Mäkeen juuttunut V70

9 kommenttia

Eilen ajoin kotiin pikkutietä omakotialueella Espoossa. Suojan takia luminen tien pinta oli upottava.
Pikkumäkeen oli juuttunut nastarenkainen uusi V70. Se ei kertakaikkiaan päässyt ylös. Auton raskas keula kaivautui syvälle ja siihen se jäi kerta toisensa jälkeen kuopimaan. Kuin poro etsimässä jäkälää lumen alta.
Kun Volvo oli jälleen kerran peruuttanut ajoin ohi kitkarenkaisella BMW:lläni jolla ei ollut minkäänlaisia vaikeuksia nousta mäkeä.
Ja tämä tarina on tosi.
Keulapainoiset 60-40 kyntävät etuvetoautot ovat näköjään suurissa vaikeuksissa kun tiet pehmenee. Takavetoiset 50-50 painojakaumalla menevät kuin tyhjää vain.


  
  • Tämä lyhyt tarina vain ilmeisesti kertoo ao. BMW-kuskin ajatusmaailmasta, pienet on huolet Espoon maatiloilla . :sunglasses:

      
  • Tumpelo kuski! Ei kannata pysähtyä kesken mäen! :sunglasses:

      
  • Eläköön neliveto! Naapuri jätti etuvetoisen auton tielle, kun ei uskaltanut edes yrittää upottavalle pihakadulle. Nelivetoisella ei ollut mitään vaikeuksia! Tie petti alla, silti auto kulki nätisti eteenpäin. En huoli enää koskaan vajaavetoista autoa!

      
  • Lainaus:
    04.04.2006 klo 11:00 vannima kirjoitti
    En huoli enää koskaan vajaavetoista autoa!


    En minäkään. Välillä tosin voi testata huvikseen, miten talvinen matkanteko sujuu vajaavedolla (namiskasta). Äkkiä sitä sen jälkeen tuuppaa takaisin 4wd -asentoon.

    Ken muuten on Volvoa nyt hankkimassa, kannattaa ehdottomasti maksaa se tarjouksen 3 000 Eur AWD:sta... Mielestäni siinä on varusteen hyöty ja hinta kohdallaan.

      
  • Lainaus:
    04.04.2006 klo 12:16 Zilo kirjoitti
    Lainaus:
    04.04.2006 klo 11:00 vannima kirjoitti
    En huoli enää koskaan vajaavetoista autoa!


    En minäkään. Välillä tosin voi testata huvikseen, miten talvinen matkanteko sujuu vajaavedolla (namiskasta). Äkkiä sitä sen jälkeen tuuppaa takaisin 4wd -asentoon.

    Ken muuten on Volvoa nyt hankkimassa, kannattaa ehdottomasti maksaa se tarjouksen 3 000 Eur AWD:sta... Mielestäni siinä on varusteen hyöty ja hinta kohdallaan.


    Satuin paikalle.

    Kun Volvo S80 oli suistunut pohjoisessa lumivallin läpi ojaan. Pojat lapioivat lumet pois auton takaa ja vetivät sen ylös nelivetoisella Volvo S70:ä. Alkoi ensin naurattaa, ei ikinä nouse tuo lehmä ylös.. ajattelin, mutta niin se vain nousi, kun antoivat miehissä pienen tönäisyn ojan pohjalla.

    Neliveto on jotain aivan muuta, kuin etu/takaveto. Siitä ei päästä mihinkään.

      
  • Lainaus:
    04.04.2006 klo 14:38 EsaZX12R kirjoitti

    Neliveto on jotain aivan muuta, kuin etu/takaveto. Siitä ei päästä mihinkään.


    Kyllä siitä joutuu myös maksamaan ostohintana ja kulutuksena, eivätkä kaikki nelivedot ole mitenkään hyviä.

    Sähköisesti ohjaillut nelivedot eivät useinkaan pelaa niin kuin niiden pitäisi. Reagointi ja vedon ohjaus on liian hidasta ja joskus yllättävää / epäloogista. BMW:llä tuntuu pelaavan ainakin normaaliolosuhteissa hyvin, ehkä myös Volvolla nykyään. Volvon AWD:n ensimmäiset versiot eivät kuitenkaan kovin kummoisia olleet, nyt on varmasti kehitystä tapahtunut. Kuitenkin Audin quattro on jatkuvana nelivetona minusta parempi jos puhutaan puhtaista ajo-ominaisuuksista. Mutta siinä kulutus nousee aika koviin lukemiin, Subarulla vielä kovempiin.

    Kun puhutaan nelivedoista, niin siinä puhutaan aika kirjavasta joukosta noin ajo-ominaisuuksiltaan. Joissain tapauksissa jopa hengenvaarallisia laitteita.

      
  • Helposti näyttää V70 tosiaan kuopan itselleen kaivavan. Pari päivää sitten nykäisin yhden semmoisen taksin kuopastaan ylös paikassa, joka nyt ei minusta maaiman hankalin ollut etuvetoautollekaan.

      
  • Kerran ajelin tutun nelivedon perässä mäkisellä soratiellä mökiltä tullessamme. Meinas jäädä neliveto jyrkissä mäissä pyöriin "kivien päälle", itsellä ei kaksvetosella mitään ongelmaa. Oliko vika autossa vai kuskissa? :sunglasses: Koskaan en ole jäänyt kaksvetosella kiinni talvella tai kesällä, siis jos ei ole "mahasta" juuttunut! :smile: Toisaalta minä osaan ajaa! :sunglasses:

      
  • Keskustelun avannut BMWmies ilmeisesti uskoo että 50-50 ja takaveto on ideaali. Lukeehan niin BMW mainoksessa! Tosiasia on että BMW:n on pitänyt juuri sen takia siirtää painoa taksepäin, kun takapää on liian kevyt vetäville pyörille ja se ei muuten pärjäisi vertailussa etuvedolle.

    Takaveto on oikeasti järkevä vain takamoottorisessa henkilöautossa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit