Nopeudennäyttötaulut

10 kommenttia

Millähän tekniikalla nämä nopeudennäyttötaulut mittaavat ajonopeuden kun ainakin täällä Joensuun lähellä vt 6:lla sijaitsevan taulun näyttämä heittelee aivan eri lukemia tauluun vaikka ajaisinkin joka kerta samaa nopeutta? Autolla olen ajanut mittarinopeudella 100 km/h ja taulu on näyttänyt lukemia 90-100 km/h!!! Moottoripyörälläkin jossa on digitaalimittari olen ajanut useamman kerran mittarinopeudella 100 km/h ja taulu on antanut nopeuslukemia 94-104 km/h??? Joka kerta olen ajanut pitemmän pätkän tasaista satasen vauhtia ennen taulua eli ajonopeuden muutoksestakaan (kiihdytys/jarrutus) erot eivät voi johtua. Liekö joku kalibrointi jäänyt tekemättä vai mistä moinen voi johtua?

  
  • Luullakseni tiehen asennetuilla induktiivisillä antureilla. Meilläpäin on ainakin toiminut hienosti ja näyttänyt aina samaa (tietenkin nopeuden ollessa sama).

      
  • MInä ajan joka päivä yhden taulun ohi. Hyvin toimii ja samalla mittarinopeudella näyttää samaa lukemaakin eri kerroilla.

    Sen olen havainnut että pienikin nopeuden muutos, kiihdytys tai jarutus muuttaa lukemia ällistyttävän paljon, paljon enemmän kuin auton mittarin lukemien perusteella luulisi. Siis kun kiihdyttää, niin nopeudennäyttötaulu näyttää korkeampaa lukemaa kuin todellisuudessa oli korkein vauhti ja nopeutta hidastattaessa sitten päinvastoin. Eli on todella tärkeätä se tasainen nopeus mittauspaikan kohdalla.

      
  • Kysymyksessä on varmaan yksittäisen näyttötaulun ongelma. Minulla on aina Garminin GPS kojetaululla, joka kertoo myös ajonopeuden. Aina näyttötaulut ovat näyttäneet saman lukeman kuin tuo GPS. Edelläajavaan autoon minulla on tietysti myös mittauskohdassa yhtä pitkä ero metreissä kuin nopeus on kilometriä tunnissa, kuten tietysti meillä aina on maantiellä. :smile:

      
  • Usein se kohta, josta nopeus mitataan, on ilmaistu sinisellä merkkitaululla. En muista onko tuon Joensuun taulun kohdalla sitä. Jos autoja ajaa peräkkäin voi olla vaikea tietää, mikä näytöistä koskee omaa autoa.
    Minulle tuo Joensuussa VT 6:lla oleva taulu on antanut hyvin tarkkoja lukemia.

      
  • Useita vuosia sitten ihmettelin erästä näyttötaulua, kun lukemat tuntuivat heittävän. Laitoin sähköpostia tiehallintoon ja vastaus tuli nopsasti ja olivat tietoisia ko. taulun ongelmista, jotka tulivat erityisesti esille kun ajetaan lähellä ja varsinkin silloin oli ongelmia jos ajettiin rekan (siis perävaunullisen) perässä (liian lähellä). No ko. taulu oli vanhalla tienpätkällä ja oli jo silloin poistettavien listalla.
    Tosiaan taulut näyttävät olevan tosi herkkiä ei-tasaiselle nopeudelle, kuten moni muukin on huomannut.

      
  • Lainaus:
    01.08.2005 klo 19:30 peksak kirjoitti
    Tosiaan taulut näyttävät olevan tosi herkkiä ei-tasaiselle nopeudelle, kuten moni muukin on huomannut.


    OT: Sitten kun mietimme asiaa siltä kannalta, että samaa mittaustekniikkaa käyttävillä laitteilla jaellaan sakkoja... Ei kai se rassaa, jos ylimääräistä rahaa on ja paljon :smile:

      
  • Lainaus:
    02.08.2005 klo 09:46 Zilo kirjoitti
    Lainaus:
    01.08.2005 klo 19:30 peksak kirjoitti
    Tosiaan taulut näyttävät olevan tosi herkkiä ei-tasaiselle nopeudelle, kuten moni muukin on huomannut.


    OT: Sitten kun mietimme asiaa siltä kannalta, että samaa mittaustekniikkaa käyttävillä laitteilla jaellaan sakkoja... Ei kai se rassaa, jos ylimääräistä rahaa on ja paljon :smile:


    Niimpä, silti en ole sakkoja saanut eikä valo välähtänyt, kun olen rajoitusten mukaan ajellut. Tuore tutkimus paljasti, että automaattisesti valvotuilla osuuksilla kuolonkolarit puolittuneet ja muiden kolarien vammat vähentyneet, kun keskinopeudet ja törkeät ylinopeudet on vähentyneet.

    Rekkamiehistä en tiedä onko heillä ollut ongelmia, kun vetää perävaunua. Ilmeisesti mittarissa on sen verran järkeä, että se poistaa ylimääräiset pulssit pois laskuista.

      
  • Lainaus:
    02.08.2005 klo 09:46 Zilo kirjoitti
    Lainaus:
    01.08.2005 klo 19:30 peksak kirjoitti
    Tosiaan taulut näyttävät olevan tosi herkkiä ei-tasaiselle nopeudelle, kuten moni muukin on huomannut.


    OT: Sitten kun mietimme asiaa siltä kannalta, että samaa mittaustekniikkaa käyttävillä laitteilla jaellaan sakkoja... Ei kai se rassaa, jos ylimääräistä rahaa on ja paljon :smile:


    Mainitsemani taulu oli jo vanhaa tekniikkaa, niin ymmärsin tiehallinnon vastauksesta ja toisaalta käytetäänkö samaa tekniikkaa (induktiivista) sakkoihin, eikös esim. kameratolpat toimi tutkalla.
    Ja nuo ei-tasaisen nopeuden näyttöerot saattavat olla ihan oikeitakin, mutu-menetelmässähän on suuret toleranssit.
    Uskon ja luotan että jos/kun sakkoja jaetaan, niin silloin tekniikka on testattua - ja tämäkään ei poista yksittäisiä virheitä, tekniikan kyseessä ollen mikään ei poista virhemahdollisuutta.

      
  • Lainaus:
    03.08.2005 klo 07:39 peksak kirjoitti
    Mainitsemani taulu oli jo vanhaa tekniikkaa, niin ymmärsin tiehallinnon vastauksesta ja toisaalta käytetäänkö samaa tekniikkaa (induktiivista) sakkoihin, eikös esim. kameratolpat toimi tutkalla.


    Kameratolpat mittaavat nopeutta maahan kaivetuilla induktiivisilla antureilla. Liikuteltavat tehovalvontayksiköt (vanin perästä kuvaavat) käyttävät laser-mittausta.

    Suomessa tosin toleranssi nopeusrajoituksen ylityksessä on niin korkealla, etteivät heitot välttämättä tule esille vaikka niitä olisikin. Mahdollisen puuttumiskynnyksen alentuessa meilläkin voi tulla tästä ongelmia.

    [Zilo muokkasi tätä viestiä 03.08.2005 klo 09:35]
      
  • Miksi nuo taulut vaan vilkuttaa usein, eikö ne saa nopeutta mitattua silloin? :sunglasses:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit