Kun valo vaihtuu, silloin MENNÄÄN!

23 kommenttia

Valitettavasti jokapäiväisenä rasitteena teillämme ovat ne pitkiä jonoja liikennevaloihin muodostavat ajotaidottomien ja liikennesilmättömien runsaat joukot, jotka eivät ole sitä perustavaa laatua olevaa, käytännön järjen sanelemaa välttämättömyyttä sisäistäneet, jonka mukaan valoista on vihreän ilmaannuttua lähdettävä joutuisaan tahtiin liikkeelle, että mahdollisimman moni pääsisi valoista läpi.

Nämä kurajärkisten armeijat liukuvat hiiiiiiitaasti omalle kaistalleen punaisiin tultaessa, vaikka he näin toimimalla mahdollisesti estävät takanaan tulevia pääsemästä nopeasti omalle ryhmittäytymiskaistalleen. Tämä johtaa siihen, että nekään takaatulijat, joille palaisi vihreä, eivät pääse käyttämään sitä koska heidän edessään junnaa jalankulkuvauhtia joku itsekäs pissa-aivo, joka ei näe mitään syytä ajaa nopeammin koska HÄNELLEHÄN palaa punainen...

Lisäksi monesti valot ovat siten tietokoneohjatut, että niihin on tultava hyvissä ajoin jotta ne reagoisivat. Kun tulet liian myöhään, jäät välistä pois ja pääset esim. vasemmalle kääntymään vasta seuraavalla kierroksella. Näin risteykseen hitaasti liukuvat estävät toisiakin liikkumasta ajattelemattomuudellaan ja aiheuttavat luonnon saastumista, taloudellisia menetyksiä, pinnan kiristymistä ja bensiinin tuhlausta ja toisten autojen tarpeetonta kulumista.

Ja sitten kun valoista pitäisi lähteä liikkeelle, nämä urvelot alkavat etsiä oman koslansa ykkösvaihdetta vasta kun edelläoleva auto on nytkähtänyt liikkeelle. Ei näin! Vaihde pitää olla valmiina tai sitten on pidettävä valotolppaa silmällä ja heti keltaisen vilahdettua tökättävä vaihde silmään ja oltava valmiina lähtemään.

Vihreän tultua ei saa jäädä itsekkäästi ja typerästi köröttelemään vaan on painettava reilusti kaasua että mahdollisimman moni ehtii valoista. Usein näkee, että vain muutama hassu auto pääsee näiden maanvaivojen takia läpi. Väittäisin, että liikennevalojonoista ainakin 30% aiheutuu näiden ajotaidottomien vuoksi.

Monta kertaa olen minäkin joutunut ajamaan ilmipunaisilla vielä risteyksen läpi koska edelläni nysvänneet urpot eivät ole rakkineitaan saaneet vauhtiin kuin viime tipassa ja sittenkin alivauhtiin. Minulla on täten moraalinen oikeus ajaa päin punaisia risteyksessä, koska jos kaikki olisivat osanneet ajaa, olisin päässyt läpi vihreillä.

Itse pyrin lähtemään aina rivakasti valoista. Ajattelen kanssaihmisiäkin, ehkä vain itseäni. Moni ajaa teillä kuin he olisivat yksin liikkeellä. Kellään muulla ei muka ole mitään asiaa teillä kuin näillä torveloilla. Poliisi puskiin kyttäämään näitä liikennevalojen dementialähtöjä!

  
  • Voi pers*!

      
  • Muuten samaa mieltä A-S:n kanssa, mutta "moraalista oikeutta" ajaa punaisiin en ole käyttänyt enkä ole sitä mieltä, että sitä pitäisikään käyttää. Jos punaisiin ajaa niin ei siinä anna mitään näpäytystä näille hidastelijoille vaan muut siinä kärsivät, kun taas joku asioista päättävä päättää pidentää turva-aikaa sen välillä, kun toiselle syttyy punainen niin koska on turvallista antaa toisille vihreä. Sitten, kun "ei kenenkään vuoro" kasvaa ja kasvaa pituuttaan "moraalista oikeuttaan" käyttävien takia niin kenelläkään ei ole enää kivaa.

    Pahin liikennevaloissa kokkimisen tapaus jota olen itse silminnähnyt oli, kun mummo käveli suojatietä pitkin vihreillä. Punaisiin oli pysähtynyt pakettiauto. No mummokos tunsi pakettiauton kuskin ja jäi suojatielle seisomaan ja rupattelemaan kuskin kanssa. Siinä tuli mummolle punaiset ja autoille vihreät. Auto sen kuin seisoi. Tuli mummolle taas vihreää ja punaista. Pari vuoroa passattuaa mummo oli siirtynyt jo suojatieltä ja pakettiauto lähti suunnilleen samoihin aikoihin, kun hänelle oli (kolmatta kolmatta tai neljättä kertaa) syttymässä punaiset. En siinä sitten kehdannut itse ajaa törkeästi punaisiin vaan odotin taas uutta vuoroa.

    Teki kyllä mieli torvea soittaa, jotta eikö se toinen torvi siinä tajua jutella juttelemisiaan jossakin muualla (vaikka puhelimitse), kun takana seisoo toinenkin auto (joskin vain yksi) odottamassa liikkeelle pääsyä. En sitten viitsinyt torvea kuitenkaan soittaa, koska jompi kumpi olisi saattanut kuitenkin tulla aukomaan päätänsä kuskin ikkunan taakse siitä, ettei minulla voisi niin kiire olla ettenkö voisi paria minuuttia heidän juttutuokiollensa uhrata.

      
  • Ja sen verran vielä lisää, että jos on kaksi kaistaa samaan suuntaan, niin varmasti molempien kärkinä ovat maailman hitaimmat kiihdyttäjät. Joku Murphyn laki se on, ei voi tietää.

      
  • Onko Anders-Simo sulla ärripurri? :wink:

      
  • Oikeasti aisiaa, mikä ihme ihmisiä vaivaa kun eivät ajattele hieman enemmän miten liikenteessä toimivat ja tuo liikennevalo esimerkki on oivallinen esimerkki, risteyksien vetokyky olisi helppo ainakin tuplata nykyiseen verrattuna :open_mouth: :open_mouth:

      
  • Anders-simo, tuo radikaali poikkitieteellinen toisinajattelija puhuu tässä tapauksessa ASIAA. Liikennevaloihin pitää tulla normaalia vauhtia eikä vapaalla hissukseen rullaten. Ja valoista pitää lähteä reippaasti, ei tietenkään mitenkään revittäen. Kehittynyt kuski pystyy seuraamaan risteävän liikenteenkin valoja ja sovittamaan ykköstä päälle jo hyvissä ajoin kun aavistaa valojen vaihtuvan. Ja jos samaa reittiä ajaa päivästä toiseen niin luulisi valojen sekvenssin jo iskostuvan selkäytimeenkin. Liikenteessä pitää ottaa toisetkin huomioon, ei riitä että itse joten kuten selviää risteyksen yli.

    Mutta punaista päin ajamisesta olen eri mieltä. Muka moraalinen oikeus, jos toiset hidastelevat. Sama moraalinen oikeusko on ylinopeuden suhteenkin? Kun toiset ovat tien tukkona niin minä saan ohittaa runsasta ylinopeutta käyttäen? Ja pysäköinniin suhteen, jos toiset ovat käyttäneet jo kaikki parkkiruudut, niin sillä varjollako minä saan pysäköidä mihin-vaan.

    Ei näin. Aijai.

      
  • Kuulehan, Anders-Simo,

    toivottavasti et käytä tuota moraalista oikeuttasi ajaa risteyksen läpi punaisilla juuri silloin, kun itse ajan risteävää tietä/katua ja minulle on jo vaihtunut vihreä... Minulla tuskin on moraalista oikeutta saada sinua kylkeeni.

    Alkavat olla sen luokan mielipiteitä, että kohta Anders-Simon ainoa moraalinen oikeus on menettää ajokorttinsa!

    [Jube muokkasi tätä viestiä 03.09.2004 klo 09:37]
      
  • Lainaus:
    03.09.2004 klo 09:37 Jube kirjoitti
    Kuulehan, Anders-Simo,

    toivottavasti et käytä tuota moraalista oikeuttasi ajaa risteyksen läpi punaisilla juuri silloin, kun itse ajan risteävää tietä/katua ja minulle on jo vaihtunut vihreä... Minulla tuskin on moraalista oikeutta saada sinua kylkeeni.

    Alkavat olla sen luokan mielipiteitä, että kohta Anders-Simon ainoa moraalinen oikeus on menettää ajokorttinsa!


    Käyttiköhän Huopalehden tiellä tytön yliajanut toimitusjohtaja tätä moraalista oikeutta ajaa päin punaista ? Oliko syynä se, että muut eivät tehneet kaikkeaan sen asian eteen, että kiireinen toimitusjohtaja pääsisi liikennevaloista läpi mahdollisimman sujuvasti ? Vähän ajan päästä ne punaisetkin alkoivat muistuttamaan keltaista. Olen samaa mieltä ettei moraalista oikeutta ole kellään ajaa päin punaista.

    Asiaahan se, että tälläinen rullailu liikennevaloihin on ikävää. Luulen että syynä on bensan pihistely ja ajattelemattomuus. Samanlaista ajattelemattomuutta on esim se, että joudut turhaan odottamaan risteyksessä, kun joku ei näytä suuntamerkkiä ajoissa. Liikenneympyrään tullessa myös harmittaa se, ettei osata näyttä suuntamerkkiä liikenneympyrästä poistuttaessa, taas turhaa odotusta.

      
  • Heitetäänpä tähän väliin kysymys, jonka relevanttiutta voi jokainen tahollaan miettiä: Monellako teistä on kuorma-auton ajoon oikeuttava C-kortti? Tai vielä paremmin, monellako on oma kuorma-auto?

      
  • Lainaus:
    03.09.2004 klo 12:45 Vito kirjoitti
    Heitetäänpä tähän väliin kysymys, jonka relevanttiutta voi jokainen tahollaan miettiä: Monellako teistä on kuorma-auton ajoon oikeuttava C-kortti? Tai vielä paremmin, monellako on oma kuorma-auto?

    C-kortti on, pahus kun ei ole omaa kuorma-autoa... :frowning:

      
  • Taitaa olla helsinkiinpoikaat asialla... nääs ei joka kaupungissa ole noin toimivia valoja, esim. salossa saat ajaa vaikka miljoonaa punaisiin, ei se vaihdu yhtään nopeammin, aika usein on tilanteita että kaikissa suunnissa jossa on autoja on punaiset ja siellä missä on vihreä ei ole edes ketään ollut tulossa, taas jos malttaa tulla valoihin hiiitaasti niin eipä tarvitse edes pysähtyä aina, kun valo kerkeää vaihtua rullatessa vihreäksi... joten se joka ajoi äsken ohi, seisoo nyt odotamassa lähtöä, ja minä ajankin nyt hänen ohi... ja toisaalta kaikki on kiinni ajoituksesta, ei ole mitään järkeä rynnätä odottamaan valonvaihtumista, kun valot ovat toisiinsa kytkettyjä ja edellisen risteyksen vihreä saattaa olla huomioitu seuraavassa risteyksessä siten että sinne saapuessaan tietyllä nopeudella vihreä syttyy "ihan itsestään kohdalla" jos liikenne tilanne sen sallii, seuratkaapas vähän näitä tilanteita muuallakin yksikään risteys ei oikeastaan ole samanlainen, nopeasti risteykseen ajava saattaa saada sellaisen tunteen että nyt mennään lujaa, vaikka hänen ohittamansa ja manaamansa auto odottaa toisella kaistalla takaviistossa samaa valonvaihtoa. Valoista pitää toki lähteä "reippaasti" eikä vihreän palaessa saa töpeksiä... punaisiin ei kannata kuitenkaan kiirehtiä... yleensä.... ainakaan täälläpäin....

      
  • Vaikka itseään ei pidä lliiaksi kehua, monesti tulee mieleen, että jos kaikki ajaisivat yhtä sujuvasti kuin minä, ei ruuhkia syntyisi !! No, vitsi vitsi, mutta:

    mikä ihme siinäkin on, että kun tullaan vihreänä palaviin valoihin, hiljennetään jo valmiiksi niin paljon, että ei ainakaan vahingossakaan keretä niillä vihreillä menemään ?? Ja tosiaan joskus tuntuu, että varsinkin P-Savossa saa jo pari autoa ruuhkan aikaiseksi, kun jäädään vihreiden vaihtuessa tupeksimaan ja etsimään sitä hukassa olevaa ykkösvaihdetta.

    Ja kuten aiemmin tuli esille jo se suuntamerkin näyttökin, joskus tuntuu, että se on lisävaruste monessa autossa, ja jäänyt ostosopimusta tehtäessä ruksaamatta. Saa odottaa risteyksessä ihan turhaan kun ei voi sitä helvetin vilkkua kytkeä jo ajoissa jotta muut kerkeäisi risteävältä tieltä jo mennä. Vilkku ja ratinkääntö tapahtuu yhtäaikaa, eri aikaan niitä ei osata käyttää.

    No, tällaista vuodatusta tällä kertaa, mutta täytyy tietysti muistaa, että toiset liikkuvat liikenteen seassa enemmän, toiset vähemmän. Joten sujuvuuden laitakin on toisilla niin, toisilla näin.

      
  • Turkulainen ajotapa ajokoulun opettajan mukaan: Kun on punaiset painetaan kaasua kun on vihreä niin sitten ollaankin jo epävarmoja.

      
  • Tuomas taitaa olla Turusta, joten Satakunnantie on varmasti tuttu paikka. Kun ajaa keskustan suuntaan, putoaa rajoitus Paalupaikan kohdalla viiteenkymppiin juuri ennen valoja. Tuossa kohdassa saan usein kiukkuisia eleitä kanssa-autoilijoilta, koska hidastelen vihreiden palaessa. Usein olen seuraavassa alamäessä Teboilin kohdalla nähnyt poliiseja tutkan kanssa, joten ehkä pitää vain uskoa tekevänsä oikein enemmistön eriävästä mielipiteestä ja aiheutetusta häiriöstä huolimatta.

      
  • En meinaa saada sormiani kirjoittamaan tätä, mutta olen A-S:n kanssa samaa mieltä, tosin vain periaatteesta, että ihmisten pitäisi ajatella enemmän kokonaisuutta kuin omaa liikkumistaan. Moraalisesta oikeudesta ajaa punaisia päin olen jyrkästi eri mieltä, kaksi typerää temppua ei kumoa toisiaan vaan niiden summa voi olla reilusti yli kaksi typerää temppua.

    Varsinainen perusongelmahan ei ole se, miten lähdetään valoista vaan se, miten ylipäätään suhtautuu liikenteeseen. Jos siihen suhtautuu OMIEN kokemusten kannalta, ei välitä tai edes tajua, miten se vaikuttaa muiden liikkumiseen ja sitten muun muassa hiippaillaan valoihin ja valoista ihan omaan tahtiin. Jos taas siihen suhtautuu kuin rattaan hammas vaihteistossa, homma sujuu niin hyvin kuin tie ja muut ulkoiset tekijät sallivat.

    Tärkeintä on, että asiat tehdään samassa tilanteessa samalla tavalla. Vaikka puolustan aina liikennesääntöjä, se ei johdu siitä että olisin niihin sen kummemmin ihastunut, vaan koska se on ainoa yhteinen nimittäjä liikenteessä. KAIKKI muu vaihtelee, säännöt pysyvät. Sen tilalle on ehdotettu maalaisjärkeä ja oikeustajua ja vastaavia, mutta tässä liikennevaloasiassa meillä taas on hyvä esimerkki siitä, mihin sellainen johtaa; yhden kannalta on järkevää himmailla valoihin tullessa ja lähtiessä, ei hän niin tekisi jos se olisi hänen mielestään tyhmää.

    Olisi mielenkiintoista kuulla A-S:n kommentti siitä, miksi laki pitäisi ottaa käyttöön juuri tässä häntä ärsyttävässä asiassa? Entä jos nuo hidastelevat käyttävät samoja perusteluja kuin sinä nopeusrajoituksista (”On se jumangega kumma että ihmiset noudattaa näitä alimitoitettujakin nopeusrajoituksia, vaikka jokainen tietää, että ne ovat tarkoitetutkin ylitettäviksi…”)? Millä koodilla selvitetään liikenteen tuoksinassa, kenen tulkinta ja ”tieto” missäkin tilanteessa on se, jonka mukaan toimitaan? Mistä sen tietää, ettei TKL:n käsky olla haittaamatta muuta liikennettä onkin vaan koodi joka tarkoittaa, että ”haitatkaa pois vaan jos se on teistä mukavampaa niin”?

    Tätä tietoa odotellessa ajan sen tyhmän ja epäoikeudenmukaisen Tieliikennelain mukaan.

      
  • Lainaus:
    13.09.2004 klo 19:46 Herbert kirjoitti
    Tuomas taitaa olla Turusta, joten Satakunnantie on varmasti tuttu paikka. Kun ajaa keskustan suuntaan, putoaa rajoitus Paalupaikan kohdalla viiteenkymppiin juuri ennen valoja. Tuossa kohdassa saan usein kiukkuisia eleitä kanssa-autoilijoilta, koska hidastelen vihreiden palaessa. Usein olen seuraavassa alamäessä Teboilin kohdalla nähnyt poliiseja tutkan kanssa, joten ehkä pitää vain uskoa tekevänsä oikein enemmistön eriävästä mielipiteestä ja aiheutetusta häiriöstä huolimatta.


    Joo tuo on tuttupaikka :smile: ! Ajan tuossa usein ja siinä on ongelmia, itse noudatan rajoituksia minua ohitellaan siinä kohdin ja ollaan vihaisia koska en kiihdyttele kun tullaan valoihin. Se on pelottava paikka. Tuo on tuttua! Olen puoliturkulainen. Herbert taitaa itsekin olla turkulainen, vai? :smile: :confused:

      
  • Ai mää vai?

      
  • Lainaus:
    15.09.2004 klo 17:10 Herbert kirjoitti
    Ai mää vai?


    :grin: , eli kyllä! :grin:

      
  • Tilannehan on sellainen että se kohta jolloin saat jotain mahdollista "hyötyä" siitä että ajan punaisiin reippaasti, on sillon kun valo olisi ehkä vaihtumassa vihreäksi sinun suunnaltasi, jos sillähetkellä satuu olemaan sellainen tutkimus ohjauksessa käynnissä, jotta onko ketään odotamassa autoa, ja ohjelmassa silloin kohta että: jos auto ei ole jätetään vuoro väliin.

    Ja sitten se tuuri että juuri osusi tälläiseen saumaan...
    joka risteys ei jätä vuoroja välistä...
    ja jos valon on nähty juuri vaihtuvan punaiseksi, tuskin se heti vihreäksi tulee vaihtumaan... ja jos tuleekin ei siihen vauhti auta..
    valot kun eivät sitä nopeutta tunnista, vain sen onko auto tietyssä paikassa tiettyyn aikaan, tai lähestyykö auto...

    jos jättääkin, on tämä mahdollisuus esim 4-tien risteyksessä noin 25%... joten kyllä kannattaa kaahata punaisiin ;-)
    noin 1/4 osan mahdollisuus että vuoro saattaa ehkä jäädä välistä...
    joku järki olis hyvä olla... ihmisillä...
    ja oikesti miettiä näitä juttuja...

    itse ajan punaisiin aina kaasu ylhäällä tai vapaalla, en koskaa kaasua painaen... turhasta kaahauksesta ei käsi kun itse ja omat harmot

      
  • Joku menee punaisia päin kiihdyttäen kovaan nopeuteen, seuraaviinkin valoihin on kiire että ehtii ajoissa muiden alta joten nopeus nousee koko ajan, kun ei kumminkaan ehtisi pysähtyä valoihin. Tämän tapaista olen joskus harvoin huomannut.

      
  • Lainaus:
    20.09.2004 klo 14:31 MakeX kirjoitti

    Ja sitten se tuuri että juuri osusi tälläiseen saumaan...
    joka risteys ei jätä vuoroja välistä...
    ja jos valon on nähty juuri vaihtuvan punaiseksi, tuskin se heti vihreäksi tulee vaihtumaan... ja jos tuleekin ei siihen vauhti auta..
    valot kun eivät sitä nopeutta tunnista, vain sen onko auto tietyssä paikassa tiettyyn aikaan, tai lähestyykö auto...

    itse ajan punaisiin aina kaasu ylhäällä tai vapaalla, en koskaa kaasua painaen... turhasta kaahauksesta ei käsi kun itse ja omat harmot


    Tassapa kiteytyy tama ajattelemattomuus. Siis tietenkaan et ITSE paase niista valoista yhtaan aikaisemmin, mutta usein on tilanne jossa vasemmalle kaantyvilla on nuolivalot ja oma ryhmityskaistansa. Talla kaistalla sitten on ne tunnistimet, ja jos tulet siihen myohassa, joudut odottelemaan valilla jarkyttavan pitkia aikoja ihan turhaan. Nain esim. Helsingissa vihdintiella ennen mannerheimintieta kun kaannytaan vasemmalle paloaseman kulmalta.

    Tama on minunkin mielestani todella raivostuttavaa, sama ongelma samalla vihdintiella kaannyttaessa vasemmalle hameenlinnantielle jossa on jalleen vasemmalle kaantyjille oma lyhyt kaistansa ennen risteysta. Mutta sinnepa ei paasekaan kun suoraan ajavat matelevat kavelyvauhtia koska HEILLA ITSELLAAN ei ole mahdollisuutta paasta valoista. P**kele!

    Naita on ainakin Helsingissa lukemattomia muitakin paikkoja.

      
  • Lainaus:
    23.09.2004 klo 07:19 Aasiaa kirjoitti
    Tassapa kiteytyy tama ajattelemattomuus. Siis tietenkaan et ITSE paase niista valoista yhtaan aikaisemmin, mutta usein on tilanne jossa vasemmalle kaantyvilla on nuolivalot ja oma ryhmityskaistansa. Talla kaistalla sitten on ne tunnistimet, ja jos tulet siihen myohassa, joudut odottelemaan valilla jarkyttavan pitkia aikoja ihan turhaan. Nain esim. Helsingissa vihdintiella ennen mannerheimintieta kun kaannytaan vasemmalle paloaseman kulmalta.

    Tama on minunkin mielestani todella raivostuttavaa, sama ongelma samalla vihdintiella kaannyttaessa vasemmalle hameenlinnantielle jossa on jalleen vasemmalle kaantyjille oma lyhyt kaistansa ennen risteysta. Mutta sinnepa ei paasekaan kun suoraan ajavat matelevat kavelyvauhtia koska HEILLA ITSELLAAN ei ole mahdollisuutta paasta valoista. P**kele!

    Naita on ainakin Helsingissa lukemattomia muitakin paikkoja.


    Entäs sitten, kun niistä valoista lopulta selvitään? Kaahataan kuin viimeistä päivää seuraavissa valoissa punaista päin ja jalankulkijoiden yli, että saadaan takaisin edellisissä valoissa vietetty ylimääräinen puoli minuuttia? Laittakaapa joskus sekuntikello käyniin kun pysähdytte punaisiin, niin huomaatte että niissä vietetty aika ei todellakaan ole pitkä. Se vain aiheuttaa teille heikkohermoisille verenpainetta, kun ette osaa suhteuttaa asioita. Liikennevaloja ei voi syyttää, jos itse myöhästyy jostakin. :sleepy:

      
  • Minä kun olen itte liikenteessä, eihän muut ole kuin estämässä minun liikkumistani.
    Laittasivat vielä suoran tien kotiovelle asti - nelikaistaisena. Ja hirvet ja kaikki pienemmät pitäs ampua.

    Mutta totta se on. Pitää ajatella mitä omat toimet vaikuttaa muihin tiellä ja sen varsilla liikkujiin. Kunpa moni tekisikin niin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit