Rekan perässä roikkuminen

82 kommenttia
«13

Ärsyttää monesti nuo asuntovaunua tai peräkärryä perässä kiskovat kuskit, jotka ajaa rekan puskurissa kiinni, vaikka ei ole toivoakaan päästä ohi sillä läyhyllä nokivasaralla. Sitten kerätään perään jumalaton jono, kun takana tulevien pitäis ohittaa kerralla se peräkärry kuski ja raskaskalusto, kun niiden väliinkään ei mahdu.
Toki asetelma voi olla toisinkin päin, että edellä menee se kärrykuski ja sen perässä on sitten raskasta kalustoa, eikä se juntti voi peräkärrynsä kanssa väistää välistä tien sivuun.

Tämän takia sitten tulee niitä hulluja ohituksia, kun jollakin kihahtaa jonon hännillä.

Siis paljon vähemmän tulisi riskiohituksia, jos hitaasti ajavat tohtisi kerrankin irroittaa katseen siittä tiestä ja katsoa taustapeiliin. Jos perässä tulee kauhea jono, niin kyllä sen voi päästää ohi pysähtymällä esimerkiksi linja-auto pysäkille. Siis ymmärrän sen, että on sellaisia kuljettajia, jotka ei tohdi ajaa sallittua nopeutta tai ei halua ajaa sitä 10km/h ylinopeutta, mutta silloin voisivat antaa muille tietä se voi jopa pelastaa omankin hengen, jos takana tuleva on ajatteleman hullu, joka lähtee ohittamaan vaikka väkisin.

  
  • Lainaus:
    21.02.2005 klo 12:10 Opelixi kirjoitti

    Siis paljon vähemmän tulisi riskiohituksia, jos hitaasti ajavat tohtisi kerrankin irroittaa katseen siittä tiestä ja katsoa taustapeiliin. Jos perässä tulee kauhea jono, niin kyllä sen voi päästää ohi pysähtymällä esimerkiksi linja-auto pysäkille. Siis ymmärrän sen, että on sellaisia kuljettajia, jotka ei tohdi ajaa sallittua nopeutta tai ei halua ajaa sitä 10km/h ylinopeutta, mutta silloin voisivat antaa muille tietä se voi jopa pelastaa omankin hengen, jos takana tuleva on ajatteleman hullu, joka lähtee ohittamaan vaikka väkisin.

    Kyllä joskus täytyy pysähtyä ja päästää ohi. Mutta jos sitä aina tekisi kuin "pitäisi" niin jollakin 30 kilometrin matkalla joutuisi varmaan noin kuusi kertaa käymään bussipysäkillä. Se on niin paljon tilanteesta, paikasta ja muista tekijöistä kiinni.

      
  • Niin, parempi kai sekin on, että yksi antaa tietä, kuin että kaikki ajaa hulluna sen ohi?! Kyllä se varmasti olisi sille edellä ajavallekkin helpompi, ettei tarvitse pelätä sydänkurkussa, kun kaikki runttaa ohi, vaikka vastaan tulee autoja.

      
  • Lainaus:
    21.02.2005 klo 12:10 Opelixi kirjoitti
    Tämän takia sitten tulee niitä hulluja ohituksia, kun jollakin kihahtaa jonon hännillä.



    Kun yleensä jonon etummainen ei väistä, kannattaa ensin itse laskea, paljonko ohituksella voittaa. Milloin on tarkoitus kääntyä pois, milloin käydä tankkaamassa, paljonko matkaa jäljellä jne.

    Usein rivien välistä voi lukea, kuinka on "pakko ohittaa ahtaassa raossa", jos turvavälejä ei noudateta tai hitaammat ei väisty. Ei sellaista pakkoa olekaan, mikä käskee ohittamaan. Kun vielä hieman laskeskelee asioita huomaa usein, ettei ole edes kestävästi perusteltua tarvetta ohittaa, vaikka kuinka harmittaisi ajella hieman hitaammin loppumatka toisen perässä. Perinteinen tapahan ratkaista asia on valita uusi auto niin, että siinä riittää tehoa nopeisiin ohituksiin.

    Hieman asioita miettimällä voi pitää huolen siitä, ettei ainakaan ole itse se, jolla kihahtaa jonon hännillä. Muiden pinnan palamisiin on vaikeampi vaikuttaa.

      
  • Obelixi:” Ärsyttää monesti nuo…”

    Obelixi:” …tulee niitä hulluja ohituksia, kun jollakin kihahtaa jonon hännillä.”


    Olen samaa mieltä, että ärtyneitä ja kihahtaneita pitää väistellä, mutta eikö varsinainen ongelma ole se ärtyminen ja kihahtaminen eikä väistämisen puute? Ei ne vaunun vetäjät siellä liikenteessä ärsyttääkseen ajele ja heillä on oikeus valita nopeutensa parhaan tietonsa mukaan. Jos se sattuu olemaan alle rajoituksen, niin sitten se on alle rajoituksen.

    Ehkä ärtymisesi pitäisi merkitä sitä, että SINÄ kaipaat pikku lepohetkeä tien vieressä eikä sitä, että sinut ärsyttänyt kuski väistyy. Oletko ajatellut näin päin asiaa? Et nimittäin saa koskaan perattua liikenteestä sen ärsyttäviä piirteitä, voit muuttaa vain itseäsi ja omaa toimintaasi.

      
  • Niinpä, mahtaako riskiohituksiin olla syynä useinkaan alinopeutta peräkanaa ajava taistelupari? Omien ei tieteellistä kritiikkiä kestävien havaintojeni perusteella tuntuu siltä, että minutkin ohitetaan melkoisen usein riskillä, etenkin talvikelillä, vaikka ajaisinkin rajoitusten mukaan. Pimeys tuo oman lisänsä aiheeseen, silloin mennään ohi ilman, että on tietoa minne tie johtaa. Kunhan edessä ei näy vastaantulijoiden valoja. Keltaisesta viivasta ei niin ole väliä.

    Tänään tosin 100 km kameravalvottua valtatietä karisti pahimmat tunnekuohut pois. Ajelin 9-3 Saabin perässä 2-3 sekunnin etäisyydellä tunnollisesti 80 km/h. Vähitellen jonoa kertyi peräämme, mutta kukaan ei mennyt ohi, vaikka hyviä paikkoja oli riittävästi. Ehkä olisi pitänyt väistää, mutta koska itse ajoin sääntöjen mukaan ja lievää ylinopeutta ajavat saavuttivat meidät aikaansaaden jonoa, en kuitenkaan ajanut sivuun.

      
  • Herbert:” Ehkä olisi pitänyt väistää, mutta koska itse ajoin sääntöjen mukaan ja lievää ylinopeutta ajavat saavuttivat meidät aikaansaaden jonoa, en kuitenkaan ajanut sivuun.”

    En minäkään pysäkille kiiruhda aina kun joku ajaa takana. Jos en itse aja selvästi alle rajoituksen, poikkean pysäkille vain jos takana tulija on mielestäni epäturvallisen lähellä.

    Se, mikä on selvästi alle rajoituksen on makuasia, mutta sallin itselleni suunnilleen saman verran toleranssia alaspäin kuin poliisi sallii ylöspäin. En ole nähnyt juurikaan valitettavan poliisin toleranssin suuruudesta, joten ei se minunkaan toleranssini voi olla liian suuri.

      
  • Tänne foorumille on tainnut kokoontua ne kaikkein tunnollisimmat autoilijat, kun kaikki ajaa juuri sallittua nopeutta ja pitää turvavälejä... Kukahan sitten niitä ohituksia oikein tekee...

    Käsititte hieman väärin, mitä alunperin kerroin. Minua ärsyttää sellaiset, jotka ajavat esim. rekan perässä kiinni, eikä aiokkaan mennä ohitse, mahdollisesti syynä auton huono kiihtyminen kun raskas kuorma perässä tai kun kärry perässä saa ajaa vain 80km/h. Silloin on takaa tulevien paha tehdä ohituksia kun ei ole niitä "turvavälejä". Toinen vaihtoehto on, että kärryä perässä kinnaava ajaa 100km/h rajoitusalueella sallittua 80km/h nopeutta ja sen perään on sitten jumittunut vaikka linja-auto, mikä taas ei oikein nätillä pääse ohitse ja alkaa keräämään jonoa perään. Mutta taidan itkeä väärällä palstalla, kun täällä oli niitä hyvähermoisia ja lainkuuliaisia suomalaisia. Kumma kyllä kun olin siinä ymmärryksessä, että suurin osa täällä kirjoittelevista asuu pääkaupunkiseudulla, missä en ole kovin montaa EI KIIREISTÄ ja HYVÄ HERMOISTA kuljettajaa nähnyt kun olen lomareissuilla siellä päin käynyt, enkä myöskään silloin kun ne saapuu sieltä etelästä tänne ylöspäin lomailemaan...

    ps. aika monesti siellä pelti rutisee kun vähän pyryttää, että eihän siellä kellään ole kiire ja malttia löytyy.

    [Opelixi muokkasi tätä viestiä 22.02.2005 klo 17:30]
      
  • Lainaus:
    21.02.2005 klo 12:10 Opelixi kirjoitti
    Ärsyttää monesti nuo asuntovaunua tai peräkärryä perässä kiskovat kuskit, jotka ajaa rekan puskurissa kiinni, vaikka ei ole toivoakaan päästä ohi sillä läyhyllä nokivasaralla. Sitten kerätään perään jumalaton jono, kun takana tulevien pitäis ohittaa kerralla se peräkärry kuski ja raskaskalusto, kun niiden väliinkään ei mahdu.
    .

    Tuollaisten ohittamiseen tarvitaan yli 300 hevosvoimainen auto ja piiitkä suora. Joskus on ihan henkilöautoista muodostuvia jonoja joissa kolme arkaa tai idioottia ajaa peräkkäin, ohitus on tehtävä mahdoton.

      
  • Niin, mutta sitten löytyy aina se Volvo, Mersu, BMW, Audi kuski joka lähtee väkisten ohi ja monesti tappaa koko porukan. Tämä saattaa olla vähän provo, mutta valitettavasti hyvin pitkälle totta.

      
  • Lainaus:
    22.02.2005 klo 18:31 Opelixi kirjoitti
    Niin, mutta sitten löytyy aina se Volvo, Mersu, BMW, Audi kuski joka lähtee väkisten ohi ja monesti tappaa koko porukan. Tämä saattaa olla vähän provo, mutta valitettavasti hyvin pitkälle totta.

    Kun on tehoa autossa (tai siis kyseisten premium-merkkien omistajat luulevat että autonsa ovat urheiluautoja). Yleensä nämä sitten tekevätkin niitä ohituksia "turvallisen tehokkaalla" autollaan.

      
  • Lainaus:
    22.02.2005 klo 19:09 Tuomas kirjoitti
    ..."turvallisen tehokkaalla" autollaan.

    Josta tulikin mieleeni eritysesti Volvo V70. Jos perässä on vielä merkintä 2.4T tai AWD, se usein vielä pahentaa tilannetta.

    Tuo takapuskurissa roikkuminen on todella ärsyttävää. Useimmilla kun on vielä tapana ajaa siinä keskiviivan kurkkien, jolloin toinen ajovalo sohottaa peilin kautta suoraan silmiin. Kivaa pimeellä. Onneks talvella saa pientareelta pyyhkästyä sen verran lunta ilmaan, että saa edes hetkeksi pienen turvavälin aikaiseksi. Epävirallinen ennätys takapuskurissa roikkumisessa on 259km ilman minkäänlaisia ohittamisaikeita. Missä järki?

      
  • Lainaus:
    21.02.2005 klo 12:10 Opelixi kirjoitti
    Toki asetelma voi olla toisinkin päin, että edellä menee se kärrykuski ja sen perässä on sitten raskasta kalustoa, eikä se juntti voi peräkärrynsä kanssa väistää välistä tien sivuun.


    Jos se kärrykuski ajaa todellista nopeutta 80 km/h, ei hänellä ole mitään velvollisuutta väistää tien sivuun. Syy on siinä idiootissa rekkakuskissa, joka tunkee ruotsalaistuntumalle.

      
  • Lainaus:
    23.02.2005 klo 09:16 Torque kirjoitti
    Lainaus:
    21.02.2005 klo 12:10 Opelixi kirjoitti
    Toki asetelma voi olla toisinkin päin, että edellä menee se kärrykuski ja sen perässä on sitten raskasta kalustoa, eikä se juntti voi peräkärrynsä kanssa väistää välistä tien sivuun.


    Jos se kärrykuski ajaa todellista nopeutta 80 km/h, ei hänellä ole mitään velvollisuutta väistää tien sivuun. Syy on siinä idiootissa rekkakuskissa, joka tunkee ruotsalaistuntumalle.

    Eihän tuossa ole mitään ongelmaa, jos nopeus on tasainen 80km/h. Ohi vaan sopivan paikan tullen. Usein kuitenkin tuppaa käymään niin, että ohituspaikan tullen vauhti nouseekin 85-90km/h tasolle, ja taas vastaantulijoiden kohdalla vauhtia onkin enää 70km/h. Tuollaisen perässä ajaminen on sitten ärsyttävää puuhaa. Pahinta koko hommassa onkin se, että usein nämä "soutajat" eivät edes huomaa, että nopeus seilaa ja sitten ihmetellään lehtien palstoilla, että miksi tuonkin rekan pitää tulla noin lähellä.

      
  • Lainaus:
    22.02.2005 klo 08:14 TeeCee kirjoitti
    En minäkään pysäkille kiiruhda aina kun joku ajaa takana. Jos en itse aja selvästi alle rajoituksen, poikkean pysäkille vain jos takana tulija on mielestäni epäturvallisen lähellä.


    Miksipä pitäisikään mennä pysäkille? Rauhallisesti vain jalka pois kaasupolkimelta, ja antaa nopeuden tippua johonkin 50:een. Eiköhän se perännuolija sieltä pikku hiljaa älyä ohittaa.

      
  • Suurin osa kyllä ymmärtää... on niitä sellaisiakin, jotka ajavat vielä lähemmäksi, jos se suinkin vain on mahdollista. Mutta onpahan ainakin itsellä tarpeeksi väliä edessä olevaan (jos siellä enää ketään on kun pudottaa nopeuden 50 kilsaan tunnissa...) eli jää ainakin tarpeeksi aikaa ennakoida...

      
  • Lainaus:
    23.02.2005 klo 10:04 Saint kirjoitti
    Suurin osa kyllä ymmärtää... on niitä sellaisiakin, jotka ajavat vielä lähemmäksi, jos se suinkin vain on mahdollista. Mutta onpahan ainakin itsellä tarpeeksi väliä edessä olevaan (jos siellä enää ketään on kun pudottaa nopeuden 50 kilsaan tunnissa...) eli jää ainakin tarpeeksi aikaa ennakoida...


    No jos viesti ei vielä mennyt perille, voi vaikka ajaa hieman oikeammalla, ja näyttää kädellä ikkunasta, että nyt voi mennä ohi. Jos ei vieläkään älyä mennä ohi, niin sehän on idiootin omasta ajasta pois, kun kestää kauemmin päästä perille.

      
  • Opelixi:” Mutta taidan itkeä väärällä palstalla, kun täällä oli niitä hyvähermoisia ja lainkuuliaisia suomalaisia.”

    Taitaa olla niin, että iso osa niistä, joiden hermot eivät kestä ristiriitaisia tilanteita liikenteessä, petti hermot myös täällä. He ottivat ajotapaansa koskevat keskustelut henkilökohtaisiksi loukkauksiksi ja poistuivat haistatellen yksi toisensa jälkeen.

    Tämä on toisaalta sääli, koska samaa mieltä olevien keskustelut ovat tylsempiä. Toisaalta taas on mukavaa huomata, että perusteluilla on jotain vaikutusta, ne luetaan ja ymmärretään ja niihin vastataan toisilla perusteluilla.

    Sinun olisi pitänyt tulla tänne aiemmin, silloin keskustelut leimusivat täysillä ja niitä vähemmän tunnollisia ja ei kovin hyvähermoisiakin riitti. Minä jo luulin, että saimme uuden sellaisen kun näin ensimmäiset kommenttisi, mutta näyt vastailevan niin rauhallisesti vastaan väittäjillesi, että hermosi taitavat olla kunnossa.

    Opelixi:”… pääkaupunkiseudulla, missä en ole kovin montaa EI KIIREISTÄ ja HYVÄ HERMOISTA kuljettajaa nähnyt.”

    Samoja havaintoja on minullakin. En tosin ole varma, voinko luottaa omiin empiirisiin havaintoihini. Kun liikennetiheys kasvaa, korostuu muutamien ”joustavien” vaikutus, vaikka heitä olisi suhteessa sama määrä kuin muuallakin. Tämä varmasti heikentää muutamien muissa oloissa järkevästi toimivien motivaatiota toimia rationaalisesti ja pölhöpitoisuus kasvaa, mutta ehkä ei suhteessa niin paljon kuin H:gin liikenteestä voisi päätellä.

    Toisaalta H:ki näyttää olevan ehkä ainoa kaupunki Suomessa, jossa liikennekulttuuri nostaa päätään. Siellä ei passaa enää pysähtyä suojatien lähelle turhaan, monet autoilijat reagoivat Tieliikennelain mukaisesti ja antavat tietä.

      
  • Lainaus:
    23.02.2005 klo 10:13 TeeCee kirjoitti

    Toisaalta H:ki näyttää olevan ehkä ainoa kaupunki Suomessa, jossa liikennekulttuuri nostaa päätään. Siellä ei passaa enää pysähtyä suojatien lähelle turhaan, monet autoilijat reagoivat Tieliikennelain mukaisesti ja antavat tietä.


    Liikennekulttuuri on kyllä kieltämättä erilainen riippuen siitä, että missäpäin Suomea liikutaan. Meilläpäin kun on tapana lain mukaan pysähtyä autolla suojatien eteen jos siihen on toinen pysähtynyt. (Siis kun on kaksi tai useampi kaista...) Esimerkiksi Lahdessa tilanne on toinen. Bussi pysähtyi suojatien eteen päästämään minut ja kaverini tien yli. Toista kaistaa tuli kovaa vauhtia Golf, joka viime hetkellä sai autonsa pysähtymään ennen meitä. Jossei kaveri olisi nähnyt autoa minua ennen ja hidastanut menoani, en olisi tässä kirjoittamassa vaan hyvässä lykyssä makaisin sairaalassa...

      
  • Jeps. En siis väitä, että Helsinkiläiset ei osaisi liikenne sääntöjä, päinvastoin varmasti monet osaavat paremmin kuin minä, kun täältä böndeltä aina silloin tällöin sinneppäin kurvailen. Muualla päinhän ei noita ratikkoja ja bussikaistoja juuri ole. Kiire siellä vain tuntuu olevan. Itsellänikään ei ole mikään kevyt kaasujalka, mutta kun olen istunut Hesalaisen taksin kyytillä, niin on tunnustettava, että ei olisi itsellä kanttia päästää aivan ydinkeskustassa 50km/h - 60km/h, kun siellä on sitä jalankulkijaa, pyöräilijää ja turisteja himpun verran enemmän kuin esim. täällä Kokkolassa. Samoin linja-autot ajaa kohtuu kovaa ja tietenkin tavalliset pulliaiset perässä.

    Poikkesin vähän alkuperäisestä aiheesta :grin:

      
  • Minä taas olen käsittänyt siten, että itse saa valita nopeuden max suurimpaan sallittuun nopeuteen asti omien taitojensa mukaan. Jos ei taidot kertakaikkiaan riitä ajamaan sitä suurinta sallittua nopeutta, niin sitten on vain ajettava hitaampaa. Eli ajonopeuden saa valita mielivaltaisesti kunhan ei ylitä suurinta sallittua nopeutta. Eli minulla on täysi oikeus niin halutessani ajaa vaikka 30 km/h alle suurimman sallitun nopeuden eikä minulla ole mitään velvollisuutta päästää muita ohitseni, paitsi hälytysajoneuvot. Jos takanaolevat eivät pidä tästä minun valitsemastani nopeudesta, niin sille ei sitten voi yhtään mitään. Menkööt ohitseni, jos siltä tuntuu, mutta minä en ole velvollinen nostamaan nopeuttani, jos takanani on jonoa. Näin se vaan menee.

    P.S Ajoin muuten eilen mittarin mukaan 10 km/h ylinopeutta tyhjällä tiellä, ja toissapäivänä kävelin punaisia valoja päin tyhjän tien yli. Eli tilaisuus teki minusta rikollisen. Älkää te muut sortuko tähän, vaan noudattakaa aina kaikkia lakeja liikenteessä. Ne ovat aina meidän parhaaksemme tehty kuten tästä linkistä käy ilmi: http://www.kolumbus.fi/matti.gronroos/Galleries/liikenne/

      
  • Lainaus:
    23.02.2005 klo 18:11 J R kirjoitti
    Minä taas olen käsittänyt siten, että itse saa valita nopeuden max suurimpaan sallittuun nopeuteen asti omien taitojensa mukaan. Jos ei taidot kertakaikkiaan riitä ajamaan sitä suurinta sallittua nopeutta, niin sitten on vain ajettava hitaampaa. Eli ajonopeuden saa valita mielivaltaisesti kunhan ei ylitä suurinta sallittua nopeutta. Eli minulla on täysi oikeus niin halutessani ajaa vaikka 30 km/h alle suurimman sallitun nopeuden eikä minulla ole mitään velvollisuutta päästää muita ohitseni, paitsi hälytysajoneuvot. Jos takanaolevat eivät pidä tästä minun valitsemastani nopeudesta, niin sille ei sitten voi yhtään mitään. Menkööt ohitseni, jos siltä tuntuu, mutta minä en ole velvollinen nostamaan nopeuttani, jos takanani on jonoa. Näin se vaan menee.

    P.S Ajoin muuten eilen mittarin mukaan 10 km/h ylinopeutta tyhjällä tiellä, ja toissapäivänä kävelin punaisia valoja päin tyhjän tien yli. Eli tilaisuus teki minusta rikollisen. Älkää te muut sortuko tähän, vaan noudattakaa aina kaikkia lakeja liikenteessä. Ne ovat aina meidän parhaaksemme tehty kuten tästä linkistä käy ilmi: http://www.kolumbus.fi/matti.gronroos/Galleries/liikenne/


    Valitettavasti asia ei ole aivan näin, poliisi voi sakottaa sinua myös jos ajat liian hitaasti, etkä mahdollista muiden ohitse pääsyä, toki tällaista tapahtuu harvoin. Ja jos olisit vaivautunut lukemaan koko otsikkotekstin, niin minä puhuin AUTOJEN ETÄISYYKSISTÄ TOISIINSA. Eli en pidä siitä kun ajetaan jonkin hitaammin kulkevan esim. täysperävaunun puskurissa kiinni sellaisella autolla esim. vanha nokivasara Mersu asuntovaunu perässä, millä ei pääse ohitse kuin 10km suoralla. Näin vaikeutetaan takanatulevia ohitusmahdollisuuksia, kun pitäisi ohittaa henkilöauto yhdistelmä ja sitten vielä täysperävaunu yhtäaikaa, kun väliinkään ei mahdu kuin väkisten.

    Ja minähän en pyytänyt enkä käskenyt ajamaan aina sitä sallittua nopeutta, vaan toivoin, että annettaisiin reilusti tietä jos ei itse tohdi ajaa sitä sallittua nopeutta. Näin ei tarvitsisi tehdä niitä hulluja ohituksia, millä vaarannetaan kaikki tielläliikkujat.

    ps. J R taisi olla juuri niitä "perässä roikkujia", kun veti herneen nenään...

      
  • Lainaus:
    23.02.2005 klo 18:36 Opelixi kirjoitti

    Valitettavasti asia ei ole aivan näin, poliisi voi sakottaa sinua myös jos ajat liian hitaasti, etkä mahdollista muiden ohitse pääsyä, toki tällaista tapahtuu harvoin. Ja jos olisit vaivautunut lukemaan koko otsikkotekstin, niin minä puhuin AUTOJEN ETÄISYYKSISTÄ TOISIINSA. Eli en pidä siitä kun ajetaan jonkin hitaammin kulkevan esim. täysperävaunun puskurissa kiinni sellaisella autolla esim. vanha nokivasara Mersu asuntovaunu perässä, millä ei pääse ohitse kuin 10km suoralla. Näin vaikeutetaan takanatulevia ohitusmahdollisuuksia, kun pitäisi ohittaa henkilöauto yhdistelmä ja sitten vielä täysperävaunu yhtäaikaa, kun väliinkään ei mahdu kuin väkisten.

    Ja minähän en pyytänyt enkä käskenyt ajamaan aina sitä sallittua nopeutta, vaan toivoin, että annettaisiin reilusti tietä jos ei itse tohdi ajaa sitä sallittua nopeutta. Näin ei tarvitsisi tehdä niitä hulluja ohituksia, millä vaarannetaan kaikki tielläliikkujat.

    ps. J R taisi olla juuri niitä "perässä roikkujia", kun veti herneen nenään...


    Minuakin ärsyttää se, että mennään ajamaan siihen aivan perään, vaikka ei ole mitään aikomustakaan mennä ohi. Kai se johtuu siitä, että kuvitellaan sen olevan turvallista kun on toisen lähellä. Ja sitten, jos ei ole toisen lähellä, niin ei ole niin turvallinen olo. Ei tässä mitään herneitä nenään vedetty, mistä edes niin kuvittelit? Kunhan vain toin omia mielipiteitäni julki.

    Poliisi ei voi sakottaa alle nopeusrajoituksen ajamisesta, jos ei voi todistaa, että se on tahallista. Ja milläs todistat, että joku tahallaan ajaa alle sen rajoituksen? Lisäksi ketään ei ole pakko päästää ohi, jos ei halua. Paitsi tietenkin hälytysajoneuvot. En minä ole mikään perässä roikkuja, vaan ajan sujuvasti muun liikenteen mukana. Jos en vaan pääse jostakin ohi, niin hyväksyn sen ja jätän väliä siihen enkä enää kyttää ohitusta siitä.

      
  • Itse en tahdo viitsiä ajaa esim. 100km/h rajoituksella 80km/h kovin pitkään esim. 15km alkaa jo vähän tympiä. Toki on päiviä jolloin se ei haittaa, mutta yleensä haittaa, kun taidan olla vähän malttamaton luonne En kuitenkaan yritä väkisten ohi, vaan jos ei yksinkertaisesti ole mahdollista ohittaa edes jotenkuten turvallisesti niin pakkohan se on vain ajaa perässä.

    Itseäni myös haittaa myös se, että joku tunkee omaan takapuskuriini kiinni, silloin päästän varmuudella ohi. Sen verran raskas kaasujalan kuitenkin omaan, että en aja alle rajoituksen ja luonnollisesti vähän huomioiden mittarivirheen, mutta jos on vankka pyry tai muu vastaava huono ajokeli tai vedän itse kärryä perässä, niin annan kyllä mielelläni toisille mahdollisuuden ohittaa ajamalla reunempaan, hiljentamalla lisää tarvittaessa ja näyttämällä vilkkua vinkiksi, sillä en pidä myöskään jos toiset ajaa aivan perässä kiinni.

    En kuitenkaan ymmärrä tuota J R asennetta, että hän voi ajaa niin hiljaa kuin tykkää ja jos muut ei jostain syystä pääse ohi, niin se on sitten muiden murhe. Tuollainen ajotapahan polttaa juuri herkempien päreitä (kuten esim. minun), koska ymmärrän sen, että kaikki ei halua ajaa edes sitä sallittua nopeutta, mutta silloin voi kyllä antaa toisille reilusti mahdollisuuden mennä ohitse.

      
  • J R:” Menkööt ohitseni, jos siltä tuntuu, mutta minä en ole velvollinen nostamaan nopeuttani, jos takanani on jonoa. Näin se vaan menee.”

    Täsmälleen oikein, sinähän alat oppia. Jos tutkitaan asiaa pieninä palasina, niin olet oikeassa, et missään tapauksessa ole velvollinen nostamaan nopeuttasi. Sanoisin jopa, että ET SAA nostaa nopeuttasi, koska siitähän lähdetään, että olet päättänyt nopeutesi taitojesi ja olosuhteitten mukaan, eikä niistä kumpikaan parane vaikka takana olisi jonoa.

    Laki sanoo tässä tapauksessa, että tietä voi antaa vauhtia vähentämällä tai siirtymällä väliaikaisesti ajamaan pientareelle.

    Vai tarkoititko, että ajaisit 30 alle rajoituksen vain koska sinulla on siihenkin oikeus? Se menee mielestäni jo liikenteen haittaamisen puolelle, eli on kiellettyä.

      
  • Lainaus:
    24.02.2005 klo 09:19 TeeCee kirjoitti
    Vai tarkoititko, että ajaisit 30 alle rajoituksen vain koska sinulla on siihenkin oikeus? Se menee mielestäni jo liikenteen haittaamisen puolelle, eli on kiellettyä.


    Eihän tuo 30 km/h alle rajoituksen ole sen ihmeellisempi asia kuin että vetää kesällä perävaunua moottoritiellä. Tien rajoitus on 120 km/h ja ajoneuvokohtainen on 80 km/h. Tuskinpa tuo 30 km/h on vielä niin paljon alhaisempi nopeus, että tarvitsisi erityisesti ruveta väistelemään takaa tulevia.

      
  • Lainaus:
    24.02.2005 klo 13:11 Maukka kirjoitti

    Eihän tuo 30 km/h alle rajoituksen ole sen ihmeellisempi asia kuin että vetää kesällä perävaunua moottoritiellä. Tien rajoitus on 120 km/h ja ajoneuvokohtainen on 80 km/h. Tuskinpa tuo 30 km/h on vielä niin paljon alhaisempi nopeus, että tarvitsisi erityisesti ruveta väistelemään takaa tulevia.


    Tilanne on kuitenkin eri, onko kyseessä maantie vai moottoritie. Jos ajat 80 km/h moottoritiellä, jossa rajoitus on 120 km/h sinut on helpompi ohittaa, koska vieressä on toinen kaista. Maantiellä jolla ajat vastaavasti 60 kh/h rajoituksen ollessa 100 km/h ohittajasi eivät useimmiten saa ohittaa sinua koska voi olla esim. sulkuviiva tms. tai sitten vastaantulevaa liikennettä voi olla niin paljon, että turvallisesti ei pysty ohittamaan.

    En todellakaan väitä, että kenenkään pitäisi ajaa suurinta sallittua nopeutta, mutta oman tilanteen salliessa olisi kuitenkin ystävällistä ajatella myös muita tiellä liikkujia. Ja ainaha sitä voi ajatella "näpäyttävänsä" sitä takana roikkuvaa idioottia, kun väistää tai helpottaa muilla keinoin ohitusta ja vilkuttaa iloisesti hymyillen perään - näyttäen että ei kaikki tiellä liikkujat ole idiootteja... :smile:

      
  • Vaikka melkoisilla nuhapumpuilla olen ikäni ajanut, niin kuuttakymppiä ajavan ohittaminen satasen tiellä ei ole kyllä kovin suuria ongelmia aiheuttanut :wink:

      
  • Lainaus:
    24.02.2005 klo 13:50 Maukka kirjoitti
    Vaikka melkoisilla nuhapumpuilla olen ikäni ajanut, niin kuuttakymppiä ajavan ohittaminen satasen tiellä ei ole kyllä kovin suuria ongelmia aiheuttanut :wink:


    Joo, mutta jos se kuski onkin se nuhapumppu?!! -Ei se ohitus silloin kovin helppoa ole, vaikka alla olisi parempikin kone :tongue:

      
  • Maukka:” Tuskinpa tuo 30 km/h on vielä niin paljon alhaisempi nopeus, että tarvitsisi erityisesti ruveta väistelemään takaa tulevia.”

    Riippuu tilanteesta. Kaikkiin tapauksiin ei (onneksi) löydy suoria ohjeita, joten kuskin pitää päätellä oikea toimintatapa itse.

    Päättelyn onnistumisen kannalta on ratkaisevaa, miten kuski on tajunnut, mihin lailla pyritään. Minä ole ymmärtänyt lailla pyrittävän ensisijaisesti siihen, ettei kenenkään tarvitsisi kuolla tai loukkaantua toisen kiireen tai ajattelemattomuuden vuoksi ja seuraavaksi tärkeintä on, että liikenne sujuisi jouhevasti kaikkien siinä mukana olevien kannalta.

    Liikenteessä mietitään liikaa, mitä oikeuksia MINULLA on. Niistä tunnutaan olevan paljon paremmin perillä kuin siitä, mitä oikeuksia MUILLA on. Tämä on ongelma, koska oikeus ei synny vielä siitä, että se kirjataan lakiin, se muuttuu todeksi vasta kun muut antavat sen noudattamalla lakia. Jos muilla ei ole oikeuksia, ei niitä voi olla minullakaan, minähän olen yksi niistä muista toisten kannalta katsottuna.

    Näin hiljattain yhden kirjan kannessa fiksulta kuulostavan nimen; ”Saat sen mistä luovut”. Se kuvaa hyvin sitä mitä ajan takaa. Kun liikenteessä lakkaa vaatimasta oikeuksia ja alkaa antaa niitä, on edes joku mahdollisuus että saa samaa itsekin. Jos liian moni vain ottaa, ei kukaan saa mitään. Voisi siis sanoa myös, että ”menetät sen mitä vaadit”.

      
  • Itse ajelen yleensä aika tarkkaan rajoituksen mukaista todellista nopeutta.

    En ole kokenut hiljempaa ajavia erityiseksi ongelmaksi liikenteessä. Heitä on suhteellisen vähän liikkeellä ja heistä pääsee yleensä helposti ohi. Jos nopeusero on pieni, ei ohittamisen tarve ole suuri. Jos taas nopeusero on reilu, ohittaminen on yleensä helppoa.

    Paljon enemmän ongelmia minulle aiheuttavat ne suhteellisen lukuisat "rajoituksen mukaan ja sakkoraja päälle" ajavat, joiden älyttömiä ohituksia turvaamassa saan olla tuon tuostakin. Heidän näkökulmastaanhan lähes kaikki ajavat "liian" hitaasti.

    Ehkäpä tämä selittää sääntöjen mukaan ajavan ihmettelyn aiheen: Kuinka on mahdollista, että hidastelijoista valitetaan julkisuudessa niin paljon, vaikka itse heitä havaitsee todella harvoin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit