Via Baltica kokemukset 2005

2 kommenttia

Ajoin ensi kerran Via Balticaa Vilnaan asti 1990-luvun alussa. Silloin tie ja liikenne toimi aika hyvin. Sen jälkeen olen ajellut siellä muutaman kerran. Tänä kesänä muutaman vuoden tauon lähdin lomalla etelään katselemaan mikä on tilanne nyt, mutta käännyin takaisin Riikassa.
Kehitys on mennyt huonoon suuntaan. En suosittele Via Balticaa nykyisin kenellekään.
Virossa tiet vastaavat Suomen teitä, paitsi hajonta on suurempi. Ajokulttuuri on aggressiivisempi, urheiluhenkeä, liian pienet etäisyydet ja turhia ohitteluja.
Mutta varsinainen ongelma on Latvia. Ensinnäkin Via Baltica Pohjois-Latviassa on pahasti tietöiden repimä. Matka kestää tunteja kauemmin kuin luulisi. Mutta pahinta on ajokulttuuri, joka on ylivoimaisesti huonoin missään tapaamani. Aivan sairas liikenne.
Pahin on erittäin vilkas raskas liikenne. Rekat ja bussit ajaa puskuriin kiinni, ohittelee törkeästi, ja ajavat mm. risteyksissä kaasu pohjassa vasemmalta ohi kaikkien keltaisten viivojen yli lainkaan hiljentämättä kun henkilöautojono hiljentää vauhtia rajoituksen mukaan. Bussi- ja rekkakuskit ovat kriminaaleja. Ihmishenki on halpa näille häiriintyneille yksilöille, jotka pitäisi sulkea häkkiin loppuiäksi.
Latvian ajokulttuuriin kuuluu myös kamikaze ohitukset, joita näin kymmeniä, aina muutaman minuutin välein. Tyypillisesti nuorehko mies, Saksasta tuotu vanha BMW tai vastaava, ja usein naisia takapenkillä. Karmeaa.
Sen sijaan jos Latviassa jos omistaa uuden ison BMW:n tai Audin jossa on tummat lasit saa ajaa tietyön takia pysähtyneen kymmenien autojen jonon ohi kovaa vauhtia ihan Neuvostoliiton tyyliin. Tällaisia näin Via Balticalla useita.
Riikassa ei tietä kaverille anneta, eikä kampasysteemi toimi, vaan autoja kiilataan surutta. Jokainen liikennetapahtuma on urheilusuoritus kilpailijaa vastaan. Samaa näkee virolaisten kesken myös Tallinnassa, mutta paljon lievempänä.
Ja sokeri pohjalla. Liikennepoliiisi on kuitenkin selvästi ollut Suomessa koulutuksessa, koska sakkorysä on siellä missä Suomessakin. Ajotapaa ei lainkaan valvota. Mutta jos on hyvä leveä tie, ja rajoitus 60 km/h, siinä on tutka. Ajoin yli 100 km yhden Hondan kanssa siististi peräkkäin. Samalla aikaan kymmenet muut kuskit rikkoi ympärillä jatkuvasti niin törkeästi sääntöjä että Suomessa ei näe elinaikanaan sellaista kertaakaan. No mutta kukas se sieltä poimittiin sakkorysään se oli se kiltti Honda.
Balttien ongelma (niin kuin Suomessakin) ei ole lainkaan ylinopeus. Päinvastoin ohitustilanteet syntyvät pääasiassa liian hitaista ajoneuvoista ja ovat vaarallisia teiden kapeuden takia. Ongelma on asenteet ja väärät tilannenopeudet ja etäisyydet.


  
  • Nunchaku: ” Balttien ongelma (niin kuin Suomessakin) ei ole lainkaan ylinopeus.”

    Onko sinulla teoriaa siitä, miksei voimakkaampi isku vaikuta vammoihin Suomessa ja Balttiassa kuten muualla universumissa?

    Nunchaku: ”Päinvastoin ohitustilanteet syntyvät pääasiassa liian hitaista ajoneuvoista ja ovat vaarallisia teiden kapeuden takia.”

    Kuskille ei tietenkään jää tuossa tilanteessa muuta vaihtoehtoa kuin tehdä vaarallisia ohituksia, niinkö?

    Vaikka oman ajotyylin muuttaminen työlästä onkin, kyllä miljoonien kuskien kouluttaminen ja Via Baltican leventäminen yksin ja yhden reissun aikana myös työstä käy. Helpointa ja hyödyttömintä on etsiä vikaa olosuhteista tai muista ihmisiä. Mielenrauhaahan sillä kyllä saa, tulee hyvä fiilinki kun näin ratkoo yhteisiä ongelmia vaikka muut ei tee asian eteen mitään.

    Jos tarkoitat ”liian hitailla ajoneuvoilla” muita henkilöautoja, oletko tullut ajatelleeksi, että kahden ajoneuvon väliseen nopeuseroon ja sitä kautta ohitustarpeeseen vaikuttaa molempien nopeus ja sinä voit vaikuttaa niistä vain toiseen? Käytitkö tätä mahdollisuutta?

      
  • Noita baltteja näkee myös Kehä I:llä espoossa.

    Vaan ei poliisi tee mitään kun armaita urheilijoita pitää vahtia satojen poliisien voimalla.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit