Olen aina ennenkin sanonut: kukahan lääkäri näille vaadittavat todistukset ajokorttiuusinnassa kirjoittavat ?
Vähintäin puolet tuottamuksesta kaatuu mielestäni hänen niskaan.
Vai kirjoittako joku todistuksen pelkästään rahanhimossa ?
Monikaan vanhus ei lähde liikenteeseen ilman asianmukaista korttia, paitsi kännissä. ( Senverran moraalia pitkä elämä on tartuttanut )
Lopputulos tässäkin oli: toinen pilvelle toinen teholle.
Miksi tämä saa jatkua ? ( lievistäkin ylinopeuksista kyllä paasataan )
Surmansa saanut vastaanvirtaan ajanut kuljettaja oli 90-vuotias...
Minen uskaltas tuonikäistä pappaa jättä edes yksin kotiin , saati, että kirjoittaisin hänelle todistuksen kykenevyydestä AUTONRATTIIN.
Tuolla iällä ko todistus pitää vallesmannille esittää jo puolivuosittain ?
Oma pappani ei ole senkoomin autoon koskenut kun kortti ko syystä vanheni. ( = edes yksi tunnollionen lääkäri Suomesta löytyy )
Yksi vanhus peruutteli liittymästä takaisin moottoritielle (ei ole ensimmäinen kerran kun näen vanhuksen tekevän tällaista). Onneksi jotkut älykkäät vanhukset ovat huomanneet että heidän reaktionsa ja "ominaisuutensa" ovat heikentyneet ja ajavat ei-ruuhka-aikana ja ajavat todella varovaisesti. Käyvät säännöllisesti terveystarkastuksissa.
Myös terveystarkastuksiin on helppo päästä vaikka Taksilla.
( Näin useimmiten päässee takas kotiin myös ja on paljon halvempaa kuin oman auton ja AJOKYVYN ylläpitäminen )
Vanhus on jopa vaarallisempi ( ennalta-arvaamaton ) kanssaautoilijoille kuin esim rattijuoppo.
Moraalisesti molemmat tekevät yhtä "harkitusti" päätöksen lähteä ajamaan, vaikka tuntevat omat heikkoutensa ja puutteelisuutensa.
Mutta vähätellä ei voi hänenkään moraalia joka todistuksen kelvollisuudesta ajokortin omaamiseen vallesmannia varten kirjoittaa. ( Rahanhimostako vain ? )
Kauhiaa on ja tulee rumaa jälkeä
Moottoritiellä kannattaa myös oikeasti tarkkailla vastaantulijoita. Yllättävä tilanne tulee yllättävässä paikassa.
Vanhuksista puheen ollen, nykyisessä "liikennekulttuurissamme" vajaataitoinen pakotetaan ajamaan suoritukykyjensä äärilaidoilla (ja ylikin). Jos ei ole täysin kuurosokea, muuten piittaamaton tai rautaisella itsetunnolla varustettu, saattaa yrittää liikaa kuin olisi syytä. Vähänkin rauhallisempi tai epävarmempi kuski saa hyvin agressiivista kohtelua taitavilta teiden ritareilta.
Malttia, harkintaa ja tilaa kaikille.
Tuota, minkähänlainen nopeus oli papparaisella omassa menosuunnassaan ja minkälainen vauhti sillä joka tuli toisesta suunnasta. Ajattelen sitä vaan, että saattaisikohan tuon vastaantulijan havaita ja ikäänkuin painaa hillittimiä ja väistää sinne ajoradan oikeaan reunaan? Ehtisikö sitä reagoida jos joku tulisi moottoritiellä vastaan? Kyllä moottoritielläkin pitäisi katsella eteensä eikä vain painaa vasenta kaistaa tukka putkella?
Nuori nainen ajoi tänään Espoon Iso-Omenan liikenneympyrää väärään suuntaan. Ajoin noin keskeltä yli ettei osunut päittäin.
Kai ilmoitit poliisille, että käyvät ottamassa kortin parempaan talteen...? Mitä sen on väliä, jos ittekseen ajaa puuta päin, mutta kun siellä on muitakin liikkeellä!
Uutinen tämän aamun Aamulehdessä:
"Lempäälän liikenneonnettomuus vaati toisen kuolonuhrin
Keskiviikkona Lempäälässä kahden henkilöauton nokkakolarissa loukkaantunut mies kuoli saamiinsa vammoihin torstai-iltana Tampereen yliopistollisessa sairaalassa.
Mies oli syntynyt vuonna 1942. Hän oli kotoisin Joutsasta. Toisen auton kuljettaja, iäkäs lempääläläismies menehtyi välittömästi onnettomuudessa saamiinsa vammoihin. Onnettomuusautoissa ei ollut kuljettajien lisäksi muita henkilöitä.
Onnettomuus sattui keskiviikkona noin kello 14 Kuljun moottoritiellä."
Ei ne vanhukset pelkästään...
...Pari päivää sitten kehä IIlta erkanevassa liittymässä (Tarvontielle helsinkiin päin tai Mankkaalle), Kovasen taksi oli ajanut 100m Tavontienliittymärampille ja pysähtynyt siihen. Itse ajoin Mankkaalle ja eiköhän tuo Kovasen taksi tullut kohta kanssa samaan suuntaan (Kiloon). Ei siinä mitään mutta tuo vaati tosiaa 100m peruuttamista moottoritielle vievällä rampilla, HALOOO!!!
Se että ammattikuskit toimivat näin on täysin käsittämätöntä, ei sillä että se olisi kenellekään sallittua, mutta ärsyttää näiden muutamien taksikuskien tapa toimia kuten omistaisivat tiet eikä muista tarvitse välittää.
Olisi pitänyt tehdä rikosilmoitus!
Mikä on ajokorttia valvovan lääkärin vastuu, poliisiviranomaisen ?
Mikä on papan omaisten vastuu ?
Tässähän kuoli täysin syytön ulkopuolinen henkilö.
Kuka yönsä hyvin nukkuu heistä ?
Kyseessä ei ollut esim. terveyskeskuksella käynti ?, koska pappa oli tullut 'poliisin mukaan' moottoritielle Toijalasta ( satamatien risteyksestä.
( ~kymmenkunta kilometriä muut onnistuivat väistämään )
On turha sanoa, että moottoritielläkin pitää katsoa eteenpäin.
Keskikaistalle siirryttäessä tärkein valvottava alue on takapeili.
( Etunäkymä on samassa arvossa kuin sivustat ( on todennäköisempää, että sivulta lähestyy hirvi tms kuin että vastaan tulee väärää puolta ajava auto, tai että taivaalta putoaa meteoriitti tms. )
Olen jo pitkään ollut sitä mieltä, että kun pitkäaikainen ajokortti loppuu noin 70 vuoden iässä, niin silloin kylmästi vaan uuteen kirjalliseen kokeeseen ja inssiin. Näin saataisiin karsittua liikenteeseen sopimattomat kuskit pois.
Eilen ajoi vanhus itselleen sopivalla vauhdilla Volvo S40 kanssa 80-alueella viittä kymppiä. Kuski oli yli 80-vuotias ainakin.
En yritä puolustella noita väärään suuntaan ajavia vanhuksia, mutta loppujen lopuksi ongelma on aika pieni. Kaikista kaksikaistaisilla teillä sattuneista onnettomuuksista väärään suuntaan ajaneet ovat olleet osallisina 0,3 %:ssa (vuosien 1999 ja 2002 välillä) eikä vanhukset ole tässäkään ryhmässä enemmistönä. Ymmärrän hyvin kohun, itsekin miellän moottoritien paikaksi, jossa ei voi tulla ketään vastaan. En ole vielä oppinut seuraamaan liikennettä siellä sillä silmällä, että seuraisin vastaankin tulevia, niin syvälle tämä turvallisuudentunne on juurtunut.
Kauhistelimme tätä viimeistä Lempäälän tapausta tutun lääkärin kanssa. Kerroin mielipiteenäni, että kukaan ei vanhene muutamassa tunnissa, aistien ja järjen himmeneminen tapahtuu vähitellen ja vastuullisen ihmisen pitäisi tunnistaa merkit ja tehdä johtopäätökset. Olen edelleen samaa mieltä, ikä ei muuta läheskään kaikkia nyt muista piittaamattomia sääntöjen oikojia vastuullisiksi vanhuksiksi, mutta en ole enää yhtä ehdoton kannassani.
Lääkäri nimittäin kertoi n. 60-vuotiaasta miehestä, joka tuli hänen vastaanotolleen. Miehellä ei ollut ollut mitään vaivoja aiemmin. Vaimonsa kanssa ajellessaan hän oli kuitenkin kääntynyt jollekin sellaiselle tielle, että vaimo oli havahtunut ja huutanut, että mihin sinä ajat. Mies ei ollut kuullut mitään eikä reagoinut millään tavalla, jatkoi ajoa muuten normaalin näköisesti.
Vaimo oli lopulta vääntänyt ratista niin paljon, että auto oli mennyt penkalle ja pysähtynyt. Miehellä oli noin tunnin mittainen katkos, josta hän ei muista mitään ja jonka aikana hän ei reagoinut puheeseen eikä näkemäänsä. Tutkimuksissa selvisi, että häneltä oli katkennut pieni suoni aivoissa.
Meillä on yllättävän monella kaikenlaisia piileviä, koskaan paljastumattomia vikoja (kaikki eivät tule paljastamaan niitä tänne TM-nettiin). Joskus tämä pieni vika on aivojen verisuonissa ja se voi aiheuttaa vaikka esimerkkini tapaisen tapauksen. Vanhemmiten suonien haurastuessa riski vian muuttumisesta vakavaksi tietysti kasvaa.
On turha sanoa, että moottoritielläkin pitää katsoa eteenpäin.
Keskikaistalle siirryttäessä tärkein valvottava alue on takapeili.
( Etunäkymä on samassa arvossa kuin sivustat ( on todennäköisempää, että sivulta lähestyy hirvi tms kuin että vastaan tulee väärää puolta ajava auto, tai että taivaalta putoaa meteoriitti tms. )
Öö.., olen vissiin poikkeava yksilö kun moottoritietä ajaessani ohitukseen lähdettyäni katson eteenpäin. Toki varmistan kaistaa vaihtaessani, ettei takaa tule ketään niskaan, mutta kyllä muutoin katse on pääsääntöisesti sinne minne olen menossa. Voihan hirvi olla siellä ajoradalla suoraan edessäpäinkin, kenties työkone hommissa tai kuormasta pudonnut esine keskikaistalla, tai jopa hitaasti ajava papparainen keskikaistalla menossa samaan suuntaan kuin sinä.
En väitä, että välttämättä olisin pystynyt väistämään tuossa tilanteessa, mutta olen kyllä sitä mieltä että moottoritiellä mennään tukka putkella ihan umpimähkään. Mitä lie kulttuuria.
il Diavolo: "On turha sanoa, että moottoritielläkin pitää katsoa eteenpäin.
Keskikaistalle siirryttäessä tärkein valvottava alue on takapeili.
( Etunäkymä on samassa arvossa kuin sivustat ( on todennäköisempää, että sivulta lähestyy hirvi tms kuin että vastaan tulee väärää puolta ajava auto, tai että taivaalta putoaa meteoriitti tms. )"
Eteen katsotaan jatkuvasti. Taakse vilkaistaan ennen päätöstä vaihtaa kaistaa. Sivulle vilkaistaan vielä ennen ratin kääntämistä (kumpaan suuntaan hyvänsä kaistaa vaihdettaessa). Sivulle vilkaistessa tarkkaillaan, että vieressä olevalla kaistalla ei ole autoa. Hirvestä ei ole vaaraa (sinulle), jos sen näkee sivuikkunasta. Hirvi ei juokse vierelläsi 120 km/h, estäen näin kaistanvaihdon, eikä hirvi juokse niin lujaa, että auton kylkeenkään törmäisi. Kyllä hirviä varoessa täytyy katsoa eteenpäin ja samalla hieman etuviistoon, ojan puolelle.
Eteenpäin katsominen on siis tärkeää hirvien välttämiseksi, mutta jos vastaan tulee vanha pappa (vanhoilla mummoilla harvoin on korttia, mutta tulevaisuudessa sekin tulee muuttumaan, kun autoilevat naiset ikääntyvät) se tappaa jonkun lähes automaattisesti. Väistäminen pelastaa sinut, mutta tappaa jonkun toisen. Jos ei seuraavaa ohittajaa niin sitä seuraavan tai sitä seuraavan. Se on ajan kysymys ja jos pappa pääsee perille tappamatta ketään, on se jo verrattavissa lottovoittoon. Vastaantulevan papan väistämisellä ei siis ole yhteiskunnan kannalta merkitystä ellet satu olemaan keskivertoa paremmin tienaava yksilö. Ja jos ihmisten arvo määritetään arvolle "1" (ihmishenki) ei silläkään ole väliä joutuuko papan uhriksi toimitusjohtaja vai pitkäaikaistytön tai huumeiden vaikutuksen alaisena oleva lapsia rraiskaava pedofiili.
Eli yhteiskunnallisen vastuunsa tunteva henkilö pyrkii vähentämään itsestänsä johtuvat onnettomuudet ja jos moottoritiellä vastaan tulee pappa, niin sitten tulee ja se olisi joka tapauksessa jonkun tappanut. Jos tämmöisiin pappoihin varautuisi, kuolisi pappaan joku toinen PLUS saattaisi omalla epätehokkaalla huomion kiinnittämisellä aiheuttaa ylimääräisen kolarin törmäämällä vaikka hirveen. Tällöin olisikin kolme kuollutta (neljä, jos hirvi lasketaan) kahden sijaan.
Uutinen tämän aamun Aamulehdessä:
"Iäkäs nainen kuoli kolarissa Mynämäessä
Yksin liikkeellä ollut vuonna 1930 syntynyt nainen oli kääntymässä valtatielle stop-merkin takaa. Laitilan suunnasta tullut henkilöautoilija törmäsi naisen autoon. Poliisin mukaan nainen lensi ulos autosta ja kuoli heti.
Toinen autoilija loukkaantui lievästi. Kolariautot suistuivat vastaantulevan liikenteen kaistalle. Turun suunnasta tullut kuorma-autoilija onnistui nipin napin välttämään törmäyksen.
"Iäkäs nainen kuoli kolarissa Mynämäessä
Yksin liikkeellä ollut vuonna 1930 syntynyt nainen oli kääntymässä valtatielle stop-merkin takaa. Laitilan suunnasta tullut henkilöautoilija törmäsi naisen autoon. Poliisin mukaan nainen lensi ulos autosta ja kuoli heti.
Toinen autoilija loukkaantui lievästi. Kolariautot suistuivat vastaantulevan liikenteen kaistalle. Turun suunnasta tullut kuorma-autoilija onnistui nipin napin välttämään törmäyksen.
Tuon tapaisia juttuja olen lukenut aikaisemminkin. Kolmion takaa tai sitten stop-merkin takaa.
Eikö tuo 60-vuoden lääkärintarkastus ole otettu pois? (sellainen lääkärintarkastus jossa katsotaan "ajokykyä"). Eikö tuollainen olisi hyvä olla ettei tulisi niitä "vanhusonnettomuuksia"?
Tarina jatkuu, uutinen tänään Aamulehdessä:
"Nokkakolari aiheutti kilometrien ruuhkat
Törmäys: Yllättävän käännöksen tehnyt iäkäs ikaalislainen kuoli, toinen ikämies loukkaantui.
Ikaalisten suunnasta tullut yli 70-vuotias ikaalislainen kääntyi jostain syystä täydestä vauhdista vastaantulevien kaistan yli vasemmalla olevan hiekkatien suuntaan. Kesken kaiken hän tekikin nopean paluukäännöksen kohti omaa kaistaansa. Parkanon suunnasta tullut auto ehti jo hiukan väistämään kääntyjää keskikaistan suuntaan, mutta ikaalislaisen nopea suunnanmuutos vei autot törmäyskurssille.
Autot törmäsivät toisiinsa oikeista etukulmista, kun ikaalislaisen auto oli vielä vastaantulevien kaistalla. Palokunta joutui leikkaamaan molemmat kuljettajat irti autonromuista.
Korjauskelvottomiksi romuttuneet autot tukkivat kolmostien molemmat kaistat. Loukkaantuneiden irrottamiseksi autot piti leikata täysin auki, mikä vei lähes puoli tuntia.
Tien sulkeminen aiheutti kilometrien ruuhkat molempiin suuntiin."