Tieraivo

34 kommenttia
2»
  • Lainaus:
    15.02.2005 klo 12:28 TeeCee kirjoitti
    Olen miettinyt, miten tältä voisi välttyä. Mieleen tulee neljä keinoa.

    Keksin itse viidennen. Paneppas siellä motarilla cruise (tasanopeuden säädin) tasan liikennemerkin osoittamalle suurimmalle sallitulle ajonopeudelle, niin ei tarvi ohittaa. Muut kyllä huolehtivat siitä :tongue:

      
  • ExQm:” Keksin itse viidennen. Paneppas siellä motarilla cruise (tasanopeuden säädin) tasan liikennemerkin osoittamalle suurimmalle sallitulle ajonopeudelle, niin ei tarvi ohittaa. Muut kyllä huolehtivat siitä”

    Justiinsa noin teenkin. Siinä käy niin, että se vauhti kelpaa monille vaikka kuinka pitkään, mutta ans’olla kun saamme jonkun kiinni. Oli letka yhden tai 20 auton mittainen, kaikki hyppäävät ohituskaistalle niin äkkiä, etteivät ehdi näyttää suuntamerkkiäkään ennen kuin ohituskaistalla.

    Jos ajan 80 km/h, en saa enää edes kuorma-autoja kiinni ja saan ajaa tasaista vauhtia. Silloin vain moottoritien idea kärsii ja kuvaamani ilmiö siirtyy taakseni. Nyt siellä on koko ajan joku pussitettuna, koska 80 ajava on moottoritiellä muuta liikennettä paljon hitaampi.

    Fiksu tapa olisi ajaa niin kuin liikennesäännöt sanovat ja tarkkailla itseään, ettei huomaamattaan vaistomaisesti lisää nopeutta jos siihen ei ole aihetta. Jos jonossa voidaan ajaa ajokaistalla, kyllä se onnistuu ohituskaistallakin.

      
  • Lainaus:
    18.02.2005 klo 13:35 TeeCee kirjoitti

    Fiksu tapa olisi ajaa niin kuin liikennesäännöt sanovat ja tarkkailla itseään, ettei huomaamattaan vaistomaisesti lisää nopeutta jos siihen ei ole aihetta. Jos jonossa voidaan ajaa ajokaistalla, kyllä se onnistuu ohituskaistallakin.

    Totta puhut ja tässähän se asian ydin sitten tulla tupsahtikin. Cruiserilla minunkin nopeuteni pysyy tasaisena, mutta ilman sitä saattais olla joskus vaikeaa, sillä olenhan vain tavallinen Suomalainen autoilija :kiss:

      
  • ExQm:” Cruiserilla minunkin nopeuteni pysyy tasaisena, mutta ilman sitä saattais olla joskus vaikeaa, sillä olenhan vain tavallinen Suomalainen autoilija”

    Oikein hyvä huomio. Tässä kirjoitellessa tuppaa unohtumaan, että useimmat vain ajaa eikä liikenne ole heille niin tärkeä, että sitä pitäisi pohtia eri kanteilta. Useimmille liikenteen ilmiöt ovat varmaan yhtä kaukaisia kuin minulle nuo ”Viihde-elektroniikka”-osaston keskustelut. Minä näpäytän laitteen auki ja se näyttää minulle juttuja, en tiedä yhtään mitä sen laitteen sisällä tapahtuu. Varmaan jarrutusmatkojen tai tilastojen kanssa pähkäily on yhtä vähän mielenkiintoista tavallisen kuskin kannalta.

    Veikkaan että jalkapallo, jääkiekko tai F1 ovat niin suosittuja siksi, että niissä kuka tahansa voi tuntea olevansa asiantuntija. Yhden matsin tai kisan katsottuaan voi jo antaa kommentteja, jotka kuulostavat omaan korvaan asiantuntevilta. Jokainen on joskus pelannut noita pelejä ja ajanut autoa vähän kovempaa, hän siis tietää mitä Litmasen tai Räikkösen päässä liikkuu.

    Ko. lajeille on yhteistä, että sekä huippuasiantuntija että maallikko saa niistä paljon irti. Niistä ikään kuin avautuu uusia kerroksia sitä mukaa kun niihin pääsee syvemmälle.

    Tuo kommenttisi sai taas muistamaan tämän asian. Turha minun on äimistellä miksi liikenteessä sitä tai tätä tai kuinka heppoisilla tiedoilla varustautuneena voidaan olla niin kauhean varmoja monimutkaisista asioista. Ihminen tekee johtopäätöksensä niillä tiedoilla joita hänellä on, ei hän tiedä, mitä ei tiedä. Lintu laulaa äänellään.

    Minun on siis turha ihmetellä, miksi kuski ei pysty pitämään tasaista nopeutta vaihtaessaan ohituskaistalle. Hän ei tiedosta asiaa, koska ei ole sillä hetkellä henkisesti läsnä, ajaminen on hänelle rutiinia. Jälkeenpäin taas hän ei tiedä tehneensä mitään ikävää, koska hänen kannaltaan katsottuna edellä menevä hiljensi, tietysti hänen oli ohitettava. Mistä sen tietää, mitä itsekin on tullut hölmöiltyä kun on ajellut ajatuksissaan ja antanut tuurin hoitaa osan kuskin tehtävistä.

    Tämä auttaa taas ensikerralla olemaan hermostumatta, kun odotan hitaamman takana että ohituskaista vapautuisi. Eivät ne ilkeyttään sitä tee eikä ne tyhmiä ole, ne vain näkevät asian eri kantilta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit