Ruotsiin bensa&diesel kielto..?

5 kommenttia

Lehdessä oli mielenkiintoinen artikkeli Ruotsin liikenteestä sikäli, että mikäli vihreät ja demarit tai oliko keskusta pääsevät yhdessä hallitukseen, he tulevat esittämään yhtenä projektina bensiini- ja dieselkäyttöisten ajoneuvon maahantuonti- ja valmistuskiellon Ruotsissa, alkaen v. 2015. Biopolttoaineilla, metanoolilla, maakaasulla jne. tulisi Ruotsin pyörät pyöriä siinä tapauksessa.

Ensin ajatus naurattaa.
Sitten tuleekin mieleen uutinen, että Barsebäckin ydinvoimalaitos suljetaan. Syy on selvä, se on vanhin ja vaatisi monen miljardin investoinnin sen nykyaikaistamiseksi. Suomessa rakennetaan meidän 5.s ydinvoimala. Tottakai sähkö ostetaan Suomesta, Ruotsihan saa lisätä päinvastoin päästöjä miten haluaa, kun Suomi maksaa. Joten Ruotsi voi hyvin ostaa sähkön meiltä, ja vielä lisätä teollisuuden tuottavuutta samoilla kilpailluilla alueilla kuin Suomi, eikä maksa lisäpäästöistä kenellekään mitään.

Joten seurataan Ruotsalaisten tilannetta autoilussa myös. Tuleeko niin suuri päästösäästö, että kohta ei Ruottalaisten tarvitse tehdä mitään. Olen tunnetusti kriittinen Suomalaisiin päättäjien kykyyn suunnata katseensa tulevaisuuteen, se tarkoittaa yli vaalikauden, eli 4 v. kerralla, sekä pidemmälle kuin katse yltää Eduskuntatalon portailta. Saamme varmasti jossain vaiheessa huomata tämänkin.

Mikä ajatus lie tällä kertaa kyseessä, kannattaa Ruotsin liikennepolitiikkaa ainakin seurata. Ehkä valmistavat omat polttoaineensa, jolloin omavaraisuusaste kasvaa huimasti. Suomessa ihmetellään vielä pitkään, se on varma. Ruotsi kuppaa ennemmin muita kuin verottaa omia kansalaisia yli sietokynnyksen. Saa nähdä pitääkö paikkansa?

[SixPack muokkasi tätä viestiä 05.10.2004 klo 00:50]
  
  • Eipä sattunut silmiini tuota artikkelia, mutta kunnianhimon puutteesta ei naapureitamme voi syyttää.

    Käsittääkseni ainakin Tukholmassa, luultavasti myös muissakin suuremmissa kaupungeissa, käytetään melko paljon biopolttoaineita esim. busseissa. Liikenteessä näkyy myös henkilöauto-Volvoja, joiden kyljessä mainostetaan auton käyttämää edistyksellisempää bi-fuel-tekniikkaa. Näin ollen ajatus ei ehkä ole niin utopistinen, miltä se suomalaisin silmin katsottuna aluksi vaikuttaa.

    Hauskalta sen sijaan vaikuttaa ruotsalaisten pyrkimys luopua ydinvoimasta. Juuri myönnettiin jonkinlainen toimenpidelupa kaapelin rakentamiseen Eurajoelta Ruotsiin. Kun omien voimaloiden kapasiteetti ei enää riitä, ostetaan ydinsähköä Suomesta. Me puolestan ostamme sitä Venäjältä.

      
  • Lainaus:
    05.10.2004 klo 00:46 SixPack kirjoitti
    Tottakai sähkö ostetaan Suomesta, Ruotsihan saa lisätä päinvastoin päästöjä miten haluaa, kun Suomi maksaa. Joten Ruotsi voi hyvin ostaa sähkön meiltä, ja vielä lisätä teollisuuden tuottavuutta samoilla kilpailluilla alueilla kuin Suomi, eikä maksa lisäpäästöistä kenellekään mitään.

    Nyt meni kyllä aika pahasti ohi. Mitä ilmeisimmin tarkoitat, että Ruotsin ei tarvitse leikata teollisuuden päästöjä, koska kasvava energiankulutus korvataan ostamalla suomalaista ydinsähköä. Voisit hieman tarkentaa.

    Miksi sähkö ostetaan Suomesta jos kerran uusiutuvaa energiaa käyttävien autojen ansiosta omat päästöoikeudet mahdollistavat energiantuotannon edullisesti fossiilisilla polttoaineilla tai vaikkapa uusiutuvilla? Liikeyritykset tunnetusti pyrkivät voittojen maksimointiin, ja kun kerran Ruotsin on pakko saada sähköenergiaa ulkomailta, tottakai pörssisähkön hinta nousee. Siinähän Suomi tahkoaa rahaa myymällä ydinsähköä hölmöille ruotsalaisille.

    Rupesin tässä miettimään vielä että millähän Ruotsi ajatteli autojaan pyörittää. Uusiutuvista polttoaineista tulee mieleen ainoastaan puuperäiset, joiden valmistus vaatisi valtavan metsäalan joka taas olisi suoraan metsäteollisuudelta pois. Mitä ilmeisemmin autoja olisikin tarkoitus liikuttaa vedyllä, jonka valmistaminen tunnetusti syö energiaa vähintään oman energiasisältönsä verran. Jos samaan aikaan ajetaan ydinvoimaa alas, niin millähän energialla autojen polttoaine ajateltiin tuottaa? "Muutamalla" tuulimyllyllä? Ostamalla suomalaisilta kovaan hintaan venäläistä sähköä? Kuulostaapa järkevältä.

    Ihan järkevä ajatus sinänsä, mutta kuulisin mielelläni tarkempaa tietoa ruotsalaisten suunnitelmista energiapolitiikan suhteen. Tällä hetkellä juttu vaikuttaa saman tasoiselta kuin ruotsalaisten älykkäiden kansanedustajien ehdottama miesvero: http://www.kaleva.fi/html/JTpage435252.html

      
  • Maakaasu, metanoli, synteettinen diesel, mahdollisesti vety, niitä joista olen aikaisemmin kirjoittanut. Esim. Saksassa on jo tuotantolaitoksia.
    Ruotsi saa lisätä päästöjä, lue aihe "Hiilidioksidipäästöt" n. 2 viikkoa sitten, niin ei tarvitse aina toistaa asioita.

    En tunne teollisuuden päästöosuuksien hintaa, millä tavalla konkreettisesti myydään ja ostetaan päästöosuuksia, ja kuinka päästökauppa käytännössä toteutuu. Sekä Ruotsi, että Venäjä saavat rauhassa lisätä päästöjä, tai myydä päästöosuuksia toisille maille. Joutuuko Suomen metsäteollisuus maksamaan Ruotsin metsäteollisuudelle siitä, että Suomen metsätehtaat saavat pyöriä?

    Ilmastosopimus saattaa olla suurin silmänkääntötemppu, syystä, että sillä tehdäänkin heti rahaa, myydään ja ostetaan teollisuuden päästöosuuksia. Mitä hyötyä sillä on globaalisesti, mikäli yksi maa pienentää päästöjä ja teollisuuden tuottoja, kun toinen saa vastaavasti lisätä niitä. En näe tasapainossa mitään järkeä.

    Saksa ja Belgia ovat yksinkertaisesti sulkeneet tehtaita jotka vaatisivat suuria laiteinvestointeja jotta olisivat vähäpäästöisiä. Annetaan potkut koko tuotantolaitoksen henkilökunnalle, ja istumalla kädet ristissä myydään € 3 mrd edestä päästöosuuksia. Hyvä kauppa kannattaa. Muualla nostetaan sitten päästöjä, mihin se siitä muuttuisi?

    Onko kellään tiedossa oikein hiivatin saastuttava huono tuotantolaitos. Saattasin ostaa sen, antaa kaikille kenkää heti, ja myydä päästöosuuden huimaan hintaan. Tätä se todellisuudessa on.

    Ruotsin liikenteestä vielä, ettei mennä kokonaan aiheen ohi.
    Luin vain mitä eri puolueet siellä linjaavat mm. liikenteestä, ja mikäli pari suurpuoluetta saavat enemmistön hallituksessa, asiat viedään sen mukaisesti läpi kuten on julkisesti kerrottu.

      
  • ”Liikeyritykset tunnetusti pyrkivät voittojen maksimointiin, ja kun kerran Ruotsin on pakko saada sähköenergiaa ulkomailta, tottakai pörssisähkön hinta nousee. Siinähän Suomi tahkoaa rahaa myymällä ydinsähköä hölmöille ruotsalaisille”.

    Eipä ruotsalaiset koskaan ole niin huonoja kauppamiehiä että niitä voisi arvioida ”hölmöiksi”, päinvastoin. Suomalaiset kun myyvät sähköä muualle, he myyvät sitä alle omakustannus hintojen ja kattavat tappion nostamalla kuluttajahintoja täällä Suomessa. Hyvänä esimerkkinä on joka keväinen polttoaineiden vienti jenkkeihin. Huhtikuussa bensiinin ja dieselin hinta nousee 1.20 markkaa ja vain siksi että forttuminmies saa viedä topeskaa suureen ja mahtavaan amerikan maahan. Suomalainen autoilija maksaa viulut, vaikka kova pula (kysyntä) yleensä luo ”myyjän markkinat” ja silloin hinnalla ei ole mitään merkitystä.

    ”Rupesin tässä miettimään vielä että millähän Ruotsi ajatteli autojaan pyörittää. Uusiutuvista polttoaineista tulee mieleen ainoastaan puuperäiset, joiden valmistus vaatisi valtavan metsäalan joka taas olisi suoraan metsäteollisuudelta pois”

    Toistetaan aikaisempaa ja vaikka niin usein että varmasti jää jokaisen mieleen. Jyväskylän biokaasuseminaarissa Ruotsin edustajan kertoman mukaan heillä on tosissaan satsattu 1980-luvun energiakriisin jälkeen biopolttoaineisiin. Suomessa sama kehitys estettiin ”kateusverolla”!
    Erityisesti kehitys on suuntautunut liikennepolttoaineisiin ja bio- ja maakaasun käytön lisäämiseen. Tämän vuoden alusta alkaen Suomessakin voitaisiin miettiä enemmän oman polttoaineen tuottamista tosissaan esim. jätteistä, lannasta, katoviljasta, tulvan alle jääneistä perunoista ja energiakasvien viljelyä lisäämällä ym. ja niistä valmistamalla biokaasua esim. liikennepolttoaineeksi. Toki puustakin saa puukaasua, mäntyöljyä ym. Pyrotuotteita kuten myös biokaasuakin.

    Ruokohelpin sato on Suomessa 9-10 tn/ha, sen metaaninsaanto 2970 -3300 m3/ha, energiasaanto 29000 - 32000 kw/ha. 1.8.2004 sähkön keskihinnan 0.0481 eur/kw (ei sisällä "rahtia") mukaan biokaasuenergian hinta olisi 1395 - 1539 eur/ ha. Myös heinäseoksella päästään hyvin merkittäviin tuotanto ja energiantuotto lukuihin hehtaarilta.

    Lähde:Kemia-Kemi Vol.30(2003)8
    Energiamarkkinavirasto

    Vuonna 2001 peltokasvien tukea maksettiin 68 690 tilalle yhteensä 345 303 774,52 euroa.

    Lähde: Maatalousministeriö

    Jos jokainen 68 690 maatilaa tuottaisi ruokohelpiä 5 ha KESANOLLA, rahassa se tekisi yhteensä 503 858 322,50 euroa ja biokaasulla ajaisi 686 900 henkilöautoa 20 000 km/vuodessa.

    Kesanto = joutilaana olevaa viljelysmaata jolla ei tuoteta mitään.

      
  • 2015 aivan liian aikaisin luulisin... :confused:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit