä siitä, sillä mikä on sen hienompaa, kun tietää, että ympärilläsi olevat kanssaliikennöitsijät ovat yhtä hyvin koulutettuja/harjoitelleita, kun sinäkin.

      
  • Lainaus:
    24.03.2006 klo 17:08 EsaZX12R kirjoitti
    Sinäkin voisit hyötyä siitä, sillä mikä on sen hienompaa, kun tietää, että ympärilläsi olevat kanssaliikennöitsijät ovat yhtä hyvin koulutettuja/harjoitelleita, kun sinäkin.


    Se olisi kieltämättä hyvä asia.

    Mutta sekin riittäisi, että kanssaliikennöijät ajaisivat sääntöjen ja omien taitojensa mukaisesti.

      
  • Lainaus:
    24.03.2006 klo 16:38 Maukka kirjoitti
    Lainaus:
    24.03.2006 klo 15:49 alarjak kirjoitti
    Mistäs sitä löytyy, ei mielestäni ainakaan tästä keskustelusta, ellet sinä itse yritä kaivaa sitä esiin.



    Perinteinen neuvo. Lue ihan itse viestit läpi, niin etsimäsi löytyy.

    Keskustelussa alkoi olla melkoisen mustavalkoinen "motoristi hyvä - autoilija paha" sävy. Liikennejuopuneissakaan ei kuulemma ollut motoristeja lainkaan jne.


    Samat sanat sinneppäin.

    Tankojuoppoja "motoristeja" on pääsääntöisesti vain haudassa, onneksi, jos pyörävarkaita mitä nämä lööppien "motoristit" yleensä ovat voi niin kutsua.

    Moottoripyörällä ajaessa minäkin olen sitä mieltä että promille raja pitää olla 0, koska ollaan tekemisissä kallistuvan laitteen kanssa mitä ohjataan hyvin pitkälti tasapainoaistin avulla.

    Olen kerran nähnyt kun eräs oikea motoristi yritti lähteä sikakännissä liikenteeseen, mutta onneksi kaikki muut, sadat muut motoristit estivät aikeen vaikka olivat lähes yhtä humalassa, helppoa se ei kuitenkaan ollut koska humalaiset eivät hevin kuuntele järkipuhetta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit